مفضل غرق در اين تفكرات بود كه سر و كله ابن ابی العوجاء - مادی مسلكمعروف - پيدا شد و آمد و در كناری نشست . طولی نكشيد يكی ديگر ازهمفكران و هم مسلكان ابن ابی العوجاء وارد شد و پهلوی او نشست و با همبه گفتگو پرداختند . در آن تاريخ كه آغاز دوره خلافت عباسيان بود ، دوره تحول فرهنگی اسلامیبود . در آن دوره ، خود مسلمانان برخی رشتههای علمی تأسيس كرده بودند .نيز كتبی در رشتههای علمی و فلسفی از زبانهای يونانی و فارسی و هندیترجمه كرده يا مشغول ترجمه بودند . نخلهها و رشتههای كلامی و فلسفی بهوجود آمده بود . دوره دوره برخورد عقايد و آراء بود . عباسيان به آزادیعقيده - تا آنجا كه با سياست برخورد نداشت - احترام میگذاشتند .دانشمندان غير مسلمان ، حتی دهريين و ماديين كه در آن وقت به نام "زنادقه " خوانده میشدند ، آزادانه عقايد خويش را اظهار میداشتند . تاآنجا كه احيانا اين دسته در مسجدالحرام كنار كعبه ، يا |