|
|
|
|
|
|
شرح :
چنانچه بعد از اين ذكر ميشود برخى از گناهان موجب ميشود كه سلطان ظالمى برمردمى مسلط شود و آنها از او بترسند.
توضيح :
|
|
توضيح :
اين روايت شريف در اجتماع امروز ما بسيار بارز و روشن جلوه گر است ، ما دراينزمان گناهان نوظهورى (خصوصا نسبت به زمان و انواع كلاهبرداريها) ميشنويم كه نهدر كتابى خوانده و نه از كسى شنيده ايم . و همچنين از امراض و گرفتارى هاى مردم آنچهمى بينيم ، درقاموس معلومات ما تازگى دارد.
شرح :
|
|
* باب : گناهان كبيره *بَابُ الْكَبَائِرِ |
|
شرح :
در بيان تعريف و شماره گناهان كبيره ميان علماء اختلافى است كه در آخر اين بابانشاء الله ذكر ميكنيم ، بيضاوى در تفسير اين آيه گفته است : اگر از گناهان كبيرهدورى كنيد، گناهان صغيره شما را ميآمرزيم و محو ميكنيم و شما را ببهشت و وعده گاه ثوابوارد ميكنيم يا شمارا محترمانه وارد ميكنيم .
شرح :
|
شرح :
تعرب بعد از هجرت در صدر اسلام نسبت بكسانى بوده كه از مكه و آباديهاىديگر كفر نشين مدينه و مركز اسلام هجرت نموده بودند، برگشتن آنها يا مسلمين ديگرببلاد كفر تعرب بعد از هجرت ميگفتند و يكى از گناهان كبيره و بمنزله اتداد بوده ،ولى در اعصار ائمه عليهم السلام و دوران عيبت تعرب اينستكه : مسلمانى در بلاد كفربوده و در آنجا از اظهار اسلام و تعليم احكام ممنوع و معذور باشد اقامت او در آنجا ازگناهان كبيره است ، و برخى ازعلماء تعرب را تعميم داده و حتىشامل كس دانسته اند كه مشغول تحصيل علمى شود و سپس ترك آن كند.
|
|
|
|