|
|
|
|
|
|
ضمنا بايد توجه داشت كه اين تعبير نكته ديگرى را نيز روشن مى سازد و آن شناختنصبح صادق از كاذب است ، زيرا: در پايان شب نخست يك سفيدى بسيار كم رنگ به طورعمودى در آسمان پيدا مى شود كه آن را به دم روباه تشبيه كرده اند، اين همان صبحكاذب و دروغگو است اما كمى بعد از آن سفيدى شفافى به طور افقى و در امتداد افقنمايان مى شود كه همچون رشته نخ سپيدى است كه در كنار رشته سياه شب كشيده شدهاست ، اين همان صبح صادق است كه آغاز روزه و ابتداى وقت نماز صبح است ، و هيچشباهتى با صبح كاذب ندارد. 4- آغاز و پايان ، تقوا است جالب اينكه در نخستين آيه مربوط به احكام روزه خوانديم كه هدف نهائى از آن تقوا است، همين تعبير عينا در پايان آخرين آيه نيز آمده است (لعلهم يتقون ) و اين نشان مى دهد كهتمام اين برنامه ها وسيله اى هستند براى پرورش روح تقوا و خويشتندارى و ملكه پرهيزاز گناه و احساس مسئوليت در برابر وظائف انسانها. پروردگارا! سر تعظيم بر آستان مقدست مى سائيم كه اين توفيق را به ما دادى كه جلداول اين تفسير را مورد تجديد نظر قرار داده ، نقائص آن را در حد توانائى بر طرفسازيم شايد بتوانيم كتاب بزرگ آسمانيت قرآن مجيد را بيش از پيش به برادران وخواهران مسلمان بشناسانيم . خداوندا! تو را شكر مى گوئيم كه ما را مشمول اين عنايت فرمودى كه در طريق تفسيرسخنان بزرگ و پر ارجت گام برداريم . بارالها! اين افتخار بزرگ را تا پايان كار از ما سلب مفرما تا بتوانيم باقيمانده اينتفسير را به بهترين صورت تنظيم و نشر دهيم . خداوندا! از اينكه قلوب بندگان خاصت را متوجه اين كتاب ساختى و اين همه از آناستقبال كردند و شايد به ما در دل شبها يا به هنگام روز دعاى خيرى كنند متشكر وسپاسگزاريم . پايان جلد اول تفسير نمونه با تجديد نظر چهاردهم مرداد 1361 مطابق پانزدهم شوال 1402 -1-نهج البلاغه خطبه 194 -2-نور الثقلين جلد اول صفحه 36.
|
|
|
|
|
|
|
|