بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب یادنامه آیة الله العظمی اراکی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     001 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     002 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     004 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     006 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     008 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     009 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     010 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     011 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     012 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     013 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     014 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     015 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     018 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     019 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-2 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     023 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     025 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     027 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     028 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     029 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     030 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     fehrest - يادنامه آية الله العظمى اراكى
 

 

 
 

next page index page back page

9- همسر، فرزندان و دامادهاى آية‏الله‏العظمى اراكى(ره)

همسر ايشان، صبيه مرحوم حاج محمد ابراهيم خوانسارى، بانويى صالحه‏و هميشه مورد ستايش آية‏الله‏العظمى اراكىبود. ايشان چند سال قبل از رحلت‏آية‏الله‏العظمى اراكى درگذشت و با اينكه مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى سالها بود كه‏درهيچ مجلس ختمى شركت نكرده بودند و نيز در اين اواخر، كهولت‏سن مانع‏ديگرى براى شركت ايشان در اينگونه جلساتبود. در عين حال در مجلس ترحيم‏اين بانوى مكرمه در مدرسه فيضيه حضور يافتند و از پيش‏آمد فوت اين همسر وهمدمبسيار متاثر بودند.

آية‏الله‏العظمى اراكى از همين بانوى گرامى سه پسر و شش دختر داشتند.

1- حاج محمد ابراهيم مصلحى كه در بخش هفتم اين كتاب ياد شد.

2- آية‏الله حاج شيخ ابوالحسن مصلحى. شرح حال ايشان در بخش شاگردان‏آية‏الله‏العظمى اراكى ذكر خواهد شد.

3- دكتر على مصلحى كه نيز در بخش هفتم اين كتاب ياد شد.

دامادها

1. آية‏الله‏العظمى حاج سيد محمدتقى خوانسارى كه شرح حال ايشان در بخش‏يازدهم ذكر شده است.

ايشان با دو دختر از دختران آية‏الله‏العظمى اراكى ازدواج كردند. يعنى پس ازفوت يكى، ديگرى به عقد ازدواج وى درآمدو اين دو ازدواج با شرايط خاصى كه‏داشته است‏يكى از نشانه‏هاى كثرت علاقه آية‏الله‏العظمى اراكى بهآية‏الله‏العظمى‏خوانسارى مى‏باشد كه خود شرحى مفصل دارد.

2. جناب حجة‏الاسلام آقاى سيدحاجى آقاى فرحى اراكى است كه در سال‏هزار و سيصدو سى هجرى قمرى، از مادرىعفيف كه از خانواده محترمى بود و ازپدرى شريف به نام سيدنورالدين كه از سادات اصيل بود، در محلى به نام كرهرودكهدر حدود يك كيلومتر با اراك فاصله دارد و اكنون وصل به اراك و جزو آن تلقى‏مى‏شود، تولد يافت. اين بيت، از ساداتحسينى هستند كه نسبشان به امام‏زين‏العابدين‏عليه السلام فرزند عزيز امام حسين‏عليه السلام مى‏رسد.

نامبرده از اوان طفوليت‏به تحصيل علوم دينى رو آورد و چندين سال هم دراراك و سپس در قم با جديت‏به فراگيرى آنمشغول شد، ولى در اثر اقدامات‏سياسى ضد پهلوى كه به خصوص همراه فرزندان متنفذ آية‏الله حاج آقا محسن‏اراكىداشت‏به وسيله دستگاه رضاخانى، كه در مسير نقشه‏هاى ضد اسلام شياطين‏انگليسى عمل مى‏كرد، دستگير شد و دربهار جوانى زندانى گشت و افزون بر يك‏سال را زير فشار شكنجه‏هاى گوناگون به سر آورد پس از آزادى از زندان دراثرپيامدهاى آن و مشكلات ديگر موفق نشد آن چنان كه بايد و شايد به تحصيلاتش‏ادامه دهد و از استعدادها و زمينه‏هاىموجود بهره لازم ببرد ولى در عين حال كه ازاشتغالات تحصيلش كاسته شد به اقدامات اجتماعيش افزوده گشت و دربسيارى‏از موارد به گرفتاران و درماندگان كمكهاى خداپسندانه كرد و از طرق مختلف آنها رايارى نمود و تا حد توان گرهاز كار آنها گشود كه طبعا ذخيره خوبى براى آخرتش‏خواهد بود.

نامبرده در سن بيست و دو سالگى، يعنى سه سال پيش از زندانى شدنش به‏دست عمال رضاخان، داماد آية‏الله‏العظمىاراكى شد و از بزرگترين صبيه ايشان‏داراى سه پسر و دو دختر گشت، پسران به ترتيب:

سيدعلى (مرتضى) متولد هزار و سيصد و هفده شمسى هجرى يا هزارو سيصد و پنجاه‏وهفت قمرى.

و سيدمحمدحسين كارمند بازنشسته و متولد هزار و سيصد و بيست و چهارشمسى.

و سيد محمدمهدى مهندس شاغل و متولد هزار و سيصد و پنجاه و يك‏شمسى مى‏باشند.

فرزند اول پس از طى دوران دبستان و دبيرستان با توفيق الهى و در اثرارشادات مرحوم آية‏الله حاجى شيخ عباس تهرانىاعلى‏الله درجاته، به حوزه علميه‏مباركه قم پا نهاده و راه سپرده و پس از گذراندن مراحل سطح و خارج به تتبع‏و تحقيق وتدريس علوم اسلامى اهتمام ورزيده است و از محضر اساتيد گرانمايه‏و درجه اول حوزه، آيات عظام: خمينى، گلپايگانى،آملى، طباطبايى و... استفاده‏برده است و در اين مدت كتابهايى هم تاليف يا تدوين نموده است كه برخى از آنهامانند«تحريرالاصول‏» كه تقريرات درسهاى اصول آية‏الله‏العظمى آقا ميرزا هاشم‏آملى مى‏باشد، به چاپ رسيده است، و نيزرساله «لباس مشكوك‏» كه تقرير آية‏الله‏بهارى همدانى از درسهاى فقه آية‏الله‏العظمى حجت مى‏باشد با تصحيح وتذييل‏ايشان چاپ شده است و نيز كتاب «دين و وجدان‏» كه مجموعه نفيس و سودمندى‏از جلسات دينى و معنوى آية‏اللهحاجى شيخ عباس تهرانى رحمة‏الله عليه مى‏باشدتوسط ايشان به قلم روز درآمده و چاپ گشته است، همچنين تاليفاتديگرى‏مانند «بررسى و تحقيق پيرامون نهضت‏حسينى‏» و «مصطلحات‏الفقه‏» كه تقريباهمه اصطلاحات رايج در سرتاسرفقه را كه حدود هزار و پانصد اصطلاح است‏فرا مى‏گيرد. (1)

3. داماد ديگر ايشان مرحوم حجة‏الاسلام والمسلمين حاج شيخ قوام‏اسلامى جاسبى فرزند حاج ملا حسين جاسبى.

حاج ملا حسين كه قريب صدوده‏سال عمر كرد، مردى بود روحانى، پارساو خدمتگزار. سالها در يكى از روستاهاى جاسببه ترويج و نشر معارف اسلامى‏و ارشاد مؤمنان مشغول بود و در همانجا در امامزاده‏اى مدفون گشت.

مرحوم حاج شيخ قوام از علما و دانشمندان حوزه علميه قم بود كه مقدارى‏از زمان مرحوم حاج شيخ عبدالكريم(ره) راهم درك كرده بود و اخيرا از ملازمان‏درس مرحوم آية‏الله‏العظمى نجفى مرعشى بود و در ايام تبليغ منبر مى‏رفت‏ومنبرهاى سودمندى داشت. تابستانها نيز در زادگاه خود (جاسب) مى‏رفت‏و ضمن سركشى به آب و ملك مختصرى كه درآنجا داشت‏به ترويج و تبليغ و اقامه‏نماز جماعت مى‏پرداخت. در سال 1366 در سن قريب به هفتادسالگى از دنيارفت و درمقبره‏اى در قبرستان باغ بهشت قم مدفون گشت.

آثار چاپ شده او از اين قرار است:

1- صراط المؤمنين.

2- شرح و ترجمه رساله حقوق حضرت سجاد عليه‏السلام 3- كرامات حضرت معصومه عليهاالسلام.

4- بشارة المؤمنين.

كتاب بشارة‏المؤمنين در تاريخ قم و قميين كه در سال 1394 هجرى قمرى‏تاليفش به پايان رسيده و گويا در همان سالهم چاپ شده باشد كتابى است‏سودمند و شامل برخى فوائد.

اين كتاب شامل سه بخش است:

1- چهل روايت راجع به زمين و اهالى قم.

2- پانزده كرامت از كرامات حضرت معصومه سلام‏الله عليها.

3- ذكر بيش از پانصد نفر از علما و محدثان قم.

مرحوم حاج شيخ قوام نوشته‏هاى ديگرى نيز دارد كه به چاپ نرسيده است.

4. داماد ديگر ايشان مرحوم آقا جعفر اشراقى، نوه دخترى مرحوم حاج ميرزامحمد ارباب است.

وى مردى بود تحصيل‏كرده، متدين، فاضل، ادب‏دوست و حشر و معاشرت‏او بيشتر با علما و فضلا بود.

سالها در بانك ملى قم به عنوان امين صندوق خدمت مى‏كرد و از چهره‏هاى‏مردمى و خوش‏نام و خدوم محسوب مى‏شدو همه طبقات از بازارى و كشاورز واهل علم براى او احترام خاصى قائل بودند.

آرى صفات حميده و زيركى و نكته‏دانى و خوش‏بيانى را از جد خود مرحوم‏ارباب و دايى خود مرحوم آقا ميرزا محمدتقىاشراقى به ارث برده بود.

يك سال قبل از پيروزى انقلاب از دنيا رفت و در مقبره‏اى در قبرستان باغ‏بهشت قم به خاك سپرده شد.

5. آخرين داماد مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى، آية‏الله حاج شيخ عليرضا الهى‏قمى دام عزه از فضلا و اساتيد حوزه علميه قممى‏باشند.

ايشان از شاگردان مرحوم آية‏الله‏العظمى اراكى و ديگر اعاظم حوزه علميه قم‏هستند و نوشته‏هايى در فقه و اصول دارندكه نياز به تنظيم و ترتيب دارد.

متاسفانه شرح حال ايشان در كتابهاى مربوط به قم و حوزه علميه قم نيامده،و تقاضاى ما را در مورد نوشتن شرح حالىبراى خود نيز اجابت نكردند، از اين‏رو به‏همين چند سطر اكتفا شد.

پى‏نوشت:

1) اين شرح حال خلاصه‏اى از نوشته حجة‏الاسلام والمسلمين فرحى است كه به درخواست ما نوشتند.

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation