بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب جاذبه و دافعه علی علیه‏السلام, استاد شهید آیت الله مطهرى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 10
     100 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 100
     101 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 101
     102 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 102
     103 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 103
     104 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 104
     105 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 105
     106 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 106
     107 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 107
     108 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 108
     109 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 109
     11 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 11
     110 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 110
     111 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 111
     112 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 112
     113 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 113
     114 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 114
     115 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 115
     116 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 116
     117 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 117
     118 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 118
     119 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 119
     12 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 12
     120 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 120
     121 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 121
     122 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 122
     123 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 123
     124 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 124
     125 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 125
     126 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 126
     127 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 127
     128 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 128
     129 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 129
     13 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 13
     130 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 130
     131 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 131
     132 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 132
     133 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 133
     134 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 134
     135 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 135
     136 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 136
     137 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 137
     138 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 138
     139 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 139
     14 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 14
     140 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 140
     141 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 141
     142 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 142
     143 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 143
     144 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 144
     145 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 145
     146 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 146
     147 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 147
     148 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 148
     149 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 149
     15 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 15
     150 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 150
     151 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 151
     152 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 152
     153 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 153
     154 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 154
     155 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 155
     156 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 156
     157 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 157
     158 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 158
     159 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 159
     16 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 16
     160 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 160
     161 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 161
     162 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 162
     163 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 163
     164 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 164
     165 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 165
     166 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 166
     167 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 167
     168 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 168
     169 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 169
     17 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 17
     170 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 170
     171 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 171
     172 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 172
     173 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 173
     174 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 174
     175 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 175
     176 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 176
     177 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 177
     178 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 178
     18 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 18
     19 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 19
     20 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 20
     21 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 21
     22 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 22
     23 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 23
     24 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 24
     25 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 25
     26 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 26
     27 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 27
     28 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 28
     29 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 29
     30 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 30
     31 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 31
     32 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 32
     33 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 33
     34 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 34
     35 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 35
     36 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 36
     37 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 37
     38 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 38
     39 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 39
     40 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 40
     41 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 41
     42 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 42
     43 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 43
     44 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 44
     45 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 45
     46 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 46
     47 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 47
     48 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 48
     49 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 49
     50 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 50
     51 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 51
     52 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 52
     53 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 53
     54 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 54
     55 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 55
     56 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 56
     57 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 57
     58 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 58
     59 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 59
     60 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 60
     61 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 61
     62 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 62
     63 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 63
     64 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 64
     65 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 65
     66 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 66
     67 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 67
     68 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 68
     69 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 69
     7 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 7
     70 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 70
     71 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 71
     72 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 72
     73 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 73
     74 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 74
     75 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 75
     76 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 76
     77 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 77
     78 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 78
     79 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 79
     8 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 8
     80 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 80
     81 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 81
     82 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 82
     83 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 83
     84 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 84
     85 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 85
     86 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 86
     87 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 87
     88 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 88
     89 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 89
     9 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 9
     90 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 90
     91 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 91
     92 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 92
     93 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 93
     94 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 94
     95 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 95
     96 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 96
     97 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 97
     98 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 98
     99 - جاذبه و دافعه علي - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :جاذبه و دافعه علي
     toc - فهرست مطالب کتاب: جاذبه و دافعه علي
 

 

 
 
خوارج نه بصيرت دينی داشتند و نه بصيرت عملی . مردمی نادان و فاقد
بصيرت بودند بلكه اساسا منكر بصيرت در عمل بودند

پاورقی :
> " منكر " محو شود . پس در جائی بايد امر به معروف كرد و نهی از
منكر نمود كه احتمال ترتب اين اثر در بين باشد . اگر می‏دانيم كه قطعا
بی‏اثر است ديگر وجوب چرا ؟
و ديگر اينكه اصل تشريع اين عمل برای اين است كه مصلحتی انجام گيرد .
قهرا در جائی بايد صورت بگيرد كه مفسده بالاتری بر آن مرتب نشود . لازمه‏
اين دو شرط بصيرت در عمل است . آدمی كه بصيرت در عمل را فاقد است‏
نمی‏تواند پيش بينی كند كه آيا اثری بر اين كار مترتب هست يا نيست و
آيا مفسده بالاتری را در بر دارد يا ندارد ؟ اينست كه امر به معروفهای‏
جاهلانه همان طوری كه در حديث است افسادش بيش از اصلاح است .
در ساير تكاليف گفته نشده كه شرطش احتمال ترتب فائده است و اگر
احتمال اثر دارد بايد انجام داد و اگر احتمال اثر ندارد نبايد انجام داد
و حال آنكه در هر تكليفی ، فائده و مصلحتی منظور است اما تشخيص آن‏
مصلحتها بر عهده مردم گذاشته نشده است . درباره نماز گفته نشده اگر ديدی‏
به حالت مفيد است بخوان و اگر ديدی مفيد نيست نخوان . در روزه هم گفته‏
نشده اگر احتمال می‏دهی فائده دارد بگير و اگر احتمال نمی‏دهی نگير . در
روزه گفته شده اگر ديدی به حالت مضر است نگير . همچنين در حج يا زكات‏
يا جهاد اينچنين قيد نشده است . اما در باب امر به معروف و نهی از
منكر اين قيد هست كه بايد ديد چه اثر و چه عكس العملی دارد و آيا اين‏
عمل در جهت صلاح اسلام و مسلمين است يا نه ؟ يعنی تشخيص مصلحت بر عهده‏
خود عاملان اجرا است .
در اين تكليف هر كسی حق دارد بلكه واجب است كه منطق و عقل و بصيرت‏
در عمل و توجه به فائده را دخالت دهد ، و اين عمل تعبدی صرف نيست . (
رجوع شود به گفتار ماه ، جلد اول ، سخنرانی امر به معروف و نهی از منكر
) .
اين شرط كه اعمال بصيرت در امر به معروف و نهی از منكر واجب است‏
مورد اتفاق جميع فرق اسلامی است به استثناء خوارج . آنها روی همان جمود و
خشكی و تعصب خاصی كه داشتند می‏گفتند امر به معروف و نهی از منكر تعبد
محض است . شرط احتمال اثر و عدم ترتب مفسده ندارد . نبايد نشست در
اطرافش حساب كرد . طبق همين >

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation