ما آسمان و زمين را باطل و پوچ نيافريدهايم . آن ( انديشه اينكه خلقتبر پوچی است ) گمان كسانی است كه با حقيقت از در عناد آمدهاند ، پسوای بر چنين كسان از آتش . آيا ما كسانی را كه ( به خدا و معاد و پيامبر) ايمان آورده و كارهای شايسته انجام دادهاند مانند تباهكاران قرارخواهيم داد يا پرهيزكاران را مانند اهل فسق و فجور قرار خواهيم داد ؟چنانكه میبينيم در آيه اول از اين دو آيه به حكيم بودن خدا و حكيمانهبودن خلقت و در آيه دوم به عدل الهی و عادلانه بودن آفرينش استناد شدهاست . . 2 در سوره مباركه جاثيه آيه 21 و 22 چنين آمده است : « ام حسب الذين اجترحوا السيئات ان نجعلهم كالذين آمنوا و عملواالصالحات سواء محياهم و مماتهم ساء ما يحكمون 0 و خلق الله السموات والارض بالحق و لتجزی كل نفس بما كسبت و هم لا يظلمون ». آيا آنان كه مرتكب كارهای بد میگردند گمان كردهاند كه آنها را مانندمردمی كه ايمان آوردهاند و كار شايسته كردهاند قرار دهيم در حالی كهزندگی و مردگیشان يكسان است ؟ حكمی كه راندهاند بد حكمی است . و خداوندآسمانها و زمين را به حق ( نه به باطل و پوچی ) آفريده است و برای اينكههر كسی به جزای ( پاداش يا كيفر ) آنچه كسب كرده برسد . و آنان هرگزمورد ظلم قرار نخواهند گرفت در آيه اول از اين دو آيه به اصل عدل اشاره شده است و در آيه دوم بهاصل حكمت ، و در ذيل آيه دوم بار ديگر عدل الهی به عنوان غايت و هدفاز قيام قيامت ذكر شده است . |