بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب یادنامه آیة الله العظمی اراکی,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     001 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     002 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     004 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     006 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     008 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     009 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     010 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     011 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     012 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     013 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     014 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     015 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     018 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     019 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     021-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-1 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-2 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     022-3 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     023 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     025 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     027 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     028 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     029 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     030 - يادنامه آية الله العظمى اراكى
     fehrest - يادنامه آية الله العظمى اراكى
 

 

 
 

next page index page back page

19- علاقه و محبت آية‏الله‏العظمى اراكى(ره) به اهل بيت (عليهم السلام)

محبت و علاقه خاصى به اهل‏بيت رسالت داشت و شيفته آنان بود.

روزهاى وفيات و مواليد و غيره كه در ارتباط بااهل‏بيت‏بود از ديوان مرحوم‏كمپانى اشعارى مى‏خواند و اشك مى‏ريختدر اين سنوات اخير كه در مناسبتهاى‏مختلف در منزل مجلس توسلى داشتند همين كه گوينده يا مداح شروع بهخواندن‏مرثيه مى‏كرد حالت عزا و گريه در ايشان ديده مى‏شد و گاهى هم كه در اثر سنگينى‏گوش مطلب خوانندهبرايشان مفهوم نبود با به خاطر آوردن مصائب اهل‏بيت،و حديث نفس گريه و عزادارى مى‏نمودند.

به سادات بسيار علاقه داشت و احترام مى‏كرد و اين علاقه موروثى پدرش‏بود كه مى‏فرمود پدرم يك سطر دعايى براىسادات درست كرده بود كه بعد از هرنمازى آن دعا را مى‏خواند و نيز مى‏فرمود: من خودم لايق نيستم اما افتخارمى‏كنم‏كه فرزند كسى هستم كه به سادات زياد احترام مى‏گذاشت و نيز مى‏فرمود: من عبدعبيد كليه سادات هستم.

هر روز كه براى اداى فريضه ظهر و عصر به حرم حضرت معصومه مى‏آمدندتوفيق زيارت حضرت معصومه‏عليها السلام راهم داشتند.

در موردتوسل به حضرت معصومه‏عليها السلام فرموده‏اند:

دستم باد مى‏كرد و قاچ قاچ مى‏شد و لذا هميشه بايد خاك تيمم همراهم‏باشد كه تيمم كنم چون نمى‏توانستم وضوبگيرم و معالجات هم تاثير نمى‏كرد تااينكه به حضرت معصومه‏عليها السلام متوسل شدم و ملهم شدم كه دستكش دستمكنم‏و چنين كردم خوب شد.

با علاقه فراوانى كه به زيارت خانه خدا و قبور معصومين‏عليهم السلام داشتند تا اواخرعمر شرايط و زمينه فراهم نشدهبود اين اواخر يك بار به خانه خدا مشرف و به‏زيارت قبر رسول‏الله‏صلى الله عليه وآله و ائمه بقيع‏عليهم السلام نائلگشتند و يك بار هم به عتبات عاليات‏مشرف شدند، اما زيارت مشهد مقدس مكرر نصيبشان شد و به اين زيارتهاخيلى‏اهميت مى‏دادند. هنگام تشرف به حرم ائمه معصومين‏عليهم السلام در عتبات عاليات‏و مدينه طيبه و مشهدمقدس زيارت جامعه كبيره را از اول تا به آخر در حال قيام‏و بكاء مى‏خواند و چند بار در وسط خواندن عينك را پا ك واشك چشم را بادستمال خشك مى‏كرد گاهى يك ساعت طول مى‏كشيد و ابدا احساس خستگى‏نمى‏كرد با قد خميده ودر سن كهولت و پيرى و ضعف مزاج، مشاهده اين حالت‏موجب‏تحير وتعجب ناظرين مى‏گرديد آرى‏اولياى خدا هنگامىكه سرگرم مناجات‏با محبوب حقيقى مى‏شوند از خود غافل مى‏گردند و از عالم ماده و عوارض آن‏بى‏خبر مى‏شوند.

هنگامى كه شنيدند كتابى در مورد حضرت سيدالشهداعليه السلام نوشته و منتشرشده كه داستان كربلا را بد تحليل وتوجيه كرده سخت‏برآشفته و كتاب و مؤلف آن‏را در خطبه‏هاى نماز جمعه سخت مورد انتقاد قرار دادند و زمانى كه بحثانكارولايت تكوينى ائمه اطهارعليهم السلام از طرف برخى از كج فهمان مطرح شد رساله‏اى كوتاه‏در اثبات ولايت تكوينىآن بزرگواران نوشتند كه در همين كتاب چاپ خواهد شد.

در يك كلام، محبت و ولايت اهل‏بيت‏عليهم السلام در عمق جان ايشان ريشه داشت.

نوشته‏اى از حضرت آية‏الله‏العظمى اراكى در اهميت عزادارى براى امام حسين عليه‏السلام

بسم‏الله الرحمن الرحيم

خيلى مورد تعجب است كه امروز درباره عزادارى براى سالار شهيدان و سرورآزادگان حسين‏بن على عليه‏السلام، از طرفدشمنان ديرينه اسلام، و يا دوستان‏نادان غرب‏زده شبهات و وسوسه‏ها القا مى‏شود. در صورتى كه با مراجعه به سيره‏ائمهمعصومين عليهم‏السلام و روايات وارده از اهل بيت عصمت و طهارت مطلب‏كاملا واضح، و استحباب و رجحان شرعى آندر صورتى كه همراه با ارتكاب حرام‏نباشد جاى هيچگونه ترديدى نمى‏باشد.

در حديث است كه هيچ پيغمبرى نيامده مگر به زيارت كربلا آمده و گفته:

«فيك تدفن القمر الازهر»همچنين قصه روضه خواندن جبرئيل امين براى آدم ابوالبشر و نوح شيخ‏المرسلين على نبينا و آله و عليهم‏السلام.

و قصه زكريا در تفسير كهيعص.

و گريستن ائمه معصومين عليهم‏السلام، بلكه رسول اكرم صلوات‏الله عليه.

و حضرت امير عليه‏السلام در سفر صفين هنگامى كه به زمين كربلا رسيدآن‏قدر گريست كه بى‏هوش شد.

داستان دعبل و خواندن اشعار مصيبت در حضور حضرت ثامن الحجج‏على‏بن موسى‏الرضا عليهماالسلام.

و يا داستان عربى كه در حضور موسى‏بن جعفر عليهماالسلام خواند:

«عجبت لمصقول علاك فرنده‏» الى آخر اشعار.

و سفارش خود حضرت ابى‏عبدالله عليه‏السلام:

شيعتى‏مهماشربتم‏ماءعذب فاذكرونى او سمعتم بغريب او شهيد فاندبونى

مگر حب اولياى خدا و بغض اعداء خدا بر مصداق: «هل الايمان الا الحب‏والبغض‏» ضرورى دين ما نيست، و يكى از راههاىتحصيل حب اهل بيت پس ازشناخت صحيح، و معرفت كامل ائمه معصومين و مقام ولايت آنان، ذكر مصائب‏و مناقبالگوهاى كامل انسانيت و قرآن مجسم، و گريستن براى آنان است، تا برسدبه حدى كه به لسان حال مترنم به اين مقالشود:

تبكيك عينى لا لاجل مثويةبل انما عينى لاجلك باكية

تا در اثر گريه آنان حبى خالصانه در دل پديدار گردد.

و البته به دنبال حب، تشبه به محبوب و پيروى از راه هدف محبوب،و فداكارى و جانبازى در راه حق، و مبارزه با ظلم وفساد، و آموختن راه و رسم‏جانبازى و فداكارى، همگى امرى است طبيعى.

مهم‏ترين اثرى كه از اقامه‏عزاى حسينى، و زنده نگه داشتن اين حماسه‏پرشور، نسلا بعد نسل حاصل مى‏شود اين استكه، دين خدا داراى آن اهميت‏است كه جا دارد پاكترين خونها در راه آن ريخته شود، و پاكترين افراد از اهل بيت‏عصمت وطهارت، در راه آن به اسارت درآيند.

يا ليتنا كنا معكم فنفوز فوزا عظيما.

بر امت اسلام است كه در شدائد و گرفتاريهايى كه از جانب اجانب و كفار،براى اسلام و مسلمين پيش آمده، با توسل بهائمه اطهار و گريه خالصانه بر سيدمظلومان و سرور آزادگان، در رفع گرفتاريها از خدا كمك بخواهند كه سيره بزرگانازعلما، چنين بوده است. والسلام على من اتبع الهدى، و جانب الغى والردى.

حرره الاحقر محمد على العراقى 25 شعبان المعظم 1401

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation