بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب در آمدی بر عرف,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - در آمدى بر عرف
     02 - در آمدى بر عرف
     03 - در آمدى بر عرف
     04 - در آمدى بر عرف
     05 - در آمدى بر عرف
     06 - در آمدى بر عرف
     07 - در آمدى بر عرف
     08 - در آمدى بر عرف
     09 - در آمدى بر عرف
     10 - در آمدى بر عرف
     11 - در آمدى بر عرف
     12 - در آمدى بر عرف
     13 - در آمدى بر عرف
     fehrest - در آمدى بر عرف
 

 

 
 

پيشگفتار

العرف فى‏الشرع له اعتبار.

لذا عليه الحكم قد يدار (1) .

اجتماعات انسانى همواره با حقوق همراه بوده و حقوق پيش از آن كه قانون‏گذارى‏به وجود آيد، به صورت روابطساده بين آدميان و به گونه‏ى عرف و عادت، بين آنان جريان‏داشته است.

عرف پديده‏اى است اجتماعى و بيان‏گر اراده‏ى اجتماع. اين پديده (عرف) پديده‏ى‏نوظهورى نيست كه حقوقدينى بر كشف آن نايل و يا بر حقوق دينى تحميل شده باشد.دانش فقه و حقوق از ديرباز با اين پديده آشنا بودهاست. عرف، قديمى‏ترين پديده‏ى حقوق‏است كه به عنوان مظهر و جلوه‏گاه حقوق شناخته شده است.

پرهويدا است كه بخش عمده‏اى از متون فقهى، مشتمل بر مفاهيم و معانى عرفى است.هم‏چنين، بسيارى ازمباحث فقه و حقوق را مسايل و موضوعاتى سامان مى‏دهند كه خودداراى ماهيتى عرفى‏اند. درك درست اينبخش از مسايل و موضوعات و فهم صحيح آن‏دسته‏از متون، مبتنى بر دريافت عرف و تفاهم عرفى است.

دانشيان پيشين فقه نوعا به فرد و جنبه‏ى فردى فقه توجه داشته و از پرداخت‏به جامعه وجنبه‏ى اجتماعى فقهغافل بوده‏اند، حال آن‏كه پيوند وثيق فقه با متن جامعه امرى است روشن‏و انكارناپذير. اين عدم توجه به فقهاجتماعى متاسفانه عدم توجه به مباحث و دانش‏هاى‏پيرامونى فقه (همچون ادبيات فقه، روان‏شناسى فقه،جامعه‏شناسى فقه، فلسفه‏ى فقه و...) رادر پى داشته است.

امروزه، روى آوردن آدميان به دين و طرح و تبليغ آن به عنوان يگانه راه تعالى بشر و نيزمحور قرار گرفتن آن دربسيارى از امور و شئون زندگى اجتماعى در پى تشكيل حكومتى‏دينى در كشور جمهورى اسلامى ايران، خروجاز تنگناى فقه فردى و ورود به گستره‏ى فقه‏اجتماعى را اجتناب ناپذير ساخته است. اين پديده، قرائت و تفسيرمجدد متون دينى،بازنگرى به مباحث پيشين فقه و شيوه‏هاى استنباطى آن و نيز روى آوردن به مباحثودانش‏هاى پيرامونى فقه را گريزناپذير مى‏سازد.

در اين راستا و به جهت نيل به اين هدف، پژوهش حاضر سعى بر آن دارد تا باپرداختن‏پديده‏ى عرف كه از منابعو عناصر استنباط به شمار مى‏آيد، گامى در اين راه بردارد.البته نوشتار حاضر هرگز بر آن نبوده و نيست كهپژوهشى همه جانبه در باره‏ى عرف در دانش‏فقه، حقوق، اصول، قواعد فقه و ديگر دانش‏هاى پيرامونى فقه وحقوق (همچون‏جامعه‏شناسى فقه و حقوق و فلسفه‏ى فقه و حقوق) ارايه دهد. بلكه اين نوشتار خودراسياه‏مشقى براى پژوهش‏هاى نكته سنجانه و فربه‏ترى مى‏داند كه در آينده برگستره‏ى سپيدكاغذ آذينخواهند بست. از اين رو نوشتار حاضر بيشتر به بيان، توصيف و تحليل مباحث،گفته‏ها و انديشه‏هاى موجوددرباره‏ى عرف پرداخته و از اظهار نظر و نقد در سطح گسترده‏ى‏آن پرهيز نموده است.

طبيعى است كه اين نوشتار و روش برگزيده شده در آن چند و چون‏هايى را برتابد ودرنگ‏هايى را بيفزايد. امااميد مى‏رود كه نتيجه‏ى اين كندوكاو و آن چند و چون‏ها به بارنشيند و دستاوردهاى ارزش‏مند خود را بنماياند.(ان‏شاءالله).

نويسنده همه‏ى اساتيد و فضلاى حوزه و دانشگاه را براى روى آوردن و پرداختن‏به چنين مباحثى فراخوانده ودست تمامى كسانى را كه در نگارش نوشته‏اى در اين زمينه و يانقد، تحليل و بررسى نوشتار حاضر قلم خواهندفرسود، صميمانه مى‏فشارد.

در پايان بر خود لازم مى‏بينم از همكارى‏هاى بى‏دريغ واحد تحقيقات دفتر تبليغات‏اسلامى مشهد در پديدآوردن اين اثر تشكر و قدردانى نمايم.

ومن‏الله التوفيق و عليه التكلان.

سيدعلى‏جبار گلباغى‏ماسوله.

مشهد مقدس، پاييز 76.

پى‏نوشت:

1) رك. مجموعة رسائل ابن‏عابدين، ج 2، ص 114.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation