بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب داستانهای صاحبدلان, محمدمحمدى اشتهاردى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     SAHEB001 -
     SAHEB002 -
     SAHEB003 -
     SAHEB004 -
     SAHEB005 -
     SAHEB006 -
     SAHEB007 -
     SAHEB008 -
     SAHEB009 -
     SAHEB010 -
     SAHEB011 -
     SAHEB012 -
     SAHEB013 -
     SAHEB014 -
     SAHEB015 -
 

 

 
 

 

1- و مطابق آيه 33 سوره احزاب كه به آيه تطهير معروف است ، عصمتپنج معصوم اول ثابت است ، و مطابق آيه 59 سوره نساء كه به آيه اولوالامرمعروف است عصمت امامان دوازده گانه ثابت مى شود (در اين باره به تفسير جلد 3 صفحه434 به بعد و جلد 17 صفحه 298 به بعد مراجعه شود)- به علاوه دهها روايت متواتردراين باره ، از طرق شيعه و سنى نقل شده است .
2- صحيح مسلم ج 6 ص 3.
3- صحيح مسلم و صحيح بخارى و ترمذى و... شرح اين روايات از نظر تعداد و سندو... را كتاب خلفاء الرسول الا ثناعشر تاليف علامه حاج سيد محمد طاهر موسوىحائرى بخوانيد.
4- چنانكه در آيه 14 تا 16 سوره (فجر) مى خوانيم : فاما الانسان اذا ماابتلاه ربه فاكرمه و نعمه فيقول ربى اكرمن و اما اذا ما ابتلاه فقدر عليه رزقهفيقول ربى اهانى كلا.
5- نهج البلاغه صبحى صالح خطبه 193 - و در قرآن 54 ذاريات است كه مىفرمايد: فذكر فان الذكرى تنفع المومنين : تذكر بده كه تذكر براى مومنان (ودلهاى آماده ) سود بخش است .
6- سوره هود آيه 45 و 46.
7- بايد توجه داشت ، كه اگر زنى با داشتن شوهر زنا كرد، حد او سنگسار كردناست تا بميرد، و اگر شخص زنا كار بين خود و خدا توبه واقعى كند يا نزد حاكم شرعاقرار به جرم خود نمايد و حد او جارى شود پاك مى گردد البته بهترين راه توبهاست .
8- بحار ط قديم ج 6 ص 659.
9- ثم تولوا عنه و قالوا معلم مجنون .
10- مجمع البيان ج 9 ص 62 - داستان فوق را شاننزول آيه 9 تا 16 سوره دخان گرفته اند
11- بحار ط جديد ج 22 ص 92.
12- القرآن يواكب الدهرج ج 2 ص 215.
13- آدب معاشرت پيامبر (صلى الله عليه وآله ) مولى محسن فيض ص 46 - ازگفتار پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله ) است : ان هذا الدين متين فاوغلوا فيه برفق :اسلام دين محكم وقوى است آن را بامدارا بپيمائيد (كافى ج 2 ص 86).
14- بحار ط قديم ج 6 ص 607.
15- تفسير مراغى ج 26 ص 14 (ذيل آيه 7 سوره احقاف ).
16- تفسير قرطبى ج 2 ص 1446 ذيل آيه 133آل عمران وسارعوا الى مغفره من ربكم وجنه عرضها السموات والارض اعدتللمتقين به نقل از صحيح مسلم .
بايد توجه داشت كه منظور پيامبر (صلى الله عليه وآله ) از جواب (ظاهرا) اين است كهدوزخ در درون همين آسمانها و زمين است ، مثلا فرض كنيد: دو فرستنده نيرومند راديوئى دردو نقطه زمين وجود دارد، يكى با صداى دلنشين قرآن را پخش مى كند و ديگرى با صداىآزار دهنده موسيقى را، امواج اين دو فرستنده همه جا را پر كرده است ، و من و شما با همسخن مى گوئيم و غافل از اينكه در باطن همان محيط زيست امواجى هست كه بوسيله راديوصداى آنها را مى شنويم .
اين مثال تا حدودى مطلب را مجسم مى كند كه دوزخ در درون همين جهان است ، و شايد منظوررسول خدا (صلى الله عليه وآله ) همين مطلب باشد.
17- آداب معاشرت محمد (صلى الله عليه وآله ) مولى محسن فيض ص ‍ 24.
18- اعلام الورى ص 126.
19- مجموعه ورام ج 1 ص 126.
20- مواعظ العدديه - باب الاربعه ).
21- مناقب اين شهر آشوب ج 4 ص 160.
22- بحار ج 43 ص 191 (به نقل از نوادر راوندى ).
23- منيه المريد شهيد ثانى ص 21.
24- بحار ط قديم ج 10 ص 8.
25- سوره قصص آيه 60.
26- بحار ج 43 ص 87 - در اينجا به ياد شعر حافظ افتادم كه مى گويد:

پاى ما لنگ است و منزل بس دراز
دست ما كوتاه و خرما بر نخيل
27- مدرك قبل ص 83.
28- بحار ط قديم ج 10 ص 24.
29- چنانكه در آيه 16 نمل مى خوانيم وورث سليمان داود: سيلمان از داوودارث برد.
30- سوره نساء آيه 11.
31- كشف الغمه ج 2 ص 37.
32- كشف الغمه ج 2 ص 57.
33- كشف الغمه ج 2 ص 67.
34- بحار ج 43 ص 44.
35- كشف الغمه ج 2 ص 43.
36- سوره قلم آيه 51 و 52.
37- تفسير نور الثقلين ج 5 ص 399 بهنقل از كافى (بايد توجه داشت كه تطبيق آيه فوق بر مساله غدير از باب روشن ترينمصداق آيه است ).
38- وسايل الشيعه ج 11 ص 379.
39- نور الثقلين ج 5 ص 147.
40- اعلام الورى ص 181 - 182.
41- اعلام الورى ص 181 - 182.
42- مجموعه ورام ج 2 ص 4.
43- مناقب ابن مغازلى شافعى ط اسلاميه ص 297
44- در المنثور ج 1 ص 363 - مجمع الزوائد حافظ هيثمى ج 6 ص ‍ 324.
45- ارشاد مفيد - اعلام الورى ص 194.
46- نهج البلاغه حكمت 448.
47- چهارده معصوم عماد زاده ص 529.
48- چهارده معصوم عماد زاده ص 529.
49- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 7.
50- سفينه البحار ج 1 ص 336.
51- فصول المهمة مالكى ص 138.
52- بحار ج 44 ص 104 - بدينوسيله امام (عليه السلام ) اعلام كرد كه معيار ارزش، انسانيت و فضائل انسانى است ، نه گرويدن مردم به انسان .
53- بحار ج 44 ص 104.
54- بايد توجه داشت كه صلح امام حسن (عليه السلام ) به معنى سازش ‍ با معاويهنبود، بلكه يك نوع ترك جنگ موقت مشروط به شرائطى بود، تا به بازسازى وتصفيه ارتش خود بپردازد و ضمنا باطن ناپاك معاويه را به جهان اسلام بشناساند، ودر ان شرايط راهى جز اين نبود.
55- بحار ط جديد ج 44 ص 91.
56- احتجاج طبرسى ص 145 - كشف الغمه ج 2 ص 150.
57- كشف الغمه ج 2 ص 110.
58- سوره نساء آيه 86.
59- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 18.
60- كشف الغمه ج 2 ص 152.
61- مقتل الحسين مقرم ص 210 - امام حسين در بدرقه ابوذر غفارى به تبعيدگاه ربذهو همچنين در ملاقات با فرزدق نيز ايه سوره رحمان نيز آيه 29 سوره رحمان را خواند:كل يوم هو فى شان : خداوند در هر روزى داراى شانى است (الغدير ج 8- و كامل ابن اثير جلد 4 ص 40).
62- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 51.
63- مثل قطع ارتباط نوح با پسرش .
64- بحار ج 44 ص 207 - مناقب ج 4 ص 38 - 41.
65- بحار ج 44 ص 184.
66- بحار ط جديد ج 44 ص 243.
67- مناقب ج 4 ص 66.
68- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 66.
69- مناقب ابن شهر آشوب ج 3 ص 219.
70- مناقب ج 4 ص 58.
71- اقتباس از بحار ط قديم ج 10 ص 239.
72- مقتل الحسين مقرم ص 216.
73- تفسير نور الثقلين ج 5 ص 126.
74- حاجب بن زراره قحطى زده شد، رفت به دربار شاه كسرى ، از او مطالبهپول كرد، شاه گفت : وثيقه ات چيست ؟ او گفت : كمانى كه دارم ، شاه خنديد و كمان او رابه عنوان وثيقه قبول كرد و مبلغى به او وام داد مدتها گذشت ، حاجب از دنيا رفت ،پسرش عطارد وام پدر را نزد شاه برد و كمان را گرفت ، شاه از وفاى او خوشش آمد ولباس گرانقدرى به او هديه كرد، عطارد آن لباس را گرفت و به حضور پيامبر(صلى الله عليه وآله ) آمد و به پيامبر (صلى الله عليه وآله ) هديه كرد، پيامبر (صلىالله عليه وآله ) نپذيرفت ، او آن لباس را به يك يهودى به چهارهزار درهم فروخت .(بحار ج 46 ص ‍ 146)
75- كافى ج 5 ص 96 - بحار ج 46 ص 146. پ
76- مجموعه ورام ج 2 ص 4.
77- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 155.
78- مناقب ج 4 ص 157.
79- اصول كافى ج 2 ص 62.
80- سوره تكاثر آيه 8.
81- بحار ط جديد ج 46 ص 297.
82- بحار ج 46 ص 302 /
83- رجال كشى ص 223 - بحار ج 46 ص 317.
84- بحار ج 46 ص 243 بنقل از خرائج راوندى .
85- دلائل الامامه طبرى شيعى ص 104.
86- اصول كافى ج 2 ص 149.
87- وسائل الشيعه جلد 12 ص 135 - 136.
88- وسائل الشيعه ج 11 ص 377.
89- سفينه البحار ج 1 ص 423.
90- جواهر الكلام ج 8 ص 437 - وسائل الشيعه (باب شانزده از ابواب مايسجدعليه ).
91- سفينه البحار ج 1 ص 423 بنقل از توحيد صدوق .
92- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 320.
93- اصول كافى ج 2 ص 158.
94- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 318.
95- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 411بنقل از كافى - داستان قوم عاد در سوره احقاف آيه 20 به بعد آمده است .
96- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 310.
97- تاريخ بغداد ج 13 ص 32.
98- بحار ط جديد ج 48 ص 156 - نظير اين بحث با كمى تفاوت بين امام كاظم(عليه السلام ) با هارون واقع شد كه در كتاب مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 320 آمدهاست .
99- اصول كافى ج 2 ص 120.
100- عيون اخبار الرضا (عليه السلام ) ج 2 ص 184.
101- احتمال دارد منظور امام (عليه السلام ) از عمو و عمه ، خويشان باشند واحتمال دارد ساير مردم باشند، در اين صورت امام رضا (عليه السلام ) مرد و زن را برادرو خواهر خود تعبير نموده است .
102- عيون اخبار الرضا ج 2 ص 8.
103- اعلام الورى ص 319.
104- عيون اخبار الرضا ج 2 ص 159.
105- سوره توبه آيه 32.
106- عيون اخبار الرضا (عليه السلام ) ج 2 ص 165 - بحار ج 49 ص ‍ 186 -هرثمه گويد: بعدا مامون را ديدم كه رنگش سياه شده بود و از شدت خشم لباسش راپاره كرد و عوض نمود و بعد گفت : بگوئيد: مامون غش ‍ كرد و سپس بهوش آمد.
107- اصول كافى ج 2 ص 504.
108- سوره توبه آيه 120.
109- بحارالانوار ج 50 ص 47.
110- ظهار عبارت از اين است كه : مرد به زنش گويد: انت على كظهر امى يعنى تو بر من مانند پشت مادر منى اين عبارت طلاق مردم جاهليت بود، اسلامآن را (نه به عنوان طلاق ، تقرير كرد، و رجوع آن را بوسيله كفار قرار داد، ولى طلاقبا اين روش را حرام نمود، و كفاره آن يا آزاد كردن يك برده و يا 60 روز روزه گرفتنوى ا به شصت فقير مسكين غذا دادن است و دستور ظهار در آغاز سوره مجادله آمده است .
111- اقتباس از كشف الغمه ج 3 ص 207 - 208.
112- مناقب ابن شهر آشوب ، ج 4 ص 393 (بايد توجه داشت كه اين حادثه بعد ازشهادت حضرت رضا (عليه السلام ) بوده است .
113- اقتباس از بحار ج 50 ص 61.
114- منهاج الدموع ص 432.
115- كشف الغمه ج 3 ص 194.
116- اعلام الورى ص 343.
117- اقتباس از اعلام الورى 347 - 348.
118- اعلام الورى ص 343.
119- مخالى جمع مخلاة به معنى توبره مخصوص اسب است كه درآن علف مى ريزند و به دهان اسب آويزان مى كنند كه علف بخورد.
120- بحار ط جديد ج 50 ص 155 بهنقل از خرائج راوندى .
121- مختار الخرايج و الجرائح ص 209 - بحار ط جديد ج5 ص ‍ 141.
122- كشف الغمه ج 3 ص 246.
123- منهاج الدموع ص 436.
124- بحار ج - 5 ص 370.
125- بحار ط جديد ج 50 ص 191.
126- اعلام الورى ص 359.
127- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 429.
128- كشف الغمه ج 3 ص 299.
129- قابل توجه اينكه پنجاه نفر زن همراه 313 نفر ياران خاص امام زمان (عليهالسلام ) وجود دارند (بحار ج 52 ص 223)
130- ارشاد مفيد ص 383.
131- نجم الثاقب ، ص 332.
132- كه بسال 1276 قمرى در قريه مهرجد يزد متولد شد وبسال 1355 قمرى در سن 79 سالگى در قم از دنيا رفت ، مرقد شريفش در مسجدبالاسر كنار مرقد حضرت معصومه (عليهاالسلام ) است .
133- الكلام يجر الكلام (مرحوم آيت الله زنجانى ) ج 1 ص 54.
134- بحار ط جديد ج 52 ص 175.
135- حق اليقين ص 302.
136- نجم الثاقب ص 311.
137- مهج الدعوات (مطابق نقل اثباة الوصيه ج 7 ص 364)
138- مجالس المؤ منين ص 453.
139- گروه رستگاران ج 1 ص 169 (مقدمه )
140- احتجاج طبرسى ج 2 ص 322.
141- اصمعى (عبدالملك بن قريب ) عمر طولانى تا زمان هارون الرشيد كرده داراىحافظه اى عجيب بود و به تاريخ و اطلاعات و ادبيات و اشعار عرب ، آگاهى وسيعىداشت و به سال 216 در بصره از دنيا رفت (الكنى و الالقاب ج 2 ص 21)
142- سوره ذاريات آيه 22،
143- تفسير كشاف ج 4 ص 400 (ذيل آيه 22 سوره ذاريات
144- از مجموعه خطى .
145- احتجاج طبرسى ط نجف 254 - تفسير العسكرى ص 141 -وسائل الشيعه ج 18 ص 94
146- بحار ط جديد ج 6 ص 152.
147- تفسير كشاف ج 4 ص 434 (ذيل آيه 10 سوره نجم )
148- فدعا ربه انى مغلوب فانتصر (سوره نجم - آيه 10)
149- بقره - 55 - 56 - نساء - 153.
150- خلفاء الرسول الاثنا عشر ص 61.
151- تسمية من قتل معل الحسين عليه السلام (مطابقنقل تراثنا شماره 2 سال اول ص 156)
152- سوره نساء آيه 60.
153- فروع كافى ج 1، ص 33 - وسائل الشيعه ج 18 ص 99.
154- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 410.
155- سوره اعراب آيه 155.
156- سوره انبياء آيه 87.
157- نقل از تفسير مراغى ج 27 ص 18(ذيل آيه 4 و 5، و 6 سوره طور).
158- سوره شعراء آيه 227.
159- امالى شيخ طوسى ص 66 - ظاهرا منظور از اين شخص طاغوتشكن امام باقرعليه السلام باشد.
160- تاريخ خطيب ج 12 ص 386 - نظير اين سخن (با كمى تفاوت ) در نهجالبلاغه حكت شمار 406 آمده است .
161- بحار ط قديم ج 10 ص 254 - تاريخ ابن عسا كرج 4 ص 338.
162- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 292.
163- تلخيص از امالى صدق - وسائل الشيعه ج 11 ص 353.
164- سره مائده آيه 33.
165- هر كسى كه اسلحه خود را براى ترساندن مردم و اراده فساد در زمين ، مجهزكند او محارب است ، و حاكم شرع در احكام سه گانه كه در بالا گفته شد، مخيراست ، و بعيد نيست كه ملاحظه جنايت شود و تناسب آن با مجازات رعايت گردد. (تحريرالوسيله ج 2 ص 492 و 493 مساله 1 و 5).
166- تفسير قرطبى ج 3 ص 2145 و تفسير المنار ج 6 ص 353 و كتاب كافى وتهذيب باب حدود به نقل از امام صادق (عليه السلام ).
167- فروع كافى ج 7 ص 228.
168- نقل از مجموعه خطى (با توجه به اينكه از خود راضى بودن موجب غرور شدهو اگر هر چه زودتر جلو آن را نگيريم ، سر از گناهان بزرگ در نمى آورد.)
169- اصول كافى جلد 2 (باب فيما اعطى الهعزوجل آدم عليه السلام وقت التوبة حديث 4).
170- نقل از مؤ لف كتاب مهرتابان - لازم به تذكر است كه علامه بزرگ و عارفوارسته مرحوم سيدعلى آقا قاضى در روز 6 ربيعالاول سال 1366 قمرى در نجف اشرف از دينا رفت و قبرش در وادى السلام نجف است .
171- هفته نامه نوزده دى سال 6 شماره 42 ص 7بنقل از كيهان .
172- كامل ابن اثير ج 2 ص 128.
173- سوره آل عمران آيه 34
174- كشف الغمه ، ج 12، ص 146
175- اصول كافى ، ج 2، (كتاب الايمان باب صلة الرحم حديث 18)
176- اصول كافى ، ج 2، (كتاب الايمان باب قضاء، حاجة المؤ من ، حديث 5)
177- سفينه البحار ج 2 ص 670.
178- سفينة البحار ج 1 ص 431.
179- علوم عربى ص 18.
180- معانى الاخبار شيخ صدوق .
181- مضممون آيه 37 تا 40 سوره آل عمران .
182- مصدقا بكلمة من الله وسيدا و حصورا و نبيا(آل عمران - 39).
183- بحار الانوار ط جديد ج 14 ص 166-169، ناگفته نماند كه در دين آن زمان ،بيابانگردى مطلوب بود ولى در دين اسلام اگر انسان در متن جامعه باشد و تقواى خودرا حفظ كند، به قام عالى خوف از خدا خواهد رسيد، به عبارت روشن تر، خوف به سهگونه است 1 - خوف قاصر 2 - خوف مفرط 3 - خوفمعتدل ، آنچه در اسلام ، مطلوبست خوف معتدل است كه سازنده است ، امام خوفقاصر، سطحى است ، و خوف مفرط انسان را هميشه غمگين و عبوس مس كند و زندگى را تنگو سست مى نمايد و در ان زمان بنى اسراييل خود چنين عبارت گوشه گيرى را ابداعكردند، بعد خداوند آن را در موارد خاصى تجويز نمود (تفسير آيه حديد).
184- بحار ط جديد 14 ص 118 - من لا يحضره الفقيه ص 475.
185- سوره اعراف آيه 67.
186- تفسير صافى ص 513 ذيل آيه 32 نجم بهنقل از تفسير عياشى .
187- فروع كافى ج 4 ص 57.
188- وسائل الشيعه ج 17 ص 201.
189- علتش اين بود كه خواهر مختار همسر عبدالله بن عمر بود عبدالله نزد يزيدواسطه شده بود كه مختار را آزاد كنند.
190- الكنى و الالقاب ج 3 ص 217-218 شرح بيشتر در كتاب سيماى ميثم تمارنوشته نگارند.
191- الكنى و الالقاب محدث قمى ج 1 ص 316(ذيل شرح حال ابن اسكيت ).
192- مدرك قبل ص 205 - 206.
193- الكنى و الالقاب ج 1 ص 204.
194- اصول كافى ج 2 (باب الرضا بموهبة الايمان ) حديث 6.
195- امالى شيخ طوسى ص 49.
196- تفسير كشاف زمخشرى ذيل آيه 35 نجم - الميزان ج 19 ص ‍ 56.
197- تفسير قرطبى ص 6281 ذيل آيه 35 نجم .
198- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 6 ص 215 تا 227.
199- اقتباس از سفينة البحار ج 2 ص 7.
200- بحار ط جديد ج 14 ص 181 - و طبق بعضى از روايات با اره آن درخت رابريدند كه سر مقدس زكريا (عليه السلام ) نيز همراه درخت بريده شد.
201- بحار ط جديد ج 14 ص 5.
202- لئالى الاخبار ج 1 (مقدمه - م )
203- نهج البلاغه حكمت ص 297.
204- مدرك قبل حكمت ص 282.
205- شرح بيشتر در كتاب (وحيد بهبهانى ) نوشته آقاى على دوانى .
206- در قرآن آيه 171 نساء نيز اين مطلب آمده : انما المسسيح عيسى بن مريمرسول الله و كلمته القاها الى مريم و روح منه .
207- عيون اخبرا الرضا (عليه السلام ) ج 2 ص 230.
208- تفسير نمونه ج 4 ص 229 با اندكى تصرف .
209- احتجاج طبرسى (مطابق نقل نور الثقلين ج 5 ص 165)
210- سوره يوسف آيه 24.
