میشود . اين است معنی اينكه وحی " باذن الله " است ، معجزه " باذنالله " است ، و اين است معنی آيه 50 سوره عنكبوت كه مورد سوء استفادهكشيشان است : « إنما الايات عند الله وإنما أنا نذير مبين » آيات و معجزات نزد خداست ، من تنها بيم دهندهای آشكارم . خبر از غيب به عنوان معجزه همين گونه است . تا آنجا كه به شخصيتپيامبر مربوط است ، او از غيب بی خبر است : « قل لا أقول لكم [ عندی خزائن الله ] و لا أعلم الغيب و لا أقول لكمإنیملك »( 1 ) . به شما نمیگويم كه [ گنجهای خدا نزد من است ] ، و غيب هم نمیدانم ، وبه شما نمیگويم كه من فرشتهام . ولی آنجا كه تحت تأثير و نفوذ غيب و ماورای طبيعت قرار میگيرد ، ازرازنهان خبر میدهد و هنگامی كه از او پرسش میشود از كجا دانستی ؟ میگويد: خدای دانای آگاه مرا آگاه ساخت . اگر پيغمبر میگويد : غيب نمیدانم و اگر غيب میدانستم پول فراوان ازاين راه كسب كرده بودم ( « لو كنت أعلم الغيب لاستكثرت من الخير ») (2 ) ، میخواهد منطق مشركان را بكوبد ، كه غيب دانستن من در حد معجزه وبرای منظوری خاص و به وسيله وحی الهی است . اگر غيب دانستن من يك امرپيش خودی بود و برای هر پاورقی : . 1 انعام / . 50 . 2 اعراف / . 188 |