|
|
|
|
|
|
سخن ناشر نماز در قاموس معارف اسلام ، مفهوم وسيع و اسرار عميق و آثار فراوانى دارد وآيات واحاديث زيادى را به خود اختصاص داده است . نماز، ريسمان اتصالى است كه هستى و وجود موجوديت آدمى را به ملكوت پيوند داده ومانند اين رشته پرارزش و منبع فيض ، برنامه اى براى ايجاد ارتباط بين بشر و حقمطلق نمى توان يافت . نماز، پناه بى پناهان ، سنگر دردمندان ، گلستان روح افزاى عاشقان ، چراغ پرفروغنيمه شب مشتاقان ، صفاى دل مستان و سير و سلوك آگاهان است . نماز، زنده كننده جان ، صفابخش حيات جاودان ، روشنى راه رهروان ، تكيه گاه سالكان ،راز و نياز عارفان ، سرمايه مستمندان دواى درد بى درمان ، شعلهدل هاى بيداران ، مايه شادى سحرخيزان است . نماز، دنيا و برزخ و قيامت انسان را بيمه مى كند و در همه صحنه ها پاسدار جان و روحآدمى است . الحمدالله جلد اول اين مجموعه مورد استفاده محققين ، و دانشمندان به ويژه روحانيون معظمقرار گرفت و استقبال زيادى از اين كتاب ارزشمند شد و خداوند سبحان را شكر مى كنيمكه به اين مؤ سسه چاپ جلد دوم اين كتاب را مرحمت فرمود اميد است بتوانيم جلدهاى ديگررا كه در موضوعات مختلف است به چاپ برسانيم . در خاتمه از طرف اين مؤ سسه و دانشمندان و محققين و مبلغين دين از تلاش شبانه روزىاستاد بزرگوار حجة الاسلام عباس عزيزى تشكر مى كنيم و از خداوند منان عمر طولانىبراى ايشان خواستاريم ، ان شاء الله آن جناب بتوانند موضوعات ديگر اين مجموع رابه رشته تحرير آورده ، تا به دست شيفتگان راه حق برسد. لازم به ذكر است كه از طرف همين مؤ سسه فصلهاى جلداول و دوم كتاب حاضر، به صور جداگانه همراه به توضيحات بيشتر و به سبكىآسان ، براى نوجوانان و جوانان عزيز به چاپ خواهد رسيد. مؤ سسه فرهنگى انتشارات نبوغ . مقدمه ان الذين يتلون كتاب الله و اقاموا الصلوة : كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مىكنند و نماز به پاى مى دارند. فاطر / 26 سپاس خداوندى را كه طبيف نفوس و زنده كننده جان ها، و داناى رازهاى درونىدل ها و شفا بخش آنها است خداوندى كه بندگان پاك و مخلص خويش را به راه راست ،هدايت و راهنمايى فرمود. و صلوات و سلام بر صراط استوار و تجلى گاهكامل خداوند، يعنى محمد (ص ) مؤ يد به قرآن كه وى را براى شفاى دردها و بيمارى هاىانسان ها در طول زمان طبيبى دوم قرار داده است و همچنين تا شب و روز باقى اند بر خاندانپاك و فرزندان وى كه ستارگان تابناك آسمان امامت ، و معصوم از هر كژى و ناراستىاند و همه طبيبان ارواح انسان ها و داعيان خلق به سوى دارالسلام مى باشد، درود باد. كتابى كه در دسترس شما قرار مى گيرد، جلد، دوم (جامع آيات و احاديث موضوعىنماز)است كه حاصل سعى مستمر اين بنده مى باشد شيوه اين كتابمثل جلد اول است و جلد اول شامل چهارده فصل و جلد دومشامل بيست و يك فصل است امكان دارد در جلد اول و دوم احاديثى تكرارى باشد، و آن هم بهخاطر تكميل شدن فصل ها مى باشد. از خداوندى كه همه امور به دست نيرومند اوست ، عاجزانه خواستارم كه توفيق اتمامساير مجلدات را به اين بنده ناچيز ارزانى فرمايد. از دوست دانشمندم ، حجة السلام و المسلمين سيد حسين اسلامى - دامت بركاته - كه در امرويراستارى اين مجموعه يارى ام نمودند صميمانه سپاسگزارم واز خداوند بزرگ براىايشان پاداش نيكو مساءلت دارم . عباس عزيزى اراكى حوزه علميه قم تابستان 1357. فصل پانزدهم : تعقيبات نماز آيات : 70 - تعقيب نماز فاذا قضيتم الصلوة فاذكروا الله قياما و قعودا وعلى جنوبكم فاذا اطماءننتم فاقيمواالصلوة ان الصلوة كانت على المؤ منين كتابا موقوتا : و هنگامى كه نماز را به پايان رسانيديد، خدا را ياد كنيد درحال ايستادن و نشستن و به هنگامى كه به پهلو خوابيده ايد، و هر گاه آرامش يافتيد (وحالت خوف زايل گشت ) نماز را به (صورتمعمول ) انجام دهيد، زيرا نماز وظيفه ثابت و معينى براى مؤ منان است .(سوره نساء، آيه103) 71 - اجابت از طرف خداوند: ادعونى استجب لى ان الذين يستكبرون عن عبادتى سيدخلون جهنم داخرين : مرابخوانيد كه شما رااجابت خواهم كرد، آنان كه از پرستش من سرباز مى زنند، بزودىدر حالى كه خوار باشند وارد دوزخ خواهند شد. (سوره مؤ من آيه 60) 72 - هنگام زيان دعا مى كند و اذا مس الانسان ضر دعا ربه منيبا هنگامى كه انسان را ارزيابى رسد، پروردگار خود را مى خواند و به سوى او باز مىگردد.(سوره زمر، آيه 8) 73 - پاسخ دعا: واذا ساءلك عبادى من عنى فانى قريب اجيب دعوة الداع اذا دعان فليستجيبوا وليؤ منوابى لعلهم يرشدون و هنگامى كه بندگان من از تو درباره من سوال مى كنند(بگو) من نزديكم ! دعاى دعاكنندهرا، به هنگامى كه مرا مى خواند، پاسخ مى گويم ! پس بايد دعوت مرا بپذيرند و بهمن ايمان آورند، باشد كه راه يابند( و به مقصد برسند). (سوره بقره ، آيه 186) 74 - دعا براى بيماران : امن يجيب المضطر اذا دعاه و يكشف السوء آيا جز او كسى هست كه دعاى بيچاره و درمانده را اجابت نمايد و عذاب را برطرفسازد.(سوره نمل ، آيه 61) 75 - دعا در پنهانى : ادعو ربكم تضرعا و خفية انه لايحب المعتدين خدا را به تضرع و زارى و در پنهانى بخوانيد (و بر خلق ستم روا مداريد) كه خداوندستمكاران را دوست ندارد. (سوره اعراف ، آيه 55). احاديث : 853 - تاءثير دعا قال رسول الله - صلى الله عليه و آله -: التعقيب بعد صلوة الفجر ابلغ فى طلب الرزق دعاى پس از نماز صبح براى جلب رزق مؤ ثرتر است .(بحارالانوار، ج 85، س 326،مستدرك الوسايل ، ج 1، ص 336) 854 - صلوات بر محمد (ص ) و اهل بيتش قال الصادق - عليه السلام - كل دعاء يدعى الله - عزوجل - به محجوب عن السماء حتى يصلى على محمد وآل محمد هر دعايى كه خدا با آن خوانده شود، پوشيده است ، بالا نمى رود و به هدف اجابت نمىرسد مگر اين كه صلوات بر محمد و آل محمد (ع ) همراه باآن باشد(اصول كافى ، - ج 2، ص 493) 855 - فضيلت تسبيح حضرت فاطمه (س ): قال الصادق - عليه السلام - تسبيح فاطمة الزهراء - عليهاالسلام - فىكل يوم فى دبر كل صلاة احب الى من صلاة الف ركعة فىكل يوم : تسبيح حضرت زهرا (س ) در هر روز در تعقيب هر فريضه نزد من محبوب تر است از بهجا آوردن هزار ركعت نماز در هر روز (ثواب الاعمال ، ص 166) 856 - تسبيح حضرت فاطمه (س ): قال الصادق - عليه السلام -: من سبح تسبيح فاطمة - عليها السلام - قبل ان يثنى رجله من صلوة الفريضة غفرله كسى كه در نمازهاى فريضه ، پس از سلام نماز وقبل از حركت از مصلى ، خداوند را به تسبيح فاطمه زهرا - سيدة النساء العالمين - تسبيحكند آمرزيده مى شود.(دعائم الاسلام ، ج 1 ص 168) 857 - نماز و دعا: قال الصادق - عليه السلام -: ان الله - عزوجل - فرض عليكم الصلوات الخمس فىافضل الساعات فعليكم بالدعاء فى ادبار الصلوات همانا خداوند نمازهاى پنجگانه را در بهترين ساعتها بر شما واجب كرد، بنابراين بعد ازنمازها دعا كنيد(بحارالانوار، ج 85، ص 320) 858 - دعاى بعد از نماز قال الصادق - عليه السلام - من صلى صلوة و عقب الى اخرى فهو ضيف الله و حق على الله ان يكرم ضيفه هر كه نماز فريضه كند و بعد از آن تعقيب بخواند تا نماز ديگر (يعنى به خواندندعاهايى كه بعد از نماز بايد خواند و قرائت قرآن و غيرهمشغول گردد تا وقت نماز ديگر) پس آن بنده مهمان خدا مى باشد و حق است بر خداى -عزوجل - اينكه اكرام كند مهمان خود را. (بحارالانوار، ج 85 ص 322). 859 - وقت استجابت دعا قال الصادق - عليه السلام - يستجاب الدعاء فى اربعة مواطن : فى الوتر و بعد الفجر و بعد الظهر وبعدالمغرب دعا در چهار وقت به اجابت مى رسد: 1 - در نماز وتر 2 - پس از نماز صبح 3 - بعد ازنماز ظهر 4 - پس از مغرب (بحارالانوار، 85، ص 324 روضة المتقين ، ج 12 ص 38). 860 - نماز واجابت دعا قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - من ادى فريضة فله عندالله دعوة مستجابه هركس نماز واجبى را به جاى آورد يك دعاى مستحب نزد خدا خواهد داشت . (بحارالانوار، ج85، ص 321). 861 - دعاى نمازگزار قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - ثلاثه مواطن لاترد فيها دعوة عبد: رجل يكون فى برية حيث لايراه احد الاالله فيقومفيصلى و رجل يكون معه فئة فيقر عنه اصحابه فبثبت ورجل يقوم من آخر الليل سه مورد است كه دعاى كسى در آن رد نمى شود: يكى آن مردى كه در بيابان باشد وكسى جز خدا او را نمى بيند برخيزيد و نماز گزارد. ديگر آن مردى كه با گروهى درجنگ باشد و ياران وى بگريزند و او استوار ماند. سوم آن كه مرد در آخر شب براى عبادتبرخيزد.(كنزالعمال ، ج 2 - ص 102، ص 3336) 862 - فضيلت والاى دعاى متصل به نماز قال على - عليه السلام - من جلس فى مصلاة ثانيا رجليه يذكر الله - تبارك الله و تعالى -وكل الله - عزوجل - به ملكا يقول : ازدد شرفا تكتب لك الحسنات و تمحى عنك السيئات وتبنى لك الدرجات حتى ينصرف كسى كه درجايگاه نمازش بنشيند، و به ذكر خداى تعالى و به تعقيبات بپردازد خداوندفرشته اى را بر او ماءمور و موكل مى گرداند كه به وى مى گويد: اى نمازگزارى كهمشغول به دعا هستى ، به شرف و كرامت و فضيلت خود بيفزا (يعنى بيشتر و زيادتر دعاكن ) كه از براى تو حسنات ثبت مى گردد و سيئات و بديهايت محو و نابود مى شود ودرجات براى تو افزون مى گردد و اين گفتگو ادامه دارد تا وقتى كه او از دعا وتعقيباتش فارغ شود (دعائم الاسلام ، ج 1 ص 165). 863 - امام كاظم (ع ) مشغول تعقيب نماز موسى بن جعفر - عليه السلام - انه يصلى الفجر فيعقب الى ان تطلع الشمس ثميسجد سجدة ، فلايزال ساجدا حتى تزول الشمس و قد وكل من يترصد اوقات الصلاة فاذا اخبره و ثبيصيل من غير تجديد وضوء امام موسى كاظم (ع ) وقتى نماز صبح را به جا مى آورد تا طلوع آفتابمشغول تعقيب و ذكر خدا مى شد و سالهايى كه در زندان بود، غالبا پس از نماز سر بهسجده مى گذاشت و تا نزديك ظهر به دعا و ذكر حمدمشغول بود و چون فرا مى رسد برمى خاست و بدون (نياز به ) تجديد وضو به نمازمى ايستاد.(بحارالانوار، ج 48 ص 107) 864 - كمال نماز با صلوات قال الصادق - عليه السلام - ان من تما الصلوة اعطاء الزكوة (الفطرة ) كما ان الصلاة على النبى - صلى اللهعليه و آله - من تمام الصلاة همانا پرداخت زكات فطره (در آخر ماه رمضان ) مايه تماميت روزه است چنان كه صلوات برمحمد (و آل او) باعث تماميت نماز است (يعنى نماز با صلوات و روزه بازكات فطرهكامل مى شود).(وسائل الشيعه ، ج 6 و ص 221) 865 - دعا كليد رحمت و روشنايى قال على - عليه السلام - الدعاء مفتاح الرحمة و مصباح الظلمة دعا كليد رحمت الهى و روشنايى بخش تاريكى هاست (ميزان الحكمه ، ج 3 ص 245). 866 - استجابت دعا قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - ان الله يستجبى من عبده اذا صلى فى جماعة ثم ساءله حاجة ان ينصرف حتى يقضيها وقتى بنده نمازش را به جماعت بخواند وحاجتى از خدا بخواهد، خداوند او را حاجت رواخواهد كرد، زيرا شرم دارد خواسته او را برنياورد.(بحارالانوار، ج 88 ص 4) 867 - استجابت دعا قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - ادعوا الله و انتم موقنون بالاجابة و اعلموا ان الله تعالى لايستجب دعاء من قلبغافل لاه بايقين به استجابت دعاى خويش ، خداوند را بخوانيد و بدانيد كه پروردگار - تبارك وتعالى - دعايى را كه از دل غافل و بى توجه برآيد، مستجاب نخواهد كرد(الاذكار، ص 356). 868 - طلب حاجت بعد از نماز: قال الصادق - عليه السلام - ان الله - عزوجل - فرض عليكم الصلوات فى احب الاوقات اليه فاسئلوا اللهحوائجكم عقيب فرائضكم به درستى كه خداوند نمازهاى واجب را در محبوبترين اوقات واجب كرد، پس حاجات خود رابعد از نمازهايتان بخواهيد.(بحارالانوار، ج 85 ص 324) 869 - دعا، نردبان ترقى : قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - كاءنه قداستغنى غنى خذوا صلاته فاضربوا بها وجهه بنده مران بنگريد كه نماز به جاى آورد، ولى درخواست حاجت نكرد و گويا از من بىنياز است نمازش رابرگردانيد و برچهره اش بكوبيد(بحارالانوار، ج 82 ص 325) 870 - تسبيح تربت : قال الصادق - عليه السلام - السجود على طين قبر الحسين - عليه السلام - ينورالى الارض السابعة و من كان معهسبحه من طين قبر الحسين - عليه السلام - كتب مسبحا و ان لم يسبح بها سجده بر تربت قبر حسين (ع ) تا زمين هفتم را نور باران مى كند، و كسى كه تسبيحى ازخاك مرقد حسين عليه السلام با خود داشته باشد، تسبيح گوى حق محسوب مى شود،گرچه با آن تسبيح نگويد.(من لايحضره الفقيه ، ج 1، ص 268 وسائل الشيعه ج 3 ص 608) 871 - دعا بعد ازنماز قال الباقر - عليه السلام - فاذا فرغت من الصلاة المكتوبة فانصب الى ربك فى الدعاء او ارعب اليه فىالمساءلة هرگاه از نماز واجب فارغ شدى ، به دعا به سوى پروردگارت بپرداز و رغبت كن بهسوى پروردگارت به سوال و درخواست .(مجمع البيان ، ج 10 ص 509) 872 - استجابت دعا در چهار موقع قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - تفتح ابواب السماء و يستجاب الدعاء فى اربعة مواطن : عندالتقاء الصفوف فىسبيل الله وعند نزول الغيث وعند اقامة الصلاة وعند رؤ ية الكعبة چهار موقع درهاى آسمان را بگشايند و دعاها رامستجاب كنند: 1 - هنگام تلاقى صفوف مبارزان در راه خدا 2 - هنگام نزول باران 3 - هنگام نماز 4 - هنگام ديدار كعبه (نهج الفصاحه ، ص 1168) 873 - بهترين ساعات براى استجابت دعا قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - و ارفعوا اليه ايديكم بالدعاء فى اوقات صلاتكم فانهاافضل الساعات ينظرالله - عزوجل - فيها بالرحمة الى عباده و يجيبهم اذا ناجوه و يلبيهماذا نادوه و يستجب لهم اذا دعوه و در اوقات نمازهايتان دستهاى خود را به دعا به سوى خدا برداريد، زيرا آن اوقاتبهترين ساعات است و خداوند به سوى بندگانش با نظر رحمت نگاه مى كند وهنگامى كهبا او مناجات كنند جواب مى دهد زمانى كه او را بخوانند، لبيك مى گويد و وقتى كه بهدرگاه او دعا كنند، اجابت مى فرمايد.(بحارالانوار، ج 96، ص 356) 874 - دعا بعد از نماز واجب : قال الصادق - عليه السلام - الدعاء بعد الفريضة افضل من الصلوة تنفلا دعاى بعد از نماز واجب ، از به جا آوردن نماز نافله برتر است .(من لايحضره الفقيه ، ج1 ص 962) 875 - علت تاءخير اجابت دعا قال على - عليه السلام - لايقنطنك تاءخير اجابة الدعاء فان العطية على قدر النبية و ربما تاءخرت الاجابةليكون ذلك الاعظم لاجر السائل ، و اجزل لعطاءالنائل نبايد به تاءخير افتادن اجابت دعا تو را نااميد كند، زيرا عطا وبخشش خداوند به قدرنيت بنده است و چه بسا كه اجابت دعا طول كشد تا پاداش دعاكننده بزرگتر و عطاىبخشنده نيز بيشتر گردد(غررالحكم ، ص 238). 876 - آثار تسبيح فاطمه زهرا (س ) قال الصادق - عليه السلام - من سبح تسبيح فاطمة الزهراء - عليها السلام -قبل ان يثنى رجليه من صلاة الفريضة غفر الله له ، وليبداء بالتكبير هركس بعد از نماز واجب و قبل از اينكه پاى راست را از بالاى پاى چپ بردارد، تسبيحفاطمه زهرا (س ) رابه جا آورد، تمام گناهان او آمرزيده مى شود، و دراين تسبيح از(الله اكبر)آغاز كند. (تهذيب الاحكام ، ج 2، ص 106) 877 - امتياز دعا بعد از نماز قال الصادق - عليه السلام - الدعا بعد الفريضة اياك ان تدعه ، فان فضله بعد الفريضةكفضل الفريضة على النافلة مبادا دعاى بعد از فريضه را ترك كنى ، زيرا فضيلت و امتياز دعاى بعد از فريضههمچون برترى فريضه و نماز واجب برنافله است .(بحارالانوار، 85، ص 325) 878 - مدام در خانه خدا زدن قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - ان المصلى ليقرع باب الملك و انه من يدم قرع الباب يوشك ان يفتح له به درستى كه نمازگزار در خانه خداوند را ميزند و كسى كه پيوسته درى را بكوبد،عاقبت آن درب به روى او باز خواهد شد.(نهج الفصاحه ، ص 827) 879 - تعليم تسبيح فاطمه زهرا (س ) قال الباقر - عليه السلام - ما عبدالله بشى ء من التحميد افضل من تسبيح فاطمة و لوكان شى ءافضل من لنحله رسول الله - صلى الله عليه و آله - فاطمة عليها السلام خداوند به چيزى برتر از تسبيح فاطمه (ع ) حمد و ستايش نشد واگر چيزى برتر ازآن بود، هرآينه رسول خدا صلى الله عليه و آله آن را به فاطمه زهرا (س ) مى بخشيد(مى آموخت ). (وسائل الشيعه ، ج 4 ص 1024). 880 - سپر مؤ من قال على - عليه السلام - الدعاء ترس المؤ من دعا سپر مؤ من است . (ميزان الحكمه ، ج 3 ص 247) 881 - مغز عبادت : قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - الدعاء مخ العبادة دعا مغز عبادت است . (ميزان الحكمه ، ج 3، ص 247) 882 - دعا و اجابت الهى قال على - عليه السلام - من دعا الله اجابه هركه خدا را بخواند، خداوند او را پاسخ گويد.(غررالحكم ، ص 295) 883 - دعا براى ديگران قال الصادق - عليه السلام - من قدم اربعين رجلا من اخوانه فدعا لهم ثم دعا لنفسه استجيب له فيهم و فى نفسه هركس براى چهل تن از برادران (دينى ) خود دعاكند و سپس براى خود دعا كند، خدا، دعاىاو را در حق آنان و او مستجاب كند.(المواعظ العدديه ، ص 274). 884 - قساوت قلب مانع اجابت دعا قال الصادق - عليه السلام - ان الله - عزوجل - لايستجيب دعاء بظهر قلب قاس همانا خداى تعالى دعايى را كه از دل سخت و با قساوت برخاسته شود، اجابت نمى كند.(بحارالانوار، ج 93، ص 305، ميزان الحكمه ، ج 3، ص 257). 885 - دعا مخزن اجابت : الدعاء كهف الاجابة كما ان السحاب كهف المطر دعا خزانه و گنجينه اجابت است ، چنان كه ابر مخزن باران است . (بحارالانوار، ج 93،ص 295). 886 - دفع بلا به وسيله دعا: قال على - عليه السلام -: و ادفعوا امواج البلاء بالدعاء موج بلاها را به وسيله دعا از خود دفع كنيد. (بحارالانوار، ج 93، ص 301) 887 - دعا و درمان : قال الصادق - عليه السلام - عليك بالدعاء فان فيه شفاء من كل داء برتو باد به دعا، زيرا دعا درمان هر دردى است . (ميزان الحكمه ، ج 3 ص 248) 888 - شروط استجابت دعا: للدعاء شروط اربعة : الاول : احضار النية ، الثانى ، اخلاص السريرة الثالث :معرفة المسئول ، الرابع ،: الانصاف فى المساءلة براى دعا چهار شرط است : 1 - حضور قلب 2 - اخلاق باطن 3 - شناخت و معرفت خدا 4 - رعايت انصاف در سوال (المواعظ العدديه ، ص 126) 889 - دعا در حالدل شكستن قال الصادق - عليه السلام - اذ رق احدكم فليدع فان القلب لايرق حتى يخلص وقتى دل شما شكست دعا كنيد، زيرا دل تا خالص نگردد نمى شكند. (بحارالانوار، ج 93،ص 345) 890 - بلند نمودن دستها هنگام دعا روى ان رسول الله - صلى الله عليه و آله - كان اذا مد يديه فى الدعاء لم يرد هما حتى يمسح بهما وجهه روايت شده كه رسول خدا صلى الله عليه و آله هنگام دعا دستهايش را بلند مى كرد وپساز دعا به صورت خود مى كشيد. (المواعظ العدديه ، باب 10،فصل 8) 891 - لقمه حرام مانع استجابت دعا قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - من اكل لمقة حرام لم تقبل له صلوة اربعين ليلة و لم يستجب له دعوة اربعين صباحا كسيكه لقمه حرام بخورد، نماز چهل شب او قبول نمى شود، ودعاىچهل روز او به اجابت نمى رسد(دارالسلام ، نورى ، ج 4 ص 213) 892 - نحوه گفتن تسبيح فاطمه زهرا (س ) قال الصادق - عليه السلام - فى تسبيح فاطمة - عليها السلام - تبداء بالتكبير اربعا و ثلاثين ، ثم التحميدثلاثا و ثلاثين ثم التسبيح ثلاثا و ثلاثين در تسبيح فاطمه (س ) باتكبير (الله اكبر) شروع كرده و سى و چهار مرتبه بگوى ،پس از آن سى و سه بار تحميد (الحمدلله ) و سپس سى و سه مرتبه تسبيح (سبحانالله ). (وسائل الشيعه ، ج 4 ص 1025 ج 2، فروع كافى ، كتاب الصلاة ، ص 342). 893 تعقيبات نماز صبح قال الصادق - عليه السلام - الجلوس بعد صلاة الغداة فى التعقيب و الدعاء حتى تطلع الشمس ابلغ فى طلبالرزق من الضرب فى الارض هركس بعد از نماز صبح براى تعقيب و دعا تا طلوع خورشيد بنشيند، بهتر از در نورديدنزمين ، روزى راجلب مى كند.(وسائل الشيعه ، ج 4، ص 10 35). 894 - درخواست نامشروع در دعا قال الصادق - عليه السلام - يا صاحب الدعاء! لا تسئل ما لايكون و لايحل اى دعاكننده ! چيزى را كه نشدنى و حرام است از خداوند درخواست مكن (چون به اجابت نمىرسد) (عدة الداعى ، ص 140) 895 - دورى شيطان با گفتن تسبيح فاطمه (س ) قال الباقر - عليه السلام - من سبح تسبيح فاطمة - عليهاالسلام - ثم استغفر غفر له ، و هى مائة باللسان والف فى الميزان ، ويطرد الشيطان ، و يرضى الرحمان هر كس كه تسبيح حضرت فاطمه (س ) را به جاى آورد و پس از آن استغفار كند موردمغفرت قرار مى گيرد و آن تسبيح به زبان ، صد مرتبه است و در ميزان(اعمال ) هزار خواهد بود و شيطان را دور كرده و خداى رحمان را خشنود مىنمايد.(وسائل الشيعه ، ج 4، ص 1023، ح 3) 896 - تسبيح بعد از نماز واجب : قال الصادق - عليه السلام - من سبح تسبيح فاطمة - عليهاالسلام - فى دبر المكتوبه منقبل ان يبسط رجليه اوجب الله له الجنة هركس تسبيح فاطمه (س ) را در نماز واجب و قبل از اينكه از حالت جلوس تشهد و سلامخارج شود به جا آورد، خدا بهشت را بر او واجب كند. (فلاحالسائل ، ص 165). 897 - مداومت برگفتن تسبيح قال رسول الله - صلى الله عليه و آله - يافاطمة ! اعطيك ما هو خير لك من خادم و من الدنيا بما فيها، تكبرين الله بعدكل صلاة اربعا و ثلاثين تكبيرة ، وتحمدين الله ثلاثا و ثلاثين تحميدة ، و تسبحينالله ثلاثا و ثلاثين تسبيحة ، ثم تخمين ذلك بلااله الا الله ، وذلك خير لك من الذيناردت و من الدنيا و ما فيها فلزمت - صلوات الله عليها - هذاالتسبيح بعدكل صلاة ، و نسب اليها اى فاطمه ! به تو چيزى را عطا كنم كه از خدمتكار و دنيا با آنچه در آن است بهتر باشدبعد از نماز سى و چهار مرتبه (الله اكبر)سى و سه مرتبه (الحمدلله )و سى وسه مرتبه (سبحان الله )بگو و پس از آن را به (لااله الاالله )ختم كن اين كاربراى تو بهتر است از آنچه مى خواهى و از دنيا وآنچه در آن است پس حضرت زهرا (س )پس از هر نماز به اين تسبيح مداومت كرد و منسوب به او گرديد. (بحارالانوار، ج 85،ص 336). 898 - تسبيح هنگام خواب قال الصادق - عليه السلام - من باب على تسبيح فاطمة - عليهاالسلام - كان من الذاكرين الله كثيرا و الذاكرات هركس شب را با تسبيح فاطمه (س ) سپرى كند (و هنگام خواب تسبيح گويد) از مردان وزنانى باشد كه خدا را زياد ياد مى كنند. (سفينة البحار، ج 1 ص 593). 899 - آمين گفتن قال الصادق - عليه السلام - الداعى و المؤ من شريكان دعا كننده و آمين گوينده دراجر و استجابت دعاى شان شريك هستند (يكسانند). (المواعظالعدديه ، ج 342). 900 - تاءثير تسبيح فاطمه زهرا (س ) قال الصادق - عليه السلام - من سبح الله فى دبر الفريضة تسبيح فاطمة الزهراء - عليهاالسلام - مائة مرة واتبعها بلااله الاالله غفر الله له هركس بعد از نماز واجب با تسبيح حضرت فاطمه زهرا (س ) صدبار به تسبيح خداىمتعال بپردازد و به دنبال آن (لااله الاالله )بگويد، خداوند اورامشمول مغفرت خود مى كند. (فروع كافى ، ج 3، كتاب الصلاة ، باب دعا، نماز 70 - ص342). 901 - نجات از شقاوت با گفتن تسبيح فاطمه (س ) قال الصادق - عليه السلام - يا اباهارون ! انا ناءمر صبياننا بتسبيح فاطمة - عليهاالسلام - كما ناءمرهمبالصلاة ، فالزمه ، فانه لم يلزمه عبد فشقى اى اباهارون ! ما بچه هاى خود را همان طور كه به نماز امر مى كنيم ، به تسبيح حضرتفاطمه (س ) نيز امر مى كنيم تو نيز بر آن مداومت كن ، زيرا بنده شقى (و بدبخت معنوى) بدان پاى بند نمى شود.(فروع كافى ، كتاب الصلاة ص 343، ح 13). 902 - گفتن تسبيح قبل از خواب قال الصادق - عليه السلام - تسبيح فاطمة الزهراء، عليهاالسلام - اذا اخذت مضجعك ، فكبر الله اربعا وثلاثين ،واحمده ثلاثا و ثلاثين ، وسبحه ثلاثا و ثلاثين ، وتقراء آية الكرسى و المعوذتين وعشر آيات من اول الصافات و عشرا من آخرها (يكى از جاهايى كه ) تسبيح حضرت فاطمه زهرا (س ) (گفتن آن وارد است ) هنگامى استكه به خوابگاه خود رفتى ، سى و چهار بار (الله اكبر)بگو و سى و سه بار(الحمدالله )و سى و سه بار (سبحان الله )و آية الكرسى ومعوذتين را(قل اعوذ برب الفلق ، و قل اعوذبرب الناس ) و ده آيه ازاول سوره صافات و ده آيه از آخر آن را بخوان .(اصول كافى ، ج 2، ص 536) 903 - موالات تسبيح فاطمه زهرا (س ) قال محمدبن جعفر: انه كان يسبح فاطمة - صلى الله عليها - فيصله ولا يقطعه امام صادق عليه السلام تسبيح حضرت فاطمه زهرا (س ) را متصلا انجام مى داد و آن راقطع نمى كرد. (فروع كافى ، ج 3، كتاب الصلاة باب دعا، نماز 120، ص 345). 904 - آثار تعقيب نماز صبح : ما استنزل الرزق بشى ء مثل التعقيب فيمابين طلوع الفجر الى طلوع الشمس چيزى رزق آفرين تر از تعقيب بين نماز صبح وطلوع آفتاب نيست .(وسائل الشيعه ، ج 4 ص 1036). فصل شانزدهم : نماز معصومين (ع ) آيات : 76 - نماز، اولين فرمان به موسى (ع ) اننى اناالله لااله الا انا فاعبدنى و اقم الصلوة لذكرى من الله هستم و معبودى جز من نيست ، مرا پرستش كن و نماز را براى ياد من به پادار.(سوره طه ، آيه 14). 77 - اسحاق و يعقوب (ع ) و نماز و وهبنا له اسحق و يعقوب نافلة وكلا جعلنا صالحين وجعلناهم ائمة يهدون بامرناواوحينا اليهم فعل الخيرات و اقام الصلوة و ايتاء الزكوة و كانوا لنا عابدين ما به ابراهيم اسحاق و فرزند زاده اش يعقوب را عطا كرديم و همه را صالح و شايستهو لايق مقام نبوت قرار داديم ، و آنان را به پيشوايى خلق برگزيديم تا مردم را هدايتكنند، و هر كار نيكو را از انواع عبادات و خيرات مخصوصا اقامه نماز و اداى زكات رابهآنان وحى كرديم و ايشان براى مابندگان سر به فرمان بودند. (سوره انبياء، آيات72، و 73). 78 - نماز حضرت زكريا (ع ) هو قائم يصلى فى المحراب : حضرت زكريا (ع ) در محراب ايستاده مشغول نماز بود. (سورهآل عمران ، آيه 38). 79 - حضرت شعيب (ع ) و نماز قالو يا شعيب اصوتك تاءمرك ان نترك ما يعبد اباؤ نا او اننفعل فى اموالنا مانشاء انك لانت الحليم الرشيد گفتند: اى شعيب ! آيا نمازت تو را دستور مى دهد كه ما آنچه را پدرانمان مى پرستيدند،ترك گوييم و آنچه رامى خواهيم در اموالمان انجام ندهيم ؟ تو مرد بردبار و رشيدىهستى . (سوره هود، آيه 87) 80 - نماز در آيين حضرت عيسى (ع ) واوصانى بالصلوة والزكوة ما دمت حيا عيسى گفت : خداوند به من سفارش كرده تا زنده ام نماز و زكات را به پاى دارم . (سورهمريم ، آيه 31). 81 - پيامبر اسلام (ص ) ونماز فسبح بحمد ربك و كن من الساجدين ، و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين : و به ستايش پروردگارت تسبيح كند (و از نمازگزاران باش ) و دايم به پرستشوعبادت خداى خود مشغول باش تا لحظه مرگ تو فرا رسد. (سوره حجر، آيات 98 - 99) 82 - دعوت رسولالله صلى الله عليه و آله به نماز شب و من الليل فتهجد به نافلة لك عسى ان يبعثك ربك مقاما محمودا پاسى از شب را از خواب برخيز و قرآن (و نماز) بخوان . اين يك وظيفه اضافى براىتوست تا پروردگارت تو رابه مقامى در خور ستايش برانگيزد. (سوره اسراء، آيه79) 83 - زكات دادن در حال نماز انما وليكم الله و رسوله و الذين آمنوا الذين يقيمون الصلوة و يؤ تون الزكوة و همراكعون : سرپرست و ولى شما خدا ورسول او است و مؤ منانى كه نماز به پاداشته و درحال ركوع به بى نوايان زكات مى دهند. (سوره مائده ، آيه 55). احاديث : 905 - نماز حضرت ابراهيم (ع ) فى عدة الداعى : روى ان ابراهيم - عليه السلام - كان يسمع تاءوهه على حدميل حتى مدحه الله بقوله : ان ابراهيم لحليم اواه منيب وكان فى صلوته يسمع له ازيركازير المرجل و كذلك يسمع من صدر سيدنارسول الله - صلى الله عليه و آله - مثل ذلك و كانت فاطمة - عليهاالسلام - تنهج فىالصلوة من خيفة الله . روايت شده كه صداى آه و زارى ابراهيم (ع ) از فاصله يك ميلى (چهارهزار ذراع ) شنيده مىشد، تا آن حد كه خداوند وى را به اين كلام ستود و فرمود: (همانا ابراهيم ، بردبار،بسيار آه كشنده و انابه كننده به سوى خدا بود)در نماز صدايى مانند صداى ديگ شنيدهمى شد و فاطمه (س ) در نماز از خوف خدا از حاى عدى خارج مى گرديد وفس وى بهشماره مى افتاد. (مستدرك الوسائل ، كتاب الصلوة ، باب 2، حديث 15). 906 - خشوع پيامبر خدا (ص ) در نماز كان النبى -صلى الله عليه وآله - اذا قام الى الصلوة يغير وجهه خوفا من الله . رسول خدا -صلى الله عليه وآله - هرگاه كه به نماز مى ايستاد، صورت مباركش خوف ازخداوند متعال دگرگون مى شد. (بحارالانوار، ج 84، ص 248). 907 - نماز اول وقت پيامبر (ص ) عن عائشة قال : كان رسول الله -صلى الله عليه وآله - يحدثنا ونحدثه فاذاحضرت الصلوة فكانه لم يعرفنا و لم نعرفه اشتغالا بعظمة الله . پيامبر خدا (ص ) با ما سخن مى گفت و ما با وى سخن مى گفتيم ، چون هنگام نماز فرا مىرسيد، پيامبر خدا (ص ) به سبب توجه به عظمت حق تعالى ، چنان مى نمود كه گويى مارا نشناخته و ما او را مى شناسيم . (محجة البيضاء، ج 1 ص 350) 908 - رسول خدا -صلى الله عليه وآله - و ذكر قنوت قال الصادق - عليه السلام - وكان رسول الله -صلى الله عليه وآله - يستغفر الله فى الوتر سبعين مرة ويقول : هذا مقام العائذ بك من النار سبع مرات رسول خدا (ص ) در قنوت نماز وتر هفتاد بار (استغفرالله )وهفت بار هذا ماقم العائذبك من النار)(يعنى اين جايگاه كسى است كه از آتش به تو پناه آورده است ) مى گفت .(وسائل الشيعه ، ج 4، ص 610). 909 - خضوع رسول خدا (ص ) در نماز روى ان النبى -صلى الله عليه وآله - كان اذا قام الى الصلاة كانه ثوب ملقى : پيامبر اسلام (ص ) هروقت به نماز مى پرداخت (چنان بى حركت بود كه ) گويا جامه اىپهن شده بر روى زمين بود. (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 381، بحار، ج 84 ص 248). 910 - علاقه شديد پيامبر (ص ) به نماز قال رسول الله -صلى الله عليه وآله - انا لااشبع من الصلاة من هرگز از نماز سير نمى شوم . (ميزان الحكمه ج 5، ص 367، امالى صدوق ، ج 2 ص141). 911 - نماز، نور چشم پيامبر (ص ) قال رسول الله -صلى الله عليه وآله - ان الله جعل قرة عينى فى الصلاة وحببهاالى همانا خداوند روشنى چشم مرا در نماز قرار داد و نماز را محبوب من نمود. (ميزان الحكمه ، ج 5، ص 367، امالى شيخ صدوق ، ج 2، ص 141). 912 - سجده پيامبر (ص ) بعد از خواب قال الباقر - عليه السلام - ما استيقظ رسول الله -صلى الله عليه وآله - من نوم الا خرالله ساجدا هرگاهپيامبر خدا (ص ) از خواب برمى خاست ، براى خدا سجده مى كرد. (مكارم الاخلاق ، ص 39). 913 - جاذبه نماز قال على - عليه السلام - كان رسول الله -صلى الله عليه وآله - لايؤ ثر على الصلوة عشاة ولاغيره و كان اذادخل وقتها كانه لايعرف اهلا ولا جميعا رسول خدا -صلى الله عليه وآله - نه شام و نه چيز ديگرى را بر نماز مقدم نمى داشت وچون وقت نماز فرا مى رسيد، ديگر نه خانواده مى شناخت ونه دوست . (سنن نبوى ، ص 14). 914 - گريه پيامبر (ص ) در نماز قال السجاد - عليه السلام - كان يبكى حتى يبتل مصلاه خشية من الله -عزوجل - من غير جرم رسول خدا -صلى الله عليه وآله - با اين كه بى گناه بود اما از خوف خداوند چنان درنماز مى گريست كه جانمازش خيس مى شد. (سنن النبى ، ص 32) 915 - شيوه نماز رسول خدا (ص ) انه كان يرفع بصره الى السماء فى صلاته ، فلما نزلت هذه الاية طاءطاءراءسه و رمى ببصره الى الارض رسول خدا -صلى الله عليه وآله - در نماز چشمانش را به آسمان مى دوخت و چون آيه :(فى صلوتهم خاشعون )نازل شد، سر خود را به زير افكند و سجده گاه خود را مىنگريست . (بحارالانوار، ج 84، ص 228). 916 - رسول خدا (ص ) همراه با مؤ دن قال الباقر - عليه السلام - كان رسول الله -صلى الله عليه وآله - اذا سمع المؤ ذن يوذنقال مثل مايقوله فى كل شى ء زمانى كه رسول خدا -صلى الله عليه وآله - صداى اذان مؤ ذن را مى شنيد، گفته هاى اورا تكرار مى كرد. (وسائل الشيعه ، ج 5 ص 454) 917 - عاطفه رسول خدا (ص ) در حال نماز قال الباقر - عليه السلام - كان رسول الله -صلى الله عليه وآله - يسمع صوت الصبى يبكى و هو فى الصلوةفيخفف الصلوة فتصير اليه امه هرگاه رسول خدا (ص ) درنماز، صداى گريه كودكى را مى شنيد، نماز خود را سبك ترمى خواند تا مادر آن كودك (كه در نماز جماعت بود) بچه اش را آرام كند. (سنن النبى ، ص 273). 918 - قال على - عليه السلام - ان رسول الله -صلى الله عليه وآله - كان اذادخل المسجد قال : اللهم افتح لى ابواب رحمتك رسول خدا -صلى الله عليه وآله - در هنگام ورود به مسجد مى فرمود: خداوندا! درهاى رحمتخويش را بر من بگشا. (مستدرك الوسائل ، ج 3 و ص 389). 919 - فرمان نماز براى رسول خدا (ص ) قال على - عليه السلام - و كان رسول الله -صلى الله عليه وآله - نصبا بالصلاة بعدالتبشير له بالجنةلقول الله سبحانه واءمر اهلك بالصلاة واصطبر عليها فكان ياءمر بها اهله ويصبرعليها نفسه پيامبر (ص ) پس از آن كه مژده بهشت را دريافت ، خود را براى نماز به رنج مى افكندواين به دليل فرمان خداوند سبحان بود كه مى فرمود: كسان خويش را به خواندن نمازفرمان ده و خود برانجام آن پايدار باش )پس آن حضرت خاندان خود را به نماز فرمانمى داد و خود با شكيبايى در انجام آن مى كوشيد. (نهج البلاغه ، خطبه 190). 920 - نماز بازگشت از سفر وقدكان رسول الله -صلى الله عليه وآله - اذا قدمدخل المسجد اولا و صلى ركعتين ثم دخل البيت چون رسول خدا (ص ) از سفرمراجعت مى نمود، ابتدا به مسجد مى رفت و دو ركعت نماز مىخواند سپس به خانه تشريف مى برد. (محجة البيضاء، ج 4، ص 76). 921 - نماز هنگام سفر قال على - عليه السلام - كان النبى -صلى الله عليه وآله - اذا قدم من سفر يصلى ركعتين پيامبر اسلام (ص ) هنگام بازگشت از سفر دو ركعت نماز مى خواند.(كنزالعمال ، حديث 17647، ميزان الحكمه ، ج 9ص 474) . 922 - نماز رسول خدا (ص ) در هر منزل عن النبى -صلى الله عليه وآله - انه لم يرتحل من منزل الا صلى فيه ركعتين وقال : حتى يشهد على بالصلوة رسول خدا (ص ) از منزلى كوچ نمى كردند، مگرآن كه در آن دو ركعت نماز مى خواند و مىفرمود: تا اين محل روز قيامت برنماز خواندن من گواهى دهد. (مستدركالوسايل ، ج 8 ص 245) 923 - نماز پيامبر (ص ) درجنگ احزاب ان النى -صلى الله عليه وآله - صلى يوم الاحزاب ايمائا پيغمبر (ص ) در جنگ احزاب با اشاره نماز خواند. (تفسير نمونه ، ج 2، ص 148) 924 - يادآوير پيامبر (ص ) براى نماز عن انس : ان رسول الله -صلى الله عليه وآله - كان ياءتى بيت فاطمة ستته اشهر، اذا خرج الىصلاة الفجر يقول : يا اهل البيت ! الصلاة الصلاة يااهل البيت ! انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس و يطهركم تطهيرا انس بن مالك مى گويد: پيامبر اكرم (ص ) در مدت شش ماه همه روز بعد از نماز صبح دركنار خانه فاطمه (س ) ندا در مى داد: اى صاحب خانه ! نماز، نماز (وقت نماز فرا رسيد) واى اهل بيت ! همانا خداوند خواسته است تا شما را از پليدى هاى شرك و گناه ورذايل اخلاقى پاك نگاه دارد. (تفسير سيوطى ، ج 5، ص 198). 925 - بى هوش شدن رسول خدا (ص ) فانظر الى عرشى ، قال رسول الله -صلى الله عليه وآله - فنظرت الى عظمة ذهبتلها نفسى و غشى على فالهمت ان قلت : سبحان ربى العظيم و بحمده لعظم ما راءيت فلماقلت ذلك تجلى الغشى ء عنى حتى قلتها سبعا الهم ذلك ، فرجعت الى نفسى كما كانت به عرش من بنگر، رسول الله (ص ) فرمود: پس به آن چنان عظمتى نگريستم كه بىهوش شدم آن گاه به من الهام شد و به جهت عظمت آنچه كه ديدم ، گفتم ، منزه استپروردگار بزرگ من وسپاس او راست چون اين را بگفتم ، از حالت غشوه به درآمدم و باالهامى كه به من مى شد، هفت بار آن ذكر راگفتم وكاملا به حالت طبيعى خود بازگشتم... (علل الشرايع ، ج 2، ص 312). 926 - براى نماز خود را به مشقت مى انداخت قال على - عليه السلام - كان رسول الله -صلى الله عليه وآله - نصبا بالصلاة بعدالتشبيرله بالجنةلقول الله سبحانه : واءمر اهلك بالصلاة واصطبر عليها فكان ياءمر اهله و يصبر عليهانفسه پس از آن كه رسول خدا (ص ) مژده بهشت را دريافت براى نماز، خود را به رنج و مشقتمى افكند چراكه خداوند سبحان فرموده بود: كسان خويش را به خواندن نماز فرمان ده ،و خود بر آن پايدارى ورز. از اين رو، حضرتش خاندان خود را به نماز امر مى كرد و خودبا شكيبايى در انجام آن مى كوشيد. (نهج البلاغه خطبه 199). 927 - پناه رسول خدا -صلى الله عليه وآله - به نماز قال رسول الله -صلى الله عليه وآله - كانوا (يعنى الانبياء) يفزعون اذا فزعوا الى الصلاة پيامبران خدا چنان بودند كه چون دچار نگرانى مى شدند،به نماز پناه مى بردند.(تفسير درالمنثور، ج 1، ص 67) 928 - سيره رسول خدا (ص ) در نماز عيد كان النبى -صلى الله عليه وآله - يخرج يوم الفطر والاضحى رافعا صوتهبالتكبير سيره پيامبر گرامى اسلام (ص ) اين بود كه با صداى بلند تكبير مى گفت و به نمازعيد فطر و قربان مى رفت . (بحار الانوار، ج 91، ص 118) 929 - نماز اميرالمؤ منين (ع ) قال الصادق - عليه السلام - و كان على - عليه السلام - اذا قام الى الصلوةفقال : وجهت وجهى للذى فطرالسموات والارض ، تغير لونه حتى يعرف ذلك فى وجهه وقتى على (ع ) به نماز مى ايستاد و آيه شريفه : (رو مى آورم با تمام وجودم به كسىكه آسمانها وزمين را آفريد)را مى خواند، رنگ و چهره مبارك او متغير مى شد، به طورىكه تغيير حالت و دگرگونى از صورت مباركش به خوبى مشاهده مى گشت . (ميزانالحكمه ، ج 5 ص 381). 930 - نماز خانه حضرت على (ع ) قال الصادق - عليه السلام - كان لعلى - عليه السلام - بيت ليس فيه شى ء الافراش وسيف و مصحف و كان يصلىفيه على (ع ) در خانه خود اتاقى داشت كه در آن ، غير از فرش و شمشير و قرآن چيز ديگرىنبود و او در آن اتاق نماز مى خواند. (سفينة البحار، ج 1، ص 470). 931 - اضطراب على (ع ) در حال نماز و كان على - عليه السلام - اذا حضر وقت الصلوةيتململ و يتزلزل فيقال له : مالك يا اميرالمؤ منين ؟فيقول : جاء وقت امانة عرضها الله على المسوات و الارض والجبال فابين ان يحملنها و اشفقن منها چون وقت نماز فرا مى رسيد، على (ع ) به خود مى پيچيد و مى لرزيد، به او مى گفتند:اى اميرالمؤ منين ! تو را چه شده است ؟ مى فرمود: وقت اداى امانتى شده است كه خداوند آنرا بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه كرده وآنها ازقبول آن ابا كردند واز آن بيمناك شدند. (محجة البيضاء، ج 1 ص 378). 932 - هزار ركعت نماز در پايان عمر على (ع ) قال الصادق - عليه السلام - ان عليا فى آخر عمره يصلى فى كل يوم و ليلة الف ركعة على (ع ) در آخر عمر خويش ، شبانه روز هزار ركعت نماز مى گزارد. (بحارالانوار، ج 41،ص 24) 933 - در آوردن تير از پاى على (ع ) در حال نماز ينسب الى مولانا اميرالمؤ منين - عليه السلام - انه وقع رجلهنصل فلم ، يكن من اخراجه فقالت فاطمة - عليها السلام - اخرجوه فىحال صلاته فانه لايحس بما يجرى عليه حينئذ فاخرج و هو - عليه السلام - فىصلاته در مورد حضرت (ع ) آمده است كه در يكى ازجنگها تيرى به پاى آن حضرت فرو رفتهبود و بيرون آوردن آن ممكن نمى شد، فاطمه (س ) فرمود: آن را درحال نماز از پايش بيرون آوريد، زيرا در آن حال ، آنچه رابراو مى گذرد احساس نمىكند. براساس سفارش فاطمه (س ) هنگامى كه اماممشغول نماز بود، تير را از پايش بيرون مى كشيدند. (محجة البيضاء، ج 1 ص 397).
|
|
|
|
|
|
|
|