بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب علامه بحرانی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 - علامه بحرانى
     02 - علامه بحرانى
     03 - علامه بحرانى
     04 - علامه بحرانى
     05 - علامه بحرانى
     06 - علامه بحرانى
     fehrest - علامه بحرانى
 

 

 
 

فصل چهارم

نورى بر قلّه تقوا

تنديس پارسايى

فقيه عالى قدر، عارف كامل، علاّمه بحرانى از جمله مردانى است كه همراه با تحصيل مراتب علمى، از كسب كمالات اخلاقى و سير و سلوك عرفانى غافل نماند. او هم از چشمه سار نور علم كام جست و هم از شهد شيرين تقوا نوشيد، و جان و دل را از هر دو سيراب نمود، به گونه اى كه خود الگوى سالكان كوى حق و خورشيد راهيان وادى معرفت گشت. وى در خداترسى بدان مرتبه رسيد كه از او به تنديس تقوا ياد مى كنند. فقيه بلند آوازه، شيخ محمد حسن نجفى، مؤلف كتاب پر ارج جواهرالكلام (متوفى 1266ق.) در هنگام بحث از مقام عدالت كه آيا ملكه عدالتْ شرط احراز اين مقام است يا حسن ظاهر كفايت مى كند، چنين نتيجه مى گيرد:

حسن ظاهر در عدالت كفايت مى كند و نمى توان قائل شد كه عادل كسى است كه داراى ملكه عدالت باشد. اگر چنين باشد، نمى توان به


صفحه 66


عدالت شخصى حكم كرد، مگر مانند مقدس اردبيلى و سيّد هاشم، بنابر آنچه از احوالشان نقل مى شود.(1)

وجود آن همه مشكل و كمى امكانات و اين همه آثار مهم، حاكى از آن است كه وى به حقيقت به سرچشمه فيّاض تقوا دست يافته، قلب پاكش همچون آينه، حقايق را منعكس مى ساخته است.

حس ها و انديشه بر آب صفا

همچو خس بگرفته روى آب را

خس بس اَنبُه بود بر جو چون حباب

خس چو يك سو رفت پيدا گشت آب

چون كه تقوا بست دو دست هوا

حق گشايد هر دو دست عقل را

«مولوى»به همه سالگان طريق تقوا و پارسايان راستين درسى بزرگ داد، چه اين كه «... ورع و تقواى شديد سيّد هاشم و دستيابى او به بالاترين مراحل تقوا، او را از اداى وظايف سخت و دشوارى، مانند: قضاوت بين شيعه، اجراى احكام خدا، كوتاه كردن دست ظالمان و رفع بدعتها و غير اينها كه از امور رياست و زعامت است دور نكرد.

سيّد ـ رضوان الله عليه ـ بين شدت و عطوفت و بين ورع و تقوا و زهد و تواضع و ذلت در پيشگاه الهى و بين اجراى احكام الله و قضاوت بين مردم و مبارزه با مفسدان جمع كرد.»(2)


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  ج13، ص295.
2 .  العلامة السيّد هاشم البحرانى، ص74.

صفحه 67


او به جاى دورى گرفتن از جامعه و منزوى شدن، به حقيقت تقوا كه همان دورى از معاصى خدا و اداى وظايف و مسؤوليتهاى هر مسلمان واقعى و دفاع از اسلام و مسلمين و نشر معروف و ريشه كن ساختن منكر و مبارزه با ظالمان و مفسدان و متجاوزان پرداخت; و اين نكته در زندگى سيد را، هيچ كس از شرح حال نويسان از نظر دور نداشته است.(1) در زندگانى سراسر نور سيد بحرانى، شگفت آن است كه وى از يك سو خويشتن را از عهده دارى امور دينى و اجتماعى مردم دور نداشت و از طرفى خداترسى و زهد، وى را از نوشتن رساله احكام و صدور فتوا باز داشت. حالْ شرح اين ماجرا را در سطورى چند خواهيم نگاشت.

زعامت دينى و اجتماعى

در هر برهه از زمان كه حوادث گوناگونى به ديار اسلامى گذشته است ـ چه در زمانهايى كه عالمان و شيعيان تحت فشار حكومتها قرار داشته يا داراى قدرت نسبى بوده اند ـ همواره علما در رسيدگى به مشكلات مردم و عهده دارى تعليم و تربيت و دفاع از ناموس مسلمانانْ پيشگام بوده اند، و مردم نيز به خوبى با تمسك به حديث شريف: «فَأمّا مَنْ كانَ مِنَ الفُقهاء صائناً لِنَفْسه، حافظا لدينه، مخالفاً على هواه، مُطيعاً لأَمر مولاه، فللعوامِ أَنْ يُقلِّدوه»(2)، به خوبى به اهميت و شناخت اين پناهگاه محكم و مطمئن پى


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  لؤلؤة البحرين، ص63; انوارالبدرين، ص137; محدث قمى، فوائدالرضويه، ص705.
2 .  پس هر كس ازعالمان دين كه بر نفس و اميال نفسانى خود مسلط باشد، و دين خدا را پاس دارد، و با هوا و هوس خويش مخالفت ورزد، و مطيع احكام خدا باشد، پس بر مردم است كه از او پيروى كنند. «وسائل الشيعه، ج18، ص95».

صفحه 68


برده و نيك دريافته اند كه در هر زمان از علما دورى كنند به انحطاط كشيده مى شوند.

در ميان كسانى كه زعامت به آنها رسيده است، سيّد هاشم بحرانى داراى جايگاه و درجه عالى بوده است. همه مردم در امور دين و دنيايشان به او رجوع مى كرده اند. حكام و اُمرا از او واهمه داشته و اوامر و نواهى اش را اطاعت مى كرده اند و احدى با او معارضه و مخالفت نمى كرده، و او از نشر اسلام صحيح كه به شيوه مذهب اهل بيت است كوتاهى نكرده، و به بهترين وجه امانتش را ادا كرده است.

... نفوذ مرجعيت او از آن جا معلوم مى شود كه در زمان سيّد جمع زيادى از علما و فقهاى صاحبنظر در بحرين مى زيسته اند، اما با وجود همه آنان مرجع دينى و اجتماعى مردم، سيد هاشم بوده است.(1)

رساله اى كه نوشته نشد

محدث بحرانى از افراد نادرى است كه با توجه به مراتب عالى علمى، اقدام به نوشتن رساله توضيح المسائل نكرد.

راستى چرا چنين مردى با اين علوّ مقام علمى، رساله فتوايى در احكام ننوشته است؟

اكثر كسانى كه زندگى سيد را مورد بررسى قرار داده اند، اعتراف كرده اند كه صدور نيافتن رساله از ايشان، ناشى از شدت زهد و تقواى وى بوده است. چنان كه در بين علماى طراز اول اسلام كه از هر نظر شرايط فتوا را دارا بوده اند، كسانى ازاين امر اجتناب مىورزيده اند.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  العلامة السيّد هاشم البحرانى، ص78.

صفحه 69


روشن ترين نظر در اين كه چرا سيّد كتب فتوايى ننوشته است، ورع و تقواى اوست; چنان كه از سيد بن طاووس نيز چنين نقل شده. يا آن كه وى از همان نخست به طور كامل فتوا را ترك كرد تا آن جا كه بدان پايبند شد و پيوسته ترك فتوا را شيوه كارش قرار داد. هر چند او در بالاترين رتبه اجتهاد بود، مانند بسيارى از بزرگان علماى ما. از آنهاست علامه بزرگوار، شيخ حسين ماحوزى كه هيچ ترديد و اختلافى بين اهل عصرش ـ از عرب و عجم و عراقى ـ در اجتهاد او نبود، بلكه او يگانه زمان بود.(1)

از همين رو محدث بحرانى با داشتن مقام والاى علمى و شرايط فتوايى و مقلدان بسيار در بحرين و خارج از بحرين، از شدت زهد و ورع، از دادن فتوا خوددارى كرد. چنان كه سيره مراجع عظام بر اين بوده كه تا مجبور نمى شدند فتوا نمى دادند و يا اين كه مانند شيخ اعظمْ انصارى فقط بر رساله علماى ديگر حاشيه مى زدند و خود از نوشتن كتاب مستقل فتوايى خوددارى مى كردند.


ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 .  انوارالبدرين، ص139.

صفحه 70


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation