بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ملا فتح الله اصفهانی (شیخ شریعت), محمدعلى محمدى ( )
 
 

بخش های کتاب

     01 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     02 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     03 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     04 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     05 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     06 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     07 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     08 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     09 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     10 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     fehrest - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
 

 

 
 

بخش پنجم: نبرد اقتصادى

نبرد اقتصادى

يكى از بهترين راه‏ها براى استعمار يك كشور، به دست گرفتن نبض‏جريان‏هاى اقتصادى آن كشور است; زيراانسان گرسنه هميشه دنبال‏تكه‏نانى به راه مى‏افتد و گاه خدا را نيز فراموش مى‏كند و همچون عابدى‏كه شيخبهائى آورده است‏براى يافتن لقمه نانى به در خانه كفار مى‏رود. (1) دشمنان اسلام و ايران هم با آگاهى از اين مسالهمهم از سوء مديريت وناتوانى شاهان و ديگر دولتمردان ايران استفاده كرده و سعى كردندحلقه‏هاى بندگى برگردن مسلمانان ايران را هر چه محكم‏تر كنند و باواردات توليدات خودشان در ايران اولا منابع مالى ايران راغارت و ثانياايران را هرچه بيشتر به خود وابسته كنند.

فقهاى اسلام كه به حق، حافظان دين و دنياى مردم‏اند براى مقابله بااين تهاجم اقتصادى دو راه را در پيشگرفتند:

1. تشويق مردم به ايجاد شركت‏هاى تعاونى

كه در اين جا تنها به يكى از شركت‏هاى تعاونى كه با پشتيبانى علما ومراجع تشكيل شد وتوانست در آن زمان دربرابر هجوم سرمايه‏هاى‏خارجى مقاومت كند، به نام «شركت اسلاميه‏»، اشاره مى‏كنيم. (2) .

شركت اسلاميه در سال 1316قمرى به وجود آمد كه هشت تن ازمراجع تقليد و علماى بزرگ به نام‏هاى: آية‏اللهآخوند خراسانى، آية‏الله‏سيداسماعيل بن سيدصدرالدين عاملى، آية‏الله حاج ميرزا حسين، آية‏الله‏حاج ميرزاخليل، آية‏الله سيدمحمد كاظم يزدى، آية‏الله محمد غروى‏شربيانى، آية‏الله محمدحسين ممقانى و آية‏اللهشيخ‏الشريعه اصفهانى،پشتيبانى خود را از ايجاد اين شركت اعلام كردند. آنان بر كتابى به نام‏«لباس‏التقوى‏» كهدر حمايت از اين شركت نوشته شده بود تقريظ نوشته وكمك به شركت اسلاميه را با مبارزه با نيروى كفر يكسان دانستند. (3) وحتى در اعلاميه‏اى كه در كاشان منتشر شد، نويسنده به صراحت علما را ازبنيان گذارانشركت‏خواند و هدف شركت را شكستن بازار اجناس‏خارجى عنوان كرد.

2. تحريم خريد و فروش اجناس و وسايل خارجى

اقدام دوم علما براى مبارزه با تهاجم اقتصادى دشمن از نوع مبارزه‏منفى بود كه مى‏توانست‏به نوبه خود ضربهجبران‏ناپذيرى بر اقتصادكشورهاى استعمارگر وارد آورد. در اين مرحله، علما از مردم خواستند كه‏حتى‏الامكاناز خريد و فروش و استفاده از كالاهاى استعمارگران‏بپرهيزند. از اين اقدام ممكن بود عده‏اى از بازرگانان ايرانىمقدار كمى‏متضرر شوند، ولى منافع فراوانى براى كشور داشت كه از جمله مى‏توان به‏موارد ذيل اشاره كرد:

الف ) رشد و شكوفايى اقتصاد داخلى.

ب ) كم شدن وابستگى ايران به كشورهاى استعمارگر.

ج ) معطل ماندن سرمايه‏هاى خارجى.

و مهم‏تر اين كه اين عمل خود اقدامى سياسى براى محكوم كردن‏دشمنان بود. در تلگرافى كه روحانيانخراسان به پيروى از علماى نجف‏در مورد تحريم كالاهاى بيگانگان صادر كرده‏اند مى‏خوانيم:

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم.

«چون اجحافات و تجاوزات دولت روس كه چون شعله آتشى به‏خرمن اسلام افتاده، از حد گذشته است و بهواسطه سوق قشون خود به‏نقاط شمالى و شرقى و غربى ايران امنيت اين مملكت را منهدم و افكارعمومى را بهنمايشات خارج از قانون خود اشغال نموده ...علماى‏عظام و حجج اسلاميه نجف اشرف كه از اركان عاليهروحانيت ما به‏شمارند در جلو حركات دول همجوار متعدى، به خصوص دولت‏روس، اظهار نفرت نموده و بهترك امتعه اين دولت، دستخطهاى‏متواتره صادر فرموده‏اند. ما هيات حاضره نيز نظر به تجاوزات دولت‏مزبور،عموما و احكام حجج اسلاميه، خصوصا از امروز به ترك امتعه‏روس ميان بسته و با تمام نفرت خودمان اجناساين دولت جابر را به‏نظر بى‏قابليتى ديده و كليه مال‏التجاره، از قند و چاى روس و سايراقمشه و اشيا را بر خودحرام دانسته و هر كس از ايرانيان كه جنس‏روسى استعمال كند، او را از كسوت روحانيت عارى شناخته و بااوآمد و رفت را موقوف خواهيم كرد. (4) .

به تاريخ 29 ذى حجة‏الحرام 1328».

به دنبال اين اقدام خداپسندانه اهالى خراسان، علماى نجف ضمن‏تشكر از مردم مشهد از ديگر ايرانيان نيزخواستند در اين حركت ملى واسلامى با اهالى خراسان هم‏آوا شوند و به وظيفه خود عمل كنند. (5) مردم‏مسلمان وقتى فهميدند علما استفاده از اجناس روسى و انگليسى را تحريم‏كرده‏اند ضمن استقبال از اينحركت، همراهى خود را با علما اعلام كردندو بسيارى از علما در ديگر شهرهاى ايران با ارسال احكام متعدد دراين‏جهاد مقدس شركت جستند (6) ، مغازه داران از فروش اجناس خود به‏مزدوران استعمار خوددارى كردند و بهافرادى كه خدمت ارتش انگلستان‏بودند بى‏احترامى كردند، مردمى كه در بانك‏هايى كه به دستانگليسى‏هااداره مى‏شد سپرده‏گذارى كرده بودند، به يك باره به بانك‏ها هجوم‏آورده و درخواست تمامىپس‏انداز خود را كردند به گونه‏اى كه تمام آن‏بانك‏ها خالى شد.

متعاقب اين اوضاع در زمانى كه مى‏رفت مبارزه منفى علما شكوفه‏دهد، سفارت انگليس با يك نامه فدايت‏شوموثوق‏الدوله را فريفت و به‏او دستور داد احكام و فتاواى علما را تكذيب كند و از علما بخواهدفتاواى خود را پسبگيرند. (7) .

وثوق‏الدوله هم طى تلگرافى به علما كه در كاظمين جمع شده بودندپس از تمجيد از كارگزاران دولت واقدامات انجام شده نوشت:

«امرى كه عايق حصول مقاصد مطلوبه مى‏توان شد امر به تحريم امتعه‏انگليس در صفحات جنوب است... اگرچهبر ذوات مقدسه مخفى‏نيست كه مخاصمه اقتصادى يك مملكت ضعيف فقير با يك دولت‏قوى با پيش‏آمدهاىسياسى امروزه چقدر محذورات را حاصل‏مى‏نمايد، ولى از بابت تذكره و تذكر عرض و تمنا مى‏شود كهتوجه‏سريعى در رفع حكم تحرير فرمود...».

البته اين اولين‏بار نبود كه جناب جلالت مآب وزير محترم امورخارجه، همچون شيطان (8) ملت و علماى ايران رااز فقر مى‏ترساند، بلكه‏در درخواستى كه براى رفع تحريم كالاهاى روسيه كرده است، مى‏نويسد:

«اولا امرى كه قابل توجه در اين كار است‏سنجيدن جريان اقتصادى...ايران و روس نسبت‏به يكديگر است... كهبالفعل اخراجيه ايران بيشتراز ادخاليه روس است... پس اگر دولت روس همين معامله را با ايران‏بدارد... نكثفاحش به عمل عايدات مملكتى... وارد مى‏آيد. ثانيا،...طبقات مختلفه (ايرانيان) از تجار محترم الى دستفروش وحمال ازاين ادخال و اخراج نان مى‏برند...».

چنان كه مشاهده مى‏شود مهم‏ترين ترس وزير امور خارجه از فقراست، گويى ارزش استقلال اقتصادى، فرهنگىو سياسى ايران ازضررهايى كه شايد متوجه چندنفر تاجر و دستفروش شود كم‏تر بود. (9) .

پى‏نوشتها:

1) گربه و موش، ص‏239.

2) از ديگر شركت‏هايى كه جهت ايستادگى در برابر هجوم سرمايه‏هاى خارجى در ايران به‏وجود آمدند مى‏توانبه شركت عمومى (1300ق.)، شركت اتحاديه (1305ق.)، شركت‏منصوريه و فارس اشاره كرد.

3) تشيع و مشروطيت، ص‏131.

4) اسنادى درباره هجوم انگليس و روس به ايران، ص‏136.

5) در بيانيه علماى نجف در اين مورد آمده است:

«عموم علما و مجتهدين عظام و تجار گرام و ساير طبقات ملت را به سلام وافر مصدع.به واسطه تعديات واجحافات دولت روس عموم اهالى خراسان احساسات‏اسلام‏پرستانه نموده اظهار پيشقدمى در ترك استعمالامتعه روس كرده‏اند. مستدعى‏چنان است عموم ملت در اظهار احساسات اسلام‏پرستانه... ترك استعمال امتعهروس‏بنمايند». همان، ص‏153.

6) چنان كه آية‏الله ميرزا ابراهيم محلاتى يكى از مراجع تقليد شيراز در جواب سؤالى كه‏در اين مورد از او شد،نوشت:

«چون دولتين انگليس و روس از طريق تجارت بر ممالك اسلامى نفوذ يافته و به اين‏طريق مسلمين را به خودمحتاج ساخته‏اند پس طريق دفاع آن‏ها از ممالك مقدسه‏اسلاميه... منحصر است‏به ترك اين تجارت. لهذا ازامروز تا زمانى كه تكليف شرعى‏برخلاف آن مقتضى شود، خريد از تجارتخانه‏هاى اين دو دولت چه در داخل ايرانوچه در خارج... اعظم محرمات شرعيه و به باد دادن اسلام ...و مخاصمه با امام‏زمان(عج) مى‏باشد و كسى كهمخالفت اين احكام نمايد... به اشد و اشنع و انحاى تعزيرشرعى خواهد شد «و لعذاب‏الاخرة اخزى‏». همان،ص‏290.

7) متن نامه چنين است:

«فدايت‏شوم! قنسول انگليس مقيم شيراز الان تلگراف مى‏كند كه كسبه آن جا به سواران‏هندى (در خدمتنيروهاى انگليس) ابدا آذوقه نمى‏فروشند و الواط شهر به آن‏ها وايرانيان كه در خدمت انگليس هستندبى‏احترامى مى‏كنند، روزى پانزده‏هزار تومان نوطبه بانك شاهنشاهى (كه امتياز آن در دست انگلستان بود)برده و مطالبه وجه مى‏نمايند.خوب است‏به كارگزاران فارس تلگراف فورى شود و رفتار علماى آن جا را تكذيبكنندو به عموم مردم حكم شود كه ترك معامله با سوارها نكنند و...». همان، ص‏291.

8) الشيطان يعدكم‏الفقر و يامركم بالفحشاء. بقره(2) آيه 268.

9) اسنادى درباره هجوم انگليس و روس به ايران، ص‏158 و 159.

مناسب است‏خواننده عزيز مقايسه‏اى بين دولت آن روز ايران و دولت جمهورى‏اسلامى كند كه آن روز احتمالترك معامله يك كشور با ايران چه ترسى در دل‏دولتمردان انداخته بود ولى بحمدالله دولت مقتدر و قدرتمندجمهورى اسلامى در برابرمحاصره اقتصادى دنيا ايستاد و اصلا نترسيد، گرچه هستند كسانى كه هنوزآروزى‏رابطه مستقيم با آمريكا دارند و نسل جوان بايد دشمنان خط امام را بشناسند.