بخش پنجم:
آداب مهمانى
كسى كه مىخواهد به مهمانى برادر دينىاش برود، قبل از هر چيز بايد امورىرا مراعات كند. بعضى از اين اموربرگرفته از بيانات شيواى ائمه اطهارعليهم السلامهستند و بعضى ديگر مراعات كردن آنها از نظر اخلاقىوعرفى برما لازماست كه بامراعات كردن آنها، سعادت دنيوى واخروى نصيب ما خواهد شد.
بدون اطلاع قبلى به مهمانى نرود
اگر كسى بخواهد بدون دعوت به منزل كسى برود و مهمان شود، قبل ازهر چيز بايد به هر وسيله كه امكان داردصاحبخانه را در جريان بگذارد وبه هيچوجه سرزده وارد خانه كسى نشود، جز در موارد ضرورى كهاطلاع دادنممكن نباشد.
خداوند تبارك و تعالى مىفرمايد: «يا ايها الذين آمنوا لاتدخلوا بيوتا غيربيوتكم حتى تستانسوا وتسلموا علىاهلها; (1) اى كسانى كه ايمان آوردهايد! درخانههايى غير از خانه خود وارد نشويد تا اينكه اجازه بگيريد و براهلآنخانه سلام كنيد».
ميزبان بايد از قبل آمادگى پذيرايى از مهمان را داشته باشد، و اگر كسىسرزده وارد خانه برادر دينىاش شود،امكان دارد چيزى در خانه براىخوردن نداشته باشد و غذاى زن و بچه خود را براى او بياورد و حق آنها راضايعنمايد، و يا اينكه ازاين جهت كه نتوانسته از مهمان پذيرايى كند،خجالتبكشد و خداى نخواسته براى تامينمعاش مهمان دستبه كارخلاف شرع بزند.
دزدى براى مهمان
مدتى پيش در صفحه حوادث جرايد نوشته بودند: شخصى كه دستبهسرقت از همسايه ديوار به ديوار خود زدهبود، به دام افتاد. وى در بازجويىكه از او به عمل آمد، اعتراف كرد: چون نتوانسته است از مهمانى كهبرايشرسيده بود، خوب پذيرايى كند و حق او را ادا نمايد، دستبه سرقت زده تاپولى به دست آورده و غذايىبراى مهمان عزيزش فراهم آورد. پليس به صدقگفتههاى وى پى برد و او را آزاد نمود!
امام جعفر صادقعليه السلام مىفرمايد: كسى كه بى دعوت به خانهاى رفته وغذايى بخورد، قطعهاى از آتش راخورده است. (2) .
غذايى كه مهمان ناخوانده مىخورد، حق زن و بچه صاحبخانه بوده استكه اوبا ورود بى موقع خود آنها را ازحقشان محروم كرده است. حقالناسفرداى قيامتبه صورت آتش شده و به خورد انسان داده خواهد شد.
چه بسابسيارى از افراد كه مىخواهند به مسافرت بروند و يا دنبالكار واجبى روانه گردند، اما بهخاطر رسيدنمهمان ناخوانده، از كار وزندگى عقب مىمانند و در بعضى مواقع ضررهاى جبرانناپذيرى برصاحبخانه واردمىشود.
اما اگر مهمان از قبل اطلاع داده بود ميزبان او را از مشكل خود باخبرمىكرد و مهمان مىتوانستبه جاىديگرى برود و يا اينكه ميزبان برنامهخود را عوض كرده و خود را براى پذيرايى از او آماده بكند.
حكايت: درد سر بزرگ
يكى از دوستانم تعريف مىكرد: روزى تصميم گرفتم براى تفريح وهواخورى و صله ارحام دست زن و بچه رابگيرم و سفرى به اصفهان داشتهباشم، تا هم سرى به فاميل بزنم و هم خستگى كار از تنم برود.
روز پنجشنبه تمام لوازم سفر را آماده كرديم و در صندوق عقب ماشينجا داديم تا براى سفر به منزل برادرم كهدر اصفهان بود برويم، اما براى اين كه سرزده وارد شده باشيم، تلفنى به او نزدم و سر ساعتبا هزار ذوق و شوقحركت كرديم.
اوايل شب وارد اصفهان شديم و مستقيم به منزل برادرم رفتيم. وقتى بهآنجا رسيديم، يكى از بچهها باخوشحالى به سمت زنگ پريد وانگشت روىآن گذاشت. ماهمگى منتظر باز شدن در بوديم، اما هرچه منتظرمانديم،خبرى نشد. دوباره و سه باره زنگ زديم، اما انگار هيچكس در خانه نبود.زنگ در خانه همسايه را به صدادر آورديم و از آنها احوال برادرم راپرسيديم. گفتند: خانه برادرش در قم است. امروز ظهر رفتهاند، آنجاسربزنند.
وقتى به قضيه پى برديم، فهميديم آنها هم مثل ما فكر كردهاند وخواستهاند بى خبر مهمان ما شوند!
از آن روز به بعد تصميم گرفتيم هرجا خواستيم براى مهمانى برويم، قبلاآنها را بهوسيله تلفن يا نامه خبرداركنيم تا دچار گرفتارى نگرديم.
فرزند خود را همراه نبرد
اگر كسى براى مهمانى دعوت شد، در صورتى كه بداند ميزبان فقطشخص او را دعوت كرده، حق ندارد كسديگرى را همراه ببرد حتى فرزندخود را هم نمىتواند همراه ببرد، در غير اين صورت گناه بزرگى را مرتكبشدهاست.
امام جعفر صادقعليه السلام مىفرمايد: وقتى براى خوردن غذا دعوت شديد،فرزند خود را همراه نبريد، زيرااين كار معصيتبوده و غذا خوردن آن بچهحرام است. (3) .
بچه تكليفى نسبتبه خوردن غذاى حلال و حرام ندارد، اما خوردنغذاى حرام علاوه بر اينكه اثر وضعى بر روحو روان كودك مىگذارد، پدرآن بچه هم كه او را همراه برده است، معصيتكار محسوب مىشودفرداىقيامتبايد جوابگوى عمل خلاف شرع خود باشد.
ولى اگر مىداند ميزبان راضى است كه كس ديگرى را همراه خود ببرد، دراين صورت همراه بردن بچه و ديگراناشكالى ندارد. معمولا دعوتهايى كهاز طرف برادران دينى مىشود، اين نكات نيز مراعات مىگردد.
در مهمانى بدون اجازه غذا نخورد
اگر ميزبان غريبه باشد (از برادران دينى نباشد) تا وقتى كه اجازه ندادهاست نبايد كسى چيزى بخورد، چوندرست است كه بهطور رسمى به مهمانىدعوت شده است و بدون دعوت نيامده، اما خوردن غذا بايد با اجازهباشد.
اما اگر ميزبان برادر دينى انسان باشد، در اين صورت چون خداوند كريماجازه داده كه مؤمنان از اموال يكديگربخورند، مىتواند بدون اجازه غذا وچيزهاى ديگر بخورد.
خداوند تبارك و تعالى در اين مورد مىفرمايد: «ولا على انفسكم انتاكلوا من بيوتكم او بيوت آبائكم او بيوتامهاتكم او بيوت اخوانكم او بيوتاخواتكم او بيوت اعمامكم او بيوت عماتكم او بيوت اخوالكم او بيوت خالاتكماوما ملكتم مفاتحه او صديقكم ليس عليكم جناح ان تاكلوا جميعا او اشتاتا; (4) و باكى برشما نيست كه از خانههاىخود و پدران خود و مادرانتان و برادرانو خواهران و عمو و عمه و دايى و خاله خويش غذا تناول كنيد يا آنكه ازهرجا كه كليد آن در دستشما استيا خانه رفيق خود باكى نيست كه ازمجموع ياهر يك از اين خانهها طعامخوريد».
محمد حلبى مىگويد: از امام صادقعليه السلام در مورد اين آيه كه خداوندمىفرمايد: ليس عليكم جناح انتاكلوا من بيوتكم او بيوت آبائكم ... پرسيدم:معنى قول خداوند كه فرموده «او صديقكم» چيست؟
حضرت فرمود: به خدا قسم! اين مربوط به وقتى است كه انسان به خانهبرادر دينىاش مىرود و بدون اجازه ازغذاهاى خانه او مىخورد و استفادهمىكند. (5) .
فضل بن يونس مىگويد: روزى در منزلم نشسته بودم كه خادمم داخل شدو گفت: شخصى دم در منزل استكه نامش موسى بن جعفر است و شما رامىخواهد.
گفتم: اى غلام! اگر اين شخص همان كسى باشد كه من گمان كردهام، تو رادر راه خدا و به شكرانه اين مژده آزادمىكنم.
من جلو در رفتم و ديدم امام موسى كاظمعليه السلام است. تعارف كردم و آنحضرت داخل شد. خواستمحضرت را بالاى اتاق بنشانم، حضرت فرمود:اى فضل! صاحبخانه بايد بالا بنشيند مگر آنكه مهمان از ساداتباشد.عرض كردم: شما هم كه از سادات هستيد. پس بفرماييد بالا بنشينيد.آنگاه گفتم: فدايتشوم! غذايىبراى دوستانمان مهيا ساختهام. اگر اجازهبفرماييد آن را حاضر كنم تا شما هم ميل كنيد.
حضرت فرمود: اى فضل! مردم از خوردن اينگونه غذاها - بدون دعوت بهمنزلى رفتن و غذا خوردن - كراهتدارند، ولى من اشكالى در آن نمىبينم.
به غلام گفتم: مقدمات غذا را فراهم كن و آب و تشتبراى شستندستها بياور. او ظرف آب را ابتدا نزد حضرتآورد، ولى آقا فرمود:هر چيزى حدى دارد.
عرض كردم: حد اين كار چيست؟
فرمود: اين است كه ابتدا صاحبخانه دستهايش را بشويد تا مهماناننشاط پيدا كنند و با بسم الله شروع كرده وبه حمد خدا ختم كند. (6) .
بهخاطر دورى راه از پذيرش دعوت سرباز نزند
پيامبر گرامى اسلامصلى الله عليه وآله مىفرمايد: اگر مرا براى خوردن غذا به محلى كهمسافتى طولانى بامدينه دارد، دعوت كنند، قبول مىكنم. (7) .
بهخاطر روزه مستحبى دعوت برادر مؤمنش را رد نكند
امام جعفر صادقعليه السلام مىفرمايد: روزهدارى كه بر برادر دينىاش وارد شودو در نزد او غذا بخورد و از روزهخود به او چيزى نگويد و بر او منتنگذارد، خداوند ثواب روزه يك سال را براى او ثبت مىفرمايد. (8) .
روزهاى كه در اين روايتشريفه اجازه خوردن آن داده شده، روزهمستحبى است، چون روزه واجب را نمىتوانباطل كرد، مگر اينكه واجبموسع باشد.
جايى كه غذايش حرام يا شبهه ناك است، نرود
خوردن غذاى حرام، علاوه بر اينكه عذاب اخروى دارد، در دنيا نيز اثروضعى بر جاى مىگذارد و انسان را از خدادور مىكند.
هدف از مهمانى دادن و به مهمانى رفتن، نزديكى به خدا و جلب رضايتاواست، اما اگر اين مهمانى - بهلتحرام بودن غذاى ميزبان - موجب دورىانسان از خدا و استحقاق غضب او شود، فايده ندارد و كسى نبايدبهخاطرانجام يك عمل مستحبى، مرتكب عملى حرام گردد.
بدون دليل، دعوت برادرش را رد نكند
رسول گرامى اسلامصلى الله عليه وآله مىفرمايد: عاجزترين مردم كسى است كه برادردينىاش او را دعوت بهمهمانى كند و او بدون دليل و از روى هواى نفسدعوت او را قبول نكند. (9) .
فرقى بين مهمانى رفتن به خانه فقرا و اغنيا نگذارد
مهمانى رفتن ثواب دارد، اما برترى بين فقرا و اغنيا نيست; يعنى اينطورنيست كه مهمانى در خانه اغنيا ثوابشبيشتر و در خانه فقرا كمتر باشد و يامهمانى در خانه فقرا ثوابش بيشتر باشد.
روزى امام حسن مجتبىعليه السلام به عدهاى از فقرا برخورد كرد، در حالى كهپاره نانى در پيش داشتند ومىخوردند.
وقتى چشمشان به امام حسنعليه السلام افتاد، گفتند: يابن رسولالله! بفرما با ماغذا ميل كن!
حضرت از اسب فرود آمد و در خوردن با آنها همراهى كرد و فرمود:خداى متعال متكبران را دوست ندارد، و بعداز غذا فرمود: فردا شما نيزدعوت مرا اجابت كنيد و به مهمانى من بياييد.
روز بعد حضرت براى آنها غذايى نيكو آماده كرد و همراه آنها در منزلخود غذا ميل فرمود. (10) .
دعوت شخص منتگذار را نپذيرد
اگر مهمان مىداند ميزبان بر وى منتخواهد نهاد، از اجابت دعوتخوددارى كند، زيرا با پذيرش دعوت او، درآينده پشيمانى به بار خواهد آمد.
و نيز اگر كسى بهخاطر مهمانى دادن از انسان انتظاراتى داشته باشد وبه تعبيرى به او رشوه بدهد تا براى اوكارى غير قانونى انجام دهد، نبايددعوت او را قبول كند.
در مجلس مهمانى از برادر دينى اش غيبت نكند
يكى از جاهايى كه معمولا در غيبتباز مىشود و غيبت نقل مجلسمىگردد، هنگام مهمانى است. در اينجا استكه مؤمن بايد جلو خود رابگيرد تا از ديگران غيبت نكند و اگر در آن مجلس از كسى غيبتشد،جلوگيرى و نهىاز منكر كند.
امام محمد باقرعليه السلام مىفرمايد: هر كس نزد او از برادر مؤمنش غيبتى بشودو وى از او دفاع بنمايد وياريش كند، خداوند او را در دنيا و آخرتنصرت نمايد و هر كس نزد او غيبتبرادر مؤمنش بشود و او را نصرتويارى نكند و از او دفاع ننمايد با اينكه قدرت آن را داشته باشد كه از اوپشتيبانى كند و با اين حال ترك كند،خداوند او را در دنيا و آخرت ناچيز وحقير مىگرداند. (11) .
اگر مىتواند از غيبت ديگران جلوگيرى كند، بايد آن كار را انجام دهدوگرنه بايد مجلس را بهعنوان اعتراضترك كند تا غيبت را نشنود.
به اهل خانه سلام كند
سلام كردن يك سنت الهى است كه خداوند عزيز در قرآن كريم بر آنتاكيد كرده و خود نيز بارها به پيامبران وشهدا سلام كرده و به ما نيز دستورداده است: وقتى به خانه كسى وارد مىشويد، به اهل خانه سلام كنيد:«فاذادخلتم بيوتا فسلموا على انفسكم تحية من عندالله ...; (12) و هر گاه بخواهيد بهخانهاى داخل شويدخستبرخود سلام كنيد كه اين تحيت و سلام بركتىنيكو از جانب خدا است».
رسولخداصلى الله عليه وآله مىفرمايد: كسى كه داخل خانه شود، سلام كند كه سبب بركت مىشود و ملائكهدر آن خانه انس مىگيرند. (13) .
پىنوشتها:
1) نور (24) آيه 27 .
2) كيمياى سعادت ، ص 230 .
3) وسائلالشيعه ، ج 19 ، ص 11 ، ح 1 .
4) نور (24) آيه 61.
5) وسائلالشيعه ، ج 16 ، ص 434 ، ح 1 .
6) بحار الانوار ، ج 17 ، ص 200 .
7) قرب الاسناد ، ص 163 .
8) بحارالانوار ، ج 17 ، ص 206 .
9) وسائلالشيعه ، ج 16 ، ص 428 ، ح 9 .
10) كيمياى سعادت ، ص 237 ، با كمى تصرف .
11) عقاب الاعمال ، ص 570 .
12) نور (24) آيه 61 .
13) حلية المتقين ، ص 223 .