بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب اصلاحات آمریکائی, محمد باقر ذوالقدر   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     29300001 -
     29300002 -
     29300003 -
     29300004 -
     29300005 -
     FOOTNT01 -
     IStart -
     MainFehrest -
 

 

 
 

 

next page

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page

در اينجا نيز مغالطه اى در كار است ، آن آزادى را كه دشمن مطرح مى كند با آنچه كه مامراد مى كنيم صرفا در لفظ مشترك است و از لحاظ معنى كاملا در نقطهمقابل هم قرار دارند. آزادى در غرب به معنى آزادى از قيود و حدود و تكاليف الهى وعمل به احكام عقل خود بنياد بشرى است و ريشه در فلسفه اومانيستى غرب دارد. مفهومى كهاز آزادى در غرب بعد از رنسانس شكل گرفت آن بود كه براى انسان هيچ تكليفى و هيچامر و نهى و واجب و حرامى وجود ندارد و بالنسبه به انسان همه چيز مباح است . به هميندليل مترجمين اوليه كلمه ليبرتى و ليبراسيون را اباحه گرى وليبراليسم را مذهب / ترجمه كرده اند كه اين ترجمه دقيقى است و بعدها به غلط آنراآزادى نام نهادند.
وقتى غرب از نبود آزادى در ايران سخن مى گويد منظورش همين است و نگران آنست كه درايران چنين وضعى حاكم نيست و آزادى به اين معنى وجود ندارد. غرب دغدغه پياده شدن دينو حدود الهى را ندارد. منظور ضد انقلاب خارج نشين نيز از آزادى چيزى غير از اين نيست .حتّى برخى عناصر داخلى ، روزنامه ها و تجديد نظر طلبها، گاه با صراحت ازليبراليسم دفاع مى كنند و برخى از مصاديق آزادى را كه مطرح مى كنند كاملا بر آزادىبه معناى ليبراليستى آن منطبق است ، مثل آنچه را از آزادى روابط زن و مرد تعبير مىگويند و آنچه را كه در خصوص آزادى در پوشش زنان بيان مى نمايند كه به معنىحذف حجاب اسلامى است و آنچه كه بعنوان آزادى در عرصه فكر و انديشه گفته مى شودكه بمعنى بى بند و بارى و لاقيدى مطلق است و يك جلوه آنرا در كار مطبوعات پس از دومخرداد ديديم . آنچه كه توسط برخى مطبوعات بعنوان ركن چهارم جامعه مدنى غربىانجام شد، حمله به اصول و زير سؤ ال بردن ، ارزشها و معتقدات مردم بود كه و بهتعبير مقام معظم رهبرى به منزله روانه كردنسيل لجن و آلودگى به متن جامعه بود.
يك نمونه عينى و عملى آزادى مورد نظر غرب در كنفرانس برلين بروز كرد، فرد آزاداست به هر صورتى كه دوست دارد ظاهر شود در آن فرهنگ اين رفتار غير ارزشى ، زشتو ممنوع قلمداد نمى شود. در غرب افراد بسيارى وجود دارند كه بطور عريان و بى هيچپوششى ظاهر مى شوند نه تنها اين كار را زشت و ناپسند نمى دانند كه بدان افتخار هممى كنند! اين را آزادى و نوعى ارزش مى دانند و در فلسفه آن كتابها مى نويسند و تئورىپردازى مى كنند و از سوى دولتهايشان هم حمايت مى شوند. 30
اگر چنين آزاديهايى در جامعه ما به سبكى كه تا حدودى درقبل از انقلاب جريان داشت باب شود، چه نشانى از جامعه اسلامى و حكومت و نظام دينى وآرمانى باقى خواهد ماند؟
براى غرب اين نوع از آزادى نه تنها تعارضى با امنيّت ملّى ندارد بلكه تقويت آن است .امنيّت ملّى در آن كشورها تعريف و شاخصه هايى دارد كه با اين امور منافاتى ندارد. غربو كشورهاى وابسته بدان براى تحكيم امنيّت ملّى خود اساسا به تروج اينگونه آزاديهامى پردازند. در رژيم طاغوت نيز ابتذال را ترويج مى كردند، كاخ جوانان و كانونجوانان و صدها زمينه هاى فساد و بى بند و بارى را براى جلوگيرى از تحرك سياسىو مذهبى جوانان و خنثى كردن نيروى جوانى و روحيه انقلابى آنها كه باامنيّت رژيم حاكمتعارض داشت فراهم مى كردند. بى ترديد آزادى باتعريف و مفهوم غربى آن كه بمعنىاباحه گرى و رهائى از حدود الهى است صد در صد با آموزه هاى دينى واصول و مبانى انقلاب اسلامى در تعارض است و ظهور و گسترش آن مى تواند به اركانامنيّت ملّى ما لطمه جدّى وارد آورد. 31
3 - ختم انقلاب و پايان دوران انقلابيگرى
انقلاب اسلامى ايران به معناى قيام ملّت ايران به رهبرى امام خمينى (قدس ‍ سره ) باهدف نفى استبداد داخلى و مقابله با استعمار خارجى وتشكيل يك نظام عادلانه و مستقل اسلامى ، همواره درطول اين دوران مورد شديدترين بغض و عداوت غرب - بويژه آمريكا كه بيشترين زيانرا در اثر انقلاب متحمل شد - بوده است .
از جمله محورهاى اصلاحات آمريكايى نفى انقلاب و محو آثار، دستاوردها، شعارها وآرمانهاى آنست و به همين دليل حجم انبوهى از اظهارات و موضعگيريهاى غربيها و رسانههاى غربى و وابستگان آنان ، به نفى انقلاب ، ايجاد سؤال و ترديد در خصوص دستاوردها و نتايج آن ، هجوم بى امان به نهادهاى برآمده ازانقلاب ، زير سؤ ال بردن آرمانها و شعارهاى انقلابى همچون كفرستيزى ، استكبارستيزى، استقلال و سياست نه شرقى و نه غربى ، حمايت از ملّت هاى مظلوم ، عدالتخواهى ،شهادت طلبى و ... اختصاص ‍ دارد. اين حركت اگر در گذشته عمدتا توسط غرب وسازمانها و گروهكهاى ضد انقلاب تعقيب مى شد در اين مرحله طى يك اقدام هماهنگ از همراهىعناصر و جريانهاى تجديد نظر طلب داخلى نيز برخودار است تا جايى كه ايده ختمانقلاب و پايان دوران انقلابى گرى با صراحت توسط برخى مطبوعات داخلى عنوان شدو از امام (قدس سره ) و انديشه ها و آرمانهاى او كه مبنا و اساس انقلاب اسلامى ايران است، آشكارا بعنوان شخصيّت موزه اى و افكار قديمى عقب مانده از زمان ؟! ياد شد. 32
4 - بركنارى روحانيّت از مصادر امور و حذف نهاد روحانيّت شيعه
غربى ها و همفكران و وابستگان داخلى آنها يكى از محورهاى اصلاحات را حذف و بركنارىروحانيت از فعاليت ها و امور حكومتى و اساسا تضعيف نهاد روحانيت شيعه ميدانند و اين رابه زبانهاى مختلف بيان مى كنند ، گاه از موضع دلسوزى و براى حفظ قداست روحانيت !خواستار كنار كشيدن آنها از ميدان سياست مى شوند و گاه از سر خشم و كينه توزىمشكلات كشور را بدانها نسبت ميدهند و گاه با به هم بافتن نظريه هاى ضعيف و منسوخشده اى كه بيشتر بر مسيحيت تحريف شده و روحانيّت كليسايى تطبيق دارد، از حذف نهادروحانيّت و مرجعيّت دينى سخن مى گويند. فىالمثل آنچه كه تحت عنوان قرائت هاى مختلف از دين گفته مى شود يكى از اين بافته هااست . طبق اين نظريه ، يك تفسير و برداشت واحد و فهم صحيح وبقول آنها رسمى از دين وجود ندارد، هر كس مى تواند به سهولت بسراغ منابع دينىبرود ، آنرا بفهمد و به فهم خود نيز عمل كند. فهم دين يك امر تخصصى نيست كه بهمقدمات تخصصى و شايستگى هاى ويژه اى نياز داشته باشد، دين چيزى بيش از ايمان ومحبّت نسبت به خداوند نيست . اين نيز به هيچ مقدمه و تخصص و صلاحيت علمى و حوزوىنياز ندارد . اين دقيقا همان است كه مارتين لوتر در جريان رنسانس بعنوان يكى ازاركان پروتستانيتزم مطرح مى كرد، او مى گفت بسيارى از آنچه كه به عنوان دين مطرحمى شود، ساخته و پرداخته كليسا و روحانيّت مسيحى است كه خود را واسطه خدا و خلق مىداند. دين به معلم ، مبلغ و مروّج خاصى نياز ندارد زيرا كه اساسا دين براى زندگىدنيوى نيامده است دين مربوط به آخرت است و تعاليم آن براى بعد از مرگ است ،انسانها بايد ايمان بخدا داشته باشند و همين كافى است ، دين براى تنظيم روابطاجتماعى و دنيوى انسانها وظيفه اى ندارد. اين وظيفهعقل است كه براى اداره زندگى بشر تكليف تعيين كند. وقتى دين صرفا يك امر آخرتىتصور شود و به ايمان و گردش شخصى و درونى افراد احاله گردد و تفسير فهمعلمى و تخصصى از آن ناديده گرفته شود، وقتى صلاحيت دين براى دخالت در سياست،اجتماع و حتى امور شخصى انسانها نفى شود، در اين صورت چه نيازى به روحانى ونهاد روحانيّت است ؟ مارتين لوتر با اينكه خود يك روحانى بود شعارش اين بود كهمسيحيت آرى ، روحانيّت هرگز! و نتيجه آن شد كه در اندك مدّتى هم روحانيت و هم ديانتمسيحى از صحنه جامعه غربى رخت بربست و به زواياى كليساهاى متروك تبعيد گرديد وامروز اين نسخه را براى جامعه دينى و ايمانى ما كه با روحانيت پيوندى عميق وناگسستنى دارد و مسئوليت هدايت و رهبرى خود را بدست او سپرده است ، تجويز مىكنند! 33
5 - تحديد و حذف ولايت فقيه و رهبرى جامعه
از جمله مواردى كه اصطلاحات آمريكايى در تداوم استراتژى تغيير از درون و استحالهپيگيرى مى كند، محدود كردن ولايت فقيه و اساسا حذف اين عنصر اصلى و تعيين كننده ازحاكميت نظام است . از آنجا كه غرب در رويارويى بيست ساله خود با جمهورى اسلامى وپيشينه تاريخى بيش از يك صد ساله مصاف با ملّت ايران ، كارآمدى عنصر رهبرى ومرجعيّت دينى را بكرات آزموده است ، برخورد با ولايت فقيه را كه همان مرجعيّت و امامتدينى است كه اينك زمام امور كشور را بدست گرفته و درمقابل فزون طلبى و باج خواهيهاى غرب مقاوم ايستاده است ، به عنوان مهمترين عنصر دردستور كار خويش قرار داده است و اين هدف چه توسط غربيها و چهعوامل و دست نشاندگان آنها و چه از زبان افراد و جريانات تجديد نظر طلب داخلى بهصور مختلف تعقيب مى شود . برابر دانستن ولايت فقيه با ديكتاتورى و استبداد، غيرمنتخب بودن نهاد رهبرى و ولايت فقيه ، تعارض ولايت فقيه با دموكراسى و مردم سالارى ،غير پاسخگو بودن رهبرى در مقابل ملّت و ...! كه طى دوران پس از انقلاب بكرات مستندبه دلائل متقن عقلى واقع پاسخ داده شده و درعمل نيز نظام ولايت فقيه بعنوان طرح سياسى اسلام براى اداره امت اسلامى در دوران غيبت ،صلاحيت و كارآمدى خود را در صحنه هاى سخت و دشوار گذشته انقلاب نشان داده است ازجمله مواردى است كه مدام تكرار مى شود.
از آنرو كه مشروعيّت حاكميت سياسى در انديشه دينى ، ناشى از صلاحيّت هايى است كهاسلام براى حاكم اسلامى مشخص كرده است حذف ولايت فقيه يعنى حكومت فقيهعادل واجد شرايط، به معنى نفى حاكميّت دينى و سلب مشروعيّت حكومت است و اين آشكارابا نظام جمهورى اسلامى كه ساختار حاكميّت در آن براصول و مبانى اسلامى استوار است در تعارض واقع مى شود و نفى نظام پذيرفته شدهحاكم بر يك كشور، بمعنى نفى امنيّت ملّى آن كشور است . 34
6 - تغيير قانون اساسى و قوانين موضوعه كشور
قانون اساسى جمهورى اسلامى كه بايد گفت مترقى ترين قانون اساسى است كه بشرتاكنون بخود ديده و به زيباترين صورت بين حاكميت دينى و مردم سالارى حقيقى پيوندبرقرار نموده و بهترين الگوى مردم سالارى دينى را عرضه نموده است ، همواره موردبغض دشمن بوده است و لذا يكى از محورهاى اصلاحات آمريكايى ، تغيير قانون اساسىو به خصوص بخشها و موادى از آن است كه ناظر بر اسلاميّت نظام واستقلال كشور مى باشد. همچنين قوانين موضوعه كشور كه درطول اين مدّت توسط مجلس شوراى اسلامى با الهام از مبانى دينى و انديشه هاى امامبراى تثبيت و تحكيم نظام جمهورى اسلامى تدوين و تصويب شده است مورد نفرت آنهاستو آشكارا مجلس فعلى را كه مجلس اصلاحات ناميده اند، به تغيير آن قوانين تشويق مىكنند .
غربى ها ، ضد انقلاب و عناصر تجديد نظرطلب داخلى ، انتظارات و مطالباتى را ازمجلس اصلاحات طلب مى كنند، كه آشكارا با امنيّت ملّى در تضاد است . براىمثال مجالس قبل ، قانون مطبوعات را براى جلوگيرى از نفوذعوامل بيگانه و براى پاسدارى از ايمان ، اعتقادات و امنيّت مردم تدوين و تصويب نمود،لكن از اوّلين طرحهاى جريان تجديد نظر طلب درون مجلس جديد، محدود كردن و تغيير اينقانون بود. تا جائى كه مقام معظّم رهبرى اين اقدام را غيرشرعى و برخلاف مصلحت كشوردانستند. يا از آن رو كه قانون انتخابات موجود حافظ نهادهاى اصلى تصميم گيرندهكشور از نفوذ عناصر نامحرم و بى صلاحيت است ، اصلاحات آمريكائى تاءكيد دارد براينكه ، مجلس موجود بايد قانون انتخابات را تغيير داده و نظارت استصوابى شوراىنگهبان را حذف كند و بدين ترتيب راه براى نفوذ عناصر وابسته و ناصالح دردستگاههاى حساس كشور فراهم آيد. و نيز به كرّات گفته اند كه اين مجلس بايد قوانينجزائى كشور را كه منطبق بر حقوق جزائى اسلامى است و آنرا مغاير با آزادى و حقوقبشر ! مى دانند، را اصلاح بكند و... .
بى ترديد تغيير مواد قانون اساسى و قوانين جارى كشور به نفع اصلاحات آمريكايى، مى تواند مستقيما با امنيّت و حتّى هويّت ملّى ما در تعارض واقع شود. و راه را براىنفوذ و حضور و دخالت دوباره دشمن بر مقدّرات كشور هموار نمايد و دستاوردهاى گذشتهانقلاب را مورد تهديد قرار دهد. 35
7 - حذف نهادهاى پاسدار حاكميت دينى
اين موضوع نيز يكى از محورهاى اصلاحات آمريكايى است . از آنجا كه هدف اين اصلاحاتاساسا برانازى و فروپاشى نظام اسلامى است هر نهادى كه در استوارى و استقرارنظام دينى نقش دارد مورد بغض آنها واقع مى شود و كاركردهايى كه به تثبيت و تقويتنظام منجر مى شوند بايد متوقف شوند. تضعيف شوراى نگهبان و حذف نظارتاستصوابى آن ، حذف دادگاه ويژه و دادگاه هاى انقلاب ، كه گاه و بيگاه مورد هجومتبليغاتى بوده است ، تضعيف سپاه پاسداران و بسيج مستضفان كه درطول اين مدت ناجوانمردانه ترين اتهامات و تهمت ها و اهانت ها را بدان روا داشته اند،تعرض به نهادهاى زيرنظر رهبرى به خصوص صدا و سيما و قوه قضائيه به بهانههاى واهى و اتهامات بى اساس و... همه در همين چارچوب انجام مى شود. اين نيز باتعريفى كه از امنيّت ملّى صورت گرفت بجد مى تواند به تضعيف آنبيانجامد. 36
8 - توقف اجراى احكام اسلامى
يكى ديگر از موارد اصلاحات آمريكائى توقف اجراء احكام اسلامى بويژه احكام حقوقى وجزايى اسلام است كه تحت عناوين مختلف و به خصوص ‍ ناهمخوانى آنها با حقوق بشرغربى مطرح مى شود. بعنوان مثال ادعا مى شود احكام مربوط به اعدام جنايتكاران ، احكاممربوط به مجازات سارقان ، احكام قصاص ، حدود، ديات ، احكام مربوط به حقوق زنان وفرزندان و ... با حقوق بشر غربى ناسازگارند!
هر چند تبليغات در اين خصوص از سال ها قبل آغاز شده و ازسال 1374 اوج و گسترش زيادى پيدا كرده است لكن در سالهاى اخير تحت عنواناصلاحات ، با جديّت بيشترى مطرح و تعقيب مى شود. در روزنامه ها، مطبوعات ،سخنرانيها و توسط بلندگوهاى خارجى و برخى چهره هاى مشخص ، مدام قوانين اسلامىبدليل ناهمخوانى با حقوق بشر اومانيستى غربى يا نا كارآمد بودن و عصرى نبودن ،تخطئه مى شوند. مجلاتى هم چون كيان و زنان بيشترين خط شكنى را در اين خصوصداشته اند بطوريكه احكام اسلامى را ذاتا خشن و ناشى از طبيعت سخت و خشن عربستان ومزاج تند و گرم عربها دانستند ! و قوانين مربوط به حقوق زن در جمهورى اسلامى رافاجعه دانسته و با صراحت از حذف اين قوانين سخن گفتند.
بنابراين توقف اجراى احكام اسلامى يكى از مصاديق اصلاحات آمريكايى است كه با مبحثاصول و ارزشها در امنيّت ملّى در تعارض ‍ است . 37
9 - الحاق به فرهنگ جهانى
از جمله برنامه هاى اصلاحات آمريكايى باز كردن دربها و برداشتن حريم هاى فرهنگىدر قبال يورش فرهنگ بيگانه است كه تحت عناوين مختلف همچون الحاق به روند جهانىسازى و تبعيت از فرهنگ جهانى ، گردش آزاد اطلاعات و... بيان مى شود. آزادسازىماهواره ، كه در بدو امر يك وسيله اطّلاع رسانى است ولىبدليل حاكميت كمپانيهاى مخوف صهيونستى بر اين رسانه و ضديّت آشكار آنها بااسلام و ايران اسلامى به شدت مى تواند در ترويجابتذال و انحطاط اخلاقى و ايمانى جامعه مؤ ثر واقع شود ونسل جوان را از وصول به آرمانها و تحكيم ارزشهايش باز بدارد و آنان را گرفتاردغدغه هاى ديگر كند. بسط بى رويه شبكه اينترنت كه آن نيز در راستاى سپاس ‍ جهانىسازى صهيونيست ها به تخريب فرهنگهاى ملّى و بومىمشغول است و هم چنين توسعه و ترويج نشرياتمبتذل ، فيلمهاى مستهجن ، كتابها و رمانهاى فاسد و اراداتى در همين مقوله جا مى گيرند.
ترديدى نيست كه اگر جامعه ، حفاظ و حريم خود را نسبت به اين چنين محصولاتباصطلاح فرهنگى كه متناسب با طبيعت و ساختار فرهنگ غربى است و در بسيارى مواردعامدانه براى تخريب فرهنگ ملّى و بومى ما توليد وارسال مى شوند از دست بدهد، تمامى بنيادهاى اعتقادى ، اخلاقى و انقلابى جامعه بويژهنسل جوان بى دفاع باقى مى ماند و اين از اهمّ تهديدات امنيّت ملّى است . 38
10 - احياى ملى گرايى و بازگشت بهسنتهاىماقبل اسلام
وقتى قرار باشد از دين و اسلام فاصله گرفته شود سنّتهاى ماقبل دينى به ارزش تبديل مى شوند. برخى آثار بازگشت به شعائر قديمى و سنتهاىباصطلاح ملّى را در اين سال ها شاهد بوده ايم . مصاديقىمثل بزرگداشت جشنهاى ايران قديم در تخت جمشيد و مدح و منقبت چهارشنبه سورى ، جشنسده ، احترام به آتش و آتش افروزى ، سطح ظاهرى ومبتذل آن است و لايه عميق تر آن ، ترويج انديشه ناسيوناليستى ايرانى درمقابل ميراث گرانقدر فرهنگ و تمدن اسلامى است ، يعنى همان سياست فرهنگى كه رژيمشاه براى مقابله با دين و ايمان مذهبى مردم ايران به آنمتوسل شد و روشنفكران وابسته بدربار ماءمور اجراى آن بودند.
اين موضوع نيز ريشه در فرهنگ غرب دارد. غرب جديد مدعى است بارنسانس به فرهنگ وتمدّن درخشان ! روم و يونان باستان و دورانماقبل مسيحيت بازگشت نمود. آنها همين نسخه را امروزه براى ما مى پيچند و چنين وانمود مىكنند كه دوم خرداد و جريان اصلاحات نوعى رنسانس است كه ما را بدورانماقبل انقلاب و ماقبل اسلام باز مى گرداند! و روشنفكران وابسته و غربزده نيز با تقليداز حركت روشنفكران عهد رنسانس اروپا و بر مبناى خواست امروز غرب براى تضعيفانقلاب و نظام اسلامى در ايران با پررنگ كردن ايران و ايرانى گرى و كم اهميت جلوهدادن اسلام و نقش آن در هويت تاريخى و موجوديت ملّت ايران . بازگشت به فرهنگ وسنتهاى جاهلى قبل از اسلام را تبليغ و ترويج مى كنند.اين توطئه اگر با پاسخ مناسبىمواجه نشود مى تواند به تضعيف هويت و وحدت ملّى و در نهايت تهديد امنيّت ملّى منجرگردد. 39
11 - برقرارى رابطه با آمريكا و همراهى با روند صلح خاورميانه
رابطه با آمريكا و عدم مخالفت با صلح خاورميانه و برقرارى رابطه بااسرائيل ! از جمله محورهاى اصلاحات آمريكايى است . اصلاح طلبان آمريكايى مدعيند علتالعلل مشكلات موجود در ايران آن است كه ما با آمريكا واسرائيل رابطه نداريم ! و از ملتهاى مظلومىمثل فلسطين جانبدارى مى كنيم ! اين موضوع به خصوص مورد توجّه آمريكاييهاست وترجيع بند همه اظهار نظرهايشان در خصوص اصلاحات در ايران نيز همين است و همهاميدوارى آنان به جريان اصلاحات در ايران بدانست كه اين موج جديد به برقرارىارتباط منجر شود. وابستگان به آمريكا نيز چنان القاء مى كنند كه اگر با آمريكارابطه برقرار شود همه مشكلات مملكت يك شبه برطرف و گرفتاريهاحل مى شود ! و لذا موضوع مذاكره و رابطه با آمريكا از جمله محورى ترين مباحثاصلاحات است كه به انحاء مختلف آنرا تعقيب مى كنند. اين در حالى است كه تجربه بيشاز ربع قرن رابطه و مهم تر از رابطه ، سلطه آمريكا بر اين كشور حاصلى جز فقر وعقب ماندگى براى كشور ما نداشته است .
هر چند آمريكائيها در اين مرحله بدنبال رابطه نيستند، آنها به مذاكره نيز فعلا قانعند وهمانطور كه مقام معظّم رهبرى با صراحت بيان كردند آمريكا خواستار آنست كه جمهورىاسلامى ايران را پشت ميز مذاكره بنشاند و طى آن حيثيت و ابهت انقلاب و دستاورد مقاومتتاريخى ملّت ايران را از بين ببرد.
تعارض اين موضوع يعنى رابطه و حتّى مذاكره باآمريكا و دست شستن از پشتيبانى وحمايت از ملت هاى مظلوم و مستضعف جهان بويژه ملت ستمديده فلسطين با امنيّت ملّى و حيثيتبين الملل ، كشور انقلابى ايران كه رهبرى مبارزه جهانى عليه استكبار را بر عهده داردآشكار است . 40
12 - ورود سرمايه داران و شركتهاى خارجى و باز كردن درهاى اقتصاد كشوربهروى غرب
غرب همواره به شرق و به خصوص منطقه زرخيز خاورميانه و على الخصوص ‍ ايران ،بدليل برخوردارى از منابع غنى خداداد، جمعيّت زياد و قابليّت هاى فراوان اقتصادىچشم طمع داشته است . انقلاب اسلامى بعد از بيش از يكصدسال روند غارت ثروت و امكانات اين كشور، دست كمپانيها و سرمايه داران غربى را ازسرمايه هاى ملّى ايران قطع نمود و اين براى سرمايه دارى حاكم بر غربقابل تحمل نيست و لذا بازگشت مجدّد شركت ها و سرمايه دارهاى غربى از جمله كارهائىاست كه در طول بيست سال گذشته مدام تحت عناوين مختلف پيگيرى شده است و امروز همينهدف تحت عنوان اصلاحات و به بهانه لزوم استفاده از سرمايه و تكنولوژى خارجىبراى توسعه اقتصادى كشور، تعقيب مى شود و سرّ اينكه غربيها از مصوبه اخير مجلسدر خصوص تسهيلات براى سرمايه گذارى خارجى آنقدر به وجد آمده اند نيز همين است !
اگر با اين موضوع با بصيرت و دورانديشى برخورد نكنيم مى تواند به تكرارفاجعه اى بيانجامد كه از دوران قاجار آغاز شد، دورانى كه از آن بعنوان عصر بىخبرى ياد مى شود و تا پيروزى انقلاب اسلامى بهاشكال مختلف ادامه يافت . غرب بى گمان بهدنبال غارت ثروت و دست اندازى بر سرمايه و منافع ملى ماست و اگر با احتياط و دقتعمل نشود، منافع ملّى ما را تهديد مى كند. 41
13 - اصلاح و رفرم در دين
اين موضوع را پيش از اين غربى ها و برخى گروهكهاى ضدانقلاب و روشنفكران وابستهفرارى مطرح مى كردند و جريانهاى داخلى كمتر از آن سخن مى گفتند. لكن اخيرا ديگراننيز بدان پيوسته اند و اظهار مى دارند كه بايد رفرم و اصلاح در اين انجام شود، يعنىخود دين را بايد اصلاح كرد. دين داراى اشكال است ، براى كارآمد كردن و رفع اشكالاتآن بايد رفرم در آن انجام بشود. اين بحث فراتر از اصلاحات اجتماعى است . در اينجااشكال را روى اصل اسلام كرده و مى گويند اسلام را بايد اصلاح كرد! رفرم دينى بهاين معنى است كه البته اين نيز حرف تازه اى نيست اوّلا در دوران رنسانس ‍ مهمترين شعارغرب رفرم دينى بود كه در نهايت منجر به ظهور نهضت پروتستانتيزم و تغييراتاساسى در فرهنگ و انديشه مسيحى گرديد، ثانيا در ايران نيز مقارن نهضت مشروطه ،توسط منورالفكران وابسته به محافل ماسونى ، انديشه اصلاح دين بشدّت رواج يافت. كسانى هم چون ميرزا ملكم خان ارمنى ، سرهنگ فتحعلى آخوندزاده و ميرزا آقاخان كرمانىو ديگران تحت تاءثير پروتستانيزم مسيحى و فرهنگ جديد غرب ، شعار اصلاح دين رامطرح كردند كه نيروهاى مذهبى و جريان روحانيّت و مرجعيّت دينى با روشنگريهاى خودآنها را بجاى خود نشاندند. اين حرف تكرار همان مطالب قديمى است كه بارها بدانپاسخ مستدل داده شده است . تغيير در دين و سلب هويت آن از آنجا كه اسلام مبناى حركتانقلابى ملت ايران و پايه و اساس ‍ نظام حاكم و محور وحدت و هويت ملت ايران است مىتواند در تقابل با مقوله امنيت ملى قرار گيرد. 42
14 - اصالت بخشيدن به جريانهاى قومى و اقليّت هاى موجود در كشور
تحريك جريانهاى قومى و اقليّت هاى مذهبى و اصلى كردن و دامن زدن بهمسائل آنها، با توجه به وجود اقليّت هاى مختلف و تنوع اقوام بويژه در حاشيه مرزهاىكشور، مى تواند به تهديد امنيّت ملى تبديل شود.اين مطلب كه تحت عناوينى چون حقوقاقليّت ها و مشاركت عمومى انجام مى شود موجب دامن زدن بهمسائل قومى و اختلافات مذهبى است كه مقام معظّم رهبرى در فرمايشات خود خطاب بهكارگزاران نظام بر خطرات ناشى از آن تاءكيد فرمودند.
از جمله محورهاى طرح فروپاشى شوروى كه توسط غرب مورد بهره بردارى قرارگرفت موضوع قوميّتها و اقليّت ها بود كه در آنجا زمينه گسترده اى نيز داشت و بسرعتآن كشور را دچار تجزيه قومى و سپس سياسى نمود. 43
15 - تغيير نگاه و نگرش نسبت به غرب
هرچند اين موضوع را مى شود در بعضى ديگر از مصاديق اصلاحات آمريكائى نيز يافت ،لكن خود يك مقوله مستقلى است كه طى آن گفته مى شود كه بايد نگاه ستيزه گرانه مردمايران نسبت به غرب تغيير كند و به سمت شناخت غرب و نزديك شدن به آن يعنى غربستيزى جاى خود را به غرب ستائى بدهدتبديل شود. ايرانيان غرب را نه دشمن كه دوست ، نه جريانى كه همواره درصدد تسلطبر مقدرات آنان بوده است كه بعنوان ياور و پشتيبان خود ببينند! و مخالفت و ستيز باغرب را كنار بگذارند و در نتيجه اجازه دهند كه غرب دوباره در اين كشور اردو بزند وهمچون گذشته ، سرمايه هاى مادى و معنوى آنها را به غارت ببرد و اين براى آن است كهزمينه ذهنى در مردم براى پذيرش روابط سلطه و اعاده حاكميت غرب بر اين كشور فراهمشود. 44
16 - پياده كردن الگوهاى غربى
هر چند هر كدام از مقولاتى كه تاكنون ذكر گرديد، وجوهى از الگوى غربىاصلاحاتند، لكن بر تعدادى از آنها بطور مشخص و مكررا تاءكيد مى شود. از جمله آنها،دمكراسى يا مردم سالارى به شيوه دموكراسيهاى غربى است كه اگر در گذشتهروشنفكران غرب زده آن را مطرح و از آن دفاع مى كردند، امروزه جريانهاى تجديدنظرطلب و حتّى برخى از آنان كه بنا حق كسوت مقدّس روحانيت را برتن دارند ازدموكراسى با سبك و سياق غربى دفاع مى كنند و در تعارض بين دموكراسى با ولايتفقيه به حذف ولايت فقيه فتوى مى دهد!
اين روشن است كه دموكراسى مورد نظر غرب غير از مردم سالارى دينى است كه بهتعبير مقام معظّم رهبرى بمعنى احترام به راءى ، حقوق و حاكميت مردم است . دموكراسى بهمفهوم غربى آن كه در نقطه تقابل با تئوكراسى به معنى دين محورى و خدا مدارىشكل گرفت هيچ نسبتى با دين و حاكميت هاى دينى ندارد. در نظام دمكراتيك ، مشروعيت حكومتاز مردم است نه از خدا و اين كاملا با نظام حكومت دينى كه مشروعيت آن از سوى خدا و مبتنىبر احكام و سنّت هاى الهى است ، متفاوت است .
از جمله ساير الگوهايى كه براى اصلاحات در كشور ما تجويز مى شود جامعه مدنى است كه : در جامعه مدنى با تعريف واضعين غربى آن ، دين و احكام الهى محلى ازاعراب ندارند. مفاهيم و الگوهاى ديگرى هم چون پلوراليسم (تكثرگرائى )،تلورانس (تسامح و تساهل ) و... كه ريشه در فرهنگ و تمدن غرب داشته و با مبانىانديشه و فرهنگ ملّى و دينى ما در تعارض اند عينا بدون هيچ اصلاح و تغييرى براىجامعه ما تجويز مى شوند. اين مى تواند هويت تاريخى ، اسلامى و انقلابى كشور ما راتهديد نموده و امنيت ملّى را مخدوش سازد. 45
با توجه به آنچه گذشت مى توان ادّعا نمود هريك از عناوين اصلاحات آمريكايى اگربه عمل درآيد، مى تواند اخلال جدّى در امنيّت ملّى كشور ما ايجاد كند.
اگر اين جمع بندى پذيرفتنى است ما نمى توانيم به مقوله اصلاحات در كشور بهعنوان يك امر ساده و معمولى بنگريم . اصلاحات با تفسير و الگوى غربى و آمريكايىآن ، به شدّت در تقابل با نظام اسلامى قرار دارد و اگر هوشيارى و آمادگى نيروهاىانقلاب نباشد مى تواند منجر به فرو پاشى شود. به هميندليل نيروهاى انقلاب بايد نسبت به اين مقوله حساسيّت داشته باشند؛ موضوع اصلاحاتو حساسيت آن را آنگونه كه مقام معظّم رهبرى مطرح فرمودند درك كنند، و توطئهاصلاحات آمريكائى را شناخته و ماهيت آنرا براى مردم افشا نمايند و درمقابل آن هوشمندانه موضعگيرى كنند.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
ضميمه (1)
1 - راديو آمريكا: وضعيت دشوار سياسى كه دولت آمريكا با آن مواجه است به هنگامتظاهرات دانشجويى در ماه ژوئيه بخوبى نمايان شد در آن زمان بحثى آغاز شد كه آيالازم است دولت آمريكا در پشتيبانى از جنبش ‍ دمكراتيك بيانيه اى صادر كند يا نه ؟ البتّهاگر چه قرار بود وزارت امور خارجه آمريكا بيانيه اى صادر كند، امّا كلينتون رئيسجمهورى آمريكا در يك كنفرانس ‍ گفت مايل به اظهار نظر درباره اين مسئله نيست زيرا بيمآن دارد كه اظهاراتش ‍ به زيان نيروهاى طرفدار اصلاحات و باز شدن فضاى سياسىدر ايران تمام شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 24/6/77)
2 - جيمز بيكر وزير امور خارجه اسبق آمريكا : هرگاه ايران پاره اى از اصلاحات را در آنكشور به انجام برساند آمريكا بايد موضوع كاهش يا لغو تحريم ها عليه ايران رامورد بررسى قرار دهد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 24/6/77 - راديو آمريكا).
3 - روزنامه ليبراسيون چاپ پاريس : نخست وزير ايتاليا در آستانه سفر آقاى خاتمىبه خبرنگاران گفت بايد از ميانه روى و اصلاحاتى كه خاتمى در ايران آغاز كرده استپشتيبانى كرد تا ايران بتوند از انزوا خارج شود.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى بنقل از راديو آزادى - 19/12/77)
4 - مادلين آلبرايت وزير امور خارجه آمريكا در كنگره آمريكا : در صورتى كهانتخابات مجلس ايران به تحولاتى در اين كشور منجر شود، آمريكابدنبال روشهايى خواهد بود كه احتمالا به تغيير در روابط دو كشور منجر شود.آلبرايت افزود: آمريكا همچنان حركات برخى از اصلاح طلبان ، محمد خاتمى وچگونگى برخورد رئيس جمهورى ايران با ميل پشتيبانى آشكار از مشى وى را با اشتياقدنبال مى كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 28/11/78 - نيويورك )
5 - خبرگزارى فرانسه : سندى برگر مشاور امنيت ملّى آمريكا گفت در حالى كهنگرانيهاى جدّى در مورد ايران باقى مانده است ، نتايج انتخابات ايران نيازمند پاداشاست .
وى گفت : همچنان مشكلات جدّى در مورد فعّاليّتهاى ايران وجود دارد ولى من فكر مى كنمتشويق فرآيند اصلاحات براى ما دلگرم كننده باشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)
6 - خبرگزارى فرانسه : پيروزى وسيع متحدان خاتمى در انتخابات ماه گذشته ، اميدآمريكا را در مورد اينكه امكان مذاكره درباره مسايل مورد نظر با مقامات ايران فراهم آيد،تشديد كرده است .
روبين گفت : ما از موفقيت اصلاح طلبان در تبديل اين موضوع به حاكميت قانون درداخل ايران دلگرم شده ايم .

(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)
7 - خبرگزارى فرانسه : انگليس روز سه شنبه از اصلاحات محمّد خاتمى رئيسجمهورى ايران حمايت كرد و گفت علاقه مند است در تغيير تصوير ايران به عنوان يكتهديد كننده مهاجم كمك كند.
پيترهين مقام دوم وزارت خارجه انگليس در يك كنفرانس مطبوعاتى گفت : بسيار مهماست كه برنامه اصلاحات موفقيت آميز باشد و ما مى خواهيم از دولت خاتمى در اين موفقيتحمايت كنيم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 5/8/78)
8 - كريستين امانپور خبرنگار ايرانى تبار شبكه خبرى آمريكايى سى .ان .ان ، درضيافت شامى به مناسبت عيد نوروز و قدردانى از وى بعنوان يك خبرنگار برجستهايرانى تبار، انتخاب سه سال پيش حجت الاسلام خاتمى به رياست جمهورى را نقطهعطفى در روند اصلاحات و دمكراسى ايران خوانده و تاءكيد كرد كه مردم ايران درچهارچوب نظام جمهورى اسلامى خواهان ايجاد تحوّلات در كشورشان هستند.
(واشنگتن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 29/12/78)
9 - راديو آمريكا: پروفسور ابراهيمان (استاد دانشگاه در نيويورك ) و كارشناسان ديگرمعتقدند كه بهترين كارى كه غرب مى تواند براى حمايت نيروهاى اصلاح طلب در ايرانبكند، اين است كه عناصر غير دولتى داخل و خارج كشور را كه از حقوق بشر و آزادىبيان طرفدارى مى كنند ترغيب و تشويق كند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/11/77)
10 - خبرگزارى اسوشيتدپرس : فرح ، همسر شاه سابق ايران گفت محمد خاتمى رئيسجمهورى ايران بايد اصلاحات را به مورد اجرابگذارد نه آنكه فقط وعده آن را بدهد.
فرح گفت : اكنون خاتمى بايد با اعطاى خواسته هاى مردم به آنها از اين اشتباهاتاجتناب كند.
وى گفت : به اعتقاد من ، در دوره آقاى خاتمى شرايط نسبتا مطلوبى ايجاد شد اما بيشتردر حرف و نه در عمل ، زيرا يا وى نمى تواند و يا قدرت آن را ندارد كه اين كار را انجامدهد.
فرح ، خانم هاشمى را كه نماينده مجلس ايران نيز هست ، مورد ستايش قرار داد و گفت : اوزنى داراى راءى و عقيده است ، زنى همانند بسيارى از زنان ايران كه خواستار زندگىبهترى براى آينده و براى فرزندانشان هستند.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 8/5/78)
11 - آلبرايت (وزير امور خارجه آمريكا) در كنفرانس اقتصاد جهان در داووس ‍ سوئيس :تلاش به منظور بررسى گفت و گو بين دو كشور وجود دارد و ما منتظريم ببينيم درانتخابات مجلس ايران در ماه آينده چه اتفاقى روى خواهد داد.
آلبرايت افزود: ما مى توانيم گروههايى از مردم را مشاهده كنيم كه در انتظار انجاماصلاحات هستند و آمريكا مشتاقانه در انتظار ميزان برآورده شدن آرزوى مردم در انعكاسآرايِشان در مجلس مى باشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 11/11/78)
12 - خبرگزارى ايتاليا (آن ) به نقل از وزير امور خارجه ايتاليا اعلام كرد: دوره نوين كه توسط خاتمى آغاز شده نيازمند حمايت قوى از سوى غرب است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 15/12/77)
13 - ماسيودالما نخست وزير ايتاليا در بوستون آمريكا اعلام كرد: ايتاليا هموارهمساءله حقوق بشر را خاطر نشان مى سازد و مساءله اين است كه خاتمى نماينده اميد بهاصلاحات در ايران است و به عقيده ما بايد تشويق شود و اين كارى است كه ما قصد انجامآن را داريم ، اگر چه روشن است من نمى گويم ايران الگويى از دموكراسى است .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 15/12/77)
14 - كريستين امانپور، خبرنگار ايرانى تبار شبكه خبرى آمريكايى سى ان ان شبگذشته در ضيافت شامى به مناسبت عيد نوروز و قدردانى از وى بعنوان يك خبرنگاربرجسته ايرانى تبار، انتخاب سه ساله پيش حجت الاسلام خاتمى به رياست جمهورى رانقطه عطفى در روند اصلاحات و دمكراسى ايران خوانده و تاءكيد كرد كه مردم ايراندر چهارچوب نظام جمهورى اسلامى خواهان ايجاد تحولات در كشورشان هستند.
(واشنگتن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 29/12/78)
15 - خانم آناليند وزير امور خارجه سوئد باارسال يادداشتى به سفارت جمهورى اسلامى ايران در استكهلم ، ابراز اميدوارى كرداصلاحات دولت آقاى خاتمى ادامه يابد. در اين يادداشت آمده است : اميدواريم كهنيروهاى دمكراتيك و اصلاحگر در درون رژيم بيش از پيش شوند زيرا ما با آنها مىتوانيم همكارى كنيم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/4/78)
16 - برناروالرو يك سخنگوى وزارت امور خارجه فرانسه در جمع خبرنگاران گفت :ما فكر مى كنيم كه سياست گشايش و اصلاحات محمد خاتمى شايسته حمايت است .وى درارتباط با درگيرى دانشجويان ايرانى و نيروهاى انتظامى اظهار داشت : فرانسه بهدقّت وقايع ايران را دنبال مى كند و در هر شرايطى بر رعايت احترام به آزاديهاىبنيادى تاءكيد دارد.
(پاريس - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 22/4/78)
17 - گرى سيك مشاور سابق رئيس جمهورى آمريكا طى مقاله خود كه در هفته نامهساندى تايمز به چاپ رسيده است مى افزايد:ايجاد اصلاحات جديد در يك نظامديكتاتورمآبانه يكى از مخاطره انگيز ترين كارهايى است كه يك رهبر ملّى مى تواندبراى خود برگزيند. اگر وى با سرعت حركت كند، ممكن است باعث بحران شود و يا عكسالعمل گروههاى پرقدرت را در پى داشته باشد. اگر وى سرعت كندى داشته باشد ممكناست طرفداران او حمايت خود را پس بگيرند. در دوسال گذشته رئيس جمهور خاتمى مهارت خارق العاده خود را طى اين مسير از ميان منابعمتعدد قدرت در ايران نشان داده است .
(لندن - خبرگزارى جمهورى اسلامى - 28/4/78)
18 - در همين حال در كاخ سفيد، سندى برگر، مشاور امنيت ملّى با جيمز روبين سخنگوىوزارت خارجه آمريكا همصدا شد و خاطر نشان كرد در حاليكه نگرانيهاى جدى در موردايران باقى مانده است نتايج انتخابات ايران نيازمند پاداش است .
برگر نيز ضمن خوددارى از تاءييد كاهش تحريمها كه شايد يك راز به شدت پنهاننگه داشته شده واشنگتن محسوب شود گفت : همچنان مشكلات جدّى در مورد فعاليتهاىايران وجود دارد. ولى من فكر مى كنم تشويق فرايند اصلاحات براى ما دلگرم كنندهباشد.
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)
19 - پيروزى وسيع متحدان خاتمى در انتخابات ماه گذشته اميد آمريكا را در مورد اينكهامكان مذاكره درباره مسائل مورد نظر با مقامات ايران فراهم آيد تشديد كرده است .
روبين (سخنگوى وزارت خارجه آمريكا) گفت : ما از موفقيت اصلاح طلبان درتبديل اين موضوع به حاكميت قانون در داخل ايران دلگرم شده ايم .
(خبرگزارى جمهورى اسلامى - 27/12/78)

next page

اصلاحات آمريكايي (محمد باقر ذوالقدر)

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation