بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ایام در نگاه امام (قدس سره ), مرکز تحقیقات اسلامى سپاه   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     NEGH0001 -
     NEGH0002 -
     NEGH0003 -
     NEGH0004 -
     NEGH0005 -
     NEGH0006 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

31 شهريور
هفته دفاع مقدس
رژيم بعثى عراق با تصميم و طرح قبلى و با هدف بر انداختن نظام نو پاى جمهورىاسلامى ايران با حمايت هاى پنهان و آشكار استكبار جهانى بويژه آمريكا در 31 شهريور1359 تهاجم گسترده اى را عليه ايران آغاز كرد هشتسال دفاع مقدس حديث ماندگار پايدارى ، دلاورى و فداكارى ملتى است كه در راه دفاعاز كيان مكتب ، انقلاب و ميهن اسلامى خويش قله هاى بلند رشادت و شهادت را در نورديد ودشمن را در رسيدن به اهداف خود ناكام كرد و سرانجام دبيركل سازمان ملل متحد در 18 آذر 1370 عراق را آغازگر جنگ معرفى كرد.
# هر چه از اين جنگ ناخواسته تحميلى مى گذرد،قدرت اسلام و جمهورى اسلامى و قواىنظامى و انتظامى ايران و پايدارى ملت متعهد آشكارتر و افزون تر مى گردد و رسوائىجهانخواران و وابستگان و پيوستگان به آنان بيشتر و واضح تر مى شود.
صحيفه نور جلد 17، ص 32
# اينجانب كه به نويسندگان و گويندگان وتحليل گران و هنرمندان و نقاشان و همه و همه پيشنهاد مى كنم تا هميشه و بخصوص دراين هفته آنچه در توان دارند در طبق اخلاص گذاشته و تقديم به اين سلحشوران عظمتآفرين و ملت ايران و اسلام بزرگ نمايند،براى آن است كه به گوشه اى از وظيفهاسلامى ، انسانى ،ملى ، ميهنى هر چند كوچك خودعمل نمايند.
صحيفه نور جلد 18،ص 123
# هر روز ما در جنگ بركتى داشته ايم كه در همه صحنه ها از آن بهره جسته ايم :
# ما انقلابمان را در جنگ به جهان صادر نموده ايم .
# مامظلوميت خيوش و ستم متجاوزان را در جنگ ثابت نموده ايم .
# ما در جنگ پرده از چهره تزوير جهانخواران كنار زديم .
# ما در جنگ دوستان و دشمنانمان را شناخته ايم .
# ما در جنگ به اين نتيجه رسيده ايم بايد روى پاى خودمان بايستيم .
# ما در جنگ ابهت دو ابر قدرت شرق و غرب را شكستيم .
# ما در جنگ ريشه هاى انقلاب پربار اسلامى مان را محكم كرديم .
# ما در جنگ حس برادرى و وطن دوستى را در نهاد يكايك مردمان باور كرديم .
# ما در جنگ به مردم جهادن و خصوصا مردم منطقه نشان داديم كه عليه تمامى قدرت ها وابرقدرتها ساليان سال مى توان مبارزه كرد.
# از همه اينها مهمتر استمرا روح اسلام انقلابى در پرتو جنگ تحقق يافت .
# جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنى نيست .
# جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ ايمان و رذالت بود و اين جنگ از آدم تا ختمزندگى وجود دارد .
صحيفه نور جلد 21، ص 94
# صداى اسلام خواهى آفريقا از جنگ 8 ساله ماست .
# علاقه به اسلام شناسى مردم در آمريكا و اروپا و آسيا و آفريقا يعنى دركل جهان از جنگ هشت ساله ماست .
# ...ما در جنگ براى يك لحظه نادم و پشيمان از عملكرد خود نيستيم .
# راستى مگر فراموش كرده ايم كه ما براى اداى تكليف جنگيده ايم و نتيجه فرع آن بودهاست .
صحيفه نور جلد 21، ص 94 - 95
# ما افتخار مى كنيم كه در اين نبرد طولانى و نابرابر، فقط با تكيه بر سلاح ايمانو توكل بر خداى بزرگ و دعاى بقية الله - عجل الله تعالى فرجه - و اعتماد به نفس وهمت دلاورمردان و شيرزنان صحنه كارزار، به پيروزى رسيده ايم و خدا را سپاس مىگزاريم كه منت هيچ قدرت و كشور و ابر قدرتى در جنگ بر گردن ما نيست .
صحيفه نور جلد 2، ص 119
5 مهر
شكست حصر آبادان
به دنبال صدور فرمان امام خمينى (ره ) در چهاردهم آبان 1359 مبنى بر (شكستن حصرآبادن )، فرماندهان سپاه اسلام طرح عمليات ثامن الائمه را پى ريزى و در تاريخپنجم مهر 1360 ساعت 1 بامدا حمله گسترده اى را آغاز نمودند.آنان بعد از 42 ساعتپيكار قهرمانانه ، شهر مقاوم آبادان را بعد از گذشت قريبيكسال به طور كامل از محاصره خارج كردند.
# من منتظرم كه اين حصر آبادان از بين برود و هشدار مى دهم به پاسداران ،
قواى انتظامى و فرماندهان قواى انتظامى كه بايد اين حصر شكسته شود، مسامحه نشوددر آن ، حتما بايد شكسته بشود.
# ...نيروهاى مردمى و عشاير شجاع دلير كه در شكستن حصر آبادان تا شكستن دژ محكمخرمشهر، تا فتح بزرگ محرم نقش اساسى داشتند و به صورت حريف ستمگر...آنچنانسيلى زدند كه داغ رسوايى آن بر جبهه صداميان در تاريخ خواهد ماند.
صحيفه نور جلد 17،ص 125
7 مهر
شهادت حجة الاسلام هاشمى نژاد
حجة الاسلام سيد عبدالكريم هاشمى نژاد، شاگرد و يار حضرت اما در دوران مبارزه ، كهساليان متمادى را در حبس ها و تبعيدها سپرى كرده بود،پس از پيروزى انقلاب در هفتم مهرماه 1360 در ساختمان حزب جمهورى اسلامى مشهد، پس از پايان كلاس درس با انفجارنارنجك بدست نافقى شقى به شهادت رسيد.
# شهيد هاشمى نژاد كه من از نزديك با او آشنابودم وخصال و تعهد آن شهيد را لمس كرده بودم و مراتبفضل و مجاهدت آن بر اشخاصى كه او را مى شناسند پوشيده نيست .
صحيفه نور جلد 15،ص 167
# تبريك هم به آنها مى گويم كه يك همچو افراد متعهد، عالم ، گوينده و مجاهدت تسليممى كنند و تقديم مى كنند و براى اسلام و براى پيشرفت احكام اسلام .
صحيفه نور جلد 15،ص 168
7 مهر
شهادت سرداران جنگ در سانحه هوايى
بعد از عمليات ثامن الائمه ، 5 تن از فرماندهان عالى رتبه ارتش و سپاه ، جهت تقديمگزارش به امام خمينى (ره ) با يك فروند هواپيماى سى - 130 از اهواز عازم تهران مىشوند.اين هواپيما كه حامل 40 نفر سرنشين و 27 مجروح و 32 نفر شهيد بود، روز سهشنبه 7 مهر ماه در كهريزك دچار سانحه شد و در نتيجه اكثر سرنشينان آن و از جمله 5 تناز فرماندهان عالى رتبه سپاه اسلام (فلاحى - كلاهدوز - نامجو - فكورى و جهان آرا)به شهادت رسيدند.
# اينان خدمتگزاران رشيد و متعهدى بودند كه در انقلاب و پس از پيروزى انقلاب باسرافرازى و شجاعت در راه هدف و در حال خدمت به ميهن اسلامى به جوار رحمت حق تعالىشتافتند.
# اميد است كه پس از پيروزى شرافت آفرين براى ملت و پس از زحمات طاقت فرسا درراه هدف و عقيده رو سفيد و سرفراز به پيشگاه مقدس ربونى وارد و مورد رحمت خاصهواقع شوند.
# و چه سعادتمند بودند اين شهيدان كه دين خود را به اسلام و ملت شريف ايران ادا نمودهو به جايگاه مجاهدان و شهداى اسلام شتافتند.
صحيفه نور جلد 15 ،ص 171
13 مهر
هجرت امام خمينى (ره )از عراق به پاريس
به دنبال اعزام هياءتى از سوى رژيم شاه به عراق و توافق دو كشور در محدود ساختنفعاليتهاى حضرت امام (ره ) معظم له تصميم به ترك عراق گرفتند. ابتدا قصد داشتنداز طريق كويت راهى سوريه شوند اما به علت مخالفت كويت ، فرانسه را انتخاب كرده ودر 13 مهر 1357 وارد نوفل لو شاتو در حومه پاريس شدند. حضور رهبر انقلاب درقلب اروپا در معرفى چهره تابناك انقلاب اسلامى در جهان ، بسيار مؤ ثر واقع شد.
# اكنون كه من به ناچار بايد ترك جوار مولى امير المؤ منين (ع ) را نمايم و در كشورهاىاسلامى ، دست خود را براى خدمت به شما ملت محروم كه مورد هجوم همه جانبه اجانب ووابستگان به آنان هستيد، باز نمى بينم و از ورود به كويت با داشتن اجازه ، ممانعت نمودهاند، به سوى فرانسه پرواز مى كنم .
صحيفه نور جلد 2، ص 111
# من هم يك تعهداتى با اسلام دارم و با ملت ايران ، من هم نمى توانم از تعهداتم دستبردارم .
صحيفه نور جلد 2،ص 145
# بعضى ها ادعا كرده اند كه رفتن من به پاريس به وسيله آنان بوده . اين دروغ است . منپس از برگرداندنم از كويت با مشورت احمد، پاريس را انتخاب نمودم ، زيرا دركشورهاى اسلامى احتمال راه ندادن بود. آنان تحت نفوذ شاه بودند ولى پاريس ايناحتمال نبود.
صحيفه نور جلد 21، ص 206
# عراق تحت فشار شاه مرا در فشار قرار داد و من وظيفه شرعى و الهى خود ديدم كهبراى انجام مبارزات خود بناچار آن كشور را ترك كنم . در فرانسه موقتا مى باشم ومكان هم براى من مطرح نيست .
صحيفه نور جلد 3، ص 161
17 مهر
تنفيذ رياست جمهورى آية الله خامنه اى
با انتخاب شايسته حضرت آية الله خامنه اى از سوى ملت بزرگ ايران ، حضرت امامخمينى (ره ) در دوره اول در 17 مهر 1360 و در دوره دوم در 13 مرداد 1364 آراى ملت راتنفيذ و ايشان را به رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب كردند.
# اينجانب به پيروى از ملت عظيم الشاءن و با اطلاع از مقام و مرتبت متفكر و دانشمندمحترم جناب حجت الاسلام آقاى سيد على خامنه اى ايده الله تعالى راءى ملت را تنفيذ وايشان را به سمت رياست جمهورى اسلامى ايران منصوب نمودم .
صحيفه نور جلد 15، ص 179
# ايشان به همان نحو كه تاكنون خدمتگزار اسلام و ملت و طرفدار قشر مستضعف و بهحكم قرآن كريم (( اشداء على الكفار رحماء بينهم )) بوده اند از اين پس نيز بههمان تعهد باقى باشند.
صحيفه نور جلد 15، ص 180- 179
# (ملت ايران ) فردى شريف از سلاله پيامبران را براى خدمت به اسلام و ايران ومسلمانان و ملت برگزيد و اين مسؤ وليت سنگين را بر عهده كسى گذاشت كه چهارسال در اين مقام ، صادقانه و با تعهد و روشن بينى به ملت و اسلام و ايران خدمت نمود،و اين ، پس از خدماتى بود كه قبل و بعد از انقلاب انجام داده بود.
صحيفه نور جلد 19،ص 221
# خداوند متعال بر ما منت نهاد كه افكار عمومى را براى انتخاب رئيس ‍ جمهورى متعهد ومبارز، در خط مستقيم اسلام و عالم به دين و سياست هدايت فرمود.
صحيفه نور جلد 15،ص 179
# بحمدالله تعالى با تاءييدات خداوند متعالجل و علا و دعاى خير حضرت ولى الله الاعظم روحى لمقدمه الفداء، چهارسال رياست جمهورى اسلامى با خير و سلامت و قدرت و عظمت سپرى شد.
23 مهر
شهادت آية الله اشرفى اصفهانى
آية ا... عطاءالله اشرفى اصفهانى ، نماينده حضرت امام (ره ) و امام جمعه كرمانشاه درروز جمعه 23 مهر ماه 1361 پس از ايراد خطبهاول نماز جمعه ، بر اثر انفجار نارنجك توسط منافقينكوردل ، به ملكوت اعلى پيوست . ايشان چهارمين شهيد محراب مى باشند.
# چه سعادتمند و خوشبختند آنان كه به دنيا و رخارف آن پشت پا زده و عمرى را به زهدو تقوا گذرانده و آخرين درجات سعادت را در محراب عبادت و در اقامه جمعه با دست يكىاز منافقين و منحرفين شقى ، فائز و به والاترين شهيد محراب كه به دست خيانتكاراشقى الاشقيا به ملاء اعلا شتافت ، ملحق شدند.
# اينجانب يكى از ارادتمندان اين شخص والا مقام بوده و هستم .
# (او را) به صفاى نفس و آرامش روح و اطمينان قلب و خالى از هواهاى نفسانى و تارك هواو مطيع امر مولا و جامع علم مفيد و عمل صالح مى شناسم .
صحيفه نور جلد 17، ص 56
1 آبان
شهادت آية الله حاج سيد مصطفى خمينى
آية الله حاج سيد مصطفى خمينى فرزند ارشد امامراحل كه به همراه پدر بزرگوارشان به حالت تبعيد در نجف بسر مى برد، در نيمه شباول آبان 1356 به شكل مرموزانه اى در منزلش به شهادت رسيد. در بزرگداشتشهادت ايشان ، تظاهراتى در قم برگزار شد كه منجر به شروع نهضت درسال 576 گرديد.
# خدا شاهد است مصطفاى من تنها آن نبود كه سالش نزديك است بلكه همه به خاك و خونكشيده هاى حادثه شوال (17شهريور57) مصطفاى من بوده اند.
صحيفه نور جلد 2، ص 102
# اينطور قضايا مهم نيست خيلى ، پيش مى آيد، براى همه مردم پيش ‍ مى آيد و خداوندتبارك و تعالى الطافى دارد به ظاهر و الطافى خفيه .
صحيفه نور جلد 1،ص 255
8 آبان
شهادت محمد حسين فهميده
محمد حسين فهميده نوجوان 13 ساله بسيجى كه در هشتم آبان ماه 1359 در جبهه خرمشهر،چند نارنجك به كمر بسته و براى جلوگيرى از تهاجم دشمن ، خود را به زير تانكانداخت و پس از انهدام آن ، خود نيز به شهادت رسيد. امام بزرگوار از اين نوجوان بهعنوان رهبر ياد كرده اند.
# رهبر ما آن طفل دوازده ساله اى است كه با قلب كوچك خود كه ارزشش از صدها زبان وقلم ما بزرگتر است با نارنجك خود را زير تانك دشمن انداخت و آن را منهدم نمود و خودنيز شربت شهادت نوشيد.
صحيفه نور جلد 14،ص 60
# حضرت امام ره درباره نوجوانى ديگر در حادثه 17 شهريور 1357 مى فرمايد:
# يك كسى كه براى من نقل كرد گفت من خودم ديدم كه يك بچه ده ، دوازده ساله (يك همچوچيزى ) سوار موتور سيكلت بود و رفت طرف تانك ، تانك هم او را زير گرفت از بينبرد اما يك همچو روحيه اى پيدا شده بود كه بچه دوازده ساله هم حمله به تانك مى كندبا دست خالى و هيچى .
صحيفه نور جلد 9،ص 65
13 آبان
تبعيد حضرت امام (ره ) به تركيه
چند روزى پس از نطق تاريخى امام (ره ) درباره مفاسد كاپيوتولاسيون ، صدها كماندوبه همراه مزدوران ساواك ، در 13 آبان 43 از بام و ديوار واردمنزل امام شدند و شبانه ايشان رابه تهران منتقل كرند و با يك هواپيماى نظامى بهتركيه تبعيد نمودند.
# در اين مدت طولانى كه به جرم مخالفت با مصونيت آمريكايى ها كه اساساستقلال كشور را در هم شكست ، از وطن دور هستم و بر خلاف قانون شرع و قانون اساسىدر تبعيد به سر مى برم ، مراقب مصيبت هايى كه به ملت مظلوم بى پناه ايران وارد مىشود، بوده ام و از آنچه به اين ملت اصيل از ظلم دستگاه جبار مى گذرد و بيس مطلع شده ورنج برده ام .
صحيفه نور جلد 1، ص 133
# پانزده سال قبل كه شاه قصد داشت به دستور آمريكا لايحه مصوينت مستشارانآمريكايى رابه تصويب مجلسين برساند، من اين خيانت شاه را نسبت به ملت ايران ، درطى يك سخنرانى و صدور يك اعلاميه محكوم نمودم و ملت ايران را از اين سياست استعمارىآمريكا مطلع ساختم كه پس از چند روز مرا از اين پس از آنكه شبانه به منزلم در قم حملهكردند، دستگير و سپس به تركيه تبعيد نمودند.
صحيفه نور جلد 4، ص 23
13 آبان
تسخير انقلابى لانه جاسوسى آمريكا
از آنجا كه سفارت آمريكا در تهران به لانه جاسوسى و توطئه عليه نظام جمهورىاسلامى تبديل شده بود، دانشجويان پيرو خط امام در 13 آبان 1358، سفارت رااشغال كرده و 53 جاسوس به ظاهر ديپلمات را به مدت 444 روز گروگان گرفتند.اينحركت انقلابى ابهت ظاهرى استعمار آمريكا در بين ملت هاى دنيا را در هم شكست . دولتموقت پس از اين اقدام ، استعفا كرد.
# مركز توطئه و جاسوسى به اسم سفارت آمريكا و اشخاصى كه در آن بر ضد نهضتاسلامى ما توطئه نموده اند، از احترام سياسى بين المللى برخوردار نيستند.
صحيفه نور جلد 10، ص 195
# مركز فساد آمريكا را جوان ها گرفته اند و آمريكائى هايى هم كه در آنجابودندگرفتند و آن لانه فساد را به دست آوردند و آمريكا هم هيچ غلطى نمى تواند بكند و جوانها مطمئن باشند كه آمريكا هيچ غلطى نمى تواند بكند.
صحيفه نور جلد 10، ص 149
# ما مدعى هستيم اينجا سفارتخانه نيست ، اصلش قضيه سفارت در كار نبوده و ما مدعىهستيم اين آدمهايى كه در اينجا بودند اينها اجزاء سفارتخانه نبودند، به اسمسفارتخانه شما (آمريكا) يك چيزى درست كرديد كه لانه جاسوسى است .
صحيفه نور جلد 10 ص 15
# سفارتخانه ها حق ندارند كه تفنگدار وارد كنند و اينها تفنگدارها در آنجا داشتند...سفارتخانه ها حق ندارند كه جاسوسى كنند، توطئه بكنند و اينها جاسوسى مى كردند .
صحيفه نور جلد 1، ص 162
# ما شعار مرگ بر آمريكا را در عمل جوانان پر شور و قهرمانان و مسلمانان در تسخيرلانه فساد و جاسوسى آمريكا تماشا كرده ايم . ما همه شعارهايمان را باعمل محك زده ايم .
ج 21، ص 95
13 آبان
روز دانش آموز
صبح روز 13 آبان 1357، كه صدها دانش آموز و دانشجو درمقابل دانشگاه تهران تجمع كرده بودند، با گلوله هاى مزدوران شاه به خاك و خونغلطيدند و 56 شهيد و صدها مجروح تقديم انقلاب اسلامى كردند. لذا اين را روز دانش آموزنام نهادند با خاطره شهداى دانش آموز زنده نگهداشته شود.
# شما جوانهاى محصل ، ساير جوانها اميد من هستيد، نويد من هستيد، اميد من به شما تودهجوان است ، به شما توده محصل است .
صحيفه نور جلد 5، ص 179
من اميد اين را دارم كه مقدرات مملكت بعد از اين به دست شما عزيزان بيفتد و مملكت ما شماعزيزان حفظ كنيد .
صحيفه نور جلد 5، ص 159
# من اميد آن را دارم كه شماها با علم و عمل و تهذيب نفس ، با علم وعمل صالح ، بر مشكلات خودتان غلبه كنيد.
صحيفه نور جلد 5، ص 179
# فرزندان عزيزم ، ديگر اين شمائيد كه بايد هر چه بيشتر كوشش كنيد تانهال آزادى و استقلال كشور را آبيارى كنيد.
صحيفه نور جلد 5، ص 95
# فرداى شما فرداى دشوارى است كه اگر مجهز به علم و تقوا و شعور انقلابى -اسلامى شديد پيروزيتان حتمى است .
صحيفه نور جلد 5،ص 98
# با پاكسازى آموزش و پرورش از آثار فرهنگ استعمارى ، محيطى بوجود آوريد كهاطفال ما را شير بچگانى كه هميشه پشت جبهه مقاومت عليه آمريكا و صهيونيست و سايرچپاولگرهاى شرق و غرب نشسته اند، تربيت كنيد.
صحيفه نور جلد 5، ص 100
# شما جوانان كه اميد من هستيد و نويد من هستيد، كوشش كنيد و وحدت كلمه خود را حفظ كنيد.
صحيفه نور جلد 15، ص 18
# مطمئن باشيد كه خمينى تا قطع ريشه هاى استعمارى چپ و راست همسنگر شماست ...منچشم اميدم به شماست .
5، ص 1
5 آذر
روز بسيج
روز پنجم آذر ماه 1358 با فرمان حضرت امام (ره ) بسيج مستضعفين حيات خود را آغازكرد. بسيج وظيفه جذب ، آموزش وسازماندهى مردمى را عهده دار شد و پايه هاى يك ارتشمردمى را بنيان نهاد. بسيج همواره در زمان جنگ و صلح در خدمت آرمانهاى رهبرى و انقلاببوده و به عنوان يك فرهنگ در بين ملت ما، ياد نيك دارد.
# بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پرثمرى است كه شكوفه هاى آن بوى بهاروصل وطراوت يقين حديث عشق مى دهد.
# بسيج مدرسه عشق و مكتب شاهدان و شهيدان گمنامى است كه پيروانش بر گلدسته هاىرفيع آن ، اذان شهادت و رشادت سر داده اند.
# بسيج ميقات پا برهنگان و معراج انديشه پاك اسلامى است كه تربيت يافتگان آن نامو نشان در گمنامى و بى نشانى گرفته اند.
# بيسج لشكر مخلص خداست كه دفتر تشكل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضانموده اند.
# من همواره هب خلوص و صفاى بسيجيان غبطه مى خورم و از خدا مى خواهم تا با بسيجيانممحشور گرداند چرا كه در اين دنيا افتخارم اين است كه خود بسيجى ام .
# اگر بر كشورى نداى دلنشين تفكر بسيجى طنين اندازد، چشم طمع دشمنان وجهانخواران از آن دور خواهد گرديد و الا هر لحظه بايد منتظر حادثه باشيم .
# من دست يكايك شما پيشگامان رهيى را مى بوسم و مى دانم كه اگر مسؤ ولين نظاماسلامى از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهى خواهند سوخت .
# حقيقتا اگر بخواهيم مصداق كاملى از ايثار و خلوص و فداكارى و عشق به ذات مقدس حقواسلام را اراده دهيم ، چه كسى سزاوارتر از بسيج و بسيجيان خواهند بود.
صحيفه نور جلد 21،ص 52
7 آذر
روز نيروى دريايى
در هفتم آذر ماه 1359، حماسه آفرينان ناوچه موشك تانداز پيكان ، پس از جنگىنابرابر با دشمن بعثى ، هدف چند موشك قرار گرفتند و دردل آبهاى گرم و نيلگون خليج فارس جاى گرفتند.از آن پس با تاءييد حضرت امام ،در گراميداشت رشادتهاى همه دريادلان شهيد، اين روز، روز نيروى دريايى نام نهاده شد.
# نيروى دريايى نيز همچو ساير نيروها بحمدالله در آبهاى خليج فارس ‍ و مرزهاىآبى كشور در عرصه دفاع مقدس از كشور اسلامى مان چون نگينى درخشنده است و برعرشه كشتى افتخار و صلابت خود استوار ايستاده است .
# رويارويى آنان با نيروى دريايى دشمن و آن همه افتخارات رزم و رشادت و شهادتونيز كنترل و بارزسى كشتى ها در خليج فارس و تنگه هرمز و مهمتر ار همه نبردقهرمانانه آنان در برابر آمريكاى متجاوز وحضور جدى آنان در آب هاى بين المللى نشانهاقتدار و اعتبار اين نيروى بزرگ و سرافراز است .
صحيفه نور جلد 21 ص 118
7 آذر
فتح بستان
عمليات پيروز (طريق القدس ) در 7 آذر 1360 در منطقه بستان باهدف آزادسازى اينشهر از لوث كفار بعثى انجام شد.رزمندگان اسلام موفق شدند 250 كيلومتر مربع ازمناطق اشغالى ميهن اسلامى را آزاد سازند و پيروزى بزرگى را در جنگ رقم بزنند. امامخمينى از اين عمليات به (فتح الفتوح ) ياد كردند.
# آنچه براى اينجانب غرورانگيز و افتخار آفرين است روحيه بزرگ و قلوب سرشار ازايمان و اخلاص و روح شهادت طلبى اين عزيزان كه سربازان حقيقى ولى الله الاعظمارواحنافداه هستند مى باشد و اين فتح الفتوح .
صحيفه نور جلد 15،ص 235
# مبارك باد بر كشور عزيز ايران و بر ملت شريف ، رزمندگانى چنين قدرتمند وعاشقانى چنين محو جمال ازلى و سربازانى چنين دلباخته دوست كه شهادت را آرزوىنهايى خود و جانبازى در راه محبوب را آرمان اصيل خويش مى دانند.
صحيفه نور جلد 15، ص 235
10 آذر
شهادت آية الله مدرس
آيت الله سيد حسن مدرس ، از علماى مبارز و آزاديخواه و نماينده مجلس شوراى ملى از دورهسوم تا ششم ، هموار از سنگر مجلس و روحانيت با استبداد رضاخانى در ستيز بود.رضاخان ، مدرس را در مهرماه 1307 به خواف تبعيد كرد و در دهم آذر 1316، گروهى راماءمور كرد تا پس از مسموم كردن ايشان ، با عمامه اش او را به شهادت برسانند.آنهاپس از اين جنايت ، پيكر پاك شهيد مدرس را مخفيانه در كاشمر به خاك سپردند.
# مدرس مردى بود كه با منطق قوى و اطلاعات خوب و شجاعت و همه اينها موصوف بود.
صحيفه نور جلد 3، 342
# يك آدم اگر موافق تعليم قرآن درست شود يك وقت مى بيند كه يك مدرس از كار در مىآيد كه يك مدرس مثل يك گروه است ، جلوى قدرت رضاخان آن قدرت شيطانى مى ايستد.
صحيفه نور جلد 6 ،ص 231
# مجاهدى عظيم الشاءن و متعهدى برومند و عالم بزرگوارى كه در دوران اختناقرضاخانى مى زيست .
# زمانى كه قلمها شكسته و زبان ها بسته و گلوله فشرده بود او از اظهار حق وابطال باطل دريغ نمى كرد.
# اين عالم ضعيف الجثه با جسمى نجيف و روحى بزرگ و شاداب از ايمان و صفا و حقيقت وزبانى چون حيدر كرار، رويازويشان ايستاد و فرياد كشيد و حق را گفت و جنايات راآشكار كرد و مجال را بر رضاخان كذايى تنگ و روزگارشان را سياه كرد و عاقبت جانطاهر خود را در راه اسلام عزيز و ملت شريف نثار كرد.
# شهيد بزرگ ما مرحوم مدرس كه القاب براى او كوتاه و كوچك است ستاره درخشانىبود بر تارك كشورى كه از ظلم و جور رضاشاهى تاريك مى نمود.
# ملت ما مرهون خدمات و فداكارى هاى اوست و اينك كه با سربلندى از بين ما رفتهبرماست كه ابعاد روحى و بينش سياسى و اعتقادى او را هر چه بهتر بشناسيم وبشناسانيم .
صحيفه نور جلد 19،ص 66
10 آذر
روز مجلس
مجلس شوراى اسلامى متشكل از نمايندگان منتخب مردم مسؤ وليت قانونگذارى و نظارت برحسن اجراى قانون را بر عهده دارد مصوبات مجلس پس از تاءييد شوراى نگهبان براىاجرا به قواى مجريه و قضائيه ابلاغ مى گردد.به منظور گرامى داشت ياد شهيد آيتالله سيد حسن مدرس دهم آذر به نام روز مجلس نامگذارى شده است .
# اين مجلس ما حصل خون يك جمعيتى است كه وفادار به اسلام بودند...اين مجلس فراهمآمدهاز الله اكبرهاى مردم است .
14، ص 293
# اين مجلسى است كه بايد سياست (نه شرقى و نه غربى ) را در جهان دو قطبىاجرا كند و احكام سياسى و اجتماعى و اقتصادى و فرهنگى اسلام را كه به طاق فراموشىسپرده شده بود و قرن ها منزوى بود به صحنه آورد.
صحيفه نور جلد 19، ص 3
# آنچه را مجلس شوراى اسلامى تصويب نموده و به تاءييد شوراى نگهبان رسيده ، همشرعى است و هم قانونى مى باشد.
صحيفه نور جلد 17،ص 187
# من متواضعانه از شما مى خواهم ...اشخاصى اسلامى ، متعهد غير منحرف از صراط مستقيمالهى را در نظر بگيريد و سرنوشت اسلام و كشور خود را به دست كسانى دهيد كه بهاسلام و جمهورى اسلامى و قانون اساسى معتقد و نسبت به احكام نورانى الهى معتقدباشند و منفعت خود را بر مصلحت كشور مقدم ندارند.
صحيفه نور جلد 11،ص 269
# افرادى را انتخاب كنيد كه متعهد به اسلام ، شرقى و غربى نباشند، بر صراط مستقيمانسانيت و اسلاميت باشند.
صحيفه نور جلد 11، ص 284
# بايد به اشخاصى كه احتمال انحراف در آنان مى رود راءى ندهند، چهاحتمال انحراف عقيدتى ، اعمالى و يا اخلاقى باعث مى شود كه به چنين اشخاصى اعتمادنمى شود كرد و راءى به آنان موجب مسؤ وليت خواهد بود.
صحيفه نور جلد 12، ص 75
# شما منتخبين مجلس ، كه از پشتيبانى جدى ملت عزيز برخورداريد بايد باكمال قدرت در مقابل قدرتهاى شيطانى ...بايستيد و از هيچ قدرتى عير از قدرت خداوندقادر نهراسيد و جز به مصالح كشور به چيز ديگرى فكر نكنيد.
صحيفه نور جلد 12، ص 121
16 آذر
روز دانشجو
پس از كودتاى 28 مرداد، نيكسون معاون رئيس جمهورى آمريكا براى ارزيابى نتايجكودتا به ايران آمد. روز 16 آذر 1332 دانشجويان در اعتراض به اين سفر در دانشگاهتهران تظاهرات كردند و مزدوران رژيم به سركوب آنها پرداخته و با رگبار گلولهسه دانشجو را در سر كلاس به شهادت رساندند. اين حادثه به عنوان يك روز مقاومتتاريخى ، پس از پيروزى انقلاب به عنوان و روز دانشجو نامگذارى شد.
# دانشجويان انقلابى موظفند با هوشيارى بدون غفلت از اين مساءله هم به دانشگاهها ومدارس و آنان كه هنوز خواب رژيم سابق را مى بينند و رويه هاى فرهنگ شرق غرب را درسر مى پرورانند، اجازه ندهند كه خارج از دروس موظف خود به صحبت هاى انحرافىبپردازند.
# و بايد بدانند با مسامحه در اين امر به تدريج در دانشگاهها و دبيرستانها خطانحرافى نفوذ خواهد كرد و در پيشگاه خداوندمتعال مسؤ ول هستند.
صحيفه نور جلد 19،ص 80
# سعى كنيد در دانشگاه پرچم اسلام را بالا ببريد، تبليغات مذهبى بكنيد. مسجد بسازيد،اجتماعا نماز بخوانيد، تظاهر به نماز خواندن بكنيد، وحدت مذهبى لازم است ، وحدت مذهبىاست كه اين اجتماع عظيم و فشرده را ايجاد مى كند، اگر علاقه بهاستقلال ايران داريد، وحدت مذهبى داشته باشيد.
صحيفه نور جلد 1،ص 64
# شما دانشجويان عزيز خودتان در صدد اين باشيد كه از غربزدگى بيرون بياييد.اين گمشده خودتان را پيدا كنيد، آنها درصددند كه با هر ترتيبى شده است خودشانرابه ما تحميل كنند و شما بايد مقاومت كنيد.
صحيفه نور جلد 11، ص 185
# جوانان عزيز دانشگاهى هر چه بيشتر در كسب علوم و فنون در اعتلاى كشور معظم خودكوشش نمايند و از نفوذ عناصر منحرف و وابسته به چپ و راست قاطعانه جلوگيرى كنندو نگذارند محيط مقدس ‍ دانشگاه آلوده به اغراض منحرفان و وابستگان به اجانبت گردد.
(صحيفه نور جلد 18، ص 86)
# شما دانشجويان از همين راهى كه انبياء تعيين كرده اند، راه را طى كنيد، همين راه خداست .همين راهى كه انبياء و اولياء خدا پيش پاى بشر گذاشته است ، اين راه خداست و ما همهبايد از همين راه حركت كنيم .
صحيفه نور جلد 13، 54
27 آذر
روز وحدت حوزه و دانشگاه
به مناسبت فعاليتهاى چشمگير آيت الله شهيد مفتح در راه تحقق وحدت بين حوزه و دانشگاه ولزوم ارتباط، همكارى و همفكرى اين دو قشر انديشمند جامعه ، روز 27 آذر كه سالروزشهادت دكتر مفتح نيز مى باشد، به عنوان (روز وحدت حوزه و دانشگاه ) نامگذازى شدهاست .
# از نقشه هاى اجانب ، كوشش در جدايى اين دو قطب و تفرقه اندازى بين اين دو مركزحساس آدم ساز بوده و هست ، جدا كردن اين دو مركز، درمقابل يكديگر قرار دادن آنها، و در نتيجه خنثى كردن فعاليت آنان درمقابل استعمار و استمثارگران از بزرگترين فاجعه هاى عصر حاضر است .
صحيفه نور جلد 9،ص 187
# ائتلاف اين دو قشر يعنى ائتلاف همه ملت .
صحيفه نور جلد 12، ص 146
# دعوت اسلام پيوند همه قشرها و خصوصا پيوند دانشگاه و فيضيه است و تا اين دوقشر با هم پيوند داشته باشند استقلال كشور شما محفوظ مى ماند.
صحيفه نور جلد 14،ص 282
# نه دانشگاهى بدون روحانى مى تواند بهاستقلال برسد و نه روحانى بدون دانشگاهى .
صحيفه نور جلد 9،ص 187و188
# توصيه اينجانب آن است كه نسل حاضر و آينده غفلت نكنند و دانشگاهيان و جوانانبرومند عزيز هر چه بيشتر با روحانيان طلاب علوم اسلامى پيوند دوستى و تفاهم رامحكم تر و استوارتر سازند و از نقشه ها و توطئه هاى دشمن غدارغافل نباشند.
صحيفه نور جلد 21،ص 183
# قشر روحانى و قشر دانشگاهى ، اينها بايد چشمهايشان را باز كنند و همه با همبرادروار، بدون اختلاف كلمه ، همه با هم به پيش بروند و اين نهضت را به آخربرسانند.
صحيفه نور جلد 6،ص 61
# هشدار مى دهم كه ملت و روحانيت ، دانشگاه و روحانيت از هم جدا نشوند كه جدا شدن اينهااز هم هلاكت ملت و هلاكت اسلام و هلاكت كشور است .
صحيفه نور جلد 14،ص 125
27 آذر
شهادت آية الله دكتر مفتح
روز 27 آذر 1358، آية الله دكتر محمد مفتح ، عضو شوراى انقلاب ، پس از عمرى تلاش وجهاد مستمر و خستگى ناپذير در راه تبليغ دين ، هنگام ورود به دانشكده الهيات تهران بههمراه دو پاسدارش توسط عناصر منحرفت گروهك فرقان هدف گلوله قرار گرفتند وبه فيض عظيم شهادت نائل آمدند.
# جناب حجة الاسلام ، دانشمند محترم آقاى مفتح و دو نفر پاسداران عزيز اسلام رحمة اللهعليهم به فيض شهادت رسيدند و آتش نهضت اسلامى را افروخته تر و جنبش قيام ملت رامتحركتر كردند.
# اميد بود از دانش استاد محترم و از زبان و علم او بهره ها براى اسلام و پيشرفت نهضتبرداشته شود و اميد است از شهادت امثال ايشان بهره ها برداريم .
صحيفه نور جلد 11، ص 39
4 دى
ميلاد حضرت مسيح عليه السلام
حضرت مسيح از انبياء بزرگ الهى است كه تولدش تواءم با معجزه بود چرا كه بدونداشتن پدر از حضرت مريم متولد شد، آن حضرت در بين تمامى پيروان اديان ، بويژهمسلمانان احترام خاصى دارد. در قرآن نامش با عظمت ياد شده و روح خدا، عيسى و مسيحخوانده شده است . تكلم در گهواره ، زنده كردن مردگان و شفاى بيماران صعب العلاج ازجمله معجزات آن حضرت بود. وقتى هم كه يهود آهنگ جانش كردند، به امر خدا، عروج كردتا پس از ظهور حضرت مهدى از ياران آن حضرت باشد.
# عيسى مسيح همه چيزش معجزه بود، معجزه بود كه از مادر باكره متولد شد.معجزه بود كهدر مهد سخن گفت .معجزه بود كه براى بشر صلح و صفا و روحانيت آورد.
صحيفه نور جلد 11، ص 92
# ... حضرت عيسى ، - سلام الله عليه - كه اين اشخاصى كه تابع او هستندخيال مى كنند كه حضرت عيسى فقط يك معنوياتى مى گفته است ...يك همچو عيسايى نمىنشيند تو خانه و مساءله بگويد تا چه بشود.اگر مساءله مى خواست بگويد و مساءلهگو بود، ديگر چرا دارش ‍ مى كشيدند؟! ديگر چرا اذيتش مى كردند؟!
صحيفه نور جلد 20،ص 158
# عيد سعيد ميلاد مسيح پيامبر عظيم الشاءن كه براى طرفدارى مظلومان و برقرارىعدل و رحمت ، مبعوث و با گفتار آسمانى و كردار ملكوتى خود ظالمان و ستمكاران رامحكوم و مظلومان و مستضعفان را پشتيبانى فرمود بر ملتهاى مستضعف جهان و ملت مسيح ومسيحيان هم ميهنان مبارك باد.
صحيفه نور جلد 11، ص 78
# اين اشخاص كه گمان مى كنند كه حضرت عيسى ...فقط يا ناصح بوده ، اينها بهنبوت حضرت عيسى عليه السلام لطمه وارد مى كنند.
صحيفه نور جلد 19،ص 84
# مگر امكان دارد كه حضرت مسيح تعليمش اين داده كه ظلمقبول كنى ، صورتت را اينطور بگيرى ، وقتى مى زنند، آن طرف مى گيرى ، اين تعليمخدا نيست ، اين تعليم مسيح نيست ،...حضرت مسيح با زور مخالف است .
صحيفه نور جلد 11، ص 132
7 دى
روز سوادآموزى
در هفتم دى ماه 1358،امام خمينى براى ريشه كنى بلاى خانمان سوزجهل از جامعه اسلامى ، فرمان تشكيل نهضت سواد آموزى را صادر كرد تا بيسوادى باعزمى ملى از دامان نظام مقدس جمهورى اسلامى پاك شود. از آن پس ، اين روز به روزسواد آموزى نامگذارى شد.
# لازم است تمام بيسوادان براى يادگيرى و تمام خوهران و برادران باسواد براى ياددادن بپا خيزند.
# برادران و خواهران ايمانى ! براى رفع اين نقيصه درد آور بسيج شويد و ريشه ايننقص را از بن بر كنيد.
# من از ملت عزيز اميد دارم كه با همت والاى خود، بدون فوت وقت ايران را به صورتمدرسه اى درآورند.
صحيفه نور جلد 11، ص 121
# همان طورى كه نوشتن و خواندن را بر آنها ياد مى دهيد، جهت هم به آنها بدهيد كه براىخدا بخوانند و براى خدا بنويسند، براى خدمت به خلق و براى خدمت به خدا و براى خدمتبه اسلام .
صحيفه نور جلد 13،ص 229
13 دى
پيام تاريخى امام قدس سره به گورباچف
امام خمينى قدس سره در 13 ديماه 1367 با اعزام هياءتى به سرپرستى آية الله جوادىآملى ، پيام تاريخى مهمى را براى ميخائيل گورباچف صدر هياءت رئيسه اتحاد جماهيرشوروى ارسال داشتند. اين پيام در مقطعى از تاريخ فرستاده شد كه شوروى به عنوانزادگاه كمونيسم در حال تجديد نظر در مبانى مكتب خود و امام با استفاده حكيمانه از اينفرصت ، نداى توحيد و اسلام را به آنان ابلاغ كرد تا مگر در صراط مستقيم الهى آيند.
# مشكل شما عدم اعتقاد به خداست همان مشكلى كه غرب را هم بهابتذال و بن بست كشيده و يا خواهد كشيد.مشكل اصلى شما مبارزه طولانى و بيهوده با خدامبداء هستى و آفرينش است .
صحيفه نور جلد 21، ص 66
# از اين پس كمونيسم را بايد در موزه هاى تاريخ سياسى جهان جستجو كرد چرا كهماركسيسم جوابگوى هيچ نيازى از نيازهاى واقعى انسان نيست ، چرا كه مكتبى است مادى وبا ماديت نمى تواند بشريت را از بحران عدم اعتقاد به معنويت كه اساسى ترين دردبشرى در غرب و شرق است ، به در آورد.
# از شما جدا مى خواهيم كه در شكستن ديوارهاى خيالات ماركسيسم گرفتار زندان غرب وشيطان بزرگ نشويد.
# آقاى گورباچف ! وقتى از گلدسته هاى مساجد بعضى از جمهورى هاى شماپس از هفتادسال بانگ الله اكبر و شهادت به رسالت ختمى مرتب - صلى الله عليه و آله - بهگوش رسيد، تمامى طرفداران اسلام ناب محمدى (ص ) را از شوق به گريه انداخت .
صحيفه نور جلد 21،ص 67
# درباره اسلام به صورت جدى تحقيق و تفحص كنيد و اين نه به خاطر نياز اسلام ومسلمين به شما، كه به جهت ارزش هاى والا و جهانشمول اسلام است كه مى تواند وسيله راحتى و نجات همه ملتها باشد و گره مشكلاتاساسى بشريت را باز نمايد.
صحيفه نور جلد 21،ص 68 و 69
# ... صريحا اعلام مى كنم كه جمهورى اسلامى ايران به عنوان بزرگترين وقدرتمندترين پايگاه جهان اسلام به راحتى مى تواند خلاء اعتقادى نظام شما را پرنمايد.
صحيفه نور جلد 21،ص 69
19 دى
قيام 19 دى قم
در 17 ديماه 1356 در روزنامه اطلاعات مقاله اى در توهين به امام خمينى چاپ شد. روز18 ديماه مدرسين حوزه دروس خود را تعطيل كرده و طلاب به طور دسته جمعى به بيت علمارفته و نسبت به اين هتك حرمت اعتراض مى كنند. با پيوستن مردم به طلاب در روز 19ديماه 56 در ميدان شهدا مزدوران رژيم آنان را به گلوله مى بندند. بدين صورت اولينتظاهرات مردمى پس از 15 خرداد 42 به خاك و خون كشيده مى شود اما گراميداشت چهلماين شهدا شعله انقلاب را در شهرهاى ديگر بر مى افروزد.
# بايد (پانزده خرداد) و (نوزده دى ) جاويد و زنده نگهداشته شود تا جلادى ازخاطره ها نرود و نسل هاى آتيه جرائم شاهان سفاك را بدانند.
صحيفه نور جلد 2، ص 19
# حوزه علميه قم كه دژ محكم وحى و عدالت و ملجاء مسلمين عدالت خواه است و مردم مسلم محترمقم كه هماره سرباز فداكار اسلام و پشتيبان مكتب قرآن است .
صحيفه نور جلد 2، ص 17
# علم مركزش قم است و از قم دارد نشر مى شود، نه علم ، علم وعمل ...مركز فعاليت اسلامى است ، مركز تحرك اسلامى است ، تحرك از قم ...از توده قمكه سربازهاى وفادار به اسلام هستند، از آنجا تحرك دارد سرايت مى كند به همه جا...
صحيفه نور جلد 2، ص 23
# قم نمونه بود و من مفتخرم كه در قم هستم من 15سال يا قدرى بيشتر از شما دور بودم لكن دلم اينجا بود با شما بودم ، شما غيرتمندان، شما پاك جوانان سرمشق همه شديد و الحمدلله تمام ملت ايران ، سرتاسر ملت ايرانبا هم همصدا شدند و اين قدرت الهى بود كه اين طاغوت را شكست .
صحيفه نور جلد 5،ص 130
# قم حرم اهل بيت است . قم مركز علم است . قم مركز تقواست . قم مركز شهادت و شهامتاست .
# از قم شهادت به همه جا صادر مى شود.
# قم شهرى است كه در آن ايمان و علم و تقوا پرورش يافته .
# از قم تقوا، شجاعت شهامت و همه فضائل به همه جا صادر مى شود و صادر خواهد شد.
صحيفه نور جلد 13،ص 51
26 دى
فرار شاه خائن
با گسترش اعتراضات مردمى و اثبات ناكار آمدى حكومت نظامى و سست شدن پايه هاىسلطنت شاهنشاهى ، در 26 ديماه 1357 محمد رضا پهلوى و همسرش پس از سالها ظلم وجنايت در حق مردم مسمان ايران ، به طور غير رسمى از تهران به مقصد آسوان مصر خارجشدند،فرار شاه جشن و سرور بزرگى را براى ملت ايران در پى داشت و كمتر از يك ماهپس از آن ، رژيم شاهنشاهى در ايران سقوط كرد.
# فرار محمد رضا پهلوى طليعه پيروزى ملت و سرلوحه سعادت و دست يافتن بهآزادى و استقلال است .
# اين ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جيب انباشته از ذخاير ملت از دست ماگريخت .
# او رفت و به هم پيمان خود اسرائيل دشمن سرسخت اسلام و مسلمين پيوست و جرائم وآشفتگيهايى را به جاى گذاشت كه ترميم آن جز به تاءييد خداوندمتعال و همت همه طبقات ملت ... مسير نخواهد شد.
صحيفه نور جلد 4، ص 237
# خروج شاه اولين مرحله پيروزى ملت ماست ....
صحيفه نور جلد 4، ص 239
12 بهمن
ورود حضرت امام به ميهن اسلامى
با گسترش قيام مردمى ، امام در پيامى عزم خود را مبنى بر بازگشت به ايران اعلامكرد.اما بختيار نخست وزير وقت در مخالفت با اين تصميم ، فرودگاههاى كشور را بستسرانجام اعتراضات مردم و تحصن علما در مسجد دانشگاه تهران سبب شد تا فرودگاهمهرآباد بر روى امام باز شود و روز 12 بهمن 1357 با ورود امام به آغوش پر مهر ملت، پرشكوه ترين استقبال تاريخ از معظم له صورت گرفت .
# من خادم شما و مملكت هستم . آمده ام كه بزرگوارى شما را حفظ كنم و آمده ام كه دشمن شمارا از بين ببرم .
# من آمده ام تا دولت يك مستقل باشد.
# من آمده ام كه دست اجانب را از اين مملكت جدا كنم .
# من آمده ام كه رسوا كنم اينهايى كه به اسم مليت ، به اسم قانون اساسى به اسم كذامى خواهند مسائل سابق را عود بدهند.
صحيفه نور جلد 5، ص 25
22-12 بهمن
دهه فجر
12 تا 22 بهمن 1357 دهه فجر انقلاب اسلامى و روزهاى سرنوشت ساز ملت بهپاخاسته ايران است .بازگشت افتخارآميز امام امت قدس ‍ سره به ايران اسلامى و اعلامتشكيل دولت موقت ، پيوستن بسيارى از ارتشيان به انقلاب و بيعت نيروى هوايى با امامبزرگوار و شكست حكومت نظامى با حضور شكوهمند مردم در صحنه به فرمان امام خمينىقدس سره ، فتح مراكز مهمى همچون صدا و سيما و پادگانهاى نظامى و سرانجامپيروزى انقلاب اسلامى را در پى داشت .
# من اين جشن بزرگ را وفى الحقيقه عيد اسلامى بزرگ را بر همه ملت هاى اسلامى بلكهمحرومان تمام دنيا تبريك عرض مى كنم ، تبريك براى اينكه اين انقلاب (تنها) انقلابايران نيست .
صحيفه نور جلد 19،ص 269
# انقلاب ما معجزه بود از اين بچه هاى كوچك تا آن پيرمردهايى كه در بيمارستانهاخوابيده بودند يك صدا براى اسلام فرياد كردند اين يك اعجازى بود كه در ايران واقعشد همين بود كه پيروز كرد اينها را بر يك همچو قدرتهايى كهتخيل اين در ذهن كسى در عالم پيدا نمى شد.
صحيفه نور جلد 6،ص 219
# انقلاب كرديم كه شعائر اسلام را زنده كنيم نه انقلاب كرديم كه شعائر اسلام رابميرانيم .
صحيفه نور جلد 13، ص 156
# اين انقلاب ، بهترين انقلابها و بزرگترين انقلابها بوده است از حيث محتوا.
صحيفه نور جلد 14 ،ص 41
# اين اعجاز بزرگ قرن و اين پيروزى بى نظير و اين جمهورى اسلامى محتاج به حفظ ونگهبانى است .
صحيفه نور جلد 14، ص 63
# از آنجايى كه ملت با تحولى الهى به انقلاب اسلامى متكى بر معنويات دست زد،توانست آن قدرت بزرگ را در هم بشكند.
صحيفه نور جلد 17،ص 200
# آن چيزى كه ...بايد او را جزء معجزات ما حساب بكنيم ، همان انقلاب درونى اين ملتبود، انقلاب درونى اين ملت موجب شد كه اين انقلاب پيدا شد.
صحيفه نور جلد 19، ص 269
# شك نبايد كرد كه انقلاب اسلامى ايران از همه انقلابها جداست ؛ هم در پيدايش و هم دركيفيت مبارزه و هم در انگيزه انقلاب و قيام . و ترديد نيست كه اين يك تحفه الهى و هديهغيبى بوده كه از جانب خداوند منان براى ملت مظلوم غارت زده عنايت شده است .
صحيفه نور جلد 21 ،ص 176
17 بهمن
تشكيل مجمع تشخيص مصلحت نظام
طبق اصل 112 قانون اساسى ، مجمع تشخيص مصلحت نظام براىحل موارد اختلاف بين مجلس شوراى اسلامى و شوراى نگهبان و مشاوره در امورى كه رهبرىبه عهده اين مجمع مى گذارد تشكيل مى شود كه انتخاب اعضاى ثابت و متغير آن با رهبرىاست كه مجمع اولين بار، قبل از اصلاح قانون اساسى با فرمان حضرت امام در 17 بهمن1366 تشكيل شد.
# مصلحت نظام و مردم از امور مهمه اى است كه مقاومت درمقابل آن ممكن است اسلام پابرهنگان زمين را در زمان هاى دور و نزديك زير سؤال برد و اسلام آمريكايى مستكبرين و متكبرين را باپشتوانه ميلياردها دلار توسط ايادىداخل و خارج آنان پيروز گرداند.
صحيفه نور جلد 20، ص 176
# مصلحت نظام از امور مهمه اى است كه گاهى غفلت از آن موجب شكست اسلام عزيز مىگردد. امروز جهان اسلام ، نظام جمهورى اسلامى ايران را تابلوى تمام نماىحل معضلات خويش ‍ مى دانند.
صحيفه نور جلد 20، ص 176
# (مجلس ) در تنگناها و موانع ، از قدرت و قاطعيت و سرعتعمل مجمع تشخيص مصلحت كه پشتوانه عظيم و با بركت و پرثمرى براى كشور ماست ،بهره مند شود.
صحيفه نور جلد 20،ص 176
# يكى از مسائل بسيار مهم در دنياى پرآشوب كنونى ، نقش زمان و مكان در اجتهاد و نوعتصميم گيرى هاست حكومت فلسفه عملى برخورد با شرك و كفر و معضلات داخلى وخارجى را تعيين مى كند.
صحيفه نور جلد 21،ص 61
# بايد تمام سعى خودتان را بنمائيد كه خداى ناكرده اسلام در پيچ و خم هاى اقتصادى ،نظامى ، اجتماعى و سياسى متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.
صحيفه نور جلد 21،ص 61

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation