درباره روزه میفرمايد : « كتب عليكم الصيام كما كتب علی الذين من قبلكم لعلكم تتقون »(1) .بر شما روزه نوشته شد آنچنانكه بر امتان پيشين نوشته شد ، بدان جهت كهباشد تقوا و نيروی خودنگهداری كسب كنيد . درباره هر دو عبادت میفرمايد : « يا ايها الذين آمنوا استعينوا بالصبر و الصلاش »( 2 ) . ای اهل ايمان ! از نماز و از صبر ( روزه ) كمك بخواهيد و از اين دومنبع نيرو استمداد كنيد . در اين مرحله از عبوديت ، آن چيزی كه نصيب انسان میگردد اين است كهضمن يك روشن بينی ، خواهشها و تمايلات نفسانی انسان مسخر وی میگردد بهعبارت ديگر ، اولين اثر عبوديت ، ربوبيت و ولايت بر نفس اماره است (3 ) . مرحله دوم ، تسلط و ولايت بر انديشههای پراكنده ، يعنی تسلط بر نيرویمتخيله است . از عجيب ترين نيروهای ما قوه متخيله است . به موجب اين پاورقی : . 1 بقره / . 183 . 2 بقره / . 153 . 3 در سخنرانيهای تقوا كه در كتاب گفتار ماه چاپ شده است ( سخنرانیدوم از جلد اول ) رابطه تسلط بر هوای نفس را با روشن بينی ، كه از چهراه است ، توضيح داده ايم [ سخنرانيهای مذكور در كتاب ده گفتار اثرمؤلف شهيد به چاپ رسيده است ] . |