بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ملا فتح الله اصفهانی (شیخ شریعت), محمدعلى محمدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     02 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     03 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     04 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     05 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     06 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     07 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     08 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     09 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     10 - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
     fehrest - ملا فتح الله اصفهانى شيخ شريعت
 

 

 
 

بخش پنجم: نبرد اقتصادى

نبرد اقتصادى

يكى از بهترين راه‏ها براى استعمار يك كشور، به دست گرفتن نبض‏جريان‏هاى اقتصادى آن كشور است; زيراانسان گرسنه هميشه دنبال‏تكه‏نانى به راه مى‏افتد و گاه خدا را نيز فراموش مى‏كند و همچون عابدى‏كه شيخبهائى آورده است‏براى يافتن لقمه نانى به در خانه كفار مى‏رود. (1) دشمنان اسلام و ايران هم با آگاهى از اين مسالهمهم از سوء مديريت وناتوانى شاهان و ديگر دولتمردان ايران استفاده كرده و سعى كردندحلقه‏هاى بندگى برگردن مسلمانان ايران را هر چه محكم‏تر كنند و باواردات توليدات خودشان در ايران اولا منابع مالى ايران راغارت و ثانياايران را هرچه بيشتر به خود وابسته كنند.

فقهاى اسلام كه به حق، حافظان دين و دنياى مردم‏اند براى مقابله بااين تهاجم اقتصادى دو راه را در پيشگرفتند:

1. تشويق مردم به ايجاد شركت‏هاى تعاونى

كه در اين جا تنها به يكى از شركت‏هاى تعاونى كه با پشتيبانى علما ومراجع تشكيل شد وتوانست در آن زمان دربرابر هجوم سرمايه‏هاى‏خارجى مقاومت كند، به نام «شركت اسلاميه‏»، اشاره مى‏كنيم. (2) .

شركت اسلاميه در سال 1316قمرى به وجود آمد كه هشت تن ازمراجع تقليد و علماى بزرگ به نام‏هاى: آية‏اللهآخوند خراسانى، آية‏الله‏سيداسماعيل بن سيدصدرالدين عاملى، آية‏الله حاج ميرزا حسين، آية‏الله‏حاج ميرزاخليل، آية‏الله سيدمحمد كاظم يزدى، آية‏الله محمد غروى‏شربيانى، آية‏الله محمدحسين ممقانى و آية‏اللهشيخ‏الشريعه اصفهانى،پشتيبانى خود را از ايجاد اين شركت اعلام كردند. آنان بر كتابى به نام‏«لباس‏التقوى‏» كهدر حمايت از اين شركت نوشته شده بود تقريظ نوشته وكمك به شركت اسلاميه را با مبارزه با نيروى كفر يكسان دانستند. (3) وحتى در اعلاميه‏اى كه در كاشان منتشر شد، نويسنده به صراحت علما را ازبنيان گذارانشركت‏خواند و هدف شركت را شكستن بازار اجناس‏خارجى عنوان كرد.

2. تحريم خريد و فروش اجناس و وسايل خارجى

اقدام دوم علما براى مبارزه با تهاجم اقتصادى دشمن از نوع مبارزه‏منفى بود كه مى‏توانست‏به نوبه خود ضربهجبران‏ناپذيرى بر اقتصادكشورهاى استعمارگر وارد آورد. در اين مرحله، علما از مردم خواستند كه‏حتى‏الامكاناز خريد و فروش و استفاده از كالاهاى استعمارگران‏بپرهيزند. از اين اقدام ممكن بود عده‏اى از بازرگانان ايرانىمقدار كمى‏متضرر شوند، ولى منافع فراوانى براى كشور داشت كه از جمله مى‏توان به‏موارد ذيل اشاره كرد:

الف ) رشد و شكوفايى اقتصاد داخلى.

ب ) كم شدن وابستگى ايران به كشورهاى استعمارگر.

ج ) معطل ماندن سرمايه‏هاى خارجى.

و مهم‏تر اين كه اين عمل خود اقدامى سياسى براى محكوم كردن‏دشمنان بود. در تلگرافى كه روحانيانخراسان به پيروى از علماى نجف‏در مورد تحريم كالاهاى بيگانگان صادر كرده‏اند مى‏خوانيم:

بسم‏الله‏الرحمن‏الرحيم.

«چون اجحافات و تجاوزات دولت روس كه چون شعله آتشى به‏خرمن اسلام افتاده، از حد گذشته است و بهواسطه سوق قشون خود به‏نقاط شمالى و شرقى و غربى ايران امنيت اين مملكت را منهدم و افكارعمومى را بهنمايشات خارج از قانون خود اشغال نموده ...علماى‏عظام و حجج اسلاميه نجف اشرف كه از اركان عاليهروحانيت ما به‏شمارند در جلو حركات دول همجوار متعدى، به خصوص دولت‏روس، اظهار نفرت نموده و بهترك امتعه اين دولت، دستخطهاى‏متواتره صادر فرموده‏اند. ما هيات حاضره نيز نظر به تجاوزات دولت‏مزبور،عموما و احكام حجج اسلاميه، خصوصا از امروز به ترك امتعه‏روس ميان بسته و با تمام نفرت خودمان اجناساين دولت جابر را به‏نظر بى‏قابليتى ديده و كليه مال‏التجاره، از قند و چاى روس و سايراقمشه و اشيا را بر خودحرام دانسته و هر كس از ايرانيان كه جنس‏روسى استعمال كند، او را از كسوت روحانيت عارى شناخته و بااوآمد و رفت را موقوف خواهيم كرد. (4) .

به تاريخ 29 ذى حجة‏الحرام 1328».

به دنبال اين اقدام خداپسندانه اهالى خراسان، علماى نجف ضمن‏تشكر از مردم مشهد از ديگر ايرانيان نيزخواستند در اين حركت ملى واسلامى با اهالى خراسان هم‏آوا شوند و به وظيفه خود عمل كنند. (5) مردم‏مسلمان وقتى فهميدند علما استفاده از اجناس روسى و انگليسى را تحريم‏كرده‏اند ضمن استقبال از اينحركت، همراهى خود را با علما اعلام كردندو بسيارى از علما در ديگر شهرهاى ايران با ارسال احكام متعدد دراين‏جهاد مقدس شركت جستند (6) ، مغازه داران از فروش اجناس خود به‏مزدوران استعمار خوددارى كردند و بهافرادى كه خدمت ارتش انگلستان‏بودند بى‏احترامى كردند، مردمى كه در بانك‏هايى كه به دستانگليسى‏هااداره مى‏شد سپرده‏گذارى كرده بودند، به يك باره به بانك‏ها هجوم‏آورده و درخواست تمامىپس‏انداز خود را كردند به گونه‏اى كه تمام آن‏بانك‏ها خالى شد.

متعاقب اين اوضاع در زمانى كه مى‏رفت مبارزه منفى علما شكوفه‏دهد، سفارت انگليس با يك نامه فدايت‏شوموثوق‏الدوله را فريفت و به‏او دستور داد احكام و فتاواى علما را تكذيب كند و از علما بخواهدفتاواى خود را پسبگيرند. (7) .

وثوق‏الدوله هم طى تلگرافى به علما كه در كاظمين جمع شده بودندپس از تمجيد از كارگزاران دولت واقدامات انجام شده نوشت:

«امرى كه عايق حصول مقاصد مطلوبه مى‏توان شد امر به تحريم امتعه‏انگليس در صفحات جنوب است... اگرچهبر ذوات مقدسه مخفى‏نيست كه مخاصمه اقتصادى يك مملكت ضعيف فقير با يك دولت‏قوى با پيش‏آمدهاىسياسى امروزه چقدر محذورات را حاصل‏مى‏نمايد، ولى از بابت تذكره و تذكر عرض و تمنا مى‏شود كهتوجه‏سريعى در رفع حكم تحرير فرمود...».

البته اين اولين‏بار نبود كه جناب جلالت مآب وزير محترم امورخارجه، همچون شيطان (8) ملت و علماى ايران رااز فقر مى‏ترساند، بلكه‏در درخواستى كه براى رفع تحريم كالاهاى روسيه كرده است، مى‏نويسد:

«اولا امرى كه قابل توجه در اين كار است‏سنجيدن جريان اقتصادى...ايران و روس نسبت‏به يكديگر است... كهبالفعل اخراجيه ايران بيشتراز ادخاليه روس است... پس اگر دولت روس همين معامله را با ايران‏بدارد... نكثفاحش به عمل عايدات مملكتى... وارد مى‏آيد. ثانيا،...طبقات مختلفه (ايرانيان) از تجار محترم الى دستفروش وحمال ازاين ادخال و اخراج نان مى‏برند...».

چنان كه مشاهده مى‏شود مهم‏ترين ترس وزير امور خارجه از فقراست، گويى ارزش استقلال اقتصادى، فرهنگىو سياسى ايران ازضررهايى كه شايد متوجه چندنفر تاجر و دستفروش شود كم‏تر بود. (9) .

پى‏نوشتها:

1) گربه و موش، ص‏239.

2) از ديگر شركت‏هايى كه جهت ايستادگى در برابر هجوم سرمايه‏هاى خارجى در ايران به‏وجود آمدند مى‏توانبه شركت عمومى (1300ق.)، شركت اتحاديه (1305ق.)، شركت‏منصوريه و فارس اشاره كرد.

3) تشيع و مشروطيت، ص‏131.

4) اسنادى درباره هجوم انگليس و روس به ايران، ص‏136.

5) در بيانيه علماى نجف در اين مورد آمده است:

«عموم علما و مجتهدين عظام و تجار گرام و ساير طبقات ملت را به سلام وافر مصدع.به واسطه تعديات واجحافات دولت روس عموم اهالى خراسان احساسات‏اسلام‏پرستانه نموده اظهار پيشقدمى در ترك استعمالامتعه روس كرده‏اند. مستدعى‏چنان است عموم ملت در اظهار احساسات اسلام‏پرستانه... ترك استعمال امتعهروس‏بنمايند». همان، ص‏153.

6) چنان كه آية‏الله ميرزا ابراهيم محلاتى يكى از مراجع تقليد شيراز در جواب سؤالى كه‏در اين مورد از او شد،نوشت:

«چون دولتين انگليس و روس از طريق تجارت بر ممالك اسلامى نفوذ يافته و به اين‏طريق مسلمين را به خودمحتاج ساخته‏اند پس طريق دفاع آن‏ها از ممالك مقدسه‏اسلاميه... منحصر است‏به ترك اين تجارت. لهذا ازامروز تا زمانى كه تكليف شرعى‏برخلاف آن مقتضى شود، خريد از تجارتخانه‏هاى اين دو دولت چه در داخل ايرانوچه در خارج... اعظم محرمات شرعيه و به باد دادن اسلام ...و مخاصمه با امام‏زمان(عج) مى‏باشد و كسى كهمخالفت اين احكام نمايد... به اشد و اشنع و انحاى تعزيرشرعى خواهد شد «و لعذاب‏الاخرة اخزى‏». همان،ص‏290.

7) متن نامه چنين است:

«فدايت‏شوم! قنسول انگليس مقيم شيراز الان تلگراف مى‏كند كه كسبه آن جا به سواران‏هندى (در خدمتنيروهاى انگليس) ابدا آذوقه نمى‏فروشند و الواط شهر به آن‏ها وايرانيان كه در خدمت انگليس هستندبى‏احترامى مى‏كنند، روزى پانزده‏هزار تومان نوطبه بانك شاهنشاهى (كه امتياز آن در دست انگلستان بود)برده و مطالبه وجه مى‏نمايند.خوب است‏به كارگزاران فارس تلگراف فورى شود و رفتار علماى آن جا را تكذيبكنندو به عموم مردم حكم شود كه ترك معامله با سوارها نكنند و...». همان، ص‏291.

8) الشيطان يعدكم‏الفقر و يامركم بالفحشاء. بقره(2) آيه 268.

9) اسنادى درباره هجوم انگليس و روس به ايران، ص‏158 و 159.

مناسب است‏خواننده عزيز مقايسه‏اى بين دولت آن روز ايران و دولت جمهورى‏اسلامى كند كه آن روز احتمالترك معامله يك كشور با ايران چه ترسى در دل‏دولتمردان انداخته بود ولى بحمدالله دولت مقتدر و قدرتمندجمهورى اسلامى در برابرمحاصره اقتصادى دنيا ايستاد و اصلا نترسيد، گرچه هستند كسانى كه هنوزآروزى‏رابطه مستقيم با آمريكا دارند و نسل جوان بايد دشمنان خط امام را بشناسند.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation