ممكن است تمام شرايطی كه ما آنها را شرايط ذلت میناميم حاصل شود اما پشت سر آن عزت بيايد ! در سعادت دنيا و سعادت آخرت هيچ چيزی شرط هيچ چيز نيست چون همه چيز به مشيت الهی است ! در نتيجه ممكن است يك قومی يا يك فردی در دنيا به سعادت كامل نائل بشود بدون هيچ مقدمهای ، يا به بدبختی كامل برسد بدون هيچ مقدمهای ، و يا در آخرت يك قومی به اعلی عليين برده شوند بدون هيچ شرط و مقدمهای و قوم ديگری در قعر سجين فرو بروند بدون هيچ مقدمهای . متأسفانه بعضی از مسلمين كه به آنها اشاعره میگويند همين استفاده را از اين آيه كرده و گفتهاند هيچ مانعی ندارد كه پيغمبر خدا برود به جهنم و ابوجهل برود به بهشت چون خدا گفته همه چيز به مشيت الهی است ! ولی اين يك نوع پياده كردن غلط است . آيه فقط میگويد همه چيز به مشيت الهی است اما كيفيت جريان مشيت را بيان نكرده و نگفته است كه مشيت الهی كه سعادت و شقاوت و عزت و ذلت به مشيت اوست ، چگونه كار میكند . پس اين آيه را چند گونه میتوان پياده كرد . ولی وقتی ما به آيات ديگر قرآن مراجعه میكنيم ، آنها آيات مادر میشوند و اين آيه را تفسير میكنند . مثلا اين آيه در كمال صراحت میگويد : « ذلك بان الله لم يك مغيرا نعمة انعمها علی قوم حتی يغيروا ما بانفسهم »( 1 ) . يا آيه ديگر كه از يك نظر اعم است میگويد : « ان الله لا يغير ما بقوم حتی يغيروا ما بانفسهم » ( 2 ) . اين دو آيه هر كدام چيزی دارد كه ديگری ندارد . آيه دوم میگويد : پاورقی : |