|
|
|
|
|
|
فهرست مطالب مقدمه ناشر پيشگوئى اميرمؤ منان عليه السلام پيرامون مسجد مقدس جمكران پيام حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالى فرجه پيرامون مسجد مقدس جمكران نماز مسجد مقدس جمكران مقدمه بخش اول : پيشگوئى اميرمؤ منان على عليه السلام از مسجد مقدس جمكران اميرمؤ منان على عليه السلام از مسجد مقدس جمكران خبر مى دهد صاحب الزمان (ع ) مسجد جمكران بخش دوم : تاريخچه مسجد مقدس جمكران مسجد مقدس جمكران تاريخچه مسجد صاحب الزمان عليه السلام نماز امام زمان عليه السلام در مسجد جمكران فضيلت خواندن نماز در مسجد جمكران معجزاتى از تاسيس مسجد جمكران بخش سوم : اهميت مسجد مقدس جمكران از ديدگاه فقهاى اسلام و علماء اعلام و آياتعظام آية الله العظمى آقاى شيخ عبدالكريم حائرى آيت الله العظمى خوانسارى پياده به مسجد جمكران مى رود آية الله آقاى حاج شيخ مرتضى حائرى و مسجد جمكران آية الله حجت و مسجد جمكران آيت الله العظمى آقاى حجت در مسجد مقدس جمكران نظريه آية الله العظمى بروجردى درباره مسجد مقدس جمكران سخنان حضرت آية الله العظمى آقاى بروجردى حضرت امام خمينى قدس سره الشريف در مسجد مقدس جمكران آية الله العظمى گلپايگانى به مسجد مقدس جمكران مشرف مى شوند پيدايش مسجد مقدس جمكران از ديدگاه مرحوم آية الله العظمى نجفى مرعشى چهل شب بيتوته در مسجد مقدس جمكران آية الله شيخ محمد تقى بافقى در مسجد جمكران سخنان حضرت آية الله فاضل لنكرانى درباره مسجد جمكران يك قربانى به مسجد جمكران بفرستيد بيشتر از پانصد مرتبه به مسجد شريف جمكران مشرف شدم روحانيت مسجد جمكران چند سوال ضرورى درباره مسجد جمكرانواعمال آن : سخنان حضرت آية الله حاج شيخ محمد تقى بهجت نظر حضرت آية الله صافى درباره مسجد جمكران سخنان حضرت آية الله حاج شيخ حسين نورى درباره مسجد جمكران نظر حضرت آية الله سيد محمد على علوى گرگانى درباره مسجد جمكران نظر آية الله محسنى ملايرى درباره مسجد مقدس جمكران سخنان آيت الله مجتهدى تهرانى مابين قم و مسجد جمكران تمام چمنزار است سخنان آيت الله حاج ميرزا على احمدى ميانجى حضرات آيات پياده به مسجد مقدس جمكران مى روند سخنان آية الله بنى فضل نظر آيت الله حاج شيخ على پناه الاشتهاردى بخش چهارم : كراماتى چند از مسجد مقدس جمكران امام زمان (ع ) در مسجد مقدس جمكران او با امام زمان روحى له الفداء به مسجد جمكران مى رفت نتيجه توسل به امام زمان (ع ) در مسجد جمكران سخنان آيت الله بدلا درباره مسجد جمكران : نياز به عمل نشد برو به مسجد جمكران ديدار با امام زمان (ع ) جريان تشرف شيخ محمد كمال فر يزدى به خدمت امام زمان (عج ) عنايت صاحب الزمان (ع ) امام زمان (ع ) كمك كرد حجه الاسلام و المسلمين واعظ شهير آقاىنظرىنقل كردند: مسجد جمكران اگر شفائى هست در مسجد مقدس جمكران است از مسجد مقدس جمكران نتيجه گرفتم توسل به صاحب الزمان در مسجد مقدس جمكران قم آية الله العظمى آقاى بروجردى و مسجد جمكران امام زمان (ع ) در مسجد مقدس جمكران چهار سال است شبهاى چهارشنبه به مسجد جمكران مشرف مى شوم آقا راه مسجد مقدس جمكران را به ما نشان دادند به حاج رضا بگوئيد خداوند به ايشان بچه خواهد داد سفارشات امام زمان (ع ) در مسجد مقدس جمكران مرحوم آية الله قاضى در مسجد مقدس جمكران از كدام راه به مسجد مقدس جمكران مى آئى از امام زمان (ع ) در مسجد مقدس جمكران شفا گرفتم عنايت حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - به كودك 13 ساله زاهدانى درمسجد مقدس جمكران امام زمان به من شفا داد كراماتى كه از مسجد مقدس جمكران ديدم مشكل من حل شد با امام زمان (عج ) مسجد مقدس جمكران را تعمير مى كرديم هر پولى خرج مصرف مسجد مقدس جمكران نمى شود صاحب الزمان شفا داد پيرزن باصفايى در مسجد مقدس جمكران شش ماه در مسجد مقدس جمكران ماند تا امام زمان (ع ) را ملاقات كرد شفاى مفلوج ، سفارش به دعاى فرج عنايت فرزند حل مشكل ازدواج شفاى مجروح و معلول جنگ زندگى كردن دختر مرده شفاى ضايعه نخاع كمر حل مشكل خانوادگى شفاى ناراحتى كليه مادرزاد شفاى بيمار قلبى مادرزاد شفاى ناراحتى اعصاب و روان مشكل خريد خانه شفاى سرطانى شفاى پيوند انگشتان خانه را از امام زمان (ع ) مى گيرم نذر به مسجد مقدس جمكران مسجد جمكران نيايشگاه فقهاى اسلام زبان حال همه شيفتگان امام زمان (ع ) در مسجد مقدس جمكران از توجهات امام زمان (ع ) استخوان سياه سفيد مى شود هر چه دارم از امام زمان (ع ) و مسجد مقدس جمكران است بخش پنجم : اشعارى در تكريم مسجد مقدس جمكران تجليگاه صاحب الزمان (ع ) جمكران مسجد جمكران كعبه جان شمه اى در فضيلت مسجد جمكران بناى رفيع مسجد جمكران ، پايگاه مسلمين به ياد مسجد جمكران رباعيات مسجد جمكران سرزمين ديدار يا صاحب الزمان (عج ) مسجد جمكران مسجد مقدس جمكران قصيده اميد اميدواران گل نرگس گل شاداب در استغاثه بحضرت مهدى (عج ) يوسف گمگشته طبيب دردمندان توسل به حضرت ولى عصر غزل غزل شمشير كجت راست كند قامت دين را مهدى جان يكى به سكه صاحب عيار ما نرسد در مدح حضرت حجت (ع ) در استغاثه به حضرت مهدى (عج ) بخش ششم : حضرت صاحب الزمان (ع ) از ديدگاه قرآن و عترت تاريخ ولادت امام زمان قائم آلمحمد صلى الله عليه و آله حسب و نسب حضرت مهدى موعود عليه السلام ده شمائل غيبت صاحب الزمان عليه السلام مهدى موعود در آيات قرآنى مهدى موعود در احاديث مصلح جهان خواهد آمد بالاى سر حضرت مهدى عليه السلام فرشته اى است ابر بر سر حضرت مهدى عليه السلام سايه مى افكند مهدى فرزند فاطمه عليهاالسلام است چند نمونه از وظايف شيعيان و عاشقان امام زمان عليه السلام چند نمونه از شباهت امام زمان عليه السلام به پيغمبران عليهم السلام صاحب الزمان با شما سخن مى گويد من بقيه الله هستم هيچ چيز از شما بر ما پوشيده نيست من قائم آل محمد هستم من امام اهل زمينم حق با ما است بخش هفتم : عريضه و دعاهايى درباره امام زمان (ع ) (طريقه نامه نوشتن و عريضه دادن به امام زمان عليه السلام ) دعاى توسل فضيلت دعاى حضرت حجت عليه السلام دعاى عهد زيارت مباركه آل ياسين دعاى بعد از زيارت آل يس دعاى حضرت مهدى عليه السلام تسبيح امام زمان (عج ) از روز هيجدهم تا آخر ماه حرز امام زمان (عج ) دعا جهت سلامتى امام زمان عليه السلام مقدمه ناشر بسم الله الرحمن الرحيم يا صاحب الزمان ادركنا مرجع عاليقدر جهان تشيع فقيه اهل بيت عصمت و طهارت حضرت آيت الله العظمى آقاىمرعشى نجفى قدس سره درباره مولف كتاب چنين مى فرمايد: بسمه تعالى جناب مستطاب حجه الاسلام آقاى آقا سيد جعفر عظيمى دامت بركاته از جمله فضلا در حوزهمقدسه مى باشند و ساليان دراز مشغول تحصيل علوم دينيه و خدمت به شرع انور داشته ودارند و عده زيادى از برادران دينى را بقرآن شريف و تفسير آن و عقايد حقه ومسائل شرعه فرعيه آشنا نمودند اميد است كه مومنين بقيت وجود ايشان را مغتنم شمرده ازبيانات و بركات ايشان مستفيض بوده باشند. 13 رجب 1400 ق . شهاب الدين الحسينى المرعشى النجفى مسجد مقدس جمكران جلوه گاه عنايات امام زمان عليه السلام ، تجلى گاه كرامات و معجزات حضرت مهدى عليهالسلام ، ميعادگاه منتظران و شيفتگان قائم آل محمد صلى الله عليه و آله است . مسجد مقدس جمكران پايگاه عشق و دلسوختگان فراق ، منزلگاه كاروانيان اشتياق ، خلوتگاه مبتلايان درد و داغغيبت حضرت صاحب الزمان عليه السلام است . مسجد مقدس جمكران دار الشفاى دردمندان ، دارالامان گمشدگان و بى پناهان ، پناهگاه بلا ديدگان و مصيبتزدگان دوران نهايى زاده زهرا عليهاالسلام است . مسجد مقدس جمكران حريم امن الهى ، كعبه اهل ولايت ، عبادتگاه فناشدگان راه مهر وجه اللهو بقيه الله است . مسجد مقدس جمكران سرچشمه جوشان نور و هدايت است . در اين مسجد مى توان عطر ناب حضور حضرت مهدى عليه السلام را حس كرد. اين مسجد را مى توان خانه صاحب الزمان عليه السلام شمرد. بسيارند آنان كه در اين مسجد شرافت ديدار يافته اند و دست عنايت موعود را بر سر خودلمس كرده اند و به كرامت مولا به هر چه خواستنى است ، رسيده اند. علمايى كه در گذرتاريخ همواره به اين مكان مقدس اهتمام ورزيده اند، ارادتمندانى كه در ساليان درازى ازعمر خويش هرگز از زيارت آن غافل نمانده اند، مردمانى كه در هر شب چهارشنبه و جمعهراه هاى طولانى را به شوق جمكران درنورديده اند به يقين از توجهات صاحب اين مسجدبهره ها برده اند و كرامت ها ديده اند. آيا مى شود اين همه معنويت و صفا و آمادگى روحى ، در زائران مسجد جمكران ، بدون عنايتمولا حاصل آيد؟ آيا مى شود اين همه شور و اشتياق و التهاب ، در جستجوگران صاحب الزمان عليهالسلام بدون توجه خود آن حضرت صورت پذيرد؟ آيا مى شود اين همه آرامش روحى و رشد ايمانى و كمالات معنوى براى نمازگزاران مسجدجمكران ، بدون امدادهاى مشفقانه و دعاهاى خالصانه حضرت مهدى عليه السلام تحققيابد؟ هر چه هست از مدد رحمت اوست ! كتاب (مسجد مقدس جمكران تجلى گاه صاحب الزمان عليه السلام ) با ذكر رواياتمعصومين عليه السلام و نقل اقوال و خاطرات علما و صالحين و بيان سرگذشت هاى شيريناز ديدارها و كرامات هاى حاصله در اين سرزمين ، مجموعه اى كم نظير و پر تاثير دربارهاين مسجد مقدس به شمار مى آيد. چاپ اول اين كتاب در نيمه شعبان 1415 با استقبال بى نظير عاشقان بقيه الله روبروگرديد و در طى كمتر از پنج سال بارها و بارها تجديد چاپ گرديد و بيش از صد وبيست هزار نسخه از آن چاپ و منتشر و به سرعت ناياب گرديده است . مولف محترم آن جناب حجه الاسلام و المسلمين آقاى سيد جعفر مير عظيمى از ارادتمندان بااخلاص و علاقمندان ايثارگر ساحت مقدس بقيه الله الاعظم حضرت مهدى عليه السلام مىباشند كه در راه جمع آورى مطالب مختلف آن سعى بليغ و تلاشى وافر داشته اند. (واحد تحقيقات مسجد مقدس جمكران ) براى مولف محترم توفيقات روز افزون و براىمطالعه كنندگان گرامى رستگارى و فوز ديدار را آرزو دارد. واحد تحقيقات مسجد مقدس جمكران تابستان 1378 پيشگوئى اميرمؤ منان عليه السلام پيرامون مسجد مقدس جمكران محمد بن محمد بن هاشم رضوى - از علماى قرن دوازدهم - در كتاب (خلاصه البدان ) ازكتاب (مونس الحزين ) شيخ صدوق نقل كرده كه اميرمؤ منان عليه السلام در يك روايتطولانى از تشريف فرمائى حضرت بقيه الله - ارواحنا فداء - به شهر قم ، و تجلى آنحضرت در كنار مسجدى در نزديكى دهى كهن به نام (جمكران ) خبر داده است . متن كامل اين حديث را صاحب (انوار المشعشيعين ) از كتاب (خلاصه البدان )نقل كرده است . (1) خوانندگان گرامى مى توانند متن آن را در بخشاول كتاب ملاحظه فرمايند.(2) پيام حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالى فرجه پيرامون مسجد مقدس جمكران حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - خطاب به حسن بن مثله فرمود: (به مردم بگو به اين موضع (مسجد مقدس جمكران ) رغبت كنند و آن را عزيز دارند...) آنگاه نماز تحيت مسجد و نماز امام زمان عليه السلام را تعليم دادند، سپس فرمودند: (فمن صليهما فكانما صلى فى البيت العتيق ): (هر كس اين دو نماز را بخواند همانند اين است كه در خانه كعبه نماز گزارده باشد.)(3) نماز مسجد مقدس جمكران حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - هنگامى كه به تاسيس مسجد مقدس جمكران فرمان داد،كيفيت نماز مسجد جمكران را به شرح زير بيان فرمود: 1 - دو ركعت نماز به نيت نماز تحيت مسجد، در هر ركعت بعد از حمد، سورهقل هو الله احد هفت مرتبه ، ذكر ركوع و سجده هر كدام هفت مرتبه . 2 - سپس دو ركعت به نيت امام زمان عليه السلام ، در هر ركعت بعد از حمد،قل هو الله احد يكمرتبه ، ذكر ركوع و سجده هر كدام هفت مرتبه . در ركعت اول و دوم آيه اياك نعبد و اياك نستعين صد مرتبه تكرار مى شود. 3 - بعد از نماز: لا اله الا الله يكمرتبه ، سپس تسبيح حضرت فاطمه زهرا - سلام اللهعليها - (الله اكبر 34، الحمدلله 33 و سبحان الله 33 مرتبه ). 4 - اللهم صل على محمد و آل محمد يكصد مرتبه درحال سجده . (4) مقدمه مسجد در فرهنگ اسلامى جايگاه ويژه اى دارد. اعتبار و اهميتى كه اسلام به مسجد داده استبه هيچ نهادى نداده و مسجد را خانه اى براى خداى لامكان معرفى كرده ، خانه اى از آن خداكه براى مردم است . و لذا مى بينيم پس از هجرت پيامبر خدا به مدينه ، اولين بنيادى كه نهاده شد، مسجدبود، و رسول گرامى اسلام نخست در قبا و سپس در مدينه مسجدى را پايه گذارى كردكه كانونى براى انجام عبادات و مركزى براى تجمع مسلمانان و پايگاهى براى تصميمگيرى هاى مهم باشد. داستان شورانگيز ساختن اولين مسجد در مدينه و اشتياق مسلمانان براى انجام اين كار واينكه شخص پيامبر در ساختن مسجد فعاليت مى كرد، در كتب تاريخ بطور مبسوط آمده وهمچنين سرودهائى كه مسلمانان در حال ساختن مسجد زمزمه مى كردند، در اين كتابهانقل شده است ، از جمله اين سرود: اگر ما بنشينيم و پيامبر كار كند اين عمل براى ما باعث گمراهى خواهد بود. با اين سرود كه پيامبر و مسلمانان بطور دسته جمعى مى خواندند:
اللهم ارحم الانصار و المهاجره (5)
| زندگى نيست مگر زندگى آخرت ، خداوندا به انصار و مهاجرين رحمت فرما. اهميت ساختن مسجد و رفت و آمد و حضور در آن آنچنان زياد است كه در قرآن و حديثتاكيدهاى فراوانى بر آن شده است . خداوندا در قرآن كريم درباره تعمير مسجد و حضوردر آن چنين فرموده است : انما يعمر مساجد الله من آمن بالله و اليوم الاخر (6) همانا مساجد خدا را كسانى تعمير مى كنند كه ايمان به خدا و روز قيامت داشته باشند. لمسجد اسس على التقوى من اوليوم احق ان تقوم فيه (7) مسجدى كه از نخستين روز بر اساس تقوى ساخته شده ، سزاوار است كه در آن مقيم باشى. همچنين در روايات از معصومين عليهم السلام سفارشهاى بسيارى درباره مسجد شده است كهما به عنوان نمونه به چند حديث اكتفا مى كنيم : قالرسول الله (ص ): كونوا فى الدنيا ضيافا و اتخذوا المساجد بيوتا(8) پيامبر خدا فرمود: در دنيا ميهمان باشيد و مساجد را خانه خود قرار دهيد. قالرسول الله (ص ): بشر المشائين الى المساجد فى ظلمالليل بنور ساطع يوم القيمه (9) پيامبر خدا فرمود: مژده بده به كسانى كه در تاريكى هاى شب به مساجد مى روند بهنورى كه در روز قيامت مى درخشد. قال الصادق (ع ): من بنى مسجدا بنى الله له بيتا فى الجنه (10) امام صادق فرمود: هر كس مسجدى را بنا كند، خداوند براى او در بهشت خانه اى را بنا مىكند. به خاطر همين سفارش ها و تاكيدهاست كه مسلمانان در تمام بلاد اسلامى در هر محله وروستائى ، مسجد بنا كردند و هيچ محله اى نيست مگر اينكه يك يا چند مسجد در آنجا وجوددارد. انبوهى مساجد مسلمانان ، دليل روشنى بر اهتمام فوق العاده آنان بر تاسيس مسجداست به گفته يعقوبى ، در بصره هفت هزار مسجد وجود داشت . (11) و نيز او مى گويد: بغداد داراى سى هزار مسجد است . (12) در قرون اوليه اسلامى بخصوص در عهد رسول گرامى اسلام (ص ) مسجد مركز همهگونه فعاليتهاى فرهنگى و اجتماعى و حتى نظامى بشمار مى رفت ، و مى توان گفت كهمسجد قلب تپنده جامعه اسلامى بود. از يك سو دادگاهها و محكمه هاى قضائى در مسجدتشكيل مى شد و مسائل حقوقى و كيفرى مردم در مسجد به داورى گذاشته مى شد و از ديگرسو به عنوان يك مركز نظامى در امور مربوط به جنگ و سازماندهى سپاه و طراحى نقشههاى نظامى مورد استفاده قرار مى گرفت و مسلمانان از طريق مسجد بسيج مى شدند و ازسوى ديگر مسجد مركز ديد و بازديدها و ملاقاتها ومحل تجمع مومنان و جائى براى مشورتها و تصميم گيريها بود. همچنين مسجد جايگاهىبود براى فراگيرى علوم و آموزشهاى گوناگونى كه جامعه اسلامى به آن نيازمندبود. در مسجد علاوه بر بيان احكام و مسائل فقهى و تفسير قرآن ،اصول عقايد اسلامى و حتى بحثهاى ادبى و عقلى مورد مذاكره قرار مى گرفت . مسلمانان در طول تاريخ به ساختمان مساجد نيز اهميت خاصى داده اند و گاهى با ساختنيك مسجد شاهكار بزرگ معمارى عصر را به وجود آورده اند. در مساجد، تجلى انواع هنرهاى اسلامى را مى توان ديد، مسجد نمودارى از هنر معمارى وكاشى كارى و نقاشى و خطاطى و گچ برى و آئينه كارى و منبت كارى و صنايع دستى وديگر انواع هنرها كه در قنديل ها و فرشها و پرده ها و ظرفها و شمعدانى ها بكار رفتهاست مى باشد، و مى توان گفت : مسجد گالرى هنرهاى اسلامى است . بعضى از مساجد از لحاظ معنوى خصوصياتى دارند كه مساجد ديگر فاقد آن هستند، مثلاخاطره مهمى را به ياد مى آورند و يا به وسيله و يا دستور عزيزى و وليى از اولياءخدا ساخته شده اند كه همين امر موجب عظمت آن مسجد و توجه ويژه مسلمانان به آن شده استمانند مسجد الحرام كه پايگاه توحيد و محل انجام مناسك عظيم حج است و يا مسجد پيامبر درمدينه كه يادآور خاطره خطير پيامبر بزرگوار اسلام و هممحل دفن پيكر پاك آن بزرگوار است . و همچنين مسجد الاقصى و يا مسجد كوفه و مسجدسهله و يا مسجد براثا كه هر كدام داراى خاطره ها و سوابق درخشان تاريخى است . يكى از مساجدى كه نام آن همواره يادآور نام گرامى حضرت بقيه الله امام زمانعجل الله تعالى فرجه الشريف است ، مسجد مقدس (جمكران ) در شش كيلومترى شهر قممى باشد كه حدود يكهزار سال پيش به دستور خود آن حضرت ساخته شده و از آن زمانبه بعد مطمح نظر و مورد توجه عاشقان و دلباختگان و ارادتمندان آن حضرت قرارگرفته است . در طول تاريخ اين مسجد كرامات و معجزات بسيارى در آنجا ديده شده و شيعيان وعلاقمندان حضرت مهدى (ع ) از هر سو بار سفر بسته و براى خواندن نماز در اين مسجدمسافرت مى كنند و اين مسجد همواره از احترام و قداست خاصى برخوردار است . از بعضىاز علماء و مراجع تقليد و بزرگان ، معجزات و عناياتى درباره اين مسجدنقل شده كه نشان مى دهد آنان چگونه به اينمحل مقدس احترام مى گذاشتند، از جمله آنها مرحوم آية الله العظمى حائرى موسس حوزهعلميه قم ، و مرحوم آية الله العظمى حجت كوه كمرى ، آية الله العظمى امام خمينى ، مرحومآية الله العظمى سيد محمد تقى خوانسارى و مرحوم آية الله العظمى بروجردى ، و مرحومآية الله العظمى گلپايگانى ، و مرحوم آية الله العظمى نجفى مرعشى ، مرحوم آية اللهالعظمى اراكى و غير آنها را مى توان نام برد. عنايت و علاقه مقام معظم رهبرى به اينمسجد مقدس جمكران آنقدر زياد است كه طبق گفته مسئولين محترم بارها به اين مسجد شريفجمكران تشريف آورده اند، نظر آنان را درباره مسجد جمكران در همين كتابنقل خواهيم كرد. همچنين از علماء و اساتيد حوزه علميه و مراجع فعلى نيز كه درحال حيات هستند نمونه هائى در ذكر معجزات و كرامات اين مسجد خواهيم آورد. ما در اين كتاب تاريخچه احداث مسجد مقدس جمكران را با تكيه بر منابع فراوانى از كتبعلماء گذشته ذكر خواهيم كرد و آنگاه نظرات علماء و اساتيد و مراجع را خواهيم آورد ونمونه هاى اندكى از معجزات بسيارى كه در اين مكان شريف به وقوع پيوسته استنقل خواهيم كرد، و در پايان مطالب مختصرى در پيرامون حضرت مهدى ارواحنا فداه خواهيمآورد. اين كتاب ارمغانى است براى شيفتگان امام زمان و عاشقان مسجد مقدس جمكران كه همواره وبخصوص در شبهاى چهارشنبه از اطراف و اكناف و دور و نزديك آهنگ سفر به مسجدجمكران مى كنند و در گوشه اى از آن با خداى خود با راز و نيازمشغول مى شوند، و پس از اداى نماز مخصوص مسجد، بهدنبال گمشده خود هستند و آن دردانه يكتا و عزيز سفر كرده را مى خوانند و رازدل خود را با او در ميان مى گذارند.
تا تو ز كسى روى نهان كرده اى
|
خون به دل پير و جوان كرده اى
| در آخرين فراز از اين پيشگفتار توجه خوانندگان گرامى را به اين نكته جلب مى نمايمكه فرمان لازم الاطاعه حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - به شيخ حسن به مثله جمكرانىدر بيدارى بوده ، چنانچه از متن داستان و تاكيد مرحوم آيت الله حائرى به روشنى ثابتمى شود، و بناى فعلى مسجد مقدس جمكران نيز به فرمان آن حضرت است ، چنانچه درمنابع و مآخذ بر آن تاكيد شده است . بر شيفتگان حضرت صاحب الزمان - عجل الله تعالى فرجه الشريف - است كه اين مكانمقدس را قدر بدانند و در هر فرصتى به اين مكان مقدس بشتابند و مشكلات خود را با آنامام روف در ميان بگذارند، و خداى را به نام او بخوانند و سريع الاجابه بيابند، ما نيزعاجزانه از شيفتگان كويش تقاضا مى كنيم كه به هنگام تشرف نخست براىتعجيل در امر فرج دعا كنند و حوائج آن حضرت را بر حوائج خويش مقدم بدارند. اى عاشقان امام زمان و علاقمندان مسجد مقدس جمكران ، قدر خودتان را بيشتر بدانيد كهخداوند اين توفيق را به شما داده است ، در اين مكان مقدس (مسجد جمكران )مشغول عبادت و راز و نياز باشيد، مسجدى كه به امر مبارك حضرت ولى عصر امام زمان (ع) بنا گرديده . امام زمان فرموده : من صلى فيه كمن صلى فى البيت العتيق . مسجدى كه آيات عظام و علماء اعلام پياده به آن مكان مقدس مشرف مى شدند. مسجدى كه رفت و آمد حضرت بقيه الله الاعظم امام زمان (ع ) به آن مى باشد، كه در اينمدت عده اى زياد محضر آن بزرگوار رسيده و از بركات آن حضرت به فيض رسيده اند.
اگر كسى دارد به ميلدرد و فغان
|
جمكران دارالشفاى مومن است
|
چون طبيب آن بود صاحب زمان
| در خاتمه : اميدوارم كه اين اثر ناچيز مورد عنايت حضرت رب الارباب و ارواح طيبه حضرات معصومينعليه السلام قرار گيرد و خوانندگان محترم را مفيد فايده و مثمر ثمر باشد و برايمباقيات الصالحات باشد، براى يوم لا ينفعمال و لابنون ، والباقيات الصالحات خير عند ربك ثوابا و خير اقلا. در اينجا فرصت را مغتنم شمرده ، از آيات عظام و علماء اعلام و حجج اسلام و بزرگان ودوستان عزيزى كه از تاليفات قبلى اينجانباستقبال كردند و مرا مورد تشويق قرار دادند صميمانه سپاسگزارى مى كنم و ثوابى ازآن به ارواح مقدسه علماء و شهداء و صالحين از مومنين و بانيان خير و اموات دوستانى كهما را در چاپ اين كتاب پر ارزش مسجد جمكران تجلى گاه صاحب الزمان (ع ) يارى نمودندو والدين اينجانب و اخوى محترم مرحوم مغفور آيت الله حاج سيد قادر مير عظيمى قرار دهد،آمين يا رب العالمين بحق محمد و آله الطاهرين . حوزه علميه قم سيد جعفر مير عظيمى بخش اول : پيشگوئى اميرمؤ منان على عليه السلام از مسجد مقدس جمكران اميرمؤ منان على عليه السلام از مسجد مقدس جمكران خبر مى دهد محمد بن محمد بن هاشم حسينى رضوى قمى به تقاضاى مولى محمد صالح قمى بهسال 1179 ه در پيرامون فضيلت شهر قم و بيان تاريخچه تاسيس مسجد مقدس جمكرانبه فرمان حضرت صاحب الزمان - عجل الله تعالى فرجه - كتاب ارزشمندى تاليف كردهو آن را (خلاصه البلدان ) نام نهاده است . شيخ آقا بزرگ تهرانى اين كتاب را مشاهده كرده و انگيزه نگارش آن را بيان فرموده است. (13) صاحب كتاب (انوار المشعشعين ) فرازهائى از اين كتاب را در كتاب خود آورده است . وى در نور مشعشع سوم حديثى را از وجود مقدس اميرمؤ منان عليه السلام در رابطه بامسجد مقدس جمكران خطاب به فرزند يمانى آورده است كه متنكامل آن حديث شريف را در اينجا مى آوريم : در خلاصه البلدان اين حديث مذكور است از كتاب مونس الحزين از تاليفات شيخ صدوق ،با اسناد صحيح و معتبر از اميرالمؤ منين عليه السلام كه فرمود: (اى پسر يمانى در اول ظهور خروج نمايد قائمآل محمد از شهرى كه آن را قم مى گويند و مردم را دعوت كند به حق و همه خلايق از شرقو غرب به آن شهر قصد كنند و اسلام تازه گردد و هر كه از خوف اعداء پوشيده و مخفىباشد بيرون آيد و حوش و طيور در مساكن و اوطان خود ايمن بخوابد و چشمه آب حيات ازآن شهر ظاهر شود و آبى كه هر كس بخورد نميرد و از آب چشمه ها منفجر شود و از آنموضع رايت حق ظاهر شود و ميراث جمله انبياء بر پشت زمين به آن باشد، اى پسر يمانىاين زمين مقدسه است كه پاك است از تمام لوثها و از خداى تعالى درخواسته كه بهترينخلق خود را ساكن او گرداند و دعايش مستجاب شده و حشر و نشر مردم در اين زمين باشد وبر اين زمين اساس و بنياد قصرى عظيم نمايند، بعد از اينكه بناى قصر مجوس بودهباشد و آن قصر از صاحب شهرت ملك روم باشد و از اين زمين گوسفند ابراهيمخليل را آورند و قربان كنند و بر اين زمين هزار صنم و بت از اصناماهل روم بشكنند و بر اين زمين اثر نور حق ساطع شود و از اين زمين رائحه و بوى مشكشنوند، حق تعالى بيت العتيق را به اين شهر فرستد و بناها و آسيابها بر اين زمين شودو منازل و مواضع زمينهاى اينجا عالى و گرانبها گردد كه چندان زمين كه پوست گاوىباشد و رايت وى بر اين كوه سفيد بزنند، به نزد دهى كهن كه در جنب مسجد است و قصرىكهن كه قصر مجوس است و آن را جمكران خوانند از زير يك مناره آن مسجد بيرون آيد نزديكآنجا كه آتشخانه گبران بوده و حضرت امام سفطى از زر بسته باشد و بر براق سوارشده و با ملائكه مقرب و حاملان عرش گردش نمايد و منطق آدم با او باشد و حلمخليل الله و حكمت حضرت داود و عصاى موسى و خاتم حضرت سليمان و تاج طالوت و برسر آن نوشته است نام هر پيغمبرى و وصى و نام هر مومنى و موحدى . توضيح و بيان : حضرت امير(ع ) مى فرمايد در اين حديث شريف كه چشمه آب حيات درشهر قم ظاهر مى شود كه هر كس بنوشد نميرد شايد مراد آن باشد كه دلش نميرد وهميشه منور باشد به نور ايمان يا آنكه كنايه باشد ازطول عمر كه روايت است كه در زمان ظهور حضرت حجت در زمان رجعت ائمه مردم زياد عمر مىكنند و احتمال اولى انسب است . و ايضا حضرت امير عليه السلام خبر از اين مسجد جمكران داده و فرموده كه كوه سفيد بهنزديك دهى كهن در جنب مسجد است و الحال همين طريق است كه جمكران نزديك مسجد است وقصرى كهن كه قصر مجوس است كه در زمان صاحب تاريخ قم قصر موجود بوده ، همينبس است كه در فضيلت اين مسجد كه حضرت امير(ع ) خبر داده از او وحال آنكه در آن زمان آثار مسجد نبوده . و ايضا حضرت امير(ع ) در اول اين حديث فرمودند: اى پسر يمانىاول ظهور خروج نمايد از شهرى كه آن را قم گويند و در آخر همين حديث تعيين مى كندحضرت امير(ع ) كه از كدام قطعه زمين قم بيرون آيد قائمآل محمد(ص ) مى فرمايد از زير يك مناره آن مسجد كه مراد مسجد جمكران باشد. الحاصل آنكه از اين حديث چنين مستفاد مى شود كه حضرت حجه از قم ظهور نمايد يا اززير يك مناره آن مسجد يا آنكه بگوئيم از نزديك مناره آن مسجد بيرون آيد، هر سه رااحتمال مى رود لكن روايتى وارد شده از حضرترسول (ص ) كه ابتداى ظهورش از كرعه مى باشد هم چنانى كه در نجم الثاقب مذكوراست و در روايات معتبره وارد شده كه از مكه ظهور خواهد نمود، لكن جمع مابين اين رواياتسهل و آسان است بعد از اينكه ابتدا بر سه قسم مى باشد ابتداى حقيقى و اضافى وعرفى مى توان گفت حضرت اين شهر را بقدوم خود منور مى سازد. همچنانى كه كلام فرزندش حضرت حجت دال بر همين مطلب است كه فرمودند: به حسن بنمثله كه به حسن بن مسلم بگو اين زمين شريفى است و خداى تعالى اين زمين را برگزيدهاز زمينهاى ديگر و شريفش نموده پس آنچه مستفاد مى شود از كلام حضرت آن است كه اينزمين را خدا محترما خلق نموده و برگزيده از ساير زمينها كه جايز نيست تصرف و حيازتاو به خلاف و خداوند عالم زمين را خلق نمود از براى نبى نوع انسانى كه جايز استتصرف و حيازت نمايد يا كه تصرف مالكانه نمايد بلكه او را محترما و شريفش خلقكرد و خانه خود را بر روى او قرار داد كه بندگانش بروند در آن موضع شريف عبادتكنند او را و اگر مثل ساير زمينها بود هر آينه حضرت حجت نمى فرمود كه چرا حسن بنمسلم اين زمين را تصرف گرفته و زراعت مى كنند پس معلوم مى شود كه اين قطعه زمين بهمثل كعبه و بيت الله الحرام مى باشد كه شريك است با موضع كعبه و مسجد الحرام در اينشرافت و فضيلت كه ابتداء خلقتشان مسجد و محترما خلق نموده كه اين از براى احدىجايز نبوده و نخواهد بود حيازت و تصرف مالكانه نمودن هم چنانى كه موضع كعبه ومسجد الحرام امتياز دارد بر ساير مساجدى كه مخلوق آن را مسجد مى نامند، اين مسجد جمكرانهم امتياز دارد از ساير مساجد به جهت آنكه اين موضع را خدا مسجد خلقش كرده پس امتياز دارداز مساجدى كه آن را مخلوق مسجد نمايند. (14)
اگر چه كعبه حريم خداى لم يزلى است
|
بناء مسجد صاحب زمان به قم ازلى است
|
بناء كعبه حريم خداى سبحان است
|
نگر كه مژده مسجد روايتش ز على است (15)
| صاحب الزمان (ع ) مسجد جمكران اماكنى كه به قدوم مبارك حضرت صاحب الزمان (ع ) زينت يافته اند و دعا براىتعجيل فرج آقا امام زمان (ع ) در آنجاها تاكيد شده است از جمله : مسجد الحرام ، عرفات ،سرداب مبارك در شهر سامره ، حرم حضرت سد الشهداء(ع )، حرم مولايمان حضرترضا(ع )، حرم عسكريين عليهماالسلام ، حرم هر يك از امامان عليهم السلام ، مسجد كوفه ،مسجد سهله ، مسجد صعصعه و مسجد مقدس جمكران قم و غير اينها از مواضعى كه بعضى ازعلماء اعلام و مراجع عاليقدر و صلحا آن حضرت را در آنجاها ديده اند يا در روايات آمده كهآن جناب در آنجا توقف دارد مانند مسجد الحرام و تعظيم و احترام ساير چيزهائى كه به آنحضرت اختصاص دارد. (16) بخش دوم : تاريخچه مسجد مقدس جمكران مسجد مقدس جمكران مسجد صاحب الزمان - عجل الله تعالى فرجه الشريف - در 6 كيلومترى شهر مقدس قمواقع شده و همواره پذيراى زائرينى از نقاط مختلف ايران و جهان مى باشد. اين مكانمقدس ، تحت توجهات و عنايات خاصه حضرت بقيه الله قرار دارد و خود آقا ازشيعيانشان خواسته اند كه به اين مكان مقدس روى آورند، زيرا اين مكان مقدس داراى زمينشريفى است و حق تعالى آن را از زمين هاى ديگر برگزيده است . لذا سزاوار است كهزائرين عزيز از بركات اين مكان مقدس ، حداكثر استفاده را ببرند و مراقب باشند كهمسائل فرعى توجهشان را به خود جلب نكند و خود را در برابر حضرت مهدى (ارواحنافداه ) حاضر ببينند و از انجام اعمالى كه قلب مبارك آن حضرت را آزرده مى سازدخوددارى كنند. متذكر مى گردد كه علماء و شيفتگان آقا استفاده هاى فراوان از اين مسجدمقدس برده اند. سعى كنيد در اين مكان مقدس ، لحظاتى را با آقاى خود خلوت كرده وخالصانه براى ظهور مقدس حضرتش دعا كنيد. زيرا بهبود همه چيز، تنها در سايه قيامشكوهمند آقا امكان پذير است . فراموش نكنيم كه حق امام زمان ما غصب شده و آقا در نهايت غريبى زندگى مى كند و حقيقتادل آقا خون است . آقا شاهد تمام مصيبت هائى است كه بر شيعيانش وارد مى شود. پس ظهورآقا را از درگاه احديت سبحانه و تعالى بخواهيد و چه مكانى بهتر از مسجد شريف جمكرانبراى دعا كردن جهت ظهور آقا امام زمان عليه السلام . تاريخچه مسجد صاحب الزمان عليه السلام شيخ حسن بن مثله جمكرانى مى گويد: من شب سه شنبه ، 17 ماه مبارك رمضانسال 393 قمرى در خانه خود خوابيده بودم ناگاه ، جماعتى از مردم به در خانه من آمدندو مرا از خواب بيدار كردند و گفتند برخيز و طلب امام مهدى عليه السلام را اجابت كن كهتو را مى خواند. آنها مرا به محلى كه اكنون مسجد (جمكران ) است آوردند. چون نيك نگاه كردم ، تختى ديدمكه فرشى نيكو بر آن تخت گسترده شده و جوانى سى ساله بر آن تخت ، تكيه بربالش كرده و پيرى هم پيش او نشسته است ، آن پير حضرت خضر عليه السلام بود. پسآن پير مرا بنشاند. حضرت مهدى عليه السلام مرا به نام خود خواند و فرمود: برو به حسن مسلم ، كه در اينزمين كشاورزى مى كرد، بگو كه اين زمين شريفى است و حق تعالى آن را از زمينهاى ديگربرگزيده است و ديگر نبايد در آن كشاورزى كنند. حسن بن مثله گفت : يا سيدى و مولاى ، لازم است كه مندليل و نشانه اى داشته باشم و الا مردم حرف مراقبول نمى كنند، آقا فرمود: تو برو و آن رسالت را انجام بده ، ما خودمان نشانه هائىبراى آن قرار مى دهيم و پيش سيد ابوالحسن برو و به او بگو حسن مسلم را احضار كند وسود چند ساله را كه از زمين بدست آورده استوصول كند و با آن پول مسجد را بنا كند. نماز امام زمان عليه السلام در مسجد جمكران امام زمان عليه السلام به حسن بن مثله جمكرانى فرمود: و به مرد بگو: بدين مكان رغبتكنند و آنرا عزيز دارند. و چهار ركعت نماز در آن گذارند. دو ركعتاول به نيت نماز تحيت مسجد است كه در هر ركعت آن يك حمد و هفتقل هو الله احد خوانده مى شود و در حالت ركوع و سجود هم هفت مرتبه ذكر را تكرار كنند.دو ركعت دوم به نيت نماز صاحب الزمان عليه السلام خوانده مى شود، بدين صورت كهسوره حمد را شروع مى كنيم و چون به آيه اياك نعبد و اياك نستعين مى رسيم اين آيةشريفه را صد مرتبه تكرار مى كنيم و بعد از آن بقيه سوره حمد را مى خوانيم ، بعد ازپايان حمد سوره قل هو الله احد را فقط يكبار مى خوانيم و به ركوع مى رويم و ذكرسبحان ربى العظيم و بحمده را هفت مرتبه ، پشت سر هم تكرار مى كنيم و ذكر هر كدام ازسجده ها نيز، هفت مرتبه است . ركعت دوم نيز به همين گونه است . چون نماز به پايانبرسد و سلام داده شود، يكبار گفته مى شود: لااله الا الله و بهدنبال آن تسبيحات حضرت زهرا عليهماالسلام خوانده شود و بعد از آن به سجده رفته وصد بار بگويد: اللهم صل على محمد و آل محمد. فضيلت خواندن نماز در مسجد جمكران آنگاه امام مهدى (ع ) فرمودند: هر كس اين دو ركعت نماز (نماز امام صاحب الزمان ) را در اينمكان (مسجد مقدس جمكران ) بخواند، مانند آن است كه دو ركعت نماز در كعبه خوانده باشد. حسن بن مثله مى گويد: چون من پاره اى را آمدم ، دوباره مرا بازخواندند و فرمودند: بزىدر گله جعفر كاشانى است ، آن را خريدارى كن و بدين موضع آور و آن را بكش و بربيماران انفاق كن ، هر بيمار و مريضى كه از گوشت آن بخورد، حق تعالى او را شفا دهد. وى مى گويد: من سپس به خانه بازگشتم و تمام شب را در انديشه بودم تا اينكه نمازصبح خوانده و سپس سراغ على المنذر رفتم و ماجراى شب گذشته را براى اونقل كردم و با او به همان موضع شب گذشته رفتم . وقتى رسيديم ، زنجيرهائى راديديم كه طبق فرموده امام عليه السلام حدود بناى مسجد را نشان مى داد، سپس به قم نزدسيد ابوالحسن رضا رفتيم و چون به در خانه او رسيديم ، خادمان او گفتند كه سيد ازسحر در انتظار تست و تو از جمكران هستى ، به او گفتم : بلى ، به درون خانه رفتم وسيد مرا گرامى داشت و گفت : اى حسن بن مثله ، من در خواب بودم كه شخصى به من گفتكه حسن بن مثله نام از جمكران پيش تو مى آيد، هر چه گويد تصديق كن و برقول او اعتماد كن كه سخن او سخن ماست ، و قول او را رد نكن و از هنگام بيدار شدن از خوابتا اين ساعت منتظر تو بودم و آنگاه بود كه ماجراى شب گذشته را بر وى تعريف كرد. سيد بلافاصله فرمود تا اسبها را زين نهادند و بيرون آوردند و سوار شدند. چون بهنزديك روستاى جمكران رسيدند گله جعفر كاشانى را ديدند، حسن بن مثله به ميان گلهرفت و آن بز كه از پس همه گوسفندان مى آمد پيش حسن به مثله دويد، جعفر سوگند يادكرد اين بز در گله من نبوده و تاكنون آن را نديده بودم ، به هرحال آن بز را به مسجد آورده و آن را ذبح كرده و هر بيمارى كه از گوشت آن خورد باعنايت خداوند تبارك و تعالى و حضرت بقيه الله (ارواحنا فداه ) شفا يافت . حسن مسلم رااحضار كرده و منافع زمين را از او گرفتند و مسجد جمكران را با چوب و ديوار پوشاندند،سيد زنجيرها و ميخ ها را با خود به قم برد و در خانه خود گذاشت ، هر بيمار و دردمندىكه خود را بدان زنجير مى ماليد، خداى تعالى او را شفاىعاجل عنايت مى فرمود. ولى پس از فوت سيد ابوالحسن ، آن زنجيرها پنهان گشته و ديگركسى آن را نديد. اين بود مختصرى از مسجد مقدس جمكران و چگونگى بناى آن و نماز حضرت صاحب الزمانعليه السلام . مشروح فرمان مقدس حضرت بقيه الله - ارواحنا فداه - براى تاسيس مسجد مقدس جمكرانرا علامه نورى در كتاب شريف نجم ثاقب ، صفحه 294 و جنه الماوى ، صفحه 230 ازكتاب گرانقدر (مونس الحزين ) تاليف شيخ صدوقنقل كرده است . در اين رابطه در منابع فراوانى به اجمال وتفصيل سخن رفته است كه از آن جمله است : معجزاتى از تاسيس مسجد جمكران بعضى آيات و معجزات و كراماتى كه از اين مسجد مقدس جمكران قم واقع شده كه چهبسيار فوائد و آيات كه به واسطه اين موضع شريف جمكران به ظهور رسيده كه باعثحيرت مى باشد، هم چنانى كه خانه كعبه آيتى از آيات الهى مى باشد اين موضع مسجدهم همين گونه است زيرا تاسيس اين مسجد بر اساس معجزاتى است . اول آنكه حضرت اميرالمؤ منين امام على عليه السلام خبر داده بود به پسر يمانى بهمسجد بودن اين زمين . دوم آنكه در زمان حضرت حجه عليه السلام شيخ حسن بن مثله جمكرانى مى گويد من شبسه شنبه 17 ماه مبارك رمضان خفته بودم در سراى خود كه ناگاه جماعتى مردم به درسراى من آمدند و گفتند برخيز و طلب امام مهدى عليه السلام را اجابت كن كه ترا مىطلبد، آنگاه خواست سراويل بپوشد، او را گفتند از بيرون خانه كه از آن تو نيست اينسراويل از خود را بپوش . سوم : تمام اينها در بيدارى بوده است چون شيخ حسن بن مثله جمكرانى مى گويد من خواببودم بيدارم كردند. چهارم آنكه خواست پيراهن بپوشد آواز رسيد از بيرون خانه كه اين پيراهن از تو نيست ازخود را بپوش . پنجم آنكه از پى كليد در خانه مى گشت ، به او گفتند در خانه باز است . ششم آنكه از خانه بيرون آمد به او گفتند كه امام صاحب الزمان عليه السلام ترا مىطلبد و او را بردند در اين مسجد جمكران . هفتم آنكه ديد زياده از شصت نفر مرد در اين زمين گرد آمده اند و نماز مى كردند، بعضىجامه هاى سبز داشتند و بعضى سفيد. هشتم آنكه ديد حضرت حجه عليه السلام را كه به روى تخت نشسته و بر بالها تكيهداده . نهم آنكه حضرت خضر عليه السلام را ديد كه نزد حضرت حجه عليه السلام نشسته وكتابى در دست دارد و از براى حضرت مى خواند. دهم هلاك دو جوان حسن به مسلم به واسطه كشت و زرع اين موضع مسجد مقدس جمكران . يازدهم خبر دادن حضرت از زراعت حسن به مسلم در مدت پنجسال . دوازدهم خبر دادن حضرت به حسن به مثله كه علامتى از براى تو قرار خواهيم داد فردا كهآمدى حسن بن مثله ديد كه زنجيرى به حدود مسجد كشيده شده . سيزدهم خواب ديدن سيد ابوالحسن رضا كه به او گفتند فردا حسن بن مثله هر چه مىگويد تصديق كن كه قول او قول ما مى باشد. چهاردهم خبر دادن حضرت كه فردا بزى هست در گله جعفر شعبان كاشى به اين نشان وعلامت . پانزدهم آمدن خود بز در نزد حسن بن مثله جمكرانى بدون آنكه كسى او را بياورد. شانزدهم معلوم نبود كه آن بز از كجا آمده بود،احتمال دارد كه بهشتى بوده . هفدهم شفا بودن گوشت آن بز براى هر مريض به همان طريقى كه امام زمان عليه السلامفرموده بود. هيجدهم آن زنجيرى كه از براى تعيين حدود مسجد كشيده بود هر صاحب علتى كه بر بدنخود ماليد شفا مى يافت . نوزدهم آن زنجير در ميان صندوق بوده در خانه سيد ابوالحسن الرضاء، لكن بعد ازفوت او مفقود شد يكى از اولادهاى او مريض شد رفتند بر سر صندوق نيافتند آن زنجيررا. اين آيات و معجزات و فوايدى بوده كه در آن زمان در مقام ظهور و بروز رسيده ، (17)اما كرامات ديگر هم زياد ديده و شنيده شده است ، ما در اينجا مختصرى از آن معجزات وكرامات كه از آيات عظام و علماء اعلام و مراجع بزرگوار شيعه و مومنين و علاقمندانحضرت صاحب الزمان عليه السلام ديده و يا شنيده اندنقل مى كنيم . بخش سوم : اهميت مسجد مقدس جمكران از ديدگاه فقهاى اسلام و علماء اعلام و آياتعظام آية الله العظمى آقاى شيخ عبدالكريم حائرى مرحوم حضرت آية الله العظمى حاج شيخ محمد على اراكى طاب ثراه در نماز جمعه قمفرمودند چند روز به اول ماه مانده عالم ربانى آقاى حاج شيخ محمد تقى بافقى محضرمبارك آية الله العظمى آقاى شيخ عبدالكريم حائرى متوفاى 1355 هق مى رسيدند جهتشهريه طلاب حوزه ، سوال مى كردند وضع شهريه چطور است ؟ مرحوم حائرى مىفرمودند جز سرمايه توكل چيزى در دست نيست ، ايشان (آقاى بافقى ) راهى مسجدمقدس جمكران مى شدند، از توجهات صاحب الزمان (ع )مشكل شهريه حل مى شد. (18) آيت الله العظمى خوانسارى پياده به مسجد جمكران مى رود آية الله احمدى ميانجى فرمودند: از جمله بزرگان كه به مسجد مقدس جمكران خيلىعلاقه داشتند حضرت آية الله العظمى آقاى سيد محمد تقى خوانسارى رحمه الله عليهمتوفاى 1372 هق كه با مرحوم حضرت آية الله العظمى آقاى اراكى متوفاى 1415 هقپياده به مسجد شريف جمكران مى رفتند. آية الله آقاى حاج شيخ مرتضى حائرى و مسجد جمكران ايشان مى نوسند: مسجد جمكران يكى از آيات باهرات عنايت آن حضرت است ، و توضيحاين مطلب در ضمن چند جهت - كه شايد خيلى ها از آنغافل باشند - مذكور مى شود: (1) داستان مسجد جمكران كه در بيدارى واقع شده ، در كتاب تاريخ قم كه كتاب معتبرىاست ، از صدوق عليه الرحمه نقل شده است . مرحوم آقاى بروجردى كه مرد دقيق و ملائى بود، مى فرمود: اين داستان در زمان صدوقعليه الرحمه واقع شده ، و او نقل كرده است ، دلالت بركمال صحت آن دارد. (2) داستان مشتمل بر جريانى است كه مربوط به يك نفر نيست ، براى اين كه صبح كهمردم بيدار مى شوند مى بينند با زنجير علامت گذاشته شده است كه مردم باور كنند. واين زنجير مدتى در منزل سيد محترمى ظاهرا به نام سيد ابوالحسن الرضا بوده است ، ومردم استشفاء به آن مى نموده اند. و بعدا بدون هيچ جهت طبيعى مفقود مى شود. (3) جاى دور از شهر و در وسط بيابان جائى نيست كه موردجعل يك فرد جمكرانى بشود، آن هم دست تنها در يك شب ماه رمضان . (4) نوعا مردم عادى به واسطه ى خواب يك امامزاده را معين مى كنند، و مسجد از تصور مردمعادى دور است . (5) اگر پيدايش اين مسجد روى احساسات مذهبى و علاقه مفرط به حضرت صاحب الامر(ع )بود، مى بايست سراسر توسل به آن بزرگوار باشد، چنانكه در اين عصر مردم بيشترزيارت حضرتش در آن مسجد مى خوانند و متوسل به آن حضرت مى شوند، در صورتى كهدر اين دستور معنوى اصلا اسمى از آن حضرت نيست ، حتى تا بهحال هم بيشتر معروف به مسجد جمكران است ، نه مسجد صاحب الزمان . (6) متن دو داستان كه نقل شد، مشهود و يا مثل مشهود خودم بود، و هر داستانى ديگرى هستكه فعلا تمام خصوصيات آن را در نظر ندارم ، بعدا انشاء الله تحقيق نموده در اين دفتر- باذنه تعالى - ذكر مى كنم . (8) در آن موقع كه زمين اين قدر بى ارزش بوده است ، فقط يك مساحت كوچكى را مورد ايندستور قرار داده اند، كه ظاهرا حدود سه چشمه از مسجد فعلى است ، كه در زمان ما خيلىبزرگ شده است (ظاهرا آن چشمه اى كه در آن محراب هست ، و دو چشمه طرفين باشد). نگارنده كه خالى از وسوسه نيستم ، و خيلى به نقليات مردم خوش بين نيستم ، از اينامارات به صحت اين مسجد مبارك قطع دارم ، و الحمدلله على ذلك ، و على غيره من النعمالتى لا تحصى . (19) آية الله حجت و مسجد جمكران آية الله العظمى آقا سيد محمد حجت كوه كمرى قدس سره متوفى 1372 هجرى قمرىچهل نفر از فضلا حوزه علميه قم را انتخاب نمودند و دستور فرمودند به مسجد مقدسجمكران بروند و در آنجا بعد از نماز صاحب الزمان زيارت عاشورا بخواند و دعا كنند كهاز عنايت حضرت ولى عصر خداوند متعال باران بفرستد. طلاب محترم صبح پياده عازم مسجد جمكران شدند و بعد از نماز و زيارت عاشورا و دعا جهتباران كه مدتى بود باران نيامده بود از مسجد مقدس جمكران بيرون آمدند به طرفشهر مذهبى قم وسط راه باران چنان گرفت كهقابل تحمل نبود وقتى وارد منزل شدند جهت نماز كه خود آقا دستور داده بود كهگوسفندى بكشند و آبگوشت درست كنند تمام لباسهاى آقايان خيس شده بود به طورىكه فشار مى دادند و از لباس و عمامه ها آب جارى مى شد. از بركات مسجد مقدس جمكران و عنايت حضرت صاحب الزمان نسبت به سربازان خود در آنروز بارندگى مفصلى شد. (20) آيت الله العظمى آقاى حجت در مسجد مقدس جمكران حضرت آيت الله العظمى آقاى حجت رحمت الله عليه كه براى طلاب حوزه علميه شهريهمى دادند روز آخر ماه بود براى فردا كه اول ماه باشد زمينه براى شهريه نداشتند، بهخادم مى فرمايد مركب را آماده كن تا بروم به مسجد مقدس جمكران معظم له عازم مسجد مىشوند بعد از نماز صاحب الزمان (ع ) و دعا عرض مى كنند آقا امام زمان عليه السلام اينحوزه علميه مال شما است اين طلبه ها سربازان حضرتعالى هستند آبروى ما مربوط بهشما است راجع به شهريه حوزه عنايتى فرمائيد وقتى بهمنزل تشريف مى آورند خادم عرض مى كند آقا بعد از شما دو نفر آمدند و منتظر شما هستندمعلوم مى شود جهت دادن وجوه شرعيه آمده اند و مبلغىپول خدمت آيت الله العظمى آقاى حجت مى دهند وقتى مى شمارند مى بينند به اندازهشهريه همين ماه است . (21) نظريه آية الله العظمى بروجردى درباره مسجد مقدس جمكران حضرت آية الله العظمى آقاى بروجردى (قدس سره الشريف ) متوفى 1380 هجرىقمرى فرمودند: اگر موفق بشوم در قم دو كار انجام خواهم داد، يكى راه مسجد مقدسجمكران را باز خواهم كرد دومى بيمارستانى در شهر قم بنا خواهم نمود. (22) سخنان حضرت آية الله العظمى آقاى بروجردى متن نامه حضرت حجه الاسلام واعظ شهير آقاى حاج سيد صادق شمس الدينى (معروف بهشمس ) حجه الاسلام جناب آقاى عظيمى زيد توفيقانه ، پس از عرض سلام حسب الامر دو خاطر جهتكتاب ارزشمندى كه در تعظيم مسجد مقدس جمكران در دست تاليف داريد تقديم مى گردداول اينكه اينجانب شاهد تشرف مرحوم آية الله العظمى حاج آقا حسين بروجردى طباطبائىرحمه الله عليه بودم كه چون محل پدرى ما نزديك به دروازه كاشان قم بود و راه نزديكجمكران از آنجا مى گذشت آن مرجع جهانى به وسيله درشكه تشرف به مسجد مقدسجمكران پيدا كردند و اهالى محل بخصوص ائمه جماعات اطراف آنمحل آماده شدند كه در مراجعت آن مرحوم نماز مغرب و عشاء را به امامت آن مرجع در مسجدكيهانى برقرار سازند حقير هم كه حدود 18سال داشتم يعنى حدودا سال 1330 بود حضور داشتم و ديدم كه بعد از نماز مغرب بهعالمى امر كردند كه به مردم توصيه نمايند كه به مسجد مقدس جمكران رغبت نمايند وفرمودند اگر براى من مقدور بود نمازهاى واجب روزانه را در مسجد مقدس جمكران ادا مىكردم . (23)
|
|
|
|
|
|
|
|