بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب الگوهای رفتاری امام علی (ع)جلد دوم, محمد دشتى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     StartFrm -
     86700001 -
     86700002 -
     86700003 -
     86700004 -
     86700005 -
     86700006 -
     86700007 -
     86700008 -
     86700009 -
     86700010 -
     FOOTNT01 -
     IStart -
     Fehrest -
 

 

 
 

 

next page

back page

بنابه نقل مسعودى و ديگران ، حضرت اميرالمؤ منين على عليه السلام در روز دوازدهم رجبسال سى و شش با سپاه ظفرمند خود وارد كوفه شد(159) و در محلّه رحبه (160) مسكن گرفت و مردم كوفه از كوچك و بزرگ از آن حضرت به گرمىاستقبال كردند.
امام على عليه السلام از آنجا به مسجد آمد و دو ركعت نماز تحيّت بجا آورده آنگاه بر روىمنبر قرار گرفت .(161)
و بعد از ثناى خداوند بزرگ ، خطاب به مردم چنين فرمود:
الحَمدُ لِلّهِ الَّذى نَصَرَ وَلِيَّهُ وَ خَذَلَ عَدُوَّهُ وَ اَعَزَّ الصّادِقَ الُْمحِقَّ وَ اَذَلَّ الْكاذِبَ الْمُبْطِلَعَلَيْكُمْ.
يا اَهلَ هذَا المِصرِ اُصيكُم بِتَقوَى اللّهِ وَ طاعَةِ مَن اَطاعَ اللّهِ مِن اَهلِبَيتِ نَبِيِّكُم ،الَّذينَ هُماَولَى بِطاعَتِكُم فيما اَطاعُوا اللّهَ فيهِ مِنَ المُنتَحِلينَ المُدَّعينَالقائِلينَ اِلَينا يَتَفَضَّلُونَبِفَضلِنا وَ يُجاهِدُونَنا اَمرَنا وَ يُنازَعُونَنا حَقَّنا وَيُدافِعُونَنا عَنهُ وَقَدذاقُوا وَ بالَ مااِجتَرَمُوا فَسَوفَ يُلقُونَ غَيّا اَلا اِنَّهُ قَدقَعَدَ مِن نُصرَتى مِنكُم رِجالٌ وَ اَنَا عَلَيهِم عاتِبٌ زارٍفَاهجَرُوهُم وَ اسَمَعُهُم ما يَكرِهُونَ حَتّى يَعتَبُونا و نَرى مِن هُم مانُحُبُّ.


سپاس خدا را كه بر دوست و ولىّ خود نصرت بخشيد و دشمن را خوار و ناتوانساخت و راستگوى حق را عزّت و شرافت داد و دروغ گوى تبه كار راذليل نمود.
اى اهل شهر و ساكنان اين ديار، تقوى و ترس از خدا را بشمار سفارش مى كنم و نيزسفارش مى كنم پيروى كسانى را كه از پيروان خدايند.
و از اهل بيت پيامبرتان كه ايشان براى فرمانبردارى سزاوارترند از كسانى كه هموارهمردم را به سوى خود مى خوانند و با ارزش هاى معنوى ما بر ديگران فخر فروشى مىكنند و امر ما را انكار مى نمايند و حقّ مارا پايمال مى سازند و از استفاده آن جلوگيرى مىنمايند، آرى آب تلخ بدرفتارى خود را چشيدند و به زودى نيز به سرانجام بدبختىخود مى رسند، و تعدادى از مردان شما از يارى ما دست برداشتند و مرا از خود ناراحت نمودهند، اينك شما پيروان ما هم از ايشان دورى گزينيد و به درشتى با آنها سخن گوئيد تااز كردار خويش شرمنده شوند (بلكه ) ما آنچه را كه از آنها انتظار داشتيم ببينيم .
(162)

4 - سياستمدارى امام على عليه السلام
حضرت اميرالمؤ منين على عليه السلام با استفاده از وحى الهى ، و رهنمودهاىرسول خدا صلى الله عليه و آله و ذهن و انديشه بى نظير خود هم جامعه را و هم مردم رابه خوبى مى شناخت ،
با انواع روش ها و شيوه هاى سياستمدارى آشنا بود، دشمنان را به خوبى مى شناخت وراه هاى مقابله با انواع توطئه ها را مى دانست ،
امّا در بكارگيرى آن احتياط مى كرد، و در اجراى روش هاى سياسىاصول گرا بود.
به مرزهاى تعيين شده ارزش هاى اخلاقى و شرع مقدّس ، احترام مى گذاشت .
چون بسيارى از سياستمداران آن روز با سياست توحيدى آشنا نبودند و درعمل به ارزشهاى دين بيگانه بودند،
به معاويه و روش هاى سياسى او چشم مى دوختند كه از انجام هر عملى باكى ندارد، مىگفتند:
معاويه زيرك است يا سياستمدارتر است .
در صورتى كه :
معاويه هرچه در امور سياسى مى دانست به كار مى گرفت و محدوديّتى نداشت ، درصورتى كه حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام آنچه را كه مى دانست در محدوده شرع مقدّسبه كار مى گرفت و خواسته هاى اطرافيان را در مرز دين پاسخ مى گفت .

با توجّه به برخى فرازهاى نهج البلاغه على عليه السلام ، اين مطلب ثابت مى شود،جامعه اى كه على عليه السلام در آن مى زيست تصوّر صحيحى از سياست و سياستمدارنداشت كه آن حضرت را به بى سياستى متّهم مى كرد.
در اينجا برخى از سخنان مطرح مى شود كه در آن به اين توهّم مردم پاسخ داده شده وفرق سياست حقيقى و غير حقيقى ، بيان شده است و بر ارتباط تنگاتنگ (سياست و دين )كه همان سياست الهى است ، تاءكيد مى شود كهفرمود:(163)
اءَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ الوَفَاءَ تَواءَمُ الصِّدقِ، وَلاَ اءَعلَمُ جُنَّةً اءَوقى مِنهُ، وَمَا يَغدِرُ مَن عَلِمَكَيفَ االمَرجِعُ.
وَلَقَد اءَصبَحنَا فى زَمَانٍ قَدِ اتَّخَذَ اءَكثَرُ اءَهلِهِ الغَدرَ كَيسا، وَنَسَبَهُم اءَهلُ الجَهلِ فِيهِ إِلىحُسنِ الحِيلَةِ.
مَا لَهُم ! قَاتَلَهُمُ اللّهُ !
قَد يَرَى الحُوَّلُ القُلَّبُ وَجهَ الحِيلَةِ وَدُونَهَا مَانِعٌ مِن اءَمرِ اللّهِ وَنَهيِهِ، فَيَدَعُهَا رَاءيَ عَينٍبَعدَ القَدرَةِ عَلَيهَا، وَيَنتَهِزُ فُرصَتَهَا مَن لاَ حَرِيَجةَ لَهُ فِى الدِّينِ.


پرهيز از حيله و نيرنگ
(اى مردم ! وفا و راستى . همزاد يكديگرند، كه سپرى محكمتر و نگهدارنده تر از آنسراغ ندارم ، آنكس كه از بازگشت خود به قيامت آگاه باشد خيانت و نيرنگ ندارد.
امّا امروز در محيط و زمانه اى زندگى مى كنيم كه بيشتر مردم حيله و نيرنگ را، زيركى مىپندارند. و افراد جاهل آنان را اهل تدبير مى خوانند.
چگونه فكر مى كنند؟ خدا بكشد آنها را!
چه بسا شخصى تمام پيش آمدهاى آينده را مى داند، و راه هاى مكر و حيله را مى شناسد ولىامر و نهى پروردگار مانع اوست و با اينكه قدرت به انجام آن را دارد آن را به روشنىرها مى سازد، امّا آنكس كه از گناه و مخالفت با دين پروا ندارد از فرصت ها براى نيرنگبازى استفاده مى كند.)


جملات فوق نشان مى دهد كه سياست دان به معناى رايج آن مرادف با مفهومى غير الهىاست و سياست ، غير سياست توحيدى بوده است ، امّا درد دين ، و پايبندى امام على عليهالسلام به اصول شريعت ، مانع از هرگونه اقدامات دلخواه است ، حضرت اميرالمؤ منينعلى عليه السلام اين مطلب را در فرازهاى ديگر نهج البلاغه روشنتر بيان مى داردمانند:
وَاللّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِاءَدهَى مِنِّى ، وَلكِنَّهُ يَغدِرُ وَيَفجُرُ. وَلَولاَكَرَاهِيَّةُ الغَدرِلَكُنتُ مِن اءَدهَىالنَّاسِ، وَلكِن كُلُّ غُدَرَةٍ فُجَرَةٌ، وَكُلُّ فُجَرَةٌ كُفَرَةٌ. وَلِكُلِّ غَادِرٍ لِوَاءٌ يُعرَفُ بِهِ يَومَالقَيَامَةِ .
وَاللّهِ مَا اءُستَغفَلُ بِاثَْكِيدَةِ، وَلاَ اءُسْتَغْمَزُ بِالشَّدِيدَةِ.


(سوگند به خدا! معاويه از من سياستمدارتر نيست ، امّا معاويه حيله گر و جنايتكار است، اگر نيرنگ ناپسند نبود من زيركترين افراد بودم ، ولى هر نيرنگى گناه ، و هرگناهى نوعى كفر و انكار است ، روز رستاخيز در دست هر حيله گرى پرچمى است كه باآن شناخته مى شود، به خدا سوگند من با فريبكارى غافلگير نمى شوم ، و با سختگيرى ناتوان نخواهم شد.)(164)

ابن ابى الحديد در ادامه خطبه فوق مى گويد:
بعضى خيال كرده اند معاويه از على عليه السلام سياستمدار تر بود ولى اين درستنيست ، زيرا سياستمدارانى همچون معاويه هرگز به هدف خود نخواهند رسيد مگر اينكهطبق نظريّه خود به مقدّماتى كه لازم مى بينندعمل كنند، خواه موافق دين و شريعت باشد يا نباشد.امّا سياست امام على عليه السلام مقيّدبه حقّ و عدالت و دين شريعت بود و در تمام موارد هرجا كه با آئين موافق نبود اقدام نمىكرد ولى معاويه مقيّد به اين اصل نبود(165) ...
على عليه السلام در جنگ هايش جز به آنچه با كتاب و سنّت موافق بود، اقدام نمى كرد،حال آنكه معاويه علاوه بر آن ، خلاف كتاب و سنّت را نيزعمل مى كرد و تمامى انواع و اقسام حيله ها اعمّ ازحلال و حرامش را به كار مى بست و در جنگ چنانعمل مى كرد كه شاه هند در مقابل كسرى و شاهان چين درمقابل زمامداران ترك عمل مى كردند.
ولى على عليه السلام به سربازانش دستور مى داد: شما شروع به جنگ نكنيد ، مجروحانرا به قتل نرسانيد، در بسته اى را باز نكنيد؛ اين مسيرشان بود...
حال آنكه سايرين از استعمال هيچ حربه اى براى پيروزى در جنگ
فروگذار نمى كردند...
و حتّى مسموم كردن دشمن ، پراكندن شايعات كذب در ميان مردم ، آشفته كردن افكار مردم وترساندن بعضى ديگر نيز دست مى زدند.
و البتّه كه گريزگاه هاى كذب بيش از صدق است و اسباب حرام بيش ازحلال است ، پس آنكه به راه هاى حلال اكتفاء كند باب بسيارى تدابير را بر خودمى بندد... و على عليه السلام اين چنين بود و لذا بود كه عوام النّاس با ديدن كثرتمكايد و حيله هاى معاويه دچار اين توهّم شدند كه معاويه از على عليه السلام سياستمدارتر است ... ولى حقيقت اين است كه امام طريق پيشرفت را خوب مى دانست و اين طرفدارانوى بودند كه در اثر سرپيچى از فرمان آن حضرت در دام نيرنگ معاويه مىافتادند.(166)


آنجا كه كوته بينى ، و عدم بصيرت مردم ، دست حضرت اميرالمؤ منين على عليه السلامرا از اجراى تدابير و پيش ‍ بينى هاى سياستمدارانه اى كه بااصول بنيادين تفكّر دينى ايشان نيز منافاتى نداشت مثل راءى امام على عليه السلام در جريان قرآن بر سر نيزه زدن مى بست ، آيا مىتوان گفت ، ديگران سياستمدارتر بودند ؟
يكى از سياستمداران معاصر غربى در اين زمينه مى نويسد:
هر شخصى كار آمد در زمان مخصوصى و براى زمان مخصوصى زائيده شده . بنابراين ، ميدان عمليّاتى كه در اختيار اوست محدود مى باشد،وضعيّت زمان او با وضعيّت زماناجداد يا نوادگان او يكسان نبوده ، از اينرو وظيفه و هدف او هم با آنها يكى نخواهد بود.
علاوه بر اين ، وسعت دائره عمليّات هر سياستمدار بسته به فراخور شخصيّت وى وخصلت هاى ملت و وضعيّت محيط و استعداد رجالى است كه با آنها بايستى كاركند).(167)


و خود امام على عليه السلام همين وضعيّت را به زبان شعر اين چنين بيان مى دارد:

رَاءَيتُ العَقلِ عَقلينِ مَتبوُعٌ وَ مَسمُوعٌ
وَ لَن يَنفَعَ مَسمُوعٌ اِذا لَم يَكُ مَتبُوعٌ(168)

(عقل را دو نوع يافتم ، عقلى كه تبعيّت مى شود و آنكه فقط پيامش شنيده مى شود و البتّهكه اين نوع اگر تبعيّت نشود بى فايده خواهد ماند.)

5 - توجّه به آگاهى سياسى مردم
مردى از ياران اميرالمؤ منين عليه السلام در جريان جنگجمل سخت در ترديد قرار گرفته بود.
او دو طرف را مى نگريست ، از يك طرف حضرت اميرالمؤ منين على عليه السلام را مى ديد وشخصيّت هاى بزرگ اسلامى را كه در ركاب امام على عليه السلام شمشير مى زدند.
و از طرفى همسر نبىّ اكرم صلى الله عليه و آله ، عايشه را مى ديد كه قرآن دربارهزوجات آن حضرت مى فرمايد:
وَ اَزواجُهُ اُمُّهاتهُم (169)
(همسران او مادران امّتند.)

و در ركاب عايشه ، طلحه را مى ديد از پيشتازان در اسلام ، مرد خوش سابقه و تيراندازماهر ميدان جنگهاى اسلامى و مردى كه به اسلام خدمتهاى ارزنده اى كرده است .
و باز زبير را مى ديد، خوش سابقه تر از طلحه ، آنكه حتّى در روز سقيفه از جملهمتحصّنين در خانه على عليه السلام بود.
اين مرد در حيرتى عجيب افتاده بود كه يعنى چه !؟
آخر على عليه السلام و طلحه و زبير از پيشتازان اسلام و فداكاران سخت ترين دژهاىاسلامند، اكنون رو در رو قرار گرفته اند؟ كداميك به حقّ نزديكترند ؟ در اين گيرو دارچه بايد كرد؟! سرانجام محضر اميرالمؤ منين عليه السلام شرفياب شد و گفت :
اَيُمكِنُ اَن يَجتَمِعَ زُبيرٌ وَ طَلحَةٌ و عائِشَةٌ عَلَى باطِلٍ؟

(آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟)

شخصيّت هايى مانند آنان از بزرگان صحابهرسول اللّه چگونه اشتباه مى كنند و راه باطل را مى پيمايند، آيا ممكن است ؟
امام على عليه السلام در جواب او سخنى دارد كه دكتر طه حسين دانشمند و نويسنده مصر مىگويد:
سخنى محكمتر و بالاتر از اين يافت نمى شود. بعد از آنكه وحى خاموش شد و نداىآسمانى منقطع شد، سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.(170)

فرمود:
اِنَّكَ لَمَلبُوسٌ عَلَيكَ، اِنَّ الحَقَّ وَ الباطِلَ لا يُعارَفانِ بِاَقدارِ الرِّجالِ، اِعرِفِ الحَقَّتَعرِف اَهلَهُ، وَ اعرِفِ الباطِلَ تَعرِف اَه لَهُ.

حقيقت بر تو مشتبه شده . حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيّت افراد نمى شودشناخت .
اين صحيح نيست كه تو اوّل شخصيّت هائى را مقياس قرار دهى و بعد حق وباطل را با اين مقياس ها بسنجى ، اشخاص نبايد مقياس حقّ وباطل قرار گيرند.
اين حقّ و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيّت آنان باشند.


( الگوهاى رفتارى امام على عليه السلام )
در چشمه سار نهج البلاغه
1 - اصول سياست و آئين كشوردارى
2 - رنجنامه غصب خلافت
3 - ويژگى هاى سياست امام على عليه السلام
1 - اصول سياست و آئين كشوردارى
نامه 53
سياسى ، اخلاقى ، اقتصادى ، نظامى ، عبادى
كتبه للا شتر النخعى ، لما ولاه على مصر واءعمالها حين اضطرب اءمر اءميرها محمد بناءبى بكر، وهو اءطول عهد كتبه و اءجمعه للمحاسن .
بسم اللّه الرحمن الرحيم
هذَا مَا اءَمَرَ بِهِ عَبدُ اللّهِ عَلِيُّ اءَمِيرُ المُؤ مِنِينَ، مَالِكَ بنِ الحَارِثِ الاَْشْتَرَ فِى عَهْدِهِ إِلَيْهِ،حِينَ وَلا هُ مِصْرَ: جِبَايَةَ خَرَاجِهَا، وَجِهَادَ عَدُوِّهَا، وَاستِصلاَحَ اءَهلِهَا، وَعِمَارَةَ بِلاَدِهَا.
1 ضرورة بناءِ الذات
اءَمَرَهُ بِتَقوَى اللّهِ، وَإِيثَارِ طَاعَتِهِ، وَاتِّبَاعِ مَا اءَمَرَ بِهِ فِى كِتَابِهِ: مِن فَرَائِضِهِ وَسُنَنِه، الَّتِى لاَ يَسعَدُ اءَحَدٌ إِلا بِاتِّبَاعِهَا، وَلاَيَشقَى إِلا مَعَ جُحُودِهَا وَإِضَاعَتِهَا، وَاءَن يَنصُرَ اللّهَسُبحَانَهُ بِقَلبِهِ وَيَدِهِ وَلِسَانِهِ؛ فَإِنَّهُ جَلَّ اسمُهُ، قَد تَكَفَّلَ بِنَصرِ مَن نَصَرَهُ، وَإِع زَازِمَن اءَعَزَّهُ.
وَاءَمَرَهُ اءَن يَكسِرَ نَفسَهُ مِنَ الشَّهَوَاتِ، وَيَزَعَهَا عِندَ الجَمَحَاتِ، فَإِنَّ النَّفسَ اءَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ،إِلا مَا رَحِمَ اللّهُ.

(نامه به مالك اشتر، هنگامى كه او را به فرماندارى مصر برگزيد، آن هنگام كهاوضاع محمد بن ابى بكر متزلزل شد، و از طولانى ترين نامه هاست كه زيباييهاى تمامنامه ها را دارد).
بنام خداوند بخشنده و مهربان ، اين فرمان بنده خدا على اميرمؤ منان ، به مالك اشترپسر حارث است ، در عهدى كه با او دارد، هنگامى كه او را به فرماندارى مصر بر مىگزيند تا خراج آن ديار را جمع آورد، و با دشمنانش نبرد كند، كار مردم را اصلاح ، وشهرهاى مصر را آباد سازد.
1 - ضرورت خودسازى
او را به ترس از خدا فرمان مى دهد، و اينكه اطاعت خدا را بر ديگر كارها مقدّم دارد، و آنچه در كتاب خدا آمده ، از واجبات و سنّتها را پيروى كند، دستوراتى كه جز با پيروى آنرستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضايع كردن آن جنايتكار نخواهد گرديد.
به او فرمان مى دهد كه خدا را با دل و دست و زبان يارى كند، زيرا خداوند پيروزىكسى را تضمين كند كه او را يارى دهد، و بزرگ دارد آن كس را كه او را بزرگ شمارد. وبه او فرمان مى دهد تا نفس خود را از پيروى آرزوها باز دارد، و به هنگام سركشى رامشنمايد، كه :
همانا نفس همواره به بدى واميدارد جز آن كه خدا رحمتآورد(171)
ثُمَّ اعلَم يَا مَالِكُ، اءَنِّى قَد وَجَّهتُكَ إِلَى بِلاَدٍ قَد جَرَت عَلَيهَا دُوَلٌ قَبلَكَ، مِن عَدلٍ وَجَورٍ،وَاءَنَّ النَّاسَ يَنظُرُونَ مِن اءُمُورِكَ فِى مِث لِ مَا كُنتَ تَنظُرُ فِيهِ مِن اءُمُورِ الوُلاَةِ قَبلَكَ،وَيَقُولُونَ فِيكَ مَا كُنتَ تَقُولُ فِيهِم ، وَإِنَّمَا يُستَدَلُّ عَلَى الصَّالِحِينَ بِمَا يُجرِى اللّهُ لَهُمعَلَى اءَلسُنِ عِبَادِهِ. فَليَكُن اءَحَبَّ الذَّخَائِرِ إِلَيكَ ذَخِيرَةُ العَمِلِ الصَّالِحِ، فَاملِك هَوَاكَ،وَشُحَّ بِنَفسِكَ عَمَّا لاَ يَحِلُّ لَكَ، فَإِنَّ الشُّحَّ بِالنَّفسِ الاِْنْصَافُ مِنهَا فَيَما اءَحَبَّت اءَوكَرِهَت .
2 اخلاق القيادة
وَاءَشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ، وَالَْمحَبَّةَ لَهُمْ، وَاللُّطْفَ بِهِمْ، وَلاَتَكُونَنَّ عَلَيهِمسَبُعا ضَارِيا تَغتَنِمُ اءَكلَهُم ، فَإِنَّهُم صِنفَانِ: إِمَّا اءَخٌ لَكَ فِى الدِّينِ، اءَو نَظِيرٌ لَكَ فِىالخَلقِ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ، وَتَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ، وَيُؤ تَى عَلَى اءَيدِيهِم فِى العَمدِوَالخَطَاءِ، فَاءَعطِهِم مِن عَفوِكَ وَصَفحِكَ مِثلَ الَّذِى تُحِبُّ وَتَرضَى اءَن يُعطِيَكَ اللّهُ مِنعَفوِهِ وَصَفحِهِ. فَإِنَّكَ فَوقَهُم ، وَوَآلِى الاَْمْرِ عَلَيْكَ فَوْقَكَ، وَاللّهُ فَوْقَ مَنْ وَلا كَ! وَقَدِاستَكفَاكَ اءَمرَهُم ، وَابتَلاَكَ بِهِم . وَلاَ تَنصِبَنَّ نَفسَكَ لِحَربِ اللّهِ فَإِنَّهُ لاَ يَدَ لَكَبِنِقمَتِهِ، وَلاَ غِنَى بِكَ عَن عَفوِهِ وَرَحمَتِهِ.
پس اى مالك بدان ! من تو را به سوى شهرهايى فرستادم كه پيش از تو دولت هاىعادل يا ستمگرى بر آن حكم راندند، و مردم در كارهاى تو چنان مى نگرند كه تو دركارهاى حاكمان پيش از خود مى نگرى ، و درباره تو آن مى گويند كه تو نسبت بهزمامداران گذشته مى گويى ، و همانا نيكوكاران را به نام نيكى توان شناخت كه خدا ازآنان بر زبان بندگانش جارى ساخت . پس نيكوترين اندوخته تو بايداعمال صالح و درست باشد، هواى نفس را در اختيارگير، و از آن چهحلال نيست خويشتن دارى كن ، زيرا بُخل ورزيدن به نفس خويش ، آن است كه در آن چهدوست دارد، يا براى او ناخوشايند است ، راه انصاف پيمايى .
2 - اخلاق رهبرى (روش برخورد با مردم )
مهربانى با مردم را پوشش دل خويش قرارده ، و با همه دوست و مهربان باش . مباداهرگز، چونان حيوان شكارى باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى ، زيرا مردم دو دستهاند، دسته اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى باشند، اگرگناهى از آنان سر مى زند، يا علّت هايى بر آنان عارض مى شود، يا خواسته وناخواسته ، اشتباهى مرتكب مى گردند، آنان را ببخشاى و بر آنان آسان گير، آنگونهكه دوست دارى خدا تو را ببخشايد و بر تو آسان گيرد. همانا تو از آنان برتر، و امامتو از تو برتر، و خدا بر آن كس كه تو را فرماندارى مصر داد والاتر است ، كه انجامامور مردم مصر را به تو واگذارده ، و آنان را وسيله آزمودن تو قرار داده است ، هرگز باخدا مستيز، كه تو را از كيفر او نجاتى نيست ، و از بخشش و رحمت او بى نياز نخواهىبود،
وَلاَ تَندَمَنَّ عَلَى عَفوٍ، وَلاَ تَبجَحَنَّ بِعُقُوبَةٍ، وَلاَ تُسرِعَنَّ إِلَى بَادِرَةٍ وَجَدتَ مِنهَامَندُوحَةً، وَلاَ تَقُولَنَّ: إِنِّى مُؤَمَّرٌ آمُرُ فَاءُطَُاعُ، فَإِنَّ ذ لِكَ إِدغَالٌ فِى القَلبِ، وَمَنهَكَةٌ لِلدِّينِ،وَتَقَرُّبٌ مِنَ الغِيَرِ. وَإِذَا اءَحدَثَ لَكَ مَا اءَنتَ فِيهِ مِن سُلطَانِكَ اءُبَّهَةً اءَومَخِيلَةً، فَان ظُر إِلَىعِظَمِ مُلكِ اللّهِ فَوقَكَ، وَقُدرَتِهِ مِنكَ عَلَى مَا لاَ تَقدِرُ عَلَيهِ مِن نَفسِكَ، فَإِنَّ ذلِكَ يُطَامِنُإِلَيكَ مِن طِمَاحِكَ، وَيَكُفُّ عَن كَ مِن غَربِكَ، وَيَفِى ءُ إِلَيكَ بِمَا عَزَبَ عَنكَ مِن عَقلِكَ!
3 التجنّب من الغرور و الا نانيّة
إِيَّاكَ وَمُسَامَاةَ اللّهِ فِى عَظَمَتِهِ، وَالتَّشَبُّهَ بِهِ فِى جَبَرُوتِهِ، فَإِنَّ اللّهَ يُذِلُّ كُلَّ جَبَّارٍ،وَيُهِينُ كُلَّ مُختَالٍ.
اءَنصِفِ اللّهَ وَاءَنصِفِ النَّاسَ مِن نَفسِكَ، وَمِن خَاصَّةِ اءَهلِكَ، وَمَن لَكَ فِيهِ هَوًى مِنرَعِيَّتِكَ، فَإِنَّكَ إِلا تَفعَل تَظلِم ! وَمَن ظَلَمَ عِبَادَ اللّهِ كَانَ اللّهُ خَص مَهُ دُونَ عِبَادِهِ، وَمَنخَاصَمَهُ اللّهُ اءَد حَضَ حُجَّتَهُ.
وَكَانَ لِلّهِ حَربا حَتَّى يَنزِعَ اءَو يَتُوبَ. وَلَيسَ شَى ءٌ اءَدعَى إِلَى تَغيِيرِ نِعمَةِ اللّهِوَتَعجِيلِ نِقمَتِهِ مِن إِقَامَةٍ عَلَى ظُلمٍ، فَإِنَّ اللّهَ سَمِيعٌ دَعوَةَ المُضطَهَدِينَ، وَهُوَ لِلظَّالِمِينَبِالمِرصَادِ.

4 كيفيّة جلب رضا العامة او رضا الخاصّة
بر بخشش ديگران پشيمان مباش ، و از كيفر كردن شادى مكن ، و از خشمى كه توانىاز آن رها گردى شتاب نداشته باش ، به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نيز فرمانمى دهم ، بايد اطاعت شود، كه اين گونه خود بزرگ بينىدل را فاسد، و دين را پژمرده ، و موجب زوال نعمت هاست . و اگر با مقام و قدرتى كه دارى، دچار تكبّر يا خود بزرگ بينى شدى به بزرگى حكومت پروردگار كه برتر از تواست بنگر، كه تو را از آن سركشى نجات مى دهد، و تند روى تو را فرو مى نشاند، وعقل و انديشه ات را به جايگاه اصلى باز مى گرداند.
3 - پرهيز از غرور و خودپسندى
بپرهيز كه در بزرگى خود را همانند خداوند پندارى ، و در شكوه خداوندى همانند اودانى ، زيرا خداوند هر سركشى را خوار مى سازد، و هر خودپسندى را بى ارزش مى كند.با خدا و با مردم ، و با خويشاوندان نزديك ، و با افرادى از رعيّت خود كه آنان را دوستدارى ، انصاف را رعايت كن ، كه اگر چنين نكنى ستم روا داشتى ، و كسى كه به بندگانخدا ستم روا دارد خدا به جاى بندگانش دشمن او خواهد بود، و آن را كه خدا دشمن شود،دليل او را نپذيرد، كه با خدا سرجنگ دارد، تا آنگاه كه باز گردد، يا توبه كند.
و چيزى چون ستمكارى نعمت خدا را دگرگون نمى كند، و كيفر او را نزديك نمى سازد، كهخدا دعاى ستمديدگان را مى شنود و در كمين ستمكاران است .

4 - مردم گرايى ، حق گرايى
وَليَكُن اءَحَبَّ الاُْمُورِ إِلَيْكَ اءَوْسَطُهَا فِى الْحَقِّ، وَاءَعَمُّهَا فِى العَدلِ، وَاءَجمَعُهَا لِرِضَىالرَّعِيَّةِ، فَإِنَّ سُخطَ العَامَّةِ يُجحِفُ بِرِضَى الخَاصَّةِ، وَإِنَّ سُخطَ الخَاصَّةِ يُغتَفَرُ مَعَ رِضَىالعَامَّةِ. وَلَيسَ اءَحَدٌ مِنَ الرَّعِيَّةِ اءَثقَلَ عَلَى الوَالِى مَؤُونَةً فِى الرَّخَاءِ، وَاءَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِىالبَلاَءِ، وَاءَكرَهَ لِلاِْنْصَافِ، وَاءَسْاءَلَ بِالاِْلْحَافِ، وَاءَقَلَّ شُكْرا عِنْدَ الاِْعْطَاءِ، وَاءَبْطَاءَ عُذْراعِنْدَ المَنعِ، وَاءَضعَفَ صَبرا عِندَ مُلِمَّاتِ الدَّهرِ مِن اءَهلِ الخَاصَّةِ. وَإِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ، وَجِمَاعُالمُسلِمِينَ، وَالعُدَّةُ لِلاَْعْدَاءِ، الْعَامَّةُ مِنَ الاُْمَّةِ؛ فَلْيَكُنْ صِغْوُكَ لَهُمْ، وَمَيْلُكَ مَعَهُمْ.
5 ضرورة حفظ السّرّ
وَليَكُن اءَبعَدَ رَعِيَّتِكَ مِنكَ، وَاءَشنَاءَهُم عِندَكَ، اءَطلَبُهُم لِمَعَائِبِ النَّاسِ؛ فَإِنَّ فِىالنَّاسِ عُيُوبا، الوَالِى اءَحَقُّ مَن سَتَرَهَا، فَلاَتَكشِفَنَّ عَمَّا غَابَ عَنكَ مِنهَا، فَإِنَّمَا عَلَيكَتَطهِيرُ مَا ظَهَرَ لَكَ، وَاللّهُ يَحكُمُ عَلَى مَا غَابَ عَنكَ، فَاستُرِ العَورَةَ مَا استَطَعتَ يَستُرِ اللّهُمِنكَ مَا تُحِبُّ سَترَهُ مِن رَعِيَّتِكَ.
اءَطلِق عَنِ النَّاسِ عُقدَةَ كُلِّ حِقدٍ، وَاقطَع عَنكَ سَبَبَ كُلِّ وِترٍ، وَتَغَابَ عَن كُلِّ مَا لاَ يَضِحُلَكَ، وَلاَ تَعجَلَنَّ إِلَى تَصدِيقِ سَاعٍ، فَإِنَّ السَّاعِيَ غَاشُّ، وَإِن تَشَبَّهَ بِالنَّاصِحِينَ.

دوست داشتنى ترين چيزها در نزد تو، در حق ميانه ترين ، و درعدل فراگيرترين ، و در جلب خشنودى مردم گسترده ترين باشد، كه همانا خشم عمومىمردم خشنودى خواص را از بين مى برد، امّا خشم خواص را خشنودى همگان بى اءثر مى كند.خواصّ جامعه همواره بار سنگينى را بر حكومتتحميل مى كنند زيرا در روزگار سختى ياريشان كمتر، و در اجراى عدالت از همهناراضى تر، و در خواسته هايشان پافشارتر، و در عطا و بخشش ها كم سپاس تر، وبه هنگام منع خواسته ها دير عذر پذيرتر، و در برابر مشكلات كم استقامت تر مىباشند. در صورتى كه ستون هاى استوار دين ، و اجتماعات پرشور مسلمين ، و نيروهاىذخيره دفاعى ، عموم مردم مى باشند، پس به آنها گرايش داشته و اشتياق تو با آنانباشد.
5 - ضرورت راز دارى
از رعيّت ، آنان كه كه عيب جوترند از خود دور كن ، زيرا مردم عيوبى دارند كه والىدر پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است ، پس مبادا آن چه بر تو پنهان است آشكارگردانى ، و آن چه كه هويداست بپوشانى ، كه داورى در آن چه از تو پنهان است باخداى جهان مى باشد، پس چندان كه مى توانى زشتى ها را بپوشان ، تا آن را كه دوستدارى بر رعيّت پوشيده ماند خدا بر تو بپوشاند، گره هر كينه اى را در مردم بگشاى ،و رشته هر نوع دشمنى را قطع كن ، و از آن چه كه در نظر روشن نيست كناره گير، درتصديق سخن چين شتاب مكن ، زيرا سخن چين گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر مى شود امّاخيانتكار است .
6 المشورة و مكانها الصّحيح
وَلاَ تُدخِلَنَّ فِى مَشُورَتِكَ بَخِيلا يَعدِلُ عَنِ الفَضلِ، وَيَعِدُكَ الفَقرَ، وَلاَ جَبَانايُضعِفُكَ عَنِ الاُْمُورِ، وَلاَ حَرِيصا يُزَيِّنُ لَكَ الشَّرَهَ بِالجَورِ، فَإِنَّ البُخلَ وَالجُبنَوَالحِرصَ غَرَائِزُ شَتَّى يَجمَعُهَا سُوءُ الظَّنِّ بِاللّهِ. إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ مَن كَانَ لِلاَْشْرَارِ قَبلَكَوَزِيرا، وَمَن شَرِكَهُم فِى الاثَامِ فَلاَ يَكُونَنَّ لَكَ بِطَانَةً، فَإِنَّهُم اءَعوَانُ الاَْثَمَةِ، وَإِخْوَانُالظَّلَمَةِ، وَاءَنْتَ وَاجِدٌ مِنهُم خَيرَ الخَلَفِ مِمَّن لَهُ مِثلُ آرَائِهِم وَنَفَاذِهِم ، وَلَيسَ عَلَيهِ مِثلُآصَارِهِم وَاءَوزَارِهِم وَآثَامِهِم . مِمَّن لَم يُعَاوِن ظَالِما عَلَى ظُلمِهِ، وَلاَ آثِما عَلَى إِثمِهِ، اءُولئِكَاءَخَفُّ عَلَيكَ مَؤُونَةً، وَاءَحسَنُ لَكَ مَعُونَةً، وَاءَحنَى عَلَيكَ عَطفا، وَاءَقَلُّ لِغَيرِكَ إِلفا، فَاتَّخِذاءُولئِكَ خَاصَّةً لِخَلَوَاتِكَ وَحَفَلاَتِكَ، ثُمَّ ليَكُن آثَرُهُم عِندَكَ اءَقوَلَهُم بِمُرِّ الحَقِّ لَكَ،وَاءَقَلَّهُم مُسَاعَدَةً فِيَما يَكُونُ مِنكَ مِمَّا كَرِهِ اللّهُ لاَِولِيَائِهِ، وَاقِعا ذلِكَ مِن هَوَاكَ حَيثُ وَقَعَ.
7 القيادة و الروابط الاجتماعيّة
وَالصَق بِاءَهلِ الوَرَعِ وَالصِّدقِ؛ ثُمَّ رُضهُم عَلَى اءَلا يُطرُوكَ وَلاَ يَبجَحُوكَ بِبَاطِلٍ لَمتَفعَلهُ، فَإِنَّ كَثرَةَ الاِْطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهوَ، وَتُدنِى مِنَ العِزَّةِ.
6 - جايگاه صحيح مشورت
بخيل را در مشورت كردن ، دخالت نده ، كه تو را از نيكوكارى باز مى دارد، و ازتنگدستى مى ترساند. ترسو را در مشورت كردن دخالت نده ، كه در انجام كارها روحيّهتو را سُست مى كند. حريص را در مشورت كردن دخالت نده ، كه حرص را با ستمكارى درنظرت زينت مى دهد. همانا بخل و ترس و حرص ، غرائز گوناگونى هستند كه ريشه آنهابدگمانى به خداى بزرگ است بدترين وزيران تو، كسى است كه پيش از تو وزيربدكاران بوده ، و در گناهان آنان شركت داشت ، پس مبادا چنين افرادى محرم راز توباشند، زيرا كه آنان ياوران گناهكاران ، و يارى دهندگان ستمكارانند، تو بايدجانشينانى بهتر از آنان داشته باشى كه قدرت فكرىامثال آنها را داشته امّا گناهان و كردار زشت آنها را نداشته باشند كسانى كه ستمكارى رابرستمى يارى نكرده ، و گناهكارى را در گناهى كمك نرسانده باشند، هزينه اين گونهاز افراد بر تو سبك تر، و ياريشان بهتر، و مهربانيشان بيشتر، و دوستى آنان جز باتو كمتر است ، آنان را از خواص ، و دوستان نزديك ، و رازداران خود قرار ده ، سپس از ميانآنان افرادى را كه در حق گويى از همه صريح ترند، و در آن چه را كه خدا براىدوستانش نمى پسندد تو را مددكار نباشند، انتخاب كن ، چه خوشايند تو باشد ياناخوشايند.
7 - اصول روابط اجتماعى رهبران
تا مى توانى با پرهيزكاران و راستگويان بپيوند، و آنان را چنان پرورش ده كهتو را فراوان نستايند، و تو را براى اعمال زشتى كه انجام نداده اى تشويق نكنند، كهستايش بى اندازه خودپسندى مى آورد، و انسان را به سركشى وا مى دارد.
وَلاَ يَكُونَنَّ الُْمحْسِنُ وَالْمُسِى ءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ، فَإِنَّ فِى ذلِكَ تَزهِيدا لاَِهلِالاِْحْسَانِ فِى الاِْحْسَانِ، وَتَدْرِيبا لاَِهْلِ الاِْسَاءَةِ عَلَى الاِْسَاءَةِ! وَاءَلْزِمْ كُلاًّ مِنْهُمْ مَا اءَلْزَمَنَفْسَهُ. وَاعلَم اءَنَّهُ لَيسَ شَى ءٌ بِاءَدعَى إِلَى حُسنِ ظَنِّ رَاعٍ بِرَعِيَّتِهِ مِن إِح سَانِهِ إِلَيهِم ،وَتَخفِيفِهِ المَؤُونَاتِ عَلَيهِم .
وَتَركِ استِكرَاهِهِ إِيَّاهُم عَلَى مَا لَيسَ لَهُ قِبَلَهُم . فَليَكُن مِنكَ فِى ذلِكَ اءَمرٌ يَجتَمِعُ لَكَ بِهِحُسنُ الظَّنِّ بِرَعِيَّتِكَ، فَإِنَّ حُسنَ الظَّنِّ يَقطَعُ عَنكَ نَصَبا طَوِيلا.
وَإِنَّ اءَحَقَّ مَن حَسُنَ ظَنُّكَ بِهِ لَمَن حَسُنَ بَلاَؤُكَ عِندَهُ، وَإِنَّ اءَحَقَّ مَن سَاءَ ظَنُّكَ بِهِ لَمَن سَاءَبَلاَؤُكَ عِندَهُ. وَلاَ تَنقُض سُنَّةً صَالِحَةً عَمِلَ بِهَا صُدُورُ هذِهِ الاُْمَّةِ، وَاجْتَمَعَتْ بِهَا الاُْلْفَةُ،وَصَلَحَت عَلَيهَا الرَّعِيَّةُ. وَلاَ تُحدِثَنَّ سُنَّةً تَضُرُّ بِشَى ءٍ مِن مَاضِىتِل كَ السُّنَنِ، فَيَكُونَ الاَْجْرُ لِمَنْ سَنَّهَا، وَالْوِزْرُ عَلَيكَ بِمَا نَقَضتَ مِنهَا. وَاءَكثِر مُدَارَسَةَالعُلَمَاءِ، وَمُنَاقَشَةَ الحُكَمَاءِ، فِى تَثبِيتِ مَا صَلَحَ عَلَيهِ اءَمرُ بِلاَدِكَ، وَإِقَامَةِ مَا استَقَامَ بِهِالنَّاسُ قَبلَكَ.

8 التعرفة بالطبقات الاجتماعيّة
وَاعلَم اءَنَّ الرَّعِيَّةَ طَبَقَاتٌ لاَ يَصلُحُ بَعضُهَا إِلا بِبَعضٍ، وَلاَغِنَى بِبَعضِهَا عَن بَعضٍ:
هرگز نيكوكار و بدكار در نظرت يكسان نباشند، زيرا نيكوكاران در نيكوكارى بىرغبت ، و بدكاران در بدكارى تشويق مى گردند، پس هر كدام از آنان را براءساسكردارشان پاداش ده . بدان اى مالك ! هيچ وسيله اى براى جلب اعتماد والى به رعيّتبهتر از نيكوكارى به مردم ، و تخفيف ماليات ،
و عدم اجبار مردم به كارى كه دوست ندارند، نمى باشد، پس در اين راه آنقدر بكوش تابه وفادارى رعيّت ، خوشبين شوى ، كه اين خوشبينى بارسنگين رنج آور مشكلات را ازتو بر مى دارد، پس به آنان كه بيشتر احسان كردى بيشتر خوشبين باش ، و به آنانكه بدرفتارى نمودى بدگمان تر باش . و آداب پسنديده اى را كه بزرگان اين امّتبه آن عمل كردند، و ملّت اسلام با آن پيوند خورده ، و رعيّت با آن اصلاح شدند، بر هممزن ، و آدابى كه به سنّتهاى خوب گذشته زيان وارد مى كند، پديد نياور، كه پاداشبراى آورنده سنّت ، و كيفر آن براى تو باشد كه آنها را در هم شكستى . با دانشمندان ،فراوان گفتگو كن ، و با حكيمان فراوان بحث كن ، كه مايه آبادانى و اصلاح شهرها، وبرقرارى نظم و قانونى است كه در گذشته نيز وجود داشت .

8 - شناخت اقشار گوناگون اجتماعى
اى مالك بدان ! مردم از گروههاى گوناگونى مى باشند كه اصلاح هر يك جز باديگرى امكان ندارد، و هيچ يك از گروه ها از گروه ديگر بى نياز نيست ؛
فَمِنهَا جُنُودُ اللّهِ، وَمِنهَا كُتَّابُ العَامَّةِ وَالخَاصَّةِ، وَمِنهَا قُضَاةُ العَدلِ، وَمِنهَا عُمَّالُالاِْنْصَافِ وَالرِّفْقِ، وَمِنْهَا اءَهْلُ الْجِزْيَةِ وَالخَرَاجِ مِن اءَهلِ الذِّمَّةِ وَمُسلِمَةِ النَّاسِ، وَمِنهَا التُّجَّارُوَاءَهلُ الصِّنَاعَاتِ وَمِنهَا الطَّبَقَةُ السُّفلَى مِن ذَوِى الحَاجَةِ وَالمَسكَنَةِ، وَكُلُّ قَد سَمَّى اللّهُ لَهُسَهمَهُ، وَوَضَعَ عَلَى حَدِّهِ فَرِيضَةً فِى كِتَابِهِ اءَو سُنَّةِ نَبِيِّهِ صلى الله عليه و آله عَهدامِنهُ عِندَنَا مَحفُوظا.
فَالجُنُودُ، بِإِذنِ اللّهِ، حُصُونُ الرَّعِيَّةِ، وَزَينُ الوُلاَةِ، وَعِزُّ الدِّينِ، وَسُبُلُ الاَْمْنِ، وَلَيْسَتَقُومُ الرَّعِيَّةُ إِلا بِهِمْ. ثُمَّ لاَ قِوَامَ لِلجُنُودِ إِلا بِمَا يُخرِجُ اللّهُ لَهُم مِنَ الخَرَاجِ الَّذِى يَقوَونَبِهِ عَلَى جِهَادِ عَدُوِّهِم ، وَيَعتَمِدُونَ عَلَيهِ فِيَما يُصلِحُهُم ، وَيَكُونُ مِن وَرَاءِ حَاجَتِهِم .
ثُمَّ لاَ قِوَامَ لِهذَينِ الصِّنفَينِ إِلا بِالصِّنفِ الثَّالِثِ مِنَ القُضَاةِ وَالعُمَّالِ وَالكُتّابِ، لِمَايُحكِمُونَ مِنَ المَعَاقِدِ، وَيَجمَعُونَ مِنَ المَعَاقِدِ، وَيَجمَعُونَ مِنَ المَنَافِعِ، وَيُؤ تَمَنُونَ عَلَيهِ مِنخَوَاصِّ الاُْمُورِ وَعَوامِّهَا. وَلاَ قِوَامَ لَهُمْ جَمِيعا إِلا بِالتُّجَّارِ وَذَوِى الصِّنَاعَاتِ، فِيَما يَجتَمِعُونَعَلَيهِ مِن مَرَافِقِهِم ، وَيُقِيمُونَهُ مِن اءَسوَاقِهِم ، وَيَكفُونَهُم مِنَ التَّرَفُّقِ بِاءَيدِيهِم مَا لاَيَبلُغُهُ رِفقُ غَيرِهِم .

از آن قشرها، لشگريان خدا، و نويسندگان عمومى و خصوصى ، قضات دادگستر،كارگزاران عدل و نظم اجتماعى ، جزيه دهندگان ، پرداخت كنندگان ماليات ، تجّار وبازرگانان ، صاحبان صنعت و پيشه وران ، و طبقه پايين جامعه از نيازمندان و مستمندانمى باشند، كه براى هريك خداوند سهمى مقررّ داشته ، و مقدار واجب آن را در قرآن يا سنّتپيامبر صلى الله عليه و آله تعيين كرده كه پيمانى از طرف خداست و نگهدارى آن بر مالازم است . پس سپاهيان به فرمان خدا، پناهگاه استوار رعيّت ، و زينت و وقار زمامداران ،شكوه دين ، و راههاى تحقّق امنيّت كشورند، امور مردم جز با سپاهيان استوار نگردد، وپايدارى سپاهيان جز به خراج و ماليات رعيّت انجام نمى شود كه با آن براى جهاد بادشمن تقويت گردند، و براى اصلاح امور خويش به آن تكيّه كنند، و نيازمندى هاى خود رابرطرف سازند. سپس ‍ سپاهيان و مردم ، جز با گروه سوّم نمى توانند پايدار باشند، وآن قضات ، و كارگزاران دولت ، و نويسندگان حكومتند، كه قراردادها و معاملات رااستوار مى كنند، و آن چه به سود مسلمانان است فراهم مى آورند،ودركارهاى عمومىوخصوصى مورد اعتمادند.
و گروه هاى ياد شده بدون بازرگانان ، و صاحبان صنايع نمى توانند دوام بياورند،زيرا آنان وسائل زندگى را فراهم مى آورند، و در بازارها عرضه مى كنند، و بسيارى ازوسايل زندگى را با دست مى سازند كه از توان ديگران خارج است .

ثُمَّ الطَّبَقَةُ السُّفلَى مِن اءَهلِ الحَاجَةِ وَالمَسكَنَةِ الَّذِينَ يَحِقُّ رِفدُهُم وَمَعُونَتُهُم . وَفِىاللّهِ لِكُلٍّ سَعَةٌ، وَلِكُلٍّ عَلَى الوَالِى حَقُّ بِقَدرِ مَا يُصلِحُهُ، وَلَيسَ يَخرُجُ الوَالِى مِن حَقِيقَةِمَا اءَلزَمَهُ اللّهُ مِن ذلِكَ إِلا بِالاِْهْتَِمامِ وَالاِْسْتِعَانَةِ بِاللّهِ، وَتَوطِينِ نَفسِهِ عَلَى لُزُومِ الحَقِّ،وَالصَّبرِ عَلَيهِ فِيَما خَفَّ عَلَيهِ اءَو ثَقُلَ.
الاوّل - اءفضل العسكريين
فَوَلَّ مِن جُنُودِكَ اءَنصَحَهُم فِى نَفسِكَ لِلّهِ وَلِرَسُولِهِ وَلاِِمَامِكَ، وَاءَنقَاهُم جَيبا، وَاءَفضَلَهُمحِلما، مِمَّن يُبطِئُ عَنِ الغَضَبِ، وَيَستَرِيحُ إِلَى العُذرِ، وَيَراءَفُ بِالضُّعَفَاءِ، وَيَنبُو عَلَىالاَْقْوِيَاءِ، وَمِمَّنْ لاَ يُثِيرُهُ الْعُنْفُ، وَلاَ يَقْعُدُ بِهِ الضَّعْفُ. ثُمَّ الصَق بِذَوِى المُرُوءَاتِوَالاَْحْسَابِ، وَاءَهْلِ الْبُيُوتَاتِ الصَّالِحَةِ، وَالسَّوَابِقِ الحَسَنَةِ؛ ثُمَّ اءَهلِ النَّجدَةِ وَالشَّجَاعَةِ،وَالسَّخَاءِ وَالسَّمَاحَةِ؛ فَإِنَّهُم جِمَاعٌ مِنَ الكَرَمِ، وَشُعَبٌ مِنَ العُرفِ. ثُمَّ تَفَقَّد مِن اءُمُورِهِم مَايَتَفَقَّدُ الوَالِدَانِ مِن وَلَدِهِمَا، وَلاَ يَتَفَاقَمَنَّ فِى نَفسِكَ شَى ءٌ قَوَّيتَهُم بِهِ، وَلاَ تَحقِرَنَّلُطفا تَعَاهَدتَهُم بِهِ وَإِن قَلَّ؛ فَإِنَّهُ دَاعِيَةٌ لَهُم إِلَى بَذلِ النَّصِيحَةِ لَكَ، وَحُسنِ الظَّنِّ بِكَ.
وَلاَ تَدَع تَفَقُّدَ لَطِيفِ اءُمُورِهِمُ اتِّكَالا عَلَى جَسِيمِهَا،

next page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation