را به ديگران تعليم دهد ، باز هم مطابق تصريح خود قرآن ، آن است كهبتواند قلم را به كار بندد يا دست كم آنچه را با قلم نوشته شده بخواند" ( 1 ) . اين استدلال ، به نظر عجيب میآيد : اولا ، آنچه مورد اتفاق مسلمين است و مشاراليه میخواهد خلاف آن راثابت كند اين است كه رسول اكرم قبل از رسالت نه میخوانده و نه مینوشتهاست . حداكثر اين استدلال اين است كه ايشان در دوره رسالت میخوانده ومینوشتهاند چنانكه عقيده سيد مرتضی و شعبی و جماعتی ديگر بر اين است .پس مدعای آقای دكتر سيد عبداللطيف اثبات نمیشود . ثانيا ، از نظر دوران رسالت نيز اين استدلال ناتمام است . توضيح اينكهدر برخی از تعليمات مانند تعليماتی كه به نوآموز میدهند كه خواندن ونوشتن به او بياموزند ، يا در تعليم رياضيات و امثال آن ، احتياج به قلمو كاغذ و رسم و تخته سياه و غيره هست و خود معلم بايد عمل كند تا دانشآموز يا دانشجو ياد بگيرد ، اما تعليم حكمت و اخلاق و حلال و حرام كه كارپيغمبران است نيازی به قلم و كاغذ و رسم و تخته سياه ندارد . مشائين از حكما را از آن جهت " مشائين " گفتهاند كه معلم در حالی كهراه میرفت و قدم میزد به دانشجويان تعليم میكرد . البته برای شاگردان كهبخواهند ضبط كنند و فراموششان نشود لازم است بنويسند . لذا رسول خداهمواره توصيه میكرد كه سخنانش را ضبط پاورقی : . 1 نشريه كانون سر دفتران ، نقل از نشريه آموزش و پرورش . |