بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب استاد مطهری و روشنفکران, استاد شهید آیت الله مطهرى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     nav -
     start -
     10 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 10
     100 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 100
     101 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 101
     102 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 102
     103 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 103
     104 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 104
     105 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 105
     106 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 106
     107 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 107
     108 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 108
     109 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 109
     11 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 11
     110 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 110
     111 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 111
     112 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 112
     113 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 113
     114 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 114
     115 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 115
     116 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 116
     117 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 117
     118 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 118
     119 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 119
     12 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 12
     120 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 120
     121 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 121
     122 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 122
     123 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 123
     124 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 124
     125 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 125
     126 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 126
     127 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 127
     128 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 128
     129 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 129
     13 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 13
     130 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 130
     131 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 131
     132 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 132
     133 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 133
     134 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 134
     135 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 135
     136 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 136
     137 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 137
     138 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 138
     139 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 139
     14 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 14
     140 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 140
     141 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 141
     142 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 142
     143 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 143
     144 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 144
     145 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 145
     146 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 146
     147 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 147
     148 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 148
     149 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 149
     15 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 15
     150 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 150
     151 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 151
     152 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 152
     16 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 16
     17 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 17
     18 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 18
     19 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 19
     20 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 20
     21 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 21
     22 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 22
     23 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 23
     24 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 24
     25 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 25
     26 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 26
     27 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 27
     28 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 28
     29 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 29
     30 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 30
     31 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 31
     32 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 32
     33 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 33
     34 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 34
     35 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 35
     36 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 36
     37 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 37
     38 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 38
     39 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 39
     40 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 40
     41 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 41
     42 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 42
     43 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 43
     44 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 44
     45 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 45
     46 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 46
     47 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 47
     48 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 48
     49 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 49
     50 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 50
     51 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 51
     52 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 52
     53 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 53
     54 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 54
     55 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 55
     56 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 56
     57 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 57
     58 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 58
     59 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 59
     60 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 60
     61 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 61
     62 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 62
     63 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 63
     64 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 64
     65 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 65
     66 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 66
     67 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 67
     68 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 68
     69 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 69
     7 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 7
     70 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 70
     71 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 71
     72 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 72
     73 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 73
     74 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 74
     75 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 75
     76 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 76
     77 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 77
     78 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 78
     79 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 79
     8 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 8
     80 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 80
     81 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 81
     82 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 82
     83 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 83
     84 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 84
     85 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 85
     86 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 86
     87 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 87
     88 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 88
     89 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 89
     9 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 9
     90 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 90
     91 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 91
     92 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 92
     93 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 93
     94 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 94
     95 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 95
     96 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 96
     97 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 97
     98 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 98
     99 - استاد مطهري و روشنفکران - صفحه : 99
     bookinfo - شناسنامه کتاب :استاد مطهري و روشنفکران
     toc - فهرست مطالب کتاب: استاد مطهري و روشنفکران
 

 

 
 
هميشه مذهب در جهان بوده است ، اعم از مذهب توحيد و يا مذهب شرك و
يا هر دو . در اينكه آيا مذهب شرك تقدم داشته بر مذهب توحيد و يا بر
عكس ، مذهب توحيد بر مذهب شرك تقدم داشته است ، علمای جامعه‏شناسی‏
نظرهای مختلف داده‏اند ، غالبا گفته‏اند اول مذهب شرك وجود داشته و
مذهب تدريجا تكامل يافته و به توحيد رسيده است، و برخی برعكس گفته‏اند.
روايات دينی ، بلكه برخی از اصول دينی ، نظر دوم را تأييد می‏كند . اما
اينكه به هر حال چرا مذهب شرك پديد آمده است ، آيا واقعا مذهب شرك‏
برای توجيه مظالم و تبعيضات وسيله ستمگران تاريخ اختراع شده يا علت‏
ديگر دارد ، محققان علل ديگری ذكر می‏كنند و به اين سادگی نمی‏توان قبول‏
كرد كه شرك مولود تبعيضات اجتماعی است . تحليل مذهب توحيد به عنوان‏
اينكه توجيهی است برای خواسته‏های طبقات محروم ضد تبعيض و طرفدار
برادری و برابری و يگانگی ، از اين هم غيرعالمانه‏تر است و بعلاوه با
مبانی اسلامی به هيچ وجه سازگار نيست .
بيان گذشته ، پيامبران راستين خدا را به صورت " تبرئه شدگان ناكام "
در می‏آورد ، ناكام از آن جهت كه در برابر باطل شكست خورده و در طول‏
تاريخ مغلوب بوده‏اند ، مذهبشان نتوانسته در متن جامعه نفوذ كند و سهم‏
قابل توجهی لا اقل در حد مذهب حاكم و باطل به خود اختصاص دهد ، نقشی جز
اعتراض و انتقاد به مذهب حاكم نتوانسته ايفا كند ، و اما " تبرئه شده‏
" از آن جهت كه بر خلاف ادعای ماديون ، در قطب استثمارگران و
چپاولگران قرار نداشته و عامل توقف و ركود نبوده‏اند ، جهت‏گيری آنها به‏
سود آن طبقه نبوده ، بر عكس ، در قطب مستضعفان و استثمار شدگان جای‏