بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اخلاق در قرآن کریم (ج 2), آیت الله ناصر مکارم شیرازى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     fehrest -
 

 

 
 

فصل هفتم

غرور و خودبينى

اشاره

يكى از رذايل اخلاقى كه نه تنها در ميان علماى اخلاق معروف و مشهور است در ميانتوده‏هاى مردم نيز از جمله صفات زشت‏شناخته شده مى‏باشد «غرور» است. اين صفت رذيلهموجب از خود بيگانگى و جهل نسبت‏به خويشتن و ديگران و فراموش كردن موقعيت فردى واجتماعى خود و غوطه‏ور شدن در جهل و بى‏خبرى است.

غرور انسان را از خدا دور مى‏كند و به شيطان نزديك مى‏سازد، واقعيت‏ها را در نظر اودگرگون مى‏كند و همين امر سبب خسارت‏هاى شديد مادى و معنوى مى‏گردد.

افراد مغرور هميشه در جامعه منفورند و به خاطر توقع نامحدودشان گرفتار انزواى اجتماعىمى‏شوند.

غرور سرچشمه صفات رذيله ديگرى مانند خودبرتربينى و تكبر و عجب و خودپسندى و تركتواضع و كينه و حسد نسبت‏به ديگران و تحقير آنها مى‏شود.

مى‏دانيم يكى از عوامل اصلى رانده شدن شيطان از درگاه خدا «غرور» او بود و يكى از عللعدم تسليم بسيارى از اقوام پيشين در برابر دعوت انبياء وجود همين صفت نكوهيده دروجود آنان بود.

اقوام پيشين در برابر دعوت انبياء همين صفت نكوهيده در وجود آنان بود.

فرعونها و نمرودها به خاطر غرورشان از خدا دور شدند و به سرنوشت‏شومى كه عبرت براىهمگان شد گرفتار گشتند.

«غرور» گاه در يك فرد پيدا مى‏شود و گاه قوم و ملت‏يا نژادى در چنگال اين رذيله اخلاقىگرفتار مى‏شوند و بى شك قسم دوم خطرناك‏تر است; زيرا گاه كشور يا دنيايى را به آتشمى‏كشد و نمونه آن جنگ جهانى اول و دوم بود كه حد اقل يكى از علل عمده آن غرور ونژادپرستى آلمانى‏ها بود.

با اين اشاره، نخست‏به سراغ تفسير واژه «غرور» در منابع لغت و كتب علماى اخلاق و سپس بهسراغ آيات و روايات و تفسير و تحليل آنها مى‏رويم و به دنبال آن از اسباب غرور، آثار و پيامدهاو راه درمان آن سخن مى‏گوييم.

1- مفهوم غرور

اين واژه به طور وسيعى در كلمات عرب مخصوصا در آيات قرآن مجيد و روايات اسلامى بهكار رفته و در گفتگوهاى روزمره فارسى زبانان نيز كم و بيش در همان معانى اصلى يا لوازم آنبه كار مى‏رود.

«راغب‏» در كتاب «مفردات‏» واژه «غرور» (به فتح غين كه معنى وصفى دارد) را به معنى هرچيزى كه انسان را مى‏فريبد و در غفلت فرومى‏برد خواه مال و مقام باشد يا شهوت و شيطانتفسير مى‏كند.

در «صحاح اللغة‏»«غرور» به معنى امورى كه انسان را غافل مى‏سازد و مى‏فريبد (خواه مال وثروت باشد يا جاه و مقام يا علم و دانش و غير آن) تفسير شده است.

بعضى از ارباب لغت - به گفته «طريحى‏» در «مجمع البحرين‏» گفته‏اند: «غرور چيزى است كهظاهر جالب و دوست داشتنى دارد ولى باطنش ناخوشايند و مجهول و تاريك است‏».

در كتاب «التحقيق فى كلمات قرآن الكريم‏» بعد از نقل كلمات ارباب لغت چنين آمده است:«ريشه اصلى اين واژه به معنى حصول غفلت‏به سبب تاثير چيز ديگرى در انسان است و ازلوازم و آثار آن جهل و فريب و نيرنگ و نقصان و شكست و... مى‏باشد».

در «المحجة البيضاء فى تهذيب الاحياء» كه از بهترين كتب اخلاق محسوب مى‏شود و تكميلو تهذيبى است‏براى «احياء العلوم‏» «غزالى‏» چنين مى‏خوانيم: «غرور عبارت است از دلخوشبودن به چيزى كه موافق هواى نفس و تمايل طبع انسانى است و ناشى از اشتباه انسان يافريب شيطان است و هر كس گمان كند آدم خوبى است(و نقطه ضعفى ندارد) خواه از نظرمادى يا معنوى باشد و اين اعتقاد از پندار باطلى سرچشمه بگيرد آدم شرورى است و غالبمردم خود را آدم خوبى مى‏دانند در حالى كه در اشتباهند بنابراين اكثر مردم شرورند، هرچند شكل غرور آنها و درجه آن متفاوت است‏». (1)

در تفسير نمونه در معنى اين واژه چنين آمده است: «غرور» بر وزن(جسور) صيغه مبالغه بهمعنى موجود فوق العاده فريبنده است و شيطان را از اين رو «غرور» مى‏گويند كه انسان را باوسوسه‏هاى خود فريب مى‏دهد و غافل مى‏سازد و در حقيقت‏بيان مصداق واضح آن استوگرنه هر انسان يا كتاب فريبنده، هر مقام وسوسه‏گر و هر موجودى كه انسان را گمراه سازددر مفهوم وسيع «غرور» داخل است.

غرور در قرآن مجيد

اين واژه در قرآن مجيد كرارا به كار رفته و در آيات ديگرى گرچه اين واژه ديده نمى‏شود ولىمفهوم و محتواى آن را در بر دارد، در آيات زير دقت كنيد:

1- ...قال انا خير منه خلقتنى من نار و خلقته من طين (سوره‏اعراف،آيه‏12)

2- فقال الملاء الذين كفروا من قومه ما نريك الا بشرا مثلنا و ما نريك اتبعك الا الذين هماراذلنا بادى الراى و ما نرى لكم علينا من فضل بل نظنكم كاذبين... قالوا يا نوح قد جادلتنافاكثرت جدالنا فاتنا بما تعدنا ان كنت من الصادقين (سوره‏هود،آيات‏32و27)

3- قالوا يا شعيب ما نفقه كثيرا مما تقول و انا لنريك فينا ضعيفا و لولا رهطك لرجمناك و ماانت علينا بعزيز (سوره‏هود،آيه‏91)

4- و نادى فرعون فى قومه قال يا قوم اليس لى ملك مصر و هذه الانهار تجرى من تحتىافلاتبصرون × ام انا خير من هذا الذى هو مهين و لايكاد يبين (سوره‏زخرف،آيات‏52-51)

5- ذلك بانهم قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودات و غرهم فى دينهم ما كانوا يفترون(سوره‏آل‏عمران،آيه‏24)

6- فعقروا الناقة فعتوا عن امر ربهم و قالوا يا صالح ائتنا بما تعدنا ان كنت من المرسلين(سوره‏اعراف،آيه‏77)

7- ينادونهم الم نكن معكم قالوا بلى و لكنكم فتنتم انفسكم و تربصتم و ارتبتم و غرتكمالامانى حتى جاء امر الله و غركم بالله الغرور (سوره‏حديد،آيه‏14)

8- هم الذين يقولون لاتنفقوا على من عند رسول الله حتى ينفضوا و لله خزائن السموات والارض و لكن المنافقين لايفقهون × يقولون لئن رجعنا الى المدينة ليخرجن الاعز منها الاذلو لله العزة و لرسوله و للمؤمنين و لكن المنافقين لايعلمون (سوره‏منافقون،آيات‏7و8)

9- فاما الانسان اذا ما ابتليه ربه فاكرمه و نعمه فيقول ربى اكرمن (سوره‏فجر،آيه‏15)

10- ام يقولون نحن جميع منتصر × سيهزم الجمع و يولون الدبر (سوره‏قمر،آيات‏44و45)

11- وذر الذين اتخذوا دينهم لعبا و لهوا و غرتهم الحياة الدنيا (سوره‏انعام،آيه‏70)

12- يا ايها الناس... ان وعد الله حق فلاتغرنكم الحياة الدنيا و لايغرنكم بالله الغرور(سوره‏لقمان،آيه‏33)

ترجمه

1- (خداوند به شيطان) فرمود: «در آن هنگام كه به تو فرمان دادم چه چيز تو را مانع شد كهسجده كنى؟!» گفت: «من از او بهترم! مرا از آتش آفريده‏اى و او را از گل‏»!

2- اشراف كافر قومش(قوم نوح) گفتند: «ما تو را جز بشرى همچون خودمان نمى‏بينيم! وكسانى را كه از تو پيروى كرده‏اند جز گروهى اراذل ساده لوح مشاهده نمى‏كنيم و براى شمافضيلتى نسبت‏به خود نمى‏بينيم! بلكه شما را دروغگو تصور مى‏كنيم‏»! گفتند: اى نوح! تو باما جر و بحث كردى و زياد هم جر و بحث كرد!(بس است!) اگر راست مى‏گويى آنچه را(ازعذاب الهى) به ما وعده مى‏دهى بياور!

3- گفتند: «اى شعيب! بسيارى از آنچه را مى‏گويى ما نمى‏فهميم! و ما تو را در ميان خودضعيف مى‏يابيم و اگر(به خاطر) قبيله كوچكت نبود تو را سنگسار مى‏كرديم و تو در برابر ماقدرتى ندارى‏»!

4- فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت: «اى قوم من! آيا حكومت مصر از آن من نيست؟و اين نهرها تحت فرمان من جريان ندارد؟ آيا نمى‏بينيد؟! - مگر نه اين است كه من از اينمردى كه از خانواده و طبقه پستى است و هرگز نمى‏تواند فصيح سخن بگويد بهترم؟!

5- اين عمل آنها(يهود) به خاطر آن است كه مى‏گفتند: «آتش(دوزخ) جز چند روزى به مانمى‏رسد(و كيفر ما به خاطر امتيازى كه بر اقوام ديگر داريم بسيار محدود است) اين افترا(ودروغى كه به خدا بسته بودند) آنها را در دينشان مغرور ساخت(و گرفتار انواع گناهان شدند)».

6- سپس(قوم صالح) «ناقه‏» را پى كردند و از فرمان پروردگارشان سرپيچيدند و گفتند: «اىصالح! اگر تو از فرستادگان(خدا) هستى آنچه ما را به آن تهديد مى‏كنى بياور»!

7- آنها(دوزخيان) را صدا مى‏زنند «مگر ما با شما نبوديم؟! مى‏گويند:آرى! ولى شما خود رابه هلاكت افكنديد و انتظار(مرگ پيامبر را) كشيديد و(در همه چيز) شك و ترديد داشتيد وآرزوهاى دور و دراز شما را فريب داد تا فرمان حق فرارسيد و شيطان فريبكار شما را دربرابر(فرمان) خدا فريب داد»!

8- آنها(منافقان) كسانى هستند كه مى‏گويند: «به افرادى كه نزد رسول خدا هستند انفاقنكنيد تا پراكنده شوند!» (غافل از اينكه) خزاين آسمانها و زمين از آن خداست ولى منافقاننمى‏فهمند - آنها مى‏گويند: اگر به مدينه بازگرديم، عزيزان، ذليلان را بيرون مى‏كنند! درحالى كه عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است، ولى منافقان نمى‏دانند!

9- اما انسان هنگامى كه پروردگارش او را براى آزمايش، اكرام مى‏كند و نعمتمى‏بخشد(مغرور مى‏شود) و مى‏گويد: «پروردگارم مرا گرامى داشته است‏»!

10- يا مى‏گويند: «ما جماعتى متحد و نيرومند و پيروزيم‏»؟! - (ولى بدانند) به زودىجمعشان شكست مى‏خورد و پا به فرار مى‏گذارند.

11- كسانى را كه آيين(فطرى) خود را به بازى و سرگرمى گرفتند و زندگى دنيا آنها را مغرورساخته، رها كن!

12- اى مردم!... به يقين وعده الهى حق است، پس مبادا زندگانى دنيا شما را بفريبد ومبادا(شيطان) فريبكار شما را به(كرم) خدا مغرور سازد!

تفسير و جمع‏بندى

نخستين جرقه‏هاى غرور همان طورى كه اشاره شد در آغاز آفرينش انسان و در چهرهشيطان ديده شد و همان گونه كه در اولين آيه مورد بحث آمده هنگامى كه خداوند به اوخطاب كرد «چه چيز تو را مانع شد از اينكه بر آدم سجده كنى هنگامى كه به تو فرمان دادم‏»،(قال ما منعك الا تسجد اذ امرتك...) (2)

«شيطان(با لحنى غرور آميز) گفت: من از او بهترم! مرا از آتش آفريده‏اى او را از گل‏»، (قال اناخير منه خلقتنى من نار و خلقته من طين) (3)

آرى حجاب غرور و خودبينى چنان بر چشم بصيرت او افتاد كه به او اجازه نداد راه سعادتخود را كه فرمان صريح خداست‏ببيند و در پرتگاه عصيان سقوط كرد و براى هميشه مطرود وملعون شد، بنابراين مى‏توان گفت: همان گونه كه پيشواى مستكبران جهان ابليس استپيشواى مغروران عالم نيز اوست و اين دو، يعنى «غرور» و «استكبار»، لازم و ملزوم يكديگرند!

ابليس بر اثر غرور و استكبار نتوانست‏برترى خاك را بر آتش و برترى توبه را بر لجاجت واصرار بر گناه دريابد، گام در بيراهه گذارد و همچنان در بيراهه سرگردان است.

در آيه بعد به داستان نوح يعنى نخستين پيامبر اولوا العزم مى‏رسيم كه به خوبى نشانمى‏دهد يكى از عوامل مهم سرپيچى قوم او در برابر ارشادهاى دلسوزانه‏اش همان صفترذيله «غرور» بود، مى‏فرمايد: «اشراف كافر قومش(در برابر دعوت او) گفتند: ما تو را جزبشرى همچون خودمان نمى‏بينيم و كسانى را كه از تو پيروى كرده‏اند جز گروهى فرومايه واراذلى ساده لوح نمى‏يابيم! و فضيلتى براى شما نسبت‏به خود مشاهده نمى‏كنيم بلكه شما راجمعى دروغگو گمان مى‏كنيم‏»، (فقال الملاء الذين كفروا من قومه ما نريك الا بشرا مثلنا و مانريك اتبعك الا الذين هم اراذلنا بادى الراى و ما نرى لكم علينا من فضل بل نظنكم كاذبين) (4)

و در چند آيه بعد نخوت و غرور خود را بيشتر ظاهر مى‏كنند با صراحت مى‏گويند:

«اى نوح! با ما جر و بحث كردى و زياد سخن گفتى(بس است!) اگر راست مى‏گويى آنچه را(ازعذاب الهى) به ما وعده مى‏دهى بياور»! (قالوا يا نوح قد جادلتنا فاكثرت جدالنا فاتنا بماتعدنا ان كنت من الصادقين) (5)

معمولا انسانها از ضررهاى احتمالى به حكم عقل پرهيز دارند، ولى اين قوم مغرور با اينكهآثار حقانيت را در معجزات نوح مى‏ديدند و احتمال مجازات الهى بسيار قوى بود، نه تنهااعتنايى نداشتند بلكه نوح را تشويق به درخواست عذاب الهى مى‏كردند!

آرى همان غرورى كه حجاب شيطان شد حجاب قوم نوح گرديد و سرانجام در چنبر عذابالهى گرفتار شدند و ريشه آنها قطع شد. اين است‏سرنوشت مغروران در تمام طول تاريخ.

در سومين آيه سخن از قوم شعيب است كه به دنبال قوم نوح گرفتار غرور و خودبينى شدندو سرنوشتى همانند آنها پيدا كردند، مى‏فرمايد: «آنها به شعيب گفتند: «بسيارى را از آنچهمى‏گويى ما اصلا نمى‏فهميم! ما تو را در ميان خود ضعيف مى‏بينيم و اگر به خاطر احترامقبيله كوچكت نبود سنگسارت مى‏كرديم! و تو در برابر ما قدرتى ندارى‏»! (قالوا يا شعيب مانفقه كثيرا مما تقول و انا لنريك فينا ضعيفا و لولا رهطك لرجمناك و ما انت علينا بعزيز) (6)

آنها در واقع در برابر دلايل منطقى و سخنان سنجيده و معجزات الهى حضرت شعيبپاسخى نداشتند، ولى غرور و نخوتشان اجازه نمى‏داد تسليم حق شوند و سرانجام صيحه وصاعقه آسمانى در يك چشم بر هم زدن خانه و كاشانه و خود آنها را به آتش كشيد و در همكوبيد و چيزى جز پيكرهاى نيم سوخته آنها باقى نماند!

در چهارمين آيه كه ناظر به داستان فرعون است چهره زشت ديگرى از اين صفت رذيله نيزديده مى‏شود و نشان مى‏دهد كه غرور و نخوت چنان مغز او را پر كرده بود كه نه تنها اعتنايىبه دلايل روشن موسى نكرد بلكه با سخنانى كودكانه سرپيچى خود را توجيه نمود، مى‏فرمايد: «فرعون در ميان قوم خود ندا داد و گفت آيا حكومت مصر از آن من نيست؟ و اين نهرها تحتفرمان من جريان ندارد؟ آيا نمى‏بينيد - من از اين مردى كه از خانواده حقيرى است و هرگزنمى‏تواند فصيح صحبت كند برترم‏»! (و نادى فرعون فى قومه قال يا قوم اليس لى ملك مصرو هذه الانهار تجرى من تحتى افلاتبصرون × ام انا خير من هذا الذى هو مهين و لايكاد يبين) (7)

سپس به سخنان واهى و بى اساسى توسل جست كه اگر موسى راست مى‏گويد چرا موسىدستبند طلا ندارد؟ چرا فرشتگان با او نيامدند؟!

افراد مغرور همچون فرعونها و نمرودها به خاطر بى اعتنايى و غرورشان اهميتى به چگونگىسخنان خود نمى‏دادند و بسيار ديده شده كه حرفهاى ابلهانه‏اى مى‏زنند كه حتى نزديكانشاندر دل به آنها مى‏خنديدند و به يقين چنين حالتى سد راه همه معارف الهيه و شناختواقعيات زندگى است.

جالب اينكه موسى(ع) اگر گرهى در زبانش بود مربوط به كودكى بود اما هنگامى كه بهنبوت رسيد و از خدا درخواست گشوده شدن عقده زبانش كرد خداوند به تقاضاى او جامهتحقق پوشيد ولى فرعون بى اعتنا به وضع جديد همچنان به وضع سابق اشاره مى‏كند ولكنت زبانش را يادآور مى‏شود.

در پنجمين آيه اشاره‏اى به قوم يهود دارد كه آنها نيز بر اثر غرور و خودبينى امتيازاتنامعقولى براى خود قائل بودند و همين تفكر غلط سبب گمراهى و طغيان آنها شد،مى‏فرمايد: «اين(اعراض و روى گردانى آنها از آيات الهى) به خاطر آن است كه مى‏گفتند: «جزچند روزى آتش دوزخ به ما نمى‏رسد(و مجازات ما به خاطر گناهان سنگينمان بسيار كماست چون قوم برترى هستيم!) اين افترا و دروغى كه(به خدا) بسته بودند آنها را در دينشانمغرور ساخته بود»، (ذلك بانهم قالوا لن تمسنا النار الا اياما معدودات و غرهم فى دينهم ماكانوا يفترون) (8)

تاريخ بنى اسرائيل نشان مى‏دهد كه از گناهكارترين و سركش‏ترين اقوام بوده‏اند و يكى ازدلايل عمده آن همان غرور و نخوت آنها بوده است.

متاسفانه هنوز گروهى از آنها به نام صهيونيست‏ها از باده غرور سرمستند و هر روز مرتكبجنايات تازه‏اى مى‏شوند كه چهره تاريخشان را سياه‏تر از سابق مى‏كند.

آنها همه چيز را براى خودشان مى‏خواهند و براى ديگران حقى قائل نيستند خود را قومبرتر مى‏شمرند و ديگران را با ديده حقارت مى‏نگرند.

ششمين آيه ناظر به قوم «صالح‏» است كه آنها نيز چنان مست‏باده غرور بودند كه با صراحتاز پيامبرشان تقاضاى مجازات الهى كردند، با اينكه معجزه آشكار او را با چشم خود مى‏ديدند،مى‏فرمايد: «آنها ناقه را(همان شترى كه به اعجاز الهى از كوه بيرون آمده بود) پى كردند و ازفرمان پروردگارشان سرپيچيدند و گفتند: اى صالح اگر از فرستادگان خدا هستى عذابى راكه ما را به آن تهديد مى‏كنى بياور»! (فعقروا الناقة فعتوا عن امر ربهم و قالوا يا صالح ائتنا بماتعدنا ان كنت من المرسلين) (9)

قرآن به دنبال آن مى‏گويد: «زمين لرزه وحشتناكى آنها را فراگرفت و صبحگاهان بدنهاى بىجانشان در خانه‏هاشان باقى ماند!(و اين است‏سرانجام يك قوم مغرور و از خدا بى خبر)»!

در هفتمين آيه سخن از دوزخيان است كه در قيامت در ظلمت و تاريكى به سر مى‏برند درحالى كه مؤمنان با نور ايمان در عرصه محشر شتابان مى‏گذرند: «منافقان دوزخى آنها را صدامى‏زنند كه مگر ما با شما نبوديم؟ مى‏گويند: آرى! و لكن شما خود را به هلاكت افكنديد وانتظار(مرگ پيامبر را) كشيديد(و در همه چيز) شك و ترديد داشتيد و آرزوهاى دو و دراز،شما را مغرور ساخت تا فرمان خدا فرارسيد و شيطان شما را در برابر خداوند به غرور فريبواداشت‏»! (ينادونهم الم نكن معكم قالوا بلى و لكنكم فتنتم انفسكم و تربصتم و ارتبتم وغرتكم الامانى حتى جاء امر الله و غركم بالله الغرور) (10)

سپس در آيه بعد از آن با صراحت‏به آنها گفته مى‏شود كه «امروز هيچ راه فرارى نداريد وجايگاه شما آتش دوزخ است‏».

در اينجا به خوبى مى‏بينيم كه يكى از صفات بارز منافقان دوزخى غرور و گرفتارى در چنگالآرزوهاى دور و دراز شمرده شده است.

همان گونه كه در آغاز بحث گفتيم در عنوان «غرور» معنى فريب نهفته شده است، ولى گاهانسان خودش را فريب مى‏دهد و مغرور مى‏شود و گاه شيطان و يا انسانهاى شيطان صفت را.

در هشتمين آيه سخن از منافقان مغرور در اين دنياست كه چگونه در برابر مؤمنان راستين وفقير نمايش ثروت مى‏دادند و آنها را تحقير مى‏كردند، مى‏فرمايد: «آنها كسانى هستند كهمى‏گويند: به افرادى كه نزد رسول خدا هستند انفاق نكنيد تا پراكنده شوند(غافل از اينكه)خزاين آسمانها و زمين از آن خداست ولى منافقان نمى‏دانند»! (هم الذين يقولون لاتنفقواعلى من عند رسول الله حتى ينفضوا و لله خزائن السموات و الارض و لكن المنافقينلايفقهون) (11)

سپس غرور و نخوت را به اوج رسانده مى‏گويند: «اگر ما(از ميدان جنگ) به مدينه بازگرديمعزيزان، ذليلان را بيرون خواهند كرد در حالى كه عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمناناست ولى منافقان نمى‏دانند»، (يقولون لئن رجعنا الى المدينة ليخرجن الاعز منها الاذل و للهالعزة و لرسوله و للمؤمنين و لكن المنافقين لايعلمون) (12)

اگر منافقان، «مغرور» نبودند اين گونه ثروت و قدرت خود را به رخ مؤمنان نمى‏كشيدند و بهآنها با ديده حقارت نمى‏نگريستند و در وادى خطرناك كفر و نفاق سرگردان نمى‏شدند.

در نهمين آيه سخن از طبيعت انسان - يا به تعبير ديگر طبيعت انسانهاى تربيت نايافته و كمظرفيت است - كه به هنگام نعمت و قدرت مغرور مى‏شوند و سركش، مى‏فرمايد: «اما انسانهنگامى كه خداوند او را به عنوان امتحان اكرام مى‏كند و نعمت مى‏بخشد(مغرور مى‏شود و)مى‏گويد: پروردگارم مرا گرامى داشته است‏»! (فاما الانسان اذا ما ابتليه ربه فاكرمه و نعمهفيقول ربى اكرمن) (13)

اگر اين سخن از سر شكرگزارى و سپاس پروردگار بود به يقين مايه تواضع و كمك به يتيمانو مسكينان مى‏شد، ولى همان گونه كه لحن آيات بعد از آن نشان مى‏دهد اين سخن از روىغرور و نخوت است و به همين دليل نه تنها اثر مطلوب و سازنده‏اى بر آن مترتب نمى‏شودبلكه سرچشمه سركشى و طغيان مى‏گردد.

در دهمين آيه سخن از مشركان خودخواه و خودپرست مكه است، مى‏فرمايد: «آنها مى‏گويندما جماعتى متحد و نيرومنديم(و به همين دليل پيروزى با ماست)»، (ام يقولون نحن جميعمنتصر) (14)

خداوند به اين مغروران سبك مغز هشدار مى‏دهد كه: «به زودى جمعشان شكست مى‏خوردو پا به فرار مى‏گذارند»! (سيهزم الجمع و يولون الدبر) (15)

در تمام اين موارد به خوبى مى‏بينيم كه غرور و خودبينى عامل مهم گناه و شكست وبدبختى است و قرآن مجيد در يك پيشگويى اعجاز آميز خبر از شكست و ناكامى اين گروهمغرور مى‏دهد، شكستى كه به زودى دامانشان را گرفت و عبرت مردم شدند.

در يازدهمين آيه سخن از مشركانى است كه دين و آيين حق را به بازى گرفته‏اند و مال وثروت دنيا آنها را مغرور ساخته است و همين امر سبب كفر و عنادشان با حق شد، مى‏فرمايد:«كسانى را كه آيين(فطرى) خود را به بازى و سرگرمى(و استهزاء) گرفتند و زندگى دنيا آنهارا مغرور ساخته است رها كن‏»، (وذر الذين اتخذوا دينهم لعبا و لهوا و غرتهم الحياة الدنيا...) (16)

اين تعبير شايد گواه اين باشد كه آنها قابل هدايت نيستند، چرا كه باده غرور چنان آنها راسرمست كرده و زرق و برق دنياى مادى چنان آنها را فريب داده كه به هيچ وجه حاضر بهتسليم در برابر حق نيستند و جز سخريه و استهزاء در برابر حق كارى ندارند و اين معنى ازعمق فاجعه‏اى كه به خاطر غرورشان در آن گرفتارند خبر مى‏دهد.

تعبير به «دينهم‏» اشاره به فطرى بودن دين الهى است كه در سرشت همه انسانها حتىمشركان وجود داشته و دارد، يا اينكه اشاره به كسانى است كه حتى آيين بت‏پرستى خودشانرا به بازى و مسخره مى‏گرفتند و به خاطر غرور حتى به آن هم پايبند نبودند و يا اشاره بهآيين اسلام است كه خداوند به نفع آنان و براى آنها فرستاده است.

در دوازدهمين آيه به همه انسانها هشدار مى‏دهد و از اينكه فريب زرق و برق دنيا را بخورند وبه آن مغرور شوند و در دام شيطان بيفتند بر حذر مى‏دارد، مى‏فرمايد: «اى مردم! ... وعدهالهى حق است مبادا زندگى دنيا شما را بفريبد و مغرور سازد و مبادا شيطان شما را فريبدهد»! (يا ايها الناس... ان وعد الله حق فلاتغرنكم الحياة الدنيا و لايغرنكم بالله الغرور) (17)

جالب اينكه اسباب غرور در اين آيه دو چيز شمرده شده: زرق و برق دنيا» و «شيطان‏» و اينتعبير نشان مى‏دهد كه گاه انسان بى آنكه از زندگى مادى مرفهى برخوردار باشد تنها بامشتى خيالات بى اساس مغرور مى‏شود و براى خود مقام و شخصيتى مى‏پندارد، در برابرحق سركشى مى‏كند و در دام شيطان گرفتار مى‏شود. درست است كه دنياى پر زرق و برقيكى از دامهاى شيطان است ولى گاه خيال و پندار هم سرچشمه نفوذ شيطان مى‏گردد وانسان با آن دلخوش مى‏شود.

نتيجه نهايى

از مجموع آنچه در تفسير و شرح آيات بالا گفته شد اين واقعيت‏به دست مى‏آيد كه مسالهغرور و نخوت ازآن‏روزى‏كه‏آدم‏پابه‏اين‏كره‏خاكى‏نهاد،درتمام‏دورانهاى تاريخ و عصر انبياىپيشين تا امروز، يكى از سرچشمه‏هاى اصلى و خطرناك فساد و انحراف و كفر و نفاق بودهاست، مطالعه در اين آيات نشان مى‏دهد كه تا چه حد اين صفت رذيله مايه بدبختى گروهعظيمى از انسانها و جوامع بشرى مى‏شود و اگر هيچ دليلى بر زشتى اين رذيله اخلاقى جزهمين آيات نباشد كافى است.

نكوهش غرور در روايات اسلامى

مذمت از اين خوى زشت در احاديث اسلامى نيز بازتاب گسترده‏اى دارد:

1- در حديثى از امام اميرمؤمنان(ع) مى‏خوانيم: «سكر الغفلة و الغرور ابعد افاقة من سكرالخمور!; مستى غفلت و غرور از مستى شراب طولانى‏تر است‏». (18)

2- در حديث ديگرى از همان حضرت مى‏خوانيم: «جماع الشر فى الاغرار بالمهل و الاتكالعلى العمل; كانون بدى‏ها در مغرور شدن به مهلت الهى و اعتماد بر اعمال(ناچيز) است‏». (19)

انسان عمل خير ناچيزى انجام مى‏دهد و به وسيله آن خود را اهل نجات مى‏داند و آزادى بىقيد و شرطى براى خود قائل است‏يا اينكه گناهانى از او سر زده و مهلت پروردگار سببغرورش مى‏شود.

3- در حديث ديگرى از آن حضرت مى‏بينيم غرور ضد عقل شمرده شده است، مى‏فرمايد:«لايلقى العاقل مغرورا; آدم عاقل هرگز مغرور ديده نمى‏شود». (20)

4- در حديث ديگرى از همان حضرت مى‏خوانيم كه غرور، انسان را در انبوهى از خيالاتگرفتار مى‏سازد و اسباب نجات را از او قطع مى‏كند: «من غره السراب تقطع به الاسباب!;كسى كه سراب‏ها او را فريب دهد و مغرور سازد اسباب(نجات) از او قطع مى‏شود»! (21)

5- همان امام بزرگوار در تعبير زيباى ديگرى در باره گروهى از منحرفان مى‏فرمايد: «زرعواالفجور و سقوه الغرور و حصدوا الثبور; آنها بذر فجور و گناه را افشاندند و با آب غرور و فريبآن را آبيارى كردند و محصول آن را كه بدبختى و هلاكت‏بود درو كردند»! (22)

6- در سخن ديگرى آن حضرت غرور و خودبينى را يكى از موانع پندپذيرى انسان مى‏شمرد،مى‏فرمايد: «بينكم و بين الموعظة حجاب من العزة; در ميان شما و موعظه حجابى از غروراست‏»! (23)

7- و نيز از همان حضرت در جمله كوتاه و پرمعنى ديگرى آمده است: «طوبى لمن لم تقتلهقاتلات الغرور; خوشا به حال كسى كه عوامل كشنده غرور او را از پاى در نياورد». (24)

آنچه در بالا گفته شد تنها بخش كوچكى از رواياتى است كه در باره خطرات غرور و خودبينىسخن مى‏گويد وگرنه روايات در اين زمينه فراوان است و مطالعه همين بخش براى پى بردنبه آثار زيانبار غرور و خطرات آن كافى است.

2- اسباب غرور

بعضى از بزرگان علم اخلاق گفته‏اند غرور از صفات زشتى است كه هر گروهى به نوعى به آنگرفتارند هر چند اسباب و درجات غرور آنها مختلف است.

اسباب غرور و خودبينى بسيار زياد است و مغروران گروه‏هاى مختلفى هستند:

مغروران به علم و دانش و آنها كسانى هستند كه وقتى به مقامى از علم مى‏رسند غرور وخودبينى بر آنها عارض مى‏شود، جز افكار خويشتن را نمى‏بينند و براى افكار ديگران ارزشىقائل نيستند، گاه خود را از مقربان الهى مى‏پندارند و قطعا اهل نجات! اگر كسى كمترينانتقادى از آنها كند ناراحت مى‏شوند و از همه انتظار احترام و پذيرش و قبول را دارند!

گاه مى‏شود كه افراد كم ظرفيت‏با فراگرفتن علم ناچيزى و خواندن كتاب و يا كتابهايى برمركب غرور سوار مى‏شوند و خود را شكننده صد قفل و صد زنجير مى‏دانند چرا كه تنهاصرف مير مير را خوانده‏اند! و اين بدترين نوع غرور است كه عالم و دانشمند را هم از نظرارزش علمى ساقط مى‏كند و هم از جهت ارزش اجتماعى!

در حديثى از رسول خدا(ص) مى‏خوانيم كه به ابن مسعود فرمود: «يابن مسعود! لاتغترنبالله و لاتغترن بصلاحك و علمك و عملك و برك و عبادتك; اى ابن مسعود! به(كرم) خدامغرور نشو و همچنين به صالح بودن و علم و عمل و نيكوكارى و عبادت‏هايت‏»! (25)

در اين حديث‏به عوامل ديگر غرور از جمله اعمال صالح، انفاق در راه خدا و عبادات اشارهشده كه هر كدام از آنها مى‏تواند عاملى براى مستى غرور گردد.

افراد صالح كم ظرفيتى را مى‏بينيم كه هرگاه توفيق انجام عبادات يا اعمال نيكى پيدامى‏كنند ناگهان بر مركب غرور سوار شده و خود را اهل نجات و سعادت مى‏شمرند و همهمردم در نظرشان كوچك مى‏شوند و همين امر باعث هلاكتشان مى‏گردد.

يكى ديگر از عوامل غرور، مغرور شدن به لطف و كرم و مغفرت خداست، افرادى هستند كهبى محابا و جسورانه گناه مى‏كنند، هنگامى كه از آنها سؤال شود اين چه كار زشتى است كهشما انجام مى‏دهيد؟ مى‏گويند: خداوند كريم و غفور و رحيم است، خدايى را كه مامى‏شناسيم از آن بالاتر است كه گناهان اين بنده ناچيز را به رخ او بكشد و به خاطر آن ما رامجازات كند، اصولا اگر ما گناه نكنيم عفو و كرم خدا چه مى‏شود؟

اين گونه افكار انحرافى و سخنان غير منطقى جرات آنها را در گناه بيشتر مى‏كند واعث‏سقوط و هلاكتشان مى‏شود!

به همين دليل در قرآن و روايات اسلامى از اين نوع غرور شديدا نهى شده است در آيه‏6 سورهانفطار مى‏خوانيم: «يا ايها الانسان ما غرك بربك الكريم; اى انسان! چه چيز تو را در برابرپروردگار كريمت مغرور ساخته است‏»؟

اميرمؤمنان(ع) در تفسير اين آيه مى‏فرمايد: «يا ايها الانسان ما جراك على ذنبك؟ و ما غركبربك؟ و ما انك بهلكة نفسك؟!; اى انسان! چه چيز تو را بر گناهت جرات داده؟ و چه چيز تورا در برابر پروردگارت مغرور ساخته؟ و چه چيز تو را به هلاكت‏خويشتن علاقه‏مند كردهاست‏». (26)

فرق است‏بين كسى كه گناه مى‏كند و جسور است و گويى خود را طلبكار مى‏داند و بينكسى كه گناهى از او سرزده و شرمنده است و اميد به رحمت‏حق دارد، اولى بر مركب غرورسوار است و دومى دست‏به دامن لطف پروردگار زده است.

جهل و نادانى يكى ديگر از اسباب غرور است، همان گونه كه علم و دانش گاه سبب غرورمى‏شود جهل و نادانى نيز در بسيارى از جاهلان سبب غرور است. در حديثى از اميرمؤمنانمى‏خوانيم: «من جهل اغر بنفسه و كان يومه شرا من امسه; كسى كه جاهل است مغرور بهخويشتن مى‏شود و امروزش بدتر از ديروز اوست‏»! (27)

ديگر از اسباب غرور كه گروه زيادى را در كام خود فرو برده است دنيا و زرق و برق دنيا، مال،مقام، جوانى، زيبايى و قدرت است.

افراد كم ظرفيت همين كه به يكى از اين امور نايل شوند فراموش مى‏كنند كه اينها عاريتىاست و هميشه در معرض زوال و نابودى قرار دارد. اين فراموشى سبب خودبينى و غرور آنهامى‏شود و اين غرور آنها را از خدا دور و به شيطان نزديك و آلوده به انواع گناهان مى‏سازد.

در حديثى از اميرمؤمنان على(ع) مى‏خوانيم: «الدنيا حلم و الاغترار بها ندم; دنيا خواب وخيالى بيش نيست و مغرور شدن به آن سبب پشيمانى است‏»! (28)

در حديثى از همان بزرگوار مى‏خوانيم: «لاتغرنك العاجلة بزور الملاهى، فان اللهو ينقطع، ويلزمك ما اكتسبت من المآثم; دنيا تو را با سرگرمى‏هاى باطل نفريبد و مغرور نسازد چرا كهسرگرمى‏ها پايان مى‏يابد و گناهش بر تو باقى مى‏ماند»! (29)

از شگفتيها اين است كه همه مردم با چشم خود زوال سريع نعمت‏ها و از ميان رفتن اموال وثروت‏ها و سقوط حكومت‏ها و قدرت‏هاى دنيوى را همه روز با چشم خود مى‏بينند، اماهنگامى كه خودشان به آن مى‏رسند چنان مغرور مى‏شوند كه فكر مى‏كنند آنچه مربوط بهآنهاست جاودانى است و هرگز از آنها گرفته نمى‏شود!

آرى اسباب غرور بسيار متنوع است و رهايى از چنگال آن مشكل و جز در سايه بيدارى و تقواو سپردن خويش به خداوند و توجه به زوال سريع نعمت‏ها امكان‏پذير نيست.

3- علايم و نشانه‏هاى غرور

نشانه‏هاى غرور گاهى بسيار آشكار است‏به گونه‏اى كه انسان در نخستين برخورد به آن پىمى‏برد و مى‏فهمد كه فلان شخص گرفتار غرور و خودبينى است. بى‏اعتنايى به مردم، بىتوجهى به حلال و حرام الهى، رعايت نكردن ادب با بزرگان و ترك محبت‏با دوستان و بستگان، بى‏رحمى نسبت‏به زيردستان، ذكر سخنان ناموزون و دور از ادب، سر دادن خنده و قهقههبلند، دويدن در حرف ديگران، نگاه‏هاى تحقيرآميز به صالحان و پاكان و عالمان و همچنين راهرفتن به صورت غير متعارف، پا را به زمين كوبيدن، شانه‏هها را تكان دادن، نگاه‏هاى غيرمتعارف به زمين و آسمان نمودن و حتى گاهى كارهاى ديوانگان را انجام دادن اينها همه ازنشانه‏هاى غرور است.

ولى گاه حالت غرور مخفى است و به اين سادگى خود را نشان نمى‏دهد بلكه با دقت مى‏توانبه وجود چنين صفتى در خويشتن و يا ديگران پى برد. مانند اينكه بعضى افراد پس از مدتكوتاهى درس استاد را رها مى‏كنند و خود را مستغنى و بى‏نياز مى‏دانند، يا مانند كسى كهعلاقه شديدى در خود به انزوا و گوشه‏گيرى از مردم احساس مى‏كند و ممكن است‏بهانه آن راآلوده نشدن به مجالس غيبت و گناه و مانند آن ذكر كند در حالى كه با دقت مى‏يابيم كهعامل اصلى، غرور و خود بزرگ‏بينى است. خود را پاك، آگاه و مؤمن مى‏پندارد و ديگران راناقص و آلوده.

آرى نه تنها غرور، بلكه بسيارى از صفات رذيله گاهى در زواياى روح انسان پنهان مى‏شوند وخود را به صورت فضايل نشان مى‏دهند، به گونه‏اى كه تشخيص آن جز براى اساتيد هوشياراخلاق ميسر نيست.

4- آثار و پيامدهاى فردى و اجتماعى غرور

در ميان صفات رذيله شايد كمتر صفتى به اندازه غرور زيان‏آور و مرگبار باشد.

پيامدهاى غرور تمام زندگى انسان را تحت تاثير خود قرار مى‏دهد و دنيا و آخرت را تباهمى‏كند. از ميان آثار زيانبار غرور به امور زير مى‏توان اشاره كرد:

1- غرور، حجاب ضخيمى بر عقل و فهم انسان مى‏فكند و او را از درك حقايق بازمى‏دارد و بهاو اجازه نمى‏دهد خود و ديگران را آنچنان كه هست و هستند بشناسد و حوادث اجتماعى رادرست ارزيابى كرده در برابر آنها موضع صحيح بگيرد.

در بحث‏هاى سابق در حديثى از اميرمؤمنان على(ع) خوانديم: «مستى غرور از مستى شرابهم سخت‏تر است!» اين مستى همان حجاب غرور است.

2- غرور مايه شكست در زندگى و سبب عقب افتادگى است،يك لشكر مغرور به سادگىجنگ را مى‏بازد،يك سياستمدار مغرور به آسانى زمين مى‏خورد،يك محصل مغرور درامتحانات رفوزه مى‏شود،يك ورزشكار مغرور بازى را به حريف مى‏بازد و بالاخره يك مسلمانمغرور خود را گرفتار قهر و غضب الهى مى‏سازد.تعبيربه‏«قاتلات‏الغرور»درروايات‏اسلامى‏ممكن‏است‏اشاره‏به‏همين‏معنى‏باشد.

3- غرور تكامل انسان را متوقف مى‏سازد، بلكه مايه انحطاط و عقب‏گرد او مى‏شود; زيراهنگامى كه انسان مغرور مى‏شود نقايص خود را نمى‏بيند و كسى كه احساس نقصان نكند بهدنبال كمال نمى‏رود.

آنچه در حديث اميرمؤمنان در گذشته خوانديم كه مى‏فرمود: «كسى كه جاهل باشد مغرورمى‏شود و امروز او از ديروزش بدتر است‏» اشاره به همين نكته مهم است.

4- غرور سبب فساد و تباهى عمل مى‏شود، زيرا در انجام آن دقتى به خرج نمى‏دهد و همينامر كار او را خراب مى‏كند، يك جراح مغرور ممكن است‏بيمار خود را در كام مرگ فروبرد و ياحد اقل ناقص سازد، يك راننده مغرور گرفتار تصادف‏هاى زيانبار مى‏شود، همچنين يكمؤمن مغرور گرفتار رياء و عجب و ساير امورى كه عمل را فاسد مى‏كند مى‏شود; در حديثى ازاميرمؤمنان(ع) مى‏خوانيم: «غرور الامل يفسد العمل; غرور ناشى از آرزوها، سبب فساد عملمى‏شود». (30)

5- غرور مانع از عاقبت انديشى است، چنانكه در حديثى از اميرمؤمنان آمده است: «لم يفكرفى عواقب الامور من وثق بزور الغرور; كسى كه اعتماد بر غرور و باطل كند از تفكر در عاقبتكارها باز مى‏ماند». (31)

6- غرور غالبا سبب ندامت و پشيمانى مى‏شود، چرا كه انسان نمى‏تواند ارزيابى صحيحى ازخود و ديگران را داشته باشد و در محاسبات خود در حركت فردى و اجتماعى گرفتار اشتباهمى‏شود و همين امر او را به ندامت و پشيمانى مى‏كشاند، در همين زمينه در حديثاميرمؤمنان(ع) مى‏خوانيم: «دنيا خواب و خيالى بيش نيست و مغرور شدن به آن موجبپشيمانى است‏». (32)

7- در يك جمله مى‏توان گفت: افراد مغرور در دنيا و آخرت تهيدست و بيچاره‏اند، چنانكه درحديثى از امام صادق(ع) آمده است: «المغرور فى الدنيا مسكين فى الآخرة، مغبون لانه باعالافضل بالادنى; انسان مغرور در دنيا مسكين و بيچاره است و در آخرت مغبون; چرا كه متاعبرتر را به متاع پست‏تر فروخته است‏». (33)

5- طرق درمان غرور

از آنجا كه غرور غالبا ناشى از جهل و عدم شناخت‏خويشتن و قدر و منزلت انسان در پيشگاهخداست نخستين گام درمان اين بيمارى اخلاقى شناخت‏خويشتن و معرفت پروردگار و نيزشناخت لياقت‏ها و شايستگى‏ها در انسانهاى ديگر است.

اگر انسان به گذشته خويش برگردد كه طفلى بود از هر نظر عاجز و ناتوان و به آينده خويشبنگرد كه پير و ناتوان و از كار افتاده مى‏شود و اگر چند روزى قدرت، مال، ثروت، جوانى وزيبايى دارد، همه آنها در معرض انواع آفات است و طبق ضرب‏المثل معروف «به مالت نناز كهبه شبى از بين مى‏رود و به جمالت نناز كه به تبى از بين مى‏رود!» همه اينها آسيب‏پذير است.

و نيز اگر به تاريخ پيشينيان بنگرد و سرعت زوال قدرت‏ها و از ميان رفتن اموال و نابودىامكانات با خبر شود هرگز مست غرور نخواهد شد.

چگونه انسان به عملش مغرور شود و حال آنكه ممكن است‏با ضربه‏اى كه به مغز او تصادفاوارد شود نه تنها همه علومش را فراموش كند حتى نام خود را نيز فراموش كند؟!

چگونه به اموالش مغرور گردد در حالى كه با يك نوسان بازار و پيش آمدن يك حادثه مهماجتماعى، سياسى و يا نظامى نه تنها همه ثروت خود را از دست دهد بلكه بدهى زيادى به بارآورد؟!

چگونه به قدرتش بنازد در حالى كه ممكن است فردا آن را از دست دهد و پشت ميله‏هاىزندان باشد!

به هر حال آنچه انسان را از مركب غرور پايين مى‏كشد و به مستى غرور پايان مى‏دهدناخت‏خويشتن و اوضاع جهان و بى اعتبارى و شدت دگرگونى احوال آن است.

قرآن مجيد به مغروران خطاب مى‏كند و با اين سخن بيدارگر به آنها هشدار مى‏دهد،مى‏فرمايد: «اولم يسيروا فى الارض فينظروا كيف كان عاقبة الذين من قبلهم كانوا اشد منهمقوة و اثاروا الارض و عمروها اكثر مما عمروها و جائتهم رسلهم بالبينات فما كان الله ليظلمهمو لكن كانوا انفسهم يظلمون; آيا در زمين گردش نكردند تا ببينند عاقبت كسانى كه قبل ازآنها بودند چگونه بود؟ آنها نيرومندتر از اينان بودند و زمين را(براى زراعت و آبادى) بيش ازاينان دگرگون ساختند و آباد كردند عمران نمودند و پيامبرانشان با دلايل روشن به سراغشانآمدند(اما آنها انكار كردند و كيفر خود را ديدند) خداوند هرگز به آنها ستم نكرد، آنها بهخودشان ستم مى‏كردند». (34)

شبيه همين معنى در سوره غافر آيه 21 و 82 نيز آمده است.

اگر انسان درست‏به جسم و روح و امكانات خود توجه كند كه چقدر آسيب‏پذيرند و چگونهحوادث كوچك مى‏توانند زندگى او را بر هم زنند، هرگز مست و مغرور نمى‏شود، اميرمؤمنانعلى(ع) مى‏فرمايد: «مسكين بن آدم مكتوم الاجل، مكنون العلل، محفوظ العمل، تؤلمه البقةو تقتله الشرقة و تنتنه العرقة; بيچاره آدميزاد! سرآمد زندگيش نامعلوم، علل بيماريش ناپيداو اعمالش ثبت و ضبط مى‏شود، پشه‏اى او را مى‏آزارد و گلوگير شدن آب يا غذايى او رامى‏كشد و عرق مختصرى او را متعفن و بدبو مى‏سازد»! (35)

در حالات «اياز» وزير معروف مقتدر سلطان محمود غزنوى نقل كرده‏اند كه همه روز در اطاقمخصوصى مى‏رفت و در را مى‏بست و بعد از لحظاتى بيرون مى‏آمد، بينندگان تعجب كردندكه در اين اطاق چه سرى نهفته است كه همه روز «اياز» به آن سركشى مى‏كند، بعد از تحقيقمعلوم شد لباس دوران چوپانيش را در آنجا گذارده و همه روز به آنجا مى‏رود و به آن نگاهمى‏كند و مى‏گويد: اياز تو چوپان بودى! اكنون كه خداوند تو را به مقام وزارت رسانده مغرورمباش، از اين بترس كه فردا مقامت را از دست‏بدهى و از گذشته نيز ناتوان‏تر شوى‏»!

اگر همه قدرتمندان چنين اسباب عبرتى در اختيار داشته باشند هرگز مغرور نخواهند شد،ولى متاسفانه هر كس «اياز» نمى‏شود.

پى‏نوشتها:

1- جلد6، صفحه‏293.

2- اعراف، 12.

3- همان، 12.

4- هود،27.

5- همان، 32.

6- هود، 91.

7- زخرف، 52 - 51.

8- آل عمران، 24.

9- اعراف،77.

10- حديد، 14.

11- منافقون،7.

12- همان، 8.

13- فجر، 15.

14- قمر، 44.

15- همان، 45.

16- انعام، 70.

17- لقمان،33.

18- غررالحكم.

19- همان مدرك.

20- غررالحكم.

21- همان مدرك.

22- نهج البلاغه، خطبه 2.

23- نهج البلاغه، كلمات قصار، حكمت 282.

24- غررالحكم،5973.

25- مكارم الاخلاق، جلد 2، صفحه 350.

26- نهج البلاغه، خطبه‏223.

27- غررالحكم، شماره 8744.

28- همان مدرك، شماره 1384.

29- همان مدرك، شماره‏10363.

30- غررالحكم، 6390.

31- همان مدرك،7566.

32- غررالحكم، 1384.

33- ميزان الحكمه، جلد3، صفحه‏2237(ماده غرور).

34- روم،9.

35- كلمات قصار، حكمت‏419.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation