بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب ایام در نگاه امام (قدس سره ), مرکز تحقیقات اسلامى سپاه   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     NEGH0001 -
     NEGH0002 -
     NEGH0003 -
     NEGH0004 -
     NEGH0005 -
     NEGH0006 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

19 بهمن
روز نيروى هوايى
روز 19 بهمن 1357 پرسنل فداكار نيروى هوايى در يك حركت متهورانه با حضور دراقامتگاه حضرت امام در مدرسه رفاه تهران و بيعت با ايشان سندى از افتخار و ايمان رادر برگهاى زرين تاريخ انقلاب به ثبت رساندند. پس از پيروزى انقلاب ، اين روزافتخارآميز روز نيروى هوايى نامگذارى شد.
# تصميم شجاعانه پرسنل شريف ارتش اعم از افسران و درجه داران و سربازان آن چنانكوبنده و قاطع بود كه مجال تفكر و تصميم را از دشمنان خدا و خلق گرفت .
# و پيوستن ارتش خصوصا نيروى هوايى به صفوف الهى ملت ، لحظه شادى بندگانخدا و ياءس و نااميدى ستمگران گرديد كه آن روزها و ساعات شيرين و پر خاطره عشقارتش به اسلام و ميهن اسلامى هرگز از ياد ملت نمى رود و حقا نيروى هوايى سهمبيشترى اداكرده است .
صحيفه نور جلد 21، ص 117
# شجاعت ها و رشادت هاى بى نظير نيروى هوايى و هوانيروز و خلبانان دلاور در نفوذبه اعماق خاك دشمن و رويارويى با مدرن ترين امكانات اهدايى استكبار به صداميان ودفاع از حريم هوايى كشور نشانه تعهد، عشق و ايمان آنان به خدا و اسلام و ميهن اسلامىاست .
# مهيا نگهداشتن و تعمير و بازسازى ادوات و ابزار پيچيده هواپيماها و رادارها و سلاحهاى ضد هوايى و موشك ها و پدافند از كشوردليل مهارت و تخصص و ارزشهاى علمى والاى اين عزيزان است .
صحيفه نور جلد 21، ص 118
# اول كسى كه به ما و به اسلام ملحق شدند، شما بوديد و شما سابقين السابقين هستيدو مقرب هستيد پيش خدا.
صحيفه نور جلد 17،ص 118
# كارى كه شما عزيزان در اين روزها، در روز نوزدهم انجام داديد از حيث معنويت ،بزرگترين كارها و با ارزشهاى دنيايى هم بزرگترين ارزشها بود.
صحيفه نور جلد 16،ص 35
20 بهمن
عمليات فتح فاو
عمليات ظفرمند والفجر 8 در شامگاه 20 بهمن 1364 با رمز مقدس يا فاطمه الزهرا درساحل اروند رود، شروع شد و پس از 75 شبانه روز درگيرى كه درطول جنگ بى سابقه بود، منطقه فاو به تصرفكامل سپاه اسلام درآمد. در اين عمليات 50 هزار نفر از نيروى دشمن كشته و زخمى ، 30هزار نفر اسير و 80 كيلومتر مربع از زمينهاى دشمن به تصرف رزمندگان درآمد. انهدام600 تانك ، 500 خودرو، 150 توپ 45 هواپيما، 10 هلى كوپتر و 3 ناوچه دشمن ازنتايج ديگر اين عمليات بود.
# مسؤ ولين و فرماندهان ارتش و سپاه و بسيج با استفاده از امكانات مادى و معنوى خود،با تزلزل سخت و عميق حاكم بر پيكر پوسيده عراق در جبهه هاى جنگ خصوصا در نبردقهرمانانه فاو به نبرد بى امان خود و مقاومت تا سقوط صداميان ادامه دهند و با وحدت وانسجام كامل در صفوفى به هم پيوسته امان را از آنان سلب نمايند.
# من با كمال تواضع ، از اين مدافعان پيروز مى خواهم كه هيچ گاه از نصرت حق وتوكل بر خداى بزرگ غافل نباشند.
صحيفه نور جلد 19، ص 293
22 بهمن
پيروزى انقلاب اسلامى
در 21 بهمن پس از اعلام حكومت نظامى در تهران ، امام به مردم دستور دادند تابهخيابانها بريزند و به حكومت نظامى بى اعتنا باشند. مردم نيز به مراكز دولتى وپادگانها يورش بردند و به تدريج آنها را فتح كرده و در روز 22 بهمن 1357كنترل امور را بدست گرفته و سلطنت 50 ساله پهلوى و 2500 ساله شاهنشاهى رامنقرض كردند.
# يوم الله ، بيست و دوم بهمن سالروز شكستباطل و جنود ابليس به دست حق طلب جندالله .
صحيفه نور جلد 17،ص 188
# درود بر بيست و دوم بهمن يوم الله و آفرينندگان آن .
صحيفه نور جلد 17،ص 208
# در چنين روز فرخنده اى حق بر باطل و جنود رحمانى بر اولياء شيطان و حزب الله برطاغوت و طاغوتيان غلبه نمود و حكومت عدل اسلامى مستقر گرديد و دست حق از آستين ملترزمنده ايران بيرون آمد و نصرت اعجازآميز اسلام بر كفر تحقق يافت .
صحيفه نور جلد 11، ص 265
# در چنين روز مسعودى همبستگى قشرهاى ملت دلير روز افزون و ارتش و ساير قواىانتظامى ، وفادارى خود را به اسلام و ايران نشان دادند و ميهن خود را از شر طاغوت هاىزمان كه در راءس آنان دولت آمريكاست رهاى بخشيدند.
# ماها و نويسندگان و گويندگان و سخنوران اگر بخواهيم ارزشعمل اين شهيدان و جانبازان راه خدا و فداكارى و حجم پيامد اين شهادتها و جان نثارى ها رابشماريم ، شايد ناچار باشيم ، به عجز خود اعتراف كنيم .
صحيفه نور جلد 17،ص 188
# 22 بهمن بايد سرمشق ما باشد در طول زندگى و براىنسل هاى آينده كه همه آنها 22 بهمن را كه غلبه ايمان بر كفر و الله بر طاغوت و اسلامبر كفر بود، بايد حفظ كنند و بزرگ بشمارند.
صحيفه نور جلد 14، ص 70
# بزرگ بشمارند روزى را كه خداى تبارك و تعالى به ملت ما منت گذاشت كه اين ملترا يكپارچه و ملت را غلبه داد.
صحيفه نور جلد 14،ص 70
25 بهمن
حكم تاريخى امام قدس سره در ارتداد رشدى
به دنبال انتشار كتاب آيات شيطانى بوسيله سلمان رشدى نويسنده هندىالاصل كه در آن به مقام شامخ حضرت ختمى مرتبت و مقدسات مسلمانان توهين شده بود امامخمينى در يك فتواى تاريخى در 25 بهمن 1367 حكمقتل نويسنده مرتد آن كتاب را صادر كرده و آنرا بر تمام مسلمانان واجب دانستند.مسلمانانسراسر دنيا از اين حكم استقبال كردند و رشدى نيز تحت حفاظت دولت انگليس قرار گرفت.
# مؤ لف كتاب آيات شيطانى - كه عليه اسلام و پيامبر و قرآن تنظيم و چاپ و منتشرشده است - همچنين ناشرين مطلع از محتواى آن ، محكوم به اعدام مى باشند. از مسمانان غيورمى خواهم تا در نقطه كه آنان را يافتند، سريعا آنها را اعدام نمايند تا ديگر كسىجراءت نكند به مقدسات مسلمين توهين نمايد و هر كس در اين راه كشته شود شهيد استانشاءالله . ضمنا اگر كسى دسترسى به مؤ لف كتاب دارد ولى قدرت اعدام او را ندارد،او را به مردم معرفى نمايد تا به جزاى اعمالش ‍ برسد.
صحيفه نور جلد 21،ص 86
# سلمان رشدى اگر توبه كند و زاهد زمان هم گردد، بر همه مسلمان واجب است با جان ومال ، تمامى هم خود را به كار گيرد تا او را به دركواصل گرداند.
# اگر غير مسلمانى از مكان او مطلع گردد و قدرت اين را داشته باشد تا سريعتر ازمسلمانان او را اعدام كند، بر مسلمانان واجب است آنچه را كه درقبال اين عمل مى خواهد به عنوان جايزه و يا مزدعمل به او بپردازند.
صحيفه نور جلد 21، ص 87
# مساءله عرب و عجم و فارس و ايران نيست بلكه اهانت به مقدسات مسلمانان از صدراسلام تا كنون و از امروز تا هميشه تاريخ است و نتيجه نفوذ بيگانگان در فرهنگ مكتباسلام است كه اگر غفلت كنيم اين اول ماجراست و استعمار از اين مارهاى خطرناك و قلمبدستان اجير شده در آستين فراوان دارد.
صحيفه نور جلد 21،ص 99
# ترس من اين است كه تحليل گران امروز دهسال ديگر بر كرسى قضاوت بنشينند و بگويند كه بايد فتواى اسلامى و حكم اعدامسلمان رشدى مطابق اصول و قوانين ديپلماسى بوده است يا خير و نتيجه گيرى كنند كهچون بيان حكم خدا آثار و تبعاتى داشته است و بازار مشترك و كشورهاى غربى عليه ماموضع گرفته اند، پس بايد خامى نكنيم و از كنار اهانت كنندگان به مقام مقدس پيامبر واسلام و مكتب بگذريم .
صحيفه نور جلد 21،ص 100
1 اسفند
شهادت شهيد محلاتى و همراهان
در اول اسفند 1364، شهيد شيخ فضل الله محلاتى نماينده امام قدس ‍ سره در سپاه بههمراه هشت تن از نمايندگان مجلس و چند تن از قضات و مسؤ ولان ديگر عازم جبهه هاى جنگبودند كه هواپيماى آنها مورد حمله دو فروند جنگنده عراقى قرار گرفت و در 25كيلومترى اهواز سقوط كرد و كليه سرنشيان آن كه 50 تن بودند، به شهادت رسيدند.
# يكى از چهره هاى درخشان انقلاب بود و در اين راه - كه راه خداوند است -تحمل سختى ها نمود و رنج ها كشيد و با قامت استوار ايستادگى كرد.
صحيفه نور جلد 19،ص 277
# از ياران با وفاى اينجانب و از سختى كشيدگان دوران مبارزات خونبار انقلاب اسلامىايران و همچنين مردى صالح و فداكار و برادرى دلسوز براى پاسداران عزيز انقلاباسلامى بود.
صحيفه نور جلد 21،ص 104
1 اسفند
انتخاب اولين فقهاى شوراى نگهبان
بر اساس اصل 91 قانون اساسى ، به منظور پاسدارى از احكام اسلام و قانون اساسىاز نظر عدم مغايرت مصوبات مجلس شوراى اسلامى با آنها شوراى نگهبانتشكيل شده است اين شورا متشكل از شش نفر از فقهاىعادل آگاه به مقتضيات زمان و مسائل روز با انتخاب مقام معظم رهبرى است . همچنين شش نفرحقوقدان در رشته هاى مختلف حقوقى را راءى مجلس انتخاب مى شوند. حضرت امام خمينىقدس ‍ سره فقهاى شوراى نگهبان را در اول اسفند براى نخستين بار انتخاب كرد.
# از شوراى محترم نگهبان مى خواهم و توصيه مى كنم چه درنسل حاضر و چه در نسلهاى آينده كه با كمال دقت و قدرت وظايف اسلامى و ملى خود راايفاء و تحت تاءثير هيچ ملاحظه جلوگيرى نمايند و با ملاحظه ضرورات كشور كهگاهى با احكام ثانويه و گاهى به ولايت فقيه بايد اجراء شود توجه نمايند.
صحيفه نور جلد 21، ص 187
# از حضرات فقهاى نگهبان تقاضا مى شود كه در ماءموريت مهم خود به هيچ وجه ملاحظهاشخاص و يا گروه هاى انحرافى را ننموده و به وظيفه بسيار خطير خود قيام و اقدامنموده و نگهبانى از اسلام و احكام مترقى آن نمايند و خدمت خود را با قدرت تمام در پيشگاهخداوند متعال و ولى مطلق او حضرت ولى الله اعظم امام عصر عج الله تعالى فرجهالشريف عرضه دارند.
صحيفه نور جلد 12،ص 123
# اصولا آنچه كه بايد در نظر گرفته شود خداست نه مردم . اگر صد ميليون آدم ،اگر تمام مردم دنيا يك طرف بودند و شما ديديد كه همه آنان حرفى مى زنند كهبرخلاف اصول قرآن است بايستيد و حرف خدا را بزنيد ولو اينكه تمام بر شمابشورند. انبياء همين طور عمل مى كردند.
صحيفه نور جلد 12،ص 280
# هشدار مى دهم كه تضعيف و توهين به فقهاى شوراى نگهبان امرى خطرناك براى كشورو اسلام است .
صحيفه نور جلد 18،ص 280
# من با نهاد شوراى نگهبان صد درصد موافقم و عقيده ام هست كه بايد قوى و هميشگىباشد.
صحيفه نور جلد 19،ص 51
9 اسفند
تاءسيس بنياد مستضعفان و جانبازان
در 9 اسفند 1357، در پى حكم خمينى به شوراى انقلاب ، بنياد مستضعفان تاءسيس شد.به موجب اين حكم تمام اموال منقول و غير منقول سلسله پهلوى و كار گردانان اصلى اينرژيم به نفع اين بنياد مصادره شد. در دوران دولت مهندس موسوى ، با دستور امام خمينىقدس سره اين بنياد مسؤ ول رسيدگى به امور جانبازان هم شد.
# (خطاب به آقاى مير حسين موسوى ) جناب عالى را مسؤول اداره كليه امور جانبازان عزيز نمودم كه با استفاده از همكارى و تجربيات بنياد شهيدانقلاب اسلامى و جانبازان و نيز اختصاص بهترين امكانات بنياد مستضعفان به ايجادتشكيلات جديدى در اين امر مقدس و بزرگ همت گماريد.
صحيفه نور جلد 21، ص 55
# اين قدرت الهى است كه شما جوان ها را وادر مى كند كه در بنياد مستضعفين به خدمتمستضعفين باشيد.
صحيفه نور جلد 15،ص 228
# ... براى خدا در بنياد مستضعفين خدمت مى كنند و براى خدا زحمت و مشقت را خريدارى مىكنند.
صحيفه نور جلد 15،ص 228
14 اسفند
تاءسيس كميته امداد امام خمينى
با پيروزى انقلاب اسلامى حمايت از نيازمندان در صدر برنامه ها قرار گرفت از اين رودر 14 اسفند 1357 كميته امداد امام خمينى ، با صدور فرمانى از جانب ايشانتشكيل شد. هدف اصلى اين نهاد رسيدگى به خانواده محرومين در همه زمينه هاى زندگىاست .
# بايد اين عمل با يك ظرافتى انجام بگيرد كه مستمندان ، محرومانخيال نكنند كه آنها از باب اينكه در صف پايين جامعه واقع شده اند مورد امداد واقع شدهاند. آنها در صف مقدم جامعه اند.
# آنها لايق اين هستند كه ما با تواضع به خدمت آنها برويم و براى آنها خدمت كنيم .
# همه ما خدمتگزار آنها (محرومان ) بايد باشيم . آنها به ما منت دارند كه اسلام عزيز رادر اين كشور حاكم كردند.
# آنها ما را رساندند به آنجايى كه بتوانيم درمقابل همه قدرتها بايستيم سرفراز باشيم .
صحيفه نور جلد 17، ص 246
# آنهايى كه داراى يك مكنتى هستند توجه داشته باشند كه به اين مستمندان كه ولى نعمتما هستند رسيدگى كنند.
صحيفه نور جلد 17، ص 247
22 اسفند
تشكيل بنياد شهيد انقلاب اسلامى
بنياد شهيد انقلاب اسلامى در 22 اسفند 1358 به فرمان امام خمينى قدس سره براىسامان دادن بيشتر به امور شهدا و خانواده هاى آنان آغاز به كار كرد. احيا، حفظ و ترويجفرهنگ ايثار و شهادت ، زنده نگهداشتن ياد شهيدان و حفظ آثار آنان و بسيج امكانات نظامبه منظور پراكندن عطر ملكوتى شهادت در جامعه از جمله محورهاى فعاليت اين نهاد است .
# شهادت در راه خداوند زندگى افتخارآميز ابدى و چراغ هدايت براى ملت هاست .
صحيفه نور جلد 10،ص 110
# مقام شهادت خود اوج بندگى و سير و سلوك در عالم معنويت است .
# شهادت يك هديه اى است از جانب خداى تبارك و تعالى براى آن كسانى كه لايق هستند.
صحيفه نور جلد 10، ص 111
# شرف بزرگ شهداى در راه حق حيات عندالرب و ورود در ضيافت الله است .
صحيفه نور جلد 18،ص 223
# اينك ما شاهد آنيم كه سبكبالان عاشق بر توسن شرف و عزت به معراج خون تاخته اندو در پيشگاه عظمت حق مقام جمع الجمع به شهود و حضور رسيده اند و بر بسيط ارضثمرات رشادت ها و ايثارهاى خود را نظاره مى كنند.
صحيفه نور جلد 20، ص 59
# شهدا در قهقهه مستانه شان و در شادى وصولشان (( (عند ربهم يرزقون ))) واز نفوس مطمئنه اى هستند كه مورد خطاب (( فادخلى فى عبادى و ادخلى جنتى ))پروردگارند.اين جا صحبت عشق است و عشق و قلم در ترسيمش بر خود مى شكافد.
صحيفه نور جلد 21، ص 32
# همين تربت پاك شهيدان است كه تا قيامت مزار عاشقان و عارفان دلسوختگان ودارالشفاى آزادگان خواهد بود.
صحيفه نور جلد 20، ص 238
# مفقودين عزيز محور درياى بيكران خداوندى اند و فقراى ذاتى دنياى دون در حسرت مقاموالايشان در حيرتند.
صحيفه نور جلد 21،ص 32
# بنياد شهيد از همه بنيادها افضل است كه براى اين كه شهيد از همه افرادافضل است .
# خدمت به شهيد ارزشش بيشتر از همه خدمتهاست .
صحيفه نور جلد 13،ص 273
# خدمت شما به آنها (شهدا) خدمت به نبى اكرم است ، خدمت به انبياست .
صحيفه نور جلد 13، ص 274
23 اسفند
رحلت آية الله سيد ابوالقاسم كاشانى
مجاهد نستوه آية الله ابوالقاسم كاشانى از پيشگامان مبارزه مردم عراق با انگليس ،نماينده دوره 14 تا 16 مجلس شوراى ملى ، از رهبران نهضت ملى شدن صنعت نفت و رهبرفكرى فدائيان اسلام ، پس از سالها مبارزه با استعمار انگليس و استبداد پهلوى وتحمل شدايد تبعيدها و زندان ها، در 23 اسفند دعوت حق را لبيك گفت و در حرم حضرتعبدالعظيم به خاك سپرده شد.
# يك گروهى كه با اسلام و روحانيت اسلام سرسخت مخالف بودند، از اولش هم مخالفبودند، اولش هم وقتى كه مرحوم آيت الله كاشانى ديد كه اينها خلاف دارند مى كنند وصحبت كرد. اينها كارى كردند كه يك سگى را نزديك مجلس عينك به آن زدند اسمش را آيتا... گذاشته بودند، اين در زمان آن بود كه اينها فخر مى كنند به وجود او، او هم مسلمنبود.
صحيفه نور جلد 19، ص 15
24 اسفند
انفجار بمب در نماز جمعه تهران
در زمانى كه رژيم بعث عراق تهديد به بمباران و موشك باران نماز جمعه ها مى كرد،منافقين در يك همكارى نزديك با رژيم صدام ، در 24 ساعت اسفند 1363 در حالى كهحضرت آيت الله خامنه اى مشغول ايراد خطبه بودند، با انفجار بمبى نماز جمعه تهران رابه خاك و خون كشيدند و 14 نفر را شهيد و 88 نفر را مجروح كردند.
# من فراموش نمى كنم قصه روز جمعه را كه آن طور با شكوه ، با نورانيت ، با استقامتگذشت ، آن طور مردم با طماءنينه ، با آن صداهايى كه مى آمد، با آن رگبارهايى كه مىآمد، من ملاحظه مى كردم ... نديدم حتى يك نفر را كه يك تزلزلى درش پيدا باشد. و آنوقت امام جمعه آن طور با آن طنين قوى صحبت كرد.
# مردم آن طور گوش كردند، آن طور فرياد زدند كه ما براى شهادت آمديم ... با يكهمچو ملتى كسى نمى تواند مقابله كند... آن روزى كه اعلام مى كنند كه مى خواهيمبمباران كنيم نماز جمعه را، بيايند و بيشتر بيايند.
# يك همچو ملتى را نمى تواند كسى به واسطه بمباران كردن يك جايى ، به واسطهشرارت هايى كه دارد مى شود، اين را منسحب اش كند از اين كه دارد.)
صحيفه نور جلد 19، ص 124 و 125
# شما مى آييد نماز جمعه را مى زنيد، نماز جمعه را كه مى زنيدخيال مى كنيد ملت ما عقب مى نشيند! مى بينيد كه در نماز جمعه چه كردند. اين يك مطلبىاست گفتنى تاريخى ، تا كسى نبيند آن جا را، آن منظره را نبيند، باورش نمى آيد كه زنو بچه اش تو بغلش است ، مرد بچه اش ‍ پهلويش است ، هيچ حركت نكنند، اين همه فشار،هيچ حركت نكند.
صحيفه نور جلد 19، ص 127
# از آن ور انفجار آن نامردها، از آن طرف هم آن طور رگبارى كه ملاحظه كرديد، همه معذلك همه هم با طماءنينه نشسته اند سر جاى خودشان و هيچ ابدا حركتى نمى كنند.
صحيفه نور جلد 19، ص 127
25 اسفند
رحلت يادگار امام قدس سره حاج سيد احمد خمينى
حجة الاسلام و المسلمين حاج سيد احمد خمينى فرزند گرامى امامراحل قدس سره كه ساليان متمادى در كنار حضرت امام قدس سره عهده دار امور رهبر كبيرانقلاب بود، پس از تحمل چند سال غم جانكاه دورى از پدر كه مهلك ترين ضربه برروح و جسم او بود، در شامگاه 25 اسفند 1373 نداى حق را لبيك گفت .
# اينجانب در پيشگاه مقدس حق شهادت مى دهم كه ازاول انقلاب تاكنون و از پيش از انقلاب در زمانى كه احمد وارد اين نحومسائل سياسى شده است از او رفتار يا گفتارى كه بر خلاف مسير انقلاب اسلامى ايرانباشد نديده ام و در تمام مراحل از انقلاب پشتيبانى نموده و درمراحل پيروزى شكوهمند انقلاب معين و كمك كار من بوده و است و كارى كه بر خلاف نظر مناست انجام نمى دهد و در امور مربوطه چه در اعلاميه ها يا ارشادها بدون مراجعه به منتصرف و دخالتى نمى كند حتى در الفاظ اعلاميه ها بدون مراجعه دخالت نمى كند واگر در امرى نظرى دارد تذكر مى دهد كه تذكراتش نيز صادقانه و بر خلاف مسيرانقلاب و مصلحت نيست و من اگر تذكراتش را نپذيرفتم تخلف ازقول من نمى كند.
وعده ديدار، ص 100
# پسرم تو با آنكه در هيچ شغلى از شغلهاى سران اسلامى ايدهم الله تعالى واردنيستى ، اين سيلى هاى طاقت فرسا را كه مى خورى براى آن است كه فرزند منى و بهحسب فرهنگ غرب و شرق بايد من و هر كس به من نزديك و به ويژه تو كه از هر كسنزديكترى مورد تهمت و آزار و افترا واقع شود. در حقيقت جرم تو اين است كه فرزند منى واين در نظر آنان كم جرمى نيست .
وعده ديدار، ص 129
# بايد منتظر و مهيا باشى و اعتماد به حكمت و رحمت بى پايان او بكنى ، خواهى اينتهمتها و افترا و آزارهاى بى پايان را تحفه اى از دوست براى سركوب نفسانيت خودبدانى و ابتلا امتحانى است الهى براى خالص كردن بندگان خود، پس سيلى ها را بخورو شكر خداوند را به جا آور كه چنين عنايتى فرموده و آرزوى بيشتر كن .
وعده ديدار، ص 129
# پسر عزيزم ! بارها به من گفتى كه درباره تو صحبتى كهدال بر تبرئه تو از اين تهمتها است نكنم و اين را براى اسلام و مصلحت جمهورى اسلامىمى گفتى ، لكن من اگر در اين ورقه بر خلاف آنچه گفتى درباره تو چيزى بگويمبراى اداء تكليف الهى است ... لكن تو مى دانى ساكت ماندن درمقابل تهمتها جرم و گناه است .
وعده ديدار، ص 129 - 130
# احمد تاكنون براى مصارف خود دينارى از بيتالمال صرف نكرده و من از مال شخصى خودم زندگى او را اداره مى كنم .
وعده ديدار، ص 130
مناسبتهاى قمرى
1 محرم
هفته امر به معروف و نهى از منكر
امر به معروف و نهى از منكر از بزرگترين فرائض دينى و مهمترين اهداف نهضت مقدسامام حسين عليه السلام است كه ضامن استقرار و تداوم بخش تمامى واجبات و ارزش هاىاسلامى و محو گناه و پليدى در جامعه است . در روايات درباره اهميت آن آمده است : (تمامىكارهاى نيك حتى جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهى از منكر، همچون قطره اىدر برابر دريايى پهناور است .) براى احياى اين دو فريضه بزرگ و بهره مندىجامعه اسلامى از آثار و بركات آنها، و هفته اول محرم ، هفته امر به معروف نهى از منكرنام گرفته است .
# امر به معروف و نهى از منكر دو اصلى است در اسلام كه همه چيز را مى خواهد اصلاحكند، يعنى با اين دو اصل مى خواهد تمام قشرهاى مسلمين را اصلاح كند، به همه ماءموريتداده ، به همه ، تمام افراد زير پرچم ماءموريت داده كه بايد وادار كنيد همه را به كارهاىصحيح و جلوگيرى كنيد از كارهاى فاسد.
صحيفه نور جلد 9، ص 195
# كوشش كنيد كه احكام اسلام را، هم عمل كنيد و هم وادار كنيد كه ديگرانعمل كنند.
صحيفه نور جلد 9، ص 285
# همانطورى كه هر شخص و هر فردى موظف است كه خودش را اصلاح كند، موظف است كهديگران را هم اصلاح كند. اصل امر به معروف و نهى از منكر براى همين است كه جامعه رااصلاح كند.
صحيفه نور جلد 9، ص 285
# ...اگر چنانچه شخص يا گروهى بخواهند يك جامعه را تباه كنند، يك حكومتى را كهحكومت عدل است ، تباه كنند، با بينات با آنها بايد صحبت كرد، نشنيدند با موازين ،موازين عقلى ، نشنيدند با حديد.
صحيفه نور جلد 15، ص 146
# انبياى عظام ، تا آن جا كه توانستند جديت كردند كه ظلم را از اين بشر ظالم بزدايند؛به موعظه ، به نصيحت ، به امر به معروف ، به نهى از منكر، به (( (انزلناالحديد و فيه باءس شديد) (اءخر الدواءالكى )؛)) بعد از آنكه موعظه نشد،نصيحت نشد، آخر دوا اين است كه داغش كنند، شمشير، آخر دواست .
صحيفه نور جلد 19، ص 20
# شما و ما موظفيم كه هم در تمام امورى كه مربوط به دستگاههاى اجرايى است امر بهمعروف كنيم و اگر اشخاصى پيدا مى شوند كه خلاف مى كنند، معرفى كنيم به مقاماتىكه براى جلوگيرى مهيا هستند.
صحيفه نور جلد 13، ص 245
ماه محرم
محرم از ماههاى حرام است كه جنگ در آن تحريم شده است و در مكتب تشيع ، يادآور حماسهسرخ سالار شهيدان ابا عبدالله الحسين عليه السلام و يارانش ، و خطابه هاى آتشين امامسجاد عليه السلام و حضرت زينب عليهاالسلام درسال 61 هجرى قمرى مى باشد.
اين ماه ، خاطره هاى تلخ بر خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله ، ماه عزادارى بر شهيدانكربلا و بالاخره ، ماه پيروزى خون بر شمشير است .
# ماه محرم ، ماه حماسه و شجاعت و فداكارى آغاز شد، ماهى كه خون بر شمشير پيروزشد... ماهى كه بايد مشت گره كرده آزادى خواهان واستقلال طلبان و حق گويان بر تانك ها و مسلسل ها و جنود ابليس غلبه كند و كلمه حق ،باطل را محو نمايد.
صحيفه نور جلد 3، ص 225
# محرم ماهى است كه عدالت در مقابل ظلم و حق درمقابل باطل قيام كرده و به اثبات رسانده است كه درطول تاريخ ، هميشه حق بر باطل پيروز شده است .
صحيفه نور جلد 4، ص 27
# محرم و صفر است كه اسلام را زنده نگه داشته است .
صحيفه نور جلد 15، ص 204
# بايد محرم و صفر را زنده نگه داريم به ذكر مصائباهل بيت عليهم السلام با مصائب اهل بيت عليهم السلام زنده مانده است اين مذهب .
صحيفه نور جلد 15، ص 203
# بدانيد كه حيات اين ملت به همين روضه خوانى ها، به همين اجتماعات ، به همين دستجاتاست .
صحيفه نور جلد 15، ص 208
# روضه سيدالشهدا براى حفظ سيدالشهداست .
صحيفه نور جلد 8، ص 69
# مايك ملتى هستيم كه با همين گريه ها يك قدرت دو هزار و پانصد ساله را از بينبرديم .
صحيفه نور جلد 16، ص 207 تا 210
# محرم ماه نهضت بزرگ سيد شهيدان و سرور خداست كه با قيام خود درمقابل طاغوت ، تعليم سازندگى و كوبندگى به بشر داد و راه فناى ظالم و شكستستمكار رابه فدايى دادن و فدايى شدن دانست و اين خود سرلوحه تعليمات اسلام استبراى ملتها تا آخر دهر.
صحيفه نور جلد 12، ص 11
10 محرم
عاشوراى حسينى
از تلخ ‌ترين ايام تاريخ شيعه كه اندوه هميشگى در جان شيعيان نهاده ، حوادث روزعاشورا تاسوعا يعنى محاصره سالار شهيدان و يارانش و عاشورا يعنى شهادت مظلومانهآن سرور و اولاد و ياران بى گناهش در ماه محرمسال 61 در دشت خونين نينوا است .
# اكنون ملت ما دريافته است ك (( (كل يوم عاشورا وكل ارض ‍ كربلا))) مجالس حال و دعاى اينان شب عاشوراهاى اصحاب سيدالشهداء رادر دل زنده مى كند.
صحيفه نور جلد 16، ص 99
# اگر عاشورا و گرمى و شور انفجارى آن نبود، معلوم نبود چنين قيامى (قيام 15 خرداد)بدون سابقه و سازماندهى واقع مى شد. واقعه عظيم عاشورا از 61 هجرى تا خرداد 61 واز آن تا قيام عالمى بقية الله ارواحنا لمقدمه الفداء در هر مقطع انقلاب ساز است .
صحيفه نور جلد 16، ص 219
# عاشورا را زنده نگه داريد كه با زنده نگه داشتن عاشورا كشور شما آسيب نخواهد ديد.
صحيفه نور جلد 15، ص 205
# انقلاب اسلامى ايران پرتوى از عاشورا و انقلاب الهى آن است .
صحيفه نور جلد 18، ص 12
# مجالس بزرگداشت سيد مظلومان و سرور آزادگان ... هر چه باشكوهتر و فشرده تربرپا شود و بيرق هاى خونين عاشورا به علامتحلول روز انتقام مظلوم از ظالم ، هر چه بيشتر افراشته شود.
صحيفه نور جلد 3، ص 226
# امروز روز عاشورا است و ما بايد مقابل ظلم بايستيم و همين جا هم كربلاست و بايد نقشكربلا را ما پياده كنيم .
صحيفه نور جلد 9، ص 202
# اگر عاشورا و فداكارى خاندان پيامبر نبود، بعثت و زحمات جانفرساى نبى اكرم راطاغوتيان آن زمان به نابودى كشانده بودند.
صحيفه نور جلد 14، ص 265
# اين ملت ، شيعه بزرگترين مرد تاريخ است كه با تنى چند، نهضت عظيم عاشورا رابر پا نمود و سلسله اموى را براى ابد در گورستان تاريخ دفن نمود.
صحيفه نور جلد 4، ص 9
25 محرم
شهادت امام سجاد عليه السلام
امام سجاد عليه السلام در دوره 34 ساله امامت خويش با پنج مروانى و اموى معاصر بود.آن حضرت شاهد حادثه جانسوز كربلا هم بود و سرانجام پس از يك زندگى سراسررنج و مبارزه ، در 25 محرم ، سال 95 هجرى در مدينه به وسيله هشام بن عبدالملك مسموم ودر سن 57 سالگى به شهادت رسيد. بارگاه نورانى آن حضرت در قبرستان بقيع مىباشد.
# على بن الحسين عليه السلام ، امام معصوم ، گريه و زارى هايش و مناجات و عجز و نالههايش دل را پاره پاره مى كند.
چهل حديث ، ص 24
# شما خيال مى كنيد گريه هاى ائمه طاهرين و ناله هاى حضرت سجاد عليه السلام براىتعليم بوده و مى خواستند به ديگران بياموزند؟ آنان با تمام آن معنويات و مقام شامخىكه داشتند از خوف خدا مى گريستند و مى دانستند راهى كه در پيش دارند پيمودنش چه قدرمشكل و خطرناك است .
جهاد اكبر، ص 57
# حضرت على بن الحسين سلام الله عليه با آنحال نقاهت ، آن طورى كه شايسته است تبليغ كرد.
صحيفه نور جلد 17، ص 60
1 صفر
جنگ صفين
حضرت على عليه السلام با فرستادن نماينده اى به شام ، معاويه را به تسليم وپذيرش حكومت خويش فراخواند و آنگاه كه نپذيرفت ، در روز چهارشنبه پنجمشوال سال 36 هجرى با لشكر 90 هزار نفرى ، اردوگاه نخليه را به عزم صفين ترككرد. و در برابر سپاه 85 هزار نفرى معاويه صف آرايى نمود. سپاهيان حضرت پس ازماهها جنگ در آستانه پيروزى قرار گرفتند كه عمرو عاص حيله بر سر نيزه كردن قرآنرا آزمود كه كارگر افتاد. مسلمانان سطحى نگر، حضرت را به پذيرش حكميت مجبور وابوموسى اشعرى را به عنوان نماينده برايشانتحميل نمودند. عمرو عاص ، ابوموسى را فريب داد و معاويه را به عنوان خليفه معرفىكرد.
# قيام بر ضد حكومت اسلامى در حكم كفر است ، بالاتر از همه معاصى است ، همان بودكه معاويه قيام مى كرد، حضرت امير قتلش را واجب مى دانست .
صحيفه نور جلد 10، ص 15
# على عليه السلام ،در مقابل ستمكارى بود كه با امامت جمعه و جماعت و تشبث به اسلام ،خون مردمان را مى مكيد، قيام در مقابل ظلم و ظالم بود و چندين هزار فدايى داد.
صحيفه نور جلد 2، ص 104
3 صفر
ولادت امام محمد باقر عليه السلام
پيشواى پنجم شيعيان به نقلى در سوم صفر،سال 57 هجرى ديده به جهان گشود دهها سال پيش از تولد، نياى بزرگوارش پيامبراكرم صلى الله عليه و آله نام خود (محمد) را براى وى برگزيد و او را (باقر)ملقب فرمود.
امام باقر عليه السلام در ميان خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله نخستين كسى بود كههم پدر و هم مادر وى فاطمى و علوى بودند. پدرش امام سجاد عليه السلام و مادرشفاطمه دختر امام حسن مجتبى عليه السلام بود.
# باقرالعلوم بالاترين شخصيت تاريخ است و كسى جز خداى تعالى ورسول الله صلى الله عليه و آله و ائمه عليهم السلام ، مقام او را درك نكرده و نتواننددرك كرد.
صحيفه نور جلد 21، ص 171
7 صفر
ولادت امام موسى كاظم عليه السلام
پيشواى هفتم شيعيان ، روز هفتم ماه صفر، سال 128 هجرى در يكى از روستاهاى مدينهمتولد شد. پدر گرامى اش امام جعفر صادق عليه السلام و مادرش (حميده اندلسى )بود. نام مباركش موسى ، كنيه اش ابوالحسن و مشهورترين القابش (عبد صالح )،(باب الحوائج ) و (كاظم ) است .
# موسى بن جعفر عليه السلام توى حبس هم مقابله مى كرد.
صحيفه نور جلد 1، ص 173
# حكام جائر مى ديدند كه اگر موسى بن جعفر عليه السلام آزاد باشد، زندگى را برآنها حرام خواهد كرد و ممكن است زمينه اى فراهم شود كه حضرت قيام كند و سلطنت رابراندازد از اين مهلت نداند اگر مهلت داده بودند، بدون ترديد حضرت قيام مى كرد.
ولايت فقيه ، ص 138 - 139
9 صفر
جنگ نهروان
پس از پايان جنگ صفين ، 12 هزار نفر از سپاه حضرت على عليه السلام با شعار (((لا حكم الا لله ))) از حضرت جدا و در ناحيه حروراء اقامت گزيدند. اين گروه كهبه مارقين شهرت يافتند، كم كم به شورش و كشتار مسلمانان روى آوردند. با نصيحت وارشاد مكرر حضرت على عليه السلام حدود هشت هزار نفر از آنان دست از عقايدباطل خويش برداشتند. سرانجام در منطقه اى به نام نهروان جنگى ميان حضرت و اينگروه در گرفت كه جز نه تن بقيه كشته شدند و بدين سان فتنه خوارج پايان يافت .
# يوم خوارج ؛ روزى ك اميرالمؤ منين سلام الله عليه ، شمشير را كشيد و اين فاسدها را،اين غده هاى سرطانى را دور كرد، اين هم يوم الله بود.
صحيفه نور جلد 9، ص 63
# امام شما مصالح اسلام را روى هم رفته ملاحظه مى كرد. مصالح شخصى را ملاحظه نمىكرد. آن روزى كه مصالح عمومى اقتضا مى كرد تبعيت مى كرد. آن روزى كه - مى خواست -مصالح اسلام به اين بود كه خوارج را دور كند با شمشير مى كرد.
صحيفه نور جلد 19، ص 64 - 63
20 صفر
اربعين حسينى
چهلمين روز شهادت امام حسين عليه السلام را اربعين گويند.چهل روز پس از شهادت امام حسين عليه السلام ، جابر بن عبدالله انصارى و عطيه عوفىبه زيارت تربت حضرت نائل آمدند. در اين كه كاروان اسيراناهل بيت عليهم السلام در اربعين اول به كربلا بازگشتند، اختلاف است . بيشتر عالمان ومورخان بازگشت را صحيح نمى دانند. زيارت امام حسين در اين روز معروف به زيارتاربعين بسيار فضيلت دارد و در روايات يكى از نشانه هاى مؤ من شمرده شده است . تكريماين روز، تداوم بخش نهضت عاشوراست .
# اسلام اينقدر براى اجتماع و براى وحدت كلمه هم تبليغ كرده است و همعمل كرده است يعنى روزهايى را پيش آورده است كه با خود اين روزها و انگيزه اين روزهاتحكيم وحدت مى شود مثل عاشورا و اربعين .
صحيفه نور جلد 15، ص 262
# اين روزهاى بزرگ را بزرگ بشماريد و اربعين ها را، عاشوراها را وامثال اينها را بزرگ بشماريد.
صحيفه نور جلد 15، ص 266
28 صفر
رحلت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله
نبى مكرم اسلام پس از 23 سال دعوت مردم به توحيد و يكتاپرستى وتحمل شدايد و سختى ها در راه اعتلاى كملة الله و انجام رسالت خويش ، در 28 صفرسال 1 هجرى در مدينه منوره شمع وجودش به خاموشى گراييد و جهان اسلام را از فيضجوشان خود محروم ساخت . عمر شريف آن حضرت 63سال و بارگاه قدسى آن بنده برگزيده خدا، مدينه منوره مى باشد.
# پيغمبر بزرگ اسلام با يك دست قرآن را داشت و با دست ديگر شمشير، شمشير براىسركوبى خيانتكاران و قرآن براى هدايت ، آنها كهقابل هدايت بودند، قرآن راهنماى آنها بود و آنهايى كه هدايت نمى شدند و توطئه گربودند، شمشير بر سر آنها.
صحيفه نور جلد 8، ص 269
# پيغمبر بزرگ اسلام صلى الله عليه و آله و رنج هاى طاقت فرسا در راه هدف ، ازجهاد سمتكاران تا آخر عمر دست نكشيد.
صحيفه نور جلد 2، ص 88
# رسول الله پايه سياست را در ديانت گذاشته است .
صحيفه نور جلد 17، ص 88
آخر صفر
شهادت حضرت رضا عليه السلام
دوران 20 سال امامت حضرت رضا عليه السلام مقارن با زمامدارى سه تن از خلفاى جورعباسى بود. ماءمون در سال 200 هجرى به اجبار امام را از مدينه به مرو آورد و در سن55 سالگى به وسيله انار يا خرما مسموم شد و در مرو به شهادت رسيد و بارگاهملكوتى اش در مشهد، قبله اهل دل است .
# علاقه من به آقا (حضرت امام رضا عليه السلام ) از دو جهت است . يك علاقه اى بهواسطه اين كه از بيت بزرگى هستند و من علاقه به آن بيت دارم و يك علاقه به شخصخود ايشان كه در مدت هاى طولانى در راه اسلام مواجه شدند با خطرات . اين خطراتبراى شما عزت است و براى ما افتخار.
صحيفه نور جلد 6، ص 101
# شما مى دانيد ك حضرت رضا سلام الله عليه در آن ابلائاتى كه داشت و در آن مصيبتهاى معنوى كه برايش وارد مى شد، بدون اين كه يك اختلافى ايجاد كند، با آرامش راهخودش را به پيش برد، مقيد به اين كه آرامش ملت را حفظ كند.
صحيفه نور جلد 13، ص 233
# همه نيروها، همه قدرت ها، در هر جا هستند، محتاصحيفه نور جلد به توجه خاص حضرترضا سلام الله عليه هستند.
صحيفه نور جلد 16، ص 231
1 ربيع الاول
هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله از مكه به مدينه
پيامبر اكرم در شب پنج شنبه ، اول ماه ربيعالاول سال چهاردهم بعثت به فرمان الهى هجرت تاريخ ساز خود را از مكه به يثرب كهبعدها به مدينة الرسول لقب يافت ، آغاز نمود. در اين شب ، حضرت على عليه السلامشجاعانه در بستر پيامبر صلى الله عليه و آله آرميد كه به هميندليل آن را ليلة المبيت مى نامند. پيامبر صلى الله عليه و آله پس از سه روز توقف درغار ثور رهسپار مدينه شد. ايشان در اين سفر، در محله نخستين مسجد اسلام را تاءسيس كردو در ميان قبيله بنى سالم بن عوف اولين نماز جمعه را اقامه فرمود. اين هجرت بهدليل اهميت زيادش ، مبداء تاريخ مسلمانان گرديد.
# روزى كه پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله هجرت كردند به مدينه ، اين روز يومالله است .
صحيفه نور جلد 9، ص 62
# هجرت با بركت حضرت خاتم النبيين و افضل المرسلين را كه مبداء نهضت اسلام والهى و مصدر بسط عدالت و فرهنگ انسان سازى و منشاء حركت به سوى برچيدن اساسظلم و نابكارى و ارتقاء به مقام والاى انسانى و هجرت از تمام ظلم ها و خصلت هاىشيطانى و حيوانى به سوى نور مطلق و سرچشمهكمال و مؤ سس امت و امامت است ...تبريك عرض مى كنم .
صحيفه نور جلد 11، ص 258
12-17 ربيع الاول
هفته وحدت
بيشتر عالمان شيعه 17 ربيع الاول و اكثر عالمان سنى 12 ربيعالاول را سالروز ولادت مبارك حضرت محمد صلى الله عليه و آله مى دانند. اين مطلب ، سببشد تا جمهورى اسلامى از 12 تا 17 ربيع الاول را به عنوان هفته وحدت تعيين نمايد تاعالمان و پيروان اين دو مذهب ، بر مشتركات تكيه كنند و براى اتحاد عليه دشمن مشترك(استكبار جهانى ) به ريسمان الهى چنگ زنند و توطئه هاى تفرقه افكنانه دشمنان راخنثى نمايند.
# اگر كسى كلامى بگويد كه باعث تفرقه بين ما مسلمانها بشود، بدانيد كه ياجاهل هستند يا از كسانى هستند كه مى خواهند بين مسلمانها اختلاف بيندازند.
صحيفه نور جلد 5، ص 77
# در جمهورى اسلامى ، همه برادران سنى و شيعه در كنار هم و با هم برادر و در حقوقمساوى هستند. هر كس خلاف اين را تبليغ كرد، دشمن اسلام و ايران است .
صحيفه نور جلد 5، ص 77
# برادران شيعه و سنى بايد از هر اختلافى احتراز كنند. امروز اختلاف بين ما، تنها بهنفع آنهايى است كه نه به مذهب شيعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفى و يا ساير فرق .آنها مى خواهند نه اين باشد و نه آن .
صحيفه نور جلد 12، ص 259
# از ملى گرايى خطرناكتر و غم انگيزتر، ايجاد اختلاف بيناهل سنت و جماعت با شيعيان است و القاى تبليغات فتنه انگيز و دشمنى ساز بين برادراناسلامى است .
صحيفه نور جلد 13، ص 81
# ما در سايه آرامش و وحدت مى توانيم اين كشور رابه مقاصد عاليه اسلامى برسانيم واين مستضعفين را از آن ظلمهايى كه در طول تاريخ به آنها شده است نجات دهيم .
صحيفه نور جلد 14، ص 181
# قدرتهاى بزرگ فهميده اند آن چيزى كه آنان را عقب زده است ، اسلام و وحدت مسلمين وبرادرى بين همه امت اسلامى است . از اين جهت شروع كرده اند اختلاف ايجاد كنند.
صحيفه نور جلد 14، ص 247
# اين وحدت همان چيزى است كه در قرآن كريم درباره آن سفارش ‍ شده است و ائمه اطهارعليهم السلام را به آن دعوت كرده اند و اصولا دعوت به وحدت است ، به اين معنا كههمه در كلمه اسلام با هم مجتمع باشند.
صحيفه نور جلد 16، ص 4
17 ربيع الاول
ولادت پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله
خاتم انبياء محمد بن عبدالله صلى الله عليه و آله در روز جمعه 17 ربيعالاول عام الفيل (570 ميلادى ) در مكه به دنيا آمد. مادرشان آمنه و پدر بزرگوارشانعبدالله فرزند عبدالمطلب بود. پدر را قبل از تولد و مادر را در سن 5 سالگى از دستداد و سرپرستى آن حضرت برعهده عبدالمطلب و سپس ابوطالب قرار گرفت . فرزندانآن بزرگوار را هفت تن ذكر كرده اند كه به غير از حضرت زهرا عليهاالسلام بقيه آناندر زمان حيات پيامبر صلى الله عليه و آله از دنيا رفته اند.
# ولادت ها مختلف است ، يك تولدى است كه مبداء خيرات است ؛ مبداء بركات است ؛ مبداءكوبيدن ظالم است ؛ مبداء خاموش شدن آن بتكده ها و آتشكده هاست ؛مثل ولادت رسول اكرم صلى الله عليه و آله
صحيفه نور جلد 2، ص 214
# اين دو اصل يعنى توحيد وعدل در عالم به واسطهرسول اكرم صلى الله عليه و آله بسط پيدا كرد و ان شاءالله مى كند.
صحيفه نور جلد 2، ص 214
# امروز روز مباركى است كه ما نزديك به او مى شويم و روز نويدى است كه بشر رانويد داد به استقامت و راهنمايى به صراط مستقيم انسانيت .
صحيفه نور جلد 14، ص 11
17 ربيع الاول
ولادت امام جعفر صادق عليه السلام
ششمين پيشواى شيعيان در 17 ربيع الاول 83 هجرى در مدينه متولد شد. نام مباركش(جعفر) مشهورترين كنيه اش (ابو عبدالله ) و معروفترين لقبش (صادق ) است .پدر گراميش امام محمد باقر عليه السلام و مادرش (ام فروه ) است .
# حضرت صادق سلام الله عليه ... مذهب را ترويج و اسلام را ارائه داد به مردم .
صحيفه نور جلد 14، ص 11
# مبين احكام اسلام و ايده هاى رسول اكرم صلى الله عليه و آله ذريه مطهر ايشان وخصوص حضرت جعفر بن محمد صادق هستند.
صحيفه نور جلد 14،ص 15
26ربيع الاول
صلح امام حسن
پس از شهادت امام على عليه السلام ، امام حسن عليه السلام با تجهيز سپاه 12 هزارنفرى آماده جنگ با معاويه شد. اما دسيسه هاى تفرقه انگيز معاويه و بى وفايى سپاهيانامام و خيانتهاى ايشان به حضرت ، شرايطى را بر امام هجرى شد. گرچه براى قراردادصلح شروطى نوشته شد اما معاويه بعدها همه آنها را زير پاگذاشت .
# آن قدر كه حضرت امام حسن معاويه را مفتضح كرد به همان قدر بود كه سيدالشهدايزيد را مفتضح كرد.
صحيفه نور جلد 1، ص 173
# اگر آن حيله اى كه معاويه و عمرو عاص به كار برده بودند، آنهايى كه از طبقهمقدسين به اصطلاح بودند، مانع نشده بودند. قضاياى امام حسن سلام الله عليه و آنابتلائاتى كه او پيدا كرد و قضيه كربلا پيش نمى آمد و جرم گناه همه اين امور گردنآن مقدسين نهروان بود.
صحيفه نور جلد 18، ص 268
# ... قصه امام حسن و قضيه صلح ، آن هم صلح تحميلى بود براى اين كه امام حسندوستان خودش يعنى آن اشخاص خائنى كه دور او جمع شده بودند، او را جورى كردند كهنتوانست خلافش بكند، صلح كرد، صلح تحميلى بود.
صحيفه نور جلد 20، ص 32
# آن صلح تحميلى اى كه در عصر امام حسن واقع شد آن حكميت تحميلى كه در زمان اميرالمؤمنين واقع شد، و هر دويش به دست اشخاص حيله گر درست شد.
صحيفه نور جلد 20، 32

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation