بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 13, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
     SAHIFE16 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

فرمان امام خمينى به حجت الاسلام امام جماراتى
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب حـجـت الاسـلام آقـاى حـاج سيد مهدى امام جمارانى دامت افاضاته از آنجا كه بنا بهتـصـويـب شـوراى انـقلاب مقرر گرديده تا شوراى مركزى اوقاف دو نفر روحانى شركتداشـتـه بـاشـنـد كـه بـا سـايـر اعـضـاء ايـن شـورا امور اوقاف را زير نظر بگيرند لذاجـنـابعالى را به سمت نماينده خود و به عنوان يكى از اين دو روحانى در شوراى مزبورانتخاب مى نمايم و اميد است در اين امر مهم از هيچ گونه كوششى فروگذار ننمائيد و باهمكارى و همگامى با ساير برادران عضو شوراى مركزى و كارمندان اوقاف ، به بهترينوجـه از مـوقـوفـات نگهدارى نمائيد. از خداى تعالى تؤ فيق و تاييد جنابعالى را در هرچـه اسـلامـى تر كردن اداره اوقاف مسئلت دارم و ضمنا لازم است در هر ماه اعضاى مزبور وسـايـر كـارمـنـدان مـحـتـرم گزارشى از وضع سازمان اوقاف به جنابعالى تسليم و بهاطلاع اينجانب برسانيد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 26/5/59
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام نظام زاده
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب حـجـت الاسـلام آقـاى شـيـخ مـحـمـد عـلى نظام زاده دامت افاضاته از آنجا كه بنا بهتصويب شوراى انقلاب مقرر گرديده تا در شوراى مركزى اوقاف دو نفر روحانى شركتداشـتـه بـاشـنـد كـه بـا سـايـر اعـضـاء ايـن شورا امور اوقاف را زير نظر بگيرند، لذاجـنـابـعـالى را بـه سـمـت نـمـاينده خود و به عنوان يكى از دو روحانى در شوراى مزبورانتخاب مى نمايم و اميد است در اين امر مهم از هيچ گونه كوششى فروگذار ننمائيد و باهـمـكـارى و همگامى با ساير برادران عضو شوراى مركزى و كارمندان اوقاف به بهترينوجـه از مـوقـوفـات نگهدارى نمائيد. از خداى تعالى تؤ فيق و تاييد جنابعالى را در هرچـه اسـلامـى تـر كردن اداره اوقاف مسئلت دارم . ضمنا لازم است در هر ماه اعضاى مزبور وسـايـر كـارمـنـدان مـحـتـرم گزارشى از وضع سازمان اوقاف به جنابعالى تسليم و بهاطلاع اينجانب برسانيد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ :26/5/59
بيانات امام خمينى در جمع مردم شهرستان اروميه
اميدوارم كه اين نهضت منتهى به ظهور امام عصر سلام الله عليه بشود
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام بر ملت عزيز آذربايجان . سلام بر شما جوانان مرزنشين كه به واسطه جديت تانو هـمت بزرگتان ، از ميهن دفاع مى كنيد و كرده ايد. من از خداى تبارك و تعالى سلامت همهشـمـا را و همه ملت ايران و عزت و سعادت همه را خواستار هستم . من از اشخاصى هستم كهبراى خدمت شما عزيزان حاضر و اميد است كه اين آخر عمر در خدمت شما باشم . من شكر مىكـنـم خـداى تعالى را كه به واسطه اين نهضت و به واسطه اين انقلاب ما را با همه ملتروبـرو كـرد و ما، شما آقايان ، علماى اين حدود، مرز و جوانان عزيز ما و تمام كسانى كهدر ايـنـجـا هـسـتـنـد مواجه هستيم و شما را از نزديك مى بينيم ، در صورتى كه اين امر قبلابـراى مـا مـيـسر نبود و دست هاى خائن بين اهل علم و بين ما و شما جدائى افكنده بود و خداىتـبارك و تعالى خواست كه ما با هم مجتمع باشيم و با هم براى اسلام خدمت كنيم و براىكشورمان عزت ايجاد كنيم .
بحمدالله موفق شديد شما و موفق شدند ملت ايران كه نام نامى اين كشور را در همه جاىدنـيـا مـنتشر كنند و همه اهالى ممالك اسلامى و غير اسلامى توجه به شما، توجه به ملتعـزيـز ما دارند و اميدوارم كه اين نهضت و اين انقلاب منتهى بشود به ظهور امام عصر سلامالله عـليـه و امـيـدوارم كـه اين انقلاب ما به همه دنيا و براى همه مستضعفين ، براى نجاتهـمـه مـسـتضعفين به همه دنيا صادر بشود و همه همان را كه براى شما هست و غلبه كرديدبـر دشـمـن اسـلام و دشمن ملت ، مستضعفين هم غلبه كنند بر مستكبرين . خداوند همه شما راسلامت و سعادت و عزت و عظمت عنايت كند و من متشكرم از شما كه از راه دور با زحمت تشريفآورده ايـد و دراين مكان تنگ ، با گرمى هوا، اينجا تشريف داريدمن آنچه كه در طبق اخلاصدارم دعاست و آن مقدارى كه مى توانم ، توانائى دارم ، خدمت به شماست .
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
تاريخ : 26/5/59
بيانات امام خمينى در جمع گروهى ديگر از مردم شهرستان اروميه
امروز كشور مال شماست و كار در آن به نقع ملت و خودتان است
بسم الله الرحمن الرحيم
درود بـر شـمـا اهـالى مـحـتـرم آذربـايـجـان . سلام بر بانوان و آقايان مرزنشين اروميه .برادران و خواهران ! شما مى دانيد كه امروز كشور ما چون بعدانقلاب است ، احتياج به كمكملت دارد. ملت بود كه اين نهضت را پيش برد و ملت است كه بايد از اين به بعد نيز بهپيش ببرد. شما مرزنشينان حق بزرگى بر همه كشور داريد و ما مرهون زحمات شما هستيمو امـيـدواريـم كـه كـشـور شـمـا بـا هـمـت شـمـا و هـمـت سـايـر بـرادران و خـواهـران شـمـااسـتـقلال خودش را تا آخر حفظ كند و شما از لشگرهاى امام زمان سلام الله عليه باشيد وكشور خودتان را با جديت خودتان حفظ كنيد. امروز روزى نيست كه شما كار بكنيد و اجانبمنفعتش را ببرند. امروز هر چه زحمت بكشيد و كار كنيد، به نقع ملت خود شماست و به نفعشماست . اميد است انشاء الله شما با سعادت و سلامت عظمت و عزت ايران را حفظ كنيد انشاءالله خداوند شما را سعيد قرار بدهد و كشور شما را از هر آسيبى حفظ كند و همانطورى كهعنايات حق تعالى تاكنون بر اين ملت بوده است ، از اين به بعد هم انشاء الله عنايت خدابر شما ملت عزيز باشد و با عنايت خدا و وحدت كلمه شما و جديت همه قشرهاى ملت ، اينقـشـرهـاى فـاسـدى كـه الان در كـشور ما هستند و مانع از پيشرفت ، آنها هم از بين بروندانـشـاء الله . و مملكت شما مال خود شماست و زحمت هاى شما پيش خداى تبارك و تعالى اجرداشته باشد و دارد.
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
تاريخ : 27/5/59
بـــيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع اعـضاى جهاد سازندگى استان سيستان و بلوچستان ،جيرفتو دزك آباد يزد و اقشار مختلف مردم
طرح هاى اساسى ابر قدرت ها اين است كه با اسماء مختلف و با صورت هاى متعدد بينبرادرها اختلاف بيندازند
بسم الله الرحمن الرحيم
خـداى تـبارك و تعالى را شكر گزاريم كه ملت ايران ، همه طوائف برادران شيعى مذهب وبـرادران اهـل سـنت در كنار هم و با برادرى براى پياده كردن احكام اسلام كوشش مى كنند.بـرادران و خـواهـران من ! ما امروز در يك عصرى واقع هستيم كه تمام دنيا، تمام كشورها ازاقـصـى نـقـاط عـالم تـا ايـنجا به منزله يك خانه شدند. در سابق اگر چنانچه قضيه اىواقع مى شد در يك شهرى ، براى يك شهر ديگر هيچ مطرح نبود و شهر ديگر از آن مطلعنـمـى شـد يـا اگر مطلع مى شد، براى او قضيه اى نبود لكن امروز وضع عصر ما طورىشـده اسـت كـه قضايائى كه در يك كشور واقع مى شود، در همه كشورهاى دنيا، در اقصىكشورهاى دنيا منعكس مى شود و براى آنها مطلب است ، اينطور نيست كه اگر ما در اينجا باهـم اخـتـلافـى بـكـنـيـم ، مـنـحـصـر بـاشـد بـه يـك شـهـرى يـا يـك كـشـورىمـثـل كـشور ايران ، بلكه انعكاسش در تمام كشورهاى دنيا هست و بازتابش در همه جا هست .امـروز وضـع سـيـاسى دنيا طورى است كه تمام كشورهاى عالم در تحت نظر سياسى ابرقـدرت هـا هـسـتـند، همه جا را ناظر هستند و براى شكست همه طوائف و قشرهاى ديگر طرح هادارند و مهم طرح ها اين است كه بين برادرها اختلاف ايجاد كنند. طرح هاى اساسى سياسىآنها اين است كه با اسماء مختلف و با صورت هاى متعدد بين برادرها، بين دوست ها اختلافبيندازند.
اسـلام احـكـام اخلاقيش هم سياسى است ، همين حكمى كه در قرآن هست كه مومنين برادر هستند،اين يك حكم اخلاقى است ، يك حكم اجتماعى است ، يك حكم سياسى است . اگر مومنين ، طوائفمـخـتـلفـه اى كـه در اسـلام هـسـتند و همه هم مؤ من به خدا و پيغمبر اسلام هستند اينها با همبرادر باشند، همانطورى كه برادر با برادر نظر محبت دارد، همه قشرها با هم نظر محبتداشته باشند علاوه بر اينكه يك اخلاق بزرگ اسلامى است و نتايج بزرگ اخلاقى دارد،يك حكم بزرگ اجتماعى است و نتايج بزرگ اجتماعى دارد. شما ببينيد كه در همين برهه اززمان كه اسلام در اينجا يك سايه ضعيفى انداخته است ، اين برادرى كه مقدار ناقصى الاندرايران ايجاد شده است چه آثار رحمتى هست در آن و چه انعكاس رحمانيت
الهـى در ايـن كشور هست . اين جهاد سازندگى كه همه قشرهاى ملت را در تحت لواى خودشقـرار داده اسـت و جـوان هاى ما از هر قشرى در اين جهاد سازندگى وارد مى شوند، اين اثرآن اخـوت اسـلامـى اسـت كه دارند، اينها برادر هستند، توى يك كشور با هم برادر هستند ولهـذا بـا نـظـر برادرى به هم نگاه مى كنند و اخوت اسلامى اقتضاى اين را مى كند كه دراين جهت اجتماعى همه با هم كمك كنند و اين كشورى كه از خودشان هست همه آباد كنند آن را وپـاكـسـازى كـنند آن را و بسازند آن را و اين يك حكم اخلاقى است كه در آن حكم اجتماعى همهـسـت و عـلاوه بـر اين جهات سياسى دارد. جهات سياسى آن همين بوده ، همه ديديد كه ملتايـران وقـتى كه با هم مجتمع شدند و برادروار با هم در كنار هم بودند و همه توجه بهبـرادرى اسـلامـى خـود داشـتـنـد، قـدرت هـاى بـزرگ نـتـوانـسـتـنـد درمـقـابـل ايـن بـرادرهـا، در مـقـابـل ايـنـهـائى كـه مـجـتـمـع بـا هـم شـدنـد، نـتـوانـسـتـنـد درمقابل اينها قيام كنند و تاب مقاومت بياورند، همه راه خودشان را گرفتند و رفتند، گر چهبعضى از ريشه هاى فاسدشان مخفيانه در اين ملت و در اين كشور هست لكن اين ريشه هاىفاسد نمى توانند اين اخوت ايمانى كه الان در شما هست اين را به هم بزنند.
اين اخوت ايمانى كه خداى تبارك و تعالى امر به اخوت كرده است و عقد اخوت بين مومنينانـداخـتـه اسـت انحصار به مومنين ايران ندارد، انحصار به مومنين يك كشور ندارد، اين عقداخـوت بـيـن تـمـام مـومـنـيـن دنـيـاسـت ، تـمـام مـمـالك اسـلام بـايـد بـا هـممـثـل بـرادر بـاشـنـد و اگـر چـنـانـچـه مـمـالك اسـلامـىمـثـل بـرادر بـا هـم بـاشـند و توده هائى كه در هر كشورى زندگى مى كنند با توده هاىكـشور ديگر مثل برادر نظر داشته باشند، اينها بر همه قدرت هاى عالم مسلط خواهند شد.امـروز شـمـا گمان نكنيد كه اگر در يك گوشه عالم يك قضيه واقع بشود، ساير ممالكديـگـر مـطـلع نـمـى شوند، امروز دنيا يك عائله شده است ، دنيا يك موجود شده است كه همهعـالم از هـم مـطـلع مـى شـونـد، بـا ايـن راديـو و تـلويزيون مى بينيد كه مطلب كه در يكگوشه ديگر عالم واقع مى شود در همه جا منتشر مى شود. بايد اين اخوت ايمانى طورىبـاشد كه يك كشورى با كشور ديگرى نظر خلاف نداشته باشند، كشورهاى اسلامى باهـم نـظر دوستى داشته باشند و مخالفين ما كوشش مى كنند كه در تمام جاهائى كه ممالكمستضعفين هست و ملت هاى مستضعف هست ، چه ملت اسلامى و چه غير اسلامى كه مستضعف هستند،كـوشـش مـى كـنـنـد كـه با فعاليت هاى متعدد بين اينها جدائى بيندازند، بين اينها تفرقهبـيندازند، ممالك را از هم جدا كنند، كشورهاى اسلامى را از هم جدا كنند، ملت هاى اسلامى رااز هم جدا كنند و لهذا مى بينيد كه گويندگانشان ، آنهائى كه ادعاى اسلام مى كنند در عينحالى كه با يهود موافقت كرده اند يعنى با صهيونيست موافقت مى كنند لكن جديت دارند كهبـيـن بـرادرهـاى مسلم تفرقه بيندازند و يا هر طورى شده است برادرهاى مسلم را از هم جداكنند. اينها يك نقشه هاى سياسى است كه كشورهاى بزرگ به واسطه عمالشان مى خواهنددر مـمـالك اسـلامـى پـياده كنند. مسلمين بايد بيدار باشند، مسلمين بايد هوشيار باشند كهامـروز مـثـل ديـروز نـيـسـت ، ايـن عـصـر مـا مـثـل عـصـرهـاى سـابـق نـيست كه هر طايفه اى درمـحـل خـودشـان مـنـافـع خـودشـان را به دست بياورند، امروز منافع همه كشورهاى اسلامىپيوند به
هـم اسـت ، مـنافع كشور اسلامى ايران با منافع كشور اسلامى ساير كشورها، اينها با همپـيـونـد به هم است ، منافع كشور اسلامى ايران با منافع كشور اسلامى ساير كشورها،ايـنـهـا بـا هم پيوند هستند، اگر چنانچه اختلافى بين ملت ايران با ملت هاى ديگر بيفتد،اخـتـلافـى مـا بـيـن بـرادرهـاى اهـل سـنـت مـا بـا بـرادرهـاىاهـل تشيع ما واقع بشود، اين به ضرر همه مان هست ، به ضرر همه مسلمين هست . و آنهائىكـه مـى خـواهـنـد ايـجـاد تـفـرقـه بـكـنـنـد ايـنـهـا نـه اهـل سـنـت هـسـتـنـد و نـهاهـل تـشيع هستند، آنها كسانى هستند كه كارگردانان دولت هاى ابر قدرت هستند و در خدمتآنـهـا هـسـتـنـد. آنـهـائى كـه كـوشـش دارنـد بـيـن بـرادرهـاىاهـل سنت ما با برادرهاى اهل تشيع تفرقه بيندازند، اينها اشخاصى هستند كه براى دشمناسـلام ، بـراى دشـمـن هـاى اسـلام مشغول توطئه هستند و مى خواهند دشمن هاى اسلام را برمسلمين غالب كنند، آنها طرفدار آمريكا هستند، بعضى طرفدار شوروى هستند و بايد مسلميندر هر جا كه هستند، توجه كنند كه امروز تفرقه ما بين يك مملكتى ولو در اقصى بلاد دنيابـاشـد بـا مـمـلكـت ديـگـرى كـه بـا او در شـرق و غـرب بـا هـم جـدا هـسـتـنـد، امـروزمـثـل سـابق نيست ، امروز هر مساءله اى در يك گوشه دنيا واقع بشود، مساءله دنياست ، نهمساءله همانجا. اگر چنانچه يك تفرقه اى بين شما برادرها در ايران واقع بشود، اين يكمـسـاءله اى اسـت در هـمه دنيا و اگر تفرقه اى مابين برادران ايرانى و برادرهاى عراقىواقـع بـشـود، يعنى ملت عراق بشود، اين يك مساءله اى در دنيا هست ، نه يك مساءله اى بيناينجا و عراق هست ، اين را در دنيا رويش حساب مى كنند و در دنيا آنهائى كه مى خواهند تماممـنـافـع دنـيـا را بـه جـيـب خـودشـان بـزنـنـد و سـلطـه خـودشـان را بـه تـمام ممالك دنياتحميل بكنند، آنها همين تفرقه اى كه بين برادرهاى شيعه ما وسنى ما فرضا اتفاق بيفتددر ايـران ، آنـهـا بـهـره بـردارى مـى كـنـنـد و هـمـيـن طور اگر بين برادرهاى ايرانى ما وبرادرهائى كه در پاكستان هستند يك اختلافى واقع بشود، بهره بردارى مى كنند آنها. مابـايـد بيدار باشيم و بدانيم كه اين حكم الهى كه فرموده است (انما المومنون اخوه )،بـرادر هـسـتـنـد ايـنـهـا و هـيـچ حـيـثـيـتـى جـز بـرادرى بـا هـم نـدارنـد و مـكـلفـنـد كـهمثل برادر با هم رفتار كنند، اين يك حكم سياسى است كه اگر ملت هاى مسلم كه تقريبا يكميليارد جمعيت هستند، اينها برادر با هم باشند و به برادرى با هم رفتار كنند، هيچ آسيبىبـر ايـنـهـا واقـع نـمى شود و هيچ يك از ابر قدرت ها قدرت اينكه تجاوز به آنها بكنندندارند. برادرها! بايد متوجه اين معنا باشيد.
علاوه بر جهاد سازندگى ، جهاد با نفس خودتان هم بكنيد
اما قضيه جهاد سازندگى كه شما آقايان از اين جهاد سازندگى هستيد و كار پر ارزشىشـما داريد، بايد توجه داشته باشيد كه علاوه بر اينكه جهاد سازندگى مى كنيد، جهادبا نفس خودتان هم بكنيد.
اگـر خـداى نـخـواسته در اين جهاد سازندگى يك كارى بشود كه بر خلاف مصلحت اسلاماسـت ، بـر خلاف مصلحت انقلاب است ، اسباب دلسردى مردم مى شود. خداى نخواسته اگربـعـضـى از اشـخـاص غـافـل يـك وقـت يـك عـمـلى بكنند بر خلاف مقررات دولت اسلامى وبخواهند يك شلوغكارى بكنند، اينها جهاد نفس نكرده اند و جهاد سازندگى شان هم مفيد نيست.
بـايـد شـمـا آقـايـانـى كـه يـك هـمـچـو عـمـل بـسـيـار شـريـفـى رامتكفل هستيد و ارزنده است اين عمل شما پيش اسلام ، بايد توجه بكنيد كه اين اخلاق اسلامىكـه اخـوت اسلامى است و برادرى است و برابرى است ، اين را ملاحظه كنيد و مبادا يك وقتدر يـك جـائى بـر خـلاف مـقـررات و بـر خـلاف نـظـمعـمـل بـكنيد. اين يك امرى است براى همه كشور ما هست ، براى همه نهادهاى كشور ما هست كهبـايـد انـتظام نظم را، مقررات جمهورى اسلامى و مقررات حكومت اسلامى را بايد مو به مودريـافـت كـنـنـد و مـو بـه مـو عـمـل كـنـنـد و بـرخـلاف مـقـرراتعـمـل نـكـنـنـد. ايـن يـك مـطـلب اسـلامـى اسـت . حـكـومـت حـالامـثـل حـكـومـت زمـان شـاه مـخـلوع نـيـسـت كـه اگـر چـنـانـچـه تـخـلف بـكـنـيـد، ايـن جـزءفـضـائل شـمـا مـى شـود، حـالا اگـر تـخـلف از احـكـام حـكـومـت اسـلامـى بـكـنـيـد، اين جزءرذائل اسـت ، ايـن رذيـله اسـت ، اين پيش خدا صحيح نيست ، در اسلام بايد نظم مقرر باشد.اين را من به همه مسلمين كه در همه جا هست عرض مى كنم و بخصوص به ملت شريف اسلاماز هـر طـبـقـه اى هـستند، اگر بنا باشد كه در قواى انتظامى ، قواى مسلح ، در ارتش نظمنباشد و بخواهد هر كسى به خيال خودش عمل بكند و سلسله مراتب را ملاحظه نكند، اين يكامـرى اسـت بـرخلاف مقرره اسلامى است ، حكمى است كه اسلام كرده است كه بايد اين نظممحفوظ باشد، بايد مراتب محفوظ باشد و اينطور نباشد كه هر كس هر طورى دلش بخواهدتـضـعـيـف كـنـد قـواى انـتـظـامـى را، ارتـش را، ژانـدارمـرى را و سـايـر قـواى مـسـلحمـثـل پـاسـداران را. هـمـانـطـورى كـه هـمـه مـلت موظفند كه اين قواى انتظامى را حفظ كنند وپـشـتيبانى كنند و نظم را مراعات كنند و دخالت در امور نظام نكنند، خود نظامى ها هم و خوداشخاصى كه در قواى انتظامى هستند بايد مقررات را حفظ بكنند و از فرماندهان خودشانفـرمـانبردارى كنند. هم جهاد سازندگى بايد مقررات را حفظ بكنند و هم كسان ديگرى كهدر هـر جـا مشغول كارى هستند، اينطور نباشد كه جهاد سازندگى دخالت در يك امر ديگرىكـه وظـيفه او نيست بكند يا مثلا پاسدارها دخالت در يك امرى كه در وظيفه آنها نيست بكننديـا ارتـشى ها اينطور، يا ديگران در ارتش دخالت بكنند يا ديگران در ژاندارمرى دخالتبـكـنـنـد، بـايـد هـر نـهـادى روى هـمـان مـقـرراتـى كـه داردعـمـل بـكـنـد و امـروز ايـن يـك مـسـاءله اسـلامـى اسـت . شـمـاخـيـال نـكـنـيـد كه ما حالا يك دولتى داريم كه جداى از مسلمين و جداى از مقاصد اسلام است .امـروز تـمـام افـرادى كـه مـتـكـفـل امـور ايـن مـمـلكـت هـسـتـنـد ومتكفل اداره اين مملكت هستند همه از جنود الله هستند و همه خدمت به اسلام دارند مى كنند و نبايدآنها را تضعيف كرد، ملت بايد پشتيبان همه اين نهادها باشد و همه نهادها هم بايد خودشانمـقـررات را بـه طـورى كـه در هـر نـهـادى مـقـررات هـسـتعـمـل بـكـنـنـد و بـر خـلاف مـقـررات ، خـلاف شـرع اسـت ، نـبـايـدعمل بكنند و هيچ طايفه اى و هيچ نهاد ديگرى نبايد دخالت بكند. نبايد كميته ها مثلا دخالتبـكـنـند در امر ارتش ، نبايد ارتش دخالت بكند در امر كميته ها، نبايد قوه اجرائيه دخالتدر قـوه قـضـائيـه يـا تـقنينيه بكند و نبايد آنها در قوه قضائيه دخالت بكنند، بايد بههـمـانـطـورى كـه قانون اساسى اسلامى مقرر كرده است و ملت به آن راى داده است ، بايدبه همانطور عمل بشود و اسباب اين نشود كه
هـر طـايـفـه اى بـراى خـودشـان يـك حكومتى داشته باشند و يك كارهاى بر خلاف مقرراتبـكـنـنـد. اگر بخواهيد اسلام را پيش ببريد و اگر بخواهيد مملكت خودتان را از دست ابرقـدرت هـا و چـپـاولگـرهـاى بـيـن المـللى نـجـات بـدهـيـد، بـايـد هـمـه مـقرراتى كه تحتعـمـل هـر يـك هـسـت ، آن مـقـررات عـمل بشود و هيچ نهادى با نهاد ديگر معارضه نكند و تمامبـرادر بـاشـنـد و بـا بـرادرى بـا هم رفتار بكنند، و من اميدوارم كه تمام برادرهاى ما دراطـراف ايـران ، چـه بـرادرهـاى اهـل سـنـت و چـه بـرادرهـاىاهل تشيع و تمام كسانى كه در اين ملت هستند از اقليت هاى مذهبى همه با هم مجتمع باشند وهـمـه مـثـل بـرادر بـا هـم رفتار كنند تا اينكه اين مملكت به پيش برود و احكام اسلام در اوجـارى بـشـود و رفـاه هـمـه مـسـلمـان هـا و هـمـه كـسـانى كه در كشور اسلامى سكونت دارندحاصل بشود. و من اميدوارم كه همه ملت هاى اسلامى ، گمان نكنند اين ملت هاى اسلامى كه مادر يـك گـوشـه اى هـسـتـيم و آنها در گوشه ديگر، قرآن همه شما را برادر خوانده است ،قـرآن عـقـد اخـوت بـيـن همه شما، آن كسانى كه در آخرت نقطه عالم هست و مسلم است و مؤ مناسـت ، بـا آن كـسـى كـه در اول نـقطه عالم هست و بين مشرق و مغرب ، با آنها جدائى هست ،ايـنها جدائى از هم ندارند و همه با هم برادرند و بايد به حكم اسلام همه با هم برادرىكنند و متفرق نشوند و جداى از هم نباشند و مصالح خودشان را مصالح اسلام و مصالح همهمـلت هـا بـدانند و هر ملتى مصلحت ملت ديگرى را مصلحت خودش بداند و مومنين در هر جا كههـسـتـنـد بـرادر بـاشـنـد و بـه بـرادرى رفـتار كنند و اگر يك جائرى به يكى از ممالكاسـلامـى تـعدى كرد، اين تعدى را به خودشان بدانند و من اميدوارم كه با نظر كردن بهايـن حـكـم اسلامى كه همه مردم ، همه مسلمان ها برادر هستند، اين مملكت مصالح خودش را بهدسـت بياورد و همه ممالك اسلامى بر ابر قدرت ها غلبه كنند و موفق به اين بشوند كهاحكام اسلام را تا آخر اجرا بكنند.
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
تاريخ : 27/5/59
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع مـردم شـهـرسـتـاناردبيل و دشت مغان
قيامى كه براى خدا و اسلام باشد پايدار است
از خـداونـد تـعـالى عـظـمـت اسـلام و سـلامت مسلمين و خصوصا برادران آذربايجانى و شماعـزيـزان شهرستان اردبيل و اطراف اردبيل را خواستارم . بعضى از كسانى كه مى خواهنداين نهضت اسلامى و اين انقلاب الهى به ثمر نرسد، گاهى مى گويند كه شور مردم كمشده است ، مردم در اول انقلاب شور زياد داشتند ولى حالا اينطور نيست و اين سمپاشى استدر بـيـن مـلت . مـگـر اول انـقـلاب بـراى خـدا بـود و حـالا بـراى خـدا نـيـسـت كـه دراول انـقـلاب ، شـور زيـاد بـاشـد و حـالا چـون بـراى خـدا نـيـسـت ، كـم بـاشـد؟ ازاول انـقـلاب تـا حـالا هر چه بوده است براى خداى تبارك و تعالى بوده است . يك مملكتىكـه مـى رفـت به طرف جاهليت ، مى رفت كه احكام قرآن و اسلام فراموش بشود و مى رفتبـه اينكه مصالح اين مملكت پايمال بشود، خزائن مملكت به جيب اجانب برود، ملت قيام كردبـراى خـدا و بـراى احـيـاى احكام الهى و با شور و شعف به ميدان رفت و با دادن فدائيانبـسـيـار و شـهـداى بيشمار غلبه كرد بر كفر و نفاق و دست ابر قدرت ها را از اين كشوركوتاه كرد و اين براى اسلام بود و براى خدا. يك كشورى كه براى خدا قيام كرده است ،بـراى خـدا هـم پـايـدار مى ماند و براى خدا هم ادامه مى دهند و لهذا اين اشخاصى كه پيشخـودشـان مـى نـشـيـنـنـد حـسـاب مـى كـنـنـد و يـا بـى حـسـاب مـى خـواهـنـد اين كشور را بهخـيـال خـودشـان نـگـذارنـد بـه پـيـش بـرود و ايـن انـقـلاب را نـگذارند كه گرم بماند وپـرشـور، ايـنـهـا يك مطالبى را عنوان مى كنند و منتشر مى كنند. اين چه شده است كه شماجوانان عزيز را از راه دور به اين منزل حقير كشانده است ؟
امروز همه امور دست خود ملت است
ايـن چه احساسى است كه بانوان محترم و جوان هاى عزيز را از آن طرف كشور آورده است ودر يـك هـمـچـو جـائى تـا مـواجـه بـشـونـد بـا آنـهـا و آنـهـا هـم مـواجـه با ما بشوند و درددل هائى كه آنها دارند و ما داريم در ميان بگذاريم ؟ غير از شور اسلامى است ؟ غير اسلاماصـلا مـطـرح است پيش شما؟ شما براى يك تخت و تاجى اينجا آمده ايد؟ براى يك استفادهمـادى ايـنجا آمديد؟ مى دانيد كه اين حرف ها در اينجا نيست . شما براى خدا و براى رضاىخـدا و پـيـشـرفـت اسـلام مـى خـواهـيـد بـه بـدخـواهـان ارائه بـدهيد كه همان شورى كه دراول انقلاب بود و ما را به ميدان ها كشاند و دشمنان اسلام را از ايران بيرون راند، حالا همهست ، براى اينكه اسلام همان اسلام است ، انقلاب اسلامى هم همان انقلاب اسلامى است .
بـحـمدالله تاكنون هم با بهترين وجه اين مطالب اسلامى يعنـى اساس حكومت اسلامى بابـهـترين وجه تحقق پيدا كرده است و ملت خودش است كه سرنوشت خودش را به دست دارد.ايـنـطـور نـيست كه ملت ما از همه چيز بى خبر باشد و سرنوشتش را در كاخ سفيد برايشطـرح بـكـنـنـد يا در كرملين . خود ملت است كه با راى خودش رئيس جمهورى تعيين مى كند،جـمهورى اسلامى را راى مى دهد و با راى خودش كه متمركز است در مجلس ، دولت را تعيينخـواهـد كـرد و هـمـه امـور دسـت خـود مـلت اسـت . امـروزمـثـل زمـان رژيـم طـاغـوتـى نـيـست كه ملت هيچكاره باشد و همه امور دست يك نفر يا يك عدهبـاشـد. مـلت هـمه كاره است و همه هم با راى خود ملت است و همه چيزها هم به نفع ملت استانشاء الله .
مردم براى اسلام قيام كردند و دلسرد نمى شوند
ايـنها كه تقاله آن رژيم سابق يا طرفداران آمريكا يا شوروى هستند و يك ريشه گنديدهاى از آنـهـا بـاقـى مـانـده اسـت ، كـوشـش مـى كـنـنـد كـهمـسـائل را يـك جـورى طـرح بـكنند كه ملت ما را از اين انقلاب دلسر بكنند. مگر اين انقلاببـراى ايـن بـوده اسـت كـه يـك خـانـه اى به مردم بدهد؟ يك كسب و كارى براى مردم ايجادبكند؟ اين انقلاب براى خدا بوده است و براى اسلام .
ملت ما ديد كه اسلام دارد به دست طوائف مختلفى كه طمع دارند براين كشور و طمع دارندبـر خـزايـن ايـن كشور، دارد اسلام از بين مى رود، آنها با اهداء خون جوانان خودشان و بازيـان هاى زيادى كه ديدند، قيام كردند براى اسلام . اگر قيام كرده بودند براى اينكهبـه نـوائى بـرسـند و حالا مثلا" نرسيده اند البته دلسرد مى شوند، اما كسى كه براىخدا قيام كرده است ، خدا هميشه هست و احكام اسلام هميشه هست و شما جوان ها و شما عزيزانىكـه در اطـراف مـمـلكت هستيد، هميشه براى اسلام هستيد و آذربايجان هميشه سنگر اين كشوربوده است و حالا هم سنگر است ، اين سنگر تا آخر هم هست .
ملتى كه براى خدا قيام كند از هيچ چيز نمى ترسد
مـن از خـداى تـبـارك و تعالى خواستارم كه شما عزيزان را كه از راه دور آمديد حفظ كند وشما را براى ما نگه دارد و شما هم توجه داشته باشيد به اينكه كشور از خود شماست وهـر چـه زحـمت بكشيد در اين كشور، براى برادران خودتان و براى خودتان زحمت كشيديد.ايـنـطـور نيست كه شما زحمت بكشيد و ديگران چيزهائى را كه شما زحمت كشيده ايد به جيبخـودشـان بـكـشـند. امروز بحمد الله اسلام در اينجا قوه پيدا كرده است و انشاء الله احكاماسـلام هـم پـياده خواهد شد و دولت اسلامى هم قدرت خودش را با پشتيبانى شما دارد و ازهـيـچ يـك از ايـن قـدرت هـائى كه در عالم هستند و ارعاب مى كنند ملت ما را، ما نمى ترسيمبـراى ايـنـكه ما براى خدا قيام كرديم ، ملت ما براى خدا قيام كرده است و ملتى كه براىخدا
قيام كند از هيچ چيز نمى ترسد و آسيب نمى بيند و خدا با شماست و نگهدار شما.
والسلام عليكم ورحمه الله و بركاته
تاريخ : 27/5/59
بيانات امام خمينى در جمع بانواد اردبيلى
ملتى كه شهيد در راه اسلام دارد آسيب نخواهد ديد
بسم الله الرحمن الرحيم
شـما بانوان محترم كه از راه دور آمديد، خوش آمديد و خداوند انشاء الله شما را سعادتمندفـرمـايـد. مـلتـى كه بانوانش در صف مقدم براى پيشبرد مقاصد اسلامى هست آسيب نخواهدديـد. مـلتـى كـه بـانـوانـش در مـيـدان هاى جنگ با ابر قدرت ها و با مواجه شدن با قواىشـيـطـانـى ، قبل از مردها در اين ميدان حاضر شده اند پيروز خواهد شد. ملتى كه شهيد درراه اسـلام ، هـم از بـانـوان دارد و هـم از مـردهـا و شـهـادت را، هم بانوان طلب مى كنند و هممـردهـا، آسـيـب نـخواهد ديد. ما اميدواريم به اين سيل خروشان ملت كه در جلوى آنها بانوانمـحـتـرم كـه ارزشـمـنـدتـريـن قـشـرهـاى مـلت هـسـتـنـد و بـراى پـيـشـبـردآمـال اسـلامـى مجاهدت مى كنند، به ملت ايران تبريك عرض مى كنم و باك از هيچ قدرتىنداريم براى اينكه يك ملتى كه زن و مردش براى جانفشانى حاضرند و طلب شهادت مىكـنـنـد، هـيـچ قـدرتـى بـا آن نـمـى تواند مقابله بكند. قدرت شما قدرت الهى است . شمابـانـوان محترم براى خدا قيام كرديد و براى خدا در اين قيام پايدار هستيد و آسيب نخواهيدديد. هر چه مى دانيد ـ مى توانيد اين صف هاى خودتان را فشرده تر كنيد و انقلاب را حفظكـنـيـد و بـه پـيش برويد. گوش به حرف هاى مفسدينى كه مى خواهند بين شماها تفرقهبـيـنـدازنـد يـا شـمـا را از انقلاب دلسرد كنند ندهيد كه اينها بلندگوهاى شيطان هستند وخـداى تـبـارك و تـعـالى آنـهـا را انشاء الله سركوب خواهد كرد. من از شما بانوان محترمقـدردانـى مـى كنم و تشكر مى كنم كه راه هاى دور به اينجا تشريف آورديد. خداوند انشاءالله شما را عزيز و عظيم و مرفه قرار دهد و شما را براى مسلمين و اسلام حفظ كند.
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
تاريخ : 28/5/59
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از مردم استان باختران (كرمانشاهان )
اگر قيام لله شد پشتوانه اش الله است
بسم الله الرحمن الرحيم
(قـل انـمـا اعظكم بواحده ان تقوموالله مثنى و فرادى ثم تتفكروا) در عالم ، نهضت هاىزيـادى واقـع شده است و انقلاب هاى بسيار، لكن اكثر نهضتى بوده است از يك ظالمى برضد ظالم ديگر از يك ستمكارى براى ستمكار ديگر. نهضت ها همچو نبوده است كه همه آنهانـهـضـت هاى صحيح باشد بلكه غالبا نهضت هائى بوده است كه يك رژيم ظالمى مى آمدهاسـت و رژيـم ظـالم ديـگر را از بين مى برده است و خودش جايگزين آن مى شده است و بهظـلم ادامـه مى داده است . آن دستورى كه قرآن مجيد در چند كلمه فرموده اند براى نهضت كهكـيفيت نهضت بايد چه باشد، آن اين آيه شريفه است كه مى فرمايد (انما اعظكم بواحده) خـطـاب مـى فرمايد به رسول خدا كه بگو به امت كه من يك موعظه فقط دارم و آن ايناسـت كـه قـيـام بـكـنـيـد براى خدا، اگر يك نفر هستيد براى خدا قيام كنيد، اگر جمع هستيدبـراى خـدا قـيـام كـنـيـد. قـيـام براى خدا در مقابل تمام قيام هائى كه طاغوتى است و اگربراى خدا نشد شيطانى است . طاغوت است و الله . قيام هم يا براى خداست ، يا براى غيرخـدا. آن قـيـام ، قـيـام طـاغوتى است ، غلبه ظالمى بر ظالم ديگر، غلبه چپاولگرى برچـپـاولگـر ديـگـر و قـيـامى كه خداى تبارك و تعالى دستور مى فرمايد، قيام لله است .بـايـد ما توجه داشته باشيم كه اگر قيام لله شد پشتوانه اش هم الله است . اگر شمابراى خدا نهضت كرديد براى خدا قيام كرديد، براى رفع ظلم قيام كرديد و براى اجراىاحـكـام خـداى تـبـارك و تـعـالى نـهضت كرديد، خداى تبارك و تعالى هم با شماست . شمامـلاحـظـه كـرده ايـد كه از اول نهضت تاكنون چه علائم غيبى پيدا شده است و چه تاييداتالهى در اين نهضت پيدا شده است و اين دليل بر اين است كه نهضت شما لله بوده است . ازاول كـه شـمـا نـهـضت كرديد، هيچ كس شايد احتمال اين معنا را نمى داد كه يك ملتى كه نهنظامى هستند و نه تدريب نظامى دارند و نه اسلحه دارند و نه ساز و برگ جنگى دارند،اينها بر يك قدرتى كه داراى همه چيز بود غلبه كنند، هيچ همچو احتمالى در دنيا داده نمىشد. اشخاص زيادى مى گفتند، از خود ما هم ، از خود ملت ايران هم اشخاص سياسى ، متفكرمـى گـفـتـنـد كـه ايـن يـك امـر نـشـدنـى اسـت و نـمـى شـود كـه بـا دسـت خـالى درمـقـابـل يـك هـمـچو قدرتى قيام كرد، جز اينكه يك كشته اى بدهيم و اثرى نداشته باشد،نتيجه حاصل نمى شود.
آنها هم نظر مصلحت داشتند لكن بعضى شان كه با من صحبت كردند
بـه آنـها گفتم كه ما يك تكليفى داريم ادا مى كنيم . ما به شرط غلبه قيام نمى كنيم ، مامـى خـواهـيـم يـك تـكـليـفـى ادا بـكـنيم اگر غالب شديم كه نتيجه هم به دست آمده و اگرچـنـانـچـه غـالب نـشـديـم و كشته شديم ، انبيا هم خيلى شان ، اوليا هم خيلى شان قيام مىكـردنـد و نـمـى تـوانـسـتـنـد بـه مـقـصـد خـودشـان بـرسـنـد. مـا مـكـلفـيـم كـه درمقابل يك همچو ظلمى كه در آستانه اين است كه اسلام را وارونه كند و كج فهمى ها، اسلامرا صـدمـه بـزنـنـد، مـا مى خواهيم كه در مقابل يك همچو بدعت هائى اظهار نظر بكنيم ، چهغالب بشويم و چه نشويم .
در دنـيـا هـم مـتفكرين دنيا، آنهائى كه همه جهات قيام ها را در نظر داشتند آنها هم اعتقادشانهـمـيـن هـا بـوده اسـت كـه نـمـى شـود يـك هـمـچـو كـارى انجام بگيرد، لكن آنها از يك مطلبغـافـل بـودنـد و آن ايـنـكه فرق است ما بين قيام هائى كه براى خدا نباشد قيام هائى كهبراى منفعت دنيائى باشد، براى غلبه يك كسى بر كس ديگر باشد، براى پيروزى يكقـدرت بـر قـدرت ديـگـر بـاشد، اين قيام ها فرق دارد با قيامى كه لله باشد. آنها ايننـكـتـه را نمى دانستند كه قيام لله كيفيتش ، ماهيتش با قيام هائى كه غير خدائى باشد، هرچه باشد، اين با هم فرق دارد. قيام لله پشتوانه قدرت خداست ، پشتوانه اش تفنگ نيست، پشتوانه اش مسلسل نيست ، پشتوانه اش قدرت خداست . وقتى قدرت خدا در بين آمد ديگرقدرتى در مقابل او نمى تواند عرض اندام كند و لهذا اين ملت كه سرتاسر كشور فريادمـى كردند كه ما اسلام را مى خواهيم و همه قيام كرده بودند براى اينكه كفر و نفاق و ظلمو امـثـال ايـنـها را از بين ببرند و به جاى آن عدل اسلامى باشد، جمهورى اسلامى باشد،ايـن قـيـام لله بـود. شـواهد بر اينكه اين قيام لله بود اينكه مردم جان خودشان را در طبقاخـلاص ‍ گـذاشـتـنـد، جان جوان هايشان را با گشاده روئى در طبق اخلاص گذاشتند و بهمـيـدان آمـدنـد و شاهد ديگر اينكه ما با چى غلبه كرديم بر اينها، ما چه داشتيم . آنها همهچـيـز داشـتـنـد، آنـها آمريكا داشتند، آنها شوروى داشتند، آنها همه ممالك اسلامى الا كمى راداشـتـنـد و قـدرت نـظـامى شان قدرت مدرنى بود كه مى گويند در اين طرف شرق همچوقدرتى نبوده است و ما هيچ نداشتيم ما خدا را داشتيم و شما بدانيد كه آنها اگر چنانچه يكتاييدات غيبى نبود، در يك شب مى توانستند ايران را خراب كنند. شاه مخلوع هم گفته بودكه اگر من بنا شد بروم ، يك خرابه اى مى گذارم و مى روم . لكن خداى تبارك و تعالىآنـچـنـان رعـبـى ، آنـچـنـان تـرسـى در دل ايـنـهـا انـداخـت كـه ديـگـرمـجـال ايـنـكه يك خرابكارى بزرگى بكنند پيدا نكردند. اذهان آنها را خدا منصرف كرد ازايـنـكـه آنـطـور جـنـايـت بزرگ را بكنند، اذهان اينها را منصرف كرد از اينكه بمباران كنندايـران را، بـمـبـاران كـنـنـد تـهـران را، مـى تـوانـسـتـنـد لكـن خـداى تـبـارك و تـعـالىدل هـاى آنـهـا را بـر گـردانـد بـه يـك مـعانى ديگرى و رعب در قلب آنها انداخت كه فراركـردنـد. اين براى اين بود كه يك نهضت اسلامى بود. در صدر اسلام هم اين قضيه رعب وفـتـح بـه رعـب ، نـصـر بـه رعـب ، ايـن مـطلبى بوده است كه وقتى كه يك جمعيت كمى درمقابل آن جمعيت هاى زياد و با سلاح هائى كه در آن روز سلاح مدرن زياد بوده است ، معذلكيـك خـوفـى گـاهـى در قـلب آنـهـا مـى افـتـاد كـه بـا هـمـان خـوف ، نـصرت براى اسلامحـاصـل مـى شـد. بـعـد هـم ديـديـد كـه در ظـرف يـكسال و چند ماه تمام چيزهائى كه يك حكومت لازم دارد، ملت ما بر آن راى دادند و متحقق كردند.شـمـا بـدانـيـد كه در بعضى از ممالك كه انقلاب كرده اند، انقلاب شيطانى بعد از بيستسال ، بعد از سى سال باز قانون اساسى ندارند. اين
عـراق نـزديـك مـا كـه حـكـومت جابر دارد و يك حكومت جابر، يك حكومت جابر ديگر را از بينبـرده اسـت ، بـا اينكه با تمام قدرت دارد سركوبى مى كند ملت خودش را، نتوانسته تاحـالا يـك قـانـون اسـاسـى بـراى خـودش درست كند، حالا هم باز يك عده اى از خدا بى خبرنشينند و حكومت مى كنند، حكومت استبدادى بدتر از هر استبداد. هيچ سابقه ندارد هيچ كه يككـشـورى مـلتـش كـه قـيـام كـردنـد و آن رژيـم فـاسـد را از بـيـن بـردنـد، بـعـد از يـكسـال و نـيـم مـثـلا هـمـه چـيـزهائى كه بايد حكومت داشته باشد اينها متحقق كردند و قانوناسـاسـى شـان را نـوشـتـنـد، جـمهورى اسلامى شان را راى دادند، رئيس جمهورشان را راىدادند، مجلس خبرگانشان را راى دادند، مجلس شوراى اسلامى شان را راى دادند، و همين چندروز نـخـسـت وزيـر، وزراى خـودش را مـعـرفـى مـى كـنـد و تـمـام وكمال آنچه كه حكومت لازم دارد متحقق شود.و اين سابقه ندارد در دنيا كه همچو چيزى بشود.
با اخلاق و رفتار اسلامى اين نهضت را حفظ كنيد
مـمالك ديگرى كه نهضت هم نكرده اند لكن در بين خودشان از باب اينكه ملت با دولت مؤافـق نـيـسـت ، حـكـومت نظامى دارند. همين تركيه نزديك به ما، شهرهاى بسيارى از تركيهحـكـومـت نظامى است و چندين ماه است بازهم تجديد كردند حكومت نظاميش را براى اينكه ملتبـا دولت نـيـسـت . چـرا نـيـسـت ؟ براى اينكه ملت مسلمان است و دولت روى ترتيب اسلامىعـمـل نـمـى كـنـد. هـمين عراق ، ملت با اين دولت غاصبش مؤ افق نيست و لهذا نمى تواند كهمـمـلكـت خـودش را آرام كند، بايد دائما" سركوب كند مردم را و نمى توانند يك دولتى كههـمه اركانش يك اركان صحيحى باشد، متحقق كنند و اين دولتى كه ما داريم از باب اينكهدولتـى اسـت از خـود مـردم ، يـك چـيـزى نـيـسـت كـه از خـارجتحميل شده باشد. رضاخان را انگليس ها تحميل بر ما كردند و محمد رضا راهم انگليسى هاو آمـريـكـائى هـا و شـوروى تـحـمـيـل مـا كـردنـد، از آناول تـحـميل بود. وقتى كه رضاخان فرار كرد شايد كمتر شما يادتان باشدكه مردم درعـيـن حـالى كـه گـرفـتـار مـتـفـقـيـن بـودنـد و اجـانـب بـودنـد لكـن شـادى مـى كـردنـد كـهلااقل آمدن اينها اسباب اين شد كه اين رفت ، محمد رضا هم كه رفت خودتان ديديد كه همهجا شادى و همه جا چه ، وقتى هم كه مرد، همه شادى كردند. اما مملكتى كه حكومتش با خودشبـاشـد، حـكـومـتـش خـودش بـاشد، يك مملكتى است كه وقتى رئيس ‍ جمهورش يك سانحه اىبـرايـش حـاصـل مـى شود و آن سانحه هم حقيقتا" جزء اعجازها بود، براى اينكه اگر ديدهبـاشيد در تلويزيون آن تكه هائى كه از آن هليكوپتر پخش شده بود در زمين ، اينها اينعده اى كه بودند كه همه شان جزء رجال بزرگ ما بودند، رئيس جمهوربود، رئيس نيروىزمـيـنـى بـود، رئيـس هـاى ديـگـرى بـودند، يكى از آنها آسيب نديد و بعد هم از سرتاسرايران يا مجلس دعا درست كردند يا تلگراف كردند يا تظاهر كردند يا راهپيمائى كردند.كـجـا هـمـچـو چـيـزى هـسـت ؟ بـراى ايـن اسـت كـه آقـاى بـنـى صـدر از خـارج نـيـامـدهتـحـمـيـل بـه شـمـا بـشـود، يـك قـدرتـى نـداشـتـه اسـت كـه آن قـدرت را بـه شـمـاتحميل بكند. يك نفر آدم مثل همه شما بوده
بـدون ايـنـكـه قـدرتـى داشته باشد لكن بيان كرده ، صحبت كرده ، مردم را متوجه كرده ،مردم به او راى دادند. اين از ملت است وقتى يك چيزى از ملت شد همه ملت همراهش هستند. حالااگـر چـنانچه در عراق يك سانحه اى براى صدام حسين پيدا بشود يا در مصر يك سانحهاى براى سادات پيدا بشود و اين سانحه مثلا" به آنها ضرر وارد نكند مردم عزاگيرند واگـر آنـها را از بين ببرد مردم شادى مى كنند. اين براى اين است كه مملكت ما جدا نيستند ازهم نخست وزيرش از مردم جدا نيست ،همين هائى است كه در آن دولت ، دولت جائر حبس رفتهو زجـر ديـده و هـمـه مـصـيـبـت هـا را كـشـيـده ، حـالا هـم ازخـود شـما هست ، نه يك قدرتى آمدهتـحـمـيـل كـنـد. مـجـلس خـودتـان و رئيـس جـمـهـورخـودتـان را تـعـيـيـن كـرديـد و كـسـىتحميل شما نكرده .
شـمـا ايـن حـكـومـت اسلامى و اين نهضت اسلامى را قدر بدانيد و همه چيز را از خدا بدانيد وخـيـال نـكـنـيـد كـه مـن و شـما ونمى دانم غلبه كرده ايم . ما چيزى نداشتيم كه ، يك وقت درذهـنـتـنـان وارد نشود كه خير ما ايرانى ها خودمان چه كرديم . خير آن كه پشتيبان شما بودچون قيام لله بود، نهضت لله بود آن قدرت مطلق الهى بود كه طرفدار شما و مويد شمابـود. ايـن را هـميشه در نظر داشته باشيد و هميشه شكر كنيد خداى تبارك وتعالى را براينكه يك ملتى را متحول كرد از يك معانى اى كه در سابق بود به يك حقايق اسلامى ، بهيـك اخـلاق اسـلامـى ، به يك رفتار اسلامى . و برادرها! رفتار اسلامى تان را حفظ كنيد.شـمـا بـا رفـتـار اسـلامـى و بـا حـفـظ نهضت و با پيشبرد نهضت و توجه به اينكه خداىتـبـارك و تـعـالى مـا را تاييد مى كند، با رفتار و اخلاق اسلامى اين قدرتى كه شما رابـه پـيـروزى رسـانـده اسـت حـفـظ كـنـيـد. ايـن قـدرت خـدايـى را، ايـن قـدرتلايزال الهى را كه با شما تا حالا با عنايت بزرگ خودش رفتار كرده است ، با قصدهاىخالصتان ، با تصميم بر اينكه براى خدا نهضت را پيش ببريد حفظ كنيد و مادامى كه اينمعنا را حفظ كرديد خدا با شماست .
مـن از خـداى تبارك و تعالى سلامت و سعادت همه شما را كه در مرزها و نزديك مرزها هستيدمـى خـواهـم و از آقـايـان عـلمـاى كرمانشاه ، حضرت آقاى بزرگ ، آقاى اصفهانى و سايرآقـايان علمائى كه از آنجا آمده اند و زحمت كشيده اند تشكر مى كنم و از همه شما هم كه باهـم بـرادر هـسـتـيـد و هـستيم و همه ما با هم با برادرى مى خواهيم اين نهضت را پيش ببريمتشكر مى كنم و سلامت همه را از خداى تبارك و تعالى خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
تاريخ : 28/5/59
بـــيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع بـانـوان كـرمـانـشاه و اعضاى بنياد مستضعفان و بنيادفرهنگىاما در شيراز
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن از شما بانوان محترم كه از راه دور آمديد، از نزديك سر حدات آمديد تشكر مى كنم و منامـيدوارم كه همانطور كه تا حالا مصمم بوديد كه جمهورى اسلامى را به ثمر برسانيد،از حالا به بعد هم اين تصميم را داشته باشيد و با صفوف فشرده جلوى مردها در پيشبرداهـداف اسلامى اقدام كنيد. خواهران من و برادران پاسدار! ما پيروز شديم انشاء الله ولىخـسـارت هـم زيـاد ديـديم . امروز روزى است كه منطبق است با روز آتش زدن سينما ركس درزمـان آن شاه معدوم غدار. آنطورى كه شواهد شهادت مى دهد و در آنوقت شواهد زياد بر اينمـطـلب بـود، سـينما ركس را عمدا عمال آن شاه معدوم مخلوع آتش زدند و شايد نظرشان بهايـن بـود كـه اذهـان مـلت را مـنـصرف كنند از نهضت و متوجه كنند به اين مصيبت ، و ما زمينهجنايتكارى اين رژيم را مى فهميم كه يك عده بيگناه را محصور كنند در جائى و آتش بزنندكـه ذهـن مـردم از خـود آنـهـا مـنـصـرف بـشـود و مـتـوجـه بـه آن مـصـيبت بشود. او به جزاىاعـمـال خـودش رسيد و الان در محضر خداى تبارك و تعالى بر او چه خواهد گذشت خدا مىدانـد. مـن اين مصيبت را به ملت ايران تعزيت عرض مى كنم و اميدوارم كه آن شهدا در محضرخـداى تـبـارك و تـعالى رو سفيد باشند. ما خسارات زياد برديم و منجمله در كردستان كهامـروز بـاز روز شـهـادت عـده اى از مـسـلمـيـن در آنمـحـل بـوده اسـت و باز هم منتظر خرابكارى هستيم و بايد خرابكاران بدانند كه ملت ايرانمـهـيـاسـت بـراى هـمـه مـصـيـبـت ها در راه خدا. ما كه براى خدا قيام كرديم و مى خواهيم مملكتاسـلامـى مـا احـكـام اسـلام در آن جـارى بـشـود بـاك از ايـن مـصيبت ها نداريم و خرابكارها واشخاصى كه در محالى انفجار ايجاد مى كنند بايد بدانند كه ملت ايران از اين خرابكارىهـا، از راه خـودش منصرف نمى شود و مملكت ايران و ملت عزيز ما مصمم است كه تا آخر درمـقـابل ابر قدرت ها و در مقابل شياطين بايستد و آنها را اجازه ندهد كه ديگر در مملكت آنهاوارد بـشـونـد و ذخـاير آنها را از بين ببرند و به جيب خودشان بريزند. شما بانوان حقبزرگى بر ملت ايران داريد، همانطورى كه اين پاسداران از بين ببرند و عزيز كه درايـن مـحـضـر، در آن بـالا حـاضـر هـسـتـنـد، آنـها هم حق بزرگى بر ملت ما دارند. شما همهسـربـازان اسـلام هـسـتـيـد و خـداى تـبارك و تعالى به همه شما كه براى خداى تبارك وتـعـالى عـمـل مـى كنيد اجر جزيل خواهد داد و شما را به سعادت و سلامت حفظ خواهد كرد. ازخداى تبارك و تعالى عظمت اسلام و مسلمين و پيشبرد مقاصد اسلام را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمه الله وبركاته
تاريخ : 2/6/59
پاسخ امام خمينى به تلگرام لئونيد برژنف
بسم الله الرحمن الرحيم
حـضـرت لئونـيـد بـر ژنف صدرهيات رئيسه اتحاد جماهير شوروى مسكو تلگرام همدردىشـمـا در مـورد حـادثـه جـانـگـداز مـنـطـقـه گـچـسـارانواصل گرديد. از اين ابزار همدردى ، بدين وسيله تشكر مى كنم و تؤ فيق مستضعفان جهانرا در احقاق حقوق حقه خود از خداى تعالى مسئلت دارم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 4/6/59
بيانات اما خمينى در جمع گروهى از اعضاى بسيج ملى (مستضعفين )
همه ملت اميدشان به خدا باشد و از هيچ توطئه اى نترسند
بسم الله الرحمن الرحيم
از قـرارى كه گفته اند آقايان از مناطق مختلفه تشريف آورده اند و من از همه آقايان و همهمـنـاطقى كه آقايان از آنجا آمده اند، تشكر مى كنم و سلامت همه را از خداى تبارك و تعالىخـواهـانـم . مـن شـخـصـا يك گرفتارى خاصى دارم و آن اين است كه اگر من هر روز صحبتبـكـنـم يـا روزى دو مـرتـبـه صـحـبـت بـكـنـم ، اطـبـا مـى آيـنـد و بـه مـناشكال مى كنند و جمع مى شوند كه شما صحبت زياد نكنيد و اگر دو سه روز صحبت نكنم ،راديـوهـاى خـارجـى مـى گـويـنـد كـه فـلان چـه شـده و چـه شـده وحـاصـل ، مى رود همين دو سه روزه و همين چند وقت و اينها، و من يك مثلى يادم آمد و آن اين استكـه يـك بـچه اى دعا مى كرد كه معلمش ‍ بميرد، معلم مرد، پدر او را برد به يك مكتب خانهديـگـر (بـه اصـطـلاح سـابق ) باز دعا كرد معلم بميرد، مرد، باز پدر او را برد به يكجاى ديگر، مكتب ديگر، به اين پسر گفتند كه دعا كن پدرت بميرد و الا اين معلم بميرد يكمـعلم ديگر هم هست . حالا اين خارجى ها و آنهائى كه تبع خارجى ها هستند بايد دعا كنند كهايـن سلاح الله اكبر از ملت ما گرفته بشود و اين دعا هم مستجاب نيست و الا من نباشم بازخود ملت هست . ملت ما امروز متوفق نيست نهضتشان و پيشبردشان به اينكه من باشم يا زيدبـاشـد يـا عـمـرو بـاشد، ملت ما امروز راه را پيدا كرده اند و مى دانند چه بكنند و با همينراهـى كـه پـيـدا كـرده انـد و هـمـيـن ترتيبى كه تاكنون پيش آمده اند به پيش مى روند وايـنـطـور نـيـسـت كه اگر من نباشم چه خواهد شد. بيخود اينها در راديوهايشان نگويند اينمسائل را، براى اينكه اين مسائل در ملت ما تاثيرى ندارد و اينها خودشان راه را پيدا كردهانـد و هـمان راه را خواهند رفت و به پيروزى نهائى انشاء الله خواهند رسيد و همه ارگاندولتـى مـا تـحـقـق پـيدا كرد و به زودى تمام پيدا خواهد كرد و انشاء الله تعالى ملت ماگـرفـتـار ايـنطور مسائلى كه مثلا اقتصادشان چه باشد، چه شان چه باشد نيستند. آنهادنـبـال اسـلام هـستند و همانطورى كه الان شعار داديدشما آقايان (و چه شعار خوبى بود)كـه مـا الله اكبر سلاحمان است ، كسى كه الله اكبر سلاحش است ، كسى كه خداى تبارك وتـعـالى پـشـتـبيان او هست ، اين ديگر احتياج به اين ندارد كه يك نفر آدم باشد يا نباشد.بـود و نبود يك نفر آدم هيچ تاثيرى در اين نهضت اسلامى ملت ما ندارد و من دعا مى كنم كهخـداونـد تـبارك و تعالى قدرت و قوه به شما عنايت كند و به شما مى گويم كه از هيچكـس نـتـرسيد الا خدا و به هيچ كس اميد نبنديد الا خداى تبارك و تعالى و اگر چنانچه اميدخودتان را به خداى تبارك و
تـعـالى تمام كنيد، به اين معنا كه تام بشود اين اميد شما، اطمينان براى شما بياورد ايناميد شما، من به شما اطمينان مى دهم كه آسيبى ، اين مملكت نبيند. توجه به همين معنا داشتهباشيد، همه ملت ما، چه دولتى هايشان و چه غير دولتى ها، چه نظامى ها و چه غير نظامىهـا، هـمه ملت ما اميدشان را به خداى تبارك و تعالى كه منبع قدرت است و منبع نور است ،اميد خودشان را به او ببندند و هيچ توطئه اى را از آن نترسند.
كـسـى كه پشتبان او خداست از اين توطئه هائى كه هى شايعه اندازى مى كنند كه توطئهاسـت و نـمـى دانـم كـجـا تـوطئه است ، كجا چه است ، از اينها نبايد بترسند. البته قواىانتظامى ما ارتش ما، ژاندارمرى ما، سپاه پاسداران ما، اينها و همين طور بسيج ملى ما، بسيجاسلامى ما اينها بايد هميشه مراقب باشند، رفت ، آمدهاى مشكوك را در نظر داشته باشند واگـر ديـدند، اطلاع بدهند به مراكزى كه بايد اطلاع بدهند، در عين حالى كه بايد تماممـراقـبـت هـا را بـكـنـنـد و تـمـام رفـت و آمـدهـاى مـشـكـوك را تـحـت نـظـر بـگـيـرنـد، در عـينحال قلب شان مطمئن باشد به اينكه اين قلب تا متوجه به خداست آسيبى نخواهد ديد.
قواى مسلح بايد مراتب را حفظ بكنند
مـن براى بار چندم است كه به اين قواى مسلح سفارش مى كنم نظم در بين هرارگانى كههست بايد برقرار باشد و وظيفه دارند كه با نظم باشند. اگر نظام با نظم نباشد، ايننـظـام نـيـسـت ، اين آشفتگى است و اين مى تواند هيچ كارى انجام بدهد. پاسدارها بايد بانـظـم بـاشـند، پائين ترها از بالاترها اطاعت كنند، ارتش بايد با نظام باشد، مراتب راحـفـظ بـكـنـد و بـايـد هـمـه بـا هم هماهنگ باشند، برادر باشند، هر دسته اى براى خودشعـليـحده نكشد به طرف خودش ، همه با هم روابط داشته باشند، سرانشان با هم روابطداشـتـه بـاشـنـد، بـنـشـيـنـنـد اگـر مـسـائلى دارنـد بـا هـمحل كنند و اينطور نباشد كه در هر يك از اينها يك آشفتگى باشد و بين خودشان ناهماهنگى، بـايـد هـمـگـام بـاشـنـد و هـمـه بـا هـم بـاشـنـد بـراى ايـنـكـه يـك مـمـلكـتـى اسـتمـال هـمـه اسـت امـروز و ايـن مملكت كه مال همه است ، همه شما بايد حفظش بكنيد و خصوصاقواى مسلحه بايد حفظ بكنند اين مملكت را و اگر چنانچه در يك جايى از مملكت يك آشفتگىپـيـدا شـد، بـايـد بـروند و آن آشفتگى را رفعش بكنند و ننشينند تا اينكه خودش يا مردمرفـعـش بـكـنند بايد موظفند قواى مسلحه به اينكه اگر در يك جائى از كشور يك اشتباه ،كـارهـاى خـلاف واقـع مى شود يا فرض كنيد چند تا دزد يك كارى انجام مى دهند يا دور هممـى نـشـيـنـنـد و مـى خـواهـنـد تـوطـئه بـكـنـنـد، بـرونـد و آنـهـا را زا بـيـن بـبـرنـد وحـل كـنـنـد قـضـايـا را. و مـن امـيـدورام كـه خـداونـد تـبـارك و تـعـالى بـه ايـن مـلتـى كـهسـال طـولانـى در تحت فشار و اختناق بود از اين به بعد انشاء الله تعالى همه سالم وصـحـيـح و استقلال مملكت ما، بكلى استقلال داشته باشد مملكت ما و هيچ ملتى ، هيچ كسانىكه قبلا به اين ملت جور كرده بودند و ظلم كرده بودند آنها هم مايوس بشوند از اين ملتو خداوند همه شما را قدرت و قوه عنايت كند.
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 4/6/59

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation