میپذيريم و نه از ديگران انتظار داريم كه به نام مصلحت و به خاطر اتحاداسلامی از يك اصل از اصول خود دست بردارند . آنچه ما انتظار و آرزوداريم اينست كه محيط حسن تفاهم به وجود آيد تا ما كه از خود اصول وفروعی داريم ، فقه و حديث و كلام و فلسفه و تفسير و ادبيات داريمبتوانيم كالای خود را به عنوان بهترين كالا عرضه بداريم تا شيعه بيش ازاين در حال انزوا بسر نبرد و بازارهای مهم جهان اسلامی به روی كالای نفيسمعارف اسلامی شيعی بسته نباشد . اخذ مشتركات اسلامی و طرد مختصات هر فرقهای نوعی خرق اجماع مركب استو محصول آن چيزی است كه قطعا غير از اسلام واقعی است ، زيرا بالاخرهمختصات يكی از فرق جزء متن اسلام است و اسلام مجرد از همه اين مشخصات ومميزات و مختصات وجود ندارد . گذشته از همه اينها ، طراحان فكر عالی اتحاد اسلامی كه در عصر ما مرحومآية الله العظمی بروجردی قدس الله سره در شيعه و علامه شيخ عبدالمجيدسليم و علامه شيخ محمود شلتوت در اهل تسنن در رأس آن قرار داشتند ، چنانطرحی را در نظر نداشتند . آنچه آن بزرگان در نظر داشتند اين بود كهفرقههای اسلامی در عين اختلافاتی كه در كلام و فقه و غيره باهم دارند بهواسطه مشتركات بيشتری كه در ميان آنها هست میتوانند در مقابل دشمنانخطرناك اسلام دست برادری بدهند و جبهه واحدی تشكيل دهند . اين بزرگانهرگز در صدد طرح وحدت مذهبی تحت عنوان وحدت اسلامی كه هيچگاه عملینيست نبودند . در اصطلاحات معمولی عرف ، فرق است ميان حزب واحد و |