بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 17, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

2!!! دبـيـران و مـعـلمـان و بـه طـور كـلى اسـتـادان ، سخت از دانش آموزان مواظبت نمايند تاگـروهـگ هـاى چـپى روسى و امريكائى و منافقين امريكائى آنان را فريب ندهند. فرزندانعزيزم خود از يكديگر به بهترين وجه مراقبت نمايند و در صورتى كه مشاهده كردند كهبـعـضـى از دشـمـنـانـشان در لباس دوست و همشاگردى مى خواهند آنان را جذب گروه خودكـنـنـد، بـه مـقامات مسؤ ول معرفى نمايند و سعى كنند اين كار خود را به صورتى مخفىانجام دهند. فرزندان عزيزم ! شما خوب دانيد كه مقدرات جمهورى اسلامى در آينده به شماسـپرده مى شود. از خود و دوستان كاملا مراقبت نمائيد تا در ابعاد مختلف ، چه بعد اعتقادىو چه ابعاد دگر صراط مستقيم را بپمائيم ، زيرا گرايش به يكى از مكتب هاى انحرافى ونيز وابستگى فكرى و عملى به غرب و شرق اگر چه بسيار كوچك ، نه تنها خودتان رانابود مى كند كه در صورت سهل انگارى ولو در دراز مدت به ديگران سرايت خواهد كردو هـمـه مـا در پـيـشـگـاه خـداونـد مـتـعـال و نـسـل هـاى آيـنـده مـسـؤول خـواهـيـم بـود. بـايد توجه داشته باشيد كه نفوذ منافقين و ديگر خرابكاران و افرادمـنـحـرف در دبـيـرسـتـان هـا و ديـگر مراكز تعليم و تربيت موجب تباهى اسلام است و مسؤول آن ، هـمه دست اند ركاران امور تربيتى مخصوصا دبيران و معلمان و دانش آموزان حزباللهى مى باشند. همه مى دانيم كه سرنوشت يك كشور و يك ملت و يك نظام ، بعد از تودههاى مردم در دست طبقه تحصيلكرده است و هدف بزرگ استعمار نو به دست گرفتن مراكزاين قشر است . كشور ما در دهه هاى اخير هر چه صدمه ديده و رنج كشيده است از دست خائنيناين قشر بوده است . وابستگى به شرق و غرب توسط غربزدگان و شرقزدگان و بهاصـطـلاح روشـنفكران كه از دانشگاه ها برخاسته اند ولى چهارچوب فكريشان در مدارسابـتـدائى و مـتوسطه درست شده است ، به فرهنگ ، دين و كشورمان صدمه هاى بيشمار زدهانـد ، چـرا كـه ايـن افراد براى تكميل وابستگى به شرق و غرب و اخيرا امريكا هر كارىكـه تـوانـسـتـه انـد بـه نفع آنان انجام دهند دادند. چون درس خوانده بودند با كوله بارغـربـزدگـى و شـرقـزدگـى چـون دزدانى كه با چراغ آيند، براى اربابان و كعبه هاىآمـال شـان گـزيـده تـر كـالاهـا را انـتـخـاب كـردنـد. گـر چـه مـا مـسـؤول آنچه در آن روزگاران بر ملت مان رفته است نيستيم ، لكن امروز رئيس جمهور و دولتو مـجـلس شـوراى اسـلامـى و تـمـامـى مـتـصـديـان امـور تـربـيـتـى درمـقـابـل خـداونـد قـادر و تـوده هـاى مـلت مـسـتـضـعـف مـسـؤول هـسـتـيـم . (كـلكـم راع و كـلكـم مسؤ ول ) و بايد بدانيد كه از مسؤ وليت هاى بسياربـزرگ ، مـسـؤ وليـت ديـنـى و مـلى اسـت ، مـسـؤ وليـت درمـقـابـل مـسـتـضـعـفـان و مظلومان است و بالاخره مسؤ وليت در پيشگاه خالق و خلق ، آن هم درطـول تاريخ آينده . مسامحه و سهل انگارى در تعليم و تربيت خيانت به اسلام و جمهورىاسلامى و استقلال فرهنگى يك ملت و كشور مى باشد و بايد از آن احتراز كرد. امروز دانشآمـوزان بـايـد سـعـى كـنـنـد تـاريـخ انـقـلاب اسـلامـى مـان را و نقش وحدت بين خودشان ودانـشـگـاهـيـان را با روحانيون بياموزند، زيرا اگر روحانيون شما را و شما روحانيون رابـشـنـاسـيـد و بـا هم تفاهم كنيد، مطمئن باشيد كه جناح هاى غربزده و شرقزده از منافق وچپگرايان و ديگر خرابكاران و منحرفان بر شما و كشور اسلامى تان طمع نخواهند كرد واگـر هـم طـمع كنند، با شكست قطعى مواجه خواهند شد. و بدانيد كه بى انگيزه نبوده استكه رژيم سابق از شاعران و نويسندگان و سخنگويان و شايعه سازان
و روزنامه نگاران وابسته براى تفرقه بين اين دو گروه استفاده مى كردند كه متاسفانهآنچنان در اين امر موفق شدند كه اين دو قشر دشمن سرسخت يكديگر شدند و رفت و آمد هرگـروه در مـحـيـط ديـگرى ممنوع اعلام شده بود و هيچ يك چشم ديدن ديگرى را نداشت و ايناختلافات را رضا خان و پسرش دامن زدند تا كشور ايران را در تمامى ابعاد وابسته بهقـدرت هـا كردند و آنچنان مردم را از خود و فرهنگ خود و فرهنگ غنى اسلام بيگانه كردندكه در هر چيز خود را به بيگانگان محتاج و خويشتن را فاقد همه ارزش ها مى دانستند و اينفاجعه موجب گرديد تا كشور و اسلام بزرگ را عقب نگه دارند و به سر اين كشور و ملت، آن آمـد كـه هـمـه مـى دانـيد كه جبران آن محتاج به فعاليت همه جانبه شبانه روزى ملت ودولت و شما مى باشد و اميد است تا با هماهنگ شدن همگان و راهنمائى هاى متفكران و عالمانمتعهد و بيرون راندن ياس و نااميدى از خود و يافتن خويشتن خويش و فرهنگ عظيم خود بهزودى به استقلال كامل دست يابيم و ملت مظلوم بتوانند به مدارج عاليه معنوى و مادى خودبرسد.
3!!! مادران و پدران متعهد از رفت و آمدهاى فرزندانشان سخت مراقبت نمايند و آنان را زيرنظر بگيرند تا خداى ناكرده صيد منافقان امريكائى و منحرفان روسى نگردند و وضعدرسـى آنـان را دنـبـال كـنـنـد، چـرا كـه نـقش مادران و پدران در حفظ فرزندانشان در سنيندبـسـتـان و دبـيـرسـتـان بـسـيـار مـهـم و ارزشـمـنـد اسـت . بـايـد توجه داشته باشند كهفـرزنـدانـشـان در سـنـيـنـى هـسـتـند كه با يك شعار گمراه كننده فريب مى خورند و خداىنـاكـرده بـه راهـى قـدم مـى گذارند كه جلوگيرى از آن از هيچ كس ساخته نيست . مادران وپـدران تـوجـه داشـتـه بـاشند كه آنان از همه كس موثرتر براى نجات فرزندانشان ازگـرداب جـهـل و فـسـاد مـى بـاشـنـد. بـه هـمـيـن جـهـت دلسـوزانـه و مـتـعـهدانه با اساتيدفـرزنـدانـشـان در تـمـاس بـاشند و آنان را در اين مهم يارى دهند و از آنان يارى گيرند.امـيدوارم اين نونهالان ، استقلال فرهنگى ، سياسى ، اقتصادى و نظامى فرداى ما را تامينكـنـنـد و مـا را از شر ابرقدرت نجات دهند و پايه گذاران جهان سوم راستين گردند. اميداسـت بـا تـايـيـد خـداونـد مـتعال و اعتماد به قدرت ايمان و عنايت حضرت بقيه الله روحىلمقدمه الفدا طرق غيبى به روى همه باز و راه سعادت و ترقى روحى و جسمى بر همگانگشاده گردد. والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 3/7/61
بـــيـــانـات امـام خـمينى در ديدار با آيت الله زاده صدوقى و مسؤ ولان نهادها، ارگان هاوادارات دولتى استان يزد
آنچه را كه براى هميشه باقى مى ماند خدمت به اسلام و احكام خداست
بسم الله الرحمن الرحيم
اسـتـان يـزد چـون هميشه با عقل و تدين اداره مى شده است ، مردم آن همواره متدين و طرفداراسـلام هـسـتـنـد و در انـقلاب هم يزد مؤ ثر بوده است و من اميدوارم كه يزد نمونه اى باشدبراى ساير استان هاى كشور و همانطور كه مردم آن متعهدند، متعهدتر باشند. امروز روزىاسـت كـه هـمـه مـا بـايد كوشش كنيم تا نقشه ها و جنايات ابرقدرت ها و طرفداران داخلىآنـهـا كـه شـكـسـت خـورده انـد را خـنـثـى كـنـيـم . رفـتـن آقـاى صدوقى كه شخصى متعهد وعـاقـل و فـعـال و از هـمـه جـهـات انـگـشـت شـمـار بـوده ، بـراى مـا بـاعـث كـمـبـود اسـت و ماامـثـال ايـشان را كم داريم . خداوند ايشان را رحمت كند. البته بعد از آقاى صدوقى ، آقاىخاتمى همه كارها را با كمك آقازاده صدوقى انجام مى دهند و من اميدوارم كه آقايان قدر ايننـعـمـت را را بـدانـنـد و بـا هـمـكـارى هـمـه ارگـان هـامـسـائل حـل شـود و بـدانـيـد آنچه را كه براى هميشه باقى مى ماند خدمت به اسلام و احكامخداست و ساير چيزها از بين رفته و فانى مى شوند انشاءالله موفق باشيد.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 4/7/61
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع گـروهـى از سـردبيران ، مديران معاونان ، مسؤ ولان ،كاركنانوخبرنگاران سازمان خبرگزارى جمهورى اسلامى
آنچه كه در خبرگزارى ها مهم است كيفيت آن است
بسم الله الرحمن الرحيم
آنـچـه كـه در خـبـرگـزارى هـا مـهـم اسـت كـيـفـيـت آن اسـت ، زيـرا هر كدام كه به راستى وراسـتـگـوئى نـزديكتر باشد، شوق انسان را به گوش ‍ دادن بيشتر مى كند. در جمهورىاسـلامـى بـايـد صـادقـانـه تـمـامـى اخـبـار و خـصـوصـامـسـائل مـربـوط بـه جـنـگ و نـحـوه بـرخـورد دولت هـاى بزرگ با ملت ايران براى مردمبازگو شود. امروز كارهاى ايران مورد توجه دنيا و خبرگزارى ها و مطبوعات و راديوها وتـلويزيون هاست و همه آنها مراقب هستند كه چيزى پيدا نموده و بااضافات و دروغپردازىهـا بـه جـمـهورى اسلامى صدمه وارد سازند و با مصاحبه هاى صد درصد دروغ با افرادمغرض ، يا اظهار نظرهاى بى مورد درباره افراد مى خواهند اذهان مردم را منحرف سازند ويكى از چيزهائى كه زياد روى آن تبليغ مى كنند مساءله انقلاب و اسلام است ، چرا كه مسلماست اگر اسلام رشد پيدا كند جلوى خائنين راگيرد. و اگر ما مى گوئيم كه انقلاب بايدصـادر شـود، يـعنى اسلام بايد در همه جا رشد پيدا كند و ما بنا نداريم در جائى دخالتنظامى كنيم . من اميدوارم خبرگزارى جمهورى اسلامى به واسطه خصوصيتى كه در آن هسترشـد نـمـوده و هـمـه مـا و شـما در كارها خداوند را ناظر خود ببينيم و به اند ازه مسؤ وليتتبليغ نموده و تلاش هاى دشمنان را خثنى سازيم . خداوند همه ما و شما را در خدمت به اينمـردمـى كه هميشه در ظلم و ستم بوده اند موفق بدارد. خداوند مجروحان شما را شفا و شهدارا رحمت فرمايد.
والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 8/7/61
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـنـى در ديدار با وزير كشور و كليه سرپرستان كميته هاىانقلاباسلامى مناطق تهران
اختلافاتى كه مشاهده مى شود از ضعف ايمان است
بسم الله الرحمن الرحيم
يـكـى از امـورى كـه در اخـلاق تـوجـه بـه آن مـهـم اسـت ايـنـكـهمسائل تكرار شود و اين تكرار و تذكر هم در خود انسان و هم در ديگران تاءثير مى كند،از اين جهت من بعضى از مسائل را تذكر مى دهم . شما مى دانيد آن چيزى كه اين نهضت و اينانـقـلاب را بـه ثـمـر رسـانـد ايـمـان بود و مؤ منين همانطور كه قرآن شريف فرموده استبـرادر يـكـديـگـر بـوده و فـرقـى بين آنها نيست . هواى نفس انسان مى خواهد هر چه بشودبـگويد من كرده ام ، و اين آثار خودخواهى است و اختلافاتى هم كه مشاهده مى شود از ضعفايـمـان اسـت . آنـهـا كه مى خواهند براى خدا كار كنند، چه خودشان و چه برادرانشان و چهافـرادى ديـگـر انـجـام بـدهند، براى آنها فرقى نمى كند. و من اميدوارم همه ما بتوانيم درجـمـهـورى اسـلامى اين قدم را كه بالاترين قدم هاست برداريم . آن روزى كه شما احساسكـرديـد مـحـبت و برادرى بين شما و ساير قشرهاى خدمتگزار زيادتر مى شود، بدانيد كهايـمـانـتـان زيـادتر گرديده است . شما مى دانيد كه الان كشور ما محتاج اين است كه قواىمسلح با هم باشند و اگر خداى نخواسته بين كميته ها و سپاه پاسدارن تفاهم نباشد، بهمقصدى كه آن اسلام است ، نخواهيد رسيد. و هرگز در اين فكر نباشيد كه من كميته اى هستمو بـايـد تنها كميته كارش بهتر باشد، و سپاه هم همين را بگويد. در اين فكر باشيد كهبـا بـرادرى كـارهـا را انـجـام دهـيـد و ايـن اصـل قـرآنـى را كـه مـؤ منين با هم برادر هستندبـپـذيريد و با هم دوست و به يكديگر محبت داشته باشيد و خير همديگر را بخواهيد و آنخواطر نفسانى و باطنى كه عبارت از جدائى سپاه از كميته ها باشد را دور بيندازيد. اينرمز موفقيت جامعه است .
بايد براى خدا مراتب و سلسله مراتب را حفظ كنيد
رمز دوم اينكه گرچه كشور ايران بالا و پائين ندارد و آن دوله ها و سلطنه ها رفته اند وما خودمان هستيم ، لكن بايد نظم و نظام باشد. شما بايد براى خدا مراتب و سلسله مراتبرا حـفـظ كـنـيـد و اگـر بـنـا بـاشـد هـر كـس خـودش راءى بـدهـد و عـليـحـدهعمل بكند، آنوقت است كه معنويات و موفقيت ها عادى هم از بين رود. و شما مى دانيد با آنكهپـيـغـمـبـر اكـرم در مـسـجـد مى نشست و كسى كه وارد مى شد نمى دانست كه كدام يك از آنهاپيغمبر است ، با اين حال همه مامور اطاعت از او بودند. ما همه برادر هستيم ، لكن اگر نظام
نـبـاشد برادرى هم به هم مى خورد. مثلا اگر در جنگ بنا باشد از فرماندهى اطاعت نشود،مـسـلمـا شـكـسـت خـواهـيـم خـورد. در جنگ آنوقتى شكست نيست كه همه گوش به فرمان كسىبـاشـنـد كـه وقـتـى نـقـشـه و فـرمـان مـى دهـد هـمـگـى بـه آنعـمـل كـنـنـد (و ذكـر فـان الذكـرى تـنـفـع المـومـنـيـن ). پـس بـااتـكـال بـه خـداونـد تعالى روحيه خودمان را تقويت كنيم و با هم برادر باشيم و بدانيمآنها كه با هم اختلاف دارند، موفقيت هم ندارند و شما نمى خواهيد با زور موفقيت پيدا كنيدشـمـا مـى خـواهـيـد بـا اخـلاق خـوب و كـردار خـوب بـا مردم رفتار كنيد تا پيش خدا و خلقآبـرومند باشيد و مردم را از خودتان بدانيد و اگر تفنگ و اسلحه هم در دست شماست ، بااخلاق مردم را خاضع كنيد و خضوع قلبى ميزان است و اگر بتوانيد قلب مردم را همراه خودكـنـيـد، ايـن چـيـزى اسـت كـه پيش خداوند دوام و ثبات دارد. من دعاگوى شما هستم و اميدوارمانـشـاءالله بـه وظـايـف ديـنـى و اسـلامـى و كـشـورى خـودتـانعمل كنيد. والسلام عليكم و رحمه الله
تاريخ : 10/7/61
پـيـام امـام خـمـيـنـى بـه مـنـاسـب فـاجـعـه دلخراش بمب گذارى در خيابان ناصر خسرو
بسم الله الرحمن الرحيم
انالله و انا اليه راجعون
انـفـجـار جـنـايت بار عظيمى كه شب گذشته صداى مهيب آن را شنيديم و حجم عظيم آن را دروسايل ارتباط جمعى خواهيد ديد و شنيد، در جنوب شهر تهران در بين جماعت مظلومى كه ازطبقه مستضعف و مستمند تشكيل مى شود اتفاق افتاد و صدها بيگناه و مظلوم را شهيد و مجروحكـرد. كـودكـان نورس را درآغوش مادران به هلاكت رساندو شرافت و انسانيت را به سوگنـشـانـد و چـهـره قـبـيـح آمـريكائيان منافق و منحرف را بيشتر ظاهر كرد. اينان انتقام شكستمفتحضانه خود را از مظلومان متعهد به اسلام جنوب شهر مى گيرند و شكست خود را از چشمآنـان مـى بـيـنـنـد. جـنـوب شـهـريـهـاى مـحـروم و طـبـقـه مـظـلوم درطـول تـاريـخ بـا تـعـهـد بـه ارزش هـاى انـسـانـى و اسـلامـى ، بـيـشـتـر و مصمم تر درمقابل قدرت ها و وابستگان و دلباختگان به آنها بپا خاسته و مى خيزند و اينان هستند كهبـا مشت گره كرده خود و حضور دائم درصحنه اسلام ، قدرت ها را در هم مى كوبند و طمعكاران را كه به دنبال قدرت ها بودند، ماءوس نمودند. سربازان و سپاهيان و بسيجيان وسـايـر قـواى مـسلح امروز ما نيز در همين طايفه و طبقه هستند. ملت عزيز ما مى بينند كه هروقت پيروزى نصيب شان مى شود و رزمندگان دلير و مجاهد ايران ، دشمنان اسلام و ملت هارا شـكـست داده به عقب رانند، به انگيزه انتقام از آنان ، يك عده مظلوم را به خاك و خون مىكـشـنـد و عـقـده هـاى خـود را مـى گـشـايـنـد و بـه گـمـانبـاطـل خـود مـى خـواهـنـد تـزلزل و سستى در رزمندگان شجاع بوجود آورند. اينان قدرتاسـلام و ايـمـان را نشناخته و با انگيزه هاى حيوانى و غربى خود ملت اسلام را مى سنجند.ايـنـان از فهم حقايق محروم و از انگيزه هاى الهى بيخبرند (صم بكم عمى فهم لايعقلون) و شـايـد يـكـى از انـگـيزه هاى باطل آنان ، آن است كه اذهان ملت ايران و ملت هاى مظلومجهان را از شكست مفتضحانه آمريكا در جنگ صدام عفلقى و رانده شدن او از ايران ، منحرف وبـه ايـن فاجعه بزرگ متوجه كنند و بهانه به دست رسانه هاى گروهى خارجى دهند تابا تبليغات دامنه دار خود بر اين شكست بزرگ آمريكا و نوكر بى اراده اش صدام ، پردهپـوشـى كـنـنـد و يـا از حـجـم بـزرگ پـيـروزى رزمـنـدگـان شـجـاع بـكـاهـنـد،غافل از آنكه ملت انقلابى ايران دفاع از اسلام و قطع دست شيطان بزرگ از منطقه را درراءس بـرنـامـه هاى خود مى داند. در عين حال كه هر انسانى كه از فطرت الهى خود خارجنشده ، براى اين جنايت بزرگ و براى به شهادت رسيدن يك عده كودك
و بـزرگ بـيـگـناه در سوگ است و از مصدوم و مجروح شدن برادران خود متاءثر و متاءسفاسـت ، پـيـروزى غرورآفرين و كفرشكن سلحشوران جبهه ها را از ياد نمى برد. ملت بيدارايران حيله هاى شيطانى اين تبهكاران را شناخته و مرتكبين آنان را نيز مى شناسد و انكارآنان را چون انكار اسرائيل در جنايت حيوانى خود در بيروت مى داند.
ايـنـجـانـب پـيـروزى بـزرگ سـلحشوران ايران را به اسلام و ولى الله الاعظم ارواحنا لهالفـدا و مـلت شـريـف ايـران تـبـريـك و ايـن فـاجـعـه دردنـاك را بـه هـمـگـان بويژه بهبازماندگان و مادران و پدران اين مظلومان تسليت عرض كنم . جناب آقاى نخست وزير موظفمى باشند كه هياءتى براى رسيدگى به خانواده هاى شهدا و خسارت وارده تعيين نمايندو در صورت احتياج مظلومان اين واقعه ، به آنان كمك و خسارات را تاءمين نمايند. درود برشهدا و آسيب ديدگان مظلوم و رحمت خداوند بر شهيدان .
از خداوند تعالى صبر براى بازماندگان و صحت و شفا براى مجروحان و آسيب ديدگانخواهانم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 11/7/61
بـيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع گـروهـى از دانـشجويان و مسؤ ولين دانشكده افسرى وبانوانو مددكاران دايره شهداى ارتش جمهورى اسلامى
فرماندهان شما از سنخ خود شما هستند
بسم الله الرحمن الرحيم
من از حضور اين عزيزانى كه با چهره هاى نورانى در اينجا آمده اند تشكر مى كنم و هميشهدعاى به همه قشرها خصوصا سربازان اسلام ، از ياد نخواهد رفت . شما بايد توجه بهاين معنا داشته باشيد كه اين جمهورى اسلام اسلامى ، مخلوط يك قوائى است كه براى دنيانـمـى تواند شناخت داشته باشد. اصلا اين تركيب در دنيا سابقه نداشته است ، تركيبىاز ارتـش و روحـانـى ، تركيبى از ملا و سپاهى ، تركيبى از رئيس جمهور اينطور، و رئيسمجلس آنطور و نخست وزير آنطور، اين تركيب سابقه ندارد و تركيب ناشناخته اى است . ولهـذا طـرح هـائى كـه در دنـيـا بـه ضد اين انقلاب ريخته شده است و شود، از باب اينكهشـنـاخت روى اين تركيب ندارند و سابقه به اين نحو اجتماع ندارند، خنثى مى شود. امروزايـن تـركـيـبـى كـه در دولتمردان است و اين تركيبى كه در آنها و مردم است ، اين مجموعهنـاشـنـاخـتـه است . شناخت اشخاص دانشمند در دنيا از يك ارتش طاغوتى بوده است و از يكدولت طاغوتى و از يك مردم تحت ستم كه بايد هميشه ظلم بكشند. امروز نه رهبران شما وفـرمـانـدهان شما از سنخ فرماندهان زمان رژيم طاغوتى است و نه دولت شما از سنخ آندولت هـاسـت و نـه ارتـش شـمـا و سـپاه شما و بسيج شما و شهربانى شما و ديگر قواىنـظـامـى و انـتـظـامى شما از سنخ و بافت آن سابق است و از سنخ و بافت كشورهاى دنيا،سـرتـاسـر. اصـلا اين يك موجود جديدى است كه در اين عهد و در اين عصر متولد شده استكـه كـارشـنـاسـان و دانشمندانى كه با آن امور مانوسه خودشان سروكار داشته اند ، اينمـولود جـديـد را نـمـى تـوانند بشناسند. ايده اين مولود را هم نمى توانند بفهمند، انگيزهحـركـت هـاى ايـنـهـا را هـم نـمى توانند بفهمند و آن ايمانى كه در قلب اينهاست ، آنها نمىتـوانـند ادراك كنند. آنها سروكارشان با يك موجودات ديگرى بوده است وراى اين مولودىكـه در ايـن عـصـر پـيـدا شـده اسـت . و شـمـا مـلاحـظـه كـنـيـد كـه نـه نـظر شما امروز بهفـرمـانـداران و فـرمـانـدهـانـتان ، مثل نظر آن اشخاصى در سابق بودند در ارتش ، و نهفرماندهان شما آن نظر را به شما دارند كه سابق فرماندهان داشتند. فرماندهان سابق ،زيـردسـتـان !!! خـودش را!!! خـودشـان را مـثـل اسـيـران مـى انـگـاشـتـنـد،مثل عبيد توهم مى كردند و هرگز حاضر نبودند كه با آنها در يك جمع خصوصى بنشينندو!!! دل !!! درد دل اين عزيزان را گوش كنند تا
بفهمند. فرماندهان شما حالا از سنخ خود شما هستند، در آغوش خود شما هستند، چنانچه شماهم نور چشم فرماندهانتان هستيد و در آغوش آنها هستيد. اينكه همه توطئه ها خنثى مى شود وهمه چيزهائى كه در دنيا براى ضد ما خرج مى شود به باد فنا مى رود، روى همين معناستكـه مـا يـك مـوجـود نـاشـنـاخـتـه هستيم . اين مولود يك مولود تازه است ، دنيا تازه يك همچومولودى را بوجود آورده و تا آمدند اين را بشناسند، طولانى است وقت و اگر شناختند، همهمـتـوجـه بـه آن شـونـد. آنـهـائى كه امروز با شما مخالفت دارند، با يك موجود ناشناختهمـخـالفـت دارنـد، نمى دانند شما چى هستيد. آن تحولى كه در همه افراد اين ملت پيدا شدهاسـت و مـنـجـمـله ارتـش و سـپـاه و هـمـه قـواى نـظـامـى و انـتـظـامـى ، ايـنتـحـول الهـى است كه چشم و گوش دنيا نسبت به آن كور و كر است ، نمى توانند بفهمندكـه شـمـا چـى مى خواهيد، نمى توانند بفهمند كه ارتش اسلامى يعنى چه . آن اسلامى كهپيش بسيارى از اين دولت هست ، اين اسلام ، غير از اين اسلامى است كه شما ادراك كرده ايدو آن ارتشى كه در دنيا هست ، غير از اين ارتش است ،سنخش مخالف است . فرماندهان ارتشكـه بـه هـر جـا مـلاحـظه بكنيد، ارتشى ها را عبيد خودشان مى دانند و ارتشى ها ملزمند بهايـنـكـه آنـهـا را هـم بـالا دسـت و بـالا دسـت بـدانـند. ارتش امروز ايران اينطور نيست ، نهپـرسـنل شان آن پرسنل است و نه فرماندهانشان آن فرماندهان ، نه نظر فرماندهان بهپـائيـن تـرهـا بـه اصـطـلاح نـظـر بـالا و پـائيـن اسـت و نـه نـظـرپـرسـنـل به آنها اين است كه اينها يك مقامى دارند كه ما نبايد با آنها اصلا صحبت كنيم .در آن رژيـم و رژيـم هـاى سـابـق بـر آن ، در طول تاريخ شاهنشاهى ، اگر ارتشى بود،ارتـش مـتـجـاوز بود و اگر ژاندارمرى بود، براى تجاوز به مردم در بين بلاد گماشتهشـده بـودنـد و اگـر شهربانى بود، شهربانى براى تعدى به مظلومان گماشته شدهبود. شما همه ياد داريد در چند سال پيش از اينكه رژيم محمدرضا به طور غصب اين مملكترا گرفته بودند، در نظر داريد كه خود شما، يعنى نه شماى شخصى ، خود آنهائى كهدر ارتـش بـودنـد چـه وضعى داشتند، نسبت به پائين ها چه جور بودند و نسبت به بالاهاچـطـور. آن سـپـهـبـدهـا و سـرلشـگـرهـا و !!! نـمـى دانـم !!!امـثال آنها وقتى كه به پاى مظلومان و زيردستان مى رسيدند، آنطور غبغب را پركردند وبـه آنـهـا اربـابـى مـى فـروخـتـند و در مقابل يك نفر اجنبى كه از خود آنها در ارتش شانبـسـيار كمتر بوده است درجه اش ، به طور خاضعانه رفتار مى كردند، براى اينكه آنهامكتبى نبودند، يعنى مكتب اسلام را نديده بودند، از اسلام بى اطلاع بودند.
شما امروز در ميدان ها عمل را هم ياد مى گيريد
شمائى كه امروز در اينجا هستيد و خداوند تبارك و تعالى به شما توفيق داده است كه دردانـشـكـده افـسـرى يـك هـمـچـو رژيـمـى زنـدگـى مـى كـنـيـد وتـحـصـيـل ، بـدانـيـد كـه شما وضع تان با سابق فرق دارد. شما لشكر خدا هستيد. شماارتـش امـام زمـان سـلام الله عـليـه هـسـتيد و شما بايد وضع تان را بدانيد كه با سابقفـرق دارد. شـمـا در عـيـن حـالى كـه در دانـشـكـده افـسـرىمـشـغـول تـحـصـيـل هـسـتـيـد، در جـبـهـه هـا مـى رويـد و هـمـراهتـحـصـيـل تـان عـمـلا هـم تـحـصـيـل مـى كـنـيـد، عـلوم عـمـلى خـود عـلومـش مـهـم نـيـسـت ،عمل بر آنش مهم است . ارتش سابق اگر چنانچه
فـرمـانـدهـانـشـان يـا افـسـرانـشـان دوره هـاى ايـن !!! نـظـامـى را ديـده بـودنـد، لكـنعـمل نداشتند. يك ارتش تو سرى خورده تحت ستم خارجى ها و مستشاران خارجى ، وقتى كهاز جـوانـى هـمـانـطور تحت ستم و تحت سلطه آنها بار بيايند تا برسند به بالا، معلوماسـت كه وضع شان وضع يك مردمى است كه بايد تو سرى بخورند، خودشان را براىسـاخـتـن بـا اجـانـب و مـتـابـعـت از اجـانـب مـهـيـا مـى كـردنـد. امـروز شـمـا درمـقـابـل تـمـام قـدرتـهـاى دنـيـا ايـسـتـاده ايـد و در دانـشـكـده تـان وقـتـى كـهتحصيل مى كنيد و به جبهه ها مى رويد، با شوق به جبهه ها مى رويد و آنجا تعليم عملىبـيـنـيـد. ايـنـطـور نـيـسـت كـه فـقـط خـوانـدن و نـوشـتـن بـاشـد،عـمـل كـردن اسـت . و يـكـى از بـركـات ايـن جـنـگ تـحـمـيـلى براى ملت ما همين معناست كه ماسـربـازانـمـان و جـوانـان و دانـشـجـويـان افـسـرى مـا در دانـشـكـده افـسـرى ، عـلاوه بـرتـحـصيل دوره هاى دانشكده ، عملا در جبهه ها حاضر مى شوند و تعليمات عملى مى بينند ودر عـلوم عـمـلى ، ايـن مـيـزان اسـت نـه خـوانـدن . خـوانـدن مـقـدمـهعمل است و شما امروز در ميدان ها عمل را هم ياد مى گيريد. امروز شما نور چشم همه ما هستيدو ما به وجود امثال شما بايد افتخار بكنيم و شما بايد براى اسلام يك ارتش قوى و يكارتـش مـسـتقل باشيد. ارتش يكى از اركان يك كشور است و در اين زمان پاسداران اسلام هميـكـى از اركـان ايـن كشور است و اگر در ذهنش ، ارتش يا پاسدار، حقارت ادراك بكند، ايننمى تواند براى يك ملتى مفيد باشد. سابق تحقير مى كردند قواى نظامى و انتظامى مارا، فـرمـانـدهـانـشـان و بـالاتـر از او، مستشارى كه مى آمد، مستشاران ظالمى كه مى آمدند،تـحـقـيـر مـى كـردنـد ايـنها را. با روح حقارت ، اينها بزرگ مى شدند. امروز ملت از شماتـعـظـيـم مى كند و شما يك كسى كه بالاى سرتان باشد و شما را تحقير بخواهد بكند،سـراغ نـداريـد. نـه آنـهـائى كـه فـرمـانـده شـمـا هـسـتـنـداهـل ايـن هـسـتـنـد كـه تـحـقـيـر بـكـنـنـد پرسنل خودشان را و نه شما آن هستيد كه تحقير راقـبـول بـكـنيد. اين مجموعه را نمى توانند بفهمند چى هست و لهذا نقشه هائى كه مى كشند،خودشان هم مى گويند كه ما اين را نشناخته ايم ، ما مى توانيم جاهاى ديگر را بشناسيم ،لكـن ايـران را نـشـنـاخـته ايم . اين براى اين است كه شما يك تركيب حاضرى كه همه اشتـوجـه بـه مـعـنـويـات داشـتـه بـاشـد، سـربـازش در جـبـهـه هـا دعـا بـخـوانـد و دعـاىكـمـيـل بـخـوانـد و بـا دعـاى كميل و نماز شب و ذكر و فكر الهى ، خودش را مهيا كند براىجنگيدن با آن ارتشى كه در محل خودش ، با امورى كه شما دانيد و كسانى كه در قرارگاههـاى آنـها بودند و ديدند چه چيزها بوده ، آنطور بوده اند. اينها اصلا دو سنخ است . شماسـرتـاسر عالم را بگرديد، امروز ارتش و سپاه و بسيج و ساير قوائى كه ما در اينجا،مـلت ايـران دارد، و خـود مـلت ايـران ، شـمـا در سـرتـاسـر عالم يك همچو تركيبى را نمىتوانيد پيدا بكنيد. اين يك تركيب الهى است . يك تركيب الهى مركب از روحانيون ، ارتش ،ژاندارمرى ، شهربانى ، سپاه ، بسيج و ملت همه يك موجودند اينها، يك مخلوطند اينها، اينمـوجـود مـخـلوط، يـك تـركيب خاص الهى است و اين تركيب خاص الهى ناشناخته است و لهذانمى توانند بفهمند شما چى مى خواهيد اصلش .
ما صلح الهى را مى خواهيم ، نه صلح صدامى را
آن صـلحى كه ما مى خواهيم ، امثال صدام يا حسين يا حسن كجائى ، نمى توانند بفهمند چىاست . آنها صلح ها را مثل صلح هائى مى دانند كه در زمان هاى سابق ، دولت ها با هم صلحمـى كـردنـد، در عـيـن حالى كه صلح مى كردند باطن شان در جنگ بود كه چه وقت فرصتپـيـدا بـكـنـند و بچاپند همه را. آنهائى كه در نظرشان است ، در جنگ عمومى دوم ، بعد ازآنكه يك دسته بر دسته ديگر با هم چيره شدند و شوروى و انگلستان هم با هم بودند درآنـوقـت ، چـرچـيـل اعـتـقـادش ايـن بـود كـه حالائى كه ما طرف را شكست داديم حمله كنيم بهايـنـهائى كه همراه ما بودند، به شوروى حمله كنيم . مجلس جلويش را گرفت براى اينكهآنـهـا هـم ، نـه ايـنـكـه نمى خواستند، آنها مى ديدند كه ممكن است شكست در آن باشد. اينهاوضع صلح شان اينطورى است . صلح صدامى اين سنخ صلح است ، نه صلح شماست كهاسـلامـى اسـت و واقعا صلح را مى خواهيد. ما از روز اولى كه به ما هجوم شده است و ما بهدفـاع بـرخـاسـتـيـم ، يـك افـرادى در مـمـلكـت مـا زمـامـدار بودند كه اينها همه صلح را مىخواستند، لكن نه صلح صدامى را، صلح انسانى را، صلح الهى را، اينها مى خواستند كهوقتى كه با يك كشورى صلح كنند همانطورى كه با اهالى آن كشور اينها برادر هستند باآن دولت آن كـشـور هم برادر باشند. لكن با كى ما برادر باشيم ؟ با كسى كه آن هم درهـجـومـش و آنـهـمـه جـنـايـاتش مى گويد من صلح طلبم ؟ در مصاحبه اى كه اخيرا كرده است(حـرف هـاى اخـيـر ايـن خـيـلى تماشائى است ) مصاحبه اى كه همين اخير، شايد امروز به منرسـيـد، يكى از حرف هايش اين است كه ما از اسلام و دين و دنياى اسلامى دريافتى كرديمكـه ديـگـران نـكـردنـد، دريـافـت مـا اين است كه بايد تجاوز نكنيم به كشور ديگر. شمابـبينيد چه قدرتى لازم است و چه قلبى بايد در باطن يك همچو آدمى باشد كه جرات كنديـك هـمـچـو حـرفـى را بـزند پيش ‍ اشخاصى كه همه مى دانند دروغ مى گويد. حالا اگرفـرض كـنيد ارتش خودش هم نمى دانست ، يك چيزى بود، اما ارتش خودش هم مى داند چكارههـسـتـنـد و چـكـاره بودند. مى گويد ما مثل ديگران نيستيم ، ما صلح طلب هستيم ، ما از اسلامايـنـطـور فـهميده ايم كه تجاوز نكنيم . امروزى كه بيرونش كردند، اين به ياد اين حرفافـتـاده اسـت . در عـين حالى كه اين پيروزى كه در اخير نصيب شما شده است و نقشه اش راآقـايـان آورده انـد و گـفـتـنـد و مـا شـنـيـديـم و بـه حـرف آنـهـا و بـهقول آنها از بزرگترين پيروزى در معنويت بوده است و در جهت اينكه الان مشرف هستند برعـراق و بـر بـعـضـى از شـهـرهـاى عراق ، اين از ديگر پيروزى ها بالاتر بوده ، معذلكصدام باز چند روز پيش ‍ از اين گفت كه اينها حمله كردند، لكن ما دفع شان كرديم و تارو مار شدند!. اگر اينها تار و مار شده بودند، چطورهمچو بدون اينكه يك شكستى در كاربـاشـد بـراى تـو، يـكـدفـعـه سـراسـيمه به شوراى امنيت رجوع كردى و به دولت هاىعـربـى رجـوع كـردى و ايـن ور و آن ور افـراد را فرستادى و از شوراى امنيت خواستى كهنگذارند تجاوزى در كار باشد؟ خوب ، اگر شما دفع شان كردى ، محتاج نبود، سرنيزهدفـع شـان كـرده ، مـحـتـاج نـيـسـت كـه شـوراى امـنيت پايش را در كار بگذارد، چطور همچوسراسيمه شدى و افراد را فرستادى دور شهرهاى كشورهاى دنيا مى گردند براى اينكهيك راهى پيدا كنند براى نجات تو؟ تو كه پيروز هستى ، ديگر اين چيزها را نمى خواهد.و فرق ما بين يك دولت اسلامى و
يك ارتش اسلامى ، با يك دولت غير اسلامى و ارتش غير اسلامى ، اين است كه اينها اگرچـنـانـچـه خداى نخواسته شكست هم بخورند، دستشان را پيش ديگرى دراز نمى كنند، اينهاعـار ايـن را كـه بـه ديـگـران بـگـويـنـد بـيـايـيـد و بـه مـا كـمـك كـنـيـد،تـحمل نمى كنند، اينها مسلمند، اينها پيش خدا و به درگاه خدا دست دراز مى كنند و كسى كهبه پيشگاه خدا دست خودش را دراز كرد همه را پشت سر مى گذارد.
جوانان عزيز به شركت در اين دانشكده هاى افسرى توجه كنند
و مـن امـيـدوارم كـه شـمـا عـزيـزانى كه در دانشكده افسرى هستيد و اميد آتيه ايران و اسلامهـسـتـيـد بـا تـوجـه بـه خـداى تـبـارك و تـعـالى و تـحـكـيـم ايـمـان خـودتـان كـهدنـبـال آن اسـتـقـلال فـكـرى ، اسـتـقـلال عـمـلى هـسـت ،تحصيل تان را به آخر برسانيد و انشاءالله براى اين ملت كه شما همه نور چشمان همهما هستيد، براى اين ملت پيروزى هاى بالاتر را انشاء الله به هديه بياوريد. و از امورىكه من بايد عرض كنم اين است كه من به ملت عزيز عرض مى كنم و جوان هائى كه هستند،كـه توجه به اين دانشكده هاى افسرى و به دانشگاه هاى افسرى داشته باشند و برونددر آنـجـا، كـه ايـن يـك مـساءله اى است كه براى ايران امروز مهم است و ما اميدواريم كه باتوجه خود ملت به اين مراكز و آمدن و اسم نوشتن و اينطور چيزها، يك ارتش قوى اى پيدابـكـنـيـم و بـحـمـدالله الان هـم هـسـت ، لكـن قـوى تـر از ايـن كـه درمقابل هيچ قدرتى سر خضوع نياوريم و شكسته نشويم .
ما صلح را استقبال مى كنيم ، لكن يك صلح شرافتمندانه اسلامى
انـشاءالله خداوند شماها را حفظ كند و ما باز هم تكرار مى كنيم اين معنا را كه ما يك مردمىهـسـتـيم كه براى خاطر اسلام دفاع داريم مى كنيم !!! ما!!! هجوم به ما شده است و هجوم رادفـاع مـى كـنـيـم و از اول هـم هـمـيـن بـود، لكـن در عـيـنحـال از اول هـم صـلح طـلب بـوديـم و صـلح يـكـى از امـورى اسـت كـه مـا بـه تـبع اسلامقـبـول كـرديـم . صـلح اسلامى ، صلحى كه برادر مى شوند بعد از صلح و ما طالب اينصـلح هـسـتـيـم ، اما صلحى كه اعتنا نكنند به اينكه جنايت كردند در اينجا و اعتنا نكنند بهايـنكه غراماتى وارد شده است و بايد جبران بكنند، خساراتى وارد شده است و بايد جبرانبـكنند، اين اسمش صلح نيست ، اين اسمش را بايد بگذاريم صلح صدامى اين صلح نيست ،صـلحـى كـه بـخواهند يك مملكتى را بچاپند و يك مملكتى را خراب و ويران كنند. و الان همنفت شهر را نفت هايش را آتش زدند براى اينكه احتياطا آتش بگيرد كه وقتى كه بيرونشانكـردنـد، نـفت ها كم شده باشد. ما با يك همچو موجوداتى طرف هستيم . ما چطور مى توانيمهـمـيـن طورى بى قيد و شرط بنشينيم و صحبت كنيم و مصالحه كنيم ؟ شوراى امنيت هم اگربگويد، ما نمى پذيريم . همه عالم بگويند، ما اينطور صلح را نمى توانيم بپذيريم .هـيـچ عـاقـلى ايـن صـلح را نـمـى پـذيـرد. تـمـام هـيـات هـائى كـه ايـنـجـا آمـدنـد ازاول و بـعـد هـم شـايـد بـيـايـنـد، مـى بـيـنـنـد كـه مـا يـك صـحـبـت فقط داريم . ما صلح راقـبـول داريـم ، ما صلح را استقبال مى كنيم ، لكن يك صلح شرافتمندانه اسلامى . صلحىكه بايد
بـفـهـمـنـد كـه متجاوز چه كرده است ، صلحى كه بايد خسارات اين كشور جبران بشود. نهصـلحـى كـه از آن طـرف بگويد صلح ، از آن طرف بفرستد و توپ ها را ببندد به مردمبـيـگـنـاه بـيـچـاره .صـلح طـلبـى صـدام ، عـيـنـا مـثـل صـلح طـلبـى آمـريـكـا مـى مـانـد،مثل صلح طلبى اسرائيل مى ماند، مثل خلقى بودن منافقين و منحرفين است ، عينا همين است . ازآن طرف مى گويند ما براى خاطر خلق داريم چه مى كنيم ، از آن طرف اينطور جنايات بههمين بيچاره ها مى كنند. تا حالا يك چيزى ، كارى اينها نسبت به كسانى كه داراى يك مقامىهـسـتـنـد، يـعـنـى مـقـام هـاى بـه خيال آنها، يا از ثروتمندان هستند و !!! عرض بكنم كه !!!سـرمـايـه داران ، تـا حـالا يـكـى از آنـهـا را اينها ترور نكردند. هر چه ترور كردند، اينذغـال فـروش ، ايـن سـبـزى فـروش ، اين بقال ، اين چه ، و وقتى هم كه مى خواهند قدرتنـمـائى زيـاد بـكنند، يك همچو كارى بكنند كه مجبور مى شوند كه كار را بكنند و بعد همكه بگويند نكرديم . اسرائيل هم مى گويد ما اصلا در اين امر دخالت نداشتيم . در امر اينفـجـايـعـى كـه در لبنان اتفاق افتاد مى گويد همه مى دانند كه ما يك مردم انساندوستىهـسـتـيم ، ارزش براى انسان قائل هستيم ، هرگز ما اين كار را نكرديم . اينها هم نظير آنهامـى مـانـنـد، ايـنـهـا هـم اشخاصى هستند كه ملت را مى خواهند، اشخاصى هستند كه طرفدارخلقند!! آنوقت چى را آتش مى زنند؟ انفجار كجا واقع مى شود؟ انفجار در پائين شهر واقعمـى شـود، آنـجـائى كـه ايـن كارگرها و اينها مهيايند براى اينكه بروند پيش زن و بچههـايـشان ، يا مهمانخانه هائى كه از اشخاص طبقه پائين ، يعنى از حيث ثروت ، نه از حيثجـهـات ديگر، در اينجا زندگى مى كنند. اينطور اينها را ظلم برشان مى كنند و واقعا دنياالان يـك مـرضـى دارد، مـرض مزمنى دارد كه خوب شدنش به اين چيزها نمى تواند باشد.دنـيـا عـليل است ، سران همه كشورها، الا انگشت شمار، نمى توانم بگويم اين يكى دو تا،سـه تـا، سـران هـمه اينها مردم را مسموم كرده اند و افكار ملت هاى خودشان را مسموم كردهاند و عليل كرده اند ملت هاى خودشان را، آنقدر تحقير كرده اند از اين ملت ها، آنقدر اينها رادر فـشـار اقـتـصـادى قـرار داده انـد و آنـقـدر اين بيچاره ها زحمت كشيدند و زحمت هايشان راديـگـران بـه غـارت بردند كه عليل شدند، افكارشان از بين رفته است ، يكى مى خواهدكـه بـيـايـد احـيـاء كند اين افكار را. و من اميدوارم كه انشاءالله حضرت بقيه الله زودترتشريف بياورند و اين طبيب واقعى بشر، با آن دم مسيحائى خود اصلاح كند اينها را.
خـداونـد هـمـه ما را موفق كند كه خدمتگزار اين ملت باشيم ، ملت ، خدمتگزار اسلام باشيم ،خدمتگزار مستضعفان جهان باشيم .
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
تاريخ : 17/7/61
بـــيــانـات امـام خمينى در ديدار با وزير مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجهومعاونين اين سازمان
مـردم سـعـى كـنـنـد كـه در بـخـش كـشـاورزى و صـنـايـع كـوچـكفعال باشند
بسم الله الرحمن الرحيم
يـكـى از مـسـائل مـهـم مـا مـسـاءله اقتصاد است . ما بايد سعى كنيم كه از حيث اقتصاد قوى وبدون وابستگى باشيم و بايد مساءله كشاورزى كه در رژيم سابق براى به هم زدن آننـقـشه داشتند تا ما را وابسته كنند، بيشتر مورد نظر ما باشد. البته به طرف صنعت همبـايـد رفـت ، ولى اگـر از كشاورزى منحرف شويم ، اسباب آن مى شود كه آنچه خودماننـيـز داريم از بين برود و مقصود رژيم سابق از آنهمه تبليغات براى تمدن بزرگ همينبود كه كشاورزى را از بين ببرد و مملكتى كه هم آب داشت و هم زمين ، آب ها را به هدر مىدادند و زمين ها هم بدون استفاده مانده بود بايد مردم سعى كنند كه آب ها به هدر نرود و اززمـيـن هـا اسـتـفـاده كـنـنـد و در بـخـش كـشـاورزى و صـنـايـع كـوچـكفـعـال بـاشند و توجه دولت به صنايع بزرگ باعث نشود كه صنايع كوچك هم از بينبـرود و دولت بـايـسـتـى تـمـام قـدرت خود را براى كشاورزى به كارگيرد. و اينكه درشـوراى اقتصاد و برنامه ها روحانيون نظارت مى كنند، از باب اين است كه آنها به امورشرعى توجه دارند و نظارت آنها باعث مى شود كه طرحى كه شما دهيد و براى تصويببه مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان مى رود، رد نشود و در نتيجه كارها آسان شودو شما در برنامه هايتان معطل نمانيد. من به همه شما و كسانى كه به انقلاب و اسلام كمكمى كنند دعا مى كنم . اميدوارم موفق باشيد.
تاريخ : 21/7/61
ملت ايران در مقابل امريكا مى ايستد و به اميد خداوند پيروز است .
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن از انـحـطـاطـى كـه در بـعـضـى از سـران دولت هـا در عـصـر مـاحـاصـل شـده اسـت تـعـجـب مـى كـنـم و نـيـز مـتـعـجم از فكر حكومت هاى منطقه كه چرا اينقدرذليـل انـد و هـمـه چـيـزشـان را تـقـديـم نـمـوده و عـلاوه بـر ذلت درمـقـابـل آمـريـكـا، در بـرابـر اسـرائيـل هـم ذلت را بـه جـان مـى خرند. آن چيزى كه دنياىمتزلزل از آن مى ترسد، اسلام است . اينها از حكومت جمهورى اسلامى مى ترسند و ما بايدمحكم بايستيم و خودمان را براى مقابله با مشكلات احتمالى آينده مهيا كنيم . ما نمى توانيمشرافت اسلامى !!! انسانى خود را از دست بدهيم . بحمدالله مردم ما همه آگاه و مهيا هستند وشـمـا مـى بينيد اين ارتشى ها و پاسدارها و بسيج و ساير نيروها در جبهه ها چه مى كنند.آنـهـا وقـتـى مـى خـواهـنـد به خط مقدم بروند، انگار كه به حجله عروسى مى روند و حتىصـدر اسـلام هم اينچنين وضعى را كمتر به خود ديده است و بعضى از افراد نمى تواننداينهمه از خودگذشتگى را بفهمند و كارهاى انجام شده را ناديده مى گيرند. در هر صورتمـا بـايـد مهيا باشيم و مردم بايد در وضع موجود و با جنگ تحميلى كه درگير آن هستيم وهـمـه ابـرقـدرت هـا بـا مـا دشـمن اند، فكر اين را بكنند كه دولت در چه وضعى و با چهمـشـكـلاتـى روبروست و توقع اين را نداشته باشيم كه هر چه مى خواهيم ، درب خانه ماحـاضـر بـاشـد. و هـمه مى دانيم كه اين دشمنى ها تازگى ندارد، چرا كه در زمان پيغمبراكرم (ص ) چه تهمت و ناسزاها به ايشان مى گفتند، ولى ايشان از تبليغ دين اسلام دستبـر نـمـى داشـت . و حـالا اگر كم و كسرى در مملكت وجود دارد، ما متاءثريم و دولت و مسؤوليـن بـا هـمـه تـوان خـود در رفـع كـمـبـودها مى كوشند و كارهاى مهمى انجام داده اند كهاميدوارم به يارى خداوند بهتر بشود.
اگـر مـا تـسـليـم آمريكا و ابرقدرت ها مى شديم ، ممكن بود امنيت و رفاه ظاهرى درست مىشـد و قـبـرسـتـان هـاى مـا پـر از شـهـداى عـزيـز مـا نـمـى گـرديـد، ولى مـسـلمـااسـتـقـلال و آزادى و شـرافـت مان از بين مى رفت . آيا ما مى توانيم نوكر و اسير آمريكا ودولت هـاى كافر شويم تا بعضى چيزها ارزان شود و شهيد و مجروح ندهيم ؟ هرگز ملتزيـربـار ايـن نـنـگ نـخـواهـد رفـت و تـن بـه ايـن ذلت نـخـواهـد داد. مـلت ايـران درمقابل آمريكا مى ايستد و به اميد خداوند پيروز است . خداوند آنقدر تاءكيد كرده است كه مابا آنها موالات نداشته باشيم ، آنوقت براى ارزانى اجناس ، ما خودمان را بفروشيم ؟ شما
تـوقـع نـداشته باشيد كه آنها از ما تعريف كنند. اگر آنها از من طلبه و شما تعريف مىكـردنـد، سـاقـط مـى شـديم . ملت ها با شما هستند و اين سازمان ها دستاوردهاى ابرقدرتهـائى هـسـتـنـد كـه مـى خـواهـنـد مـردم مـسـتـضـعـف جـهـان راچپاول كنند و به همين جهت با شما مخالفند. خداوند همه شما را موفق كند.
والسلام عليكم و رحمة الله
تاريخ : 22/7/61
بيانات امام خمينى در جمع ائمه مراكز استان هاى سراسر كشور
يكى از بركات اين انقلاب اقامه نماز جمعه هاست
بسم الله الرحمن الرحيم
يـكـى از بركات اين نهضت و انقلاب ، همين اقامه نماز جمعه هاست . در صدر اسلام هم نمازجمعه و مساجد چنين وضعى داشتند كه اجتماعات وسيله اى بودند براى رفع گرفتارى هاىمـسـلمـيـن و تـصـمـيـم گـيـرى در مـقابله با دشمنان اسلام و شما اگر خطبه هاى آن زمان رامـطـالعـه كنيد، مى بينيد كه چقدر آنها پرمحتوا بودند، كه متاءسفانه دست هاى خائنين بهتـدريـج بـه كـار افـتـاد و طـايـفـه اى از مـسـلمانان اقامه جمعه را كنار گذاشتند و طوايفديـگـرى هـم كـه اقـامـه مـى كـردنـد بـسـيـار مـحـدود و بـى مـحـتـوا و تـقـريـبـامـسـائل آنـان بـه چند جمله نصيحت ختم مى شد. چنانچه اكثر حوزه علميه هم يك بعدى بود وطـلاب بـا ايـنكه خيلى زحمت مى كشيدند، ولى فقه متمركز شده بود در چند باب متعارف وبـا ايـنكه اطلاعات علما در آن مسائل بسيار عالى و خوب بود ولى درباره قضا كمتر بحثمى كردند، كه امروز ما در اين مساءله ، مشكلات بزرگى داريم .
و يـكـى از مـطـالب ديـگـرى كـه سـعـى مى شد حوزه ها از آن خالى باشند، قضيه دخالتروحـانيون در امور سياست بود كه اين را يك عيب بزرگ معرفى كرده و شايد بعضى الانهـم دخـالت در امـور سـيـاسـت را عـيـب بـدانند و مى گويند كه چرا فلانى در امور سياسىدخـالت مـى كـنـد و بـه مـا چـه كـه در دنـيـا چـه مـى گـذرد.بلااشكال اين نقشه اى بود كه بر ما تحميل شد، زيرا آخوند و يا مجتهد نمى توانست اسمسـيـاسـت را بـبرد و بعضى از ما هم باورمان آمده بود كه امروز كار به جائى رسيده استكه بلاد مسلمين دستخوش تاخت و تاز آمريكا و ابرقدرت ها گرديده و اين جنايتكاران از آنسـوى دنـيـا آمـده و قيم بر امور مسلمين و در همه جريانات آنان دخالت مى كنند و ارتش ‍ مىفرستند و در حجاز هم كه يك روزى مركز اسلام و تجهيز قواى اسلامى بوده است ، گفتهمـى شـود كـه بـه مـا چـه ربـطـى دارد كـه در دنـيـا چـه مـى گـذرد واسرائيل چه مى كند. آقاى موسوى خوئينى ها مى گفتند بعد از فشار زيادى كه روى ائمهجـمعه آنجا آمد كه راجع به فلسطين صحبت كنيد، آنها با چند كلمه دعا كه خداوند مسلمين رااز شـر اسـرائيـل نـجـات دهـد اكـتـفـا كردند و همه كتك ها كه حجاج ما خوردند و آن حبس ها راكـشـيـده و اهـانـت شـده انـد بـه خـاطـر ايـن بـود كـه اسـماسـرائيـل بـرده نـشـود، چـون آنـان مـى گـفـتـنـد ايـنـگـونـه حـج خـلاف سـنـترسول الله و بدعت در اسلام است .
و مـن امـيـدوارم كـه نـمـاز جـمعه ها آن محتواى اصيل خود را باز يابد و قهرا ساير مسلمين همزمـانـى كـه ديـدنـد مـدت هـا از ايـن نـعـمـت بـزرگ الهـىغـافـل بـوده انـد، بـه فـكـر برگزارى صحيح آن مى افتند، اگر چه دولت ها مخالف آنبـاشـنـد. در صدر اسلام ، هر وقت مسلمين خواستند به جنگ عزيمت كنند، از مساجد تجهيز مىشـدنـد و هـر وقـت كـه كـار مـهـمـى داشـتـنـد، در مـسـاجـد آن را مـطـرح سـاخـتـه و دربـارهمسائل سياسى به بحث و گفتگو مى نشستند.
بـايـد بـر تـمـام امـور مـسـلمـيـن نـظـارت داشـتـه بـاشـيـد و سـعى كنيد كه مساجد ما بهحال مساجد صدر اسلام برگردد
و مـا بـايـد اين محتواى عظيم را باز گردانيم و اهتمام به امور مسلمين داشته باشيم و اهتمامبـه امـور مـسـلمـيـن ، تـنـها مساءله گوئى نيست ، علاوه بر آنها، امور سياسى و اجتماعى وسـايـر گرفتارى هاى مسلمين است كه هر كس به آنها اهتمام نكند مسلمان نيست . و شما بايدبـر تـمـام امـور مـسـلمـيـن نـظـارت داشـتـه بـاشـيـد و سـعـى كـنـيـد كـه مـسـاجـد مـا بـهحال مساجد صدر اسلام برگردد و توجه داشته باشيد كه عزلت و كناره گيرى در اسلامنـيـسـت و ايـن امـر در يكى از طوايف غير مسلمين بوده است كه متاءسفانه در بعضى از جوامعاسلامى رسوخ كرده .
الحـمـدلله تـحـول بـزرگـى در ملت ما پديد آمده است و اين جوان ها كه به عشرتكده ها وفـسـاد و فـحـشا كشيده مى شدند، الان به جبهه ها رفته و براى اسلام و مملكت پيروزى وافـتـخـار مـى آفـريـنـنـد و مـا در برابر آنان مسؤ وليم . و هيچ انقلابى تاكنون صورتنـگـرفته است كه دو سه سال اينقدر نتيجه داده باشد. و بر حسب قواعدى كه در دنيا هستبعد از هر انقلابى هزاران گرفتارى و مشكلات و قحطى پيش ‍ مى آيد، ولى بحمدالله درايـران ايـن قـضـايـا نـيـسـت و مـلت مـا هـم بـراى شـكم قيام نكرده اند و شما بايد به مردمگوشزد كنيد كه لازمه انقلابى بودن ، تحمل سختى هاست و اگر چه ما خسارات زياد ديدهايـم لكـن ايـن خـسـارت ها آيا به آنهمه عظمت هاى انقلابى نمى ارزد؟ در حالى كه شهادتحـضـرت سيدالشهدا از همه خسارت ها بالاتر بود ولى چون او مى دانست كه چه مى كند وكـجـا مـى رود و هـدفش ‍ چيست ، فداكارى كرد و شهيد شد و ما هم بايد روى آن فداكارى هاحـساب كنيم كه سيدالشهدا چه كرد و چه بساط ظلمى را به هم زد و ما هم چه كرده ايم . مامحمدرضا را از اين مملكت بيرون كرديم و الان يك دكان مشروب فروشى در سراسر ايراننيست ، آنهمه مفاسد و غيره وجود ندارد و اين نعمت بزرگى است .
در هـر صـورت ما الان مبتلا هستيم در داخل و خارج به يك سرى نق زدن ها و اين نق زدن ها ازگـرفـتن اسلحه به روى ما بدتر است كه عده اى در گوشه و كنار نشسته و بيخ گوشيـكـديـگـر بـه خـرده گـيـرى و اشـكـالتـراشـى مـى پردازند. و شما در منابر و خطبه هامـسـائل انقلاب را به مردم گوشزد كنيد كه ما از صفر شروع كرده ايم و بايد خرابى هااصلاح شود. الحمدلله مردم هم متحد هستند و جوان ها براى شهادت افتخار مى كنند و حق همدارند كه افتخار كنند چون براى خدا مبارزه مى كنند و اگر شما
صحبت هاى بعضى از سران دولت ها را ملاحظه كنيد، معلوم مى شود كه آنها فقط با اسلاممخالفند و بعضى از روشنفكران ما هم در داخل همين جورند كه فقط اسلامى بودن جمهورىرا نـمـى خـواهـنـد، و الا شـمـا بـگـوئيـد جـمـهـورى دمـوكـراتـيـك ، ايـنـهـاقـبـول دارنـد اما جمهورى اسلامى براى آنها بدعت است و يك چيز تازه اى است كه در اسلامنـبـوده و مـا بـايـد در مـقـابـل ايـن تـوطـئه هـا صـبـر كنيم و به اين حرف ها گوش ندهيم .انـشـاءالله خـداونـد هـمه شما را تاءييد كند كه مردم را ارشاد نمائيد به اينكه در صحنهبمانند و اسلام را حفظ كنند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 23/7/61
پـــيـــام امـــام خـمـيـنـى بـه مـنـاسـبـت شـهـادت چهارمين شهيد محراب (آيت الله اشرفىاصفهانى)
بسم الله الرحمن الرحيم
انا لله و انا اليه راجعون
چه سعادتمندند آنان كه عمرى را در خدمت به اسلام و مسلمين بگذرانند و در آخر عمر فانىبـه فـيـض عـظـيـمـى كـه دلبـاخـتـگـان بـه لقـاءالله آرزو مـى كـنـنـدنـائل آيـنـد. چـه سـعـادتـمـنـد و بـلنـد اخـتـرنـد آنـان كـه درطـول زندگانى خود كمر همت به تهذيب نفس و جهاد اكبر بسته و پايان زندگانى خويشرا در راه هـدف الهـى بـا سـرافـرازى بـه خيل شهداى در راه حق پيوستند. چه سعادتمند وپـيـروزنـد آنـان كـه در نـشـيـب و فـرازهـا و پـسـتى و بلندى هاى حيات خويش به دام هاىشيطانى و وسوسه هاى نفسانى نيفتاده و آخرين حجاب بين محبوب و خود را با محاسن غرقبـه خـون خـرق نـمـوده و بـه قـرارگـاه مـجـاهـديـن فـىسبيل الله راه يافتند. چه سعادتمند و خوشبختند آنان كه به دنيا و زخارف آن پشت پا زدهو عـمرى را به زهد و تقوا گذرانده و آخرين درجات سعادت را در محراب عبادت و در اقامهجمعه با دست يكى از منافقين و منحرفين شقى ، فائز و به والاترين شهيد محراب كه بهدست خيانتكار اشقى الاشقيا به ملاء اعلا شتافت ، ملحق شدند.
و شـهـيـد عزيز محراب اين جمعه ما از آن شخصيت هائى بود كه اينجانب يكى از ارادتمندانايـن شـخـص والامـقـام بـوده و هـسـتـم . ايـن وجـود پـر بـركـت مـتـعـهـد را قـريـب شـصـتسـال اسـت مـى شـنـاخـتـم . مـرحـوم شـهيد بزرگوار حضرت حجت الاسلام والمسلمين حاج آقاعـطـاءالله اشـرفـى را در ايـن مـدت طـولانى به صفاى نفس و آرامش روح و اطمينان قلب وخـالى از هـواهـاى نـفـسـانـى و تـارك هـوا و مـطـيـع امـر مـولا و جـامـع عـلم مـفـيـد وعمل صالح مى شناسم و در عين حال مجاهد و متعهد و قوى النفس بود. او در جبهه دفاع از حقاز جـمـله اشـخـاصـى بـود كـه مـايـه دلگـرمـى جـوانـان مـجـاهـد بـود و از مـصـاديق بارز(رجـال صـدقـوا مـا عاهدوا الله عليه ) بود و رفتن اوثلمه بر اسلام وارد كرد و جامعهروحـانـيـت را سـوگوار نمود. خداوند او را در زمره شهداى كربلا قرار دهد و لعنت و نفرينخـود را بـر قـاتـلان چـنـيـن مـردانـى نـثـار فرمايد. ننگ ابدى بر آنان كه يك چنين شخصصـالحـى را كـه آزارش بـه مـورى نـرسـيـده بـود از ملت ما گرفتند و خود را در پيشگاهخـداونـد مـتـعـال و در نـزد مـلت فـداكـار، مـنـفـورتـر و جـنـايـتـكـارتـر ازقـبـل مـعرفى كردند. اين بزرگوار مثل ساير شهداى عزيز ما به جوار رحمت حق پيوست ومـلت مجاهد و قواى مسلح سلحشور ما با عزمى راسخ ‌تر به پيشبرد انقلاب ادامه مى دهند وآنان كه به ادعاى واهى خود كوس
طرفدارى از خلق را مى زنند و با خلق خدا آن مى كنند كه همه مى دانند، در اين جنايت عظيمچـه توجيهى دارند؟ و با به شهادت رساندن عالمى خدمتگزار و پيرمرد بزرگوار هشتادساله چه قدرتى كسب مى كنند و چه طرفى مى بندند؟ و آنان كه در سوگ اين جنايتكاراناشك تمساح مى ريزند و از جريان حكم خدا درباره آنان شكايت دارند، چه انگيزه اى دارند؟آيا انتقام از جمهورى اسلامى به شهادت رساندن يك عالم پارساست و به آتش كشيدن يكعـده كـودك و زن و مـرد و تـوده هـاى رنجكش است ؟ آيا راه به حكومت رسيدن و قدرت را بهدست آوردن ، اين نحوه جنايات است ؟!
بار الها! ملت مجاهد ما در اين برهه از زمان با چه حوادثى و با چه چهرهائى مواجه است ،عصرى كه حكومت هاى مسلمين آنچنانند و رسانه هاى گروهى آنچنان و ابرقدرت ها اينچنين ،عـصـرى كه باطل را به صورت حق به خورد مردم مى دهند و جنايات را به صورت صلحطلبى ، عصرى كه دشمنان اسلام و مسلمين با ملت هاى مستضعف آن مى كنند كه چنگيز نكردهو اكثر حكومت هاى مسلمانان در جناياتى كه بر ملت هاى خود مى رود از جانيان طرفدارى مىكنند، عصرى كه در خانه امن خدا از دشمنان اسلام و جنايتكاران به مسلمين نمى شود شكايتكـرد، عـصـرى كـه فـريـاد مـرگ بـر اسرائيل و آمريكا بر خلاف اسلام تلقى مى شود وعـصـرى كـه بـراى اسـتـقرار حكومت اسلامى و پياده كردن احكام اسلام در يك كشور، مدعياناسلام به ستيز نظامى و تبليغاتى با آن بر مى خيزند و با اسلام عزيز به اسم اسلاممى جنگند.
بـارالهـا! مـلت مـجـاهـد ايـران در ايـن عـصـر جـاهـليـت و تـاريـك مـظـلومـنـد و بـه جـزاتكال به درگاه تو و اعتماد به عنايات تو پناهى ندارند و از پيشگاه مبارك تو استمدادمـى كـنـنـد و در راه حق به راه خود ادامه مى دهند و از اين وحشگيرى هراسى به خود راه نمىدهند و عزتى كه براى تو و رسول تو و مؤ منين است ، براى زندگى عاريت چند روزه ازدست نمى دهند.
بـار الهـا! از تـو رحـمـت بـراى شـهـداى عـزيـز و بويژه شهيد محراب اين هفته و سلامت وسـعـادت و صـبـر بـراى مـلت بـويـژه بازماندگان شهدا و اهالى محترم باختران و شفاىعـاجـل بـراى آسـيب ديدگان و انتقام از دشمنان اسلام را خواستارم . درود به روان عزيزانشـهـيـد، درود بـر بـازماندگان شهدا، سلام بر آسيب ديدگان و صلوات و سلام خداوند ومقربان درگاهش بر حضرت بقية الله ارواحنا لمقدمه الفدا.
والسلام على عبادالله الصالحين
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 25/7/61
بـــيــانـات امـام خـمينى در جمع خطبا، گويندگان مذهبى ، علما و روحانيون قم و تهرانواستانهاى آذربايجان شرقى و غربى
اگر اين نهضت حسين (ع ) نبود اسلام را وارونه به مردم نشان مى دادند
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن از عـلمـاى مـحـتـرم آذربـايـجـان و اهـل عـلم آنـجـا و عـلمـاى تـهـران و بـرادران عـلمـاىاهـل سنت تشكر مى كنم و سلامت و سعادت همه را از خداوند تعالى مسئلت مى كنم . در آستانشـهـر مـحـرم ، مصيبتى بر همه ما وارد شد و آن شهادت اين پير هشتاد ساله كه عمر شريفخـودش را در راه اسـلام و در راه خـدمـت به مردم و راه تهذيب جامعه صرف فرمود. ملت ما ازطـفـل شـشـمـاهـه تـا پـيرمرد هشتاد ساله را در راه خدا فدا كرد و اين اقتداء به بزرگمردتاريخ ، حضرت سيدالشهدا سلام الله عليه است .

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation