خداست آن كه بادها را فرستاد ، پس ابری را پراكنده و دگرگون كرد ، سپس آن ابر را به سوی سر زمين مردهای رانديم و آنگاه زمين را كه مرده بود زنده كرديم ، زنده شدن در قيامت نيز چنين است . نيز در سوره حج آيات 5 - 7 میفرمايد : « و تری الارض هامده فاذا انزلنا عليها الماء اهتزت و ربت و انبتت من كل زوج بهيج 0 ذلك بان الله هو الحق و انه يحيی الموتی و انه علی كل شیء قدير 0 و ان الساعه آتيه لا ريب فيها و ان الله يبعث من فی القبور . زمين را میبينی در حالی كه افسرده و مرده و ساكن است ، اما همينكه باران بر آن فرود آورديم ، به جنبش آيد و برآيد و از هر نوع گياه بهجت افزا بروياند . آن بدان جهت است كه منحصرا ذات خدا حق است و او مردهها را زنده میكند و او بر همه چيز تواناست و قيامت آمدنی است بدون شك ، و خداوند آنان را كه در قبرها خوابيدهاند بر میانگيزاند . آيات ديگر از اين قبيل كه قيامت را خارج از نظام موت و حيات عالم هستی كه نمونه كوچكش را در زمين میبينيم ، نمیداند فراوان است و ما به همين دو آيه قناعت میكنيم . تفاوت اين گروه آيات با گروه اول در اين است كه تنها به قادر بودن خداوند تكيه نمیكند بلكه نمونه مشابه میآورد كه در جهان محسوس قدرت خداوند به همين صورت تجلی كرده و عمل نموده است . ج . گروه سوم آياتی است كه قيامت را امر ضروری و حتمی معرفی میكند و نبود آنرا مستلزم يك امر ناروا ( محال ) درباره ذات خداوند میداند . |