است كه نبايد روابط مسلمان با غير مسلمان در حد روابط مسلمان با مسلمان باشد به اين معنی كه مسلمان عملا عضو پيكر غير مسلمان قرار گيرد و يا به اين شكل درآيد كه عضويتش در پيكر اسلامی به هيچ وجه در نظر گرفته نشود . پس منافاتی نيست ميان آنكه مسلمان به غير مسلمان احسان و نيكی كند و در عين حال ولاء او را نپذيرد ، يعنی او را عضو پيكری كه خود جزئی از آن است نشمارد و بيگانه وار با او رفتار كند ، همچنانكه منافاتی نيست ميان ولاء منفی و اصل بشر دوستی و رحمت برای بشر بودن لازمه بشر دوستی اين است كه انسان به سرنوشت و صلاح و سعادت واقعی همه انسانها علاقه مند باشد به همين دليل هر مسلمانی علاقه مند است كه همه انسانهای ديگر ، مسلمان باشند و هدايت يابند ، اما وقتی كه اين توفيق حاصل نشد ، ديگران را كه چنين توفيقی يافته اند نبايد فدای آنان كه توفيق نيافته اند كرد و اجازه داد كه مرزها در هم بريزد و هر نوع فعل و انفعالی صورت گيرد . فرض كنيد گروهی از مردم دچار يك نوع بيماری هستند ، بشر دوستی ايجاب میكند كه آنها را نجات دهيم ، و تا وقتی كه نجات نيافته اند بشر دوستی ايجاب میكند كه به آنها نيكی كنيم ، اما بشر دوستی ايجاب نمیكند كه هيچ محدوديتی ميان آنها - كه از قضا بيماريشان مسری است - و افراد سالم و شفا يافته برقرار بكنيم اين است كه اسلام از طرفی احسان و نيكی به غير مسلمان را مجاز میشمارد و از طرف ديگر اجازه نمیدهد كه مسلمان ولاء غير مسلمان را بپذيرد . اسلام دين بشر دوستی است . اسلام حتی مشرك را دوست |