بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 7, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

نـظـر دارد نـظـر بـدهـد و بعد از نظر دادن به اين مجلسى كه بنا است درست بشود، مردمخودشان اين مجلس را تاءسيس بكنند آنجا آنها بررسى بكنند، آنها تصويب بكنند بعد همخوب مردم ، و من گمان ندارم كه در دنيا ازاين فرمى كه طرح شده است الان ، بهتر فرمىاست كه هست و در دنيا از اين بهتر نداريم ما كه در اختيار ملت در دو دفعه باشد. در هر جابـه اصـطـلاح ايـنـها هيچ دموكراسيى بالاتر از اين نيست كه يك مطلبى در اختيار مردم دودفـعه قراربگيرد. مجلس مؤ سسان كه درست مى كردند يك دفعه اختيار مردم بود و آن ايناست تعيين آن آقا را بكنند. رفراندم اگر بود يك دفعه در اختيار مردم بود كه يكى ديگرقـانـونـش را بـنـويـسـد مـثـل فـرانـسـه در جـمـهـورى پنجمش كسان ديگر از اجزاى دولت ووزارتـخـانـه ها و اينها قانون را نوشتند، يك چند نفرى هم از مجلس شورا و اينها بود كهبعد به رفراندم گذاشتند قانون اساسى شان را اما اين قانون اساسيى كه الان بنا هستبـر آن ، دو دفـعـه در اخـتـيـار مـردم اسـت ، يك دفعه اينكه مردم اين اشخاصى كه اطلاعاتدارنـد از قـوانـيـن ، اطـلاعـات دارنـد از اسـلام اطـلاعـات دارنـد از آن ، بـراى مـردم هـسـتـند،دلسوزند براى مردم ، امين هستند، يك همچو اشخاصى را تعيين كنند براى بررسى قانوناسـاسـى و درسـت كردن و اينطور چيزهايش ، به اين هم اكتفا نكنند باز يك دفعه ديگر دراخـتـيـار مـردم بـگـذارنـد كـه حـالا بـعد از اينكه نمايندگان شما اين را تصويب كردند ياتـصـديـق كـردنـد بـه ايـنـكه اين بسيار خوب است و صحيح است و موافق با اسلام است وموافق با مصلحت كشور است ثانيا بيايند به مردم بگويند آقا اينى كه ، كسانى كه شماتـعيين كرديد، تعيين كردند، بيائيد باز خودتان هم باز بفرمائيد. در دنيا يك همچو چيزىنـيست و حالا هم كه مى بينيد كه بعضى ها نق نق مى زنند اينها همانها هستند كه نمى خواهنداين مملكت يك آرامشى پيدا بكند. هر جايش را بگيرى باز يك صدايى ديگرى در مى آورند،هـر جـايـش را، مـردم را شـمـا از اينجا بشناسيد ببينيد كه حرف هائى كه مى زنند روى چهاسـاسـى دارد. ايـنـهـائى كـه الان دارنـد هـى داد وقـال مـى كـنـنـد ايـنـهـا خـوب ، حـرفـشـان چـيـزى نـيـسـت كـهقـابـل ذكـر بـاشـنـد لكـن بـبـينيم چه جور اشخاصى نق مى زنند راجع به همين معنا هم كهبـهـتـريـن تـرتـيبى است كه در دنيا واقع شده است و مى خواهد واقع بشود. براى همين همبـاز يـك اشـخـاصى اشكال مى كنند. اين براى يا مى خواهند اظهار فضلى بكنند، خوب آنمـانـعـى نـدارد، خـوب اشـخـاصـى دلشـان مى خواهد اسمشان توى روزنامه باشد و اظهارفـضـلى بـكـنـنـد، اظـهـار روشـنـفـكـرى بـكـنـند، ما مضايقه از اين نداريم كه آقايان اظهارفـضـل خـودشان را بكنند لكن جورى نباشد كه بخواهند يك مطلبى را كه مى خواهيم زودىتـمـام بشود و اين مملكتى كه الان توطئه دارند مى كنند توطئه ها جمع به هم بشود و يكوقـت خـداى نـخـواسـتـه بـعـد از دو سـه سـال كـه قـانـون اسـاسـى را مـا تـا دو سـهسـال طـول بـدهـيـم و مـجـلس مؤ سسان تا دو سه سال ، اين اسباب زحمت بشود. و بهترينطريقى كه اصلا در دنيا هم سابقه دارد يعنى به استثناء آن جهتش خود مردم و وكلايشان راتـعـيـيـن مـى كـنـنـد و چـيـز، رفـرانـدم سـابـق دارد و بـررسـى از قـانـون اسـاسـى هم بااهـل خـبـره ايـن هـم سـابـقـه دارد در فـرانـسـه اى كـه ايـن بـهقـول همين شماها، يعنى به قول همين روشنفكرها، مهد آزادى و مهد دمكراسى است اين سابقهدارد ايـن بـهتر از آن است . براى اينكه آنجا از وزرا و از نخست وزيرى و از اشخاصى كهمنتخب مردم نبوده است با چند نفر هم از منتخبين مردم ، اينها با هم جمع
شدند، اين منتخبين در غير اين جهت ، آنها هم منتخب براى اين جهت نبودند. مجلس شورا و مجلسسنا منتخب براى نگاه كردن درقانون اساسى نبوده ، انتخاب كرده اند اما نه انتخاب براىقـانـون اسـاسى ، از منتخبين آنها كه انتخاب براى قانون اساسى هم نبوده و از وزرا و ازامـثـال ايـنـهـا يك گروه هايى جمع شدند با هم ، تدوين كردند، اينكه تدوين شد به آراءعمومى گذاشتند راءى دادند اين تمام شد. اين بهتر است كه ديگر بالاترين (به اصطلاحشـمـا) دمـكراسى در دنيا و مهد آزادى اينطور درست كرده است يا اينكه حالا ايران كه شماهاروشـنـفـكـرهـا اعـتقادتان اين است كه يك مملكتى است كه مردمش هيچ نمى فهمند عرض بكنمهـمـچـو اهـانـت مـى كـنـيـد بـه مـردم و هـمـچـو خـودتـان را بـاخـتـيـد درمـقـابل غرب كه خيال مى كنيد ما هيچ چيز نداريم و آنها همه چيز دارند، حالا آن بهتر است يااين بهتر است ؟ در همان معنائى كه مهد عرض بكنم آزادى و اساس و دمكراسى است آن بهتراست يا اين كه آنى كه مى خواهد بررسى كند در قانون اساسى ، منتخب خود مردم باشد وبـعـد از ايـن هـم كـه چـيـز شـد خـود مـردم راءى بـدهـنـد. آنـى كـه بـهـتـريـن طـريـقـش بـهخـيال آنها بوده ، اين است كه يك اشخاص ديگرى اين را بررسى بكنند كه مبعوث از مردمنـيستند و بعد مردم خودشان راءى بدهند. ما مى گوئيم نه ، آنى هم كه مى خواهد بررسىبـكـنـد، آن هم مبعوث از مردم ، بعد هم خود مردم راءى بدهند. ديگر بهتر از اين چيزى اصلانـيـست و اين نق نق ها هم جز اينكه يا اظهار فضيلت است (كه هيچ مضايقه اى نيست ) يا خدمتبه اين است كه نگذارند درست بشود بلكه اين پاليزبان !!! نمى دانم !!! و اين اويسىو ايـنـهـا كـه در سـر حـدات دارنـد فـتنه مى كنند بلكه بتوانند، لكن آقايان بايد بدانندديـگـر گـذشـت ، نـمـى تـوانـنـد و نـمى شود اين چنين چيزى . انشاءالله همه موفق و مويدباشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
تاريخ : 1 / 4 / 58
بيانات امام خمينى در ديدار با سفير يمن شمالى  
بسم الله الرحمن الرحيم
تـشـكـر مـى كـنـم از ايـنـكـه بـه مـلاقـات مـن آمده ايد و همين طور از ملت شما. اسلام يك دينآسمانى است كه براى ارشاد ملت ها و رفع اختلاف بين آنان و هدايت به كمالات انسانى ورفع ظلم و بيدادگرى آمده است لكن مسلمين مجموعا و تقريبا همين طور دولت هاى اسلامى ازآن سـرى كـه اسـلام بـراى آن آمـده اسـت يـا غـافـل بـودنـد و يـاتـغـافـل كـردنـد و هـمـه گـرفـتـارى هـائى كـه بـراى مـسـلمـيـن درطـول تـاريـخ ايـجـاد شـده اسـت بـراى هـمـين جهت است كه از تعليمات اسلام دور بودند ونـتـوانـستند آن هدايتى را كه اسلام براى آن آمده است ادراك كنند و يا به واسطه اغراضىكه داشتند نتوانستند انجام بدهند. مشكل عمده مسلمين همان دورى از اسلام و قرآ ن است و اگرمـسـلمـيـن بـه حـسـب امـرى كـه خـداى تـبـارك و تـعـالى فـرمـوده اسـت : (و اعـتـصـمـوابـحـبـل الله جـمـيـعـا و لا تـفـرقـوا) اگـر بـه هـمـيـن يـك امـر و نـهـىعـمل مى كردند تمام مشكلاتشان ، مشكلات سياسى ، اجتماعى و اقتصاديشان رفع مى شد وهـيـچ قـدرتـى نمى توانست با آن مقابله كند لكن مع الاسف به واسطه غفلت بعضى و عدمتوجه بعضى و تغافل بعضى از اين امر محروم ماندند و تا اين امر الهى تحقق پيدا نكندبـايـد مـسـلمـيـن انـتـظـار گـرفـتـارى هـاى بـيـشـتـر داشـتـه بـاشـنـد.مـشكل ديگرى كه هست عدم تفاهم بين دولت ها و ملت است . جدائى ملت از دولت بلكه رو دررو قـرار گـرفـتـن آنـهـا مـوجـب ضـعـف آنـهـا و گـرفـتارى دولت و ملت شده است و تا اينمـشـكـل خـود را دولت هـا رفـع نـكـنـنـد، روى سـعادت را نخواهند ديد و هميشه گرفتار دستخـيـانـتـكـاران و اجـانـب خواهند بود. من از خدا مى خواهم كه مسلمين را بيدار و آشنا به وظائفاسلامى بكند.
تاريخ : 1/4/58
بيانات امام خمينى در جمع اعضاى انجمن كاراته ايران  
بسم الله الرحمن الرحيم
انـشـاءالله خداوند به همه شما توفيق بدهد و قدرت شما را، هم قدرت جسمى و هم قدرتروحى عنايت كند.
الان مـملكت ما احتياج به قدرت روحى دارد و هم احتياج به قدرت جسمى . و اميدوارم كه شمادر هـر دو مـرتـبـه ، هـم درجـانب روح و هم در جانب جسم خودتان را تقويت كنيد. و تقويت درجانب روح به اين است كه توجه تان به خداى تبارك و تعالى زياد باشد، اتكائتان بهقـدرت لايـزال حـق تعالى باشد و نظرتان نظر الهى باشد و تبعيت از احكام خدا بكنيد ودر جـسم و جان هر دو فداكار اسلام باشيد و همه فداكار اسلام باشيد. و من اميدوارم كه درپـنـاه اسـلام هـمه قدرت ها، همه قواه ها قدرتمندتر بشوند، قوت دارتر بشوند و شماهاانشاءالله براى مملكت آبرومندى تهيه كنيد و مملكت ما را معروف كنيد در همه جا، چنانچه درايـن نـهـضـت بحمدالله همه جا معروف شد و همه با چشم احترام به اين ملت نگاه مى كنند وعـمـده ايـن اسـت كـه از اين به بعد هم ما اين احترام را حفظ بكنيم ، به اينكه همه با اخلاقاسـلامى و با آداب اسلامى باشيم تا انشاءالله اين قدرت و اين قوت در جاى خودش خرجبشود و نهضت اسلامى ما به ثمر برسد. خداوند انشاءالله شما را سعادتمند كند در دنياو در آخرت .
تاريخ : 1 / 4 / 58
پاسخ امام خمينى به نامه آقاى يوسف كرمعلى  
بسمه تعالى
جناب آقاى يوسف كرمعلى دامت توفيقه
نـامـه جـنـابـعـالى و اعـضـاى مـحـتـرم جـمـعـيـت خـوجـا اثـنـى عـشـرى كـشـور كـنـيـاواصـل گـرديـد. از اظـهار تبريك و پشتيبانى از استقرار جمهورى اسلامى در كشور ايرانكـه نـموده بوديد، متشكرم و از خداى تعالى عظمت و موفقيت عموم مسلمانان جهان و پيروزىآنان را بر دشمنان خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 2 / 4 / 58
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنى در جمع گروهى از بانوان لنگرود و پاسداران انقلاباسلامىهمدان
رسالت انبيا، تزكيه نفوس و مهار جهات مادى افسار گسيخته انسان
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن چـنـد كلمه با آقايان و خواهران د ر مفاد اين آيه شريفه كه آن خواهر خواند عرض كنم .خـداى تـبـارك و تـعـالى مـى فـرمـايـنـد كـه مـن منت گذاشتم بر مردم به اينكه پيغمبر رافـرسـتـادم كه آيات مرا براى مردم تلاوت كند (ويزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه )تـزكيه رامقدم ذكر فرموده است از علم ، از حكمت . آيات شريفه قرآن در هر ذره از آن نكاتهـسـت . جـهت اينطور نيست كه مثل يك نويسنده باشد كه مقدم و مؤ خر بودنش ممكن است كه درنـظـر نـبـاشـد. تـلاوت آيـات شـريـفـه ، خـوب هـمـان رسـالت اسـت يـعـنـىرسـول آمـده اسـت كه آيات قرآن را بر مردم تلاوت كند، تلاوت براى چه ؟ تلاوت كند ومردم را تزكيه كند، نفوس مردم را تزكيه كند تطهير كند.
انـسـان دو جـنـبـه دارد: جنبه معنوى و جنبه ظاهرى . جنبه ظاهرى همين است كه مى بينيد و هميندنـيـاسـت كه مى بينيد و همين ماديات است كه مشهود است و جنبه معنوى جنبه ديگرى است كهمـاوراى ايـن عالم است ، در انسان است . اما انسان مجموعه همه عالم است كانه خداى تبارك وتـعـالى دو نـسـخـه مـوجـود فـرمـوده اند : يك نسخه تمام عالم ، يك نسخه كوچك اين است .انـسـان عصاره همه موجودات عالم است يعنى در انسان همه چيز هست و خداى تبارك و تعالىتـوجـه و عـنايت فرموده است و منت گذاشته است بر انسان به اينكه پيغمبرانى فرستادهاسـت بـراى ايـنـكـه هـم آن جـهـت مـعـنـويت را كه اهم است و تمام نظر به اوست تربيت كند،تـزكـيـه كـنـد مـردم را، تـهـذيـب كند مردم را، تعليم بدهد مردم را، حكمت تعليم كند، كتابتعليم كند و هم اين جهات مادى افسار گسيخته رامهار كند. اينها كه مادى هستند ماديت را بهطـور افسار گسيختگى توجه به آن دارند و انبيا آمده اند كه همين ماديات را و همين اموراتمـادى كه انسان نسخهاى از آن هم هست ، عصارهاى از آن هم هست و انسان را طورى تربيت كندكـه مـاديـات هـم در مـهـار مـعـنـويـات بـاشـد. اصـل اسـاس ، مـعـنـويـات اوسـت .اصـل اسـاس ايـن اسـت كـه هـيـچ تـعليم و تربيتى در دنيا و هيچ رژيمى در عالم (از تمامرژيم ها كه بگيريد) توجه به آن معنويت انسان ندارند. اينكه توهم مى شود كه فرق مابين رژيم اسلامى و انسانى با ساير رژيم ها اين است كه در اين عدالت هست ، اين صحيحاسـت لكـن فـرق ايـن نيست ، فرق ها هست ، يكى از فرق هايش قضيه عدالت اجتماعى است .هيچ يك از رژيم دنيا غير از اين رژيم توحيدى انبيا توجهش به
مـعنويات انسان نبوده است ، در نظر نداشته است كه معنويات را ترقى بدهد. آنها همه دردنـبـال ايـن بـوده انـد كـه ايـن ماديات را استفاده از آن بكنند و يك نظام مادى در عالم ايجادبـشود و انبيا اصلش آمده اند براى تزكيه نفوس انسانى ، تعليم و تربيت كتاب و حكمتو مـهاركردن اين طبيعت كه انسان قبل از مهار كردن طبيعت به دست انبيا به طور اصلاح همهچـيـز را مـى خـواهد. در انسان كما اينكه يكى از موجودات عالم است كه يك حيوانى است منتهاحـيـوان قـابـل تـربيت . هيچ يك از چيزهائى كه در انسان ، قوائى كه در انسان است محدودنـيـسـت . انـسـان شـهـوتـش مـحـدود نـيـسـت بـه ايـنـكـه نـظـام داشـتـه بـاشـدمـثـل سـاير حيوانات ، بلكه از ساير حيوانات هم بدتر است . غضب انسان محدود نيست بهايـنـكـه در يـك مـوردى اعـمـال غـضـب بـكـنـد، در يـك مـوردى نـكـنـد، غـيـر مـحـدود اسـت . ايـنمـثل اين است كه سلطه بر ساير كشورها،بر ساير گروه ها محدود نيست كه با يك نظمىبـر آنـهـا غـلبـه كـنـد، غـير محدود است . انسان شهوتش همچو غير محدود است كه هيچ مرزىنـدارد، هـيـچ فـرقـى مـابـيـن افـراد نيست ، اگر غضب كند مرزى ندارد كه در آن مرز محدودبـاشـد. مهار تا نشود، تا اشخاصى كه بايد مهار كنند اين قواى انسان را، تا مهار نكنندغـيـر مـحدودى و مطلق است . انبيا آمده اند كه با تعليم و تربيت الهى و با تزكيه نفوسمهار كنند اين قوه هاى غيرمحدود انسان را.
بر طبق موازين كتاب و سنت اعمال قدرت كنيد
اين مقدمه را كه من عرض كردم برا ى اين است كه ماالان در معرض يك خطر عظيم واقع هستيمكـه ايـن خـطـر از خطر رژيم سابق براى ما بيشتر است و آن خطر افسار گسيختگى است .خـطر افسار گسيختگى كه انسان بعد از اينكه خودش را آزاد ديد، بعد از اينكه ديوارهاىاسـتـبـداد را شـكـسـتـه ديـد، بـعـد از ايـنـكـه از زندان 35 ميليونى بيرون آمد، حالا افسارگـسـيـخته بشود، هر چه مى خواهد بكند، يعنى برخلاف اين تعليماتى كه انبيا از صدرعالم تا حالا آورده اند كه مهار كنند اين قواى انسان را، مهار كنند اين قدرت هائى كه انساندارد، مهار كنند اين شهواتى كه انسان دارد، حالا كه ما، ملت ما به واسطه همتى كه كردندو بـه واسـطـه همتى كه كردند و به واسطه آن ايمانى كه داشتند خداى تبارك و تعالىآنـهـا را مـوفق كرد و غالب شده اند بر طاغوت ، حالا مهار گسيخته بشود. اين خطر، خطربـزرگـى اسـت كـه تـعـاليـم انـبـيـا را بـه بـاد مـى دهـد، زحـمـت هـاىرسـول اكرم را به باد مى دهد، آبروى اسلام را از بين مى برد. الان آبروى اسلام بستهاست به اعمال شما مردم ايران كه مردم عالم متوجه اند به اينكه ببينند چه مى كنيد. اينكهالان آزادى به دست شما آمد و از اختناق بيرون رفتيد، آيا چه مى كنيد؟ آيا افسار گسيختهشديد؟ ديگر حدى ندارد كارها؟ مرزى ندارد كارها؟ پاسداريد و تفنگ داريد و قوه داريد وقـدرت داريد و به خانه ها مى ريزيد، مال مردم را مى بريد، هتك آبروى مردم را مى كنيد؟يـا نـه ، تـربيت ، تربيت اسلامى است ، حد و مرز دارد، حدود دارد در اسلام ، اگر چنانچهيـك كـسـى بـا ديـگـرى هـم دشـمـنـى داشته باشد (كه در اسلام نبايد داشته باشد) اگرچـنـانـچـه كـسـى فـرزند كسى را كشته باشد، حقى كه اسلام به او داده اين است كه روىمـوازيـن آن را قـصـاص بـكنند هيچ حق ديگرى ندارد يعنى اگر چنانچه فرزند يك نفر را،فرزندهاى
يك نفر را، عشيره يك نفر را، يك نفر قتل عام بكند و همه را بكشد، در اسلام اين است كه اينرا بـايـد قـصـاص كـرد بـيـش از ايـن حـقـى بـراى كـسـىقائل نيست ، يك فحش حق ندارد بدهد، يك سيلى حق ندارد بزند.
آيـا امـروز كـه قـدرت دسـت مردم آمده است و در مقابل قدرت ها خود مردم هم قدرت پيدا كردهاند، پاسبان ها قدرت دارند، سپاهى ها قدرت دارند، آيا قدرت را روى موازين كتاب و سنت، روى تـعـليـمـات رسـول اكـرم صـلى الله عـليـه و آلهاعـمـال مـى كـنـنـد، يـا هر چه پيش ‍ آمده ، آمد. حالا كه قدرت داشت ، هر جا كه مى تواند اينقـدرت را اعـمـال مـى كـنـد، دنـبـال ايـن نـيـسـت كـه روى حـق بـاشـد،دنـبـال ايـن نـيـسـت كـه روى عـدالت بـاشـد، دنـبـال ايـن اسـت كـهاعـمـال قـدرت خـودش را بـكند، همان افسار گسيختگى كه حيوانات دارند، حيوانات افسارگـسـيـخـته اند، ميزان ندارد كارشان انسان را كه انبيا تربيت مى خواهند بكنند، مى خواهندمحدودش كنند به حدودى ، روى قوانينى ، روى مرز و بومى باشد. آيا امروز كه ايران يكمركزى شده است كه چشم هاى دنيا به اين مركز دوخته شده و همه عالم دارند دانشمندانشانمـطـالعـه مـى كـنـنـد در احـوال ايـن مـمـلكـت و ايـن مـلت ، آيـا ايـن مـلت حـالادنـبـال ايـن مـطـلب هـسـت كـه مـا يك كارى بكنيم كه حفظ آبروى اسلام بشود؟ما مى گوئيمجـمـهـورى اسلامى ، آيا رباخورها به جمهورى اسلامى اعتقاد دارند و باز مشغولند؟ آيا آناشـخـاصى كه ظلم مى كردند و حالا قدرت دست يك اشخاص ديگر افتاده و اينها با قدرتهـستند، به جمهورى اسلامى معتقد هستند؟اگر معتقد هستند به جمهورى اسلامى ، بايد حكومتاسـلامـى مـثـل حـكـومـت عـلى ابـن ابـيـطـالب سلام الله عليه باشد. مردمى كه در اين حكومتزندگى مى كنند همه اسلامى باشند، تابع باشند. اينطور نباشد كه كارهائى بشود كهدر خـارج مـنـعـكـس بـشـود كه اينها يك مشت وحشى بودند، وقتى كه از دام بيرون افتادندخودشان وحشت كردند. مسؤ وليت خطير روحانيون در حفظ حيثيت اسلام
بـرادرهـاى مـن ! خـواهـرهـاى مـن ! امـروز آبـروى اسـلام بـسـتـه بـهاعـمـال مـاهـا، اعـمـال شـمـاهـاسـت ، امـروز آبـروى اسـلام بـسـتـه بـهاعمال روحانيون است . روحانيون كه مربى انسان ها هستند به جاى انبيا نشسته اند، مبعوثاز طـرف انـبـيـا هـسـتـنـد. آبـروى اسـلام امـروز، آبـروى اسلام در ايران و امروز بسته بهاعمال همه است و خصوصا روحانيون . اگر خداى نخواسته از اين طايفه يك اشتباهى صادربـشـود، يك خطايى صادر بشود، اين به پاى اسلام تمام مى شود. متوجه باشيد كه مسؤوليـت بـزرگ اسـت ، هـمه مسؤ وليم ، همه مسؤ وليد لكن روحانيون بيشتر مسؤ ولند. مبادايـك وقـت اعـمـالى صـادر بـشـود از ايـن طـايـفه كه همانطور كه گفته مى شود و اشخاصمغرض گفته اند و مى گويند كه ما از زيربار ديكتاتورى رضاخان بيرون آمديم و زيربـار ديـكـتـاتـورى آخـونـدها واقع شديم . آخوند ديكتاتور نيست و ديكتاتور آخوند نيست .اگـر رسـول اكـرم ، امـيرالمومنين (سلام الله عليه ) خداى نخواسته ديكتاتور بودند،آخـونـد هـم بـايـد ديـكـتـاتـور بـاشـد لكـن آنـهـا نـبـودنـد، آنـهـا هـيـچ وقـتاعمال قدرت را
بـر غـيـر مـوضـعـش نـمـى كـردنـد، آنـهـا بـودنـد كـه بـه حـسـبنـقـل وقـتـى كه حضرت اميرسلام الله غلبه كرد بر يك دشمن و او تف انداخت به صورتامـيـرالمـومـنين ، پاك كرد. گفته مى شود كه آمدند بعد او را از بين بردند و از ايشان سؤال شد، گفت ترسيدم كه براى خدا نباشد براى اين باشد كه او به من اهانت كرده . اهانترا، اهـانـت بـه يـك مـوجـودى كـه هـر كـه او را اهـانـت كـنـد واجـبالقـتـل اسـت ، هـر كـه بـه رسـول خـدا اهـانـت كـنـد، هـر كـه بـه ائمـه خـدا اهـانـت كـند واجبالقـتـل اسـت ، در عـين حال براى اينكه خودش بوده و حقى براى خودش بوده و مى خواستهكـه خـالص بـاشـد ايـن كـارى را كـه مـى فـرمـايـد،تـحـمـل كـرد تـاايـنـكـه مبادا يك وقت يك خللى در قصد واقع بشود. آقايان علماء اعلام مسؤوليـتـشـان زيـاد اسـت چـنـانـچـه شـغـلشـان از هـمـه شـغـل هـا شـريـفـتـر اسـت .شـغـل ، شـغـل انـبـيـا اسـت و مـسـؤ وليـت انـبـيـاء و هـمـه و هـمـه مـسـؤول هـسـتـيـم . هـمـه هـستيم كه بايد با رعايت صحيح رفتار كنيم (كلكم راع ) همه بايدمراعات حدود بكنيم . مراعات امورى را كه بايد بكنيم ، بكنيم . همه بايد بنده خدا باشيم، بـنـده خـدا در احـكـام ، هـر چه فرموده است عمل بكنيم ، نه هر چه خواستيم . امروز آبروىاسـلام بـسـتـه بـه اعـمـال شما آقايان ، شما برادرها، شما خواهرها و بالاتر علما، براىايـنـكـه علما در راءس هستند و اگر در راءس يك خطائى خداى نخواسته واقع بشود سرايتمـى كـنـد، در راءس عـلمـا هستند و اگر در راءس يك خطائى واقع بشود مردم او راپاى انبيادارنـد و مـى گـويـنـد تعليم آنهاست ، لااقل دشمن هاى ما مى گويند اسلام همين بوده است .الان دشمن ها دنبال اين هستند كه اين نهضت را، اين نهضت اسلامى را يك كارى بكنند كه لكهدار بـشـود. شـكست مهم نيست ، لكه دار شدن مهم است .اگر ما با آبرومندى شكست بخوريماهـمـيـتـى نـدارد، انبيا هم شكست خوردند، اگر نهضت ما خداى نخواسته با آبرومندى از بينبـرود آبرو محفوظ است ، در تاريخ محفوظ خواهد ماند. شكست بخوريم ، حضرت امير هم ازمـعـاويه شكست خورد، اما اگر شكست معنوى بخوريم ، اگرحالا كه اسلام دست ما آمده است ،امـانـت اسـت پيش ما، اگر ما به اين امانت خيانت بكنيم ، اگر خداى نخواسته از حدود تجاوزبكنيم ، اين نهضت آلوده مى شود و در خارج گفته مى شود اين هم اسلام ، پاى اسلام حسابمى كنند نمى دانند كه اسلام اين نيست . اگر ما خطا بكنيم ، ما خطا كاريم نه اسلام . كارىنكنيد و كارى نكنند و علما كارى نكنند و بزرگان قوم كارى نكنند و متفكران كارى نكنند كهاسـلام لكـه دار بـشـود، كـه مـكتب لكه دار بشود. ما خودمان از بين برويم اشكالى ندارد،نـهـضـتـمـان هم از بين برود اشكالى ندارد لكن اگر خداى نخواسته مكتبمان از بين برود،مـكتب ، مكتب توحيد است ، مكتب اسلام است ، مكتب خداست . اگر ما كارى بكنيم كه اين مكتب لكهدار بـشود، در دنيا بگويند كه وقتى كه كار به دست خود مردم افتاد، وقتى كار به دستپاسداران اسلام افتاد، گفتند ما پاسداران اسلاميم ، اگر كار به دست علماى اسلام افتاد،گـفـتـنـد مـا عـلمـاى اسـلام هـستيم ، ما جانشين انبيا هستيم ، اگر يك وقت خطا واقع بشود، اينمساءله از آن خطاهاى كوچك نيست ، امروز مسائل بزرگ است ، امروز خطاها كوچكش هم بزرگاست ، امروز اسلام در دست ماست تا ما چه بكنيم ، قرآن كريم در دست ماست تا ما چه بكنيم. آيا كارى بكنيم كه به ما بگويند كه اين هم اسلام ؟پاى اسلام حساب مى شود.
پـاسـداران قـرآن و اسلام باشيد برادرها! از پاسدارى خوب پاسدارى كنيد. محور اسلامباشيد. پاسدار اسلام و قرآن باشيد. پاسدارى از اسلام بكنيد. همين ديروز به من اطلاعدادنـد كـه يـك پـاسـدارى در قم يك كسى را همينطور كشته است .(يكى از حضار :(برادرايـشـان اسـت ) بـرادر هـر كـس باشد بايد كشته بشود بايد، بله ؟ امام در جواب سخنانيـكـى از حـضار سؤ ال مى فرمايند: برادر مقتول است ؟ قصاص مى شود، شما حق داريد اورا قـصـاص كـنـيـد و بـه دسـت شـمـا مى دهند و كشته خواهد شد. من امروز گفتم بايد كشتهبشود. هر كه قدرت دستش هست هر كارى مى خواهد نبايد بكند. موازين دارد، ميزان دارد مطلب. كشتن يك مسلمان ميزان دارد، بيخود است مگر؟ كشتن يك بشر ميزان دارد بى ميزان نمى شودكسى را كشت .
مـن امـيـدوارم كـه خـداونـد مـاها را بيدار كند. خداوند ماها را هوشيار كند. خداوند به ما ايمانعـنـايـت كـنـد. خداوند انشاءالله شما را سعادتمند كند. خواهران و برادران من را هر جا هستندسعادتمند كند و از عهده اين مسؤ وليت بزرگى كه بردوش همه است انشاءالله با توفيقخداى تبارك و تعالى همه از اين عهده بيرون بيائيم . خداوند همه را حفظ كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 2 / 4 / 58
پاسخ امام خمينى به تلگرام لئونيد برژرف  
بسمه تعالى
حـضـرت لئونـيـد بـرژنـف صـدر هـيـات رئيـسـه شـورايـعـالى اتـحـاد جـمـاهـيـر شـوروىسوسياليستى
از پـيـام مـحـبـت آمـيـز آن حضرت و ابراز محبتى كه نسبت به جمهورى اسلامى ايران ابرازداشـتـه ايـد كـمـال تـشـكـر را دارم . از خـداونـد تـعـالى سـعـادت و رسـتـگـارىمـلل اتـحـاد جـمـاهـيـر شـوروى را مسئلت داشته و اميدوارم جمهورى اسلامى ما كه بر اساساتـحـاد كـلمـه و بـر مـبـنـاى پـر ارج انـقـلاب اسـلامـى و محو رژيم طاغوتى بنا شده ، درهـمـبـسـتـگى و اتفاق ملل جهان و آسايش ابناء بشر نقش ارزندهاى ايفاء نمايد و جناب آقاىدكـتـر مـحمد مكرى حامل اين پيام هستند آرزو دارم ملت هاى جهان در راه صلح و آرامش همچنانكهخواست اسلام و ملت ماست پيوسته كوشا باشند.
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 2/4/58
پـــيـــام امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه اهـــالى آذربـــايـــجـــان در مـــورد كـــمـــكبـهسيل زدگان
بسم الله الرحمن الرحيم
حـادثـه دردنـاك و آتـش سـوزى و سـيـل ويـران كننده در تبريز كه موجب وفات بعضى ازبرادران شده است ، موجب كمال تاسف و تاثر است . به خانواده هاى برادران آذربايجانىكـه پـيـوسـتـه در مـسـيـر انـقـلاب اسـلامـى بـوده انـد و از جـان ومال دريغ نكرده اند تسليت عرض ‍ مى كنم و از خداى تعالى صبر و اجر آنان را خواستارمو دولت جمهورى اسلامى و موسسه شير و خورشيد سرخ و استاندار آذربايجان موظفند هرچـه زودتـر بـه تـرمـيـم خـسـارات وارده بـر بـرادران عـزيـزمـان بـشتابند و از برادرانآذربايجانى تقاضا مى كنم كه با همت والاى خود برادران عزيز خود راكمك نمايند و اگراز بـابـت سـهـم مـبـارك امـام عـليـه السـلام هـمـراهـى نـمـايـنـد، مـوردقبول و مرضى ولى عصر عجل الله فرجه الشريف است .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 2/4/58
بيانات امام خمينى در ديدار با طلاب و روحانيون شهرستان تبريز 
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن امـيـدوارم كـه شـمـا آقـايـان كه در اين راه قدم برداشتيد و در مدرسه دينى و علمى واردشديد، بعدها ازذخائر اين امت و از مبلغين اسلام باشيد. راه ، راه خوبى است و خطرناك . راهخـوبـى اسـت كـه راه انـبـيـاست ، انبيا، هم براى تربيت بشر آمده اند و علماء امت هم مربيانبـشـر بـايـد باشند. پس شغل ، شغل انبياست راه ، راه انبياء خطرناك است كه اگر ما بهوظـايـف مـحـوله خـود عـمـل نـكـنـيـم ، غـيـر از ايـن اسـت كـه ديـگـران نـكـنـنـد. اگـر يـكبقال ، يك كارمند، يك شخصى كه سمت روحانيت ندارد، يك كار زشتى خداى نخواسته انجامبـدهد، اين براى خودش عيب است اما اگر شما انشاءالله روحانى شديد و هر كدامتان در يكبـلدى يـا در يـك مـمـلكـتـى انـشـاءالله سـرشـنـاس شـديـد و مـروج دين اسلام ، اگر خداىنـخـواسـتـه يـك انـحـرافـى در شـمـا پـيـدا بـشـود. ايـن انـحـراف ، انـحـرافـى نـيـست كهمثل ساير مردم باشد. شما نشانه خدا هستيد، نشانه اسلام انشاءالله خواهيد بود و كسى كهنـشـانـه خـدا و نـشـانه اسلام است ، بايد همه حركاتش ، همه سكناتش ، همه اعمالش ، همهگـفـتـار و كـردارش الهى باشد، روى موازين الهى باشد. مردم به روحانيون نظر دارند،تـوجـه دارنـد، توجه به پيغمبر اكرم كه اينها نمايندگان پيغمبر اكرم و امام زمان سلامالله عليه هستند. اگر خداى نخواسته از اينهائى كه نماينده هستند از طرف اولياء خدا، ازطـرف رسـول خـدا، ايـنـهـا اگر يك وقت ، يك انحرافى از آنها پيدا بشود، شايد اشخاصغرضمند اين را به پاى اسلام حساب كنند، خيال كنند تعليمات اسلامى اينطور است و لهذاراه ، راه پـر خـطرى است و راه شريفى . جديت كنيد كه از اين راه پر خطر خوب عبور كنيدكـه ايـن صـراط اسـت . صـراط مـستقيم الهى از اينجا شروع مى شود. جسر جهنم از دنيا تابـهـشـت امـتداد دارد و شما الان در بين راه هستيد و در صراط هستيد. توجه كنيد كه اين راه رامـنـحـرف نشويد. مستقيم اين راه را تا بهشت انشاءالله با سعادت پيدا كنيد و توجه داشتهباشيد كه شما درآتيه انشاءالله در آتيه مربى مردم هستيد و مربى مردم بايد خودش منزهبـاشـد، مـهـذب بـاشـد. تـوجـه داشـتـه بـاشـيـد كـه آخـونـد شـغـلش بـزرگـتـريـنشغل ها و مسووليتش بزرگترين مسؤ وليت هاست . يك شخص روحانى مى تواند يك ملت رانـجـات بـدهـد و يـك شـخـص روحانى مى تواند يك ملت را به تباهى بكشد. توجه داشتهبـاشـيـد كـه مـبـادا از آن اشـخاص ‍ بشويد كه يك ملت رابه تباهى بكشيد. از آن اشخاصبـاشـيـد كـه يـك مـلت را بـه سـعـادت برسانيد، يا شعاع شما در هر جا هست ، آنها را بهسعادت برساند. با ارشاد شما مردم هدايت بشوند. نكند كه يك وقت با
عمل شما، با قول شما، با رفتار شما يك اعوجاجى در مردم پيدا بشود، يك انحرافى پيدابشود. اين انحراف براى شما ضررش زياد است . شما انشاءالله بعد كه هر يك از علماىاعـلام شـديـد، تـوجـه كـنـيـد كـه در خـلال تـحـصـيـل عـلم ، تـقـواتـحصيل كنيد، مهذب بشويد، اخلاقتان را مهذب كنيد، اعمالتان را مهذب كنيد. بايد بر طبقكتاب و سنت باشد كه شما خودتان كتاب و سنت بشويد يعنى كتاب و سنت عملى . روحانىبـايـد طـورى بـاشـد كـه مـردم وقـتـى كـه او را ديـدنـد بـه يـادرسـول خـدا بـيفتند و شما اين بار را به دوش گرفتيد و بايد اين بار را به سلامت بهآخر برسانيدو مردم را هدايت كنيد. خداوند شما ودوستان شما و رفقاى شما كه در مدرسه ودر ساير مدارس ‍ هستند همه را سلامت و سعادت عنايت كند و همه شما را خداوند از علماى اعلاممهذب كه براى خدا قدم برداشتيد قرار بدهد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 3/4/58
بيانات امام خمينى در جمع اعضاى انجمن اسلامى كاركنان صنعت نفت تهران  
هجوم اشخاص فرصت طلب وقبضه امور، پس از پيروزى نهضت
بسم الله الرحمن الرحيم
من اين جهت رامى دانم كه اين نهضت و انقلاب تا رفتن رژيم شاه و به هم خوردن اين دستگاهظـلم خـوب جـلو رفـت ، لكـن بـعد از اين پيشرفت ، يك آزادى پيدا شد و آن اختناق ها از بينرفت و اشخاصى كه فرصت طلب بودند از اطراف به ايران هجوم آوردند و كارها را بهوسائلى قبضه كردند و نمى گذارند كارها به صورت اسلامى پيش برود. اين را من مىدانـم ، ايـن انـحـصـار بـه شـركـت نـفـت نـدارد، در سـايـر جـاهـا هـم هـمـيـنمـسـائل هـسـت و از هـمـان افـراد ناصالح هستند، بلكه بسياريشان از همان رژيم سابق الانهـسـتـنـد، وجـود دارند و تصفيه نشده اند لكن الان يك قدرى بايد آقايان صبر كنند تا اينمـراحـلى كـه مـراحـل ابـتـدائى اسـت ، از آنـهـا بـگـذرنـد بـعـدشمشغول تصفيه بشوند و يك تصفيه صحيح بشود كرد.
ما مى خواهيم يك مملكتى باشد اسلامى ، اشخاصى كه اداره مى كنند اين مملكت را، اعتقاد بهاسـلام داشـتـه بـاشـنـد و اسـلام مبناى اعمالشان باشد، نه اشخاصى كه به اسلام خيلىتـوجـه نـدارنـد. ايـنـهـا بايد تصفيه بشوند لكن ما براى مصالحى عجالتا اين مطلب رامسكوت عنه گذاشتهايم و در عين حال كه مى دانيم بعضى افراد، افراد غيرصالح هستند ودر خـصـوص شركت نفت هم به من اطلاعاتى داده اند كه روى يك روابطى دارد پيش مى رودلكـن مـن بـاز در ايـن بـاب سـكـوت كـردم كـه عـجـالتـا ايـنمـسـائل اصـلى مـان حـل بـشـود، بـعـد از ايـنـكـه ايـن مـسـائل اصـلىحـل شـد، آنها آسان است ، مشكل نيست ، آنها در يك روز تصفيه مى شوند، يا دو روز تصفيهمـى شـونـد. و مـن امـيـدوارم انـشـاءالله يـك روز يك رژيم اسلامى با محتواى اسلامى داشتهبـاشـيـم ، نـه فـقـط لفـظ اسـلام باشد و عمل ، عمل طاغوتى . الان در بعضى جاها لفظاسـلام اسـت و فـقـط گـفـتـه مى شود اسلام ، آنهائى كه الان اعتقاد به اسلام ندارند كلمهاسـلام را مى گويند، براى اينكه مى دانند الان اسلام خريدار دارد و آنها هم يك اشخاصىهستند كه دنبال اين هستند كه مشترى پيدا بكنند اين مشترى آن روز كه طاغوت بود، طاغوتبود و اسم او را مى بردند، حالا كه اسلام است اسلام مى گويند. اين فرق نكرده ، فرق ،ايـن مـشترى است كه ببيند، دنبال مشترى مى گردند كه مشترى هر جور هست ، آنها هم خود راآنـجـورى كـنـنـد. لهـذا مـا هـم نـه ايـنـست كه توجه نداريم كه اينهائى كه اينطور هستند وبعضى شان هستند كه معلوم نيست اعتقاد به
اسـلام داشـتـه باشند و بعضى هم ندارند، لكن معذلك يك مصالحى الان اقتضا مى كند كهايـن مـطـالب اول مـسـتـقـر بـشـود، يـك حـكـومـت ، حـكـومـت انـتـقـالى بـه حـكـومـت اسـتـقـرارىتـبـديـل بـشـود و مـجـلس پـيـدا بـشـود و وقـتـى مـجـلس از اشـخـاص مـلى بـوجـود آمـدحـل خـواهـد شـد. مـا امـيـدواريـم كـه انـشـاءالله بـتـوانـيـم مـردم را هدايت كنيم به اينكه چهاشـخـاصـى را بـه مـجـلس بـفـرسـتـنـد، وقـتـى مـجـلس يـك مـجـلس مـلى اسـلامـى شـد ايـنمـسـائل دنـبـالش حـل اسـت . ايـنكه من راجع به بسيارى از افراد كه مى دانم افراد سالمىنيستند، سكوت كردم ، اين براى همين مصلحت است و انشاءالله اميدوارم كه موفق بشويد شماوهـمـه بـه ايـنكه خدمت بكنيد به اين كشور و بدانيد تا برنامه اسلام نباشد خدمت صحيحنخواهد بود. از اشخاصى كه به اسلام توجه ندارند، توقع اينكه خائن نباشند هيچ وقتنـداشـتـه بـاشيد، آنها دنبال اين هستند كه يك راهى پيدا بكنند براى مقاصد خودشان ، هرراهى كه پيدا شد، هر راهى كه هر روزى پيدا شد آن راه را مى گيرند.
همه اقشار از اختلاف و تفرق كه مضر براى اسلام و ملت است پرهيز كنند
مـن امـيـدوارم كـه انـشـاءالله هـمـه تـوجـه بكنند، همه قشرها به اسلام توجه بكنند، و ايناختلافات و اين مسائل كه همه مضر براى كشور ماست ، همه مضر بر مليت ماست ، برا سلاممـاسـت ، از اينها دست بردارند، گروه گروه نشوند، اين گروه گروه شدن اسباب اين مىشـود كـه مسائل عقب بيفتد. هر گروهى و دستهاى جمع مى شوند، يك گروه درست مى كنند،مـاايـن گروه ها را همه ادغام كرديم ، دور هم جمع كرديم تا يك قدرت بزرگ شدند كه آنقـدرت هـاى ابـر قـدرت را شكستند، حالا آقايان دوباره برگشتند گروه درست كردند، هرروز هم يك گروهى پيدا مى شود كه اگر چه عددشان چيزى نيست ، ادعايشان زياد است نهواقـعـيـتـى دارنـد و نـه يـك بـرنـامه اى دارند، هيچ چيز نيست لكن همين مقدار كه گروه كذا،گـروه كـذا، حـزب كـذا، هـمـيـن هـا مـضـر بـه حـال مـمـلكـت مـاست . ما مى خواهيم اين گروه هابـرگردند يك گروه بشوند و آن گروه ، گروه اسلامى كه براى اين مملكت مفيد باشند،خدمت بكنند به اين كشور اين نابسامانى هائى كه هست ، اين خرابى هائى كه هست ، ترميمبـكـنـنـد. ايـن اختلافات و گروه گروه درست كردن نمى گذارند خرابى ها ترميم بشود،نـمى گذارد دولت كارش را انجام بدهد، نمى گذارد كه مردم به كارشان برسند البتهمـمـكـن هم هست كه سوء نيت نداشته باشند. لكن فهمشان خيلى نيست و ادراكشان زياد نيست ،فـهـم سـيـاسى ندارند، خيلى دم مى زنند از اينكه ما كذا هستيم ، لكن فهم سياسى ندارند.اگـر فـهـم سياسى داشتند، امروز روز اين نبود كه هى گروه هاى مختلف و دستجات درستكنند، آن يك حزب درست كند، آن يك گروه ، آن يك گروه ، هر كس يك چيزى درست كند و يكعدهاى دور خودش جمع بكند، در عين حال كه عده شان چيزى نيست لكن مضر هست .
انـشـاءالله خـدا هـمـه را بـيـدار كـنـد و همه توجه به مصلحت مملكت بكنند و انشاءالله پيشببريم و اين مسائل حل بشود، لكن مطمئن باشيد كه ديگر نمى توانند آنها بيايند و كارىانـجام بدهند، اين كار گذشته است ، ديگر تمام شده است . خدا همه تان را توفيق بدهد ومويد باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 3/4/58
پيام امام خمينى به مردم فردوس  
بسم الله الرحمن الرحيم
اهالى محترم شهرستان فردوس ايدهم الله تعالى
طـبـق درخـواسـت آقـايـان مـحـتـرم ، جـنـاب مـسـتـطـاب ثـقـه الاسـلام و المسلمين آقاى آقا شيخاسماعيل فردوسى دامت افاضاته جهت رسيدگى به امور مذهبى و مشكلات محلى بدان شهرمى آيند. اميد است اهالى محترم فرصت را مغتنم داشته از وجود ايشان بهره مند شده و براىپـيـشبرد اهداف عاليه اسلام از هرگونه همكارى لازم با ايشان دريغ ننماييد و انشاءاللهتـعالى با همكارى علماى اعلام دامت بركاتهم و اهالى محترم ، بتوانند وظائف محوله را بهنحو احسن انجام دهند. از خداى تعالى ادامه توفيقات همگان را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 3/4/58
بيانات امام خمينى در جمع طلاب حوزه علميه اصفهان  
وارسته كردن نفس از تعلقات دنيا سرمنشاء همه كمالات است
بسم الله الرحمان الرحيم
شـمـا از صـفـر شـروع كـرديـد و بـحـمـد الله تـا ايـنـجـا رسـيـديـد و ازحـال اخـتـنـاق شـروع كـرديد و به آزادى رسيديد و من اميدوارم كه تا آخر، تا آنجا كه مقامانـسـان اسـت ، يـعـنى لايتناهى ، همه برسيد. اميدوارم كه انسان هاى آگاه و آگاهى دهندهاىباشيد. شما آقايان همانطورى كه شغلتان محترم و شريف است مسؤ وليت تان زياد است .شمابايد خودتان را بسازيد و بعد ملت را بسازيد، خودسازى به اينكه تمام قشرهائى، ابـعـادى كـه انسان دارد و انبياء آمدند براى تربيت آن ، تمام ابعاد را ترقى دهيد، جنبهعلمى ، همه ابعاد علم . جنبه اخلاقى ، همه ابعاد اخلاق . تهذيب نفس ، وارسته كردن نفس ازتـعلقات دنيا كه سرمنشاءء همه كمالات وارسته شدن نفس از تعلقات است و بدبختى هرانـسان تعلق به ماديات است . توجه و تعلق نفس به ماديات ، انسان را از كاروان انسانهـا بـاز مى دارد و بيرون رفتن از تعلقات مادى و توجه به خداى تبارك و تعالى انسانرا به مقام انسانيت مى رساند. انبياء هم براى همين دو جهت آمده بودند، بيرون كردن مردم رااز تعلقات و تشبث به مقام ربوبيت .
نيل به مقام انسانيت ، با منزه شدن از تعلقات دنيوى
شـمـا آقـايـان اهـل علم كه بعضى ملبس به لباس علم هستيد، و بعضى يا اكثرا انشاءاللهبـعـد مـلبـس خـواهـيـد شـد، انـشاءالله اين مراتب را طى مى كنيد. علم تنها اثر ندارد بلكهگـاهـى مـضـر اسـت عـمـل بـدون عـلم بـى نـتـيـجـه اسـت . عـلم وعـمـل دو بـالى اسـت كـه انـسـان را بـه مـقـام انـسـانـيـت مـى رسـانـد. عـلم به همه شوون وعـمل ، عمل نفسانى ، عمل جسمانى ، عمل عقلانى ، انسان را به مراتب انسانيت مى رساند. اميداسـت كـه شـما آقايان در خلال تحصيل توجه به اين مطلب داشته باشيد كه در مدرسه هامـنـزه كـنـيـد خـودتـان را از تعلقات دنيا. تمام گرفتارى هاى بشر از اين تعلقات است .اگـر ايـن تـعـلقـات نـبـود، اگـر ايـن تـوجـه بـه دنـيـا و تـعـلق بـه دنيا نبود، ما اينقدرگـرفـتـارى در ظـرف بـيـش ‍ از پـنـجـاه سـال و قـريـب شـصـتسـال نـداشـتـيـم . مـحمد رضا پهلوى به واسطه تعلقى كه به دنيا داشت ، نفسش غير ازدنـيا چيزى نمى فهميد، سر منشا اينهمه فساد براى ملت و اين همه بدبختى براى خودششـد. دوسـتـان او كه جنود شيطان بودند، براى تعلقى كه به دنيا داشتند كه نفوسشانغير از دنيا ادراك نمى كرد، به واسطه همين تعلق ، منشاءاين همه
بـدبـختى براى ملت و بدتر آنكه براى خودشان شدند، هم بدبخت كردند ملت را و بهباد دادند همه چيز ملت را و هم بدبخت كردند خودشان را.
انبياء در عين حال كه دنيا را اداره مى كردند، مملكت ها رااداره مى كردند كه در اسلام نمونهبـارزش نـزديك به ماست وتاريخ نشان مى دهد كه در ظرف نيم قرن تقريبا اكثر معمورهرا فتح كردند، در عين حال تعلق نداشتند به دنيا. فتح براى مملكت گيرى در اسلام نيست. مـمـلكـت گـيـرى براى حكومت در اسلام نيست . حكومت جائرانه مطرح نيست . فتح براى ايناست كه انسان ها را، آدم ها را به كمال برساند. فتوحات اسلام غير از فتوحات رژيم هاىديـگـر اسـت . آنـهـا فـتـوحـاتـشـان ، رژيـم فـتـوحـاتشان ، فتوحات براى دنياست و انبيافـتـوحـاتـشان براى خداست ، براى توجه دادن مردم به خداست . آنها مردمى كه اسير مادههـسـتند و اسير نفس و شيطان هستند، آنها را مى خواهند تحت تاءثير خودشان و مكتب خودشانقرار بدهند و آنها را از حزب شيطان به حزب الله وارد كنند.
(الله ولى الذيـن امـنـوا بخرجهم من الظلمات الى النور و الذين كفروا اولياء هم الطاغوتبـخـرجـونـهـم مـن النـور الى الظـلمـات ) اين دو، اين دو جنبه است ، اين دو جبهه است ، جبههطـاغـوت و جـبـهه الله ، جبهه الله را كه توجه به خدا دارند و ايمان به خدا دارند، خداىتـبارك و تعالى آنها را از همه ظلمت ها از تمام ظلمت ها اخراج مى كند و به نور مى رساند.آن نـور، نـور خـود حـق است . اينكه نور است (الله نور السموات و الارض ) از همه ظلمت هاكـه مـا عـداى الله اسـت ، آنها را خارج مى كند و به نور مى رساند و به الله مى رساند.طـاغـوت مـردم را از نور خارج مى كند و به ظلمات مى رساند.(ظلمات بعضها فوق بعض )ايـن دو راه اسـت ، راه انـبـيـا و راه طـاغـوت . راه انـبـيـا راه خـداسـت و خـدا ولى اسـت و خـدافـاعـل اسـت و بـه دسـت خدا انسان تربيت مى شود و راه طاغوت راه شيطان است كه شيطانمربى انسان است .
با تعلم و تهذيب نفس به جند الهى وارد شويد
عزيزان من ! توجه داشته باشيد كه در جند الهى وارد باشيد. درس خواندن تنها انسان رادر جـنـد الهـى وارد نـمـى كـند، علم تنها خصوصا علم هاى قانونى ، رسمى ، انسان را بهمـراتب انسانيت نمى رساند بايد باشد لكن در جنب او بايد توجه به غيب باشد. درس رابـراى خـدا بـخوانيد. از صفر شروع كرديد و اميدوارم تا غير متناهى برويد و برويد تابـرسـيد به آنجا كه غير از خدا كسى را نبينيد. همه چيز را از او ببينيد، همه كس را جلوه اوبدانيد. اگر همچو تربيتى در انسان ها واقع بشود، انسان ها الهى مى شوند. انسان الهىجـنـگ و زور نـدارد، جـنـگ و جـدال نـدارد، هـمـه جـنـگ وجـدال هـائى كـه واقـع مـى شود براى اين است كه توجه به طبيعت است . جنگ هائى كه دراسلام وارد شده است براى اينكه اينها رااز ظلمات به نور وارد كنند. جنگ اسلامى ، جنگ هاىرژيـم هـاى ديـگـر نـيـست . اينها از ظلمات به ظلمات ديگر وارد مى كنند، از ظلمت به ظلماتوارد مـى كـنـنـد. انبيا مى خواهند از ظلمات اينها را به نور وارد مى كنند. خداوند همه شما راتاءييد كند. من از شما فرزندان عزيز كه دلم به شما
خوش است . دلم به چهره هاى شما خوش است و از اين صورت نورانى حظ مى برم ، تشكرمـى كـنـم كـه از راه دور آمـديـد و در ايـن هـواى گـرم و در ايـنمنزل تنگ در زحمت واقع شديد. خداوند همه شما را از علماى عاملين و از مجاهدين اسلام قراربدهد. خداوند همه شمارا از ظلمات بيرون كند و به نور برساند.
والسلام عيكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 4/4/58
بيانات امام خمينى در جمع مردم اردكان فارس  
پـيـروزى اصـيـل آن اسـت كـه مـا بـتوانيم متبدل بشويم به يك موجود انسانى ، الهى واسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
انـقـلاب هـائى كه در دنيا واقع مى شود دو جور است . يك انقلابى ، انقلاب اسلامى است ويك انقلاب غير اسلامى . انقلاب اگر انقلاب غير اسلامى باشد، اين انقلاب بعد از انقلابديـگـر بـنـد و بـارى در كـار نـيـسـت و هـر طـورى كـه مـى خـواهـنـد بـا مـردمعـمـل مـى كـنـنـد، مـهـارى در كار نيست . لكن انقلاب اگر اسلامى باشد يعنى متكى به ايدهاسـلام ، مـتـكـى بـه احـكـام اسـلام بـاشـد ايـن بـايـد ازاول انـقـلاب تـا آخر ابد كه اين انقلاب آثارش هست اين اسلامى باشد و تحت احكام اسلام .مـلت مـا تا اينجا آمده است و بحمد الله با پيروزى به اينجا رسيده است لكن پيروزى ايننـيـسـت كـه مـافـقـط طـاغـوت را از بـيـن بـبـريـم پـيـروزىاصـيـل آن است كه ما بتوانيم متبدل بشويم به يك موجود انسانى ، الهى ، اسلامى كه همهكارهايمان ، همه عقايدمان ، همه اخلاقمان ، همه اسلامى باشد.
اصل ، محفوظ ماندن مكتب است نه به دست آوردن پيروزى ظاهر
الان چـشـم همه متفكرين دنيا تقريبا دوخته شده است به ايران و توجه به اين الان هست كهآيـا ايـن ايـرانـى ها كه به اين پيروزى رسيدند و مدعى هستند به اينكه اسلام بالاترينمـكـتـب اسـت ، اسـلام از هـمه مكتب هاى عالم منزه تر است ، آيا اين مردمى كه اين ادعا را دارند،ايـنـهـا چـه جـور هستند الان ؟ الان كه جمهورى اسلامى در ايران مستقر شده است يعنى رژيمالان رژيـم جـمـهـورى اسـلامـى است ، آيا اين نظام اسلامى در ايران چه اثرى داشته است ؟هـمان مسائل سابق است منتها مهره ها تفاوت كرده است ؟ آن روز ماءمورين انتظامى و ماءموريندولتى ، آنها ظلم مى كردند و حالا پاسداران اسلامى و مردم اسلامى و بازار اسلام ظلم مىكـنـنـد؟ فـقط اسم تغيير كرد و افراد تغيير كردند لكن مطلب باقى است و مطالب باقىاسـت ؟ يـا خير، آن هم ، محتوا هم تغيير كرده است ؟ من خوف اين را دارم كه در دنيا يك شكستبـزرگ بـخـوريـم و آن شـكـسـت مـكـتبمان باشد. من از اين بسيار خوف دارم . شكست ما اگرمـكـتـبـمـان محفوظ باشد و شكست بخوريم اشكالى در كار نيست ، بسيارى از اولياء خدا درمـقـابـل غـيـر، شكست خوردند اما مكتبشان محفوظ بود. اگر خداى نخواسته ما پيروز بشويمبه اين معنا كه
آن دسـتـهـاى از ظـالم هـا كـه بودند و آن دستهاى از چپاولگران كه بودند بيرون كرديملكن به جاى آنها يك دسته ظلمه ديگرى با يك محدوديت خاصى و چپاولگرهاى ديگرى بايـك مـحـدوديتى به جاى او نشست ، اين موجب اين مى شود كه مكتب ما در دنيا منعكس ‍ بشود كهمـكـتـب درستى نبوده ، شكست در مكتب واقع بشود. آ ن شكستى كه جبران نمى تواند بپذيرداين شكست است .
هشدار به رعايت حدود و عمل به موازين شرعى براى پيشگيرى از شكست
الان مـا در تـمام سطح ايران مى بينيم كه يك نابسامانى هائى هست ، يك اختلافاتى هست ،يـك كـارهـائى هـسـت كـه نـبـايـد بـشود. چيزهائى كه بر خلاف رضاى خداست ، بر خلافدسـتـور پـيـغـمـبـر اكـرم است ، بر خلاف دستور اسلام است ، در همه سطح كشور واقع مىشـود. نـه هـمـه مـى كنند، لكن در تمام سطح كشور هستند اشخاصى كه همچو كارهائى مىكـنـنـد و خـوف ايـن اسـت كـه ايـن بـه پـاى اسـلام نوشته بشود، به پاى جمهورى اسلامنـوشـتـه بـشـود و در خـارج بـگـويـنـد ايـن هـم نـظـام اسـلام و ايـن هـم جـمهورى اسلام كهمثل سابق است با اختلاف افراد. همانطورى كه سابق مى ريختند توى خانه هاى مردم و مىگرفتند و هيچ تحت قاعده اى نبود الا قاعده جباريت و ظلم ، حالا هم بى ميزان مثلا دربعضىجـاها مى روند خانه مردم و چه مى كنند،اين پاى اسلام حساب بشود.اگر پاى خود ما حسابمى شد، خوب مسلك بود، مسلك صحيح . لكن آنهائى كه مى خواهند در اين مملكت باشند آنهادارند خلاف مى كنند، مثل كارهاى رژيم سابق ، آن را به پاى اسلام حساب نمى كردند آنهايك دستهاى بودند كه كارهائى مى كردند وروى رژيم طاغوتى بود، اين به مسلك ما هيچضـررى وارد نـمـى آورد، بـه مـملكت ما ضرر وارد مى آورد اما مسلك ما محفوظ مى ماند و آنهاراخـلاف اسـلام مـى دانستند، خلاف رژيم اسلام مى دانستند. لكن اگر امروز خداى نخواستهدر طبقات مردم خصوصا در طبقات روحانيين كه آنها در راس هستند و آنها نماينده اسلام هستنداگـر خـداى نخواسته بعضى اشخاص ملبس به لباس روحانيين يك كارى بكنند به اسمروحـانـى ، يـك كـارى بـكـنـنـد بـه اسـم كـمـيـتـه كـذا و ايـن كار بر خلاف موازين شرعيهبـاشـد،ايـن را ديـگـر نمى آيند حساب كنند به اينكه اين رژيم طاغوتى است ، مى گويندرژيـم اسـلامـى اسـت و ايـن هـم كـارهايش ، اين هم حرف هائى است كه دارند مى زنند و لهذاامـروز يـك مـساءله خطرناكى مطرح است . ما آنوقت اگر شكست خورده بوديم از طاغوت هيچابـائى نـداشـتـيـم خوب ما شكست خورديم حضرت امير سلام الله عليه هم از معاويه شكستخـورد آن ابـائى نـبـود خـوب مـا يـك مـطـلبـى را مى گفتيم ، مطلب حقى داشتيم مى گفتيم ،نـتـوانستيم پيش ببريم آنها غلبه كردند بر ما. اما امروز مساءله آن نيست امروز يك صفحهديـگـرى در كـار اسـت و آن ايـن اسـت كـه مـسـلمـيـن مـلت ما شكست داد طاغوت را و راى داد بهجـمـهـورى اسـلامى و شد مملكت ، مملكت اسلامى . اگر امروز ما يك خطاهائى بكنيم كه دشمنهـاى مـا در خـارج دامـن بـه آن بـزنـنـد، در داخـل دامـن بـه آن بزنند و منعكس كنند در خارج وداخـل بـه ايـنـكه اسلام هم مثل ساير مكتب ها بلكه پائين تر از او، اين شكست ، شكستى استكه جبران ناپذير است شكست حضرت امير از معاويه هيچ اهميتى نداشت براى اينكه شكست
مسلك نبود شكست شخص بود. اما اگر ما الان مدعى هستيم كه اسلام است رژيم ما، ولى وقتىبـرويـم سـراغ بازار ببينيم بازار همان بازار سابق است ، ربا همان رباى سابق است ،چپاولگرى همان چپاولگرى سابق است ، اجحاف و گرانفروشى فوق العاده همان است كهسـابـق بود، برويم توى ادارات هم ببينيم همان اشخاص و همان وضع و همان نابسامانىآنـجـا هـم هـسـت ، بـرويـم در مـثـلا دانـشـگـاه بـبـيـنـيـم آنـجـا هـممـسـائل هـمـان مسائل است ، هر جا برويم همان مسائل باشد اين موجب اين مى شود كه انعكاسپـيـدا بـكـنـد. كـه رژيم فاسدى رفت يك رژيم فاسدى جايش نشست . كارى ما نكرديم جزاينكه يك رژيم فاسدى را ما از بين برديم كه آن رژيم فاسد كارهايش پاى اسلام حسابنـمى شد. اين خطر نبود كه اگر چنانچه محمد رضا يك ظلمى بكند يا سازمان امنيت مردم راچـه بـكـنـد ايـن به اسلام مربوط است . هيچ ، جدا بود. حساب اسلام جدا، حساب آنها هم جدابـود. ايـن خـطـر آن روز هـيچ نبود بلكه هر چه آنها ظلم مى كردند اسلام تقويت بيشتر مىشد.(لازال يويد هذا الدين الرجل الفاجر) رجل فاجر، آدم فاسق ، آدم ظالم هر چه ظلم بكندتـاءيـيـد ديـن اسـت بـراى ايـن كـه دين عدل است او هر چه ظلم بكند مردم توجهشان به دينزيـادتـر مى شود اما امروز كه مملكت يك مملكت اسلامى است ، رژيم يك رژيم اسلامى است ويـك آزادى براى مردم پيدا بشود، از اين آزادى اگر بخواهد خداى نخواسته يك استفاده هاىسـوئى بـشود و از اين آزادى يك ظلمى بشود، تعدى بشود عرض مى كنم كه كارهائى كهبـر خـلاف مـسـيـر انـقـلاب اسـت بـشـود، ايـنـطـور نـيـسـت كـه مـامـثـل شكست از محمد رضا باشد كه بر ايمان اهميت هيچ نداشت . امروز شكست مسلك شكست مىخـورد، اين است كه مهم است . بايد ما همه بيدار باشيم ، متوجه باشيم به اينكه از آزادىسـوء اسـتفاده نكنيم . حالا كه آزاد هستيم هرج و مرج بشود، هر كسى بخواهد براى خودش ،هـمـچـو آزادى در بـين بشر نبايد باشد، در اسلام مطرح نيست يك همچو آزادى كه كسى آزادبـاشـد كـه مـردم را اذيت كند، كسى آزاد باشد كه اجحاف بكند و همين طور از ساير چيزها.امروز همه ما امانتدار اسلام هستيم ، اسلام الان سايه افكنده بر سر ما از باب اينكه رژيمسلطنتى مبدل شد به رژيم اسلامى . الان كه اين امانت دست ما آمده است اگر خداى نخواستهما به اين امانت خيانت بكنيم و اين را در نظر غربى ها، در نظر دشمن هاى ما، در نظر دشمنهاى داخلى و خارجى و آن اشخاصى كه مى خواهند اين نهضت را آلوده كنند، ننگين كنند، اگرمـا الان يك عملى بكنيم كه بهانه دست اينها بدهيم ما خيانت به اسلام كردهايم و بايد همهچشم هايمان را باز بكنيم . بالاتر از همه طبقه روحانيون هستند كه بايد بسيار با توجه، حالا غير سابق است سابق روحانيون نمى توانستند كارى بكنند اگر كارى هم مى كردندمى گفتند كه اين ساواكى است . اگر يك معممى يك كار خلافى مى كرد مردم مى گفتند اينسـاواكـى اسـت ، ايـن از خدمه مثلا ظلمه است . امروز كه همچو چيزى را نمى شود گفت امروزاگـر خـداى نـخـواسـتـه يـك نـفـر روحانى (كه نمى كند او، يك نفر صورت روحانى )بـيـايـد در بـينشان واقع بشود، يا در كميته ها برود ويك خلافى بكند، امروز ديگر نمىگـويـنـد سـاواكـى اسـت ، امـروز مـى گـويـند روحانى است دارد اين كار را مى كند، ديروزسـاواكـى ايـن كـار را مـى كـرد امـروز روحـانى اين كار را مى كند و همين طور شماها ديروزبازار، بازار طاغوت بود امروز بازار اسلام است . محتوايش فرق
كـرد؟ نـه ، ربـاخور همان رباخور، گرانفروش همان گرانفروش ، احجاف كن همان احجافكـن و هـمـيـن طـور در هر جاى مملكت كه برويم اگر محتوا تغيير نكند خوف اين است كه مكتبمـامـورد اهـانـت واقع بشود، مردم از مكتب ما برگردند و اين بالاترين شكستى است كه ممكناسـت بـر مـا وارد بـشـود و الا فرض كنيد يك كسى هم (اينها هم نمى شود اما فرض كنيدشد) اينها روابطشان را باهم درست كردند و امريكا هم پشت سرش آمد و يك كودتا هم شدمـا را هـم هـمـه را كـشـتـنـد و از بين بردند و خودشان جايش نشستند، اين شكست مسلك نيست ماشـكـسـت نـخـورديـم ماشكست طبيعى خورديم ، نه شكست معنوى . اما اگر خود ما يك كارهايىبـكـنـيـم كـه در بـيـن مـردم ، در بـيـن جـوامـع ، در بـيـن مـتـفكرين بادامن زدن دشمن هاى ما درداخـل و خـارج بـر مـسـائل و مـكـتـب ما اسباب اين بشود كه شكست بخورد، اين شكست است كهديـگـر جـبـران نـدارد، ايـن شـكـسـتـى اسـت كـه در مـقـابـل ايـن ، انـبـيـا ايـسـتـادنـد،درمقابل اين ، اوليا ايستادند كه اين شكست واقع نشود جانشان رادادند براى اينكه مكتبشانمـحفوظ بماند. در هر صورت ما الحمدلله تا حالا آمده ايم لكن از اين به بعد مشكلتر استمساءله و اهميتش بيشتر است . و من از شما آقايان هم تشكر مى كنم كه از راه دور آمده ايد بامـا مـلاقـات كـنيد و به رفقاى شما خودتان و به دوستان ما و به برادرهاى ما سلام من راتبليغ كنيد. خداوند همه شما را تاءييد كند و موفق .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation