بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 20, امام خمینی (ره) ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

سـيـدالشـهـدا سـلام الله عليه از همان روز اول كه قيام كردند براى اين امر، انگيزه شاناقـامـه عـدل بـود. فـرمـودنـد كـه ، مـى بـيـنـيـد كـه مـعـروفعمل بهش نمى شود و منكر بهش عمل مى شود. انگيزه اين است كه معروف را اقامه كند و منكررا از بـيـن بـبـرد، انـحرافات همه از منكرات است ، جز خط مستقيم توحيد هر چه هست منكراتاسـت ، ايـنها بايد از بين برود، و ما كه تابع حضرت سيدالشهدا هستيم بايد ببينيم كهايـشـان چـه وضـعـى در زنـدگى داشت ، قيامش ، انگيزه اش نهى از منكر بود كه هر منكرىبـايـد از بين برود. من جمله قضيه حكومت /عدل / جور، حكومت جور بايد از بين برود، از آنطـرف وقـتى كه مناجاتشان را مى بينيم ، مناجاتى كه در ماه شعبان هست و من در نظر ندارمكـه در هـيـچ يـك از ادعـيـه گـفـتـه شـده بـاشـد كـه ادعـيـهمـال هـمـه ائمـه اسـت . ايـن دعـاى شـعـبـان ، مـنـاجات شعبان مناجات همه ائمه است و در اين ،مـسائل بسيار هست ، معارف بسيار هست و ادب اين كه انسان چه جور بايد با خداى تبارك وتـعـالى مـنـاجـات كـنـد. مـا غـافـليـم از ايـن مـعـانـى كـه وضع چى است . شايد بعضى ازجهال ما هم اين طور اعتقاد دارند كه اين ادعيه وارد شده و اين چيزهايى كه از ائمه وارد شدهاسـت ايـنـهـا تـشـريـفـات اسـت . مـى خـواهـنـد مـا را بـاد بـدهـنـد وحـال ايـن كـه مـسـاءله ايـن نـيـسـت /مـسـاءله / مـسـاءله ايـن اسـت كـه درمـقـابـل خـدا ايـسـتـادنـد آنـهـا، آنـهـا مـى دانـنـد كـه در /چـه /مقابل چه عظمتى ايستادند، آنها معرفت دارند به خداى تبارك و تعالى و مى دانند چه كنندو مـنـاجـات شـعـبـانـيـه از مـنـاجـات هايى است كه اگر يك نفر انسان دلسوخته ، يك عارفدلسـوخـتـه نـه از ايـن عـارف هـاى لفـظـى بخواهد اين را شرح كند و شرح كند از براىديـگـران ، بـسـيـار ارزشـمـنـد اسـت و محتاج به شرح است ، چنانچه همه ادعيه ائمه عليهمالسلام .
شـمـا /در مـنـاجـات حـضـرت / در دعـاى عـرفـه حـضرت سيدالشهدا ملاحظه مى كنيد كه چهمـسـائلى در آن هـسـت و مـا ازش غـافـل هـستيم . ماه شعبان اين خصوصيت را دارد كه الان /ما درآستانه / عيد نوروز
مـا در آسـتـانه ولادت حضرت سيدالشهداست و دنبال او و ولادت حضرت مهدى عليه السلامكـه آن هـم در 15 شعبان واقع شده است . بنابراين تقريبا بايد ما بگوييم كه يك حجتىاسـت بـر مـا ايـن دو ولادت و /اين / واقع شدن اين روز شريف و اين روز نوروز در يك همچوآسـتـانـه اى كـه ايـن دو بـزرگـوار كـه هـر دو /اقـامـهعدل / براى اقامه عدل هستند. سيدالشهدا سلام الله عليه كه همه عمرش را و همه زندگيشرا بـراى رفـع مـنكر و جلوگيرى از حكومت ظلم و جلوگيرى از مفاسدى كه حكومت ها در دنياايـجـاد كـردنـد، تـمام عمرش را صرف اين كرد و تمام زندگيش را صرف اين كرد كه اينحـكـومـت ، حـكـومـت جـور بـسـتـه بشود و از بين برود. معروف در كار باشد، منكرات از بينبـروند. حضرت صاحب سلام الله عليه و ارواحنا فداه هم كه تشريف مى آورند براى همينمـعـنـاسـت . تمام انبيا كه قيام كرده اند در عالم طبيعت !!! حالا معانى شان كه ، معارف غيبيهشـان را خدا مى داند ما نمى دانيم ، اما در عالم طبيعت !!! وقتى زندگى اينها را مى بينيم ازاول مقابله ى با طاغوت بوده است . بنابراين معنا بوده و اين بايد سرمشق بشود از براىمـسـلمـان هـا، كـسـانـى كـه واقـعـا مـسـلمـان هـسـتـنـد و واقـعـا عـلاقـه مـنـد بـهاهـل بـيـت عـصـمـت هستند و به پيغمبر اسلام هستند و از هر مذهبى كه هستند، علاقه مند به آنمـذهـبـشـان هـسـتـند، بايد ببينند كه صاحب مذهب چه كرده است . موسى بن عمران چه كرد، درزنـدگـيـش چـه كـرد، حـضـرت ابـراهـيـم در زنـدگـيـش ‍ چه كرد، تمام اينها قيام كردند درمـقـابـل جور، در مقابل ظلم ، همه قيامشان اين معنا بود. ما سرمشق بايد بگيريم از اينها و مابـايـد قـيـام كـنـيـم در مـقـابـل ظـلم . مـسـلمـان بـايـد درمـقـابـل جورها، در مقابل ظلم ها، در مقابل منكرات قيام كنند، همان طورى كه ملت شريف ايرانبـحـمـدالله قـيـام كـرد و مـى شود گفت كه اين انقلاب كه /در اين آيه / در اين دعاى شريفواقع شده است (يا مقلب القلوب )، در جوان هاى ما واقع شده است . اينها الان برگشتنداز يـك حـالى بـه حـال ديـگـرى و حال نويى پيدا كرده اند. و در اين ماه كه ماه شعبان استبايد ما توجه به اين معنا بكنيم كه ما بايد چه بكنيم ، با اين طاغوت ها بايد چه بكنيم؟ بـايـد هـمـان طـورى كـه سـيدالشهدا سلام الله عليه تمام حيثيت خودش ، جان خودش را وبـچـه هـايـش را، هـمه چيز را در صورتى كه مى دانست قضيه اين طور مى شود، كسى كهفـرمـايـشـات ايـشـان را از وقـتـى كه از مدينه بيرون آمدند و به مكه آمدند و از مكه آمدندبـيـرون حـرف هـاى ايـشان را مى شنود همه را، مى بيند كه ايشان متوجه بوده است كه چهدارد مـى كـنـد، ايـن جـور نـبـود كـه آمـده است ببيند كه ، بلكه آمده بود حكومت هم مى خواستبـگـيـرد، اصـلا بـراى ايـن مـعـنـا آمـده بـود و ايـن يـك فـخـرى اسـت و آنـهـايـى كـهخـيـال مـى كـنـند كه حضرت سيدالشهدا براى حكومت نيامده ، خير. اينها براى حكومت آمدند،بـراى ايـن كـه بـايـد حـكـومـت دسـت مـثـل سـيـدالشـهـدا بـاشـد،مـثـل كـسـانـى كـه شـيـعـه سـيـدالشـهـدا هـسـتـنـد بـاشـد.اصـل قـيـام انـبـيـاء از اول تـا آخـر ايـن بوده است . در طبيعت قيام انبياء !!! قيام مسلحانه ياغيرمسلحانه !!! در مقابل همه كسانى كه به جور داشتند مردم را از بين مى بردند باشد.
و مـا امـروز مبتلاى به اين معنا هستيم ، مسلمان ها مبتلاى به اين معنا هستند، مسلمان ها مى بينندكـه ايـن دولت هـاى بـزرگ ، ايـن قـدرت هـاى بـزرگ و ايـن كسانى كه اذناب آنها هستند،كسانى كه فرمانبر آنها هستند الان با مسلمين ، با مردم ، با مستضعفين ، حتى با آن كسانىكه مال خودشان است چه مى كنند.