211- عيون اخبار الرضا ج 2 ص 45.
212- اصول كافى جلد دوم .
213- اصول كافى ج 2 عربى (باب السعى فى حاجة المومن حديث 9)
214- اصول كافى ج 2 (باب الاخوان حيدث 3)
215- اصول كافى ج 2 (باب زيارة الخوان حديث 2)
216- مجمع البيان ج 9 ص 102.
217- امالى شيخ طوسى (مطابق نقل الميزان ج 4 ص 441)
218- ناگفته نماند كه در اينجا منظور از بخشيدن ظالم ، ظلماى كوچكى است كهمعمولا نوع مردم گهگاهى نسبت به همديگر مى كنند، كه اهميت در بخشش است ، ولى اگركسى ظالم شديد باشد و بخشش او، اثرى در او نكند، دستور اسلام در اين مورد مبارزه بااو است .
219- اصول كافى ج 2 (باب العفو حديث 4)
220- كحل البصر محدث قمى ص 118.
221- مهر تابان ص 136.
222- مناقب ابن شهر آشوب ج 1، ص 316.
223- كامل ابن اثير (مطابق نقل مهرتابان ص 119)
224- الميزان جلد 4 ص 68.
225- تكيه نمودن .
226- دورى نمودن .
227- خدمات متقابل اسلام و ايران استاد شهيد: مرتضى مطهرى .
228- سفينة البحار ج 1 ص 484.
229- كامل ابن اثير ج 4 ص 16 - نگارنده گويد: در قرآن آيه 29 سوره الرحمنمى خوانيم : كل يوم هو فى شان : هر روزى خداوند داراى دستور و شان خاصىاست يعنى روزى نيست كه خداوند، در آن بدون دستور و شان و كار تازه اى باشد.
پيامبر (صلى الله عليه وآله ) در ذيل اين آيه فرمود: خداوند هر روز شانش اين استكه گناهى را مى آمرزد، اندوهى را برطرف مى سازد، قومى را ارجمند و قومى راذليل مى نمايد (تفسير صافى ص 517 -ذيل آيه فوق ).
بهر حال اين آيه از يك نظر اميدوار كننده و از نظر ديگر غرورشكن است ، كه انسانحال را ننگرد، خداوند هر روزى داراى شانى است ، ممكن است انسان ماهها گرفتار باشد،ناگهان همه گرفتاريهايش برطرف گردد، چنانكه ممكن است سالها غرق در نشاط باشدولى دريك روز ورق برگردد و همه نشاط او مبدل به غم شود، پس نبايد از يادخدا و كارخدا غافل بود.
230- مناقب ابن شهرآشوب ج 3 ص 335.
231- سفينه البحار ج 1 ص 630 حبيب السير ج 1 ص 143
232- مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 351
233- عيون اخبار الرضا ص 309 - نكتهقابل توجه در اين داستان اينكه : لحظه اى غفلت موجب راه يابى شيطان خواهد شد، حتىغفلت فردى مثل حضرت آدم صفى (برگزيده ) خدا
234- الكنى و الالقاب ج 1 ص 200 (ابن ابى عميربسال 217 ه‍ ق از دنيا رفت )
235- مكاسب (تعليق كالانترى ) ج 1 ص 25 - 26.
236- بهترين راه غلبه بر نگرانيها ص 104
237- مجمع البيان ج 10 ص 284
238- مجمع البيان ج 10 ص 501
239- سوره نبا آيه 20.
240- مجمع البيان جلد 10 صفحه 423.
241- وسائل الشيعه ج 11 ص 355.
242- مدرك قبل .
243- وسائل الشيعه ج 11 ص 480 حديث 11 و 12.
244- سوره نوح آيه 10 تا 12.
245- مجمع البيان ج 10 ص 361.
246- مجمع البيان ج 9 ذيل آيه 2 سوره قمر (و الشق القمر) - بحار ط جديد ج 17ص 352، 357، 372 در المنثور ج 6 ص 123.
247- مرحوم شيخ حر عاملى در كتاب اتباه الهدى بالنصوص و المعجزات بيست هزارحديث پيرامون پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله ) و ساير امامان با هفتاد هزار سندنقل كرده و اين احاديث را از 142 كتاب شيعه و 42 كتاباهل تسنن ، استخراج نموده است .
248- سوره اعراف آيه 31.
249- وسائل الشيعه ج 17 ص 13.
250- تفسير طنطاوى ج 4 ص 149 - تفسير مجمع البيان(ذيل آيه 31 سوره اعراف .

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation