« لقوم يعقلون " » ( 1 ) . خداوند حجتهای خودش را به وسيله عقول برمردم اكمال (اتمام) كرده است و پيغمبران را به وسيله بيان ياری نموده ،و به سبب برهانها به ربوبيت خويش دلالتشان كرده است. بعد حضرت استدلالمیكند به آيه : « ان فی خلق السموات والارض . . . لايات لقوم يعقلون ». آخربينی يكی ديگر از خواص عقل كه تربيت عقل افراد بايد بر اين اساس باشدمسأله آينده را به حساب آوردن است كه روی اين مطلب نيز در تربيتهایاسلامی زياد تكيه میشود كه خودتان را در زمان حال حبس نكنيد ، به آيندهتوجه داشته باشيد و عواقب و لوازم و نتايج نهائی كار را در نظر بگيريد .حديث معروفی هست كه ما در " داستان راستان " نقل كردهايم كه شخصیمیآيد خدمت حضرت رسول و عرض میكند : يا رسولالله ! مرا موعظه بفرمائيد. حضرت به او فرمود : آيا اگر بگويم به كار میبندی ؟ گفت : بلی . بازحضرت تكرار كرد : آيا اگر بگويم به راستی به كار میبندی ؟ گفت : بلی .يك دفعه ديگر هم حضرت اين جمله را تكرار فرمود . اين سه بار تكرار كردنبرای اين بود كه حضرت میخواست كاملا او را برای آن حرفی كه میخواهدبگويد آماده كند . همينكه سه بار از او اقرار گرفتند و آمادهاش كردندفرمودند : « اذا هممت بامر فتدبر عاقبته » ( 2 ) " هر كاری را كه به آنتصميم میگيری ، آنپاورقی : . 1 سوره بقره ، آيه 163 و . 164 . 2 بحارالانوار . 130 / 77 |