بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 7, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

جمهورى اسلامى همهاش بايد اسلامى و با محتوا باشد
حـالا مـا بـبـينيم وظيفه مان چيست . تا حالا انجام داديد وظائف اسلامى تان را خداوند به همهشـمـا اجر عنايت كند. تا حالا همه با هم دست به هم داديد، جناح روحانى ، جناح دانشگاهى ،جـنـاح بـازارى ، جـناح ادارى ، جناح ارتشى (يك قشرشان البته ) همه دست به هم دادند وايـن ديـوار بـلنـدى كـه واقـع شـده بود بين ملت و آن چيزى كه بايد به آن برسد !!! واسـلام !!! آن را شكستيد. خداوند به شما اجر عنايت كند. اما حالا تمام شده ديگر قضيه ؟ ماحـالا ديـگـر آسـوده هـسـتيم و هر كدام بايد برويم سراغ كارهايمان ؟ يا خير آسوده نيستيمبـاز هـم ؟ بـاز هـم بـيـن راه هـستيم . الان ما باز محتواى اسلام را، واقعيت اسلام را در ايرانپياده نكرديم . همه ما راءى داديم به جمهورى اسلامى ، صحيح ، با راءى تنها اسلام نمىآيد. به حسب رسميت ، رسميت مملكت ايران الان جمهورى اسلامى است به حسب راءى همه مردم، اما محتواى اسلام بايد در اين جمهورى اسلامى تحقق پيدا بكند. فقط ما بگوئيم جمهورىاسـلامـى و هـمـه جـهـاتش غير اسلامى باشد اين اسلام نمى شود كه . آن هم سابق مى گفتاسـلام ، مـعاويه هم داد مى كرد اسلام ، نماز جماعت هم مى رفت مى خواند، امام جماعت هم بود.خلفاء بنى العباس هم بعضى شان از فضلا و علما بودند و بعضى شان يا همه شان همنماز جماعت مى خواندند و آداب صورى را عمل مى كردند لكن محتواى اسلام را اينها، محتواىقـرآن را ايـنـهـا مى خواستند تهى كنند. اينها با اعمالشان مى خواستند كه يك اسلام منهاىمـحـتـوا (مـثـل حـالا اسـلام منهاى روحانيت ، اسلام منهاى محتواست . محتواى اسلام را اينها دارنددرسـت مـى كـنـنـد) بـاشـد. ايـنـهـا مـى خـواسـتـنـد كـه يـك اسـلامـى ، (اسـلام راقبول داريم ، بله اسلام )، اما الفاظ فقط، ديگر از حد لفظ نرود به محتوا.
مـحـمـد رضـا خـان هـم اسـلام را مـى گـفت قبول داريم ، هيچ هم مضايقه نداشت از اينكه شمابرويد در مساجد نمازتان را بخوانيد ولو اينكه اين مضايقه اين هم داشت از ترس يك جيزديـگـر. انـگـليـس هـا كه آمده بودند عراق را گرفته بودند شنيدم كه آن سردارشان ديدهبـود كـه يـك كـسـى دارد بـالاى مـاذنه يك چيزى مى گويد، اذان مى گفتند. گفته بود اينچيست ؟ گفته بودند اذان مى گويد. گفته بود كه به
كه به امپراطورى انگلستان هم ضرر دارد اين ؟ گفته بودند نه . گفت بگويد، هر چه مىخـواهـد بـگـويـد نـمـاز و روزه مـا بـه امـپـراطورى انگلستان ضررى نداشت ، هيچ هم كارىنداشتند به تو، هر چه مى خواهيد نماز بخوانيد، هر چه مى خواهيد روزه بگيريد، آنى كهبه امپراطورى همه ضرر داشت آن اسلام و محتواى واقعى اسلام بود كه مع الاسف بسياريشمنسى واقع شده است . سياسات اسلام همچومنسى شده است كه اصلا سياست يك ننگى بوددر ايـنـجـا، مـى گـفـتـنـد فـلان آخـوند سياسى است و ساسهالعباد كه در زيارت جامعه مىخـوانـيـم ، اگـر به يك مقدس مآبى هم گفتند، تعبيرش لابد مى كرد اگر جرات نمى كردبگويد كه آن هم سياسى است ، اين يك چيز بود كه يك كسى در حكومت دخالت بكند كه اينحـكـومـت بايد صحيح باشد جريان صحيح بايد باشد. اين از تبليغات همان شياطين بودكـه مـى خـواسـتـنـد قـشـر اسـلام را صـورتـش را نـگـه دارنـد و مـاهـامـشـغـول بـه هـمـيـن صورت ها باشيم و محتوا نباشد در كارهايشان را انجام بدهند. محتواىاسلام كه مهمش اسلام قيام لله ، نهضت لله ، جلوگيرى از ظلم ظالمين ، از ستم ستمكاران ،اجـراى عـدالت اسـلامى اينها منسى باشد، برويم هر چه دلمان مى خواهد مساءله بگوئيم ،هـر چـه مـى خواهيم نماز بخوانيم . مساءله گفته نشود كه بايد جلوگيرى از طاغوت كرد.ايـن را نـگـوئيـد مـساءله ، هر چه ديگر مى خواهيد بگوئيد اما اين نبايد گفته بشود. سينهبـزنـيـد لكـن هـيچ صحبت از سياست نكنيد همان سينه بزنيد بى محتوا. بايد سينه زدن هممـحـتـوا داشته باشد امسال بايد چراغان بكنيد با محتوا، نه صرف چراغان صرف چراغانخوب است اما آن فايدهاى كه براى اسلام بايد داشته باشد خصوصا چراغان براى كسىكـه قـيـام مى كند، چراغان براى قيام لله ، يك پرتوى باشد اين چراغان از قيام لله ، ازجـلوگـيـرى از مـفـاسـد، از ريشه كندن اين ريشه هاى مفاسدى كه الان بين مردم منتشر هستندباز، اين ريشه هائى كه مى خواهند نگذارند اين نهضت پيش برود با هر صورت ، چراغاندر كـمـال خـوبـى ، در كـمـال عـظـمـت بـا مـحـتـوا، بـايـدامسال فرق كند با همه سال ها، شما امسال بايد جبران كنيد آن جهات سابق را. يك وقت بهوقـوف اسـت ، يـك وقـت به حمله . آن جهاد بود كه آن روز كرديد اين هم جهاد است كه امروزمى كنيد اما متوجه باشيد كه (ان تقوموا لله ، انما اعظكم بواحده ان تقومو الله ) اينكهنـهضت ، قيام براى خدا باشد، هر كارى مى كنيد براى خدا باشد نمايش نباشد براى خدابـاشـد، پـرنـمايش (اما نه براى نمايش ، براى خدا) محتوايش را حفظ كنيد. گويندگانىبـيـايـند در مجالس شما كه مسائل را درست بگويند برايتان . ما الان به آخر نرسيديم ماتا حالا جز يك الفاظى بيشتر نبوده ، البته كارهائى كردهاند اما آنى كه ما مى خواهيم تاحـالا نـشـده اسـت آنـهـا، يـك رايـى داديـم بـه جـمهورى اسلامى و آن رژيم رفت و يك رژيمديـگـرى است لكن بايد همه چيز اسلامى بشود. آن روزى ما به آخر مقصد رسيديم كه همهچيزمان اسلامى باشد، بازار يك بازار اسلامى باشد. بازارى كه يك متاعى را يك تومانمـى خـرد و سـى تومان به اين فقرا و ضعفا مى دهد اين بازار اسلامى نيست . بازارى كهقاچاق وارد مى كند و به قيمت هاى گزاف مى دهد و اقتصاد اسلام را مى خواهد به هم بزندايـن اسـلامـى نـيـسـت ، اين بازار اسلامى نيست اينها بايد اسلامى بشود، خودشان اسلاميشكـنند. بازارى كه به فكر ضعفا و فقرا نباشد، بازارى كه پهلويش ضعيف باشد و بهفكر نباشد، اين بازار اسلامى نيست . ملتى كه اينجا
قـصـرهـاى روى هـم روى هـم درسـت كنند و آنجا زاغه نشين ها باشند (شما همه زاغه نشين راديـديـد چـطـورنـد لابـد شـماها ديديد من هم صورتش را ديدم ) يك مملكتى كه زاغه نشين هاآنـطـور بـاشـنـد و مـردم به فكر اينها نباشند اين مملكت ، مملكت اسلامى نيست صورت استمـحـتـوا نـدارد ايـن . حـضـرت امـيـر مـى فـرمـايـد (بـه حـسـبنـقـل ) كه شايد در سر حدات يك كسى گرسنه باشد، به خودش رنج مى دهد كه مبادا يككسى از او گرسنه تر باشد. آن امير ماست ، او آقاى ماست ، امام ماست . ما، هى بگوئيم امامو اقـتـدا نكنيم به او، در كارها هيچ اقتدا نباشد. امام معنايش اين است ، شيعه معنايش اين استكـه مـشـايـعـت كـنـد هـمـانـطـورى كـه تـابـوت را كـه مـى بـرنـد اگـر هـمـه از ايـن طرفدنـبـال تـابـوت رفتند تشييع كردند، اگر تابوت را از اين طرف مى برند يكى از اينطـرف بـرود اين را تشييع نكردند. شيعه بايد اينطورى باشد مشايعت كن على را. البتهقـدرت نـداريـم مـا مـثـل او، هـيچ كس قدرت ندارد، اما به زهد، به تقوا، به رسيدگى بهمـظـلوم هـا، بـه رسـيـدگـى بـه فـقـرا مـشـايـعـت كـنـيـم از او نـمـى تـوانـيـممـثل او زندگى بكنيم ، نمى توانيم كه مشى او را داشته باشيم ، قادر بر اين نيستيم . اويـك موجودى بوده ، معجزهاى ، جمع ما بين تضاد، جمع بين همه ضدها ر ا كرده بود. يك آدمدر قـدرت آنـطـور كه به حسب نقل از اين طرف مى زد دو تا مى كرد، در جنگ مى زد مى كشتتـمـام كـسـانـى كـه بـر ضـد اسلام بودند. از آن طرف يك آدم زاهد، يك آدم عابد تا صبحبـنـشـيـنـد نـمـاز بـخـوانـد. آدم زاهـد و عـابـد اهـل جـنـگ نـيـسـت ، آدم جـنـگـجـو هـم بـيـشـترشاهل زهد و تقوا و امثال ذلك نيست ، جمع مى كرده او بين همه . ماها نمى توانيم اما مى توانيمكـه اقـتـدا كـنـيـم بـه او تا حدودى ، مى توانيم رسيدگى كنيم به فقراى مملكتمان ، بهضعفايمان .
حفظ انقلاب درونى و تحول روحى ، بالاترين پيروزى هاست
يـك تـحـولى در ايـران پـيـدا شـد تـحـول روحـى كـه ايـنتـحـول روحـى از ايـن غـلبـهـاى كـه كـرديـد بـر طـاغـوت و او را عـقب زديد و همه دنيا بهقـول شـمـا مـتـحـيـر بـود، ايـن تـحـول از آن بـالاتـر بـود.تحول روحى كه در ملت پيدا شد، ملتى كه از يك پاسبان مى ترسيد ريخت در خيابان هابـچـه و بـزرگـش گـفـت مـا شاه را نمى خواهيم ، از يك پاسبان مى ترسيد ديروز، امروزايـنـطـور شـد. ايـن تـحـول ، تـحـول روحـى بود كه خدا داد. ملتى كه چك و چك مى كرد درمـعـاملاتش براى زياد شدن و كم شدن ، در يك برهه از زمان همچو انسانى رفتار مى كردبـا اهـل مـلت خـودش و هـمچو تحول برايش حاصل شده بود كه يكى از آقايان مى گفت كهديدم يك زنى يك چيزى در آن تظاهرات ، آنوقت كه تظاهر مى كردند يك زنى يك كاسهاىدسـتـش اسـت پول در آن است گفتم لابد مثلا فقير است تا رسيديم به او ديديم مى گويدكـه امـروز تـعطيل است و اينهائى كه دارند مى روند ممكن است بعضى شان بخواهند تلفنكنند پول هم كه حالا نمى توانند پيدا كنند من اينها را گذاشتهام براى تلفن . اين يك امركـوچـكـى اسـت ولى خـيلى بزرگ است ، يك تحولى است كه عظمتش خيلى زياد است . در يكبرهه از زمان آنوقتى كه انقلاب بود و فشار بود وقتى كه آنطور كه من مى شنيدم وقتىكـه اين آقايان كه در خيابان مى آمدند عبور مى كردند از اطراف ، از خانه ها چيز به آنهامى دادند، آب مى آوردند گلاب مى زدند، چه مى دادند، ساندويچ مى دادند. يك حس انسانى
تعاون پيدا شده بود در آن حالانقلاب . اين انقلاب روحى از آن انقلابى كه در خارج واقع شد عظمتش زيادتر است . اگراين انقلاب را ما حفظ بكنيم و آقايان حفظ بكنند، بدانند كه از همه پيروزى ها بالاتر است، ايـن انـقـلاب روحـى را حفظش بكنيد، حالا كه رسيديم ما به مثلا يك قسم از پيروزى و آنرفـع مـوانـع اسـت ، حـالا مـدتـى اعـتـصـاب شده است و مثلاكم دخلى شده است ، حالا اينطورنـبـاشـد كـه تـلاقى بخواهيد در آوريد. تلافى آن اعتصاب هائى كه كرديد حالا بخواهيدبـه جـان مـردم بـيفتيد و تلافى كنيد. اگر اينطور باشد، آن روحيه اسلامى الهى از دسترفـتـه است و اگر آن روحيه از دست رفت پيروزى هم از دست ما مى رود. اين را بايد حفظشكـنـيـد، اين تحول روحى را بايد حفظش كنيد. نگويند كه حالا گذشت و ديگر چطور هر كهبرود سراغ كار خودش و هر كه سر كسب خودش و آنطورى كه هر روز تقريبا (حالا با كمو زيـادش ) بـه مـا هى مى آيند شكايت مى كنند كه گرانفروشى چقدر شده . گرانفروشىچـه شـده ، قـاچـاق گـرى چـقدر شده ، هروئين فروشى چقدر شده ، ترياك فروشى چقدرشـده ، اگـر بـرگردد آن تحول روحى كه يك برهه از زمان بود و شما را به پيش برداگـر خـداى نـخـواسـتـه آن برگردد خوف اين است كه جهات ديگر هم برگردد. عنايت خدابرگردد. عنايت خدا به اين ملت ، عنايت خدا به اين ملت اين پيروزى را به ما داد، هيچ كسنـكـرد خدا كرد. هيچ كس نيست آن كه هست خداست عنايت كرد به ما، اين حس تعاون كه در مردمپـيـدا شـد رحـمـت خـدا بـه ايـنـهـا تـوجـه پـيـدا كرد. خداى تبارك و تعالى عنايت دارد بهبندگان خودش ، به ضعفا عنايت دارد. اين حس تعاون كه پيدا شد رحمت خدا دنبالش بود،اين رحمت خدا و عنايت خدا شما را به پيروزى رساند كوشش كنيد اين را نگهش داريد. اگرنگه داشتيد پيروزى شما تا آخر است ، تا آخر آخر و اگر خداى نخواسته از دست ما برودنـمـى دانـم چـه مـى شـود. مـن اميدوارم كه امسال با شكوه هر چه تمامتر و با محتواى هر چهتمامتر اين جشن بزرگ انشاءالله تعالى انجام بگيرد و آقايان همه با سلامت و سعادت وآقـا انـشاءالله . به سلامت و همه مان با هم اين نهضت را به پيش ببريم كه همه باهم يكجمهورى اسلامى ، با محتواى اسلامى در همه جهات خداوند تاءييدتان كند انشاءالله .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 11/3/58
بيانات امام خمينى در ديدار با پرسنلنيروى دريائى بندرعباس
آزادى ، امانت بزرگ الهى
بسم الله الرحمن الرحيم
اول بـايـد تـشـكـر كنم از شما آقايان كه از راه دور آمديد براى ملاقات ما و خوشوقتم ازايـنـكـه مـواجـه با هم هستيم و مى توانيم صحبت ها را با هم بكنيم . ما گذشته را پشت سرگذاشتيم و بحمدالله موفقيت آميز بود. به گذشته خيلى نبايد نظر كرد، عمده آينده است .تـكـليـف فـعـلى مـا چيست ؟ و تكليف بعد از اين و آينده ما؟ فرق نيست بر اينكه ما همه مكلفهـسـتـيـم بـه تـكـليـف هـاى الهـى بـراى حـال و بـراى آيـنـده . درحـال حـاضـر مـى دانـيـد كـه آشـفـتـگـى هـايـى در كـار اسـت و تـوطـئه هـائى بـراىاخـلال ، تـكـليـف مـا در ايـن حـال كه اخلالگرها كه مى خواهند نگذارند اين نهضت به ثمربرسد چيست و تكليف آينده ما چيست ؟ ما تا كنون آزادى را به دست آورديم . همه الان آزادانهاز مـحـل خـودتـان آمـديـد و بـا هـم مـلاقـات مـى كـنـيـم كـهقـبـل از ايـن چـنـين آزادى براى شما نبود، براى ما هم نبود. ماالان آزاد هستيم . آزادى يك نعمتبـزرگ الهـى است آيا در اين موقع كه آزاد هستيم ، ببينيم كه از اين آزادى آيا سوء استفادهمـى كـنـيـم يـا اسـتـفـاده مـشروع ؟ آزادى يك امانت الهى است كه خداوند نصيب ما كرد، آيا اينامـانـتـى كه خداى تبارك و تعالى به ما داد و ما را آزاد كرد، با اين آزادى چه مى كنيم ؟آيا آزادى را صرف صلاح ملت و اسلام مى كنيم ؟ يا آزادى را صرف جهاتى كه بر خلافمسير نهضت و بر خلاف رضاى خداست ؟ خداوند با نعمت آزادى ما را امتحان مى كند الان ما همه در حيطه امتحان گذاشته شديم . قشرهاى ملت همه از روحانيون گرفته است تادانـشـگـاهـى ، از نـيـروى هـوائى گـرفـتـه اسـت تـانـيـروى زمينى و تا نيروى دريايى ،بازارهاى اسلام ، سرحدات اسلام ، عشاير ايران همه ما الان آزاديم و در تحت امتحان خداوندمـا را بـا ايـن نـعـمـت امـتحان خواهد كرد. اگر ما آزادى را در مسير خودش براى صلاح ملت ،بـراى صـلاح اسـلام ، در خدمت كشور، از اين آزادى استفاده كرديم ، از امتحان درست بيرونآمـدهـايـم و اگـر خداى نخواسته آزادى را صرف كرديم بر خلاف مسير ملت و اسلام ، حالاكه آزاد شديم خودمان را به هرج و مرج بكشيم ، حالا كه آزاد هستيم به زير دستان خودمانظـلم كـنـيـم ، حـالا كـه آزاد هـسـتـيـم بـر خـلاف نـظـامـات اسـلامـى و بـر خلاف نظامات ملىعمل كنيم . هرج و مرج بپا كنيم چون آزاد هستيم ، تحت هيچ قاعده نباشيم تحت هيچ يك
از قواعد اسلامى و ملى نباشيم ، اگر اينطور باشد، آزادى را سلب كرديم بر خلاف مسيرملت و برخلاف مسير اسلام . توجه داشته باشيد كه از اين امتحان آبرومند بيرون بياييم. اگـر مـن طلبه وقتى آزاد شدم به رفقاى خودم ، به زيردستان خودم ، به دوستان خودمتـعـدى كـردم ، بـرخـلاف مـسـيـر نـهـضـت عـمـل كـردم ، بـرخـلاف مـسـيـر مـلتعـمـل كـردم ، مـن بـه ايـن آزادى كه خداى تبارك و تعالى داده است خيانت كردهام . اگر شمابـرادرهـاى نظامى من هم حالا كه آزادى پيدا كرديد بخواهيد از اين آزادى سوء استفاده كنيد،بـرخـلاف مـسـيـر مـلت ، بـرخـلاف مـسـيـر كـشـور عـمـل بـكـنـيـد، بـرخـلاف نـظـامـات مقررعـمـل بكنيد، شما هم مثل من از اين امتحان بيرون نيامديد و خداى نخواسته خيانت كرديد. امانتخدا را حفظ كنيد. به امانت خدا خيانت نكنيد.
آزادى را در صلاح ملت و صلاح كشور صرف كنيد
شما آزاديد، آزادى را صرف كنيد در صلاح ملت ، در صلاح كشور. و آزادى براى اين نيستكه هر كسى هر كارى مى خواهد بكند، قاچاق فروشى بكند، گرانفروشى بكند، سرحداترا بـه هـم بـزند، نظام را به هم بزند، جهات مقررات ملى و دولتى و اسلامى را ملاحظهنـكند، معناى آزادى اين نيست ، آزادى در حدود مقررات است ، مقررات را بايد حفظ كرد و كسىحـق نـدارد به شما تعدى بكند، شما آزاديد و كسى حق ندارد شما را محدود كند لكن مقرراترا بـايـد همه حفظ بكنيم ، من كه در اينجا هستم و شما كه در سرحدات هستيد، بايد مقرراترا حفظ بكنيم بايد نظامات راحفظ بكنيم ، بايد جهاتى را كه مقرر شده براى ما و شما همحـفـظ بـكـنـيم تا انشاءالله اين كشور را به سامان برسانيم . اگر من كه اينجا هستم برخـلاف مـقـررات عـمـل كـنـم و آن كـه در تـهـران اسـت بـر خـلاف مـقـرراتعـمـل كـنـد و آن كـه در سـرحـدات اسـت بـرخـلاف مـقـرراتعـمـل كـنـد، خـداى نـخـواسـتـه اين نعمت را كه خدا به ما داده است و بايد شكر او را بكنيم ،كـفـران او را كـردهـايم و خداى نخواسته از ما گرفته مى شود و باز بر مى گرديم بهسـال هـاى سابق و به گرفتارى هاى سابق . شما آقايان و ما اينجا، شما آنجا و همه ملتدر هـر جـا كـه هـستند بايد از آزادى استفاده صحيح بكنند، از آزادى استفاده هاى سوء نكنند.هـمـه بـايـد بـا مـقـرراتـى كـه شـرع و عـقـل مـعـيـن مـى كـنـد، بـا نـظـامـاتـى كـه بـايـدعـمـل بـه آن كـرد، هـمـه بـا هـم بـه ايـن نـظـامـات عـمـل بـكـنـيـم ، بـه ايـن مـقـرراتعمل بكنيم . من از شما دوستان عزيز، فرزندان محترم كه در سرحدات هستيد و در آنجا زحمتمـى كـشـيـد و در هـواى گـرم بـراى اسـلام و بـراى كـشـور خـودتـان خـدمـت مـى كـنـيـدكمال تشكر را دارم و اميدوارم كه شما خودتان سرحدات راحفظ كنيد و نگذاريد قاچاق واردبـشود، خصوصا اسلحه قاچاق و مواد مخدرهاى كه براى ملت ما مضر است ، خود شما بايدآنجا فعاليت كنيد و جلوگيرى از اين مطالب بكنيد. خداوند به همه شما سلامت و سعادت وعزت و عافيت عنايت كند شما را جزء فداكاران اسلام قرار بدهد.
والسلام عليكم ور حمه الله و بركاته
تاريخ : 11/3/58
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از بانوان اهواز  
نهضت اسلامى عامل مجتمع شدن همه اقشار
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن نـهـضـت بـحـمـدالله تـا كـنـون بـسـيـار ثـمـر بـخـش بـوده اسـت گـر چـه مـا دراوايـل امـر هـسـتـيـم . ايـن نـهـضـت مـوجـب شـد كـه مـا و شـمـا در يـكمـحـل مـجـتـمـع بـشـويـم و مـسـائلى كـه داريـم طـرح بـكـنـيـم .قـبـل از ايـن يـك هـمـچـو امرى ميسور نبود، ما در كنار بوديم و شما در كنارى ديگر و سايراقـشـار مـلت هم متفرق . اين نهضت الهى موجب شد كه آن متفرقات مجتمع بشوند و آن مطلبىكـه بـايـد بـشـنـونـد و بـگـويـنـد، بـا هـم در مـيـان بـگـذارنـد تـا انـشـاءاللهمسائل حل بشود و ما به آن مقصدى كه داريم نائل بشويم .
مقصدمان اين نبود كه فقط محمد رضا برود، مقصد اسلام است
مسائل زياد است لكن مهم ، الان كه ما دربين راه هستيم و به مقصد نرسيديم ، فقط موانع رارفع كردهايم والا مقصد ما بالاتر از اين معانى است ، مهم اين است كه نهضت محفوظ باشد.اين نهضتى كه اين قدرت را داشت كه يك همچو قدرت شيطانى را در هم شكست و محمدرضادر عين حال كه خودش يك قدرت عظيم بود دنبال او هم همه قدرت ها، همه قدرت هائى كه درعـالم بـودنـد بـا او مـوافـق بـودند و با ما مخالف ، معذلك اين نهضت چون يك نهضت الهىبود، نه يك نهضت ماديگرائى ، نهضت ملى ، يك نهضت الهى ، يك نهضت اسلامى بود از اينجـهـت پـيـروز شـد و تـمـام قـدرت هـا نـتـوانستند اين شيطان را نگه دارند. او رفت و ديگربـرگـشـت نـدارد، لكـن مـسـاءله ايـن نـبـود كـه او بـرود، مـسـاءله ايـن بـود كـهدنبال رفتن او قطع ايادى همه قدرتمندها بشود و اين هم شده است ، البته ريشه هائى داردو انـشـاءالله ايـنـهـا هم از بين خواهند رفت ، لكن مساءله اين هم نبود، مساءله اساسى ما ايننـبـود كـه رژيـم سـلطـنـتى برود و قطع ايادى ديگران بشود، اينها همه مقدمه بود براىمساءله اساسى ما، او اسلام است . انبيا كه جنگ مى كردند با مخالفين توحيد، مقصدشان ايننـبـود كـه جـنگ بكنند و طرف را از بين ببرند، مقصد اصلى اين بود كه توحيد را در عالممـنـتشر كنند، دين حق را در عالم منتشر كنند. آنها مانع بودند اينها مى ديدند كه اين مانع رابـايـد برداشت و به مقصد رسيد. رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم مقصدشان ايننـبـود كـه مشركين مكه را از بين ببرند و يا مشركين جزيره العرب را از بين ببرند، مقصداين بود كه دين اسلام را منتشر كنند و حكومت ، حكومت
قـرآن بـاشـد، حـكومت اسلام باشد. آنها چون مانع بودند از اينكه اين حكومت اسلامى تحققپـيـدا بـكند منتهى به جنگ مى شد و معارضه ، آنها معارضه مى كردند با حكومت اسلامى ،ايـنـهـا مـقـابله مى كردند. جنگ ها، جنگ هاى زيادى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله وسلم فرموده است ، همه براى اين معنا بوده است كه موانع را از سر اين مقصد الهى ، مقصداعـلى كه دارند و آن تحكيم حكومت اسلامى ، حكومت الله ، حكومت قرآن ، همه براى اين بود،بـه طـورى كـه اگـر چـنـانـچـه مـعـارض بـا ايـن نـبودند معلوم نبود كه جنگ پيش ‍ بيايد.مـعارضه داشتند و نمى گذاشتند كه اين حكومت تحقق پيدا بكند، جنگ پيش آمد. ملت ايران ومـا مـقـصـدمـان اين نيست و نبود كه فقط محمدرضا برود، رژيم سلطنتى از بين برود، دستاجانب كوتاه بشود، اينها همه مقدمه بود، مقصد اسلام است .
مـا مى خواهيم كه اسلام حكومت كند در اين مملكت ، احكام اسلام در اين مملكت جريان پيدا بكند.اگر ما فرض كنيم كه حكومت رژيم سلطنتى از بين برود و يك رژيم ديگرى بيايد كه آنرژيـم ديـگـر، ايـادى ديـگران هم از او، از مملكت ما قطع بشود، يك رژيمى بيايد اما رژيماسـلامـى نـبـاشـد، بـرخـلاف اسـلام بـاشـد، ايـن مـقـصـد مـاحـاصـل نـشـده . اگـر مقصد اين بود كه محمدرضا برود و دست اجانب قطع بشود، بله ، امااگـر مـقـصد اصلى ما اين است كه اسلام تحقق پيدا بكند، اگر مقصد اصلى ملت ايران ايناسـت كـه جـمـهـورى اسـلامـى تـحـقـق پـيـدا بـكـنـد، حـكـومـتعدل الهى تحقق پيدا بكند، رفتن آنها همه مقدمه برى اين مطلب است .
اين اشتباه نشود كه ما مى خواستيم كه او برود، رفت ، تمام شد، خير، تمام نشده است . اينمـانـع از كـار بـود چون مانع بود كه ما به مقصد برسيم با او معارضه كرديم . او نمىگذاشت كه عدل الهى تحقق پيدا بكند، او نمى گذاشت كه مملكت ما يك مملكت اسلامى با يكحـكـومـت عـادل بـاشد و محقق بشود اين رژيم ، از اين جهت معارضه شد با او، او رفت . اگربـه جـاى ايـنـكـه او رفـت يـك رژيـم ديـگـرى تـحـقـق پـيـدا كـنـدمـثـل يـك رژيـمـى كـه در اروپـا هـسـت مـثلا، مثلا مثل فرانسه ما بخواهيم بشويم كه ما رژيممـحـمـدرضـا را كـنـار بگذاريم ، يك رژيمى مثل رژيم فرانسه كه كارى به اسلام ندارد،اگـر ايـنـطـور بـاشـد ايـنـهـمه خون ريختن ملت ما براى اين نبوده است كه حالا يك مملكتىبـاشـد، مـمـلكـت اسـلامـى نباشد ولو رژيم سلطنتى هم نباشند. يك رژيم غير اسلامى خير.بـسـيـارند رژيم آزاد منشانه ، رژيمى كه استقلال هم دارد، آزادى هم مى دهد اما يك آزادى مىدهـد كـه بـروفق اسلام نيست . احكام ، احكام اسلام نيست . رژيم ، رژيم اسلام نيست . عدالتاسلامى به آنطورى كه در اسلام است نيست ، ما همچو چيزى را نمى خواستيم و نمى خواهيم.
ما دنبال تحقق اسلام هستيم ، نه اسم اسلام
حـالا كـه مـا مـى گـوئيـم جـمهورى اسلامى ، معنايش اين نيست كه فقط ما راءى به جمهورىاسلامى داديم ديگر به باقى كارهاى ديگر كار نداريم . جمهورى اسلامى معنايش اين استكـه همه مردم راءى بدهند يا اكثريت راءى بدهند به اينكه جمهورى لكن احكام ، احكام اسلام، جمهورى كه در او قانونش
قانون اسلام باشد. اگر يك جمهورى باشد كه قانونش قانون اسلام نباشد، اين آن نيستكـه مـلت مـا مـى خـواهـنـد و راءى بر آن دادند. اينهمه خون دادند مردم به اينكه اسلام تحققپـيـدا بـكـند، دنباله كار انبياست ، دنباله كار رسول خداست ، دنباله كار اميرالمومنين عليهالسـلام اسـت ، دنـبـاله كـار سيدالشهدا است سيدالشهدا خونش را داده براى همين كه اسلامتـحـقـق پـيـدا بـكـنـد، يـزيـد مـى خـواسـت اسـلام را از بـيـن بـبـرد. مـادنبال اين هستيم كه اسلام تحقق پيدا بكند، جمهورى اسلامى پيدا كرديم كافى است براىمـا. مـا در هـر يـك از مـواردى كـه هـسـت ، در تمام شؤ ون مملكت مان مى خواهيم كه احكام اسلامباشد، قرآن حكومت كند بر ما، قانون اسلام بر ما حكومت كند، هيچ كس ديگر حكومت نداشتهباشد و ما الان بين راه هستيم و نرسيدهايم به مقصد.
عـمـال اجـانـب چـون از اسـلام مـى تـرسـند، هر چيزى كه ترويج از اسلام بكند از او مىترسند
مـع الاسـف مـى بـيـنـيـد كـه در اطراف ، خصوصا در اطراف شما، مفسده جوها افتادهاند و مىخـواهـنـد نـگـذارنـد ايـن كـار را انـجـام بـگـيـرد. ايـنـهـاعمال خارجى هستند، اينها اشخاصى نيستند كه براى ملت ما بخواهند دلسوز باشند، اينهامـى خـواهند كه اين جمهورى اسلامى كه از آن مى ترسند و اربابانشان هم از همين جمهورىاسـلامـى ، از اسـم اسـلام مى ترسند و لهذا عمالشان به اين راه افتادند كه جمهورى لازمنـيـسـت جـمـهـورى اسـلامى باشد، خوب ، جمهورى باشد، جمهورى ايرانى باشد، جمهورىدمـوكـراتيك باشد. اين براى اين است كه اينها از اسلام مى ترسند، از اسلام آن چيزهائىكه بايد نبينند ديدند، اسلام تو دهنى به آنها زد و بيرونشان كرد از مملكت . اينها از اينمـى تـرسـند و لهذا كوشش مى كنند خودشان و عمالشان كه به هر صورت هستند، آنهايىكـه بـه هـر صـورت هـسـتـنـد كوشش مى كنند كه اين كلمه اسلام تو كار نباشد هر چه مىخـواهـد جـايـش بـاشـد. آنـها راضى هستند كه هر چه جاى كلمه جمهورى اسلامى ، هر چه مىخواهيد بگذاريد، اسلام نباشد ديگر هر چه مى خواهد باشد.
در مـمـلكـت مـا روحـانـى قـدرت نـداشـتـه بـاشـد ولو كـمـونـيست قدرت داشته باشد. اينهادنـبـال ايـن هـسـتـنـد، ايـنها از روحانى مى ترسند و از اسلام مى ترسند، چون از اسلام مىتـرسند، از آن كسانى كه مروج اسلام هستند مى ترسند. از منبرى مى ترسند براى اينكهمـروج اسـلام است ، از روحانى و اهل محراب مى ترسند براى اينكه مروج اسلام است . چوناز اسلام مى ترسند هر چيزى كه دنباله اسلام باشد، هر چيزى كه ترويج از اسلام بكنداز او مى ترسند و نمى خواهند او را.
و لهـذا نعمه اينكه (لازم نيست كه اسلام باشد، جمهورى باشد جمهورى دمكراتيك باشد،لازم نـيـسـت كه اسلام پهلويش بگذاريد، اسلام باشد منهاى روحانيت ، روحانيت نباشد ولواسـلام بـاشد). معنايش اين است كه اسلام باشد منهاى اسلام . اگر روحانيت نباشد اسلامرا هـيـچ كـس نـمـى تـوانـد نگه دارد. اينها اصلا نقشه بر اين است كه اسلام نباشد براىاينكه اينها سيلى خوردند از اسلام احساس ‍ كردهاند الان كه اسلام است كه اين پيروزى راحـاصـل كـرده ، شـهـادت اسـت كـه ايـن پـيـروزى راحاصل
كـرده ، شـهـادت اسـت كـه ايـن پـيـروزى را حـاصـل كـرده ، شـهـادت هم حفظ اسلام است ، ازاول اسـلام بـا شـهـادت پـيـش بـرده ، حـالا هـم كـه مى بينيد كه جوان هاى ما شهادت را مىخـواهـنـد. همين امروز هم كه من اين بيرون ايستاده بودم يك جوان برومندى فرياد مى كرد ازآنـجـا كه شما دعا كنيد كه من شهيد بشوم . اين حس بود كه ما را پيش برد، اين حس شهادتبود و اين حس جلو آمدن براى اسلام و شهادت بود كه ما را به پيروزى رساند و اينها ازاين مى ترسند. از اسلام ، اينها مى ترسند.
مى شود گفت كه بانوان اين نهضت را پيش بردند
شـما فكرى بكنيد كه اين معناى اسلامى ، اين جمهورى به معناى اسلامى ، به همين معنا كهعرض كردم كه محتوا اسلام باشد، تو دانشگاه وقتى برويم اسلام باشد، تو دادگسترىوقـتـى بـرويـم اسـلام باشد، تو وزارت خارجه برويم اسلام باشد، تو ادارات برويماسـلام باشد، تو بازار برويم اسلام باشد، صحرا برويم اسلام باشد، شهر برويماسـلام بـاشـد، كـوشـش كـنـيـد كـه ايـن مـعـنـا حـاصـل بـشـود. اگـر ايـن مـعـنـاحـاصـل شـد شما تا آخر پيروز هستيد. با هم باشيد همه تان ، همه با هم باشيد. شما يكنصيب زيادى در اين نهضت داريد. مى شود گفت كه بانوان اين نهضت را پيش بردند براىايـنـكـه بـانـوان ريـخـتـنـد تـوى خـيابان ها، در صورتى كه بانوان بنابراين نبود كهبـريـزنـد در خـيـابـان هـا ريـخـتـنـد تـوى خـيـابـان هـا. مـردهـا اگـر يـك سـسـتـى هـماحـتـمـال مـى رفـت در آنـهـا بـاشـد همان معنا آنها را شجاع كرد. مرد وقتى ديد زن ها آمدهاندمـشـغـول يـك عـمـلى هـستند، مردها شجاع مى شوند. شما بوديد اين پيروزى را نصيب اسلامكـرديد و شما سهم زيادى در اين پيروزى داريد، اين سهم را نگه داريد. اين پيروزى كهدنبال اين بود كه همه با هم يك تحول روحانى پيدا كرده بوديد، يك تحولى كه از عالمغـيـب شـما را متحول كرده بودند، اين تحول روحانى را حفظ كنيد، وحدت كلمه را حفظ كنيد.الان مـا بين راه هستيم ، ما كار زياد داريم تا همه احكام اسلام جريان پيدا نكند، ما در راهيم .آنوقتى كه همه احكام اسلام جريان پيداكرد، آنوقت ما رسيديم به مقصد. مقصد اسلام است .ايـن را حـفـظ كـنـيـد، ايـن وحـدت كـلمـهـاى كـه پـيـدا شـد و ايـن اسلاميتى كه پيدا شد و اينتـحـول روحـى كـه پـيـدا شـد، ايـن را حـفـظ كـنيد. انشاءالله تعالى پيروز هستيد. خداوندانـشـاءالله شـمـاهـا را پـيـروز كـنـد و شماها را سعادتمند كند و در دنيا و آخرت شما سعيدباشيد و انشاءالله هستيد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 12/3/58
بيانات امام خمينى در ديدار با ورزشكاران و كارمندان تربيت بدنى  
شما با اسلام اين پيروزى را پيدا كرديد
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن چـه قـدرتـى اسـت كـه شـمـا و ورزشـكـاران را با يك طلبه مجتمع كرده است ؟ اين چهقـدرتـى است كه دانشگاهى را با ساير اقشار همراه كرد؟ و اين چه قدرتى بود كه تماماقشار ملت ما را، زن و مرد، بچه و بزرگ در هر كسوتى كه بودند به خيابان ها كشيده وبـر ضـد طـاغـوت آنـهـا را مـجهز كرد؟ غير از اسلام بود؟ اين اسلام بود كه همه را با هممجتمع كرد و اين اسلام بود كه شما را پيروز كرد و اين اسلام است كه سعادت همه انسانها را تامين مى كند. نه سعادت دنيائى فقط، سعادت دنيا و آخرت . آزادى كه در پناه اسلامباشد، استقلال كه در پناه اسلام باشد، سعادت براى كشورها و براى كشور ما تهيه مىكـنـد، تـامـيـن مـى كـنـد. شـمـا بـا اسـلام اين پيروزى را پيدا كرديد و با اسلام بايد اينپيروزى را تعقيب كنيد.
ما بايد بيدار باشيم توطئه ها را خنثى كنيم
شـمـا بايد الان توجه كنيد به اينكه دشمن در توطئه است و مى خواهد كه اين وحدتى كهدر اقـشـار مـلت ما حاصل شد اين را از بين ببرد، الان همه آن اشخاصى كه بر خلاف مسيرشـمـا هـسـتـند، بر خلاف مسير ملت ما هستند، بر خلاف مسير قرآن و اسلام هستند، بر خلافمسير پيغمبر و ائمه اطهار (ع ) هستند اينها دارند با هم مجتمع مى شوند و توطئه مى كنند،البـتـه نـمـى تـوانـنـد، كـارى هـم از آنـهـا نـمـى آيـد لكـن مـا هـم نـبـايـدغـافـل بـاشـيـم مـا بـايـد بـيـدار بـاشـيـم و تـوطـئه هـاى آنـهـا راقـبـل از ايـنـكـه ايـنـهـا بـا هـم مـجـتـمـع بـشـونـد خـنـثـى كـنـيـم . مـطـالعـه كـنـيـد درحال اينهائى كه الان دارند خرابكارى مى كنند ببينيد كه اينها از كجا آمدند،منشاءش چيست ،از كـجا پيدا شدند، اينهائى كه نبودند، بعد از اينكه انقلاب پيروز شد پيدا شدند، حالاهر كدام در يك جائى بودند و اگر بودند در خفا بودند و اگر در خارج ايران بودند، درخـارج بـودنـد، حـالا كـه انـقـلاب رسـيـد ايـنـجـا يـكـى يـكى از اطراف آمدند و با هم دارندخـودنـمـائى مـى كنند. اين اقشار مختلفى كه حالا تازه پيدا شدند با اسم هاى مختلف ، مىبـيـنـيد كه مسيرشان بر خلاف مسير شماست ، حرف هايشان غير از اين حرف هائى است كهشـمـا مـى زنـيـد. شـمـا فـريادتان اسلام است آنها چيزهاى ديگر مى گويند. اينها رابايدمطالعه كنيد. شماها ببينيد كه از كجا پيدا شدهاند اينها تازه پيدا شدند، از كجا
آمـدنـد، چـطـور شـده اسـت كه حالا آمدند و مى خواهند نگذارند اين نهضت ما به ثمر برسد.توطئه ها را خنثى كنيد.
ورزشكاران با ايمان پشتوانه ملت و اسلام
مـمـلكت ما همين طورى كه به علما و دانشمندان احتياج دارد به اين قدرت شماها هم احتياج داردبه اين قدرت شما هم احتياج دارد. اين قدرت وقتى با ايمان باشد، وقتى كه زورخانه باقرآن باشد، با ايمان باشد، پشتوانه يك ملت است . وقتى قهرمان ها قهرمان هاى اسلامىبـاشند پشتوانه يك ملت هستند، باوزى يك ملت هستند. آنها مى خواستند قهرمان باشد لكنقـهـرمـان آريـامـهـرى بـاشـد چـون پـشـتوانه ملت نمى توانست باشد. آنها همه چيز را مىخـواسـتـنـد براى خودشان ، ما و شما همه چيز را مى خواهيم براى خدا، براى اسلام ، آنچهكـه پـشـتـوانـه مـلت اسـت ، پشتوانه اسلام است ، آن مردهاى با ايمان هستند، ورزشكار باايـمـان ، روحـانـى بـا ايـمان ، دانشگاهى با ايمان ، بازارى با ايمان ، دهقان و كشاورز وكـارگر با ايمان ، اينها مى توانند پشتوانه يك ملت باشند و نگذارند دست هاى خائنانهكـسـانـى كـه مـى خـواهـنـد هـمـه چـيـز ما را ببرند، قدرت مادى ما، قدرت معنوى ما را از بينبـبـرنـد، اينها هست كه نمى گذارند. ايمانتان را تقويت كنيد، به اسلام پناه ببريد، همهمان به اسلام پناه ببريم ، همه جا ياد خدا باشيم . من مى دانم كه ورزشكارها در گودهاىزورخـانـه يـاد خدا هستند، ياد اميرالمومنين هستند، تقويت كنيد اين ياد خدا را تقويت كنيد، اينياد مولا را و همه با قدرت ، همه با ايمان انشاءالله به پيش ‍ ببريد. خداوند همه شما راموفق كند و همه سالم و سعادتمند باشيد. من خدمتگزار همه شما هستم .
تاريخ : 12/3/58
پيام امام خمينى به ملت ايران به مناسبت 15 خرداد 
بسم الله الرحمن الرحيم
با فرا رسيدن پانزدهم خرداد خاطره غم انگيز و حماسه آفرين اين روز تاريخى تجديدمى شود، روزى كه بنابر آنچه كه مشهود است قريب به پانزده هزار نفر از ملت مظلوم وسـتـم كـشيده ما به خاك و خون كشيده شد، روزى كه طليعه نهضت اسلامى اين ملت شجاع وغـيـور گـرديـده نـهـضـت عـظـيـمـى كـه بـيـش از شـانـزدهسـال پـيـش بـه دنـبـال قـيـام روحـانـيـت مـسـئول و مـتـعـهـد، درمـقـابـل مـحـمـدرضـا پـهـلوى كـه مـخـالفـتـش بـا اسـلام عـزيـز آشـكـار و آشـكـارتـر شد،شـكـل گـرفـت . روحـانـيـت بـه اعتراض برخاست و عصر عاشورا پس از حادثهاى ناگواراعتراض با موج عظيم انسانى اسلامى بالا گرفت و به اوج رسيد و پس از آن دست ناپاكاسـتـعـمـار از آسـتـيـن شـاه مـخـلوع در آمد و غائله پانزده خرداد 12 محرم را هر چه دردناكتربوجود آورد.
مـحـرم چـه مـاه پـرغـائلهـاى و چـه مـاه خـونى ، و چه ماه حماسه آفرينى ، ماهى كه دستگاهشـاهـنـشـاهـى بنى اميه را در هم كوبيد و ماهى كه رژيم شاهنشاهى دو هزار و پانصد سالهجنايتكاران را در هم پيچيد.
ملت ما نه محرم را كه شاهد قتل عام هاى وحشيانه جباران است فراموش مى كند و نه پانزدهخرداد را كه سرآغاز نهضت اسلامى روحانيت است .
نهضت از حوزه علميه قم مركز فقاهت راستين برخاست و برق آسا در ساير حوزه هاى علميهو دانـشـگـاه هـا و در تـهران و ساير شهرها قشرهاى عظيم ملت را فرا گرفت و همه را بهمـيـدان مـبـارزه كـشـيـد و در سـال هـاى اخـيـر كـه حـوادث بـهدنبال حوادث به وجود آمد و ملت بزرگ با شعار اسلام و فرياد الله اكبر و نور ايمان ووحـدت كـلمـه بـنـيـاد پـهـلوى را از بـن كـنـد و ملت ما اين روز را عزيز مى شمارد و من روزپـانـزدهـم خـرداد را بـراى هـمـيـشه عزاى عمومى اعلام مى كنم و براى بزرگداشت شهداىخـويـش در اين روز بزرگ در مدرسه فيضيه به سوگ مى نشينم به اميد آنكه با خواستخـداونـد مـتـعـال بـاقـيـمـانده ريشه هاى گنديده استعمار از بيخ و بن كنده شود و جمهورىاسلامى مبنى بر احكام نورانى قرآن مجيد در كشور ما مستقر گردد.
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 15 / 3 / 58
بيانات امام خمينى به منسبتت سالگرد 15 خرداد 
پانزده خرداد براى اسلام بود و به اسم اسلام بود و به راهنمائى روحانيت
بسم الله الرحمن الرحيم
پـانـزده خـرداد چـرا بـوجود آمد؟ و مبداء وجود آن چه بود؟در دنباله آن در سابق چه بود؟والان چيست ؟و بعدها چه خواهد بود؟
پـانـزده خـرداد را كـى بـوجـود آورد؟ و دنباله آن را كى تعقيب كرد؟ و الان كى همان دنبالهراتعقيب مى كند؟و پس از اين اميد به كيست ؟
پـانـزده خـرداد براى چه مقصدى بود؟ و تاكنون براى چه مقصدى است و بعدها براى چهمقصدى خواهد بود؟
پـانـزده خـرداد را بـشناسيد و مقصد پانزده خرداد را بشناسيد و كسانى كه پانزده خردادرابـوجـود آوردنـد بـشـنـاسـيـد و كـسـانـى كـه پـانـزده خـرداد، رادنبال كردند بشناسيد و كسانى كه از اين به بعد اميد تعقيب آنها هست بشناسيد و مخالفينپانزده خرداد و مقصد پانزده خرداد را بشناسيد.
پـانـزده خـرداد از همين مدرسه شروع شد. عصر عاشورا در همين مدرسه اجتماع عظيم بود وبعد از اينكه صحبت هائى و افشاگرى هائى شد، دنباله آن منتهى به پانزده خرداد شد.
پـانـزده خـرداد بـراى اسـلام بـود و بـه اسـم اسـلام بود و به مبدائيت اسلام و راهنمائىروحـانـيـت و هـمين جمعيت ها كه الان اينجا هستند، اينها بودند كه 15 خرداد را بوجود آوردند.هـمـيـن صنف جمعيت بودند كه 15 خرداد را بوجود آوردند و همين صنف جمعيت بودند كه كشتهشـدنـد. هـمـيـن طـبـقـه از افـراد اسلامى كه براى اسلام قيام كردند و هيچ نظرى جز اسلامنداشتند، 15 خرداد را بوجود آوردند همين جمعيتى كه مقصدى غير از اسلام ندارند، در تعقيب15 خـرداد تـا حـالا دنباله كردند. از همين جمعيت كه مقصدى غير از اسلام ندارند اميد آن استكه تعقيب كنند و نهضت ما را به ثمر برسانند.
بايد ديد اين جمعيت كى هستند، اينها كه 15 خرداد را بوجود آوردند و آن ها كه در 15 خردادبـه طـورى كـه مـشـهـور اسـت 15000 فـدائى دادنـد و آنهائى كه پس از پانزده خرداد وپـانـزده هـاى خـرداد و پـس از قـتـل عـام 15 خـرداد وقتل عام هاى ديگر در ميدان ها آمدند، چه قشرى از جمعيت بودند؟ آنهائى كه پانزده خرداد رابـوجـود آوردنـد، آنـهـائى كـه دنـبـاله 15 خـرداد را تـاكنون رساندند، آنهائى كه براىشكستن سد رژيم از جمعيت بودند. حق مال همين قشر از جمعيت است ، ديگران هيچ حقى ندارند.
الان كى منحرف دارد مى كند مسير ملت ما را؟ چه گروه هائى هستند كه ملت ما را از اين مسيرمـى خـواهـنـد مـنحرف كنند؟ چه جمعيت هائى هستند كه نهضت اسلامى را مى خواهند از اسلاميتشمنحرف كنند؟ اينها گروه هائى هستند كه عدهاى از آنها نمى دانند قضايا را جاهلند و عدهاىهستند عالما، عامدا با اسلام مخالفند.
آنـهـائى كـه جـاهـلنـد بـايـد هـدايـت كـرد، بـايـد گـفـت بـه آنـهـا كـه اى آقـايـان كـهخيال مى كنيد به غير اسلام در ايران مى تواند چيزى پيش ببرد، اى كسانى كه گمان مىكـنـيـد غـيـر اسـلام رژيـم را سـاقـط كـرده اسـت ، اى كـسـانـى كـهاحـتمال مى دهيد كه غير مسلمين و غير اسلام كس ديگر دخالت داشته است ، شما مطالعه كنيد،بـررسـى كـنـيد اشخاصى كه در پانزده خرداد جان دادند، سنگ هاى قبرهاى آنها را ببينيدكى بودند اينها، اگر يك سنگ قبر از اين قشرهاى ديگر غير اسلامى پيدا كرديد، آنها همشركت داشتهاند. اگر در قشرهاى اسلامى ، يك سنگ قبر از آن درجه هاى بالا پيدا كرديد،آنـهـا هـم شـركـت داشـتـهاند ولى پيدا نمى كنيد، هر چه هست اين قشر پائين است ، اين قشركـشـاورز اسـت ، ايـن قـشـر كـارگـر اسـت ، ايـن تـاجـر مسلم است ، اين كاسب مسلم است ، اينروحـانـى مـتـعـهـد اسـت هـر چـه هست از اين قشر است . پس 15 خرداد را به تبع اسلام اينهابوجود آوردند و به تبع اسلام اينها حفظ كردند و به تبع اسلام اينها نگهدارى مى كنند.
نظر آن ملتى كه نهضت را بوجود آورد و قدرت هاى بزرگ را شكست ، ميزان است
كـسـانـى كـه گـمان مى كنند غير قدرت اسلام مى توانست يك همچو سدى رابشكند، در خطاهـسـتـند. و اما آن قشرى كه به واسطه مخالفت با اسلام با ما مخالفت مى كنند، آنها بايدعـلاج بـه هدايت (اگر ممكن است علاج ) كرد و الا با همان مشتى كه رژيم را از بين برديد،آن وابسته ها را هم از بين خواهيد برد.
از 15 خـرداد تـا كـنون آنچه شده است ، آنچه تحقق پيدا كرده است با فعاليت همين قشر وبـا جـان نـثـارى هـمـيـن جـمـعـيـت و بـا خـون دادن همين طبقه بوده است . اينها حق دارند در همهچـيزهائى كه بايد تحقق پيدا بكند راءى بدهند. آنهائى كه در خارج بودند و حالا آمدهاندو آنهائى كه در خارج صف بودهاند و حالا وارد صف شدهاند هيچ حقى در اين نهضت ندارند ونظر آنها هيچ اعتبارى ندارد. نظر آن ملتى كه نهضت را بوجود آورد و قدرت هاى بزرگ راشـكـسـت و بـعـد از ايـن هـم دنـبـال هـمـيـن قـدرت خـواهـد بـود، تـمـام حـقمـال ايـنـهـاسـت ، نظرهاى اينها ميزان است . نظرهاى ديگران اگر موافق با نظر اينهاست ،اگـر دنـبـاله اسـلام اسـت ، اگـر بـا حـفـظ اسـلام و احـكـام اسلام است ، اهلا و مرحبا و اگرانحراف است و اگر انحرافات است ، آنها بايد بروند آنجائى كه قبلا بوده اند.
انـحـرافـات را از كـجـا بشناسيم ؟ از كجا بدانيم كه قشر نهضت بوجود آور، با قشرهاىمـخـالف نهضت كيست ؟ از كجا بفهميم ؟ از نوشته هاى آنها، ازگفتار آنها، از اجتماعات آنها،از
ميتينگ هاى آنها. هر اجتماعى كه بر اساس اسلام و قوانين اسلام است ، بر مسير اين ملت استو هر اجتماع و هر نطق و هر خطابه و هر قلمفرسائى كه بر خلاف مسيراسلام است ، هر چهبـاشـد خـلاف ايـن نـهـضت است . مخالفين شما مى خواهند خون را شما داديد، استفاده را آنهاببرند. مخالفين شما مى خواهند زحمت ها را شما كشيديد ميوه ها را آنها بچينند. مخالفين شمامـلت سـتـمـديده هيچ رنجى نبردند، در زمان طاغوت هم هيچ رنجى نبردند براى اينكه تبعبـودنـد، مـوافـق بـودند يا ساكت بودند، حالا كه شما سفره را پهن كرديد، اينها به دورسفره نشستهاند براى استفاده . كاش مى گفتند شما هم شريك لكن مى گويند ما و شما نه. ما و روحانيت نه . ما و قشرهاى ديگر نه . همه چيز را براى خودشان مى خواهند ما و اسلامنه .
اى غرب زدگان ، انسان بى محتوا به خود آئيد!
اى غربزده ها! اى اجنبى زده ها! اى انسان هاى ميان تهى ! اى انسان هاى بى محتوا، به خودآئيـد، هـمـه چـيـزخـودتان را غربى نكنيد. ملاحظه كنيد چيزهائى كه در غرب است ، چيزهاىخـوبـى كـه در غـرب اسـت ، مـلاحـظـه كـنـيد جمعيت حقوق بشر كه در غرب است ، ببينيد چهاشـخـاصى هستند و چه مقاصدى دارند، اينها حقوق بشر را مى خواهند ملاحظه كنند يا حقوقابـرقـدرت هـا، را؟ ايـنها دنبال ابرقدرت ها هستند و حقوق ابر قدرت ها رامى خواهند تامينكنند.
شـمـا اى حـقـوقـدان هـاى مـا، اى جـمـعـيـت حـقـوق بـشـر! دنـبـاله اين حقوقدان ها نرويد، شمامثل اين قشر، اين قشر زحمتكش ، حقوق رااجرا كنيد. اينها جمعيت حقوق بشر هستند، اينها براىحقوق بشر زحمت مى كشند، اينها تامين آسايش بشر را مى كنند و شما صحبت مى كنيد، اينهاعـمـل مـى كـنـنـد. ايـن كـارگرها، اين دهقان ها، اينها جمعيت حقوق بشر و حقوقدان هستند. اينهاعمل مى كنند و شما مى نويسيد. هيچ يك از شما در راه رسيدن بشر به حقوق خودش فعاليتندارد. آن كه فعاليت دارد، همين جمعيتى است كه امروز قيام كرده و 15 خرداد قيام كرد، اينهابـرا ى بـشـر دلسوزند براى اينكه مسلمند، اينها مسلمند. اسلام براى بشر دلسوز است .شما كه مسيرتان غير اسلام است براى بشر هيچ كارى نمى كنيد، مى نويسيد و مى خواهيدنهضت رامنحرف كنيد. مى گوئيد و مى خواهيد نهضت را منحرف كنيد.
از 15 خـرداد تـا حـالا كه آمديم ، خون داديم يعنى شما خون داديد، من كه نشستهام اينجا، منهـم هـيـچ حـقى ندارم شماها خون داديد، شماها به ميدان رفتيد، شماها مبارزه كرديد، ماها هيچحقى نداريم . ما بايد براى شما خدمت كنيم . خودمان نبايد استفاده كنيم . نه استفاده عنوانى، خـاك بـر سـر مـن كـه بـخواهم استفاده عنوانى از شما بكنم ، خاك بر سر من كه بخواهمخـون شـمـا ريـخته بشود و من استفادهاش را ببرم . طبقه هاى بالا، آنهائى كه فعاليت هيچنداشتند و مخالفت هم ندارند، حقى ندارند و نبايد حقى داشته باشند لكن اگر از حالا خدمتبـكـنـنـد، صـاحـب حـق مـى شـوند، و من ماءيوسم كه خدمت بكنند. آنهائى كه نظر انحرافىدارند، آنهائى كه نظر خيانت به اسلام و اين ملت دارند، آنهائى كه اسلام 1400
ساله راكافى نمى دانند، آنها بايد حسابشان را از ملت جدا كنند، جدا هم هست . ما از اين بهبعد، احتياج به شما داريم ، احتياج به همين طبقه و بى نياز از آن طبقات .
اسلام در همه وقت و خصوصا حالا قابل اجراست
امروز روزى است كه اسلام بايد تحقق پيدا كند. اين حرف ها كه گفته مى شود، نظير همانحـرف هـا بـود كـه گفته شد كه حالا زود است صبر كنيد.مااگراسلام را دراين انقلاب ، درايـن نـهـضـت احكام اسلام را پياده نكنيم ، كى پياده خواهيم كرد؟ چه وقت همچو نهضتى تحققپـيـدا مـى كـنـد؟ اگـر اين نهضت خداى نخواسته بخوابد و به خاموشى بگرايد، كى مىتـوانـد ديـگـر اسـم اسـلام را بـيـاورد؟ اگـر مـا امـروز قـوانـيـن اسلام را اجرا نكنيم ، كىاجرابكنيم ؟ آقايانى كه مى گوئيد نمى شود، پس كى مى شود؟
پـس بگوئيد هيچ وقت اسلام نه ، بگوئيد نهضت منهاى اسلام . همانطورى كه گفتيد اسلاممـنـهـاى روحـانـيـت ، حـالا هم بگوئيد نهضت منهاى اسلام . اگر با اين نهضت ، اسلام رامتحققنكنيد و احكام اسلام را مو به مو جارى نكنيد، ماءيوس باشيد، ديگر نخواهد شد. آنهئى كهبه اسلام عقيده دارند، آنهائى كه دلشان براى قرآن مى تپد، امروز بايد فعاليت كنند.
15 خرداد براى همين بود. قبلاز 15 خـرداد بـراى اسلام بود قيام روحانيون ، قيام 15 خرداد براى همين بود، بعد از آنهـم دنـبـاله هـمـيـن بـود، اسلام بود ليس الا. ما غير اسلام نمى خواهيم و اسلام در همه وقت وخصوصا حالا قابل اجراست .
آقـايـان توجه كنيد به گفته هاى خودتان ، توجه كنيد به نوشته هاى خودتان ، توجهكـنـيـد كه شما را اسلام از قيد و بند آزاد كرد، توجه كنيد كه شما را اسلام از خارج بلادبـه داخـل كـشـانـد، تـوجـه كـنـيـد كه اسلام شما از زاويه ها بيرون كشيد، از كنج خانه هابيرون كشيد، توجه كنيد كه اسلام قلم شمارا آزاد كرد، توجه كنيد كه اسلام بيان شما راآزاد كـرد، اسـلام آزاد كـرد، حـالا بـر ضـد اسـلام ؟! مـسـلمـيـن مـى تـوانـنـدتحمل كنند كه اسلام و خون مسلمين شما را آزاد كرد و حالا بر ضد اسلام قيام مى كنيد؟ چيزمى نويسيد؟ اين كفران نعمت است . خداوند اين نعمت را به شما داد شكرانه اين نعمت اين استكـه تـبـعـيت كنيد از اسلام ، توبه كنيد از حرف هائى كه مى زنيد، توبه كنيد از نوشتههـائى كـه مـى نويسيد، گرايش كنيد به اسلام ، گرايش كنيد به طبقات پائينى كه شماپـائيـن مـى دانـيـد و از شـمـا بـالاترند. اينها چهره نورانى اسلام و مسلمين اند، اينها چهرههائى هستند كه رسول خدا آنها را مى پذيرند، اينها چهره هائى هستند كه محبوب خدا هستند.شـمـا هـم وارد ايـنها بشويد، چهره خودتان را با اينها منطبق كنيد، آراء خودتان را با اينهامنطبق كنيد.
من به شما اخطار مى كنم كه به اسلام وفادار باشيد
هـى دم از غـرب چـقـدر مـى زنـيد، چقدر ميان تهى شديد! بايد احكام اسلام را با احكام غرببسنجيم ! چه غلطى است .
شـكـر نـعمت اين است كه به اسلام وفادار باشيد. من به شما اخطار مى كنم كه به اسلاموفـادار بـاشيد. من شما را نصيحت مى كنم ، من در همين مدرسه شاه را نصيحت كردم و نشنيد،شما كه چيزى نيستيد. عصر عاشورا من گفتم كارى نكن كه ملت تو را بيرون كند، نشنيد وكارى كرد كه ملت بيرونش كرد.
برادرهاى من ، از هر قشرى كه هستيد وقت نگذشته است وقت توبه باقى است ، بيائيد باايـن مـلت برادروار در اين راه ، راهپيمائى كنيد. يكى از شما توى اين جمعيت نيست . يك دانهاز شـمـا تـوى اين جمعيت نيست . بيائيد با اين مردم هم راءى باشيد، همصدا باشيد. بيائيداسـلام كـه هـمـه شـما را نجات داد، به شكرانه نعمت از اسلام وفادارى كنيد. براى اسلامبـاشـيـد. بـرادرهـاى من ! آنچه مى خواهيد در اسلام است آنچه مى خواهيد در اين كنج مدرسههـاسـت . زنـدگـى آنـها را ببينيد و مقايسه كنيد با آنهائى كه براى بشر دلشان مى تپديـعـنـى بـا قـلم يـعـنـى بـا بـيـان بـبـيـنـيـد ايـنـهـا در چـهحـال هـسـتـنـد، ببينيد زندگى روحانيت چه است ، ببينيد زندگى اين طبقه كارگر چه است ،ببينيد زندگى كشاورز چه است ، ببينيد زندگى كاسبكار چه است ، براى اينها فكر كنيد.دلسـوزى ايـن نـيست كه قلم برداريد به ضد اسلام چيز بنويسيد، به اسم حقوق بشر وبـه اسـم حقوقدان با اينها همراهى كنيد. شماها تا حالا براى اين ملت از جيبتان چيزى خرجكـرديـد؟ به وجدان خودتان من ارجاع مى كنم . آنهائى كه دلشان براى اين مستمندان و اينبـشـر مـى سـوزد، اين زن هاى اطراف شهر قم و زن هاى جنوب تهران و زن هاى جنوب همهشهرستان ها (جنوب به معناى اينكه شما مى گوئيد اينها از طبقه پائين هستند) اينها حقوقبـشـر را مـى دانـنـد و عـمـل مـى كـنـنـد. ايـنـهـا طـلاهـاى خـود را كـه ذخـيـره 50سال ، 20 سال ، 30 سالشان بود آمدند براى مستمندان دادند. شما چه كرديد؟ شماها چهكرديد؟ بگوئيد. شماهم همراهى كنيد با اين مستمندان ، شما با اين طبقه همراه بشويد. نمىگـويـم پول بدهيد، مى گويم قلمتان موافق باشد، قدمتان موافق باشد، راءى راءى تانمـوافـق بـاشـد، اسلام را حفظ كنيد. اسلام براى شما خوب است براى دنيايتان خوب است ،اگر آخرت را هم قبول نداريد براى دنيايتان خوب است .
بـا روحـانـيـون مـخـالفـت نـكنيد، براى دنيايتان خوب است ، اينها هستند، اين قشر روحانىمـتعهد، اين قشر روحانى كه توى اين حجره هاى كوچك دو تا، سه تا زندگى مى كنند كهبـيـرونـشان كردند اين جمعيت زاغه نشين هاى اطراف شهرها كه هر هفت نفر، هشت نفر آنها دريـك سـوراخـى زنـدگـى مـى كـنـنـد، ايـنـهـا حـقوق بشر را بهتر از ما مى دانند. اينها جمعيتدلسـوزى بـراى بـشـرنـد، ايـنـهـا جـمـعيت حقوق بشرند، نه من و شما. بيائيد براى اينهافكرى بكنيد. براى اينها دولت و ملت فكر كنند، اينها حق دارند، حق اينها را ادا كنيد و همينها حق بشر را دارند ادا مى كنند.
قدرت روحانيت راكه يك قدرت الهى است از دست ندهيد
من به شما جمعيت ها (جمعيت ) كه هر چند روز دور هم مى نشينيد نصيحت مى كنم ، من علاقهدارم كـه هـمـه سعادتمند باشيد، من نصيحت مى كنم كه مسير خودتان را از اسلام جدا نكنيد،مـسـير خود را از روحانيت جدا نكنيد، اين قدرت الهى را، اين قدرت روحانيت را كه يك قدرتالهـى اسـت از دسـت نـدهـيـد. اگـر ايـن قدرت از دست برود شما هيچ خواهيد بود. اين قدرتروحـانـى اسـت كـه مـردم را بـه كـوچـه ها مى كشد، قدرت اسلام است كه از حلقوم روحانيتبـيـرون مـى آيـد، ايـنـهـا را نـشـكـنـيـد. خدايا تو مى دانى كه من براى اينكه معمم هستيم ازروحـانيت طرفدارى نمى كنم ، براى اينكه مى دانم اين قشرند، اين قشرند كه مى توانندملت را نجات بدهند، اين قشرند كه مردم آنها را مى خواهند.
اين مساجد است كه نهضت را درست كرد
ايـن مـسـاجد است كه اين بساط را درست كرد، اين مساجد است كه نهضت را درست كرد. در عهدرسـول الله هـم و بـعـد از آن هـم تـا مـدت ها مسجد مركز اجتماع سياسى بود مركز تجييشجـيـوش بـود. محراب يعنى مكان حرب مكان جنگ ، هم جنگ با شيطان و هم جنگ با طاغوت . ازمحراب ها بايد جنگ پيدا بشود چنانچه پيشتر از محراب ها و از مسجدها پيدا مى شد.
اى مـلت ! مـسـجـدهـاى خـودتـان را حـفظ كنيد. اى روشنفكران ! مسجدها را حفظ كنيد، روشنفكرغـربـى نباشيد روشنفكر وارداتى نباشيد اى حقوقدان ها! مسجدها را حفظ كنيد، برويد بهمـسـجـد، نـمـى رويـد ايـن مـسجدها را حفظ كنيد تا اين نهضت به ثمر برسد، تا مملكت شمانـجـات پـيـدا كـنـد. خـداونـد انـشـاءالله ايـن مسجدها را براى ما حفظ كند. خداوند انشاءاللهروحـانـيـون را بـراى مـا حفظ كند خداوند انشاءالله مخالفين را هدايت كند خداوند انشاءاللهملت ما را سعادتمند كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation