بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب فهرست نسخه های خطی آستانه مقدسه قم,   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     001 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     002 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     003 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     004 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     005 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     006 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     007 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     008 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     009 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     010 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     011 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     012 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     013 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     014 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     015 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     016 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     017 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     018 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     019 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     020 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     021 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     022 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     023 - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
     fehrest - فهرست نسخه هاى خطى آستانه مقدسه قم
 

 

 
 
back pagefehrest page 

جلد تيماج نيلى، ضربى بدون مقوا.

66 گ، 13 س، 15×5/21 سم.

مجموعه

1ـ حفظ صحت و دفع مرض (1 پ ـ 6 ر)

(طب ـ فارسى)

از : ؟

چون مرض وبا آمده بوده بحسب خواهش بعضى از بزرگان اين رساله كوتاه را در يك مقدمه و دو فصل ـ فصلى در حفظ صحت، و فصلى در رفع مرض نگاشته است.

آغاز : «الحمدللّه ربّ العالمين، و صلّى اللّه على محمد و آله الطيبين و رهطه المخلصين».

انجام : «و بتجربه رسيده كه آنها كه قابل علاج بوده‌اند به همين طور معالجه شده‌اند».

2ـ الارادة الالهيه (7 ر ـ 9 پ)

(فلسفه ـ عربى)

از : ؟

مختصرى است در موضوع اراده پروردگار و آفرينش حقايق اشياء و امر و نهى خداوند متعال بروش فلسفى عرفانى. گويا همان است كه در فهرست كتب مشايخ/313 آمده است.

آغاز : «اعلم انّه لمّا اقتضت الحكمة‌الالهيّه لاقتضاء الكينونات الامكانيه».

انجام : «قال

(عليه السلام)

لازلت اكرّر هذه الآية حتّى سمعتها من قائلها... وكذلك كان حال مولانا اميرالمؤمنين

(عليه السلام)

فى اغلب الاوقات...».

3ـ رسالة قطيفيّه (10 ر ـ 13 پ)

(كلام ـ عربى)

از : احمد بن زين‌الدين احسائى (1241)

پاسخ پرسشهاى شيخ احمد بن صالح بن طوق قطيفى است كه 16 پرسش بوده است.

آغاز : «الحمدللّه ربّ العالمين... فيقول العبد... انّ الابن الأرشد الأسعد».

انجام : «قد سئل ايّده اللّه عن هذه المسئلة فى المسائل الأولى وكتبنا جوابها، فلا فائدة فى ذكره...».

4ـ دليل المتحيرين (14 ر ـ 60 ر)

(عقائد ـ عربى)

از : سيد كاظم ابن سيد قاسم رشتى (1259)

پاسخ پرسشى است در سبب اختلاف فرقه‌هاى اسلامى.

و نسب شيخ احمد احسائى (ص 32) و فهرست كتب وى (93) و كتب مؤلف (رشتى) را نيز دربر دارد (ص 104).

آغاز : «الحمدللّه الّذى ارشد من استرشده الى سبيل الرشاد، و اوصل من استهداه الى اعلى الغايات و افضل المراد».

انجام : «و منها رسالة فى الجن من اثبات وجودهم... جوابالمسئلة اتت من قزوين اتى بها... ميرزا موسى ابن... حاج ميرزا حسن الشهير بالرّشتى».

5ـ اجوبة اسئلة ميرزا احمد (62 پ ـ 84 پ)

(متفرقه ـ عربى)

از : شيخ احمدبن زين الدّين احسائى

پاسخ پرسشهائى است كه ميرزا احمد در موضوع فرق بين مبدأ و مشتق در اصل وضع و پرسشها و پاسخهائى درباره وجود و جز آنها آمده است.

آغاز : «قال: سلّمه اللّه تعالى ما الفرق بين المبدأ والمشتق فى اصل الوضع؟»

انجام : «اكتبوا على ذيل قرآنكم لتعرفوا و تأمنوا من الزّلل والخطأ. الحمدللّه ربّ‌العالمين».

* * *

6ـ رسالة در جواب سؤال شاهزاده محمّد ولى ميرزا (85 ر ـ 90 ر)

(كلام ـ فارسى)

از : حاج كريم خان بن ابراهيم كرمانى (1288)

پاسخ پرسشى است از چگونگى طىّ الأرض در يك مقدمه و چهار فصل، و كرمانى آن را روز شنبه بيست و ششم ربيع الأوّل 1266 به پايان برده است.

آغاز : «الحمدللّه ربّ العالمين... كه چون از سركار... در خصوص معنى طىّ الأرض و كيفيّت آن».

انجام : «ديگر به جميع اقسام مى‌توانيد جواب بدهيد، و از هيچ امرى عاجز نيستيد».

7ـ فائدة فى كيفيّة تنعّم اهل الجنه وتألم اهل النار دائماً (9 پ ـ 97 پ)

(كلام ـ عربى)

از : شيخ احمد بن زين‌الدين احسائى

مختصرى است در چگونگى برخوردارى اهل بهشت از نعمتها هميشگى و رنج اهل دوزخ همواره.

آغاز : «اعلم انّه قد ثبت كما قرّرنا فى اجوبتنا انّ اهل النّار متألمون ابداً».

انجام : «و سميّت ضحاضيح النيران و الجنان بذلك، لأنّها يقع من نار او جنّة تأوى الأتباع».

8ـ جواب سؤال فتحعليشاه قاجار (97 پ ـ 104 پ)

(كلام ـ عربى)

از : شيخ احمد بن زين‌الدين احسائى

آيا پس از مرگ مؤمن، تنها روح وى به بهشت مى‌رود يا با صورت مثالى يا جسمانى و پاسخ را اوائل رمضان 1236 به پايان برده است.

آغاز : «الحمدللّه ربّ العالمين... حضرت الجناب العالى الشأن، الوثيق الأركان حاوى السلطنتين... فتحعلى شاه».

انجام : «الى هنا انتهى الجواب لخدمة الحضرة المحترمة مدّ اللّه ذلك الظلّ الظّليل على البلاد».

9ـ رسالة قطيفيّه (106 پ ـ 141 ر)

(كلام ـ عربى)

از : شيخ احمد بن زين‌الدين احسائى

پاسخ پرسشهاى است كه شيخ احمد بن شيخ صالح قطيفى در مسائل مختلف كلامى: مشيّت، وجه اختصاص اللّه و قدّوس و سبحان و... به خداوند وامتياز موجودات بوجود است يا بعدم و جز اينها.

آغاز : «الحمدللّه ربّ العالمين... انه قد ارسل الىّ الشيخ احمد... مسائل قد تصعّبت على الأذهان».

انجام : «فقال السّائل و لو بحجر؟ فقال

(عليه السلام)

: اما ترى الحجر الأسود؟ و اقول اللّهمّ لا تؤاخذنى بما يقولون...».

نسخ، عبداللّه در نجف اشرف، پيش از كتاب پنجم 1ـ فائدة در عدم قدرت بر اثبات نعت و صفت و... براى خدا 2ـ شبهه آكل و مأكول، و پس از ششم نامه (ظاهراً) سيّد كاظم رشتى به كريمخان كرمانى، درباره بازگشت به وطن و تدبير امور، آمده، عنوان ونشان شنگرف، هفتم صبح پنجشنبه يازدهم محرم، 1252. پس از هشتم جواب سؤال آخوند ملارشيد، عناوين نانوشته. پس از نهم جواب سؤال شيخ احمد بن صالح قطيفى از حقيقت عالم ذر و جز او آمده است. همه مجموعه از كتب شيخيه است.

جلد تيماج قهوه‌يى، ضربى بدون مقوّا.

143 گ، سطور مختلف، 16×5/21 سم.

* * *

مجموعه

1ـ ديوان فرّخى سيستانى(1 پ ـ 87 ر)

(ادب ـ فارسى)

از : حكيم ابوالحسن على بن جولوغ (429)

بشماره (245) مراجعه شود. نسخه حاضر گزيده‌ئى از آن و در حدود دو هزار و هشتصد بيت است.

2ـ منتخبى از اشعار شعراء نامدار (87 ر ـ 106 پ)

(ادب ـ فارسى)

از : احمد گلچين معانى

حدود دويست و هشتاد بيت غزل، رباعيات و جز آنها مى‌باشد كه از خود و شاعران گذشته و حال به اشاره (صاحب كتاب) دوست خود: عبدالحسين بيات بـرگزيده و روز جمعه نهم مرداد 1332 خورشيدى به پايان آورده و تقديم وى نموده است.

نام برخى از شاعران كه شعرشان آمده چنين است:

حكيم خاقانى، مغربى، سنائى، لاادرى، مصاحب نائينى، آذربيگدلى، حسين خوانسارى، فسونى تبريزى، جلال‌الدين بلخى، جمال اردستانى، مجدالدّين همگر شيرازى.

سيـد محمـد نجفى، احمد جام، جامى، اميرشاهى سبزوارى، حكيم انورى و جز اينان.

آغاز :

«چشم بر كار دولت دار چنان ----- كه غيوران بر اهل پرده خويش».

انجام:

«اوفتاد اندر ترازوى قضا ----- كاش مى‌گفتند چند ارزيد و رفت».

كتاب اول نستعليق خوش، دوّم خوب، گويا كاتب گرد آورنده باشد. جلد تيماج قهوه‌ئى روشن، ضربى، بى‌مقوا.

106 گ، 17 س، 14×21 سم.

مجموعه

1ـ خلاصة البحار (1 ر ـ 96 پ)

(حديث ـ عربى)

از : ؟

گزيده‌ئى است از جلد 15 (دوبرگ درباره ابتلاء مؤمن) و از جلد هفتم و هشتم بحارالأنوار مجلسى (1111) در فضائل و مناقب امامان

(عليهم السلام)

.

آغاز : «قال المجلسى قدّس اللّه روحه و نوّر ضريحه فى المجلد الخامس عشر من كتاب: «بحارالأنوار» فى بيان الايمان و الكفر».

انجام : «عن ابن عباس: انّ حمزة حين قتل يوم احد و عرف بقتله اميرالمؤمنين

(عليه السلام)

فقال: انا للّه و انا اليه راجعون، نزلت الّذين اذا اصابتهم مصيبة...».

2ـ تفسير العسكرى (98 پ ـ 190 پ)

(تفسير ـ عربى)

منسوب به امام حسن عسكرى

(عليه السلام)

تفسير مختصرى است از برخى آيات قرآن منسوب به حضرت امام حسن عسكرى

(عليه السلام)

(260). گويند بر ابويعقوب يوسف بن محمد بن زياد و ابوالحسن على بن محمّد بن سيار املاء فرموده است.

آغاز : «الحمدللّه ربّ العالمين... قال الشيخ ابوالفضل شاذان بن جبرئيل ابن اسماعيل القمى ادام اللّه تأييده».

انجام افتاده: «و انّ قتلته و اعوانهم و اشياعهم المقتدين بهم برآء من دين اللّه، انّ اللّه ليأمر ملائكته المقرّبين».

كتاب اوّل نستعليق، دوّم نسخ، نام كاتب و تاريخ كتابت ندارد، برخى از عناوين نانوشته. جلد تيماج مشگى، بى‌مقوّا كوچكتر از كتاب.

190 گ، سطور مختلف، 16×5/21 سم.

ذريعه 4/285. آقانجفى 2/71.

منابع و مآخذ

* آقا بزرگ تهرانى، محمّد محسن: الذّريعه الى تصانيف الشّيعه، 26 ج، بيروت، دارالأضواء، 6ـ1403 ق.

* آقا بزرگ تهرانى، محمّد محسن: نقباء البشر فى القرن الرّابع عشر، 4 ج، مشهد، دارالمرتضى 1404 ق.

* آقا بزرگ تهرانى، طبقات اعلام الشيعه فى القرن الخامس و السّادس، 4 ج، قم، مؤسسه مطبوعاتى اسماعيليان.

* ابراهيمى، ابوالقاسم خان: فهرست كتب مشايخ عظام، 2 ج، كرمان.

* استادى، رضا: فهرست نسخه‌هاى خطى كتابخانه مسجد اعظم، 1 ج، قم، 1365 ش.

* افندى، ميرزاعبداللّه: رياض العلماء، 6 ج، قم، نشركتابخانه مرعشى‌نجفى، 1401‌ق.

* انوار، سيد عبداللّه: فهرست نسخ خطى كتابخانه ملّى (جمهورى اسلامى)، 6‌‌ج، تهران، نشر كتابخانه ملّى (جمهورى اسلامى) 1365 ش.

* امين‌عاملى، سيد محسن: اعيان‌الشّيعه، 10ج، بيروت، دارالتعارف‌للمطبوعات،1403ق.

* امين عاملى، حسن: فهرست و مستدركات اعيان الشيعه ، 4 ج، بيروت، دارالتعارف للمطبوعات، 9ـ1403 ق.

* بامداد، مهدى: شرح حال رجال ايران در قرن 12 و 13 و 14 هجرى، تهران، كتابفروشى زوّار، 1363 ش.

* پاشا، اسماعيل: ايضاح المكنون فى الذّيل على كشف الظنون، 2 ج، تهران، مكتبة اسلاميّه و جعفرى تبريزى 1378 ق.

* حائرى، محمّدعلى: فهرست نسخه‌هاى عكسى، 2 ج، قم، كتابخانه مرعشى نجفى 1369ش.

* حاجى خليفه، مصطفى: كشف الظنون عن اسامى الكتب و الظنون، 2 ج، تهران، مكتبة اسلاميّه و جعفرى تبريزى 1378 ق.

* حجّتى، سيّد محمّد باقر: فهرست نسخه‌هاى خطى كتابخانه دانشكده الهيّات و معارف اسلامى، تهران، دانشگاه، 1345 ش.

* حسينى، سيد احمد: فهرست نسخه‌هاى خطى كتابخانه آية‌اللّه مرعشى نجفى و راهنما، 25 ج، قم، كتابخانه مرعشى نجفى، 73ـ1354 ش.

* حسينى، سيد احمد: مؤلفات الزيديه، 3 ج، قم، كتابخانه مرعشى نجفى، 1413 ق.

* حسينى، سيداحمد: فهرست نسخه‌هاى‌خطى كتابخانه آية‌اللّه‌گلپايگانى، 3ج، قم، 1357.

* دانش‌پژوه، محمدتقى: فهرست نسخ خطى كتابخانه آستانه مقدّسه قم، تهران، نشر آستانه مقدّسه قم.

* درگاهى، حسين: كتابشناسى مجلسى 1 ج، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، 1370 ش.

* زركلى، خيرالدين: الاعلام، 8 ج، بيروت، دارالعلم للملايين 1989 م.

* سركيس، يوسف اليان: معجم المطبوات العربيّة و المعرّبه، 2 ج، قم، كتابخانه مرعشى نجفى، 1410.

* سمرقندى، دولتشاه: تذكرة الشعراء، 1 ج، تهران، كتابفروشى بارانى، 1337 ش.

* سهيلى خوانسارى، احمد: فهرست كتابهاى خطّى كتابخانه ملّى ملك، 6 ج، تهران، نشر هنر، 66ـ1352 ش.

* شيرازى، ابن يوسف: فهرست كتابخانه مدرسه عالى سپهسالار (شهيد مطهرى) 1 ج، تهران، دانشكده معقول و منقول، 15ـ1313 ش.

* شيروانى، محمّد: نسخه‌هاى خطى كتابخانه وزيرى يزد، 5 ج، تهران، انجمن آثار ملّى، 58ـ1350 ش.

* صفائى، سيد احمد: كشف الاستار، 3 ج، مؤسسه آل‌البيت، 1409 ق.

* فنديك، ادوارد: اكتفاء القنوع ممّا هو مطبوع، 1 ج، قم، كتابخانه مرعشى نجفى، 1409 ق.

* كحّاله، عمررضا: معجم المؤلفين، 15 ج، دمشق، مطبعة التّرقّى ، 81 ـ 1376 ق.

* كنتورى، سيد اعجاز حسين: كشف الحجب و الأستار، 1 ج، قم، كتابخانه مرعشى نجفى، 1409 ق.

* مدرّس، محمّدعلى: ريحانة الأدب، 8 ج، تهران، كتابفروشى خيّام، 1369 ش.

* مشار، خانبابا: فهرست كتابهاى چاپى فارسى، 5 ج، تهران، مؤلف، 55ـ1350 ش.

* مشار، خانبابا: مؤلفين كتب چاپى فارسى و عربى، 6 ج، تهران، مؤلف، 44ـ1340‌ش.

* منزوى ـ احمد: فهرست نسخه‌هاى خطى كتابخانه گنج‌بخش، 4 ج، اسلام‌آباد (پاكستان) ، مركز تحقيقات فارسى ايران و پاكستان، 1357 ش.

* منزوى، احمد: فهرست نسخه‌هاى خطى فارسى، 7 ج، تهران، مؤسّسه فرهنگى منطقه‌ئى، 1348 ش.

و اللّه ولىّ الاعانة و التّوفيق و بيده ازمّة التّحقيق.

back pagefehrest page 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation