به غير او نياموخت . علی ( ع ) در نهج البلاغه ( در جاهای ديگر هم نظيراين عبارت زياد است ) میفرمايد من با پيغمبر در حرا بودم ( بچه بودهاند) صدای ناله دردناكی را شنيدم . گفتم يا رسول الله ! من صدای ناله شيطانرا در وقتی كه وحی بر تو نازل شد شنيدم . به من فرمود : « يا علی ! انكتسمع ما اسمع و تری ما اری و لكنك لست بنبی » ( 1 ) . اگر در همانجاكنار علی ( ع ) فرد ديگری هم بود ، آن صدا را نمیشنيد چون آن شنيدن ،شنيدن صدايی نبوده كه در فضا پخش شود كه بگوئيم هر كس گوش میداشتمیشنيد . آن ، سمع و حس و بينش ديگری است . حديث ثقلين و مسئله عصمت ائمه عليهم السلام اساس مسئله در باب امامت آن جنبه معنوی است . امامان يعنیانسانهايی معنوی مادون پيغمبر كه از طريقی معنوی اسلام را میدانند ومیشناسند و مانند پيغمبر ، معصوم از خطا و لغزش و گناهند . امام ، مرجعقاطعی است كه اگر جملهای از او بشنويد نه احتمال خطا در آن میدهيد و نهاحتمال انحراف عمدی كه اسمش میشود عصمت . آنوقت شيعه میگويد اينكهپيغمبر ( ص ) فرمود : « انی تاريك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتی »( 2 ) من بعد از خود دو شیء وزين باقی میگذارم ، قرآن و عترت خودم ، نصدر چنين مطلبی است . اما آيا پيغمبر چنين چيزی گفته يا نگفته ؟ قابل انكار نيست . اينحديث ، حديثی نيست كه فقط شيعه روايت كرده باشد بلكه حديثی است كهحتی اهل تسنن از شيعه بيشتر روايتپاورقی : 1 - نهج البلاغه ، خطبه . 192 2 - صحيح مسلم ، جزء هفتم صفحه . 122 |