بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب عرفان اسلامی جلد 6, استاد حسین انصاریان   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     1 - عرفان اسلامي جلد6
     10 - عرفان اسلامي جلد 6
     11 - عرفان اسلامي جلد 6
     12 - عرفان اسلامي جلد 6
     13 - عرفان اسلامي جلد 6
     14 - عرفان اسلامي جلد 6
     15 - عرفان اسلامي جلد 6
     2 - عرفان اسلامي جلد 6
     3 - عرفان اسلامي جلد 6
     4 - عرفان اسلامي جلد 6
     5 - عرفان اسلامي جلد 6
     6 - عرفان اسلامي جلد 6
     7 - عرفان اسلامي جلد 6
     8 - عرفان اسلامي جلد 6
     9 - عرفان اسلامي جلد 6
     FEHREST - عرفان اسلامي جلد 6
 

 

 
 

باب بيستم در آداب روزه

قالَ الصّادِقُ (عليه السلام) :

قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه وآله) : ألصَّوْمُ جُنَّةٌ أىْ سَتْرَةٌ مِنْ آفاتِ الدُّنْيا وَحِجابٌ مِنْ عَذابِ الاْخِرَةِ .

فَإذا صُمْتَ فَانْوِ بِصَوْمِكَ كَفَّ النَّفْسِ عَنِ الشَّهَواتِ وَقَطْعَ الْهِمَّةِ عَنْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ .

وَ أنْزِلْ نَفْسَكَ مَنْزِلَةَ الْمَرْضى لا تَشْتَهي طعاماً وَلا شَراباً مُتَوَقِّعاً في كُلِّ لَحْظَة شِفاءَكَ مِنْ مَرَضِ الذُّنُوبِ :

وَطَهِّرْ باطِنَكَ مِنْ كُلِّ كَدَر وَغَفْلَةوَظُلْمَة يَقْطَعُكَ عَنْ مَعْنَى الاْخْلاصِ لِوَجْهِ اللهِ تَعالى .

قيلَ لِبعْضِهِمْ إنَّكَ ضَعيفٌ وَاِنَّ الصِّيامَ يُضْعِفُكَ قالَ : إنّي اُعِدُّهُ بِشَرِّ يَوْم طَويل وَالْصَبْرُ عَلى طاعَةِ اللهِ تَعالى أهْوَنُ مِنَ الْصَّبْرِ عَلى عَذابِهِ :

قَالَ رَسُولُ اللهِ 9 : قالَ اللهُ تَعالى : ألصَّوْمُ لي وَأنَا أجْزى بِهِ ، فَالصَّوْمُ يُميتُ هَوَى النَّفْسِ وَشَهْوَةَ الطَّبْعِ وفيهِ حياةُ الْقَلْبِ وَطَهارَةُ الْجَوارِحِ وَعِمارَةُ الظّاهِرِ وَالْباطِنِ .

والشُّكْرُ عَلَى النِّعَمِ وَالاْحسانُ إلىَ الْفُقَراءِ وَزِيادَةُ التَّضَرُّعِ وَالْخُشُوعِ وَالْبُكاءِ .

وَحَبْلُ الاْلْتِجاءِ إلَى اللهِ وَسَبَبُ إنْكِسارِ الشَّهْوَةِ وَتَخْيفُ الْحِسابِ وَتَضْعيفُ الْحَسَناتِ .

وَفيهِ مِنَ الْفَوائِدِ ما لا يُحْصى وَكَفى ما ذَكَرْنا مِنْهُ لِمَنْ عَقَلَ وَوُفِّقَ لاِسْتِعْمالِهِ .

قالَ الصّادِقُ (عليه السلام) :

قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه وآله) : ألصَّوْمُ جُنَّةٌ أىْ سَتْرَةٌ مِنْ آفاتِ الدُّنْيا وَحِجابٌ مِنْ عَذابِ الاْخِرَةِ .

روزه پيوندى روحى و قلبى از جانب عبد با مولاست ، و در اين پيوند ، در صورتى كه به عمق آن توجه شود ، جان و دل به سوى تصفيه از رذائل حركت كرده ، و به حسنات و صفات الهى آراسته مى گردد .

انسان وقتى با عمق روح و دل به اين حكم استوار و عظيم و پر منفعت الهى نظر مى كند ، عشق بى نهايت حضرت حق را به عباد و بندگان در اين حكم و خواسته مشاهده مى كند .

انسان وقتى به مسئله روزه با ديد الهى مى نگرد ، مى بايد كه خداوند بزرگ از باب لطف و احسان و كرم و محبتش خواسته ، درهائى از رحمت بى نهايتش به روى عباد باز شود .

علاقه به اين حكم پر ثمر در انبيا و امامان به قدرى شديد بوده ، كه در بسيارى از ايام غير رمضان هم به عنوان يك مستحب بسيار پسنديده روزه مى گرفتند .

اولياء الهى اول و وسط و آخر هر ماه و بعضى از آنان تمام ايام رجب و شعبان روزه دار بودند .

پيامبر اسلام پس از سپرى كردن عيد فطر ، نزديك به شش روز از ماه شوال را روزه مى گرفتند ، زيرا طاقت اين معنى را نداشتند كه يكباره از ماه رمضان قطع رابطه كنند .

ماه رمضان ، ماه رحمت ، ماه بركت ، ماه كرامت ، ماه مغفرت ، ماه توبه ، ماه آمرزش ، ماه آموزش ، ماه پرورش ، ماه تربيت ، و ماه پيراسته شدن از رذائل و آراسته شدن به فضائل است .

در بين دوازده ماه قمرى ، تنها ماهى كه قرآن مجيد از آن ياد مى كند ، ماه مبارك رمضان است ، و اين يادآورى از ماه رمضان در قرآن مجيد دلالت بر عظمت آن دارد ، و اگر كسى بتواند با ماه رمضان به آن معنائى كه قرآن فرموده ، و همراه با آن هدفى كه از بودن رمضان بيان داشته پيوند قرار كند ، خود را به خير دنيا و آخرت آراسته كرده است .

) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّنَات مِنَ الْهُدى وَالْفُرْقَانِ ((1) .

ماه رمضان ، ماهى كه قرآن مجيد در آن نازل شده براى هدايت بشر به خير و سعادت و حفظ او از خزى دنيا و عذاب آخرت ، و براى روشن كردن حق از باطل و باز شناساندن تمام درستى ها از نادرستى ها است .

ماه رمضان بنا بر آيه شريفه ماه قرآن ، ماه هدايت ، ماه بازشناخت حق از باطل است .

اگر كسى در اين ماه دلش به نور قرآن منور نگردد ، و جانش به هدايت قرآن ، آراسته نشود ، و عقلش قدرت تشخيص حق از باطل پيدا نكند ، از اين ماه بهره اى جز گرسنگى و تشنگى شكم نبرده .

كسى كه از خصوصيات و امتيازات معنوى رمضان بهره مند شود ، جداً براى خود سپرى جهت حفظ از آفات دنيا و عذاب آخرت ساخته است .

1 ـ سوره بقره (2) : 185 .

ماه رمضان ماه عظيمى است كه خداوند مهربان آن ماه و عمل در آن را به خود نسبت داده ، پس متصل به معنويت و حقيقت اين ماه ، متصل به حضرت اوست . هيچ عملى از اعمال به اندازه ماه رمضان رنگ خالص خدائى ندارد ، چرا كه اولا يك عمل درونى و پنهانى است و انسان مجبور نيست كسى را از اين عمل درونى خبر كند ، و كسى هم قدرت تشخيص اين را ندارد كه بفهمد انسان در اين عمل هست يا نه ، در ثانى روزه در تمام جهاتش بر محور ترك است ، ترك خوردن ، آشاميدن ، فضول در كلام ، ترك شهوت ، و . . . يعنى داراى صفات سلبى است ، و از اين جهت روزه دار ، مزين به رنگ و صبغه الهى است .

آثار معنوى روزه كه در قلب و عقل و جان و نفس تجلى مى كند و منافعش در دنيا و آخرت ظاهر مى گردد ، قابل مقايسه با آثارى كه به جسم مى بخشد نيست .

روزه براى جسم آثار نيكى دارد ، بسيارى از آلام و رنجها و ناراحتى ها را كه معلول خوردن و آشاميدن مداوم ، و معلول رسوبات غذائى در معده ، و ازدياد چربى و عوره و ناراحتى هاى ديگر و بخصوص چاقى بيش از اندازه است مداوا مى كند ، ولى اين منافع عالى با منافع معنوى آنكه براى انسان در دنيا ايجاد نظم و تربيت و وقار و كرامت و در آخرت ايجاد سعادت ابدى و خشنودى حضرت سرمدى مى كند قابل قياس نيست .

قرآن مجيد روزه را به خاطر منافع فوق العاده اى كه در آن براى انسان دارد ، حكمى مى داند كه براى تمام ملل و امم بوده ، و آئينى از آئين انبياء الهى از اين حكم سودمند جدائى نداشته ! !

) كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ((1) .

روزه درخت رحمت الهى است ، كه ريشه در اراده و خواسته حق دارد ، و شاخ

1 ـ سوره بقره (2) : 183 .

و برگ در خانه هستى ، و دوام در بهشت ابدى حضر حق .

انسان اگر چه شاخه وجودش به اين درخت پيوند بخورد ، از رحمت حق بهره مند شده ، و به اجراى حق موفق گشته ، و لايق ورود به بهشت الهى شده است .

گرچه تمام موجودات عالم مهمان حقند ، ولى ماه رمضان ماه مهمانى خصوصى است . و اين خيمه مهمانى را براى خاصان و نيكان و مؤمنان سرپا مى كنند ، بايد سعى كرد كه در اين مهمانى راه پيدا كرد ، و از منافع ابدى آن بهره مند شد .

شب قدر از هزار ماه برتر و بالاتر است ، و اين شب كه شب نزول قرآن و ظرف با عظمت وحى است در ماه رمضان قرار داده شده ، پس ماه رمضان ظرف قرآن ، ظرف هدايت ، و جاى تربيت و فصل پرورش و دروازه ورود به فضاى رحمت بى منتهاى حضرت اوست .

براى اهل دل ، و اهل نظر و اهل عشق ، به سوى دلبر و به سوى معشوق ، راهى جانانه تر و عاشقانه تر از راه رمضان نيست ، هر كس اين راه را برابر با شرايطى كه براى رونده در آن قرار داده شده سير كند به لقاى معشوق مى رسد ، و جان از تمام آلودگيها پاك مى نمايد :

لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ .
ره عشاق راه بى كنار است *** از اين ره دور اگر جانت به كار است
وگر سيرى زجان در باز جان را *** يكى جان را عوض آنجا هزار است
وگر در يك قدم صد جان دهندت *** نثارش كن كه جانها بى شمار است
به هر وقتى كه جانى بر فشانى *** هزاران جان تو بر تو نثار است
چو خواهى كرد خود را نيم جانى *** چو دايم زندگى تو به يار است
كسى كز جان بود زنده در اين راه *** زجرم خود هميشه شرمسار است
درآمد دوش در دل عشق جانان *** خطابم كرد كه امشب روز بار است
كنون بى خود بيا تا بار يابى *** كه شاخ وصل بى باران به بار است
چو شد فانى دلت اندر ره عشق *** قرار عشق جانان بى قرار است
تو را اول قدم در وادى عشق *** به زارى كشتن است آنگاه دار است
وزان پس سوختن تا هم تو بينى *** كه نور عاشقان در مغز نار است
چو خاكستر شوى و ذره گردى *** برقص آئى كه خورشيد آشكار است
تو را از كشتن و از سوختن هم *** چه غم چون آفتابت غم گسار است
كسى سازد رسن از نور خورشيد *** كه اندر هستى خود راهوار است
كسى كاندر وجود خويشتن ماند *** مده پندش كه بندش استوار است
در اين مجلس كسى بايد كه چون شمع *** سر ببريده او در كنار است
شبانروزى در اين انديشه عطار *** چو گل در خون چو نرگس بس نزاراست
خردمندا مكن عطار را عيب *** اگر زين شوق جانش بى قرار است

روزه در آئينه روايات

روايات عالى شيعه مسائل مهمى را در باب روزه مطرح مى كنند ، كه دانستن آن براى پى بردن به ارزش اين عمل الهى ، براى عباد خدا لازم است .

در روايتى وارد شده كه حضرت رضا (عليه السلام) در جواب مسائل محمد بن سنان در قسمت روزه نوشتند :

علت روزه درك رنج گرسنگى و تشنگى است ، تا عبد از اين طريق در پيشگاه حضرت حق ذلت و مسكنت نشان دهد ، و از عوارض سيرى و سيرابى كه غفلت و غرق شدن در عيش و نوش است درآيد ، و از اجر و حساب حق برخوردار گشته ، به مقام صبر و استقامت برسد ، و از اين راه مزه شدائد آخرت را درك

كرده ، و قدرت خطرناك شهواتش بشكند ، روزه واعظ او در دنيا ، و دليلش به سوى رضاى حق در آخرت باشد ، و براى اينكه شدت اين مراحل را از اهل فقر و مسكنت در دنيا و آخرت دريابد(1) .

هشام بن حكم فلسفه روزه را از حضرت صادق (عليه السلام) پرسيد ، حضرت فرمود : وجوب روزه براى ايجاد مساوات بين غنى و فقير است ، به اين معنا كه غنى تا شدت نبيند ، در گذرگاه رحمت نسبت به فقير قرار نمى گيرد ، اين غنى است كه هر چه بخواهد برايش فراهم است ، بايد مزه سختى را بچشد تا به عنايت خدا بين او و فقير فاصله كم شود ، رنج گرسنگى و تشنگى را به او مى چشاند تا بر ضعيف رقت آرد ، و بر گرسنه ترحم كند(2) .

در روايات بسيار مهمى آمده كه روزه دار در ماه رمضان ، بايد تمام حيثيت و وجود و شئون و اعضاء و جوارحش روزه باشد ، به اين معنى كه شكمش از آب و غذا و تمام موجوديتش از گناه و معصيت ورنه روزه اش داراى اعتبار و ارزش نخواهد بود .

قالَ أبُوعَبْدِاللهِ (عليه السلام) : إذا صُمْتَ فَلْيَصُمْ سَمْعُكَ وَبَصَرُكَ وَشَعْرُكَ وَجِلْدُكَ وَعَدَّدَ أشْياءً غَيْرَ هذا قالَ وَلا يَكُونُ يَوْمُ صَوْمِكَ كَيَوْمِ فِطْرِكَ(3) .

امام ششم حضرت صادق (عليه السلام) فرمود : هرگاه روزه گرفتى بايد گوش و چشم و مو و پوستت روزه باشد ، اعضاء و جوارح ديگر را نيز شمرد و فرمود روز روزه داشتنت مانند روز عادى و خوردنت نباشد .

عَنْ أبي جَعْفَر (عليه السلام) قالَ : قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه وآله) لِجابِرِ بْنِ عَبْدِاللهِ يا جابِرُ هذا شَهْرُ رَمَضانُ مَنْ صامَ نَهارَهُ وَقامَ وَرْداً مِنْ لَيلِهِ وَعَفَّ بَطْنُهُ وَفَرْجُهُ وَكَفَّ لِسانُهُ خَرَجَ

1 ـ وسائل : 7/2 ـ 3 .

2 ـ وسائل : 7/2 ـ 3 .

3 ـ وسائل : 7/116 .

مِنْ ذُنُوبِهِ كَخُرُوجِهِ مِنَ الشَّهْرِ فَقالَ جابِرُ يا رَسُولَ اللهِ ما أحْسَنَ هذا الْحَديثِ فَقالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيهِ وَآلِهِ : يا جابِرُ ما أشَدَّ هذِهِ الشُّرُوطُ .

امام باقر (عليه السلام) فرمود : پيامبر به جابر بن عبدالله گفتند : اى جابر اين است ماه رمضان ، هر كس روزش را روزه بگيرد ، و شبش را به عبادت برخيزد ، و شكم و شهوتش داراى عفت باشد . و زبانش را از تمام گناهان زبان حفظ كند ، مانند بيرون آمدن از ماه از گناهانش بيرون مى رود ، جابر عرضه داشت چه حديث خوبى است ، پيامبر فرمود چه شرايط شديد و سنگينى است(1) .

امام صادق (عليه السلام) فرمود : روزه فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن تنها نيست ، سپس فرمود ، مريم گفت :

) إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمَانِ صَوْماً ((2) .

يعنى من نذر سكوت كرده ام .

زمانى كه روزه گرفتيد زبان را حفظ كنيد و چشم از نامحرمان بپوشيد ، و از نزاع و حسد نسبت به يكديگر بپرهيزيد ، پيامبر اسلام شنيدند زن روزه دارى خدمتكار خود را ناسزا گفت ، حضرت طعام خواستند و به آن زن فرمودند بخور ، گفت من روزه ام ، فرمود چگونه روزه اى در حالى كه به خدمتكارت ناسزا گفتى ، روزه فقط خوددارى از طعام و آشاميدنى نيست ، سپس حضرت صادق (عليه السلام) فرمود : وقتى روزه گرفتى گوش و چشمت نيز از حرام روزه بگيرد ، جدال را رها كن و خادم خود را آزار مده ، وقار روزه با تو باشد و سعى كن روزه ات مانند ايام غير روزه نباشد(3) .

1 ـ وسائل : 7/116 .

2 ـ سوره مريم (19) : 26 .

3 ـ فروع كافى : 1/187 .

امام صادق (عليه السلام) فرمود :

روزه ، فقط روزه از خوردن و آشاميدن نيست ، براى روزه شرط هست كه بايد آن را حفظ كنى تا روزه ات روزه تمام و كاملى شود ، و آن شرط سكوت وجود توست ، نشنيدى مريم بنت عمران گفت نذر كردم روزه باشم و با انسانى امروز سخن نگويم ، يعنى در حال سكوتم ، پس چون روزه گرفتيد ، زبان از دروغ حفظ كنيد ، و چشم از نامحرمان ببنديد ، با هم دعوا نكنيد ، به هم حسد نبريد ، از هم غيبت نكنيد ، با يكديگر دشمنى ننمائيد ، به هم دروغ نگوئيد ، مباشرت خلاف نداشته باشيد ، با هم مخالفت نكنيد ، از غضب و ناسزا و شماتت و مسخره كردن و جدال و دشمنى و ظلم و سبك سرى و زجر دادن به يكديگر بپرهيزيد .

از ياد خداو نماز غفلت نكنيد ، صمت و سكوت از هر گناه مربوط به زبان را رعايت نمائيد ، بردبارى و استقامت و صدق را مراعات كنيد و دورى از شر و اجتناب از قول زور و كذب و افتراء و خصومت و ظن سوء و غيبت و سخن چينى را نصب العين خود قرار دهيد .

خود را مشرف به آخرت ببينيد ، و منتظر آن ايام باشيد ، چشم داشت به وعده خدا داشته و در راه ريسدن به لقاء او قرار گيريد ، آرامش و وقار و خشوع و خضوع به خرج دهيد ، و ذلت عبد خائف از مولا را در خود تحقق دهيد ، در مقام خوف و رجا و رغبت و رهبت باشيد ، به نحوى كه دلهاى خود را از عيوب پاك كرده و درون را از حقه بازى پيراسته باشيد ، و جسم را از آلودگيها شسته باشيد ، تا از ما سوى الله آزاد شده و با اين روزه كه داراى چنين سكوتى از همه گناهان است به ولايت خدا پيوسته باشيد ، گناهانى كه خداوند شما را در ظاهر و باطن از آن نهى كرده است .

حق خشيت او را در نهان و آشكار به جاى آر ، و در ايام رزه وجودت را به حق

ببخش ، به نحوى كه قلب را براى او فارغ كنى و دل را براى اجراى امر او منصوب نمائى ، چون چنين كردى به حقيقت روزه دار شدى ، و امر مولايت را اطاعت كردى ، و هر چه از اين برنامه كم بگذارى به مقدار آن از ارزش روزه ات كم مى شود ، تا اينكه حضرت صادق (عليه السلام) فرمود : روزه فقط خوددارى از خوردن و آشاميدن نيست ، خداوند روزه را حجاب بين عبد و تمام گناهان فعلى و قولى قرار داد ، آن كس كه اين شرايط را عمل كند روزه را افطار كرده ، كه روزه داران چقدر اندك اند و گرسنگان چه زيادند .

امام باقر (عليه السلام) فرمود :

خداوند تعالى را ملائكه اى است كه موكل بر روزه داران اند ، از روز اول ماه تا آخر آن براى روزه داران طلب مغفرت كنند ، و هر شب به وقت افطار فرياد مى زنند ، اى بندگان خدا شما را بشارت باد ، كه گرسنگى كمى كشيديد ، و به دنبال آن سيرى شما زياد است ، مبارك شديد و مبارك شد در شما ، چون شب آخر شود فرياد كنند ، اى عباد خدا بر شما بشارت باد كه خداوند شما را آمرزيد و توبه شما را قبول كرد ، بنگريد كه پس از ماه زندگى را چگونه از سر مى گيريد(1) .

عَنْ يُونُسِ بْنِ حَمْدانِ الرّازي قالَ : سَمِعْتُ أبا عَبْدِالله (عليه السلام) يَقُولُ : مَنْ أفْطَرَ يَوْماً مِنْ شَهْرِ رَمضانِ خَرَجَ رُوحُ الاْيمانِ مِنْهُ(2) .

يونس بن حمدان رازى از حضرت صادق روايت مى كند كه : هر كس يك روز ماه رمضان روزه بخورد روح ايمان از وجود او جدا مى شود .

قالَ رَسُولُ اللهِ (صلى الله عليه وآله) : شَهْرُ رَمَضانِ شَهْرٌ فَرَضَ اللهُ عَلَيكُمْ صِيامَهُ فَمَنْ صامَهُ

1 ـ محاسن : 33 .

2 ـ وسائل : 7/176 ـ 177 .

ايماناً وَاحْتِساباً خَرَجَ مِنْ ذُنُوبِهِ كَيَوم وَلَدَتْهُ اُمُّهُ(1) .

پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) فرمود : اين است ماه رمضان ، ماهى كه روزه آن بر شما واجب است ، هر كس از روى ايمان و حساب روزه بگيرد ، همانند روز ولادت از مادر از گناهان خارج مى گردد .

و نيز آن حضرت فرمود : ماه رمضان آمد ، ماه مبارك ، ماهى كه روزه آن بر شما واجب است ، درهاى بهشت به روى شما باز است ، و شيطانها در اين ماه در زنجيرند ، شبى كه از هزار ماه بهتر است در اين ماه است ، هر كس به اين ماه ارج بگذارد به ارج گذاشته مى شود .

قالَ أميرُ المؤمِنينَ (عليه السلام) : عَلَيكُمْ في شَهْرِ رَمَضانِ بِكَثْرَةِ الاْسْتِغْفارِ وَالدُّعاءِ فَأمَّا الدُّعاءُ فَيَدْفَعُ الْبَلاءَ عَنْكُمْ وَأمَّا الاْسْتِغْفارُ فَتُحْمى بِهِ ذُنُوبُكُمْ(2) .

اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود : بر شما باد در ماه رمضان به استغفار و دعاى زياد ، اما دعاى شما دافع بلا از شماست ، اما استغفار شما از بين برنده گناهان است .

خطبه بسيار مهم پيامبر اسلام در شناساندن ماه رمضان

حضرت رضا (عليه السلام) از پدرانش از على (عليه السلام) نقل مى كند ، كه يك روز پيامبر اسلام براى ما سخنرانى كرد .

فرمود : اى مردم ماه خدا با بركت و رحمت و مغفرت فرا رسيد ، ماهى كه نزد حضرت حق بهترين ماه است ، روزهايش برترين روزها و شبهايش از بهترين شبهاست ، ساعاتش در تمام ساعات همانند ندارد ، ماهى است كه همه شما به مهمانى خدا دعوت شده ايد ، و در اين ماه به همه شما كرامت و بزرگوارى ارزانى شده .

1 ـ وسائل : 7/176 ـ 177 .

2 ـ وسائل : 7/225 .

در اين ماه نفسهايتان تسبيح ، خوابتان عبادت ، عملتان قبول ، و دعايتان مستجاب است .

خدا را با نيت صادقانه و قلب هاى پاك بخوانيد تا شما را به روزه اين ماه و تلاوت قرآنش موفق كند .

بدبخت و بيچاره آن انسانى است كه در اين ماه بزرگ از غفران حق محروم شود ، با گرسنگى و تشنگى در ماه رمضان به ياد گرسنگى و تشنگى قيامت باشيد .

به فقرا و مساكين صدقه دهيد ، و به بزرگان احترام كنيد ، و به كوچكترها ترحم آريد . صله رحم نموده ، و زبان از گناهان مربوط به آن احترام كنيد ، و چشم از حرام حق ببنديد ، و گوش از استماع حرام نگه داريد .

به يتيمان مردم رحم آريد تا به يتيمانتان رحم آرند ، از گناهان خود به درگاه حضرت او توبه كنيد ، و به وقت هر نماز دستها را به دعا در پيشگاه او برداريد ، كه بهترين ساعت ، وقت نماز است ، وقتى است كه خداوند با ديده رحمت به عبادش نظر مى كند ، و دعاى آنان را پاسخ داده و نداى ايشان را جواب مى دهد ، و عطايش را از سائل در اين وقت دريغ نمى نمايد ، و دعوت دعاكننده را اجابت مى كند .

اى مردم شما در گرو اعمال بد خود هستيد ، با توبه واقعى خود را آزاد كنيد ، با طولانى كردن سجده ، پشت سنگين خود را از بار گناه سبك نمائيد ، و بدانيد كه خداوند مهربان قسم ياد كرده مصلين و ساجدين را عذاب نكند ، و روز بيرون آمدن مردم از قبر نمازگزار و ساجد را به آتش نترساند .

اى مردم اگر يكى از شما مؤمنى را در اين ماه افطار دهد ، ثوابش مانند بنده آزاد كردن در راه خداست ، و گناهان گذشته اش به خاطر اين عمل بخشيده مى شود .

عرضه داشتند همه ما قدرت بر افطار دادن نداريم حضرت فرمود خود را از عذاب فردا برهانيد گرچه به نصف خرما يا شربتى از آب باشد .

اى مردم ، هر كس در اين ماه خود را به حسنات اخلاقى بيارايد ، روز لغزش قدمها به راحتى از صراط مى گذرد ، و هر كس كار خدمتكارش را در اين ماه سبك كند ، حسابش را در قيامت سبك كنند ، و هر كس شر خود را از مردم حفظ كند ، روز جزا از غضب حق محفوظ خواهد ماند .

هر كس در ماه رمضان يتيمى را اكرام كند ، در روز لقا از جانب حق اكرام مى شود ، و هر كس صله رحم به جاى آرد ، در قيامت به رحمت حق متصل گردد ، و هر كس قطع رحم كند ، از رحمت حق در قيامت قطع گردد .

نماز مستحب در اين ماه برائت از عذاب فرداست ، و اداى واجب ثوابش هفتاد برابر بيش از معادل آن در ماه ديگر است .

صلوات بر من در اين ماه سنگينى شماست ، روزى كه ميزانها سبك است ، و هر كس در اين ماه آيه اى از قرآن تلاوت كند ، مانند ختم يك قرآن در غير اين ماه است .

اى مردم درهاى بهشت در اين ماه باز است ، از خدا بخواهيد بر شما نبندد ، و درهاى جهنم به روى شما بسته است ، از او بخواهيد بر شما باز نكند ، شياطين در اين ماه گرفتارند ، از حق بخواهيد بر شما سلطه پيدا نكنند .

اميرالمؤمنين مى فرمايد من از جا برخاستم و عرضه داشتم يا رسول الله بهترين عمل در اين ماه چيست ؟ فرمود يا اباالحسن بهترين عمل در اين ماه اجتناب از محارم الهى است(1) .

دعاى بسيار مهم حضرت زين العابدين در هر روز ماه رمضان

1 ـ وسائل : 7/226 ـ امالى : /57 ـ 58 ـ عيون اخبار الرضا (عليه السلام) : /163 ـ 164 .

امام سجاد حضرت زين العابدين (عليه السلام) در هر روز ماه رمضان دعائى داشتند كه نشانگر عظمت ماه رمضان و موقعيت آن ماه در پيشگاه خداست ، و از طرفى داراى بهترين تعاليم و درسها براى تربيت انسان و مؤدب شدن او به آداب الهى است ، و به عبارت ديگر اين دعا مى خواهد مردم را به اين حقيقت راهنمائى كند ، كه بر شما واجب است در ماه رمضان داراى يك حركت كامل روحى و عقلى و نفسى و عملى شويد ورنه از ماه رمضان هيچ بهره اى جز گرسنگى و تشنگى نصيب شما نخواهد شد ، ترجمه دعا بدين قرار است :

بارپروردگارا اين است ماه رمضان ، ماه روزه ، ماه انابه ، ماه توبه ، ماه مغفرت و رحمت ، ماه آزادى از عذاب و رسيدن به بهشت .

خداوندا مرا براى آن سلامت بدار ، و آن را از من سالم قرار داده ، به برترين كمكت مرا در اين ماه كمك ده ، بر طاعتم موفق كن ، براى عبادت و دعا و تلاوت قرآن فراغتم بخش .

بركتم را در اين ماه عظيم قرار بده ، و عافيتم را در اين ماه نيكو فرما ، و بدنم را از هر خطرى به سلامت بدار ، روزيم را در اين ماه گشايشى ده ، و مرا در امورم كفايت فرما . دعايم را مستجاب كن ، و به آرزويم كه رسيدن به لقاء توست برسان .

پروردگارا در اين ماه چرت و كسالت و دلگيرى و دلتنگى و سستى و سخت دلى و غفلت و غرور را از من بردار ، كه تمام اين امور مانع از رشد و تكامل و سد راه بندگى و اطاعت است .

خداوندا مرا در اين ماه از رنج ها ، مرض ها ، غصه ها ، حزن ها پيش آمدها ، دردها ، خطاها ، گناهان حفظ كن ، و مرا از بدى و فحشاء و خستگى ، و بلا و تعب و عناء نگهدار كه تو شنونده دعائى .

خدايا در اين ماه مرا از شيطان رانده شده و عيب جوئى و هرزه زبانى او

و سحر و دم خطرناكش ، و وسواس و كيد و مكرش ، و حيله و آرزويش و خدعه و غرور و فتنه اش ، و گروه و قوم و دام و اعوانش و اتباع و اخوانش و احزاب و اشياعش و اعوان و يارانش و شركاء و همه كيدشان محافظت كن .

خداوندا به روزه تمام ماه رمضان مرا موفق بدار ، به آرزويم كه قيام در آن و اتمام برنامه هاى مورد رضايت تو در آن است همراه با صبر و ايمان و يقين حساب برسان .

با اجر عظيم و چند برابر شدن ثواب برنامه ها اعمالم را قبول كن ، در اين ماه جديت و كوشش و قوت و نشاط و انابه و توبه و اميد و ترس ، و جزع و رقت و راستى در زبان و ترس از خود و تكيه و اميد بر رحمتت و اطمينان به وجودت و ورع از محرماتت همراه با قول صالح ، و سعى مقبول ، و عمل مرفوع ، و دعاى مستجاب به من عطا فرما .

بين من و بين اين همه امور مثبت الهيه با حادثه و مرض و غم و غصه جدائى مينداز به رحمتت اى بهترين رحم كنندگان(1) .

دعاهائى از اين قبيل كه تمام آن تعليم و تربيت و راهنمائى به سوى سعادت و آخرت است زياد است ، كه نقل آنها كتابى مفصل و شرح و توضيح آنها مجلدات بسيار مى خواهد ، به زادالمعاد مجلسى ، بلدالامين ، دعاى بحار ، مفاتيح محدث قمى مراجعه كنيد ، بخوانيد و بفهميد و عمل كنيد ، كه خواندن تنها هيچ دردى را دوا نمى كند ، خواندن را مقدمه فهم و فهم را حقيقتاً مقدمه عمل و عمل را مقدمه رسيدن به رضايت و لقاء حق قرار دهيد ، كه اگر در ماه رمضان و بقيه ايام در برخورد به قرآن و دعاها غير از اين راهى بپمائيد و الله به جائى نمى رسيد ! و اين همه را هم از حضرت يار درخواست كنيد ، كه اگر با تمام وجود رسيدن به فيوضات الهيه را بخواهيد ، از عطاى آن نسبت به شما به هيچوچه دريغ نخواهد

1 ـ فروع كافى : 1/183 ـ من لايحضر : 1/37 ـ وسائل : 7/237 .كرد .

يارم اگر يارى كند از دام نفس دون پرم *** زين آهنين دام و قفس بى يارى او چون پرم
با آنكه پر بشكسته ام در دام تن بنشسته ام *** با يارى آن ماهرو چون ماه بر گردون پرم
حاشا كه يار دلنواز از جان من غافل شود *** داند كه نتوانم من از دام قدر بيرون پرم
من در ازل حيران او در حسن بى پايان او *** او تا ابد معشوق من بر كاخ وصلش چون پرم
بر خاك كويش نيمه جان چون مرغ بسمل خونفشان *** بر عرش قرب حضرتش چون با پر پرخون پرم
زين دامگه ياران من رفتند در باغ و چمن *** من در قفس روزان شبان با خاطر محزون پرم
چشم اميدم تا ابد بر لطف بى پايان او *** با ياد آن حسن ازل و آن شاهد بى چون پرم
شهباز عشقم اى مهان عنقاى قدسى آشيان *** حيف است الهى چون شهان در عالم مادون پرم

پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) فرمود : خداوند فرموده هر برنامه نيكى به ده برابر تا هفتصد برابر مزد دارد ، مگر روزه ماه رمضان كه براى من است ، و جزايش بر عهده من است(1) .

و نيز آن حضرت فرمود : به آن كسى كه جانم در قبضه قدرت اوست ، بوى دهان روزه دار در پيشگاه خدا پاكيزه تر از بوى مشك است ، خداوند مى فرمايد

1 ـ محجة البيضاء : 2/121 ـ 122 .

براى خاطر من از شهوت و طعام و نوشيدنى دست برداشت ، پس روزه براى من است و جزايش بر عهده من است(1) .

و نيز آن حضرت فرمود : براى بهشت درى است به نام سيرآب نهائى از آن در جز روزه داران وارد نمى شوند ، لقاء خدا در جزاى روزه به روزه دار وعده داده شده(2) .

و نيز آن حضرت فرمود : براى روزه دار دو خوشحالى هست : يكى وقت افطار و ديگر وقت لقاى با حق(3) .

و آن جناب فرمود براى هر چيزى درى است و در عبادت روزه است(4) .

قالَ أبُو جَعْفَر (عليه السلام) : بُنِىَ الاْسْلامُ عَلى خَمْسَةِ أشْياء عَلَى الصَّلاةِ وَالزَّكاةِ وَالْحَجِّ وَالصَّوْمِ وَالْوَلايَةِ(5) .

امام باقر (عليه السلام) فرمود : بناى اسلام بر پنج چيز است : نماز ، زكات ، حج ، روزه ، رهبرى امام معصوم .

پيامبر اسلام فرمود : روزه دار در حال عبادت است گرچه خواب باشد تا وقتى در حال غيبت كردن مسلمان نباشد(6) .

نبى اكرم به اصحاب فرمودند : شما را به چيزى خبر دهم كه اگر عمل كرديد شيطان از شما دور شود به مانند دورى مشرق از مغرب ؟ عرضه داشتند آرى فرمودند : روزه رويش را سياه مى كند ، صدقه پشتش را مى شكند ، حب فى الله و كمك به عمل صالح او را مستأصل و بيچاره مى كند ، استغفار رگ قلبش را مى گيرد ، و براى هر چيزى زكات است زكات بدنها روزه است(1) .

1 ـ محجة البيضاء : 2/121 ـ 122 .

2 ـ محجة البيضاء : 2/121 ـ 122 .

3 ـ محجة البيضاء : 2/121 ـ 122 .

4 ـ محجة البيضاء : 2/121 ـ 122 .

5 ـ محجة البيضاء : 2/123 .

6 ـ محجة البيضاء : 2/123 .

يك بار ديگر با اين همه مقدمه به جمله اول روايت مصباح توجه كنيد تا مفهومش آنچنان كه هست براى شما روشن گردد ، امام صادق (عليه السلام) در جمله اول مى فرمايند ، رسول خدا فرمود :

روزه سپر است ، يعنى حايل بين شما و آفات دنيا و حجاب بين شما و عذاب آخرت است ، آرى روزه با شرايطى كه در روايات و دعاهاى گذشته بيان شد اگر تحقق در عبد پيدا كند ستر از آفات دنيا و حجاب از عذاب آخرت است .

فَإذا صُمْتَ فَانْوِ بِصَوْمِكَ كَفَّ النَّفْسِ عَنِ الشَّهَواتِ وَقَطْعَ الْهِمَّةِ عَنْ خُطُواتِ الشَّيْطانِ .

امام صادق (عليه السلام) در جمله بالا مى فرمايد : چون خواستى روزه بگيرى ، نيتت در حقيقت از ورود به اين مقام با عظمت الهيه اين باشد كه نفس را از تمام شهوات « شهوت خوردن و آشاميدن خارج از حدود الهى ، شهوت جنسى شيطانى ، شهوت مقام و جاه و رياست ، شهوت مال پرستى ، شهوت غرور و كبر و ريا ، شهوت عجب و خودبينى و خودپسندى ، شهوت شهرت و سلطه طلبى » نگاه دارى و با كمال قدرت و اراده از جولان نفس در ميادين خطرناك گناه با كمك گيرى از روزه جلوگيرى كنى .

و همچنين به اين نيت وارد روزه شو ، كه همت و اراده ات را از قرار گرفتن در جاى پاى شيطان حفظ كنى .

اگر با روزه ماه رمضان عادى برخورد كنى ، و مسير اين مقام را بدينگونه كه حضرت صادق مى فرمايند نپيمائى ، و وقت سحر و افطار همانند همه اوقات از لذيذترين غذاها بهره گيرى و از زياد خوردن بر كنار نمانى ، از منافع معنوى ماه مبارك رمضان محروم خواهى شد .

1 ـ محجة البيضاء : 2/123 .

ماه رمضان ماه مبارزه با شهوات غلط و هواهاى نفس و خطوات شيطان و كشش ها و جذبه هاى غير خدائى است ، در اين كلاس رياضت و تمرين و جهد و كوشش سنگين لازم است ، تا در پايان به قله مرتفع تقوا برسى و از عنايت و لطف او كه شامل حال پرهيزكاران است بهره مند گردى .

لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ .

ماه مبارك رمضان ماه تهذيب نفس و تزكيه جان و رشد عقل و ترغيب اميال و خواسته ها به سوى خواسته هاى خداست .

ماه رمضان ماه علم ، ماه تعلم ، ماه تعليم ، ماه تلاوت كتاب ، ماه فهم حقايق ، ماه آراسته شدن به حسنات و پيراسته شدن از سيئات و ماه مؤدب كردن نفس به آداب الهى است .

شما اگر ماه رمضان تجاوزات نفس و سركشيهاى غرائز و طغيان آمال و آرزوها را تعديل نكنيد و شعله هاى شيطانى هوا را خاموش ننمائيد و به آداب الهيه آراسته نشويد ، پس از ماه رمضان با آن همه عظمت و جلالش چه بهره اى برده ايد ؟

مايه سعادت و سلامت و نجات انسان به قول تمام انبياء و امامان و كتب آسمانى و عقلا و صلحا و اولياء ادب است ، ادب عبارت از مجموعه خواسته هاى حضرت حق در همه زمينه ها از انسان است ، و ماه رمضان بهترين كلاس براى آموزش آداب و بهترين زمان براى آراسته شدن به مبانى الهى است .

پيش ارباب خرد مايه ايمان ادب است *** لاجرم پيشه مردان سخندان ادب است
بى ادب را به سماوات بقا منزل نيست *** در سماوات بقا منزل مردان ادب است
دامن عقل و ادب گير كه در راه يقين *** بر سر گنج وجود تو نگهبان ادب است
آدميزاده اگر بى ادب است آدم نيست *** فرق در جنس بنى آدم و حيوان ادب است
كردم از عقل سئوالى كه بگو ايمان چيست *** عقل در گوش دلم گفت كه ايمان ادب است
عاقب هر چه كند خواجه پشيمان گردد *** آنكه از وى نشود هيچ پشيمان ادب است
چشم بگشا و ببين جمله كلام الله را *** آيه آيه همگى معنى قرآن ادب است
گر تو خواهى كه قدم بر سر ابليس نهى *** با ادب باشد ببين قاتل شيطان ادب است
چند روزى كه در اين خانه تن مهمانى *** با ادب باش كه خاصيت مهمان ادب است

اولياء الهى ، عارفان عاشق ، وارستگان با فضيلت ، از هر فرصتى براى تهذيب نفس و تزكيه دل ، و مؤدب شدن خويش به آداب الهى استفاده مى كردند .

در اين راه تلخى ها مى چشيدند ، رياضت هاى شرعيه مى كشيدند ، تمرين ها مى كردند ، و آنچه را ملاك كار و عمل قرار مى دادند فقط و فقط رضايت حضرت حق بود .

داستانى شگفت از مبارزه با نفس

سال هزار و سيصد و شصت و چهار شمسى در شهر با عظمت و شهيد پرور اصفهان براى تبليغ دعوت شده بودم .

مى دانستم اصفهان روزگارى مركز زندگى بسيارى از اولياء خدا و عالمان كامل بود .

شهر ، شهر حكيمان ، فقيهان ، فيلسوفان ، عارفان ، عاشقان ، كاملان ، و شهيدان خداست ، بر همگان واجب شرعى و اخلاقى است كه شهرى كه داراى اين حيثيات و سرمايه ها و مايه هاست ، به همين صورت آن را حفظ كنند .

در مدتى كه در آنجا بودم ، عاشقانه به دنبال زيارت چهره هاى الهى ، يا آنان كه چهرهاى الهى را زيارت كرده بودند بودم .

بيشتر گشتم ، كمتر موفق شدم ، سرمايه هاى عظيم از دنيا رفته بودند ، در گوشه و كنار شهر به ندرت كسانى پيدا مى شدند ، كه يا خود اهل حال بودند يا با اهل حال گذشته سر و سرى داشتند .

يك شب چهره اى نورانى در جلسه اى كه براى تبليغ بپا بود حضور يافت ، قيافه ملكوتى او مرا جذب كرد ، از احوالاتش پرسيدم ، گفتند عالمى بزرگوار و سيدى كريم النفس و شخصيت گمنام است ، و به مدت سى سال محضر فيلسوف بزرگ عالم ربانى ، عارف صمدانى مرحوم حاج آقا رحيم ارباب را درك كرده است . گرچه خودم دو بار آن مرد بزرگ را ديده بودم ولى از حالات و روحيات و اخلاقياتش آنچنان كه بايد آگاه نبودم .

به زيارت آن مرد شتافتم ، تا با يك تير دو نشان را زده باشم . هم از معنويت او بهره ببرم ، هم از اوصاف و كمالات استادش از او بشنوم .

مجالسى با او نشستم ، گفتگوها بين اين شرمنده و او رفت ، مى گفت : معمولاً يك هنرمند بخصوص يك عالم مخصوصاً عالمى كه شهرت فوق العاده دارد ، علاقه مند است بيش از پيش شناخته شود ، و چهره كند ، طبع علم طبع

خودنمائى ، غرور ، خودشناساندن و شهرت است ، يك عالم مى خواهد تمام مردم از علمش ، از تأليفاتش ، از حسن عملش و بخصوص از قدرت درس دادنش مطلع شوند ، تا از اين اطلاع لذت ببرد و نيز سبيلى از چربى ماديت چرب كند ، دنبال جائى مى گردد ، كه درسش و حضور شاگردانش در برابر ديدگان مردم چشمگير باشد ، تا در بين مردم مشار با لبنان گردد ، ولى استادم حضرت حاج آقا رحيم ارباب به مدت پنجاه سال در مسجدى براى بهترين فضلا و طالبان علم درس مى گفتند ، اما وقت درس اكيداً دستور مى دادند پرده كنار درب مسجد را بيفكنند ، و آن چنان با صداى آرام درس مى گفت كه فقط صدايش را طلاب بشنوند ، تا كسى نفهمد و نبيند كه چه كسى در اين مسجد درس مى دهد ، اين اخلاق مردى بود كه در زمان خودش در علوم اسلامى بخصوص فقه و تفسير و فلسفه و در عمل و اخلاص و در خدمت به جهان علم و تربيت و در مايه هاى الهى و عرفانى كم نظير يا بى نظير بود !

آرى اين است حقيقت عينى كف نفس از شهوات ، و حفظ خويش از افتادن در خطوات شيطان ، و اين از بركت ايمان ، يقين ، اخلاص ، عبادت و بخصوص روزه حقيقى در ماه مبارك رمضان است .

راستى چه لذت دارد ، كارى كه فقط و فقط براى انجام بگيرد ، چه سودمند است عملى كه محض تقرب به او از انسان سر بزند ، چه پرقيمت است نفسى كه از هوا و شهوات تزكيه شده و به مقامات معنوى آراسته گشته ، و به آداب انبياء و امامان و اوليا مؤدب به مقامات معنوى آراسته گشته ، و به آداب انبيا و امامان و اولياء مؤدب شده است ، صاحب اين نفس ، صاحب حقيقت و معنويت و فضيلت است ، و راه پيدا كردنش به مقام قرب و انس بسيار بسيار آسان است .

اين را بدانيد كه از هر عبادتى بايد در جهت آراسته شدن و پيراسته شدن استفاده كرد ، و گرنه آن عبادت ، عبادت نيست .

روزه ماه رمضان براى رسيدن به تقوا و روح پرهيزكارى و قدرت خويشتن دارى از هر گناهى است ، اگر در شب و روز ماه رمضان مانند بقيه ايام آلوده باشيد ، اگر پس از پايان ماه رمضان به اعمال و كردار و اخلاق ناپسند قبل از ماه رمضان برگرديد ، چه اتصالى به ماه رمضان پيدا كرده ايد ، و چه نفعى از ماه رمضان عايد شما شده ، و با چه بركت و رحمت و مغفرت و انابه و توبه اى برخورد داشته ايد ؟

اندكى در وضع زندگى اوليا بينديشيد ، و كمى در هدف پاك و مقدس عبادات تفكر كنيد ، تا از اين محدوديت ها و غرائز سركش ، و شهوات بنيان كن و خطوات شيطان رهيده به فضاى معنوى ملكوت برسيد ، و در آن فضاى غير قابل توصيف با دو بال ايمان و عمل و پاكى و شايستگى براى رسيدن به مقام قرب و لقاى دوست به پرواز آئيد .

آنها كه پاى در ره تقوى نهاده اند *** گام نخست بر در دنيى نهاده اند
آورده اند پشت بر اين آشيان ديو *** پس چون فرشته روى به عقبى نهاده اند
آزاد گشته اند زكو نين بندهوار *** خود را همى نه ملك و نه مأوى نهاده اند
چون كار بخت و صورت تقوى بديده اند *** حالى قدم زصورت و معنى نهاده اند
ايمان به توبه و به ندم زنده كرده اند *** وين تازه را لباس زتقوى نهاده اند
فرعون نفس را به رياضت بكشته اند *** وانگاه دل بر آتش موسى نهاده اند
از طوطيان ره چو قدم برگرفته اند *** طوبى لهم كه بر سر طوبى نهاده اند
زاد ره و ذخيره اين وادى مهيب *** در طشت سر بريده چو يحيى نهاده اند
اول به زير پاى وفا خاك گشته اند *** آخر چو باد سر سوى مولا نهاده اند
عطار را كه از سخنش ديده گشت جان *** معلوم شد كه همدم عيسى نهاده اند

به اين صورت كه حضرت صادق فرموده اند نيت روزه كن ، و وارد ميدان صوم شو ، به حقيقت وارد شود و نيت كن ، و معنويات و بركات اين ماه را به توفيق حق با اداى واجبات و ترك محرمات بخود منتقل كن ، كه اين چنين روزه شكننده قدرت دشمن خدا يعنى شيطان است ، چرا كه مهمترين وسيله شيطان براى ربودن عباد از مدار بندگى حضرت جانان شهوات است ، و شهوات در وجود انسان با خوردن و آشاميدن قدرت مى گيرند ، به همين خاطر پيامبر اسلام فرمود :

إنَّ الشَّيْطانَ لَيَجْري مِنْ إبْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ فَضَيِّقُوا مَجاريِهِ بِالْجُوعِ(1) .

جريان حركت و سلطه شيطان نسبت به وضع انسان همانند جريان خون است ، راه حركت او را با گرسنگى ببنديد .

چون روزه واقعى ماه رمضان قلع و قمع كننده قدرت او ، و سد ورود او از طرق مختلف به حيات انسان ، و تنگ كننده مجارى آن دشمن خطرناك است به حضرت حق نسبت داده شده .

1 ـ محجة البيضاء : 2/125 .

ألصَّوْمُ لي .

شما روزه حقيقى بگيريد ، تا به راندن و رجم شيطان قدرت پيدا كنيد ، شما خدا را با اجراى اوامرش به نحو حقيقت يارى دهيد تا وجود مقدس او شما را يارى دهد .

) إِن تَنصُرُوا اللهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ((1) .

شما اول كوشش واقعى در راه او را براى تهذيب و تزكيه خود شروع كن ، تا حضرت او به جزاى آن كوشش تو را به بهترين حقايق روحى و عملى هدايت كند .

) وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ((2) .

شما با پيشگيرى از شهوات غلط و غريزه هاى ناباب و هواها و هوسهاى شيطانى و خيالات و اوهام باطل در خود ايجاد تغيير ده ، تا وضع حضرت دوست از نظر عنايت و لطف و محبت نسبت به تو تغيير كند كه :

) إِنَّ اللهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْم حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ ((3) .

و چه تغييرى بالاتر از تغيير وضع شهوات از باطل خرج شدن به راه حق و حقيقت است .

شهوات چراگاه لذيذ شياطين است ، و تا زمانى كه در اين مرتع آب و علف زياد ببينند رها كننده نيستند !

و تا اين ناكسان خطرناك در اين مرغزار در تردد و رفت و آمدند ، جلال

1 ـ سوره محمد (47) : 7 .

2 ـ سوره عنكبوت (29) : 69 .

3 ـ سوره رعد (13) : 11 .

و جمال او براى عبد كشف نمى شود ، و عبد به مقام با عظمت شهود نمى رسد ، و عبد در كمال بيچارگى و بدبختى محجوب از زيارت دوست و لقاء اوست ، بقول پيامبر اسلام :

لَوْلا الشَّياطينَ يَحُومُونَ عَلى قُلُوبِ بَني آدَمَ لَنَظَرُوا إلى مَلَكُوتِ السَّماءِ(1) .

به همين خاطر در رواياتى كه گذشت از روزه به عنوان باب عبادت و سپر از آفات دنيا و عذاب آخرت ياد شده است :

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation