بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سرزمین اسلام, غلامرضا گلى زواره   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     01 -
     02 -
     03 -
     04 -
     05 -
     06 -
     07 -
     08 -
     09 -
     10 -
     11 -
     12 -
     13 -
     14 -
     15 -
     16 -
     17 -
     18 -
     19 -
     20 -
     21 -
     22 -
     23 -
     fehrest -
 

 

 
 

next

جمهورى سومالى

كشورسومالى بيشترين قسمت‏شاخ افريقا را بخود اختصاص داده و با 637657 كيلومتر مربع در كناره غربى اقيانوس هند، جنوب خليج عدن ر شرق اتيوپى قرار دارد.اهميت‏سوق الجيشى سومالى موجب آن شد تا دول استعمارى آن را به سه قسمت تقسيم كنند. وقعيت‏سياسى آن به حدى است كه مى‏توان آن را پلى بين افريقا و جنوب غربى آسيا دانست. هر قدرتى كه بر سومالى مستولى گردد مى‏تواند بر اتيوپى، كنيا، درياى سرخ و خليج عدندسترسى داشته باشد.

مسلمانان از طريق بندر زيلغ در كنار خليج عدن وارد سومالى شده و اسلام را در قرن اول هجرى در آن گسترش دادند. در قرن 14 ميلادى يك دولت قدرتمند اسلامى در سومالى تشكيل شد كه توانست بر قسمتى از اتيوپى حمله كند. در سال 1883م در بخش شماليسومالى كه اكنون كشور مستقل جيبوتى قرار دارد فرانسويان نيروى نظامى پياده كردند اين قلمرو به 22000 كيلومتر مربع بالغ مى‏گرديد.بقيه خاك سومالى كه در حدود 638000 كيلو متر مربع بود در سال 1881م به چنگ انگلستان افتاد. ايتاليا هم در سال 1889م به سومالى لشگر كشيد و در نتيجه سومالى بين متجاوزين مذكور تقسيم شد و در سال 1936م سومالى ايتاليا، اريتره و اتيوپى كه مستعمره ايتاليا بودند مستعمره جديدى بنام آفريقاى شرقى را تشكيل دادند. در سال 1901م در سومالى انگلستان يك انقلاب اسلامى بوقوع پيوست كه توسط شيخ محمد عبدالله حسن با هدف استقلال خواهى و بر ضد بريتانيا رهبرى مى‏شد و تا سال 1920م 4 حمله انگليسى‏ها را دفع نمود. در سال 1948م دكتر عبدالرشيد على شرمارك باتفاق عبدالله عثمان جزب اتحاديه جوانان سومالى را تشكيل دادند كه هدف آن استقلال سومالى بود. در سال 1960م سومالى متشكل از سومالى انگليس و سومالى ايتاليا، استقلال خود را بدست آورد و اولين رئيس جمهورى آن عبدالله عثمان بود. در سال 1964م خشكسالى شديد توام باقحطى قدرت مركز را متزلزل نمود و نخست وزيروقت استعفا داد.

در اكتبر 1969م محمد زيادباره با يك كودتاى نظامى زمام امور را بدست گرفت و پس از چندى اعلام كرد تنها حزب قانونى كشور «حزب انقلاب سوسياليستى سومالى‏» است وى در سال 1977م با اتيوپى بر سر مالكيت صحراى اوگادن (سومالى غربى) وارد جنگ شد و بدليل عدم همكارى نظاميان شوروى و تقويت قواى اتيوپى توسط كارشناسان كوبائى، كست‏خورد و صحراى اوگادن را از دست داد. بعد از آن جهت‏سياسى خود را تغيير داد و بندراستراتژيك بربرا را در اختيار امريكائيان گذاشت. (1)

زيادباره شخصيت دوگانه‏اى بود و در ضمن آنكه خود را مسلمان متعصبى معرفى مى‏كرد به سوسياليزم روى آورد. زبان لاتين را براى محو فرهنگ اسلامى اشاعه داد. نهضت آزادى زنان را براه انداخت كه مورد مخالفت‏شديد مسلمين قرار گرفت. در اگوست 1972م زيادباره گروهى بيكار و اوباش را بنام پيشتازان تشكيل داد كه اينان وارد مساجد و اجتماعات شده وبه سركوبى مسلمين مى‏پرداختند.

جوانان مسلمان را محاكمه مى‏نمود و به اتهام ايجاد شايعه بر عليه رژيم براى آنان مجازاتهاىشديد تعيين مى‏كرد.

در دانشگاه نيز دانشجويان مسلمان به جرم فراخواندن همكلاسان خود براى نماز دستگير مى‏شدند. حتى علماى دينى و رهبران مذهبى به اتهام استفاده از دين براى اختلال در امنيتكشور اعدام مى‏گرديدند. (2)

سرانجام ژنرال محمد زيادباره پس از 6 ماه آشوب در كشور و دوماه درگيرى مسلحانه با كنگره متحد سومالى در دوشنبه 8 بهمن 1369 (28 ژانويه 1991) موگاديشو را ترك و بهنقطه نامعلومى فرار كرد. (3) و موگاديشو توسط كنگره متحد سومالى اشغال گرديد.

على مهدى محمد (رئيس جمهور موقت‏سومال) و ژنرال محمد فرح عيديد كه براى سقوط ديكتاتور سومالى با هم متحد شدند هر دو عضو قبيله هاويه هستند كه جبهه متحد كنگره سومالى نيروى اصلى خود را از اين قبيله بدست آورد ولى هر كدام به شاخه فرعى اين قبيله تعلق دارند كه با شاخه ديگر در تضادند. درگيرى بين اين دو و طرفداران آن دو، سومالى را به صحنه جنگ خونين تبديل كرده است كه از عوارض آن گرسنگى بسيار شديدى است كه 30%سكنه سومالى را با خطر مرگ روبرو ساخته است.

حوزه قدرت رئيس جمهور موقت، شمال موگاديشو و اطراف آن است و جنوب آن را ژنرال محمد فرح در اختيار دارد بين اين دو، منطقه بيطرف سبز قرار گرفته است. درگيرى بين اين دو طرفداران به حدى است كه حركت در سومالى بدون اسكورت ماموران مسلح خطرناك است هر دو گروه از يمن، مصر، كنيا و افريقاى جنوبى سلاح دريافت مى‏كنند. گروههاى مسلح به محموله‏هاى غذايى كه از كشتيها وارد كاميونها مى‏شود حمله و آن‏ها را غارت مى‏كنند. لذا سازمان ملل هيئت غير مسلحانه‏اى را براى پاسدارى از مواد وارد موگاديشو نموده است. (4) اما اخيرا امريكا با تغيير رويه و بدست آوردن منافع و همچنين تحكيم قدرت خود، شوراى امنيت‏سازمان ملل را وادار به تصويب قطعنامه‏اى نمود تا بر اساس آن قواى متحدين به سرپرستى امريكا در سومالى دخالت نظامى نموده و در ظاهرازاين طريق، كمك به مردم سومالى را تضمين كرده و قربانيان گرسنگى را نجات دهند. (5)

مردم افريقاى شرقى و بويژه سومالى از نسل حاميت بوده و 95% آنان از نژاد سوماليائى و بقيه بانتو و عرب هستند. حاميت‏ها ازاعقاب حام فرزند حضرت نوح(ع) مى‏باشند. زبان آنان سواحيلى است كه ريشه عربى دارد اما زبان بانتو هم به آن وارد شده است. از 6603000 سكنه آن 38% زندگى شهرى دارند. تراكم نسبى جمعيت 4/10 نفر در كيلومتر مربع و رشد سالانه8/2% و ميانگين سنى 8/23 سال مى‏باشد. 99% مردم، مسلمان هستند.

مركز حكومت‏سومالى موگاديشو (6) و بربراهاوگيسا از شهرهاى مهم آن است. مگاديشو از قرن دهم تا پانزدهم ميلادى مهمترين شهر بود و مركزيت مذهبى اسلامىداشت و اهالى بيش از شهرهاى ديگر پيرو اسلام بودند.

اقتصاد سومالى بردامپرورى استوار بوده و گوسفندان سرسياه آن شهرت جهانى دارد كه ازپوست آن دستكشهاى مرغوب تهيه مى‏كنند. موز و غلات از محصولات كشاورزى آن است.

از ذخائر استراتژيك آن معادن اورانيوم بوده كه توجه قدرتهاى استكبارى را بخود جلب كردهاست. (7) آهن، زغال سنگ، نمك و نفت هم دارد. در صنعت پيشرفتى ندارد.

سومالى علاوه بر درگيرى‏هاى داخلى كه اخيرا با آن مواجه است با بحرانهاى ديگر روبروست. خشكسالى و قحطى سال 1977م مصيبت فراوانى براى مردمان آن فراهم نمود، امراض مسرى همه جا گسترش يافته است. پناهندگان اوگادن، خود معضل بزرگى هستند. درگيرى با اتيوپى و نزاع با كنيا نيز سومالى را آسيب‏پذير نموده است. از اين لحاظ حتى قبل از حالت فوق العاده اخير براى تامين مواد غذايى و دارويى به كمك كشورهاى غربى و عربى نيازداشت.

جيبوتى

كشور كوچك جيبوتى با حدود 22000 كيلومتر مربع وسعت در شرق افريقا و شمال شاخ افريقا در كنار خليج عدن و جنوب درياى سرخ قرار دارد و در ساحل غربى باب المندب واقع شده است. فرو رفتگى آب خليج عدن در جيبوتى به آن موقع استراتژيكى ويژه‏اى بخشيده است. اين كشور قبلا بخشى از قلمرو سومالى بود كه در سال 1883م فرانسه آن را مستعمره خود نمود كه به سومال فرنسه معروف بود و امروزه به آن جيبوتى يا سرزمين غفار و عيسىمى‏گويند.

جيبوتى از دو بخش كوهستانى و فلاتى تشكيل شده و ارتفاعات شمالى آن مقدارى باران درافت مى‏كند. در نقاط ديگر آن هنگام وزش بادهاى موسمى، بارندگى صورت مى‏گيرد. آب و هواى گرم و سوزان دارد، 506000 نفر سكنه آن است كه 78% آن زندگى شهرى دارند. رشد سالانه جمعيت 3% و تراكم نسبى آن 8/21 نفر در كيلوكتر مربع است. 45% مردم از نژاد عيسى سوماليائى و 37% عفارى هستند. به اقوام عفار اناكيل مى‏گويند كه اغلب زندگى عشايرى دارند. اقليتى عرب و اروپائى هم در جيبوتى سكونت دارند. 90% مردم مسلمان و اغلب مذهب سنى دارند، فرانسه در هنگام استعمار اين كشور پايتخت آن را از اوباك (ابوك) به جيبوتى منتقل نمود. در سال 1967م به عفار و عيسى موسوم بود و در سال 1977م پس از 115 يال، از سلطه فرانسه رهايى يافت و از اين پس به جمهورى جيبوتى مشهور گشت. در جريان استقلال، سومالى حامى آن بود كه اتيوپى تمايل داشت جيبوتى زير سلطه استعمار باقى بماند. مركز حكومت آن بندر جيبوتى است و شهر مهم آن تاجورا نام دارد. از 5 بخش ايجاد شده كه زير نظر دولت مركزى اداره مى‏شوند. با دول عربى و فرانسه روابط سياسى وتجارى دارد و از تونس و عربستان كمكهايى را دريافت مى‏كند.

موقعى كه نظاميان كوبايى در حمايت از دولت اتيوپى بر ضد جبهه آزادى بخش سومالى غربى در منطقه اوگادن وارد جنگ شدند عده‏اى از مسلمانان عفار به جيبوتى گريختند (در سال 1977م) با مستقر شدن قواى كوبايى در نواحى مورد بحث و ايجاد فشار براى مسلمانان، بمباران روستاها و انهدام مراكز كشاورزى و دامدارى، پناهندگان بيشترى به سوى جيبوتى سرازير شدند. حكام جيبوتى براى عاده پناهندگان مسلمان به سرزمين اصلى، به اجبار و فشار متوسل شده و با تهديد سوزانيدن اردوگاهها، آنها را در تنگنا قرار مى‏دهند اما پناهندگان، حاضر نيستند تا زمانى كه شرايط و عواملى كه موجب كوچ آنان شده، ادامه داشته باشد، به كشور خود بازگردند; با اين وجود عده‏اى از آنان را از طريق سركوب و نهديد باز مى‏گردانند. رژيم اتيوپى هم براى دست‏يابى به كمكهاى مالى اضافه از كميته پهاهندگان سازمان ملل جهت اسكان دوباره پناهندگان، از اين بازگردانى استقبال مى‏كند. (8) قهوه، موز و غلات از فراورده‏هاى كشاورزى جيبوتى است. پرورش شتر، بز و گوسفند هم در اين كشور رواج دارد. اما اساس اقتصاد آن به بندر جيبوتى و به راه آهنى كه اين كشور را به اتيوپى مرتبط مى‏سازد، متكى است. 40% صادرات و 60% واردات اتيوپى از طريق بندر مذكور حملمى‏گردد.

تيرگى روابط جيبوتى و اتيوپى و مسدود شدن راه مزبور و سرازير شدن آوراگان سوماليائى و عفارى به اين سرزمين، اقتصاد آن را به سوى نابسامانى سوق مى‏دهد. واحد پول جيبوتى فرانگ است كه برابر صد سانتيم مى‏باشد. با وجود استقلال، يك پايگاه نظامى فرانسوى با8000 نيروى نظامى در اين كشور وجود دارد.

كنيا

كشور كنيا در افريقاى شرقى و ناحيه استوايى افريقا قرار داشته و با سومالى، اتيوپى، اوگانداو تانزانيا مرز مشترك دارد، و اقيانوس هند در شرق آن واقع است.

كنيا از سال 1895م زير سلطه انگلستان درآمد ولى با مبارزه ميهن پرستان به رهبرى جوموكنياتا (شير افريقا) در سال 1963م به كسب استقلال نائل گرديد. وسعت كنيا 582646 كيلومتر مربع بوده و 24335000 نفر سكنه دارد. در قرون هفتم و هشتم ميلادى تجار ايرانى و عرب جهت تجارت عاج در سواحل كنيا مستقر شدند. با امتزاج مسلمانان و افريقائى‏هاى بومى، تمدن سواحيلى تشكيل داده شد و اسلام در اين نقطه گسترش يافت و تا سال 1806م اينقسمت از افريقا بخشى از دولت اسلامى عمان به شمار مى‏رفت. مومباسا بندر كنونى كنيا از مهمترين شهرهاى مسلمين بود. در ساحل كنيا در تاريخ 1100 ميلادى شهرى بنام درگوى احيا شد. در حال حاضر 30% از سكنه كنيا مسلمان هستند و در استانهاى ساحلى و شمال شرقى در اكثريتند. اين 3 استان 75% مساحت كنيا را تشكيل مى‏دهد. در استانهاى ديگر نيز مسلمانان سكونت دارند. نژاد مسلمين عرب، سواحيلى، سوماليائى و تعدادى از قبايل بومى كنيا مى‏باشد. اغلب مسلمانان سنى و پيرو مكتب شافعى‏اند ولى مسلمانان سودانى الاصل -واقع درنايروبى مركز كنيا - تابع فقه مالكى هستند و مهاجرين آسيائى حنفى مذهبند.

در دهه 1960م جمعيت‏سوماليايى ساكن در شمال شرقى كنيا طى شورشى خواستار الحاق به سومالى شدند كه به سختى درهم كوبيده شدند. (9) در نوامبر 1980م نيروهاى امنيتى كنيا، جناياتى را عليه اين مردم مرتكب گرديدند. تجاوز به زنان، بكارگيرى نيزه در مورد دختران باكره، كشتن مردم، آتش زدن منازل، بازداشت هزاران نفر، حمله به قبايل و مصادره دامهاى آنها و منع وسايل نقليه از سوار نمودن مسلمانان سوماليائى، از جمله اين حركات منفى بود. در فوريه 1984م ساكنان يك شهرك كه مسلمان بودند مورد حمله قرار گرفته و صدها تن كشته شدند. عده‏اى را به آتش كشيدند و گروهى به اجبار لخت و عريان در آفتاب گرم مى‏نشستند. فرماندار منطقه نيسون كاريا مردم مسلمان را تهديد نمود كه آنان را كه از نژاد سومالى هستند از بين خواهند برد. از سال 1983م دولت كنيا در نواحى شمال شرقى كمربند امنيتى برقرار كرده و سكنه يك ميليون نفرى مسلمان آن به علت‏سركوب شديد درحالتى از ترس و وحشت به سر مى‏بردند. يكى از مقامات مهم امنيتى گفته بود:

«يك سوماليائى خوب يك سوماليائى مرده است.» (10

چون مسلمانان در تنگناهاى اقتصادى قرار دارند مبلغان مسيحى به ميان آنان رفته و از طريق كمك به افراد فقير و سعى در پرورش كودكان يتيم به تبليغ آئين مسيحيت مى‏پردازند. در سال 1982م يك وزير، دو معاون وزير، مسلمانان و 23 نماينده مجلس كنيا فعاليت دارند وبنياد اسلامى به انتشار كتب اسلامى و تفسير قرآن كريم به زبان سواحيلى پرداخته است. (11)

تانزانيا

جمهورى متحده تانزانيا با 945037 كيلومتر مربع وسعت در افريقاى شرقى و در مجاورتاقيانوس هند و مابين كشورهاى: كنيا، اوگاندا، روندا، زئير، مالاوى و موزامبيك قرار دارد.

بخش اعظم آن سرزمين وسيع تانگانيكا و بقيه آن را سه جزيره زنگبار مافيا و پمبا (12) تشكيل مى‏دهد كه غالبا از كوهستانها و نواحى ارتفاعى كه منشاء آتشفشانى دارند بوجود آمده‏اند. بلندترين قله افريقا يعنى كليمانجارو در تانزانيا واقع شده است همچنين قله نگرونگرو (13) با بيش از 20 كيلومتر عرض كه بزرگترين دهانه آتشفشانى دنياست در اين سرزمين قرار دارد. درياچه‏هاى آن عبارتند از ويكتوريا در شمال، تانگانيكا در غرب، مالاوى در جنوب. آب و هواىمرطوب و پرباران دارد.

منطقه رنگبار از قرون قبل مورد توجه بازرگانان و دريانوردان بوده و تجارت برده و عاج در آن رواج داشته است. دين اسلام به وسيله بازرگانان ايرانى و عرب بدين ناحيه آورده شد. از اوايل دوره‏هاى اسلامى، سلسله‏هاى عرب و فارس بر اين جزاير حكومت مى‏كردند. از قرن دهم (سوم هجرى) تا پانزدهم ميلادى امپراطورى رنگ روى كار آمد، خرابه قصرها، منازل، مساجد و ضرب سكه آثارى از اين تمدن را نشان مى‏دهد. امرا و حكام محل باجگزار حكومت كيلوا بودند، اين تمدن تحت تاثير تمدن ايرانى قرار داشت. خانواده حكومتى كيلوا افريقائى نبودند و در قرن سيزدهم مهاجرين شيرازى اين حكومت را اداره مى‏كردند و مسجد باشكوهى در جنوب شرقى تانزانيا از آنان به يادگار مانده است. (14) اوليت فردى كه در كيلوا قدرت يافت على بن الحسن نام داشت كه مركز بازرگانى كوچكى را تبديل به جزيره مقتدر و مستحكمى كرد و تا منطقه پمبا را زير نفوذ داشت. وى تجارت طلا را كنترل مى‏نمود و بنام خويش سكه زد، كيلوا مركز اسلامى محسوب مى‏شد و تمام اهالى آن مسلمان بودند، در زنگبار پس از سقوط كيلوا، سكه ضرب گرديد و اين ناحيه و برخى نقاط ديگر به تصرفسلطان مسقط درآمد و تا سال 1965م حيات مستقلى داشت.

در سال 1503م پرتقالى‏ها زنگبار را مستعمره خود نمودند ولى در سال 1698م بدنبال شكست فاحشى كه از مسلمانان خوردند، زنگبار به دست فاتحين مسلمان افتاد. اين جزيره تا سال 1963م تحت الحمايه انگليس بود و در اين سال مستقل گرديد. ناحيه تانگانيكا تا قبل از قرن شانزدهم ميلادى تحت‏حكومت رنگبار بود كه در اوايل قرن نوزدهم تحت عنوان افريقاى شرقى، آلمان آن را مستعمره خود نمود. با شكست آلمان در جنگ اول و تجزيه مستعمرات آن، تانگانيكا مستعمره انگلستان شد ولى در سال 1961م استقلال خود را بدست آورد. در سال 1964م برحسب قراردادى كه بين عبيد كرومه نخستين رئيس جمهور زنگبار و ژوليوس نيه رره اولين رئيس جمهور تانگانيكا بسته شد زنگبار و تانگانيكا تشكيل جمهورى متحده تانزانيا را دادند. تانزانيا با چين و شوروى روابط سياسى - تجارى دارد و مركز حكومت آن دارالسلام مى‏باشد. شهر دارالسلام شلوغ و پرجمعيت بوده و سطح زندگى در آن پايين است. تعداد بسيار كمى وسيله نقليه دارند. به علت فقر زياد عده‏اى در خيابانها و پياده‏روها مى‏خوابند. در يكياز نقاط محروم دارالسلام و در بخش ايكويويرى - در 175 كيلومترى جنوب دارالسلام - جهاد سازدنگى ايران با داير نمودن شعبه‏اى از سال 1362ش مشغول طرحهاى تحقيقاتى از قبيل به زراعى و توسعه آبيارى و دامپرورى صنعتى مى‏باشد. (15) در دارالسلام 150 مسجد وجود دارد كه اكثرا متعلق به مسلمانان شافعى مذهب مى‏باشد. شيعيان هندى،پاكستانى، سرى‏لانكايى و تانزانيائى نيز مسجد باشكوهى در مركز تانزانيا دارند.

در سال 1990م تانزانيا 25085000 نفر سكنه داشته كه درصد شهرنشينى 20% و رشد سالانه 2/3% و تراكم نسبى آن 5/26 نفر در كيلومتر مربع بوده است. اميد به زندگى براى مردان 49 سال و براى زنان 54 سال مى‏باشد. اكثريت نژاديبا سياهان است ولى مهاجرين ايرانى، هندى و اروپائى هم در اين كشور زندگى مى‏كنند. زبا رسمى سواحيلى است كه يادآور تمدن سواحيلى مى‏باشد. اين تمدن را مردم مستقر در سواحل شرقى افريقا بوجود آورده و حكومتهايى از قرن دهم تا پانزدهم ميلادى پديد آوردند. اين جامعه از لامور در كنيا تا موزامبيك با زبان بانتو (16) و فرهنگ اسلامى آميخته بود و بخش عمده آن فرهنگ اسلام بود. افرادى از نسل شيرازى‏ها در اين تمدن نقش مهمى را بر عهده داشتند. در قرن شانزدهم پرتقالى‏ها اين تمدن را از بين بردند. طبق تحقيقات ادوارد براون (17) آثار تمدن درخشان اسلامى درمنطقه ايهارانا (18) نزديك شهر وهمار درساحل شرقى افريقا ديده مى‏شود. (19) غير از زبان سواحيلى، زبا انگليسى رايج بوده و خط رايج لاتين است. بيشاز 50% مردم تانزانيامسلمان بوده و اقليت‏هاى پيرو آئين مسيحيت و مذاحب ابتدائى مى‏باشند.

تانزانيا مهمترين توليد كننده سيسال(Sysal) در دنيا است. محصولات مهم ديگر آن عبارتند از: كنف، قهوه، برنج. معدن مهم آن الماس است. صنايع غذايى، پوشاك،سيمان، مصنوعات دستى و چوب‏برى از مهمترين مراكز صنعتى اين كشور به شمار مى‏رود. واحد پولآن شلينگ تانزانياست كه برابر صد سنت مى‏باشد.

به موجب اعلاميه آروشا كه توسط نيه‏رره اعلام شد تمامى شركتهاى خصوصى و مراكز زراعى و مراتع بزرگ مالكان داخلى و خارجى تانزانيا ملى اعلام شد و بر اين اساس به فعاليت‏هاى زراعى و دامى اوليت داده مى‏شود و بيشترين تلاش اقتصادى كشور بر اين بخش تمركز يافتهاست.

ج - افريقاى غربى

افريقاى غربى از نقطه نظر پستى و بلندى و چهره طبيعى متنوع است. ارتفاعات مهمى جز كوههاى فوتاجالون گينه، ارتفاعات نيجريه و كامرون در اين ناحيه ديده نمى‏شود. بخش شمالى افريقا غربى تحت تاثير صحراى كبير افريقا از آب و هواى گرم و خشك برخوردار بودهولى در سواحل توام با وطوبت است.

دشتهاى ساحلى اكثر مناطق افريقاى غربى از جنگلهاى استوايى پوشانيده شده است و بدليل عبور خط استوا و قرار گرفتن اقيانوس اطلس در غرب آن،آن و هواى اين نقاط گرم و مرطوب استوايى مى‏باشد. درخت موز و كائوچو در نقاط استوايى بوفور ديده مى‏شود. با دور شدن ازمنطقه ساحلى از انبوه درختها كاسته شده تا جائى كه دشتى علفزار در پيش روى ما قرار داده، اين منطقه را ساوان (21) مى‏گويند كه چشمه‏ها و بركه‏هايى در آن يافت مى‏شود. درختان چترى ساوان كه اقاقيا نام دارند محل استراحت‏شيرها و ساير جانوران وحشى اين منطقه است. آب و هواى آن گرم و خشك مى‏باشد. كمبود آب، غنى نبودن خاك و عدم اطمينان از وقوع بارندگى آن اجازه نمى‏دهد. كشاورزان در ساوان از رونق برخوردار باشد و صرفا ارزن، ذرت و بادام زمينى در آن بدست مى‏آيد. گاهى خشكسالى‏هاى وسيع، اين منطقهرا در معرض قحطى و گرسنگى قرار مى‏دهد و موجب تلفات انسانى و دامى مى‏شود.

غرب افريقا از مناطق مهم اين قاره به شمار مى‏رود و بستر دولتها و تمدنهاى كهن مى‏باشد. به موجب اسنادى كه به زبان عربى نوشته شده و دولت غانا (22) در قرون سوم و چهارم ميلادى دولتى متمركز به شمار مى‏رفته و يكى از قديمى‏ترين دول غرب افريقا بوده است. اين دولت در بخش علياى رودهاى نيجر و سنگال تشكيل گرديد و مركز آن كومبى ساله بود. اقتصاد آن بر كشاورزى و دامدارى تكيه داشت و علاوه بر آن به استخراج طلا، نمك و تهيه فرزات مى‏پرداختند. در كتب عربى و آثار سياحان مسلمان وضع اين دولت توصيف شده است . در نيمه دوم قرن يازدهم قبايل بربر صنهاجى وابسته به المرابطون پايتخت غنا را به تصرف خود درآؤردند. در اواخر قرن دهم دولت مالى بوجود آمد كه با انحطاط دولت غانا استقلال پيدا كرد. در زمان پادشاهى «سوندياتا» دوره نيرومندى دولت مالى آغاز شد. مركز اين حكومت در حدود گينه فعلى بود ولى مركز تجارتى آن شهر سانكارائى در مالى كنونى بود. در زمان جانشينان وى قلمرو مالى از سواحل اقيانوس اطلس تا شهر گائو در نيجر كشيده شد. جنگ‏هاى داخلى و منازعه با همسايگان، دولت مالى را ضعيف نمود. در اواخر قرن پانزده و اوايل قرن شانزده، سونگائى‏ها قسمت‏شرق مالى را تصرف نمودند و با حمله سپاهيان مراكش در سال 1591م دولت مالى منقرض شد. دولت‏سونگائى در قرون وسطى در سودان غربى تشكيل شد. قدرت اين دولت اسلامى در عهد پادشاهى محمد توره (1528 - 1493) باوج رسيد و در قرون 15 و 16 ميلادى دولت مزبور مهمترين دولت‏سودان غربى به شمار مى‏رفت و اقلام عمده درآمدهاى آن را تجار طلا، نمك، عاج و پارچه تشكيل مى‏داد. در شهر تيمبوكتو و تانگوره و جنه مراكز علمى و دانشگاهى با محتواى اسلامى ايجاد شده بود كه در تدريس علوم، پيشرفته بود. مسجد جامع تيمبوكتو از كهن‏ترين بناهاى مذهبى افريقا غربى به شمار مى‏رود. مسجد جامع سونگو كه در قرن چهاردهم ميلادى تاسيس شده از جمله آثار معمارى اسلامى اين بخش از افريقاست. در سال 1951م قواى مراكش، اين دولت را شكست داده وشهرهاى تيمبوكتو و دره رود نيجر را به آتش كشيدند. (23)

و كولى (25) تحقيقاتى انجام داده‏اند كه بر اساس آن مردم مناطق ساحلى غرب (24) افريقا داراى فرهنگ و تمدنى پيشرفته بوده و جوامع آنها داراى تجربيات كشاورزى و قوانين اجتماعى قابل تحسين بوده‏اند. (26) بزيل ديويسن (27) مورخ و محقق انگليسى به گسترش اسلام در تار و پود حيات اجتماعى - سياسى و اقتصادى افريقاى غربى اعتراف نموده ومى‏گويد:

«اسلام به عنوان مذهب بزرگ حكومت مترقى پديدار مى‏گردد.»

و اضافه مى‏كند:

«از بطن اين گرايش (روى آوردن به اسلام) شالوده متكب‏هاى استوار تعاليم اسلامى در تمبوكتو، نيانى،جن و مكانهاى ديگر به پيدايى مى‏آيد. مكتب‏هايى كه از آن پس به مدت 300 سال رونق دارند و پژوهشگران مسلمان را از كشورهاى بسيار و با گرايش‏هاى فكرى بسيار بهسوى خويش مى‏خوانند.»

و اعتراف مى‏كند كه:

«... از ديدگاه تاريخى، تاثير اسلام در افريقاى باخترى، جدا از جنبه معنويش بايد به سبب اهميت بسيار در دو زمينه مورد ملاحظه قرار گيرد: در فن‏هاى بازرگانى و درفن‏هاى كومت‏شهر، دولت‏ها و امپراطورى‏هايى كه نيرومند و مهم مى‏گردند... اسلام مى‏تواند مدعى به ارمغان آوردن بسيارى چيزها براى افريقاى غربى باشد. يك نقشه بازرگانى مربوط به دوره (1600 - 1300) ناحيه‏هاى بسيارى از قاره غربى، شمال يا جنوب بيابان را مى‏نماياند كه مستقيم يا غير مستقيم با نظام بازرگانى جهانى پيوند داشتند، ايننظام بدست كسانىپى‏ريزى شد كه وحدت اساسى اسلام را ... به رسميت مى‏شناختند. (28) »

مردم آفريقاى غربى، اغلب سياه پوستند كه در گروههاى قومى گوناگونى جاى دارند، گروهى هم با ديگر قومها درآميخته و نژاد مختلطى را بوجود آورده‏اند. نابترين نژاد سياه درجنگلهاى گينه به سر مى‏برند.

از نظر ربان، متاسفانه بدليل نفوذ استعمار زبان رسمى اغلب اين كشورها، زبان بيگانه است به عنوان نمونه در بنين، توگو، ساحل عاج، سنگال، كامرون، كنگو، گينه، ليبريا، مالى و ولتاى عليا زبان رسمى فرانسه است. در غنا، سيرالئون و گامبيا، انگليسى زبان رسمى به شمار مى‏رود و در گينه بيسائو زبان پرتقالى ولى در گينه اسپانيولى رواج دارد. وسعت مجموع 21 واحد سياسى افريقاى غربى به حدود 6200000 كيلومتر مربع بالغ مى‏گردد كه 20% مساحت قاره افريقا را شامل مى‏شود. با وجود آنكه افريقاى غربى منطقه سرسبزى است و منابع و ذخائر فراوانى دارد ولى اغلب كشورهاى آن كم جمعيت هستند و در اين واحدها حدود 190 ميليون نفر سكونت دارند كه در ميان آنها كشور نيجريه يك استثناست زيرا بيش از نيمى از سكنه افريقاى غربى را به خود اختصاص داده و بيش از صد ميليون نفر سكنه دارد كه از اينلحاظ پرجمعيت‏ترين كشور آفريقائى و دهمين كشور پر سكنه جهان به حساب مى‏آيد.

پروستع‏ترين كشور افريقاى غربى، مالى است كه 1240000 كيلومتر مربع وسعت دارد.،كم‏جمعيت‏ترين و كم‏وسعتترين كشور افريقاى غربى سائوتومه و پرنسيب مى‏باشد.

اسلام دين اكثريت كشورهاى مالى، سنگال، كامرون، ساحل عاج، گينه، بوركينافاسو، سيرالئون، بنين، موريتانى، توگو، جمهورى عربى صحرا، گاميبا و گينه بيسائو مى‏باشد و در بقيه كشورها پيروان مسيحيت و آنى ميسم (29) در اكثريتند. در كنگو و ليبريا، مردم مذهبابتدائى آنى ميسم دارند.

علاوه بر محصولات كشاورزى، جنگل‏ها و فرآورده‏هاى چوبى سهم مهمى از درآمد اين كشورها را تشكيل مى‏دهد. ذخائر معدنى افريقاى غربى بسيار غنى است، منگنز در غنا و كبالت در كنگو بدست مى‏آيد. كشورهاى اين بخش از افريقا بزرگترين توليد كنندگان اورانيون و راديوم هستند. 60% طلا و الماس از اين قسمت افريقا بدست مى‏آيد. تنها در كشورنيجر نفت (هشتمين صادر كننده دنيا) بدست مى‏آيد.

در غرب افريقا اتحاديه‏هاى اقتصادى و بازرگانى هم قابل مشاهده است از آن جمله مى‏توان «اتحاديه گمركى كشورهاى غرب افريقا» (30) (اودئائو) را نام برد كه در سال 1966م تاسيسشده و اعضاى آن عبارتند از بنين، ساحل عاج، مالى، موريتانى، نيجر بوركينافاسو و سنگال.

همچنين جامعه اقتصادى كشورهاى غرب افريقا (اكوواس) كه در سال 1975م در لاگوس - مركز نيجريه - تشكيل شد و هدف آن همكارى اقتصادى و ايجاد اتحاديه گمركى بين كشورهاى عضو است. اتحاديه پولى افريقاى باخترى (31) براى يگانه سازى ارز ميان اينكشورها گشايش يافت. (32)

پى‏نوشتها

1- مجله پيام انقلاب ش 54.

2- مجله پيام انقلاب ش 128 - 29 ديماه 1363.

3- سومالى و آينده نامعلوم، كيهان ش 14135 - 14 اسفند 1369.

4- سومالى قربانى كورطالبان قدرت، اطلاعات 19695 و ش 19686.

5- جمهورى اسلامى، شنبه 14 آذر 1371 ش 3915.

Mogadishu 6-

7- بنا به نوشته روزنامه حريت چاپ تركيه امريكا به بهانه استقرار صلح در سومالى، مشغولغارت ذخائر زمينى سومالى بويژه منابع نفت مى‏باشد.

8- مجله مشكوة، ش 21 رمستان 1367 صفحات 122 و 123.

9- اكثريت قريب به اتفاق طى يك همه پرسى بين‏المللى در ساحل 1962 به نفع الحاق سرزمين به سومالى راى دادند اما نه تنها به خواسته آنان وقعى نهده نشد بلكه روز به روزاوضاع آنان بدتر شد.

10- اقليت‏هاى مسلمان در جهان، ترجمه ايرج كرمانى ص 236 و 237.

11- اقليتهاى مسلمان در جهان امروز على كتانى، ترجمه محمد حسين آريا ص 215 و 216.

pemba 12-

Ngorongro 13-

14- شخصى بنام الحسن بن سليمان اول در 1270 ميلادى اين مسجد را بنا نهاد.

15- ره آورد سفر به كنيا و تانزانيا - عبدالرحيم رحيمى - روزنامه رسالت ش 1992.

Bantu 16-

Advard Brown 17-

iharana 18-

19- تاريخ اسلام در افريقاى جنوبى، مهندس حسن بشير.

20- سيسال براى الياف كتانى مصرف مى‏شود.

Savan 21-

22- كشور غنا نام خود را از اين دولت گرفته است.

23- افريقا بايد متحد شود - قوام نكرومه، ترجمه دكتر محمد توكل صفحات 31، 32 و 33.

Manix 24-

Cowley 25-

26- تاريخ اسلام در افريقاى جنوبى - مهندس حسن بشير.

Basil davidson 27-

28- تاريخ افريقا، ديودسن ترجمه رياحى و مولوى صفحات 248 تا 251.

Animisme 29-

Udeao 30-

Umoa 31-

32- گيتاشناسى كشورها، صفحات 433 و 434.

next
 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation