بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اصلاحات آمریکائی, محمد باقر ذوالقدر   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     29300001 -
     29300002 -
     29300003 -
     29300004 -
     29300005 -
     FOOTNT01 -
     IStart -
     MainFehrest -
 

 

 
 

 

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page

مرتضى مرديها: ديگر استثمار كشورهاى فقير از طرف كشورهاى غنى معنى ندارد و جهانىشدن مبانى اقتصادى ، سياسى و زيست محيطى ... و ادامه دارد اما از نظر مبانى فلسفى مهماينست كه انسانها دريافته اند اعلام جنگ به همديگر براساس شكافهاى سياسى ، نژادى، دين ، ايدئولوژيك و حتى طبقاتى بى فايده است . با جهانى شدن فقط فردى كه نيتسوئى داشته باشد مخالفت مى كند مثل آن سرباز ژاپنى كه بعد از آن كهچهل سال از جنگ دوم جهانى گذشته بود، همچنان درجنگل هاى آسياى جنوب شرقى منتظر دشمن بود و حالا شايد برخى از روشنفكران سنتى ماكه خوشبختانه نسل تفكرشان در حال انقراض استمثل آن سرباز ژاپنى بگويند كه در دانشگاه شان هم مى خواهند ما را استثمار كنند. امابنظر من اينها ولنگارى هايى است كه ارزش ‍ بحث نداد.
10 - ملى گرايى و بازگشت به سنتهاى ماقبل اسلام
جان وآلترمن (كارشناس آمريكايى ) : من معتقدم آنچه كه ما هم اكنون شاهد ظهور آن درايران هستيم يك ناسيوناليزم ملّى بوده است و ايرانيانى كه خواستار انقلاب اسلامى نهتنها در ايران كه در سراسر كره خاك بوده اندحال از ايرانى بودن خود دفاع مى كنند و از ملّت ايران سخن مى گويند، از منافع ملّىايرانيان حرف مى زنند و ناسيوناليزم ايرانى ، ديگر به انقلاب اسلامى در سراسرجهان كارى ندارد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - بنقل از راديو آمريكا - 28/1/79)
محمد حسين دروديان : ما مى خواهيم در رقص ها، پايگوبى هاى محلى ، در كنار و شريك مردمباشيم . ما بعنوان ايرانيان ادامه دهنده راه گذشتگان نه تنها آئين چهارشنبه سورى بلكهتمام آئين ها و رسوم و اعياد گذشته را بايد پاس بداريم اينها با دين و مذهب ما آميختگىدارد.
(روزنامه ايران - 24/12/78)
11 - رابطه با آمريكا و همراهى با روند صلح خاورميانه
راديو فرانسه : مادلين آلبرايت در يك نطق سياسى مهم ، در تلاشى تازه براىگفتگو با جمهورى اسلامى ايران اعلام كرد: آمريكامايل است براى بهبود روابط دو كشور يا با صبورى و گام به گام ، و يا با گامهاىسريع در صورتى كه ايران تمايل و تعهد خود را براى انجام چنين كارى نشان دهد،اقدام كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/12/78).
راديو آمريكا: پيروزى خيركننده اصلاح طلبان در انتخابات پارلمانى ايران ، بسيارىاز صاحب نظران سياسى را متقاعد كرده است كه زمان مناسب براى احياى روابط ايران وآمريكا فرا رسيده است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 28/1/79)
خاوند در خصوص تاءثير بهبود روابط ايران و آمريكا بر وضعيت اقتصادى ايران اظهارداشت : روابط ايران و آمريكا يكى از مسايل بنيادى ، نه فقط سياست خارجى ، بلكهسياست داخلى ايران است .
به گفته وى ، ايران براى بوجود آوردن امنيت خارجى به منظور رشد اقتصادى خود بايددر روابط با آمريكا تجديد نظر كند، حتّى تا زمانى كه دولت ايران روابط عادى باايالات متحده نداشته باشد، نمى تواند نظر اتحاديه اروپا را نيز جلب كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 13/6/77)
راديو آمريكا: به گزارش خبرنگار صداى آمريكا با وجودى كه ايران هنوز از ديدگاهوزارت امور خارجه آمريكا در زمره كشورهاى حامى تروريسم شناخته مى شود، در ماههاىاخير نشانه هايى به چشم خورده است كه شايد زمينه براى بهبود روابط بين ايران وآمريكا مساعد باشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 7/12/78)
روزنامه الوطن مى نويسد: برخى از روشنفكران ايرانى و ديگر كشورها در كنفرانسىبا عنوان ايران در قرن بيست و يكم خواستار بهبود روابط بين تهران و واشنگتن ودموكراسى در ايران شدند.
به نوشته اين روزنامه ، محسن ميلانى يكتحليل گر ايرانى الاصل از دانشگاه فلوريدا گفت كه اگر راه دموكراسى و نزديك شدنبه واشنگتن و برقرارى ارتباط سياسى با همسايگان و ايجاد يك بازار مشترك منطقه اىدنبال شود، ايران سالهاى بهترى را در پيش خواهد داشت .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 1/4/78)
مادلين آلبرايت ، وزير امور خارجه آمريكا: ما نسبت به آينده در رابطه با ايرانخوشبين هستيم ولى با توجه به تحولات جارى در ايران ، خاتمى از نظر سياسى دورانسختى را مى گذراند و عوامل داخلى فراوانى درحال حاضر در سياست ايران نقش بازى مى كنند.
آلبرايت تصريح كرد: تابستان گذشته من دريك سخنرانى به بحث دربارهمسايل موجود بر سر راه رابطه ايران و آمريكا پرداختم و علاقه مقامهاى آمريكا بهبرقرارى رابطه مجدّد با ايران را ابراز كردم .
وى افزود: بين سخنان من و مصاحبه خاتمى با خبرنگار سى .ان .ان وجوه تشابه زيادىوجود داشت .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى -2/11/77 - نيويورك )
مادلين آلبرايت در مصاحبه با خبرنگاران (در مسكو) : ما حاضريم تماممسايل و اختلافات خود را با ايران را در مذاكره با دولت اين كشور در ميان بگذاريم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 11/11/78 - مسكو)
روزنامه يو.اس .تودى به نقل از يك مقام رسمى آمريكا بدون ذكر نام وى نوشت : مابه اين واقعيت واقفيم كه اصلاح طلبان ايران براى آغاز گفتگوى رسمى با آمريكااحتياج به كمك دارند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى -4/12/78 - نيويورك )
خبرگزارى رويتر: انتخابات رياست جمهورىسال 1997 كه در آن محمّد خاتمى روحانى اصلاح طلب برنده شد، اميدهاى مشابه را مبنىبر آن كه تهران و واشگتن مى توانند به زودى اختلافات قديمى خود را فيصله دهند،ايجاد كرد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 28/11/78)
هفته نامه اكونوميست چاپ لندن : اگر آمريكاييان با دادن امتيازاتى ايران را تشويق بهمذاكره نماينده ايران در مقابل چه چيزى ، براى عرضه دارد؟ ايران مدتى است ازارسال پول براى گروه هاى تروريستى در اطراف و اكناف جهان خوددارى نموده است ،ليكن هنوز از چريكهاى حزب ا...لبنان حمايت مى كند و تا زمانى كهاسرائيل جنوب لبنان را در اشغال خود دارد به اين امر ادامه خواهد داد. ايران مى تواندمتعهد شود كه با بيرون رفتن اسرائيل از جنوب لبنان حمايت خود از حزب ا... لبنان رامتوقف نمايد. ايران همچنين مى تواند متعهد شود كه از ياسر عرفات در روند صلح حمايتكند و بدين ترتيب از شدّت موضع سنتى ضد اسراييلى خود بكاهد. ايران در آستانهاصلاحات است . ولى هنوز نيروهاى قدرتمند وجود دارند كه مى خواهند آن را در تاريكىقوانين و مقررات محدود و تنگ نظرانه و يك قوه قضائيه خشن روحانى نگه دارند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى ايران - 1/12/78)
عباس عبدى : جوانان ما در مورد رابطه با آمريكا نبايد فريب عملكرد خطاى جناح راست رابخورند.
(حيات نو 19 - آذرماه 79)
صادق زيبا كلام : مذاكره با آمريكا تنها راه حل مشكلات است و تسخير سفارت آمريكا اينراه را بر ما بست .
(هفته نامه پيام هامون - 10/8/78)
روزنامه صبح امروز: امام در قبول قطعنامه يك جام زهر نوشيد و سعادت ملّت را تضمينكرد، مذاكره با آمريكا نيز احتياج به نوشيدن جام زهر ديگر دارد!
(23/8/78)
حاتم قادرى : تاءكيد بر قطع رابطه با آمريكا صرفا در بين بعضى از مسئولين استنه مردم و ثانيا يك امر داخلى و جناحى است نه ملى !
(روزنامه آفتاب امروز- 17/9/78)
عباس عبدى : با تسخير لانه جاسوسى ظلم بيست و پنج ساله آمريكا به ايران تلافىشد و ديگر نبايد دشمنى با او ادامه يابد.
(روزنامه آفتاب امروز - 13/8/78)
خبرگزارى جمهورى اسلامى : عبداللّ ه نورى خواستار رابطه مستقيم با آمريكا شد.
عبداللّ ه نورى : چرا به جاى رابطه مستقيم با آمريكا به قهر كودكانه دست مى زنيم ؟
(16/8/78)
عباس عبدى : دليلى ندارد مردم احساس تنفر گذشته را نسبت به آمريكا داشته باشند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 16/8/78)
12 - سرمايه گذارى خارجى
هفته نامه ميدل ايست اكونوميك دايجست (ميد) چاپ لندن : دولت ايران و سياست گذاراننفتى كشور براى اصلاحات گسترده از جمله تغيير در قانون اساسى تلاش مى كنند. ايننشريه در مورد انگيزه اين تلاش نوشت : هدف اصلى اين كار راهگشايى براى جذبسرمايه گذارى در صنايع نفت و گاز است ولى در بطن اين تغييرات مساءله مالكيت مستقيمخارجيان وجود دارد كه قرار است در مورد آن تصميم گرفته شود. ميد با اشاره بهاظهارات شخصيتهاى مختلف سياسى كشور در اين مورد نوشته است آنها تلاش مى كنندطرفدارانى جذب كنند تا زمينه براى ايجاد تغيير در قانون اساسى فراهم شود... درزمان حاضر قانون اساسى مالكيت ذخاير نفت و گاز كشور و همين طور تاءسيس بانك را ازسوى بخش خصوصى در داخل و خارج كشور مجاز نمى داند. به همين خاطر است كهقراردادهايى كه طى چند سال گذشته براى توسعه صنايع نفت و گاز كشور منعقد شدههمه از نوع بيع متقابل مى باشند كه در برخى موارد بويژه در پروژه هاى اكتشافىانگيزه براى شركت هاى خارجى را محدود مى سازد.
زرين گل رئيس كميته نفت مجلس شوراى اسلامى هفته پيش در اين مورد گفته بود درصورت عدم تغيير قانون اساسى در اين مورد نمى توان شركتهاى خارجى را نسبت بهسرمايه گذارى نفتى و گاز در مناطق دست نخورده و دور افتاده نظير كردستان ترغيبكرد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 24/4/78)
يروان آبراهاميان (استاد كالج باروك در نيويورك ) : جلب سرمايه هاى خارجى يكى اززمينه هاى جدل انگيز است و يكى از طرق بهبود اقتصادى درحال حاضر به اصطلاح ايجاد تحرك در آن است و آسانترين طريق آن البته تزريقسرمايه خارجى است و اين كارى است كه دولت پيشين رفسنجانى سعى كرد انجامبدهد و دولت كنونى هم مايل است كه انجام بدهد. وى گفت : به نظر من سرمايه خارجىنه تنها به احياى اقتصادى كمك خواهد كرد بلكه بويژه در بخش نفتى كه به ميزانكلانى سرمايه گذارى براى ادامه كار صنعت نفت نياز است بسيار مفيد خواهد بود، اما جلبسرمايه هاى خارجى اساسا به سياست خارجى بستگى دارد، لذا مسئله اقتصاد را نمىتوان از مسائل مربوط به سياست خارجى جدا كرد.
على جلالى گزارشگر راديو آمريكا به نقل از كسانى وى آنها را تحليلگران ناميد گفت: جلب سرمايه هاى خارجى مستلزم تصويب يك رشته قوانين جديد به منظور ترغيب وتضمين امنيّت سرمايه گذاران است . بهبود روابط با ايالات متحده آمريكا و اروپا،عوامل كليدى ديگرى در زمينه بهبود وضع اقتصادى ايران به شمار مى آيد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى به نقل از راديو آمريكا - 15/5/77)
فيگارو : رئيس جمهورى ايران به دو دليل نياز به اروپا دارد، نحست آنكه اقتصادكشورش در حال ورشكستگى است و لزوم سرمايه گذارى خارجى در ايران ضرورى است ودوّم آنكه در غياب ايالات متحده آمريكا تنها اروپاست كه مى تواند به يارى ايرانبشتابد. در مقابل اروپا نيز به ايران نياز دارد تا پس از استحكام اصلاحات آقاىخاتمى در بازسازى كشور شركت كند، كشورى كه از نظر استراتژيك موقعيت استثنايىدارد.
روزنامه ليبراسيون چاپ پاريس نيز نوشته است : نخست وزير ايتاليا در آستانه سفرآقاى خاتمى به خبرنگاران گفت بايد از ميانه روى و اصلاحاتى كه خاتمى در ايرانآغاز كرده است پشتيبانى كرد تا ايران بتواند از انزوا خارج شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى به نقل از راديو آزادى - 19/12/77)
خبرگزارى رويتر: مجلس اصلاح طلب ايران در جهت حذف موانع قانونى بر سر راهسرمايه گذارى خارجى اقدام كرد، حركتى كه كشور ايران براى مبارزه با چالش هاىفزاينده اقتصادى نوميدانه به دنبال آن است .
(روزنامه ايران - 3/6/79)
13 - اصلاح و رفرم در دين
اشكورى : من حجيت وحى را پذيرفتم ، ولى اين كه آيا وحى همين كتاب است خودمحل بحث است ، اين كه آيا در اين كتاب تحريفىحاصل شده است يا نه جاى بحث دارد! چگونگى تدوين كتاب و اين كه آيا واقعا در زمانشما كتاب مزبور دچار كم و زياد نشده است .
(پيام هاجر شماره 290)
تمام تلاش من در ايران براى جدايى دين از سياست است .
احكام اجتماعى دين قابل تغييرند ولو آن بخشى كه در خود قرآن آمده است .
(بنقل از كيهان در كنفرانس برلين )
من طرفدار جدايى دين از دولت و خواهان ريشه كن كردن نظام ولايت فقيه هستم .
(مصاحبه با روزنامه الشرق الاوسط )
بنده اصلا حكومت را از مقوله دين و شرع نمى شناسم و با حكومت فقهى و روحانى مخالفم.
(كيهان - 8/2/79)
حبيب ا... پيمان : قرآن قابل نقد علمى و تجربى است و خود قرآن نيز در آيات بسيارىدعوت به آن نموده است .
(هفته نامه پيام هاجر - 23/9/78)
هفته نامه عصر ما: دغدغه كلى در حال حاضر آن است كه ما چگونه مى توانيم مدرنيته رااسلاميزه و ايرانيزه كنيم و پيش از آنكه با نگاهى درون دينى امر اصلاح دينى به سامانرسد بايد مدرنيته را با شرايط بومى سازگار كرد.
(هفته نامه عصرما - 6/7/79)
مجتهد شبسترى : حقوق جزايى اسلام نه تنها نياز به اصلاح دارد، بلكه خود نيز تواناصلاح را دارد. وى در مجتمع قضايى يوريديكوم وين خواستار اصلاحات عمقى دراحكام حقوقى اسلام شد. چرا كه (به گفته وى ) مجازاتهايى كه توسط (حضرت )محمدص معرفى شد، در حقيقت براى زمان خود نوعى محدود كردن روشهاى مجازات بىاندازه شديد رايج آن دوره بود. (به گفته شبسترى ) مسلمانان با انجام اصلاحاتضرورى تنها راه محمدص را ادامه خواهند داد.
امروزه شرايط ديگرگون اجتماعى ، يك خانه تكانى در حقوق اسلامى - شريعت را مىطلبد، تا اعمال مجازاتهاى انسانى را ممكن سازد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 1/5/79)
راديو آزادى : وولفكانگ گونترلش ، ايران شناس آلمانى طى تحليلى در روزنامهفرانكفورتر آلگمانيه مسئله اصلاحات و اسلام در ايران را مورد ارزيابى قرار داده است.
به گزارش راديو آزادى ، گونترلش در تفسيرى باعنوان آيا رفرم در دين امكانپذير است ؟ مى نويسد جديدترين ضربات عليه جنبش اصلاح طلبى در جمهورىاسلامى ايران اين پرسش را مطرح مى كند كه وقتى عناصر دمكراتيك مانند انتخابات ،مجلس و سازمانهاى غير حكومتى با ساختارهاى برآمده از دين مانند دستگاه روحانيت شيعه وقوانين مذهبى و شوراى نگهبان به هم آميخته اند در اين صورت چگونه مى توانداصلاحات قابل تحقق باشد.
اكنون در بخشى از جنبش دانشجويى آشكارا اين پرسش مطرح مى شود كه آيا رفرم دردين اجتناب ناپذير است ، آنها و بخش بزرگى از روشنفكران و دگرانديشان با اظهارعقيده خود بر لبه پرتگاهى كه بين تفكر عقلانى آنها و اتهامات موجود در ايران كشيدهشده حركت مى كنند.
اين روزنامه آلمانى در ادامه مى نويسد: چه كسى مى توند يك رفرم در دين را واقعيتببخشد، خاتمى نيت خير دارد اما خود اسير سيستمى است كه به آن تعلق دارد و از آغاز نيزآنرا مى خواسته است .
رويدادهاى اخير نشان داد كه حوزه نفوذ او از مرز سخنانش فراتر نمى رود بنابراينسياستمدار يا روحانى كه آشكارا براى جدايى دين از دولت گام به پيش بگذارد در چشمانداز نيست ، با وجود اين ايده رفرم در دين در سطوح بالاى روحانيون بدون طرفدارنيست .
مى توان از كسانى نام برد كه در موقعيتى قرار دارند كه بتوانند بتدريج مقاومت مؤثرى هدايت كنند، براى نمونه آيت ا... منتظرى كه بارها به عنوان يك دگرانديش تحتفشار و مراقبت است و بطور مرتب روحانيون مسلط بر نظام را مورد انتقاد قرار مى دهند امااو نيز احكام خود را از مقام و مرتبه مذهبى خود صادر مى كند.
اين روزنامه در پايان مى نويسد: به نظر مى رسد كه براى ايرانيان اين راه وجود داردكه اين گروه از روحانيون را مورد حمايت قرار دهند و در عينحال به آنها هشدار دهند كه از دفاع از آزادى و كثرت گرايى در هيچ شرايطى سربازنزنند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 14/6/79)
كريستين هوفمن (خبرنگار روزنامه فرانكفورتر آلگماينه ): آقاى افشارى از هماننظرى پيروى مى كند كه آقاى كديور و آيت ا... منتظرى درباره اصلاحات ارائه مى دهند وآن اين كه فرم كنونى سيستم دينى در ايران با دمكراسى همخوانى ندارد.
او مى گويد تمام مشكلات ، ناشى از تصويرهاى غلط از دين است و مى افزايد بنابراينقبل از آنكه دمكراسى بتواند در ايران پا بگيرد ما احتياج به يك رفرم دينى داريم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 20/5/79)
افشارى : جنبش اطلاح طلبى بايد تكليف خود را در خصوص نفى ساخت قدرت مطلقهروشن سازد. اين امر به يك رفرم دينى نياز دارد به اين معنا كه چگونه ساختار دمكراتيكداشته باشيم و در عين حال از مفاهيم دينى نيز بهره مند گرديم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 20/5/79)
14 - جريانهاى قومى واقليّت ها
راديو آمريكا درباره قطعنامه كميسيون حقوق بشر سازمانملل متحد عليه ايران : مقامات دولت ايران همچنين پيروان مسيحيت ، زرتشتيان ، مسلماناناهل تسنّن و يهوديان را مورد آزاد و اذيت قرار مى دهند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 13/3/78)
راديو آزادى : هفته وحدت در اوايل حاكميت (امام ) خمينى تاءسيس شده و هدف آن خوابانيدنعصيان هاى تركمن و بلوچ و ترك رژيم بوده است .
(راديو آزادى - 22/4/77)
راديو اسرائيل : مسئولين در حرف از وحدت سخن مى گويند ولى درعمل با توطئه چينى در صدد از بين بردن دومين جمعيت كشور يعنىاهل سنت و شيعه كردن آنها مى باشند. سنّيان ايرانى درعمل از حقوق مدنى و اجتماعى محرومند و هيچ گونه حقوق سياسى ندارد.
(25/4/77)
15 - نگرش نسبت به غرب
روزنامه آمريكايى يو.اس .اى .تودى : اغلب ايرانيان اميدوارند ادامه اصلاحات به روابطبهتر ايران و غرب منجر شود و خاتمى گفته است كه خواستار پايان دادن به خصومتبين ايران و آمريكا مى باشد.
عليرغم استقبال آمريكا از نتايج اوليه انتخابات در ايران ، بعيد بنظر مى رسد ما داميكهتهران از چريكهاى حزب ا... در جنوب لبنان حمايت مى كند واشنگتن به تحريم هاىاقتصادى عليه تهران پايان دهد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 2/12/78)
راديو ايران : سفير انگليس در تهران به يك مقام وزارت امور خارجه ايران گفت ؛ مانسنجيده عمل نمى كنيم . نشانه هايى از اصلاحات وتمايل به گشايش ‍ به سوى غرب و توسعه يك جامعه مدنى اسلامى وجود دارد، تمام اينچيزها مثبت است و برقرارى روابط مثبت تر با ايران را كه خود نيز خواستار آن است ،آسان تر خواهد كرد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 19/10/78)
روزنامه الشرق الاوسط در مقاله اى بنام مد دمكراسى مرز نمى شناسد: انقلاب ايرانبا انتخاب شيوه دمكراسى و موافقت دسته جمعى جناح ها با آن ، نشان مى دهند كه انقلابمفاهيم خود را اصلاح كرده و وارد عمق اصلاحات ، تحولات ، درهاى باز و همزيستى باغرب شده است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 1/2/79)
هنرى پركت مسؤ ول سابق ميز ايران در وزارت خارجه آمريكا: اگر موجى كه در مطبوعاتاصلاح طلب ايران با تِز امكان ارتباط با آمريكا شروع شده و به ترديد در اساسىترين وجوه انقلاب مشغول است ، اگر بتواند از حريم روحانيت عبور كند و از آن طريقولايت فقيه را به كشتى ترديد سوار كند، اين كار بار سنگينى از دوش آمريكا بر خواهدداشت . اين بار سنگين همان است كه امروز ايران را از غرب دور نگه داشته و امكان صلحبا اسرائيل را تا حد زيادى تنزل داده است . اصلاح طلبان ايران راه دشوارى را در پيشدارند. آنان به خوبى دريافته اند كه براى نزديكى به غرب بايد نگاه مردمشان را اززشتى هاى غرب به زيبايى هاى آن معطوف كنند.
16 - الگوهاى غربى
راديو بى بى سى لندن : در ادامه جلسات (كنفرانس سه روزه تحت عنوان ايران درآستانه قرن 21) حسين بشيريه استاد دانشگاه تهران از ديدگاه متفاوتى به اسلام نگاهكرد و اظهار داشت كه شيعه و دموكراسى سازش ‍ ناپذيرند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 29/3/78)
سعيد حجاريان : در دولت آقاى خاتمى توسعه سياسى و نوسازى در راءس ‍ همه اموراست و دمكراسى بايد نهادينه شود و تقسيمات كشورى اصلاح گردد. وى افزود: درمجلس ششم سعى ما بر اين است كه نظارت استبدادى را حذف كنيم كه در نتيجه چنانچهمردم از ما حمايت كنند ديگر شوراى نگهبان و ساير ارگانها نمى توانند جلوى اصلاحاترا بگيرند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 28/11/78)
راديو آمريكا: گرى سيك ايران شناس آمريكايى كه در زمان بحران گروگانگيرى 20سال پيش در ايران از اعضاى مهم شوراى امنيت ملى جيمى كارتر بود مى گويد: مردمايران بايد پيش از هر چيز تصميم بگيرند كه آيا مى خواهند كشورشان تحت يك حكومتمستبد مذهبى باقى بماند و يا به يك جمهورى دمكرات و آزادمبدل شود. گرى سيك مى افزايد: پرسش اساسى اين است كه قدرت و اختيارات رژيمواقعا از چه منشاء مى گيرند. آيا اين اختيارات را خداوند به اين حكومت داده است ، آيا حقالهى اين رژيم است كه بر ايران حكومت راند يا اينكه نظام حكومتى ايران نظامى است كهاز اراده ملّت منشاء گرفته است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 7/12/78)
يك روزنامه ايتاليايى : همين نسل جديد كه به عنواننسل بى تفاوت نسبت به امور سياسى كشور نگريسته مى شد يكباره وارد صحنه شد ودسته جمعى به خاتمى راءى داد. رئيس جمهورى كهقول داده است ماهيت مذهبى محض ‍ رژيم را استحاله كرده و با انجام اصلاحات لازم جامعهمدنى برپا كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 4/11/77)

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation