ه- افريقاى جنوبى (جنوب شرقى، جنوب و جنوب غربى افريقا)
افريقاى جنوبى به طور كامل در نيمكره جنوبى قرار گرفته و بيشتر ارتفاعات آن در بخش شرقى قرار گرفته است. صحراى كالاهارى به عنوان يكى از خشكترين صحراهاى دينا اكثريت مساحت كشور ناميبيا و سرزمين بوتسوانا را پوشانيده و تا آفريقاى جنوبى امتداد دارد. بجز نوار باريك ساحلى بنام بيابان «ناميب» زمستان آن با مقدارى بارندگى همراه است. (1) در قسمتهاى شمالى و مركزى افريقاى جنوبى آب و هواى گرم و مرطوب استوايى حاكم مىباشد. اما سواحل شرقى و غربى از آب و هواى اقيانوسى برخوردارند. در سواحل جنوبى نوعى آب و هواى مديترانهاى را مىتوان ديد. بزرگترين جزيره افريقا يعنى ماداگاسكار در جنوب شرقى افريقا قرار دارد، گرچه در جنوب افريقا غلبه با نژاد سياه است اما نژاد دورگه،مهاجرين اروپائى و آسيائى و هندى نيز در اين ناحيه اقامت دارند.
مجموع كشورهاى اين بخش افريقا كه 14 واحد سياسى را در بر مىگيرند وسعتى برابر بيش از 5/6 ميليون كيلومتر مربع دارد كه در ميان آنان آنگولا بيشترين مساحت را به خود اختصاص داده است. اما موريس با 2045 كيلومتر مربع كوچكترين اين كشورها مىباشد. افريقاى جنوبى با 33 ميليون سكنه پرجمعيتترين كشور در اين ناحيه از افريقاى سياهمىباشد.
مهاجرين هندى و آسيائى و نيز محكومينى كه توسط استعمارگران باين ناحيه مىآمدند در نشر اسلام كوشيدند و هم اكنون از حدود 110 ميليون سكنه افريقاى جنوبى (جنوب شرقى، جنوب و جنوب غربى) بدليل تبليغات وسيع و نفوذ شديد استعمار در اين نقاط تنها رقمى در حدود 15 ميليون نفر مسلمان مىباشند. و صرفا كشورى كه بيشاز 90% مسلمان دارد سرزمين كومور واقع در جنوب شرقى افريقاست. اكثريتسكنه موزامبيك نيز پيرو آئين اسلام هستند. يكى از عوامل ديگرى كه ميزان مسلمانان اين منطقه نسبت به نقاط ديگر افريقا كمتر است بدليل آن مىباشد كه در راس دولتهاى اين كشورها افراد مسيحى (غالبا)وجود دارند و در صدد آن هستند كه آمار مسلمانان را كم جلوه دهند.
كشورهاى آنگولا، ناميبيا، موزامبيك، سوازيلند، لسوتو، زامبيا و زيمبابوه در خط مقدممبارزه با افريقا جنوبى مىباشند. جمهورى موزامبيك با 800000 كيلومتر مربع در جنوب شرقى افريقا و در همسايگى تانزانيا، سوازيلند، افريقاى جنوبى، مالاوى، زامبيا و زيمباوه قرار دارد. ساحل شرقى آن پست بوده ولى نواحى ديگر آن حالت فلاتى دارد. ارتفاعاتى هم در شمال و غرب آن واقع ايت. رودهاى آن بخصوص زامبزى از فلات موزامبيك سرچشمه مىگيرد و به سوى افريقاى مركزى روانه مىگردد. بخش مهمى از موزامبيك را جنگ فرا گرفته است، نقاط كوهستانى، آب و هواى معتدل و بقيه نقاط آب و هواى گرم و مرطوب دارد در سال 1948م اولين بار «واسكودوگاما» اين سرزمين را كشف نمود. و در سال 1909م موزامبيك رسما جزو مستعمرات پرتقال قلمداد گرديد كه پس از مبارزات طولانى مردم، موزامبيك استقلال خود را بدست آورد. (در سال1975م به رهبرى فره ليمو). موزامبيك در حال حاضر 5/15 ميليون نفر سكنه دارد كه اكثرا از نژاد سياه و بخصوص بانتو هستند گرچه زبان رسمى پرتقالى است ولى اكثريت، به زبان محلى نانتو تكلم مىنمايند.مركز حكومت آن شهر «ماپوتو» مىباشد. نام موزامبيك از نام يكى از حكام مسلمان آن بنام سيد موسى سامبيق گرفته شده كه پرتقالىها آن را تغيير داده و آن را «افريقاى شرقى پرتقال» ناميدند و خوشبختانه پس ازاستقلال، نام اسلامى خود را بازيافت. نفوذ اسلام در آن قدمتى هزار ساله دارد. دولتهاى اسلامى سوفولا و سامبيق در نواحى شرقى آن صاحب قدرتى بودند كه تا امتداد رودخانه «زامبزى» (3) گسترش يافتند. در قرن هشتم هجرى عدهاى از بازرگانان مسلمان نواحى عربستان و خليج فارس راهى اين سرزمين شده و در ميان قبايل بتپرست آن نداى توحيد و يكتا پرستى را سردادند و به نشر آئين رهائى بخش اسلام پرداختند. «مسعودى» جغرافىدان مسلمان از رونق و شكوفايى تمدن اسلامى در موزامبيك سخن رانده و از روابط بازرگانى اين سرزمين با نواحى مسلمان نشينخاورميانه مطالبى را ذكر نموده است. در سال 1505 ميلادى نيروهاى متجاوز پرتقالى به شهر مسلمان نشين سوفالاى موزامبيك حمله نموده و به قتل عام مردم پرداختند و عدهاى را به عنوان برده به كارهاى شاق گماردند و پس از آن شهر مزبور را تصرف كردند. نبرد بين پرتقالىها و اهالى مسلمان شهر «موسى سمبيق» واقع در جزيرهاى در شمال موزامبيك 4 قرن به درازا كشيد. اين مبارزات بى امان بود كه پرتقالىها را به شدت عصبانى نمود و موجب آن گشت تا به قتل عام وحشيانه مسلمانان پرداخته و رهبران مسلمان را از داخل هواپيما زنده زنده به طرف مراكز سكونت مسلمين پرتاب كنند. (4) استعمار پرتقال، براى مبارزه اساسى با اسلام كه سد راه غارتگرىاش بود با تصويب قانونى ، تعليم زبان عربى و آموزش قرآن كريم را ممنوع ساخت و افراد مختلف را طى برنامههايى مجازات و مبلغين اسلامى را تبعيد نمود و براى مجاهدان مسلمان اردوگاههايى را در نظر گرفت تا آنها را دور از مسلمين نگاه دارد. با اين وجود، مقاومت مسلمانان در برابر حكومت استعمارى پرتقال به سستى و فتور گرايش نيافت و گرچه عدهاى كشته و گروه زيادى به مالاوى و تانزانيا مهاجرت نمودند. با قتل عام مردم موئدا در نواحى ماكنده (5) مسلمانان با آنها و ساير قواى موزامبيكى متنحد شده و در سال 1962، جبهه آزادىبخش موزامبيك را تشكيل دادند كه نبرد مسلحانهاى را بر عليه متجاوزين پرتقالى آغاز كرد نهضت مزبور كه به آن فرهليمو مىگفتند اساسا از مسلمانان شمالى تركيب يافته بود اما رفته رفته بدليل نفوذ رهبران مسيحى بر عليه مسلمين تبعيض روا داشته و آنان را از موقع رهبرى و حتى از ميان توده عادى كنار زده و بسيارى را كشتند و تشكيل مزبور كه به همت مسلمين بوجود آمده بود متوجه مسيحيت و حتى ماركسيستشد و به ضد اسلام سوق دادهشد. از سال 1975م كه موزامبيك به رهبرى فرهليمو كسب استقلال كرد دولت الحادى و ماركسيست روى كار آمد كه تمام اعضاى آن مسيحى بودند، اين تشكيلات از هر فرصتى براى تحقير مسلمانان استفاده كرد و عدهاى از مسلمانان ماكويايى را وادار نمود كه خوك پرورش دهند. هزاران مسلمان را در اردوگاههايى محبوس نموده كه بدليل شرايط بسيار ناگوار آن، بسيارى جان خود را از دست دادهاند. مسلمانان هم اكنون در شرايط بسيارناگوارى زندگى مىكنند و تماس آنان با جهان اسلام در سطح نازلى قرار دارد. موزامبيك در حال حاضر 5/15 ميليون نفر سكنه دارد كه اكثريت آنان مسلمان هستند و نيمى از مسلمانان 14 واحد سياسى جنوب افريقا تنها در اين كشور ساكنند اما متاسفانه در شرايط بسيار سخت و خشنى زندگى مىكنند. بزرگترين قبيله موزامبيك يعنى ماكوا با 5/4 ميليون نفر غالبا تابع دين اسلام هستند. 4 ايالتشماى شامل زامبزيا، كابودلگار، نامپولا ونياسا، از اكثريت مسلمانان برخوردارند. در سالهاى اخير درگيرىهاى شديدى بين نيروهاى دولتى و نيروهاى مقاومت ملى موزامبيك (رنامو) پديد آمده كه ظاهرا با پيمان صلحى بين آنان و رئيس جمهور موزامبيك اين شورشها تا حدودى تنزل يافته است. (6) ولى از عوارض آن آواره شدن و فقر و محروميت بسيارى از مسلمانان موزامبيك مىباشد.ظاهرا در حال حاضر معاون وزير دادگسترى ومسئول امور مذهبى موزامبيك مسلمان است وى درباره امام خمينى(قدس سره) گفته بود: «ما بايد از اين رهبر بزرگ و رهنمودهايى كه براى بشريت به جاى گذاشته است به عنوان ابزار قوى در راه تداوم تفكرات والا كه باعثسعادت مادى و معنوى بشر مىشود استفادهكنيم.» (7) با آنكه موزامبيك اراضى حاصليخيزى دارد اما طى 16 سال نبرد بين نيروهاى دولتى و شورشيان رنامو آن را به سرزمينى جنگزده و دچار قحطى و گرسنگى شديد تبديل كرده است. انسانهاى گرسنه در صفهاى منظمى ايستادهاند تا سهميه غذاى خود را كه از سوى نيروهاى امدادى سازمان ملل توزيع مىشود دريافت كنند ارائه طولانى اين كمكهاى غذايى، مردم را در تهيه مايحتاج خود ناتوان نموده و عقل معاش و قدرت تلاش را از آنان گرفته است. اين در حالى است كه 85% مردم كه در روستاها زندگى مىكنند، توانايى كشاورزى را دارند اما وقوع جنگ خونين داخلى و خشكسالى موجب آن شده كه 5/15 ميليون سكنه موزامبيك، حدود 3 ميليون نفر به كمكهاى غذايى وابسته باشند و خشكسالى موجب خالى شدن روستاها شده است. 75% اقتصاد موزامبيك را يك ميليارد دلارى تشكيل مىدهد كه هر ساله، موزامبيك به صورت كمك خارجى دريافت مىدارد. مصالحه اخير بين شورشيان راستگرا و دولت چپگراى خواكيم چيسائو - رئيس جمهورى موزامبيك - گرچه ممكن است اين كمكها را تقليل دهد اما 5/1 ميليون نفر موزامبيكى كه به كشورهاى همسايه گريختهاند اگربه وطن بازگردند به غذا و وسايل كار و زندگى نياز خواهند داشت. (8) كومور مجمع الجزايرى است در جنوب شرقى افريقا در آبهاى اقيانوس هند كه در شرق سواحل موزامبيك و شمال غربى ماداگاسكار قرار دارد. مساحت آن به 2236 كيلو مربع بالغمىگردد. كومور از جزاير فعال آتشفشانى بوجود آمده و در حال حاضر كوه كارتالا با 2360 متر ارتفاع (بلند نقطه كشور) آتشفشانى فعال محسوب مىشود. سه جزيره اصلى آن عبارتند از گراند كومور - كه با 1150 كيلومتر مربع وسيعترين آنهاست - آنژوان و موئلى. چندين جزيره كوچك هم دارد. به سبب محصور بودن در آبهاى اقيانوس هند و نزديكى به خط استوا، آب وهواى گرم و مرطوب دارد. ساكنين اوليه كومور از جزاير پولينزى هستند. اين سرزمين در قرون قبل به تصرف مسلمانان درآمد و اهالى آن به اسلام گرويدند. از سال 1843م فرانسه اين كشور را مستعمره خود نمود و در سال 1912م رسما مستعمره اين استعمار گر شد و با ماداگاسكار (مالاگاشى) كه تحت الحمايه فرانسه بود، يكى گرديد اما پس از چندى جدا شد و در سال 1971م به لحاظاقتصادى خود مختار شد. در سال 1975م مجلس نمايندگان كومور به طو يكجانبه استقلال كومور را اعلام نمود. كشورهاى اروپاى غربى، عربستان، عراق و كويت از سال 1979م با رژيم آن روابط سياسى و تجارى برقرار نمودند و كومور كه پس از كودتايى، از سازمان وحدت افريقا خارج شده بود در اين تاريخ به عضويت آن درآمد. كومور از 7 ناحيه تشكيل شده كه به شكل فدرال ادارهمىشود. مركز حكومت آن مورونى است كه در جزيره گراند كومور قرار دارد. 480000 نفر سكنه دارد كه 30% آن در شهرها (10% در مركز حكومت) زندگى مىكنند. رشد جمعيت 3% و تراكم نسبى آن 215 نفر در كيلومتر مربع مىباشد. تركيب كلى جمعيت از تيرههاى افريقائى است اما دو دسته مهاجر در آن سكونت دارند دسته اول مهاجران سواحل شرقى افريقا، ماداگاسكار، ايران، اعراب و هندىها دسته دوم اروپائىها شامل پرتقالىها، هلنديها و فرانسوىها، زبان رسمى عربى است اما زبان سواحيلى و فرانسوى هم در آن رايجاست. 99% مردم مسلمان هستند و اقليتى مسيحى هم دارد. كومور پس از استقلال به خاطر قطع كمك فرانسويان به قحطى تهديد گرديد كه بر اثر كمكهاى بينالمللى و دول عربى، مردم از گرسنگى نجات يافتند. اقتصاد آن بر كشاورزى متكى است و برنج و سيب زمينى از محصولات مهم آن است. با اين حال كومور واردكننده مواد غذايى است. صنايع آن عبارتند از: وانيل سازى، عطر سازى، قايق سازى، زينت آلات وعتيقهجات. واحد پول آن فرانك سى اف آ(CfA.f) و برابر صد سانتيم است. ماداگاسكار با 587041 كيلومتر مربع وسعت در جنوب شرقى افريقا و به صورت جزيرهاى نسبتا وسيع در آبهاى اقيانوس هند قرار دارد. اين سرزمين از نظر وسعت چهارمين جزيرهدينا مىباشد. اين كشور از سال 1895م تحت نفوذ فرانسه درآمد ولى در سال 1947م انقلاب مردم اوجگرفت و در آوريل 1960م استقلال يافت مركز حكومت آن شهر «تاناناريو» مىباشد. از قرن ششم تا قرن نهم كه سيل عربستان، خليج فارس، آسياى جنوب شرقى و هند باين ناحيه سرازير شد، اسلام توسط مهاجرين مذكور كه مسلمان بودند در ماداگاسكار موج فزايندهاى بخود گرفت. در دوران استعمارگرى فرانسه گرچه فعاليتهاى تبشير شدت يافت اما موفق نشدند شعلههاى پرفروغ اسلام را در اين كشور خاموش كنند و مهاجرت مسلمانان افريقاى شرقى به آن بر گسترش اسلام در اين كشور افزود. در وضع فعلى گروه نژادى «آنتابى مورو» مسلمانان هستند و در سواحل غربى نيز عدهاى مسلمان سكونت دارند از 11 ميليون مردم مالاگاشى 3 ميليون نفر مسلمان هستند ولى همچنان درانزوا و تحتشرايط سختىزندگى مىكنند. از هنگامى كه در سال 1972م گروهى چپگرا روى كار آمدند و كشور را به سوى سوسياليزم سوق دادند مسلمانان تحت فشار افزونترى قرا گرفتند. از حوادث اسفبار ماداگاسكار بايد حادثه سركوبى مسلمانان «مجنگا» را كه توسط گروههاى ضد اسلام اتفاق افتاد ذكر نمود. در اين حادثه بيش از 600 مسلمان به شهادت رسيده و هزاران نفر زخمى و مجروح شدند و دهها هزار نفر را به اجبار از جزيره بيرون راندند و لطمات و صدمات فراوانى بر اموال و دارائىمسلمين وارد شد. دولت هم هيچ حمايتى از مسلمانان نكرد. مالاوى با 118484 كيلومتر مربع وسعت در جنوب شرقى افريقا و در كنار درياچه مالاوى قرار دارد كوهها و جنگلها چهره طبيعى اين كشور را بوجود آوردهاند.مركز حكومت آن «ليلونگره» است كه در نواحى غربى آن قرار دارد. تعداد قابل توجهى از مسلمانان در اين مركز سكونت اختيار نمودهاند و به ساخت مدارس قرآنى و مساجد متعدد اقدام كردهاند. از 5/8 ميليون سكنه مالاوى، 40% مسلمان هستند كه غالبا در اطراف درياچه مالاوى و جنوب كشور زندگى مىكنند. با وجود اكثريت مسلمان در اين كشور، بدليل فشارهاى سياسى و اختناقى كه مسيحيان حاكم بر آن، بوجود آوردهاند، در محروميت اقتصادى بسر مىبرند و در مسائلسياسى، نظامى و فرهنگى دخالت ناچيزى دارند. بازرگانان مسلمان، حدود يك قرن در مالاوى مشغول نبرد با استعمار انگلستان بودند كه سرانجام با نقشههاى استعمارى آنان سركوب شده و عقب نشينى نمودند و اين سرزمينتحتسيطره انگلستان قرار گرفت. در جريان فشارهاى شديدى كه بر مسلمين وارد شد تعداد زيادى مسلمان به تانزانيا، زيمبابوه و زامبيا مهاجرت نموده كه مشغول كارگرى هستند. مسلمانان مالاوى اكثرا مشغولفعاليتهاى كشاورزى مىباشند. مالاوى به موزامبيك وابسته است و دو راهآهن اين كشور، آن را به اقيانوس هند ارتباطمىدهد. (9) جمهورى زامبيا با 752614 كيلومتر مربع در جنوب افريقا واقع است. رود زامبزى مرز طبيعى اين كشور و زيمباوه مىباشد. زامبيا مدتها ازنقاط مهم صادر كننده برده بود و در سال 1851م پاى انگلستان بدان گشوده شد و به نام غارتگرى انگليسى يعنى «سيسل رودز» به رود زياى شمالى معروف گرديد و در سال 1964م با مبارزات مردم، مستقل و نام قديمى خود يعنى زامبيا را بازيافت. زامبيا از 9 استان تشكيل شده و مركز حكومت آن شهر لوزاكامىباشد كه در جنوب شرقى آن واقع است. از 5/7 ميليون سكنه آن 10% يعنى 750000 نفر مسلمان هستند كه در استان كوپربلت و بويژه در مركز آن «آندولا» در اكثريتند. اغلب مسلمانان سنى مذهبند ولى شيعيان هندى در بين آنها ديده مىشوند، اين گروه در مرداد ماه سال جارى (1371) براى انسجام خود، سازمان اسلامى شيعيان را رسما تشكيل دادند. منشا نژادى مسلمانان، افريقائى و مهاجرين آسياىجنوب شرقى مىباشد. جزيره موريس در فاصله 800 كيلومترى ماداگاسكار به همراه چندين جزيره ديگر در وسعتى برابر 2045 كيلومتر مربع در 12 مارس سال 1968م دولتى مستقل را بوجود آورد. موريس تا زمان استقلال، تحتسلطه فرانسه بود. اين جزيره در قرن شانزدهم توسط ناوگان پرتقالى در حالى كه غير مسكونى بود كشف گرديد. بعد از استقلال كميته عمل مسلمانان در اداره اين كشور، نقش عمدهاى ايفا نمودند، از يك ميليون سكنه آن 20% مسلمان هستند كه غالب آنان نژاد هندى دارند و به زبان اردو و گجراتى تكلم مىنمايند. مسلمانان به فعاليتهاى كشاورزى، بازرگانى و حرفههاى تخصصى مشغولند و چند وزير مسلمان در هيئت دولت وجود دارد. تعداد 100 مسجد در سراسر موريس داير شده كه مدارس مذهبى و قرآنى بدانها وابستهاند.مسلمانان تشكيلاتى بنام «جنبش اسلامى موريس» دارند زيمباوه (10 زيمبابوه يعنى ساختمان يك پارچه عظيم سنگى كه ناحيهاى پر از خرابههايى از اين نوع ساختمان در اين كشور ديده مىشود كه ارزش تاريخى دارد و نام اين كشور از آن گرفته شده است. زيمبابوه در گذشتههاى دور تمدنى قديمى را بخود ديده است. «كارل مانش» سياح آلمانى كنارههاى زيمبابوه را در سال 1871م بدون سكنه كشف كرد اما پرتقالىها نخستين افرادى بودند ك به اين سرزمين وارد شدند. 14% از سكني 9 ميليون نفرى زيمبابوه مسلمان هستند. مسلمانان بازماندگان مهاجران مالايائى، هندى، سوماليائى، و موزامبيكى، هستندكه در نقاط مركزى و جنوب شرقى تمركز بيشترى دارند. اسلام از سال 1870م مطابق با 1287ه-ق از طريق مهاجرت مسلمانان زنگبار به سرزمين زيمبابوه راه يافت. مسلمانان ضمن تبليغات اسلامى و آموزشهاى مذهبى به بوميان افريقائى طرق مبارزه با استعمار و نبرد با متجاوزين را آموختند و به همين دليل اشغالگران انگليسىاز ورود مسلمانان به اين كشور ممانعت به عمل مىآوردند. جمهورى آنگولا در افريقا جنوب غربى و در ساحل اقيانوس اطلس و جنوب خط استوا قرار دارد و با 1264704 كيلومتر مربع يكى از واحدهاى پروسعت افريقا به شمال مىرود و 14 برابر پرتقال (استعمارگر آنگولا) وسعت دارد. ناحيه جدا افتاده كابيندا (در شمال غربى آن) بخشى از سرزمين انگولا به شمار مىرود كه از جنگلهاى استوايى پوشيده شده و بارندگى بيش از حد، آن را به صورت غير مسكونى درآورده است. آنگولا جامعهاى است مركب از گروههاى مختلف، با فرهنگهاى گوناگون، اما سكنه مهم آن بانتوها هستند كه به صد قبيله و عشيرهتقسيم مىشوند. (11) اسلام توسط مهاجرين زنگى به آنگولا راه يافت. اينها، هماكنون در نقاط جنوبى سكونت دارند. از حدود 5/9 ميليون سكنه آنگولا با وجود تبليغات استعمارى پرتقال (در هنگام استعمار اين كشور) و نيز حاكميت رژيمهاى چپگرا بر آن، 20% مسلمان هستند و در حال حاضر يكى از وزراى آنگولا مسلمان مىباشد. اكثريت، كاتوليك و پروتستان مذهب وبزرگترين اقليت آن مذهب آنيمست (ابتدائى) دارند. در سال 1976م كه گروه ماركسيستى مپلا كنترل آنگولا را در دست گرفتند براى مسلمانان شرايط خشنى بوجود آوردند به نحوى كه تعداد قابل توجهى از آنان به كشورهاى ديگر افريقاكه از امنيت بهترى برخوردار بود مهاجرت كردند. سازمان ملل متحد بدليل وجود بيابان ناميب در اين ناحيه و وجود قبيله ناما، كشور مزبور را ناميبيا ناميد كه در افريقاى جنوب غربى قرار دارد. وسعت آن 823144 كيلومتر مربع است و صحراى كالاهارى و بيابان ناميب بخش عظيمى از اين كشور را فرا مىگيرد.از قرن نوزدهم اين سرزمين با عنوان افريقاى جنوب غربى آلمان به عنوان مستعمره آلمان قلمداد گرديد. در سال 1945م از سوى سازمان ملل، قيموميت ناميبيا به افريقاى جنوبى واگذار شد اما در سال 1966م اين قيموميت را پايان يافته اعلام كرد و به افريقاى جنوبى دستور داد كه مردم را در اداره حكومتخود آزاد بگذارد. ولى تا سال 1989 ميلادى افريقاى جنوبى از واگذارى حكومت به مردم محروم و مظلوم و رنج ديده اين سرزمين خشك خوددارى نمود و مصوبات سازمانملل را قبول نكرد. براى مبارزه با تهاجم افريقاى جنوبى از سوى مردم ناميبيا قيامها و اعتراضاتى صورت گرفت كه در سال 1958م به تاسيس سازمان خلق افريقاى جنوب غربى (سواپو) (12) منجر شد، رهبران اين جنبش در آغاز به صورت تبعيد در تانزانيا به سر مىبردند كه در آنجا تحت تاثير مسلمانان ضمن فراگيرى تعليمات مذهبى، با روشهاى مبارزه بهتر و بيشتر آشنا شدند. رهبرى اين جنبش را «سام نجوما» به عهده داشت در سال 1974م سواپو از طرف مجامع رسمى و بينالمللى به عنوان نماينده قانونى مردم ناميبيا به رسميتشناخته شد و در نتيجه ساير گروهها بدان پيوسته و بر عليه سياست افريقاى جنوبى دست به پيكار همه جانبه زدند.سازمان وحدت اسلامى افريقا نيز آن را در سال 1964م به رسميتشناخته بود. (13) با مبارزات مسحلانه و عمليات پارتيزانى مداوم و مستمر نيروهاى سواپو، سرانجام در سال 1989م دولت نژادپرست افريقاى جنوبى تسليم حق قانونى مردم شد و اين كشور آزادى را درآغوش كشيد. 5% سكنه 1200000 نفرى ناميبيا پيرو آئين اسلام هستند. اين كشور در جنوب افريقا و در نزديكى بيابان كالاهارى قرار دارد. مدار - راس الجدى - از جنوب اين كشور عبور مىكند. آب و هواى گرم و خشك دارد و وسعت آن به 600372 كيلومتر مربع بالغ مىگردد. از 1280000 نفر آن 5% مسلمان هستند كه درگابرون و لالاتسمساجدى ساخته و دو مدرسه اسلامى هم دارند. لسوتو از هر طرف به افريقاى جنوبى محصور مىباشد و در واقع در كام اين كشور است. سرزمينى است كوهستانى و محصور در خشكى با آب و هواى معتدل قبلا بنام باسوتولند معروف بود. در قرن نوزدهم انگلستان به غارت منابع الماس و طلاى آن پرداخت. از 1737000سكنه آن 5% مسلمان هستند. سوازيلند از سه طرف با افريقاى جنوبى هم مرز است. از شرق با موزامبيك مرز مشترك دارد كشورى است محصور در خشكى، كم ارتفاع و آب و هواى معتدل دارد در سال 1968م از كشور انگلستان استقلال پيدا كرد. بدليل نفوذ استعمار و تبليغات مسيحيان و شرايط خشن بر آن، اسلام در اين كشور گسترش زيادى ندارد. و از 751000 نفر جمعيت آن در حدود 4%پيرو آئين جاودانى و حيات بخش هستند. جمهورى فدرال افريقاى جنوبى با 1122306 كيلومتر مربع در منتهى اليه جنوب افريقا قرار دارد. آب و هواى آن در مجموع معتدل و مرطوب است و رودخانه مهم آن اورانژ نام دارد. مركز ادارى و اجرائى آن شهر پرتوربا و مركز قانون گذارى كيپتاون و مركز اقتصادى آنبلوتوم فتين نام دارد. 30% الماس دنيا و مقادير عظيمى از طلاى جهان در اين كشور استخراج مىشود. توليد طلااز سال 1977م 967 تن بود كه 701 تن آن به افريقاى جنوبى تعلق داشت. (14) با كشف الماس در سال 1867م در افريقاى جنوى، دندان انگلستان براى تجاوز به اينسرزمين تيزتر شد. حدود 32 ميليون نفر سكنه دارد كه از نژادهاى سياه، رنگين پوست، آسيائى و اروپائى مىباشند. «بوئرها» گروهى از هلنديها بودند كه به افريقاى جنوبى مهاجرت كرده و در آن سرزمين به كشاورزى مشغول شدند اين افراد، سياهان جنوب را به زير سلطه كشيدند ولى در قرن نوزدهم كه انگلستان قصد تصرف افريقاى جنوبى را داشت، بوئرها دست به اسلحهبردند و با آنان به نبرد پرداختند. اما با وجودحمايتسياسى - تبليغاتى آلمان از بوئرها، انگلستان بدليل مجهز بودن به سلاحهاى قوى و قواى بسيار، مقاومت بوئرها را درهم شكست. البته قبل از بوئرها، پرتقالىها به جنوبىترين نقطه افريقا يعنى دماغه كاپ رسيدند، سفيد پوستان رفته رفته با وجود آنكه اقليتى از سياهان را تشكيل مىدادند بر اين نژاد محروم و مظلوم سلطه يافته و بر آنان حكومت مىنمودند اما سياستخاصى را پيش گرفتند و آن جدائى نژادى يا رژيم آپارتايد (15) است. اپارتايد در كشورمزبور جدائى نژادى را به حدى شبيه نوعى فاشيزم خطرناك سياسىرسانيده بود. اروپائيان حاكم بر اين كشور با صدور كارت هويت نژادى براى افراد بومى 16 سال به بالا كليه اعمال و حركات وموقعيت آنان را در كنترل دارند. صاحب چنين كارتى ازحق انتخاب شدن و انتخاب كردن در مجلس محروم است. سطح زندگى بين اقليت 4 ميليونى و كثريتسياهپوست تفاوت بسيار زيادى دارد و مردم بومى در نهايت فقر و محروميت به سر مىبرند. گرچه در سالهاى اخير آزادىهايى به سياهپوستان دادهاند ولى هنوز آنان به حقوقواقعى خود دست نيافته و همچنان با اختناق، فشار و سركوبى روبرويند. كه در انتهاى جنوبى افريقاى جنوبى قرار دارد جايگاه اوليه (16) مسلمين وارد شده باين كشور است. تلاش مسلمين اين ناحيه براى زنده نگاه داشتن آئين جاودانى اسلام همراه با حوادثى است كه برخى توام با عزت و افتخار و در مواردى هم با درد و رنج توام بوده است. اولين گروههاى مسلمان، بردگان، محكومين و زندانيان سياسى بوند كه از سواحل شرقى و غربى افريقا، آسياى جنوب، جنوب شرقى توسط استعمارگران بين سالهاى 1652م تا 1834م آورده شده بودند. شمارى از آنها را كشتىهاى انگليسى، فرانسوى و منتقل نمودند. به عنوان مثال گروهى از آنان به مرديكرز (18) معروف بودند كه از مالزى به عنوان خدمتكاران هلندى به هلند مسافرت كرده و همراه با بوئرها (هلندىها) باين ناحيه آمده بودند. 5/26% اين بردگان از ميان افريقائىها و بويژه ماداگاسكار كه محل تردد كشتىها و حمل بردگان بود، انتخاب گرديدند. 40% از آسياى جنوبى و 5/33% از آسياى شرقى و جنوب شرقى. بردگان افريقايى غالبا از مناطق زنگبار، جزيره ايبو و موزامبيك و نيز از غرب آفريقا (گينه، سنگال، گامبيا و بنين) خريدارى مىشدند. بردگان ماداگاسكارى نژاد دورگه اندونزى - افريقائى و آميختهاى از دو فرهنگ راداشتند. در پايان قرن هيجدهم تقريبا كليه بردگان اين منطقه به اسلام گرويده بودند. در نزديكى كيپ تاون و در آبهاى اقيانوس اطلس، جزيره روبن (19) واقع است كه زندان بسيارى از مسلمانان و مبارزان براى آزادى افريقاى جنوبى بود. اين جزيره از سال 1652م كه سفيدپوستان باين سرزمين آمدند به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت. بسيارى از علماى اسلامى كه براى تبليغ به افريقاى جنوبى آمدند باين جزيره تبعيد مىشدند. سيد علوى 11 سال از عمر خود را در جزيره روبن گذراند. وى پس از آزادى شدن، اولين امامجماعت مسلمانان شهر كيپتاون بود. عبدالله بن عبدالسلام معروف به توان گورو (استاد محترم) به مدت 13 سال در جزيره مزبور تبعيد بود و در زمان بتعيد موفق شد كتاب معرفت الاسلام و الايمان را بنويسد. امام نورمان كه نقش مهمى در بيدارى مسلمين كيپتاون داشت در اين جزيره تبعيد بود. در اين جزيره آرامگاهى قرار گرفته كه سمبل مسلمانانى است كه براى افريقاى جنوبى مبارزه كردهاند و تاريخ آن به 1960م مىرسد. عدهاى عقيده دارند «توان ماتاره» كه شخصيتى اسلامى با تحصيلات عاليه بود در اينجا دفن است او آنقدر مقدس و محترم بود كه حتى زندانبانهاى غير مسلمان جزيره وى را در ديدار با ساير زندانيان آزاد گذاشته بودند. نلسون ماندلا معروفترينمبارز افريقائى 27 سال از دوران عمر خود را در جزيره ياد شده زندانى بود. مسلمانان اوليه، شافعى مذهب بودند و امروزه اقليتى با مذهب حنفى هم در ميان مسلمانان هستند. از همان اواسط قرن هفدهم كه هلنديها به سواحل افريقاى جنوبى آمدند، مسلمانان بومى، درگيرى را با آنان آغاز كردند اما با وجود مقاومت آنان، هلندىها كيپتاون را به تصرفخود درآوردند. علاوه بر افراد بومى 85% ديگر مسلمين كه منشاء هندى، اندونزيائى، مالاوى، زنگبارى و موزامبيكى دارند در افريقاى جنوبى به سر مىبرند كه اغلب در كاپ ناتال و ترانسوال اسكان يافتهاند. آنان به امور بازرگانى، فنى و صنعتى و كارگرى اشتغال دارند. مسلمانان مجلس اسلامى دارند كه 150 مؤسسه اسلامى تحت پوشش آنان فعاليت مىكند و تدريس اسلامى در 200 مسجد آن انجام مىگيرد. مسلمانان، ضمن برپائى شعائر دينى با مسلمين جهان در ارتباطند. (20) اولين مدرسه اسلامى درسال 1791م در شهر كيپتاون براى آموزشبردگان مسلمان و سياهان آزاد بوجود آمد و از آن سال تا 1832 ميلادى 12 مدرسه ديگر پديد آمد. با آموزشهاى اسلامى اين مدارس تا سال1842م 35% مردم كيپتاون مسلمان بودند. از نيمههاى قرن نوزدهم مسلمانان الفباى عربى را براى نوشتن زبان محاورهاى «افريكانس» (21) (مخلوطى از هلندى، آسمانى و انگليسى هم دارد) برگزيدند و بعدا چندين كتاب دينى باين زبان نوشتند. تنها در خلال سالهاى 1868م تا 1910م، 74 جلد كتاب باين زبان تاليف شد. بهره بردارى از الفاى عربى در نوشتن زبان افريكانس نشان دهنده نسبت بالاى سواد در ميان بردگان مسلمان آورده شده باين منطقه است و گوياى نقش مسلمين و غنى سازى زبان مذكور است. (22) هم اكنون به علت تبليغات منفى و سركوبى شديد رژيم نژادپرست افريقاىجنوبى تنها 2% سكنه افريقاى جنوبى مسلمان هستند. 1- اطلس شگفتىهاى جهان - ترجمه و تاليف غلامرضا كيامهر، تهران 1369 ص 36. 2- بنا به گزارش بانك جهانى در سال 1991 موزامبيك با درآمد سرانه 70 دلار در سالفقيرترين كشور جهان بوده است. Zambezi 3- 4- نبرد اسلام در افريقا - سيد هادى خسروشاهى. Makonde 5- 6- روزنامه جهان اسلام سال دوم ش 421. 7- روزنامه جمهورى اسلام شنبه 10/4/68 ص 12. 8- گزارش سازمان ملل متحد به نقل از روزنامه كيهان 17 آبان 1371 ش 14620 ص 16. 9- تاريخ افريقا - دكتر حسين الهى ص 274. Zimbabwe 10- 11- آنگولا، داگلاس ل. ويلر. رنه پلى سيه، ترجمه محمود فخر داعى، تهران خوارزمى، بخشاول. South west Africa people oranization(SWAPO) 12- 13- نژادپرستى و آپارتايد در افريقاى جنوبى و ناميبيا - دكتر حسين الهى ص 132. 14- كيهان ش 10448. Apartheid 15- Cape of Good Hope 16- cape town 17- Mardy Kers 18- Robben 19- 20- مجله العالم ش 422 Afrikaans 21- 22- تاريخ اسلام در افريقاى جنوبى مهندس حسن بشير مندرج در روزنامه اطلاعات. موزامبيك (2)
جمهورى فدرال اسلامى كومور
جمهورى ماداگاسكار (مالاگاشى)
جمهورى مالاوى (نياسالند)
جمهورى زامبيا
موريس
زيمباوه
آنگولا
ناميبيا
بوتسوانا
لسوتو
سوازيلند
افريقاى جنوبى
پىنوشتها