آموختن طرز صحيح قرائت قرآن برای نشان دادن حروف مصوت الفبای عربی ،اصطلاحات فارسی به كار میبرند نه عربی . نشانههای ديگری نيز از تاثيرفرهنگ ايرانی در ضمن مطالعات آثار اندونزی میتوان يافت ( 1 ) .آقای پرفسور اسماعيل يعقوب ، رئيس دانشگاه سورابايای اندونزی كه دركنگره هزاره شيخ طوسی در روزهای آخر اسفند 48 و اول فروردين 49 شركتكرده بود و اين جانب نيز افتخار شركت در آن كنگره را داشت ، درسخنرانی خود تحت عنوان " نقش دانشمندان ايرانی در فرهنگ و معارفاسلامی و ميراث علمی جهان " چنين اظهار داشت : نام فارس كه در حديث شريف نبوی آمده و امروز ايران خوانده میشود ،در ميان ما مسلمانان اندونزی كاملا مشهور است . زيرا مابخوبی میدانيم كهدين اسلام به وسيله مبلغانی كه از خارج و از جمله ايران ، آمدند واردجزائر اندونزی شد . مبلغين ايرانی به اندونزی آمدند و آيين اسلام را درسراسر اين كشور نشر دادند . تا جايی كه امروز كشور اندونزی كه دارای صدوده ميليون نفوس است ، 90 درصد آن مسلمان هستند ( 2 ) نفوذ اسلام در هندوستان و پاكستان نيز تا حد زيادی مرهون مساعی ايرانيانبوده است مقاله آقای عزيزالله عطاردی را قبلا تحت عنوان " فعاليتاسلامی ايرانيان " نقل كرديم ، از آنچه در آنجا گفته شد میتوان به ميزانتأثير ايرانيان در نفوذ اسلام در هند و پاكستان پی برد . اسلام بيشتر بهوسيله متصوفه ايرانی و غير ايرانی در هند و پاكستان نفوذ پيدا كرد .در كتاب " اسلام ، صراط مستقيم " ، مقاله " فرهنگ اسلامی در هند وپاكستان " پاورقی : ( 1 ) اسلام ، صراط مستقيم ، صفحات 466 - . 467 ( 2 ) كتاب هزاره شيخ طوسی ، جلد 1 ، صفحه . 159 |