|
|
|
|
|
|
1-نحل / 106. 2-رعد / 28. 3-مائده / 41. 4-بقره / 284. 5-بقره / 83. 6-عنكبوت / 46. 7-نساء / 140. 8-انعام / 68. 9-زمر / 17 و 18. 10-مومنون / 1 تا 4. 11-قصص / 55. 12-فرقان / 72. 13-نور / 30. 14-نور / 31. 15-فصلت / 22. 16-اسراء / 36. 17-مائده / 6. 18-محمد / 4. 19-اسراء / 37. 20-لقمان / 19. 21-يس / 65. 22-حج / 77. 23-جن / 18. 24-اسراء / 36. 25-اسراء / 36. 26-نور / 15. 27-حج / 77. 28-جن / 18. 29-فصلت / 22. 30-نساء / 140. 31-انعام / 2. 32-انعام / 68. 33-زمر / 17 و 18. 34-فرقان / 72. 35-قصص / 55. 36-تور / 30. 37-عنكبوت / 46. 38-بقره / 83. 39-نحل / 106. 40-مائده / 41. 41-رعد / 28. 42-بقره / 248. 43-مائده / 6. 44-محمد / 4. 45-اسراء / 37 و 38. 46-يس / 65. 47-اسراء / 36. 48-اسراء / 36. 49-شورى / 41. 50-در نهج البلاغه به جاى (روضه الحلم ) آمده است : (رساخه الحلم ) يعنىرسوخ و پا بر جا شدن بردبارى . 51-قلم / 4. 52-ظاهرا حضرت سخنى در باب مقدر بودن روزى بيان فرموده است و در پى آن اينپرسش مطرح شده . 53-زمر / 17 و 18. 54-الرحمن / 46. 55-دخان / 51. 56-طلاق / 3. 57-طلاق / 3. 58-ابراهيم / 7. 59-غافر / 60. 60-يوسف / 106. 61-الرحمن / 46. 62-فاطر / 28. 63-مائده / 44. 64-طلاق / 2. 65-طبق روايتى ديگر نام حضرت نوح عليه السلام (سكن ) بوده است مرحومصدوق گويد: (آنچه از اسامى در مورد نوح ذكر شده است در حقيقت يك نام است كهجملگى بر عبوديت او اشعار دارد) البته ممكن است نام اصلى ايشان (سكن ) باشد وعبدالغفار و عبدالاعلى و عبدالملك و نوح همگى القاب ايشان باشند. 66-فصلت / 23. 67-آل عمران / 102. 68-زمر / 10. 69-فرقان / 23. 70-آل عمران / 135. 71-اعراف / 201 72-آل عمران / 200. 73-آل عمران / 200. 74-مزمل / 10 و 11. 75-فصلت / 34 و 35. 76-حجر / 97 و 98. 77-انعام / 33 و 34. 78-ق / 39. 79-سجده / 24. 80-اعراف / 137. 81-توبه / 5. 82-بقره / 191. 83-يعنى يقين و باور به اينكه صبر و شكيبايى داراى پاداش است و مصيبتى كهپيش آمده مقدر بوده و جز خير نيست . 84-انشراح / 5 و 6. 85-شعراء / 94. 86-شورى / 30. 87-بقره / 171. 88-قلم / 18 و 19 و 20. 89-مطففين / 14. 90-يس / 12. 91-يس / 12. 92-لقمان / 16. 93-سبا / 19. 94-رعد / 13. 95-سبا / 17. 96-بقره / 273. 97-نساء / 36. 98-نساء / 36. 99-نساء / 36. 100-يوسف / 87. 101-اعراف / 99. 102-نساء / 96. 103-نور / 24. 104-نساء / 10. 105-انفال / 17 106-بقره / 277 107-بقره / 97 108-فرقان / 69 و 70 109-آل عمران / 72. 110-آل عمران / 156. 111-توبه / 36. 112-بقره / 284. 113-رعد / 26. 114-نجم / 34. 115-بقره / 266. 116-مجادله / 22. 117-مجادله / 22. 118-اين حديث در خصال مرحوم صدوق (ره ) به صورتكامل ذكر شده است و در ادامه حديث تمامى مواردى را كه مردم دربارهاهل بيت عليه السلام رعايت ننموده اند و انجام آنها را در حق ايشان روا داشته اند بر شمردهاست . (رجوع شود به خصال ، باب السبعه ، حديث 56). 119-نساء / 48 و 116. 120-نساء / 12. 121-انفال / 15. 122-بقره / 278. 123-نساء / 93. 124-نور / 24. 125-نساء / 36. 126-جا افتاده است . 127-در كتاب جا افتاده است . 128-در كتاب جا افتاده است . 129-در كتاب جا افتاده است . 130-نساء / 36. 131-انبياء / 29 و 30. 132-رعد / 8. 133-نساء / 52. 134-آل عمران / 130. 135-انفال / 61. 136-نور / 8. 137-مريم / 56. 138-مريم / 61. 139-جعظرى : در لغت به چند معناى ديگر نيز آمده است : متكبر درشت خلق ، پرخواردرشت خوى ، كوتاه ضخيم لاف زن . 140-فى ء: آنچه كه از دشمن بدون جنگ و از طريق تسليم يا مصالحه و عقد وپيمان گرفته شود اعم از زمين يا اموال . 141-عريف : كارگزار قوم يا رئيس قوم ، شناسنده ، مامور شناسايى . 142-غبطه : آرزو بردن به نيكويى حال و نعمت و سعادتى كه ديگران دارند بدونآرزوى زوال آن نعمت از آنان . 143-بقره / 286. 144-نحل / 108. 145-شايد شتر رسول خدا صلى الله عليه و آله خود را به خاطر تندرو بودن يابه خاطر شتر پيامبر بودن از ديگر شتران برتر مى دانسته . 146-حديد / 24. 147-طه / 132. 148-توبه / 55. 149-حديد / 24. 150-اسراء / 66. 151-بر فرض صحت سند اين حديث ، توضيح اين حديث اين است كه : در جنگهايىكه بين مسلمين و غير مسلمين در مى گرفت غنائمى به دست مسلمين مى افتاد كه از جمله آنغنائم اسيران و كنيزان بودند كه بايد خمس آنان به ائمه عليه السلام پرداخت مىگرديد ولى بسيارى از مسلمين بدون پرداخت خمس ، آنان را مورد تملك و تصرف قرار مىدادند و از آنان كودكانى متولد مى گرديد و اين حديث نظر به چنين كودكانى داردبنابراين (ال ) در الناس ال عهد مى باشد. 152-در زمان جاهليت ، اعراب را اعتقاد بر اين بود كه آمدن باران يا بادها زمانى استكه يكى از بيست و هشت ستاره مشخص (كه هر يك به نامى نامگذارى شده بود) در مغربفرود آيد و ستاره اى ديگر از آنها طلوع كند مثلا بارانى را به ثريا نسبت مى دادند و مىگفتند: مطرنا بنوء الثريا. 153-فجر / 14. 154-هود / 16. 155-آل عمران / 129. 156-اعراف / 181. 157-انفال / 33. 158-بقره / 277. 159-تحريم / 9. 160-تحريم / 9. 161-بقره / 223. 162-مومن / 8. 163-فرقان / 71. 164-توبه / 118. (توبه در اصل به معناى بازگشت و رجوع است . بازگشتبنده به سوى خداوند به اظهار پشيمانى و ندامت و توبه كردن است و بازگشت خداوندبه سوى بنده به پذيرفتن توبه اوست ). 165-تحريم / 9. 166-نساء / 111. 167-نجم / 33. 168-تحريم / 9. 169-هود / 92. 170-استدراج : در لغت كسى را پله پله به بالا بردن يا به زير كشيدن و اندكاندك به سويى و به جايى بردن و در اصطلاح عبارت است از تجدد نعمتى بعد از نعمتديگر به گونه اى كه التذاذ به آن نعمت ها شخص را از توجه به عقوبت كارهايشغافل سازد و اندك اندك به هلاكت نزديك گردد. 171-قصص / 77. 172-نساء / 22. 173-مومن / 84 و 85. 174-انعام / 158. 175-طه / 43. 176-يونس / 90 و 91. 177-يونس / 90 و 91. 178-سجده / 4. 179-فاطر / 35. 180-انعام / 162. 181-توبه / 107. 182-توبه / 107. 183-توبه / 107. 184-توبه / 107. 185-توبه / 107. 186-انفال / 33. 187-توبه / 107. 188-توبه / 107. 189-توبه / 107. 190-توبه / 107. 191-توبه / 107. 192-توبه / 107.
|
|
|
|
|
|
|
|