كدام علم ؟ در مسأله تعليم و تعلم ، عمده اينست كه ما ببينيم حدود اين مطلبچيست ؟ من در يك سخنرانی كه در " گفتار ماه " ( 1 ) چاپ شده به نام" فريضه علم " بحثی را طرح كردم كه بعضی علمها واجب عينی است ، يعنیخود آن علم به عنوان يك اعتقاد بر هر مسلمانی لازم و واجب است ، مثلمعرفةالله ، علم بالله و ملائكته و كتبه و رسله و اليوم الاخر ، آن مقداركه مقدمه ايمان يا از شرايط ايمان است ، چون ايمانپاورقی : . 1 [ در كتاب " ده گفتار " اثر استاد شهيد نيز به چاپ رسيده است] . > قضيه معروفی است كه زنی ادعای پيغمبری كرد . او را حبس كردند كه اينچه ادعائی است كه كردی ؟ اين برخلاف ضرورت اسلام است . گفت پيغمبرگفت : لا نبی بعدی » نگفت : لا نبية بعدی و نگفت : لا نبی و لا نبيةبعدی . " نبی " مذكر است . پيغمبر نگفته زنی هم كه پيغمبر باشد نخواهدآمد . اگر اين حرف درست باشد كه صيغههای مذكر اختصاص به مردها دارد ،استدلال آن زن استدلال درستی است و اگر زنی ادعای پيغمبری بكند ، بايدبگوئيم كه در اسلام هيچ دليلی [ بر بطلان اين عمل ] نيست و حتی آيه هست : ولكن رسول الله و خاتم النبيين » ( 1 ) نه خاتم النبيين و النبيات ،پس آيه قرآن هم دليل نيست . بنابراين لا نبی بعدی كه شامل زن نيست ،خاتم النبيين هم كه شامل نمیشود ، پس بايد بگوئيم كه ما هيچ دليلی دراسلام نداريم بر اينكه بعد از پيامبر اكرم زن پيغمبر نباشد و حال اينكهشك ندارد كه در اينجا زن و مرد مطرح نيست . . 1 سوره احزاب ، آيه . 40 |