تـمـام ايـنـهـا ظـاهـر مـى گـويـنـد كـه مـا اقـامـه عـدل مـى خـواهـيـم بـكـنـيم ، اما چه عدلى ؟عـدل امـريـكـايى ، عدل امريكايى يعنى چه ؟ يعنى هر كس ‍ خاضع به من شد، آن يك چيزىاسـت كـه مـا /بـايـد/ او را قـبـولش داريـم ، هـر كـس مـنـافـع مـمـلكـتـش را به ما داد ما او راقـبـول داريم ! از آن ور شوروى هم همين است ، همه اين قدرت هاى بزرگ اين طورى هستند ومـا بـايد در مقابل تمام اينها بايستيم ، همان طورى كه جوان هاى ما بحمدالله الان در جبهههـا اين پيروزى ها را، اين پيروزى هاى بزرگ را به دست آوردند، بايد تا آخر اين مطلببـاشـد، بـايـد هـيـچ درش سـسـتى نشود تا وقتى كه انشاءالله علم را به دست صاحب علمبـدهـنـد. بـنابراين عيد نوروز ما، يك عيد نوروزى است كه در يك وقتى واقع شده است كهحـجـت بـر مـاسـت و او ايـن است كه زندگى سيدالشهدا، زندگى حضرت صاحب سلام اللهعـليـه ، زنـدگـى هـمـه انـبـيـاء عـالم ، هـمـه انـبـيـاء ازاول ، از آدم تـا حـالا هـمـه شـان ايـن مـعـنـا بـوده اسـت كـه درمقابل جور حكومت عدل را مى خواستند درست كنند /حكومت / و مع الاسف به قدرى به گوش ماخـوانـدنـد، بـه قـدرى بـه گوش ملت ما خواندند، به گوش ملت هاى ضعيف خواندند كهحكومت به شما چكار دارد، شما برو نمازت را بخوان ، شما مسجدت را برو، همين ! البته ،مـا اگـر فـقط مسجد برويم و دعا بكنيم و بعد هم دعا به عرض بكنم كه آن بزرگان چهبـكـنـيـم ، هـمـه بـا مـا خـوب مـى شـوند! اما وظيفه اين است كه ما برويم مسجد بنشينيم دعابخوانيم يا وظيفه اين است كه ما بايد قيام بكنيم ؟ وظيفه اين است كه ما همه بايد همه چيزخـودمـان را در راه اسـلام فدا بكنيم ، چنانچه اولياى ما اين كار را كردند. و امروز شما مىبـيـنـيـد كه اين صدام را كه !!! بحمدالله !!! سيلى خورده است و الان محو اين سيلى است ،الان نـمـى فهمد دارد چه مى كند. شما ببينيد كه اين همه پيروزى اى كه واقع شده ، اصلاايـن انـكار مى كند كه اين جا چيزى واقع شده ، اين نمى فهمد كه فردا اين خبرنگارها، اينخارجى ها مى آيند مى روند آن جا مى بينند چه خبر است . اين يك همچو حيوانى است كه مملكتخودش را، افراد خودش را، اشخاصى كه مربوط به خودش هستند آنها را بمباران مى كند،بمباران شيميايى مى كند كه بايد پاسدارهاى ما به داد آنها برسند.
مـن بـايـد تـشـكـر كنم از اين ملت ، اين ملت شريف خودمان و خصوصا از اين كسانى كه درجـبـهـه هـا مـشـغـول هستند يا پشت جبهه ها مشغول به اين هستند كه آنها را كمك كنند، ما بايدتـشـكـر كـنـيم از اينها و خصوصا از اين جوان هايى كه همه چيزشان را در راه اسلام دادند.شـمـا ملاحظه مى كنيد كه اشخاصى مى آيند اين جا، همه چيزشان را كانه دادند، معذلك مىگـويـنـد كـاش كه ما يك بچه كوچكى كه داريم بزرگ بشود، برود جنگ بكند، اينها حجتبـر مـا هست ، اينها حجت بر آن اشخاصى هست كه تو خانه نشستند و نق مى زنند، تو خانهنـشـستند و به مردم تزريق مى كنند كه نه ، نرويد جايى ، خدا انشاءالله بيدار كند اينهارا، خداوند انشاءالله اشخاصى را كه مخالفت مى كنند يا از روى عمد يا از روى !!! عرضمـى كـنـم !!! نـفـهـمـى مـخـالفـت مـى كـنـنـد، ايـنـهـا را بـيـدار كـنـد و ايـنـهـا را در ايـنسـال نـو تجديد كند. و خداوند انشاءالله اين اسراى ما را، اين كسانى كه محبوب ما هستند،مـحـبـوب مـلت مـا هستند، اين معلولين را، اين اسرا را و اين تمام كسانى كه در آن جا در بندهـسـتـنـد، هـمه اينها را خداوند انشاءالله آزاد كند و ما را هم به وظيفه خودمان آشنا كند. و اىكاش ‍ كسى مى آمد و اين ادعيه ائمه
عـليـهـم السـلام را تـرجـمه مى كرد، اين را شرح مى كرد، اين ادعيه خيلى محتاج به شرحاست . و ما اگر اين ادعيه را بتوانيم يك اشخاص ‍ عارفى ، عارف صحيح ، دلسوخته پيدابشود كه اينها را براى مردم تشريح بكند، همه چيز در اينها هست ، در عين حالى كه دعاست. شـمـا ادعـيه حضرت سجاد را مى بينيد، دعاست اما چه مى كند در اين دعا! هم معنويات هست ،هـم قـضـيـه حـكـومت هست ، همه چيز هست ، هم از بين بردن حكومت ظلم است ، چنانچه سيره همهائمـه عـليـهـم السلام بر اين بوده و ما به قدرى در گوشمان خواندند كه بابا برويدسـراغ كـارتـان ، كـار نـداشـته باشيد به حكومت ، كه حتى اشخاص كه آگاه هم بودند،ايـنـهـا هـم بازى خورده بودند. من بعضى از اشخاصى كه ازشان هيچ توقع نداشتم ، درسـابـق چـيـز بـودنـد، از هـمـيـن امـور چـيـزى بـودنـد، داخـل در ايـنمـسـائل مـا بودند، لكن معذلك ، اينها مى گفتند آخر ما چكار داريم به اين كار، حالا آنها مىخـواهند اين كار را بكنند، اين كار آنهاست ، ما كار ديگر داشته باشيم . اين يك همچو چيزىبود كه ما را بازى داده بودند و مردم الان بايد بدانند كه هر مطلبى را كه اين خارجى هامـى گـويـنـد تـمـام مـطـالب ايـن خـارجـى هـا بـراىگـول زدن مـاهـاسـت ، گـول زدن هـمـه مـاست . كسانى هم كه تابع آنها هستند مطالبى مىگـويـنـد، بـراى ايـن اسـت كـه ما را باز به دامن آنها بيندازند. و ما بايد بيدار باشيم وهـشـيـار بـاشـيـم و هـيـچ وقـت لغزش پيدا نكنيم . خداوند انشاءالله اين ملت را بيدار كند وبـيـدارتـر. خـداوند انشاءالله مردم ما را به سلامت ، عزت برساند، به مقاصد خودشان ،كـه آن مـقـصد، مقصد اسلام است و كوتاه كردن دست تمام كسانى كه ظالم هستند. انشاءاللهخداوند اين عيد را بر همه ما، بر همه مسلمين ، بر همه مستضعفين مبارك كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 11/1/67
پيام به مناسبت انتخابات سومين دوره مجلس شوراى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
در آسـتـانـه انتخابات سومين دوره مجلس شوراى اسلامى هستيم . گمان نمى كنم كه نقش واهميت انتخابات و مجلس شوراى اسلامى بر كسى پوشيده باشد. بحمدالله هر چه از عمربـا بـركـت انـقـلاب شـكـوهـمـند اسلامى ما مى گذرد، مردم مسلمان و متعهد كشورمان به اهميتحـضور و نقش تعيين كننده خود در تمامى صحنه هاى انقلاب آشناتر مى شوند و راز دوام وبقا و استحكام قيام الهى خود را بهتر كشف مى نمايند.
هـم اكـنـون بـا تـوجـه بـه آگـاهـى و شـعـور بـالاى سـياسى مردم خداجوى ايران ، شايدضرورتى به يادآورى اهميت شركت در انتخابات نباشد، ولى براى احتياط در اداى تكليفشرعى سياسى خود، نكاتى را متذكر مى شوم :
1 !!! از آغـاز انـقـلاب تاكنون يكى از اهداف شوم و پليدى كه همواره مورد توجه استكبارجـهـانى و نوكران خارجى و داخلى آنان بوده است ، دور كردن مردم از صحنه هاى انقلاب وگـسـستن پيوندهاى پولادين آنان با آرمان هاى اجتماعى !!! سياسى اسلام بوده است كه درراه تـحـقـق آن بـه انـواع حـيـله هـا و تـرفـنـدهـاى گـونـاگـونمتوسل شده اند كه بحمدالله سرشان به سنگ خورده است و ملت پيروز و سرافراز ايرانبـا نمايش قدرت عظيم خود در حوادث گوناگون انقلاب ، اين حقيقت و واقعيت را به اثباترسـانـيـده و نـشـان داده انـد كـه از دريـاى خـروشان وحدت و انسجام آنان چيزى كم نشده ونـخـواهـد شـد و جـهـانـخواران انشاءالله تا ابد حسرت گسستن اتحاد مقدس ‍ مردم ما را بهگور خواهند برد.
بـعـيـد بـه نـظـر نـمى رسد كه در اين روزها يكى از اهداف شرارت هاى اخير صداميان درتـهـديـد و ارعـاب و ادامـه بـمـبـاران هـا و موشك باران مناطق مسكونى ، علاوه بر سرپوشنـهـادن بـر شـكـسـت هـاى پـياپى خود در صحنه هاى نبرد، رسيدن به اين هدف باشد كهحضور مردم را تحت الشعاع اين جنايات قرار دهند. از هم اكنون همه بايد مطمئن باشيم كهرسـانـه هـاى اسـتـكـبارى از عدم حضور مردم در صحنه انتخابات سخن ها خواهند گفت و باتـحليل هاى موذيانه و القائات تواءم با تهديد و ارعاب تلاش خواهند نمود ذهن ها را بهمـسـائل ديـگـر مـعـطـوف نـمـايـنـد، غـافـل از آن كـه امـت اسـلامـى ايـرانسـال هـاسـت نـشـان داده انـد كـه از ايـن هـيـاهـوهـا نـمـى تـرسـنـد و مـقـاوم و اسـتـوار درمـقـابـل تـمـام ابـرقـدرت هـا و قـدرت هـا مـى ايـسـتـنـد و بـا يـارى خـداونـدمتعال ملت شريف ايران با حضور گسترده خود، انتخابات را در موعد مقرر و با
قـدرت و قـاطـعـيـت برگزار مى كنند و مطمئنا در زير موشك و بمب هم اگر قرار بگيرند،بـه پـاى صـنـدوق هـا مـى رونـد و بـه تـكـليـف شـرعـى !!! الهـى خـودعمل خواهند نمود.
و ايـن جـانـب تـحت هر شرايطى در انتخابات شركت مى كنم و انشاءالله دنيا خواهد ديد كهمـردم عزيز ايران چگونه حماسه حضور گذشته خويش را در سراسر ميهن اسلامى تكرارخواهند كرد.
2 !!! هـمان طور كه بارها گفته ام مردم در انتخابات آزادند و احتياج به قيم ندارند و هيچفرد و يا گروه و دسته اى حق تحميل فرد و يا افرادى را به مردم ندارند. جامعه اسلامىايـران كـه بـا درايـت و رشـد سـياسى خود جمهورى اسلامى و ارزش هاى والاى آن و حاكميتقـوانـيـن خـدا را پـذيـرفـته اند و به اين بيعت و اين پيمان بزرگ وفادار مانده اند، مسلمقـدرت تـشـخيص و انتخاب كانديداى اصلح را دارند. البته مشورت در كارها از دستوراتاسـلامـى اسـت و مـردم بـا مـتـعـهـديـن و مـعـتمدين خويش مشورت نمايند و افراد و گروه ها وروحـانيون در حد تذكرات قبلى در حوزه خود مى توانند كانديدا معرفى نمايند، ولى هيچكس نبايد توقع داشته باشد كه ديگران اظهارنظر و اظهار وجود نكنند.
در هر حال مردم با بصيرت و درايت و تحقيق كانديداهايى را شناسايى كرده و به سوابقو روحيات و خصوصيات دينى !!! سياسى نامزدهاى انتخاباتى توجه نمايند. مردم شجاعايـران بـا دقـت تـمـام بـه نـمـايـندگانى راءى دهند كه متعبد به اسلام و وفادار به مردمبـاشـنـد و در خـدمـت بـه آنان احساس مسؤ وليت كنند و طعم تلخ فقر را چشيده باشند و درقـول و عـمل مدافع اسلام پابرهنگان زمين ، اسلام مستضعفين ، اسلام رنجديدگان تاريخ ،اسلام عارفان مبارزه جو، اسلام پاك طينتان عارف و در يك كلمه ، مدافع اسلام ناب محمدى!!! صـلى الله عليه و آله و سلم !!! باشند و افرادى را كه طرفدار اسلام سرمايه دارى، اسـلام مـسـتـكـبـريـن ، اسـلام مـرفـهين بى درد، اسلام منافقين ، اسلام راحت طلبان ، اسلامفرصت طلبان و در يك كلمه ، اسلام آمريكايى هستند، طرد نموده و به مردم معرفى نمايندو از آن جـا كـه مـجـلس خـانه همه مردم و اميد مستضعفين است ، در شرايط كنونى نبايد كسىانـتـظـار داشـتـه بـاشـد كـه حتما نمايندگان بايد از گروه و صنف خاصى باشند. بايدتـوجـه داشـت كـه هـنـوز خـيـلى از مـسـائل وجـود دارد كـه بـه نـفـع مـحـرومـيـن بـايـدحـل و فـصـل شـود و تـمـيـز بـيـن كـسـانـى كـه در تفكر خود، خدمت به اسلام و محرومان رااصل قرار داده اند، با ديگران كار مشكلى نيست .
3 !!! نـصـيـحـتـى است از پدرى پير به تمامى نامزدهاى مجلس شوراى اسلامى كه سعىكنيد تبليغات انتخاباتى شما در چهارچوب تعاليم و اخلاق عاليه اسلام انجام شود و ازكـارهـايى كه با شؤ ون اسلام منافات دارد، جلوگيرى گردد. بايد توجه داشت كه هدفاز انـتـخـاب در نـهـايـت ، حـفـظ اسـلام اسـت . اگـر در تـبـليـغـات ، حـريـممـسـائل اسلامى رعايت نشود، چگونه منتخب حافظ اسلام مى شود. بايد سعى شود تا خداىنـاكـرده بـه كسى توهين نگردد و در صورتى كه رقيب انتخاباتى به مجلس راه يافت ،به دوستى و برادرى !!! كه چيزى شيرين تر از آن نيست !!! لطمه اى نخورد.
ملت شهيدپرور ايران بدانند اين روزها روز امتحان الهى است ، روز پرخاش عليه كسانىاست كه با اسلام كينه ديرينه دارند، روز انتقام از كفر و نفاق است ، روز فداكارى است ،امروز روز
عـاشـوراى حـسـيـنـى اسـت ، امـروز ايـران كربلاست ، حسينيان آماده باشيد: (جهزوا انفسكمبـالصـلاح و السـلاح ). نـهـراسـيـد كـه نـمـى هـراسيد، كمربندهاتان را محكم كنيد. اىآزادگان و احرار به پا خيزيد! قدرت هاى بزرگ شرق و غرب مى خواهند شما را در زيرچـكـمـه هـا و چـنگال هاى كثيف و خونين خود خرد كنند كه حتى آخ هم نگوييد. امروز روز مقاومتاسـت ، چـنـان بـر صـدام و امـريـكـا و استكبار غرب سيلى زنيد كه برق آن چشمان استكبارشـرق را كـور كـنـد. امـروز روز درنـگ نـيـسـت ، امـروز روزصيقل انسانيت انسان هاست ، روز جنگ است ، روز احقاق حق است و حق را بايد گرفت و انتظارآن كـه جـهـانـخـواران مـا را يـارى كـنـنـد بى حاصل است . امروز روز حضور در حجله جهاد وشهادت و ميدان نبرد است ، روز نشاط عاشقان خداست ، روز جشن و سرور عارفان الهى است، امـروز روز نـغـمـه سـرايـى فـرشـتـگـان در ستايش انسان هاى مجاهد ماست . درنگ امروز،فرداى اسارت بارى را به دنبال دارد. امروز بايد لباس محبت دنيا را از تن بيرون نمودو زره جـهـاد و مـقـاومـت پوشيد و در افق طليعه فجر تا ظهور شمس به پيش تاخت و ضامنبقاى خون شهيدان بود.
فـرزنـدانـم ! دشمن در بمباران شيميايى مناطق مسكونى ، نهايت قساوت و درندگى خود رانـشـان داده اسـت و بـا حـمله شيميايى به مردم بى دفاع عراق حتى پايه هاى حمايت حاميانخـود را سـسـت نـمـوده اسـت . بـه سـوى جبهه ها هجوم بريد تا ضربات پى در پى شماتوان و امان او را بگيرد كه انشاءالله پيروز خواهيد شد.
والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 14/1/67
بـــيـــانـــات امـــام خــمـيـنـى در ديدار با مسؤ ولين وزارت پست و تلگراف به مناسبتنيمهشعبان
بعضى ها انتظار فرج را به اين مى دانند كه در مسجد بنشينند و دعا كنند
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـن عيد سعيد انشاءالله بر همه مسلمين جهان ، مستضعفان عالم و خصوصا ملت ما مبارك باد.آنـچـه كـه امـروز مـى خـواهـم بـه عـرضـتـان بـرسـانم برداشت هايى كه از انتظار فرجبـرداشـتـه شـده است ، بعضى اش را من عرض مى كنم . بعضى ها انتظار فرج را به اينمـى دانـنـد كه در مسجد، در حسينيه ، در منزل بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان سلام اللهعليه را از خدا بخواهند. اينها مردم صالحى هستند كه يك همچو اعتقادى دارند بلكه بعضىاز آنـهـا را كه من سابقا مى شناختم بسيار مرد صالحى بود، يك اسبى هم خريده بود، يكشـمـشـيرى هم داشت و منتظر حضرت صاحب سلام الله عليه بود. اينها به تكاليف شرعىخـودشـان هم عمل مى كردند و نهى از منكر هم مى كردند و امر به معروف هم مى كردند لكنهمين ، ديگر غير از اين كارى /را/ ازشان نمى آمد و فكر اين مهم كه يك كارى بكنند نبودند.يـك دسـته ديگرى بودند كه انتظار فرج را مى گفتند اين است كه ما كار نداشته باشيمبـه اين كه در جهان چه مى گذرد، بر ملت ها چه مى گذرد، بر ملت ما چه مى گذرد، بهايـن چـيـزهـا مـا كـار نـداشـتـه بـاشـيـم . مـا تـكـليـف هـاى خـودمـان راعمل مى كنيم ، براى جلوگيرى از اين امور هم خود حضرت بيايند انشاءالله درست مى كنند.ديـگـر مـا تـكـليفى نداريم ، تكليف ما همين است كه دعا كنيم ايشان بيايند و كارى به كارآنچه در دنيا مى گذرد يا در مملكت خودمان مى گذرد نداشته باشيم . اينها هم يك دسته اى، مردمى بودند كه صالح بودند.
آيا خلاف قرآن نيست كه ما ديگر معصيت كنيم تا حضرت صاحب بيايد؟
يـك دسـتـه اى مى گفتند كه خوب ! بايد عالم پرمعصيت بشود تا حضرت بيايد. ما بايدنـهـى از مـنـكـر نـكنيم ، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كارى مى خواهند بكنند، گناه هازياد بشود كه فرج نزديك بشود.
يـك دسـته اى از اين بالاتر بودند مى گفتند بايد دامن زد به گناه ها، دعوت كرد مردم رابه گناه تا دنيا پر از جور و ظلم بشود و حضرت سلام الله عليه تشريف بياورند. اينهـم يك دسته اى بودند كه البته در بين اين دسته منحرف هايى هم بودند، اشخاص سادهلوح هم بودند، منحرف هايى هم بودند كه براى
مقاصدى به اين دامن مى زدند.
يـك دسـتـه ديـگـرى بـودند كه مى گفتند كه هر حكومتى اگر در زمان غيبت محقق بشود، اينحـكـومـت باطل است و بر خلاف اسلام است . آنها مغرور بودند، آنهايى كه بازيگر نبودندمـغـرور بـودند به بعض رواياتى كه وارد شده است بر اين امر كه هر علمى بلند بشودقـبـل از ظـهـور حـضـرت ، آن عـلم ، عـلم بـاطـل اسـت . آنـهـاخـيـال كرده بودند كه نه ، هر حكومتى باشد، در صورتى كه آن روايات كه هر كس ‍ علمبـلنـد كـنـد عـلم مـهـدى ، بـه عـنـوان مـهدويت بلند كند. حالا ما فرض مى كنيم كه يك همچوروايـاتـى بـاشـد، آيـا مـعـنـايـش اين نيست كه ما تكليفمان ديگر ساقط است . يعنى خلافضرورت اسلام ، خلاف قرآن نيست اين معنا كه ما ديگر معصيت بكنيم /تا پيغمبر بيايد/ تاحـضـرت صاحب بيايد! حضرت صاحب كه تشريف مى آورند براى چى مى آيند؟ براى اينكـه گـسترش بدهند عدالت را، براى اين كه حكومت را تقويت كنند، براى اين كه فساد رااز بين ببرند. ما بر خلاف آيات شريفه قرآن دست از نهى از منكر برداريم ، دست از امربـه مـعـروف بـرداريم و توسعه بدهيم گناهان را براى اين كه حضرت بيايند، حضرتبـيـايـنـد چـه مـى كـنـنـد؟ حـضـرت مى آيند مى خواهند همين كارها را بكنند. الان ديگر ما هيچتـكـليفى نداريم ؟ ديگر بشر تكليفى ندارد بلكه تكليفش اين است كه دعوت كند مردم رابه فساد! به حسب راءى اين جمعيت كه بعضى شان بازيگرند و بعضى شان نادان ، ايناست كه ما بايد بنشينيم دعا كنيم به صدام ، هر كسى نفرين به صدام كند خلاف امر كردهاست ، براى اين كه حضرت ديرآيند! و هر كسى دعا كند به صدام /اين / براى اين كه اينفساد زياد مى كند، ما بايد دعاگوى آمريكا باشيم و دعاگوى شوروى باشيم و دعاگوىاذنابشان از قبيل صدام باشيم و امثال اينها تا اين كه اينها عالم را پر كنند از جور و ظلمو حضرت تشريف بياورند! بعد حضرت تشريف بياورند چه كنند؟ حضرت بيايند كه ظلمو جـور را بـردارنـد، هـمـان كـارى كـه مـا مـى كـنـيـم و ما دعا مى كنيم كه ظلم و جور باشد،حضرت مى خواهد همين را برش دارند. ما اگر دستمان مى رسيد قدرت داشتيم بايد برويمتمام ظلم و جورها را از عالم برداريم ، تكليف شرعى ماست منتها ما نمى توانيم . اينى كههـسـت ايـن اسـت كـه حـضـرت عـالم را پـر مـى كند از عدالت ، نه شما دست برداريد از اينتكليفتان ، نه اين كه شما ديگر تلكيف نداريد.
آنى كه مى گويد حكومت نباشد معنايش اين است كه هرج و مرج بشود
مـا تـكـليـف داريـم كه ، اينى كه مى گويد حكومت لازم نيست معنايش اين است كه هرج و مرجباشد. اگر يك سال حكومت در يك مملكتى نباشد، نظام در يك مملكتى نباشد، آن طور فسادپـر مـى كند مملكت را كه آن طرفش پيدا نيست . آنى كه مى گويد حكومت نباشد معنايش ايناسـت كـه هـرج و مـرج بشود، همه هم را بكشند، همه به هم ظلم بكنند براى اين كه حضرتبـيـايـد. حـضـرت بـيـايـد چـه كـنـد؟ بـراى ايـن كـه رفـع كـنـد ايـن را. ايـن يـك آدمعـاقـل ، يك آدم اگر سفيه نباشد، اگر مغرض نباشد، اگر دست سياستى اين كار را نكردهبـاشـد كـه بـازى بـدهـد مـاهارا كه ما كار به آنها نداشته باشيم ، آنها بيايند هر كارىبخواهند انجام بدهند، اين بايد خيلى آدم نفهمى باشد.
امـا مـساءله اين است كه دست سياست در كار بوده . همان طورى كه تزريق كرده بودند بهمـلت هـا، بـه مـسـلمـيـن ، به ديگر اقشار جمعيت هاى دنيا كه سياست كار شماها نيست برويدسراغ كار خودتان و آن چيزى كه مربوط به سياست است بدهيد به دست امپراطورها. خوب! آنـهـا از خـدا مـى خـواستند كه مردم غافل بشوند و سياست را بدهند دست حكومت و به دستظـلمـه ، دسـت آمريكا، دست شوروى ، دست امثال اينها و آنهايى كه اذناب اينها هستند و اينهاهـمـه چـيـز مـا را بـبـرنـد، هـمـه چـيـز مسلمان ها را ببرند، همه چيز مستضعفان را ببرند و مابـنـشينيم بگوييم كه نبايد حكومت باشد! اين يك حرف ابلهانه است منتها چون دست سياستدر كـار بـوده ، ايـن اشـخـاص كافر را، اينها را بازى دادند و گفتند شما كار به سياستنـداشـتـه باشيد، حكومت مال ما، شما هم برويد در مسجدهايتان بايستيد نماز بخوانيد چكارداريد به اين كارها.
ايـنـهـايـى كـه مـى گـويـنـد كـه هـر عـلمـى بـلنـد بـشـود /و هـر حـكـومـتـى /خـيـال كـردند كه هر حكومتى باشد اين بر خلاف انتظار فرج است ، اينها نمى فهمند چىدارنـد مـى گويند. اينها تزريق كردند بهشان كه اين حرف ها را بزنند، نمى دانند دارندچى چى مى گويند. حكومت نبودن يعنى اين كه همه مردم به جان هم بريزند، بكشند هم را،بـزنـند هم را، از بين ببرند، بر خلاف نص آيات الهى رفتار بكنند. ما اگر فرض ‍ مىكـرديـم دويـسـت تـا روايت هم در اين باب داشتند، همه را به ديوار مى زديم براى اين كهخـلاف آيات قرآن است . اگر هر روايتى بيايد كه نهى از منكر را بگويد نبايد كرد، اينرا بايد به ديوار زد، اين گونه روايت قابلعـمـل نيست و اين نفهم ها نمى دانند دارند چى مى گويند، هر حكومتى باشد حكومت چيز است .بلكه شنيدم بعضى از اشخاص گفته اند كه خوب با اين وضعى كه هست ، الان در ايرانهـسـت ، ديـگـر مـا نبايد تهذيب اخلاق بكنيم /ديگر/ غلط است اين حرف ها، چيزى نيست ديگرحالا، حتما بايد استاد اخلاق در يك محيطى باشد كه همه مردم فاسدند! شراب خانه ها همهبازند و عرض مى كنم كه جاهاى فساد همه بازند! اگر يك جايى باشد كه خوب باشد.آن جـا ديـگـر تـهـذيـب اخـلاق لازم نـيـسـت ! نـمـى شـود!باطل است ! اينها يك چيزهايى است كه ... اگر دست سياست در كار نبود ابلهانه بود، لكنآنها نمى فهمند دارند چى مى كنند، آنها مى خواهند ما را كنار بزنند.
بايد كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براى آمدن حضرت سلام الله عليه
حـالا البـتـه ايـن پـر كـردن دنـيـا را از عـدالت ، ايـن را مـا نـمـى توانيم بكنيم ، اگر مىتـوانـستيم مى كرديم اما چون نمى توانيم بكنيم ايشان بايد بيايند. الان عالم پر از ظلماست ، شما يك نقطه هستيد در عالم ، عالم پر از ظلم است ، ما بتوانيم جلوى ظلم را بگيريم، تـكـليـفـمان است . /قرآن و/ ضرورت اسلام و قرآن تكليف ما كرده است كه بايد برويمهـمـه كـار را بـكـنـيـم . اما نمى توانيم بكنيم ، چون نمى توانيم بكنيم بايد او بيايد تابكند، اما ما بايد فراهم كنيم كار را. فراهم كردن اسباب اين است كه
كار را نزديك بكنيم ، كار را همچو بكنيم كه مهيا بشود عالم براى آمدن حضرت سلام اللهعـليـه . در هـر صورت اين مصيبت هايى است كه به وارد شده است و سياستهاى خارجى دامنبـهـش زدنـد براى چاپيدن اينها و براى از بين بردن عزت مسلمين و باورشان هم آمده استخـيـلى هـا، شـايـد الان هـم بـسيارى باور بكنند كه نه ، حكومت نبايد باشد و زمان حضرتصـاحـب بـايـد بـيـايـد حـكـومـت . و هـر حـكـومـتـى در غـيـر زمـان حـضـرت صـاحـببـاطـل است . يعنى هرج و مرج بشود، عالم به هم بخورد تا حضرت بيايد درستش كند! مادرستش ‍ مى كنيم تا حضرت بيايد.
انـشـاءالله خـداونـد اصـلاح كند اينها را و اميدواريم كه خداوند اين روز را بر همه ما، برهـمـه شـمـا مـبـارك كند و دست ظالم ها را كوتاه كند و قدرت بدهد به ملت هاى مظلوم براىسركوب كردن اين ظالم ها.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 20/1/67
پـــاســـخ امـــام خــمـيـنـى بـه نـامه دكتر ولايتى در مورد انتشار اخبار و اظهارنظرهايىكهاصول سياست خارجى كشور در آنها مراعات نمى شود
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاى دكتر ولايتى وزير محترم امور خارجه
مـن جـنـاب عالى را مردى متدين و دلسوز انقلاب مى دانم و شما و دوستانمان در وزارت امورخارجه بايد تحمل انتقاد را !!! چه حق و چه ناحق !!! داشته باشيم . جو باز سياسى ايرانانقلابى ، بى تجربگى بعضى از مسؤ ولان ، سبقت در رساندن سريع هر موضوعى بهجـامـعـه گـرچـه بـه ضـرر مـردم بـاشـد، نـه تـنـهـا كـار وزارت امـور خـارجـه رامشكل مى كند، كه در بعضى اوقات روى سياست هاى داخلى هم اثر نامطلوب مى گذارد. اينجـانـب بـه شـمـا و تـمـامـى خادمين به اسلام و ايران دعا مى كنم . اميدوارم چون گذشته درخـدمـتـتـان تنها خدا را منظور داريد. از خداوند متعال توفيق جناب عالى و ساير خدمتگزارانبه اسلام را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 22/1/67
بـيـانات امام خمينى در ديدار با وزير ارشاد اسلامى و سرپرست سازمان حج و اوقافوامور خيريه
بسم الله الرحمن الرحيم
(امـسـال انـشاءالله يكصد و پنجاه هزار نفر از ايران به حج مى روند و حجاج به وظيفهخـود كـه بـرائت از مـشـركـيـن و آمـريـكـا و اسـرائيـل اسـتعـمـل مـى كنند. ممكن نيست حجاج ما به حج بروند و دست به تظاهرات عليه استكبار جهانىنـزنـنـد. اصولا برائت از مشركين از وظايف سياسى حج است و بدون آن ، حج ما، حج نيست .آل سـعـود بـدانـنـد اگـر غـيـر از اين عمل كنند، در مقابل تمام مسلمين دنيا ايستاده اند و اگرصحيح و درست عمل كنند به نفع خودشان است ).
تاريخ : .2/67
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام آقاى محمد على انصارى
بسمه تعالى
جناب حجت الاسلام آقاى حاج شيخ محمد على انصارى دامت افاضاته
جـنـاب عـالى كـه فردى متدين و آگاه مى باشيد، به عنوان نماينده اين جانب با دو نفر ازطـرف شـوراى مـحترم نگهبان و دو نفر از طرف وزير محترم كشور موظف مى باشيد تا بهموارد ذيل عمل نموده و كار انتخابات تهران را به پايان برسانيد.
1 !!! آقـايـان بـايـد تـمـام تـلاش خـود را بـنـمـايند تا انتخابات مرحله دوم در روز قدسصورت گيرد و مجلس سوم در وقت مقرر تشكيل گردد.
2 !!! هياءت نظارت شوراى محترم نگهبان موظف است كه از ابتدا تعداد صندوق هايى را كهاز آنها شكايت شده است ، مشخص ‍ نمايند.
3 !!! وزارت كـشـور مـوظـف اسـت تـمـامـى صندوق هاى مورد شكايت را هم امروز به شوراىمحترم نگهبان منتقل گرداند.
4 !!! وزارت كـشور مى تواند افرادى را در موقع شمارش آرا بر سر صندوق ها بگماردتا براى هيچ كس هيچ شبهه اى پيش نيايد.
5 !!! آرا نـسـبـت بـه هـمـه كـانـديـداهـا شمارش شود نه كانديداهاى خاص . مسؤ وليت حفظصـنـدوق هـاى مـنـتـقـل شـده بـا شـوراى نـگـهـبـان اسـت . جـنـاب عـالى مـوظـف مى باشيد تامـسـائل را به اين جانب گزارش نماييد تا قوه قضاييه يا هر كس كه در راه پيشبرد كارهامـانع ايجاد مى كنند، قاطعانه برخورد نمايد. خداوند همه را به راه راست هدايت فرمايد واز كيد شيطان نفس نجات دهد. والسلام
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ 3/2/67
پـــاســـخ امـــام خـــمـــيـنـى بـه نـامـه حـجـت الاسلام حاج سيد احمد آقا در مورد گزارشرسيدگىبه شكايات صندوقهاى انتخابات نمايندگان مجلس
بسمه تعالى
طبق آنچه ذكر شده است ، بايد عمل شود و مسامحه جايز نيست . انشاءالله تعالى موفق و مؤيد باشند.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ 12/2/67
فرمان امام خمينى به اعضاى شوراى نگهبان در مورد انتخابات
بسمه تعالى
اعضاى محترم شوراى نگهبان دامت افاضاتهم
بـا تـوجـه بـه گـزارشـات مـخـتـلف و نـيز رسيدگى و گزارش نماينده اين جانب در امرانـتـخـابـات ، صـحـت آن محرز و آن را اعلام نماييد تا انتخابات در موعد مقرر (روز قدس )انـجـام گـيرد و تصميم نهايى در مورد صندوق ها و آرا با راءى اكثريت نمايندگان محترمشـوراى نـگـهـبـان و وزيـر مـحـتـرم كـشور و نماينده اين جانب است . و كسانى كه احتياط ياوسـوسـه در امـر انـتـخـابـات مى كنند، بهتر است كمال احتياط را براى حفظ حيثيت جمهورىاسلامى و اسلام نمايند.
والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 17/2/67
متن حكم امام خمينى به تيمسار سهرابى
بسم الله الرحمن الرحيم
تيمسار سرتيپ اسماعيل سهرابى
از زحـمـات شـمـا در دوران ريـاسـت سـتـاد مـشـتـرك ارتـش جـمـهورى اسلامى ايران تشكر وقدردانى مى شود. شايسته است كه با توجه به تجارب و معلوماتتان در امور نظامى ازوجـود جـنـاب عـالى در مـشـاورت نـظـامـى شـوراى عـالى پـشـتـيـبـانـى جـنـگ اسـتـفـاده بـهعمل آيد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 17/2/67
انـتـصـاب سـرهـنـگ سـتـاد على شهبازى به رياست مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران
بسم الله الرحمن الرحيم
سركار سرهنگ ستاد على شهبازى
بـا تـوجـه به شايستگى و تعهد دينى و انقلابى اى كه از شما گزارش شده است ، بهدرجـه سـرتـيپى مفتخر و به رياست ستاد مشترك ارتش جمهورى اسلامى ايران منصوب مىگرديد.
تـوفـيـق شـمـا را در خـدمـت بـه اسـلام و نـظـام جـمـهـورى اسـلامـى از خـداونـدمتعال مساءلت مى نمايم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 27/2/67
بـــيـــانـــات امــام خـمـيـنـى در ديـدار با مسؤ ولين كشورى و لشكرى و مردم حزب اللهبهمناسبت عيد سعيد فطر
ضيافت الهى همه اش ترك است ، ترك شهوات
بسم الله الرحمن الرحيم
قبلا من بايد از ملت ايران ، بعد از اين كه تبريك عيد را عرض مى كنم ، تشكر كنم كه درصـحنه ها خصوصا در صحنه انتخابات خوب حاضر شدند و در عين حالى كه همه دست هادر ايـن بـود كـه ايـن انـتـخـابـات بـه طـور شـايـسـتـه و آرامعمل نشود، بحمدالله عمل شد و خداوند عيد مبارك را بر همه مبارك كند.
چـيـزى كـه مـن مـى خـواهـم عـرض كـنـم ، راجـع بـه يـك فـقـره از ايـن خـطـبـه اى اسـت كـهرسـول اكـرم در مـاه رمـضـان فـرمـوده اند. يك جمله از او اين است كه خداوند شماها را مهمانكـرده اسـت ، دعـوت كـرده اسـت شـمـا را بـه ضـيـافـت ، شماها در ماه مبارك مهمان خدا هستيد.مـهـمـانـدار خـداسـت و مـخـلوق مـهـمـان او اسـت . البـتـه ايـن ضـيـافـت نـسـبـت بـه اوليـاءكمل الهى به آن نحوى نيست كه ما تخيل كنيم يا دست ما به او برسد. ما بايد حساب كنيمبـبـيـنـيم كه اين ضيافت چى بوده است و ما چقدر راه يافتيم به اين ضيافت . در عين حالىكـه هـمـه عـالم تـحت رحمت الهى است و هر چه هست رحمت اوست و رحمت او به همه چيز واسعهاست لكن باب ضيافت يك باب ديگر است ، دعوت به ضيافت يك مساءله ديگرى است . اينضـيـافـت ، هـمـه اش تـرك اسـت . تـرك شـهـوات از قبيل خوردنى ها، نوشيدنى ها و جهاتديـگـرى كـه شـهـوات انـسـان اقتضا مى كند. خداوند دعوت كرده است ما را به اين كه شمابـايد وارد بشويد در اين ميهمانخانه و اين ضيافت هم جز ترك ، چيزى نيست . ترك هواها،تـرك خودى ها، ترك منى ها، منيت ها، اينها همه در اين ميهمانخانه است و ما بايد حساب كنيمبـبـيـنـيم كه آيا وارد شديم در اين ميهمانخانه يا اصلا وارد نشديم ، را همان دادند به اينضـيـافـتـخـانـه يـا نـه ، اسـتـفـاده كـرديـم از ايـن ضـيـافـت الهـى يـا نـه . البته حسابامـثـال مـن بـا كـرام الكـاتـبـين است اما من به شما آقايان و هر كس كه اين كلمات مى رسد وخـصـوصـا طـبـقـه جـوان عـرض مى كنم كه آيا در اين مهمانخانه رفتيد؟ استفاده كرديد؟ ازشـهـوات خـصـوصـا شـهـوات مـعـنـوى چـشـم پـوشـيـديـد؟ يـا ايـن كـهمثل من هستيد؟
عيد مال كسى است كه در اين ضيافت راه يافته باشد
جوان ها متوجه باشند كه در جوانى مى شود اصلاح كرد انسان خودش
را، هـر مـقـدار انـسـان سـنـش زيـادتـر مـى شـود، اقبالش به دنيا بيشتر مى شود. جوان هانزديكترند به ملكوت پيرها هر چه مى گذرد، هر چه بر عمرشان مى گذرد، هى اضافهمـى شـود يـك چـيـزهـايـى كـه آنـهـا را از خدا دور مى كند. شماها در فكر باشيد كه /از اينضـيـافـت / اگـر از ايـن ضـيـافـت درسـت بـيـرون آمـديـد آن وقـت عـيـد داريـد. عـيـدمـال كـسـى اسـت كـه در ايـن ضيافت راه يافته باشد، استفاده كرده باشد از اين ضيافت .هـمـان طـورى كه شهوات ظاهرى را بايد ترك بكند، از شهوات باطنى كه بالاترين سدراه اسـت بـراى انـسـان بـايـد از ايـنـهـا جـلوگـيـرى كـنـد. تـمـام ايـن مـفاسدى كه در عالمحـاصـل مـى شـود، بـراى ايـن اسـت كـه در اين ضيافت وارد نشده اند يا اگر وارد شده انداستفاده نكرده اند. خطاب به همه مردم است ، همه دعوت شديد به ضيافت الله ، همه مهمانخـدا هستيد و مهمانى به ترك است . اگر ذره اى هواى نفس در انسان باشد، اين به مهمانىوارد نـشـده اسـت يـا اگـر وارد شـده اسـت اسـتـفـاده نـكـرده اسـت . تـمـام ايـن جـار وجـنـجـال هـايى كه در دنيا مى بينيد براى اين است كه استفاده از اين ضيافت نكرده اند، دراين مهمانى وارد نشده اند، دعوت خدا را قبول نكرده اند.
كـوشـش كـنيد كه اين دعوت را لبيك بگوييد، راه به شما بدهند در اين جا و اگر چنانچهراه يافتيد مسائل حل است . اين كه مسائل ما حل نمى شود، براى اين كه در ضيافت خدا واردنـشـديـم ، در مـاه رمـضـان اصـلا وارد نـشـديـم ، يـك تـركاكـل و شـربـى كـرديـم لكـن آن كـه بـايـد بشود نشده است . اگر چنانچه هواهاى نفسانىبگذارد، انسان به حسب فطرت الهى است ، فطرت فطرت الله است ، همه هم توجه دارندبه او، لكن اين توجه به دنيا كه توجه ثانوى است و اعوجاجى است ، اين جلوگيرى مىكـنـد از آن مـسـائلى كـه بـايـد بـاشـد. اگـر مـى بـيـنـيـد در دنـيـا جـنـگ وجدال است و در بين شما هم خداى نخواسته نمونه اش هست ، بدانيد كه در اين ضيافت واردنـشـديـد، مـاه رمـضـان را ادارك نـكـرديـد، اقـبـال كـرده اسـت بـه شـمـا مـاه رمـضـان .(اقبل عليكم شهرالله ) اما شما او را ردش كرديد، پس زديد.
دشمن ها هميشه دنبال اين هستند كه ما را از داخل بپوسانند
در انـتـخـابـات در عـيـن حـالى كـه بـايـد گـفت انتخابات خوبى گذشت لكن شياطينى مىخـواسـتـنـد كـه يك تخم نفاق بكارند. در جاهاى ديگر وقتى انتخابات مى شود، حزب ها ودسـت هـاى خـارجى مردم را مى كشند طرف خودشان و مردم را بازى مى دهند، صحبت هايى مىكـنـنـد كـه همه اش براى اغفال مردم است . در انتخابات در عين حالى كه بسيار خوب انجامگـرفـت لكـن دسـت هـايـى مـى خـواسـت ايـجـاد اخـتـلاف كـنـد، دو دسـتـگـى ايـجـاد كـنـد وحـال آن كـه مـوفـق نـشـدند بحمدالله . بايد شما متوجه باشيد به اين كه دشمن ها هميشهدنـبـال ايـن هـسـتـنـد كـه مـا را از داخـل ... مـا را بـپـوسـانـنـد درداخـل و اگر در اين ضيافت وارد شده باشيد دشمن ها دستشان كوتاه خواهد شد. وقتى حقيقتايـن ضـيـافـت را انـسـان مـى بـيـنـد، مى بيند كه اگر انسان وارد اين ضيافت بشود، تماماختلافات در دنيا حل مى شود. شياطين دنبال
اين هستند كه ايجاد اختلاف كنند، دودستگى بگويند هست ، لكن بحمدالله ملت ما و خصوصاروحانيت ما اشخاصى هستند كه چهره شان نورانى است و در اين ماه مبارك هم در اين ضيافتانشاءالله وارد شده اند و آثارش هم بعد ظاهر مى شود كه همه با هم هستند، دو جبهه نيست .
اگر در يك ملتى اختلاف سليقه نباشد اين ناقص است
البـته دو تفكر هست بايد هم باشد، دو راءى هست بايد هم باشد، سليقه هاى مختلف بايدبـاشد لكن سليقه هاى مختلف اسباب اين نمى شود كه انسان با هم خوب نباشد. من عرضكـردم مـثـل طـلبـه هـا كـه بـا هـم مـبـاحـثـه مـى كـنـنـد، آن وقـتـى كه مباحثه مى كردند جار وجنجال جورى بود كه انسان خيال مى كرد دشمن هم هستند، وقتى مباحثه تمام مى شد نشستندبـه دوسـتـى كردن و انس . اگر در يك ملتى اختلاف سليقه نباشد، اين ناقص است . اگردر يك مجلسى اختلاف نباشد، اين مجلس ناقصى است . اختلاف بايد باشد، اختلاف سليقه، اخـتـلاف راءى ، مـبـاحـثـه ، جـار و جنجال اينها بايد باشد لكن نتيجه اين نباشد كه ما دودسـتـه بـشـويم دشمن هم . بايد دو دسته باشيم در عين حالى كه اختلاف داريم ، دوست همباشيم . اگر در اين ماه مبارك ، در اين ضيافت وارد شديم بايد بعد از ماه مبارك تا مدت هاآثارش باقى باشد.
مـاه مبارك به منزله ، يك /چيزى است / ساعتى است كه كوكش بكنند و خودكار تا مدتى كهايـن كـوك است باشد. اين ماه مبارك بايد اين جور باشد كه مردم را تا ماه مبارك ديگر حفظكـند، بعد ماه مبارك ديگر بيايد از سر گرفته بشود و اين براى اين است كه بايد ما درايـن ضـيـافـت وارد شـده باشيم و من اميدوارم كه وارد شده باشيم و همه آقايان با سلامت ،صحت و خوشى اين سال را بگذرانند.
هر روزى كه بر اهل معصيت بگذرد جهنم شان بدتر و داغ تر مى شود
و مـن عـقـيـده ام اسـت بـهـتـريـن دعـا از بـراى امـثـال رئيـس جـمـهـورى امـريـكـا و نوكرهاى اومثل صدام ، بهترين دعاها دعاى اين است كه خدا مرگشان بدهد، اين دعا براى آنهاست . اگرمـى خـواهـيـد نـفـريـن كـنـيـد بـگـويـيـد خـدا حـفـظـشـان كند. براى اين كه هر روزى كه برامـثـال ايـنـهـا مـى گـذرد، جـهـنـم شـان بـدتـر مـى شـود. جـهـنـم مـراتـبـشمـثـل خـود مـراتـب انـسـان لايـتـنـاهـاسـت . هـر روزى كـه بـراهل معصيت بگذرد، جهنم شان بدتر و داغ تر مى شود. پس دعاى براى اينها اگر بخواهيدبـكـنـيـد ايـن اسـت كـه خـداوند اينها را مرگ بدهد تا اين كه اين جهنم به آن سختى نباشدبـرايـشـان و خـداونـد انشاءالله ما را هم بيدار كند، متوجه كند، متوجه كند كه ما چند روزىبـيـشـتـر نـيـسـتـيـم ، مـنـتـهـا مـن زودتـر و شـمـا هـم دنـبـالش ديـگـر، بـعـد از صـدسـال ديـگـر از ايـن بـسـاط خبرى نيست . اينها همه گذراست و از بين مى رود، آن چيزى كهباقى مى ماند حركات خود انسان است . آن چيزى كه به انسان جهنم را مى رساند يا بهشترا مـى رسـانـد خود انسان است ، از خارج نيست . انسان كه مرد شروع مى شود به يك عالمديگرى كه خود انسان تهيه كرده ، از خارج چيزى نمى آيد، هر چه هست از خود انسان است .كوشش كنيد كه انشاءالله اصلاح بكنيد
در ايـن روز، در ايـن وقـت ، در ايـن سـال هـا خـودتـان را و خداوند انشاءالله به شما و همهاهالى اين كشور سلامت عنايت كند و همه شما انشاءالله در جوار خداى تبارك و تعالى و بادعاى حضرت صاحب سلام الله عليه و ارواحنا فداه همه شما انشاءالله موفق و مويد و بهآرزوهـاى صـحـيـحى كه داريد كه آرزوى همه رسيدن به خداست و خودش هم نمى داند، همهتوجهشان به اوست و خدا پرده ها را بردارد تا همه ببينيم او را.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 7/3/67
پيام به مناسبت آغاز كار سومين دوره مجلس شوراى اسلامى
بسم الله الرحمن الرحيم
از عـنـايـت و تـوجـه ذات مـقدس حق تعالى سپاسگزاريم كه بار ديگر ملت شريف و عزيزايـران را بـه اداى يكى از بزرگترين فرايض ‍ سياسى و اجتماعى خود مفتخر نمود. و دراوج شرارت شيطان بزرگ و اذناب پليد او عليه انقلاب و نظام جمهورى اسلامى ايران ،تـوفيق بيعت مجدد با ميثاق هاى ازلى خود را به آنان كرامت فرمود. و به رغم بدخواهان ،انـتـخـابـات سـومـيـن دوره مـجـلس شـوراى اسـلامـى بـا صحت و سلامت و در موعد برگزارگرديد، كه بحمدالله امروز ما شاهد افتتاح سومين دوره مجلس شوراى اسلامى هستيم . و منضـرورتـى بـه ذكـر حـوادث زمان انتخابات و نيز حماسه هاى مردم عزيزمان در اين موردنـمـى بـيـنـم و هـمـچنين اهميت و نقش ‍ مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان در نظام كشوراسـلامـى ايـران بـر كـسـى پوشيده نيست . و انشاءالله نمايندگان محترم مجلس ، سنگينىبـار مـسـؤ وليـت و رسـالت خـود را در ايـن امـر خطير احساس كرده و مى كنند و به خوبىدريافته اند كه نظام و مردم از آنان چه انتظارى دارند، كه بايد گفت مجموعه خواسته هاو انتظارات اسلامى مردم از مجلس ، رفع گرفتارى ها و محروميت ها و دگرگونى در نظامپـر پـيـچ و خـم ادارى كـشـور، از انـتـظـارات بحقى است كه بايد آنها را جدى گرفت . ونـمـايـنـدگـان مـحترم مجلس قبل از پرداختن به لوايح و تبصره ها و مواد غيرضرورى بهفكر مسائل اصلى و كليدى كشور باشند و بر اساس اسلام عزيز در كميسيون ها با طرحقـوانـيـن و لوايـح بـه سـمـتـى حركت كنند كه مشكلات اساسى كشور مرتفع و سياست هاىزيـربـنـايـى كشور در امور فرهنگى و اقتصادى و اجتماعى و سياسى در راستاى كمك بهمحرومين و رفع استضعاف ، مدون و به مورد اجرا درآيد.
و امـروز كـشـور و نـظـام و مـديـريـت آن هـمـچـون گـذشـتـه نـيـاز بـه شـجـاعـت درحـل مـسائل و چه بسا وسوسه ها ما را از رسيدن به اهداف بزرگترى كه در پيش رو و درنـظـر داريـم مـحـروم كند، كه اميدوارم اين مجلس با هماهنگى و همدلى نمايندگان و نيز باهـمـسـويـى و ارتـبـاط قـوى بـا مـجـريـان و كارشناسان و همچنين با استفاده از نظريات ومـشـورت بـا شـوراى مـحـتـرم نـگـهـبـان ، بـتـوانـد گـام هـاى بـلنـدى درحـل مـعـضـلات مـحـرومـيـن و پابرهنه ها بردارد و در تنگناها و موانع ، از قدرت و قاطعيت وسـرعـت عـمل مجمع تشخيص مصلحت كه پشتوانه عظيم و بابركت و پر ثمرى براى كشورماست ، بهره مند شود.
و اما چيزى كه از همه اينها مهمتر است ، اين كه چه آنهايى كه به مجلس راه يافته اند و
خـادم مـنـتـخـب شـده انـد و چـه آنـهـا كـه بـه وظـيـفـه خـودعمل نموده اند ولى به مجلس راه نيافته اند و همچنين طرفداران هر دو گروه بايد بدانندكه همه اين امور اعتبارى و زودگذر است و همه در محضر حق هستيم و آنچه در صحيفه كردارما ماندنى است اعمال و رفتار ما و آنچه موجب سعادت و جاودانگى ما مى شود، صفاى معنويتو ثـمـرات خـلوص بـنـدگـى اسـت ، و مـا هـم نـبـايـد خـلوصعـمـل و جـامـعـه اسلامى خودمان را به زنگار كدورت ها و اختلافات آلوده كنيم و رقابت هاىگذشته انتخاباتى هم هرگز نبايد موجبات تفرقه و جدايى را فراهم نمايد.
و مـن احـتـمـال مـى دهـم كـه عـوامل و دست هاى ناپاكى بخواهند از رقابت هاى انتخاباتى دررسـيـدن بـه آرزوهـاى خـود اسـتـفـاده كـنـنـد و بـا طـرحمـسـائل پـوچ و بـى مـعـنـا دل هـا را از يكديگر جدا سازند و يا با ترديد و ايجاد ذهنيت ها،صـحـت و سـلامـت انـتـخـابـات و نـهـايـتـا مـشـروعـيـت مـجـلس را زيـر سـؤال بـرنـد، كه در اين شرايط همه آحاد ملت ايران و همه روحانيون و دست اندركاران كشوربـايـد در كـنـار هـم و دسـت در دسـت هم به راه مقدس خود ادامه دهند. و صاحبان قلم و سخن ومطبوعات نيز به طور جد مواظب نوشته ها و گفته هاى خود باشند و نمايندگان مجلس نيزبـه عـدالت و عـطـوفـت بـا يـكـديـگـر بـرخـورد كـنـنـد و بـهمـسـائل دامـن نـزنـنـد و خـصـوصـا در اعـتـبـارنـامـه هـا بـهمـسـائل شـخـصـى و گـروهـى نـپـردازنـد و در نـطـق هـاىقـبـل از دستور و غير آن به شخصيت و اعتبار نمايندگى مجلس توجه كنند و حرمت مجلس ‍ ونظام و اخلاق كريمه اسلامى را مقدم دارند و خلاصه كلام اين كه مجلس و نمايندگان بايدمـويـد وحـدت و انـسـجـام جامعه باشند و مسؤ ولين در كنار مردم و مردم همراه و پشتيبان مسؤولين به وظيفه خود عمل كنند و از بركات مادى و معنوى اتحاد مقدس خود بهره مند شوند واز صـحـنه ها كنار نروند، امروز شايد گناهى بالاتر از كناره گيرى نباشد و هيچ عذر وبهانه اى براى ترك صحنه انقلاب پذيرفته نمى شود.
و مردم عزيز ايران بعد از فراغت از انتخابات همچون گذشته به پشتيبانى مادى و معنوىخـود از جـبـهه هاى نبرد و رزمندگان ادامه دهند و سپاهيان نور را حمايت نمايند و همه آنان ورزمـنـدگان عزيز بدانند كه در هر صورت پيروزى با ماست و ما به اين مساءله يا تماموجـود مـعـتـقـديـم و از آغـاز جنگ تاكنون بارها عنايات حق را ديده ايم . و ملت بزرگ ايرانمـطـمئن باشند كه از آن روزى كه در اين راه مقدس ‍ قدم نهاده اند، چيزى را از دست نداده اندكـه نـگـران حـادثه باشند و ضررى نكرده اند كه از آن احساس غبن و پشيمانى كنند. همهسرمايه هاى آنان در پيشگاه مقدس حق تعالى باقى مانده است .
البته كشورى همانند ايران كه درصدد تحقق اهداف بلند اسلامى است ، ممكن است فرازها ونشيب هايى داشته باشد همان گونه كه در صدر اسلام نيز چنين بوده است ولى براى يكمـلت بـزرگ هـيـچ پيروزى اى بالاتر از تصميم و عزم و اراده استوار آنان براى رسيدنبـه حـق نـيـسـت كـه بـحمدالله خداوند آن را به مردم كشور ايران عنايت نموده است و ما بهيارى خدا و با همت و اراده پولادين مردم در برابر همه مشكلات خواهيم ايستاد و همان گونهكـه بـه بـركـت ايمان و توكل مردم و رزمندگان به پيروزى هاى بزرگ و معجزه آسايىرسـيـده ايـم و هر روز موفقيت و امتحان جديدى بوده است ، بعد از اين نيز به راه خود ادامهمى دهيم .
رزمـندگان عزيز و دلاور ما اعم از ارتش و سپاه و بسيج با تكيه بر ايمان و سلاح و اميدبه نصرت حق و با حمايت بى شائبه مردم ، به نبرد و دفاع مقدس خود ادامه دهند و عزم هارا جـزم كـنـنـد و بـر دشـمـن زبون بتازند و با همت خود افتخار نصرت و پيروزى را بهارمغان آورند كه سرنوشت جنگ در جبهه ها رقم مى خورد نه در ميدان مذاكره ها. و به يارىخـداونـد و دعـاى خـيـر حـضـرت بـقـيـه الله ارواحـنـا فـداه حـرف آخـرمـان را با صداميان وجـهـانـخـواران در صـحـنـه حـمـاسه جهاد و شهادت مى زنيم و از خداوند نيز صبر و مدد مىطلبيم . خداوند يار و ناصر مجاهدان و رزمندگان ما باد.
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 12/3/67
انـــتـــصـــاب حـــجـــت الاســـلام هـــاشـــمـــى رفـــســـنـــجـــانـى بـه سـمـت جـانـشـيـنـىفـرمـانـدهكل قوا
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب حجت الاسلام آقاى حاج شيخ على اكبرهاشمى رفسنجانى دامت افاضاته
با توجه به درگيرى روياروى آمريكاى جهانخوار عليه اسلام و ايران و هماهنگى غرب وشـرق و ارتـجـاع مـنطقه در مبارزه با انقلاب اسلامى و جلوگيرى از پيروزى اسلام ، بهپيشنهاد رئيس جمهور محترم جناب حجت الاسلام آقاى خامنه اى دامت افاضاته ، جناب عالى رابا تمام اختيارات به جانشينى فرماندهى كل قوا منصوب مى نمايم و جناب عالى موظف بهاجراى دستورات ذيل مى باشيد:
1 !!! ايـجـاد سـتـاد فـرمـانـدهـى كـل تـا تـهـيـه زمـيـنـه وحـدتكامل
2 !!! هـمـاهـنـگـى كـامـل ارتش ، سپاه ، بسيج و نيروهاى انتظامى در تمامى زمينه هاى دفاعمقدس اسلام بديهى است انسجام و ادغام مورد قبول و صحيح ادارات و سازمان هاى مربوط وپشتيبانى كننده در هماهنگى نيروهاى مسلح ، نقش اساسى را دارا خواهند بود.
3 !!! تمركز صنايع نظامى و تهيه مايحتاج دفاع مقدسمان و انسجام امكانات تعميراتى ،پـشـتـيـبـانـى ، فـنى ، مهندسى ، رزمى ، آموزشى و تحقيقاتى و نيز بسيج همه امكانات وابـزار در جـهـت اهـداف مـشـخـص از سـوى فـرمـانـدهـىكل
4 !!! سـعـى در اسـتـفـاده هر چه بهتر از امكانات و نيروها و جلوگيرى از به كار گرفتنامـكـانـات مـادى و مـعـنـوى در غـير موارد ضرورى و در همين راستا حذف يا ادغام سازمان ها وتشكيلات تكرارى و غير ضرورى
5 !!! تمركز امور تبليغى و فرهنگى نيروهاى مسلح در تمام زمينه ها
6 !!! استفاده درست و قاطع از قوانين دادگاه نظامى در زمان جنگ و تنبيه متخلف در هر رده

next page

fehrest page

back page