اظهار نظر در تاريخ اسلام و مشرق ، خود مسلمانان و مشرق زمينيها شايستهترند . نقل سخن اينان برای اين است كه كسانی كه خود شخصا مطالعهایندارند بدانند كه اگر كوچكترين نشانهای در اين زمينه وجود میداشت از نظرمورخان كنجكاو و منتقد غير مسلمان پنهان نمیماند . رسول اكرم در خلال سفری كه همراه ابو طالب به شام رفت ، ضمن استراحتدر يكی از منازل بين راه ، برخورد كوتاهی با يك راهب به نام بحيرا ( 1) داشته است . اين برخورد ، توجه خاورشناسان را جلب كرده است كه آياپيغمبر اسلام از همين برخورد كوتاه چيزی آموخته است ؟ وقتی كه چنين حادثه كوچكی توجه مخالفان را در قديم و جديد برانگيزد ،به طريق اولی اگر كوچكترين سندی برای سابقه آشنايی رسول اكرم با خواندن ونوشتن وجود میداشت ، از نظر آنان مخفی نمیماند و در زير ذرهبينهای قویاين گروه چندين بار بزرگتر نمايش داده میشد . برای اينكه مطلب روشن شود لازم است در دو قسمت بحث شود : . 1 دوره قبل از رسالت . . 2 دوره رسالت . پاورقی : . 1 پروفسور ماسينيون ، اسلام شناس و خاورشناس معروف ، در كتابسلمان پاك ، در اصل وجود چنين شخصی ، تا چه رسد به برخورد پيغمبر با او، تشكيك میكند و او را شخصيت افسانهای تلقی مینمايد ، میگويد : "بحيرا سرجيوس و تميم داری و ديگران كه رواه در پيرامون پيغمبر جمعكردهاند اشباحی مشكوك و نايافتنیاند " . |