بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب قرآن در آیینه نهج‏البلاغه, آیت الله محمد تقى مصباح یزدى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     Fehrest -
     61996900 -
     61996901 -
     61996902 -
     61996903 -
     61996904 -
     61996905 -
     61996906 -
     61996907 -
     61996908 -
     61996909 -
     61996910 -
 

 

 
 


next page

fehrest page

back page


در مورد احترام به قرآن، بيشتر آنچه كه در جوامع اسلامى وجود دارد، مى‏توان احترام ظاهرى قرآن ناميد. در حالى كه قرآن كريم هرگز تنها براى اين كه با آداب و رسوم و احترام خاصى با آن مواجه شويم، نازل نگرديده است. قرآن فقط براى حفظ كردن و تلاوت نمودن با لحن و صوتى زيبا نيست. قرآن كتاب زندگى و پيام‏هاى الهى است كه همگان موظفند در زندگى دنيوى خود آنها را به كار بندند، تا در دنيا و آخرت رستگار شوند، خصوصا دست اندركاران حكومت در جوامع اسلامى موظفند سياست‏هاى كلى نظام را بر اساس رهنمودهاى اين كتاب الهى تنظيم و به اجرا در آورند، تا زمينه رشد و تعالى فرهنگ قرآن براى افراد جامعه بهتر مهيا گردد و در نتيجه هدف نزول قرآن، كه همان تكامل و سعادت انسان در سايه بسط قسط و عدل در روى زمين است، تحقق يابد. متاسفانه بر خلاف اين انتظار، آنچه امروزه به عنوان تكريم و تعظيم قرآن كريم شاهد آن هستيم از حد پرداختن به ظواهر روبنايى در نمى‏گذرد و لزوم محوريت قرآن در زندگى سياسى اجتماعى مسلمانان مورد غفلت قرار گرفته است. امروزه در بسيارى از كشورهاى اسلامى موسساتى از دوره آمادگى و دبستان تا سطح دانشگاه به امر تعليم و تعلم قرآن كريم مى‏پردازند و در جهت فراگيرى روخوانى و حفظ قرائت قرآن به روش‏هاى مختلف همت مى‏گمارند و هر ساله شاهد مسابقات جهانى حفظ و قرائت قرآن كريم هستيم. علوم مختلف قرآن از قبيل تجويد و ترتيل و غيره جايگاه ويژه‏اى در ميان علاقه‏مندان به قرآن دارد. علاوه بر اين امور، قرآن در ميان عامه مسلمانان از احترام ويژه‏اى برخوردار است، به نحوى كه دست بى وضو به كلمات و آيات آن نمى‏گذارند و در هنگام قرائت مودب مى‏نشينند. بيشتر افراد، در مقابل قرآن پاى خود را دراز نمى‏كنند. آن را در بهترين جلد و مناسب‏ترين مكان‏ها قرار مى‏دهند و خلاصه احترام‏هاى ظاهرى از قبيل در ميان عامه مسلمانان امرى رايج مى‏باشد.
بديهى است كه رعايت امور مذكور به عنوان احترام به اين كتاب آسمانى، ارزشى بايسته است كه هر قدر بدان پاى بند باشيم، حق احترام اين كتاب آسمانى را آن طور كه شايسته است ادا نكرده‏ايم و شكر اين بزرگ‏ترين نعمت خداى متعال را، كه نعمت هدايت است، به جاى نياورده‏ايم؛ لكن بالاترين نوع احترام و شكر هر نعمت، شناخت حقيقت آن و به كارگيرى آن در جهتى كه خدا آن را آفريده است، مى‏باشد. چنانچه با اين نگرش بخواهيم به قرآن بنگريم و آن را احترام و تعظيم كنيم، به نظر مى‏رسد قرآن كريم جايگاه مطلوبى در فرهنگ جوامع اسلامى ندارد و هرگز نسبت به آن احترام و تكريم شايسته انجام نمى‏گيرد. آنچه به عنوان موارد احترام مسلمانان به قرآن كريم ذكر شد، هر چند ضرورى و لازم است، لكن با انجام اين امور هدف خداى متعال از نزول قرآن محقق نمى‏شود و تكليف مسلمانان در قبال اين كتاب آسمانى انجام نمى‏شود. آشنايى با ظواهر قرآن و قرائت آيات الهى و ارج نهادن ظاهرى به اين نسخه شفابخش، مقدمه عمل به مضامين و دستورات آن است. حق واقعى قرآن، بدون محور قرار دادن آن در زندگى سياسى و اجتماعى مسلمانان ادا نمى‏شود.
بديهى است بوسيدن و احترام گذاشتن به نسخه پزشك و خواندن آن با آوازى بسيار زيبا، بدون فهم دستورات و راهنمايى‏هاى پزشك و عمل كردن به آنها هرگز دردى را از بيمار درمان نمى‏كند. هر عاقلى باور دارد كه بهبودى در گرو عمل به دستورات پزشك حاذق است. احترام واقعى به نسخه پزشك، عمل كردن بدان است نه اداى تكريم‏هاى ظاهرى نسبت به پزشك و نسخه او.
در باب قرآن نيز بايد گفت هر چند اداى احترام‏هاى ظاهرى نسبت به قرآن كريم از امور پسنديده و از وظايف تك تك مسلمانان است، لكن اين كمترين وظيفه مسلمانان در قبال اين كتاب آسمانى است و مسلمانان موظفند با فهم قرآن كريم و عمل به دستورات حيات بخش آن، به شكر و احترام واقعى نسبت به اين نعمت هدايت الهى روى بياورند و خود را از اين وديعه پر فيض محروم نكنند تا در نتيجه با اين نور الهى دنياى ظلمت زده خويش را روشنى بخشند.
يكى از مظاهر تجلى خداوند نور است. خداوند خود را به نور تشبيه مى‏كند و مى‏فرمايد: الله نور السماوات والارض؛ خدا نور آسمان‏ها و زمين‏-1- نور، 35. ? است. اين نور وجود خداى متعال است كه تجلى كرده و خلقت آسمان‏ها و زمين و مخلوقات صورت گرفته است. به بركت عنايت خداوند است كه عالم وجود برجاست و فيض وجود، پيوسته از جانب منبع جود، بر موجودات سرازير است و در نتيجه پديده‏ها و موجودات به حيات خود ادامه مى‏دهند.
گاه از كلام خدا نيز به نور تعبير مى‏شود؛ زيرا در پرتو نور است كه انسان راه را پيدا مى‏كند و از بيراهه رفتن و سردرگمى نجات مى‏يابد. از آن جا كه بدترين و زيان بارترين گمراهى و ضلالت، ضلالت و گم راهى در مسير زندگى و به خطر افتادن سعادت انسان است، نور حقيقى و واقعى آن است كه انسان‏ها و جامعه انسانى را از ضلالت و گم راهى نجات دهد و مسير درست كمال انسانى را براى آنها روشن كند تا راه سعادت و تكامل را از طرق سقوط و ضلالت باز شناسد. بر همين اساس خداوند متعال از قرآن به نور تعبير كرده است و مى‏فرمايد: قد جائكم من الله نور و كتاب مبين؛ به تحقيق از-1- مائده، 15. ? جانب پروردگارتان نور و كتابى روشنى بخش آمده است تا شما با بهره‏گيرى از آن، راه سعادت را از شقاوت باز شناسيد. اينك از آن جا كه موضوع بحث، قرآن از ديدگاه نهج‏البلاغه است، از تفسير و توضيح آيات وارده در اين زمينه صرف نظر مى‏كنيم و به توضيح بيان حضرت على عليه‏السلام در اين باره مى‏پردازيم.
حضرت على عليه‏السلام در خطبه 189، بعد از وصف اسلام و پيامبر صلى الله عليه و آله در وصف قرآن كريم مى‏فرمايد:
ثم انزل عليه الكتاب نورا لا تطفا مصابيحه و سراجا لا يخبو توقده، و بحرا لا يدرك قعره‏

آن گاه خداى متعال قرآن را به صورت نورى كه چراغ‏هايش هرگز خاموش نمى‏شود و مانند خورشيد فروزنده‏اى كه هيچ گاه از فروزش نمى‏افتد و مثل دريايى كه به قعر آن رسيدن براى هيچ كس ميسر نيست بر پيامبرش نازل فرمود.
حضرت على عليه‏السلام در اين خطبه در وصف قرآن ابتدا با سه تشبيه بسيار زيبا مى‏خواهند قلوب مسلمانان را با عظمت قرآن آشنا كنند و توجه آنها را به اين سرمايه عظيم الهى كه در دسترس آنها قرار گرفته است بيش از پيش جلب نمايد.
ابتدا حضرت قرآن را به نور وصف مى‏كنند و مى‏فرمايند:
انزل عليه الكتاب نورا لا تطفا مصابيحه؛ خداوند قرآن را، در حالى كه نورى است، بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل فرمود؛ لكن اين نور با ساير نورها متفاوت است. اين حقيقت (( قرآن كريم)) نورى است كه نورافكن‏هاى آن هرگز به خاموشى نمى‏گرايد و هرگز از تابش نمى‏افتد. از باب تشبيه معقول به محسوس قرآن مانند آن منبع عظيم انرژى برقى است كه در شب ظلمانى از طريق شبكه برق رسانى به وسيله نورافكن‏هاى قوى، جاده‏هايى را كه به مقصد منتهى مى‏شود، روشن كرده است و با نصب چراغ‏هاى راهنما بر سر دو راهى‏ها و چند راهى‏ها مسيرى را كه به هدف منتهى مى‏شود از ديگر مسيرها كه به بيراهه و سقوط در دره‏هاى هولناك مى‏انجامد براى كسانى كه مى‏خواهند به سلامت به مقصد برسند روشن مى‏كند. قرآن نيز در جامعه دينى و اسلامى و در زندگى جويندگان سعادت و رستگارى چنين نقشى ايفا مى‏كند، با اين تفاوت كه چراغ‏هايى كه از اين منبع نور تغذيه مى‏نمايند و مسير سعادت را روشن مى‏كنند هرگز خاموش نمى‏شوند در نتيجه راه حق، پيوسته مستقيم و روشن است و قرآن كريم و نورافكن‏هاى فروزان آن مدام پيروان قرآن را هشدار مى‏دهند كه مواظب باشيد از مسير حق منحرف نشويد.

در فراز ديگرى از همين خطبه مى‏فرمايد: و نورا ليس معه ظلمه؛ قرآن نورى است كه با وجود آن، تاريكى دوام نمى‏يابد؛ زيرا اين كتاب آسمانى نورافكن‏هايى دارد كه از آن نور مى‏گيرند و پيوسته راه هدايت و سعادت رإ؛
روشن مى‏كنند.

علاوه بر اين، ائمه عليهم‏السلام كه همان مفسرين وحى الهى هستند حكم آن نور افكن‏ها را دارند كه معارف قرآن را براى مردم بيان و با علم خدادادى، مسلمانان را با حقيقت قرآن آشنا مى‏كنند.
همان طور كه مى‏دانيم طبق حديث ثقلين، قرآن و عترت اين دو وديعه الهى در مسير هدايت موحدين، مكمل يكديگرند كه با تمسك به يكى و رها كردن ديگرى هدف از نزول قرآن كه همان هدايت انسان‏هاست تحقق نمى‏يابد. ائمه عليهم‏السلام چراغ‏هايى هستند كه از اين منبع الهى نور مى‏گيرند و مسير زندگى انسان‏هاى طالب سعادت را روشن مى‏كنند و علوم قرآن و حقيقت آن نزد آنهاست. آن ذوات مقدسه هستند كه مى‏توانند متشابهات را به محكمات برگردانند و راه را از بيراهه تشخيص دهند و مردم را به راه سعادت و كمال راهنمايى كنند. مردم نيز مى‏بايد معارف قرآن را تنها از آنها بگيرند و به كار بندند.
حكمت الهى چنين اقتضا مى‏كند و سنت خداوند بر اين قرار گرفته است كه مردم از طريق اهل بيت عليهم‏السلام با معارف قرآن آشنا شوند و با به كار بستن آنها در تأمين سعادت دنيوى و اخروى خود بكوشند. لذا براى تحقق اين منظور، خداى متعال با نصب امامت مستمر، راه استفاده از معارف قرآن را براى طالبين سعادت هم چنان باز نگه داشته است. هر چند معاندان و دنيا پرستان در طول تاريخ در صدد برآمده‏اند تا مردم را از نور هدايت الهى كه در مكتب اهل بيت عليهم‏السلام تجسم مى‏يابد خاموش كنند؛ لكن قرآن مى‏فرمايد هرگز بدين كار موفق نخواهند شد:
يريدون ليطفئوا نور الله بافواههم و الله متم نوره و لو كره الكافرون .-1- صف، 8. ?

از اين جهت حضرت على عليه‏السلام قرآن را به چراغى كه هرگز از فروزش آن كاسته نمى‏شود و به خاموشى نمى‏گرايد تشبيه مى‏كنند.
معارف قرآن چنان عميق و گسترده است كه هر قدر آشنايان به علوم اهل بيت در باب آن بينديشند در هر گامى به معرفت و نكته‏اى تازه دست مى‏يابند و از آن جا كه اين كتاب آسمانى نسخه‏اى از علم الهى است هر قدر تشنگان حقيقت از آب زلال حقيقت آن بنوشند نه تنها سيراب نمى‏شوند كه تشنه‏تر مى‏گردند. از همين روست كه مى‏بينيم اولياى خدا و عارفان به حقيقت قرآن سعى مى‏كنند با تلاوت آيات الهى در نماز و تدبر در آنها، روح خود را تلطيف نمايند و بيش از پيش خويش را در معرض الهامات خداوندى و بارش معارف بى پايان الهى قرار دهند. قرآن خورشيد فروزنده‏اى است كه معارف آن پايان‏ناپذير و فروزندگى آن ابدى است؛ زيرا اين كتاب آسمانى مانند درياى عميقى است كه رسيدن به قعر و ژرفاى آن جز براى پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم‏السلام كه به (( علم الكتاب)) آگاه هستند و هر كس و هر جامعه‏اى بخواهد با قرآن و كلام الهى آشنا شود و زندگى فردى و اجتماعى خود را بر اساس رهنمودهاى اين كتاب آسمانى سامان دهد راهى جز تمسك به قرآن بر اساس تفسير و تبيين پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومين عليهم‏السلام و الگو قرار دادن سيره و روش آنها ندارد. براى تاييد اين مطلب تنها به بخش‏هايى از دو روايت اشاره مى‏كنيم.
امام صادق عليه‏السلام مى‏فرمايند:
و نحن قناديل النبوه و مصابيح الرساله و نحن نور الانوار و كلمه الجبار رايه الحق التى من تبعها نجى و من تاخر عنها هوى و نحن مصابيح المشكاه التى فيها نور النور؛ - بحار: ج 26، ص 259. ?

قنديل‏ها و ظروف نبوت و چراغ‏هاى رسالت ماييم؛ يعنى مردم مى‏بايد با راهنمايى ائمه عليه‏السلام به مقصد نبوت و رسالت كه همان هدايت به سوى حق است رهنمون شوند. نور همه نورها از ماست. حاكميت خدا از طريق ولايت ما تحقق پيدا مى‏كند. ما هستيم آن پرچم حقى كه هر كس از آن پيروى كند نجات پيدا مى‏كند و هر كس از آن دور بماند سقوط مى‏كند و آن چراغ و مشكلاتى كه روشنايى و نور در آن قرار دارد ماييم.
شبيه اين بيان از امام سجاد عليه‏السلام نيز نقل شده است؛ حضرتش مى‏فرمايند:
ان مثلنا فى كتاب الله كمثل المشكاه و المشكاه فى القنديل فنحن المشكاه فيها مصباح و المصباح محمد عليه‏السلام المصباح فى زجاجه نحن الزجاجه كانها كوكب درى توقد من شجره مباركه زيتونه معروفه لا شرقيه و لا غربيه لا منكره و لا دعيه يكاد زيتها يضى‏ء و لو لم تمسسه نار نور القرآن على نور يهدى الله لنوره من يشاء و يضرب الله الامثال للناس و الله بكل شى‏ء عليم بان يهدى من احب الى ولايتنا. - بحار: ج 23، ص 314. ?

حضرت در اين بيان، آيه 35 سوره نور را به پيامبر عليه‏السلام و اهل بيت و ائمه معصومين عليه‏السلام تفسير كرده‏اند. حضرتش مى‏فرمايند مثل ما اهل بيت در قرآن مثل منبعى است كه از طريق آن، نور هدايت الهى، راه را بر بندگان روشن مى‏كند. ما اهل بيت حكم آن آبگينه شفافى را داريم كه نور مصباح و چراغ هدايت را، كه همان نور نبوت است، به بندگان منعكس مى‏كنيم. اين نور از شجره مباركه‏اى از نور الهى، كه پرتو آن گسترده و غير قابل انكار است، سرچشمه مى‏گيرد. اين حقيقت نه شرقى نه غربى است نه ناشناخته و نه وانهاده است.
امام سجاد عليه‏السلام مى‏فرمايند حقيقت پيامبر و اهل بيت مكرمش حكم چراغ بسيار شفافى را دارند كه بدون نياز به شعله‏اى، نور مى‏دهد. نور قرآن مبتنى بر آن نورى است كه خدا هر كس را بخواهد هدايت كند او را بدان نور ((ولايت اهل بيت عليه‏السلام)) هدايت مى‏كند.
چنان كه قبلا اشاره شد آنچه انسان در درجه اول اهميت است و عقل ايجاب مى‏كند تمام همت خويش را در جهت تحقق هر چه بهتر آن صرف كند، سعادت و رستگارى اخروى است؛ زيرا زندگى اين جهانى مقدمه و زمينه ساز زندگى جاودانه اخروى است. مثل انسان در اين عالم نسبت به عالم آخرت مثل آن مسافرى است كه در شهر غربت با كار و تلاش شبانه روزى و قناعت و پس انداز كردن حاصل كوشش خود و ارسال آن به وطى اصلى و زادگاه خويش درصدد است تا براى خود خانه و سرپناه و سرمايه‏اى فراهم كند تا در هنگام مراجعت به وطن خود با برخوردارى از امكانات پيش فرستاده، اين چند روز باقيمانده عمر خويش را در رفاه و عزت و سربلندى زندگى كند، با اين تفاوت كه زندگى اخروى، جاودانه و هميشگى است.
اعتقادات و اعمال و رفتارهاى انسان بذرهايى است كه در اين جهان به دست انسان كاشته مى‏شود و در عالم آخرت، نتيجه و محصول آن آشكار مى‏گردد. در اين عالم اگر كشاورزى بر اساس رهنمودهاى يك دانشمند آشنا و متخصص امر كشاورزى بذرى را كشت كند، در هنگام درو بيشترين محصول ممكن را با بهترين كيفيت، از زحمت خويش برداشت خواهد كرد. به همين منوال اگر انسان‏ها اعمال و رفتار خود را بر اساس رهنمودهاى قرآن كريم و معارف و علوم اهل بيت عليه‏السلام تنظيم كنند و امور فردى و اجتماعى و سياسى خود را بر اساس رهنمودهاى قرآن كريم سامان دهند، علاوه بر عزت و سربلندى دنيا، در علم آخرت نيز از نتايج اعمال نيك خود برخوردار خواهند بود و از اين كه با اعمال شايسته خود سرنوشتى سعادتمند در جوار رحمت خدا براى خود تدارك ديده‏اند خوشحال خواهند بود.
حضرت على عليه‏السلام مضمون مذكور را با تمثيلى بسيار زيبا بيان مى‏كنند و مردم را به عمل به قرآن و پاسدارى و حراست از احكام حيات بخش آن فرا مى‏خوانند:
فاسئلوا الله به و توجهوا اليه بجبه و لا تسئلوا به خلقه انه ما توجه العباد الى الله بمثله و اعلما انه شافع و مشفع و قائل و مصدق و انه من شفع له القرآن يوم القيامه شفع فيه و من محل به القرآن يوم القياه صدق عليه. - نهج اللاغه، خطبه 175. ?

آن حضرت بعد از بيان مطالب گذشته مبنى بر اين كه قرآن درمان و شفاى بزرگ‏ترين دردهاى جامعه است، به مردم توصيه مى‏كند كه با پيروى از قرآن، شفاى دردهاى خود را از قرآن بخواهيد و با عمل به آن به خداوند روى آوريد و براى استمداد از انسان‏هاى ديگر، قرآن را وسيله قرار ندهيد. بدانيد قرآن شفاعت كننده‏اى است كه شفاعتش پذيرفته مى‏شود و گوينده‏اى است كه گفتارش تصديق مى‏شود و كسى كه قرآن در قيامت او را شفاعت كند آن شفاعت در حق او پذيرفته است و كسى كه قرآن او را در روز قيامت تقبيح كند، به زيان او تمام مى‏شود.
آن گاه حضرت خطر جدايى مردم از قرآن را گوش زد مى‏كنند، سپس آنها را به پيروى از اين كتاب آسمانى و الگو قرار دادن آن در فكر و عمل دعوت مى‏نمايند:
ينادى مناد يوئم القيامه الا ان كل حارث مبتلى فى حرثه و عاقبه عمله غير حرثه القرآن فكونوا من حرثته و اتباعه و استدلوه على ربكم واستنصحوه على انفقسكم و اتهموا عليه ارائكم و استغشوا فيه اهوائكم - همان. ?

آن گاه كه قيامت بر پا شود و خلايق براى حسابرسى و جزا و پاداش به پا خيزند منادى ندا مى‏دهد و اين واقعى را به اهل قيامت خبر مى‏دهد كه هان!اى انسان‏ها بدانيد هر انسانى امروز در عاقبت و پايان كار، گرفتار و مبتلا به آثار و نتايج و محصول كشته خويش است، مگر كسانى كه در دنيا اعتقادات و اعمال و رفتار خويش را بر اساس دستورها و راهنمايى‏هاى قرآن شكل داده‏اند. تنها اين افراد هستند كه از نتايج و آثار اعمال و رفتار و اعتقادات خويش راضى اند و هرگز احساس غبن نمى‏كنند.
زندگى و حيات هر موجودى از جمله انسان، امرى محدود است. اين زندگى از نقطه زمانى خاصى شروع مى‏شود و در نقطه زمانى خاصى با مرگ پايان مى‏پذيرد. انسان در اين زمان محدود، پيوسته در حال شدن است و شخصيت او در حال شكل‏گيرى است. شخصيت انسان كه برخاسته از اعتقادات و باورهاى اوست منشا اعمال و رفتار وى مى‏گردد. اعمال و رفتار انسان نيز در روز قيامت تجسم پيدا مى‏كند و هر كس با آثار و نتايج خود دست به گريبان خواهد بود.
نكته‏اى كه در اين جا بدان توجه داده مى‏شود اين است كه تا انسان از دنيا نرفته است هر لحظه مى‏تواند با محاسبه و بازنگرى در افكار و عقايد و اعمال و رفتار خويش، گذشته خود را جبران كند و سرنوشت خود را در جهت سعادت و رستگارى دنيوى و اخروى تغيير دهد. چه بسيارند انسان‏هايى كه در لحظه‏اى به خود آمدند و با يك تصميم و توبه حقيقى، گذشته تاريك خود را به آينده‏اى درخشان و سعادتمند مبدل كردند و ره صد ساله را يك شبه پيمودند؛ لكن بايد توجه داشت كه فرصت و امكان بازنگرى و تدارك گذشته، تنها در اين جهان ممكن است و بعد از مرگ و ارتحال از اين عالم فانى امكان تدارك منتفى است.
اگر انسان در عالم دنيا اعمال و رفتار خود را بر اساس قرآن و دستورات و معارف الهى سامان داد و به بيان حضرت على عليه‏السلام از حرثه قرآن بود، در عالم آخرت از آثار و محصول آنها بهره‏مند و خوشحال خواهد بود. فرصت عمل و تداركات، تنها در دنيا وجود دارد و عالم آخرت جاى تدارك نيست: اليوم عمل و لا حساب و غدا حساب و لا عمل؛ امروز روز كشت‏-بحار: ج 32، ص 354. ? و عمل است و محاسبه‏اى در كار نيست و فردا روز برداشت و محاسبه است و امكان عمل و تدارك وجود ندارد. على عليه‏السلام كه داناى به حقيقت دنيا و آخرت و رابطه ميان آنها، و خيرخواه مسلمانان و دلسوز آنان است مى‏فرمايد: فكونوا من حرثه القرآن؛ اگر طالب سعادتيد، كشت و كار خود را در كشتزار با بركت قرآن قرار دهيد. از كسانى باشيد كه با عمل به دستورات حيات بخش اين كتاب آسمانى، دنيا و آخرت خود را آباد مى‏سازند. قرآن را الگوى خود قرار دهيد تا هرگز زيان نبينيد.


next page

fehrest page

back page


 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation