بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 8, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
     SAHIFE15 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

تحول در افراد، در روحيه افراد ميزان است و اين با اين است كه همه آقايان بناى بر اينبـگـذارنـد كه كارهايشان را روى وظيفه شان عمل بكنند، خودشان را ببينند در يك جمهورىاسلامى ، ببينند در يك مملكتى هستند كه راءس اين مملكت امام زمان سلام الله عليه مراقبشانهـست ، ماءمورهاى مخفى دارد، ملائكه الله ماءمورند، خودش را تحت مراقبت ببيند، بگويد كهما يك
مـمـلكـتـى الان هـسـتـيم كه يك مراقبى داريم معصوم و ماتحت مراقبت هستيم ،اعمالمان بايد يكاعمالى باشد كه يك وقتى به عرض ايشان رسيد، راضى از ما باشند. در هر جا كه كارمـى كـنـيـد، شـمـا بـراى مـسـلمان ها مى خواهيد خدمت بكنيد. دولت ها خدمتگزار مردم هستند، نهفـرمـانـفـرمـا. ايـن رژيـم طـاغـوتـى اسـت كـه مـثـلا يك نخست وزيرش ، يك رئيس جمهورشفـرمانفرمايى بخواهد بكند. اين طاغوت ، همين است . بله ،اين مقدارى كه وظيفه هست كه امرو نـهـى بـكند وظيفه است بكند، اما بخواهد زايد بر آن وظيفه فرمانفرمايى بكند، حالا كهرسـيـده بـه ايـنجا سوء استفاده بكند،اين همان رژيم طاغوتى است حالا دستش به زيادترنـمـى رسـد يـا خـوف دارد از ايـنكه مردم به او اشكال بكنند، اگر دستش باز بشود، همانكارهايى كه محمد رضا مى كرد شايد من هم بكنم اگر دستم برسد. تا تربيت يك تربيتصحيح نباشد، فايده ندارد. و شما آقايان انشاءالله من اميدوارم و از خودتان ، رفقايتان ،ديـگـران ، سـفـارش كـنـيـد هـمه كه ما الان در يك نظامى واقع شده ايم كه ما مى گوئيم مااسـلامى هستيم ،شما يك گروه اسلامى هستيد الان . يك گروه اسلامى اگر همان ادعا باشد،خوب ، همه عالم مى توانند ادعا كنند، مگر محمدرضا نمى گفت من مسلمانم ، قرآن هم طبع مىكـرد، خـدمت حضرت رضا هم رفت و مى ايستاد و برايش زيارت نامه هم مى خواندند و نمازهـم مـى خواند و همه اين كارها را مى كرد اما نبود اينطور. ما اگر بخواهد رژيممان اسلامىباشد و اين ادعايى كه مى كنيم كه ما مسلم هستيم و ما طرفدار اسلام هستيم و طرفدار رژيماسـلامـى هـسـتـيـم بـايد اين قدم راهم برداريم كه مهمش اين قدم است كه محتواى يك مملكتىاسـلامـى باشد، هر جايش برويم در مملكت اسلامى رفتيم ، نه اينكه وقتى رفتيم ، بازارببينيم بازار همان بازار و همان رباخورى و همان اجحاف و همان گرانفروشى بيجا و همانهـا و بـعـد هـم فـريـاد مـى كـنـنـد كـه اسـلام ، بـعـد هـم چـراغـانـى مـى كـنـنـد.خيال مى كنند با اين مى شود امام زمان را بازى داد، نمى شود. تا يك نورى در قلب ما پيدانـشـود فـايـده نـدارد، هـر چـه هـم از ايـن اعـمـال بـكـنـيـماعـمـال اسـت . خـيـر، از ايـن اعـمـال هـمـه مـى كـنـنـد بـايـد ايـناعـمـال بـشـود، نـه ايـنـكـه اينها نشود، اين اعمال بشود، پيوند با قلب داشته باشد، باقلبمان يك كارى كنيم كه اين عمل را قلب ما آورده باشد.
در هر صورت ما الان در يك جمهورى لفظى اسلامى هستيم ، نه جمهورى اسلامى ، جمهورى، طـرح جـمـهـوريـت اسـت ، حـالا طرحش هست ، طرحش هم حالا تمامى باز نيست . وقتى مملكت ماجـمـهـورى اسلامى است كه همه چيزش اسلامى باشد. هر چه ناقص باشد جمهورى اسلامىنـاقـص مـا داريـم ، حـالا جـمـهـورى اسـلامـى لفـظـى داريـم . اگر چهار تا اداره مان درستبـشـود،يـك جـمـهـورى اسـلامـى نـاقصى باندازه اين اسلامى شده ، اگر انشاءالله همه آناسـلامـى بـشود آنوقت مدعى هستيم ، ادعاى ما اين است كه جمهورى اسلامى و اين ادعا صحيحاسـت و از ما مى پذيرند اين را و اين را هم نبايد هر يك فكر كند كه ديگران بشوند تا منبشوم ، هر كس بايد آن كارى را
كـه مـى كـند، آن كار را خوب انجام بدهد. شما شبيه خوان هاى سابق راديده ايد، اين شبيهكـه مـى خـواندند، شمر خوب آن بود كه خوب شمر باشد، اگر آن شمر بنا بود كه يككارى بكند كه سيدالشهدا بايد كند،اين خوب شمرى نيست ، سيدالشهدا بر حسب شبيه همآن اسـت كـه آن عـمـل را خـوب انـجـام بـدهـد، اگـر آنعـمـل را خـوب انـجام بدهد يك شبيه خوان خوبى است . هريك ما بايد آن عملى كه دستش مىدهـنـد خـوب انـجام بدهد،نرود سراغ اينكه ديگران چه مى كنند، بخواهد دخالت كند در كارديـگـران . نه ، دخالت در كار ديگران نكنيد، شما آن كارى كه به آن موظف هستى همان كاررا خـوب انـجـام بـده ، بـرادرت هـم كـه پهلويت نشسته اگر انجام خواست بدهد، ديدى يكخـلافـى مـى خـواهد بكند به او بگو كه آقا ما جمهورى مان اسلامى است . جمهورى اسلامىمـعنايش اين است كه عدالت باشد عدالت اين است كه اين آدمى كه الان احتياج به من دارد،ازخـارج آمـده الان ، از راه دور آمـده ،بـه اين اداره احتياج دارد، زود رسيدگى بشود به احتياجايـن . ايـنـطور نباشد كه يك كسى كه آشناى ما هست ، جلو كارش را انجام بدهيم ، يك كسىكـه خـيـر، غـريـبـه هـسـت ، عـقـبـتـر انـجـام بدهيم و هكذا چيزهايى كه شما مى دانيد شود،اينچيزهايى كه مى شد، ديگر نگذاريد بشود.
خداوند انشاءالله همه شما را حفظ كند، توفيق بدهد و اميدوارم كه همه ما با هم بتوانيم كهيك جمهورى اسلامى درست كنيم .
والسلام عليكم و رحمة الله وبركاته
تاريخ : 18/4/58
بيانات امام خمينى در جمع راهپيمايان تهرانى  
كوشش كنيد كه عملتان براى خدا و مقصدتان جلب رضاى او باشد
بسم الله الرحمن الرحيم
اگـر ايـن راه را بـراى خـدا مـى رويـد، اگـر ايـن طريق را براى خدا طى مى كنيد، افسردهنـبـاشـيد از اينكه به شما اعتنا نمى شود، خداوند به شما عنايت دارد. كوشش كنيد كه راهبراى خدا باشد، كوشش كنيد كه چشمتان را از مخلوق ، از ما سواى خدا ببنديد، توجه تانبه اين نباشد كه اگر خدمتى براى خدا مى كنيد، ديگران پيش شما بيايند تواضع كنند.شـما جوان هائى هستيد كه در طول اين مدت زحمت كشيديد براى خدا رنج برديد، براى خداعـمل كرديد، حالا يك راه طولانى را براى خدا طى كرديد و آمديد اينجا با ما صحبت كنيد، ودرد دل كـنـيـد. كارى كه براى خداست خدا توجه مى كند و اگر براى خدا نباشد، همه عالمهم توجه كنند چيزى نيست .
رفع آشفتگى ها و گرفتارى هاى حاصل از افساد رژيم منحوس با روحيه اى قوى
مـن هـم مـى دانـم كـه الان مـشـكـلات زيـاد اسـت . تـوطـئه زيـاد اسـت ، تـفـرق ها زياد است وگـرفـتـارى هـمـه قـشـرهاى ملت زياد، لكن شما هم مى دانيد كه چه مشكلاتى را براى اينمـمـلكت اينها بار آورده اند و چه كارها كرده اند كه به اين زودى ها نمى شود درستش كرد.ايـن فـسـادى كـه پـنـجـاه سـال ايـنـهـا دامـن بـه آن زده انـد، ايـن جـوان هـاى مـا كـه پـنـجاهسـال است تربيت فاسد كرده اند، مراكز فحشا برايشان درست كرده اند، همه جا را مركزفـحـشـا قـرار داده انـد، سـيـنـماها كه بايد مركز تربيت جوان هاى ما باشد، مركز فساد ومركز فساد اخلاق بود، مدرسه ها كه بايد مركز سازندگى باشد، نگذاشتند به آنطوربـاشـد، جـوان هـا كـه بايد ذخيره اين ملت باشند و مقررات اين مملكت را به دست بگيرند،نـگـذاشـتـنـد يـك تربيت صحيح بشود كه اينها بتوانند يك همچو كارى را بكنند. الان شمابـعـد از انـقـلاب هـسـتـيـد، يـعـنـى در حـال انـقـلاب ، بـاز بـعد از انقلاب نيست الان شما درحـال انـقلاب هستيد در همه جاى دنيا حال انقلاب و بعد از انقلاب آشفتگى است . و بحمداللهايـران نـه حـال انـقـلابـش آنـطـور آشفتگى بود نه بعد از انقلاب . شما اگر انقلاب هاىبـزرگ دنـيـا را مـلاحـظـه كـنـيـد، فـسـادهـائى كـه در آن انـقـلاب هـا بـوده اسـت ،قتل عام هائى كه بوده است ، گرفتارى هائى كه بعد از انقلاب بوده است ، طرف مقايسهنـيـسـت با اينجا. نكته اش اين است كه اين انقلاب ، انقلاب اسلامى بود، انقلاب اسلامى آنمفسده هائى كه در ساير انقلابات هست كم است مشكلات زياد است اما ما نبايد
روحيه خود را ببازيم لكن همه مى دانيم ، شما مى دانيد، ما ميدانيم ، دولت مى داند، ملت مىدانـد كـه الان آشـفـتـگـى زيـاد اسـت و گـرفتارى هم زياد و دست هاى خبيثى هم هستند كه دركـارنـد كـه در تـوطئه هستند و مى خواهند نگذارند اين نهضت ما به ثمر نهائى برسد. ماالان يـك مـسـائل بـزرگ ديـگـر داريـم كـه آن مـسـائل بـايـدحـل بـشـود، بـايد به آن برسيم تا يك دولت مستقرى ، يك مجلسى ، يك رئيس ‍ جمهورى ،يـك قـانـون اسـاسـى داشـتـه بـاشـيـم و بـعـد از ايـنـكـه ايـنـهـا شـد، آنـوقـت بـازاول اين است كه سازندگى بشود،نه اينكه دولت نخواهد بشود، اينها شب و روز مشغولند،لكـن آشـفـتـگـى زيـاد اسـت . مـن كـه ايـنجا هستم شب و روز تقريبا مواجهم با اين مشكلات .مـشـكـلات مـال شـمـا تـنها نيست ، از هر جاى ايران كه آيند، مشكلات زياد دارند و اتفاقا هرگـروهـى كـه مـى آيـنـد، مـى گويند مشكلات ما از همه جا بيشتر است ، خرابى ما از همه جابـيـشـتر است ، از بختيارى ها مى آيند همين را مى گويند،از اهواز مى آيند همين راگويند، ازهـر جا مى آيند همين مسائل مطرح است و ما هم نبايد روحيه خودمان را از دست بدهيم براى اينمشكلات .
پيشبرد نهضت بسته به ايمان راسخ و حفظ روحيه الهى است
بـا روحـيـه قـوى شـمـا جـوان هـا وبـا تـوجـه هـاى خـدا ايـنمـشـكـل بـزرگـى كه عبارت از اين رژيم فاسد بود آن را برانداختيد و از بين برديد،اينروحيه را حفظ كنيد،اين روحيه قوى را حفظ كنيد، خدا با شماست . وقتى خدا با كسى باشدكارها درست شود. البته پشت سر هر انقلابى مشكلات زياد هست لكن آنهائى كه اعتقاد بهاين انقلاب دارند، ايمان به اين نهضت دارند،اين روحيه قوى اى كه با آن روحيه قوى و آنايمان راسخ و آن توجه به خداى تبارك و تعالى شما را پيش برد، مادامى كه اين روحيهمـحـفـوظ بـاشـد، شـما پيش مى رويد. حالا گاهى كندى دارد، گاهى تندى دارد، گرفتارىدارد، راه حـق گـرفـتـارى دارد، هـر راه حـقى مشكلات دارد، شياطين نشسته اند سر راه حق كهمـردم را مـنـحـرف كـنـنـد، مال حالا نيست ، زمان پيغمبر هم همين طور بوده ، مشكلات پيغمبر ازمـشـكـلات ماها زيادتر بوده است ، مشكلات اميرالمومنين سلام الله عليه از مشكلات ما بيشتربوده ،گرفتارى آنها از گرفتارى ما بيشتر بوده ، آنها از دوستانشان مخالفت ديدند،ايندسـتـه اى كـه قـيام كردند در صفين در مقابل حضرت امير و ايستادند و شمشير كشيدند بهروى حـضـرت ، ايـنـهـا از دوسـتـان حـضـرت بـودنـد، مـخلصين حضرت بودند. گرفتارىحـضـرت از مـخـلصـيـنـش شـايـد بـيـشـتر بود از سايرين . امام حسن سلام الله عليه آنقدرگـرفـتـارى كـه از اين دوستان و اصحابش داشت از ديگران نداشت . اصحابى كه توجهنـداشـتـنـد كـه امـام زمـانـشـان روى چـه نـقـشـه دارد عـمـل كـنـد بـاخـيال كوچكشان با افكار ناقصشان در مقابلش مى ايستادند و غارتش كردند، اذيتش كردندو عرض مى كنم كه شكستش دادند، معاهده با دشمنش كردند و هزار جور بساط درست كردند.گـمـان نـكـنـيـد كـه ايـن مشكلات براى من و شماست ، هر چه مشكلات زيادتر باشد، اجرشزيـادتـر اسـت ، الهـيـتـش زيـادتـر اسـت . اگـر آدم درحال خيلى وسعت ، در حال خيلى تفريح و
تـفـرح ، گـرايش به اسلام كند، اينكه چيزى نيست ، خوب همه وقتى كه وقت نتيجه بردناسـت حـاضـرنـد. آن روزى كـه بـراى اسلام زحمت پيش مى آيد، آن روزى كه زحمت و مرارتدارد، آن روزى كـه خـون دارد، آن روزى كـه رنـج دارد،آن روزى كـه بـاسـر نـيـزه آدممقابل است ، آن روزى كه با توپ و تانك مقابله مى كند، آن روز، روزى است كه مرد از غيرمـرد تـميز داده مى شود، مسلمان از غير مسلمان . آن روز، روزى است كه روز اجراست ، روزىاست كه خداوند توجهش را به اين ملت كرد.
تحول روحى و حصول پيروزى در اثر عنايات (مقلب القلوب )
آن رمـزى كـه شـمـا را پيروز كرد كه ايمان به خدا، توجه به خدا بود (كه من در قيافهشما دارم مى بينم ) اين را حفظش كنيد، گله نكنيد از ديگران . شما براى خدا داريد مى كنيد،هر چه توانستيد، اينهائى كه مبتلا هستند،اينها را نجات بدهيد. هر چه نتوانستيد، عذر داريدپـيـش خـدا. هـر چه ما توانستيم ، آنهائى كه افتاده اند بايد دستشان را بگيريم . آنهائىكـه مـبـتلاى به اين مخدرات هستند، اينها برادران ما هستند و ما بايد اينها را نجات بدهيم وبـا چـشم پدرى ، برادرى به اينها نگاه كنيم ، اينها را هدايت كنيم ، نجات بدهيم ، كوششكـنـيـم بـراى نـجـات ايـن جـمعيت نجات اين ملت . شما با اين عزم راسخ ، با اين قوه ايمانپياده آمده ايد، خواهرها بالاتر پياده آمده اند و من خجلم ازاين عواطف ، من خجالت مى كشم كهخـودم ايـنـجـا نـشـسـتـه ام و دوستانم اينطور بيابانگردى مى كنند. من دعاگوى شما هستم .خـداونـد انـشـاء الله شـمـا را حـفـظ كـند. شما ذخيره اسلام هستيد، شما جوان هائى هستيد كهذخـائر ايـن مـلت هـسـتـيـد ايـن عـواطـف شـمـا را پـيـروز كـرد، ايـنتـحـول روحـى ، ايـن تـحـولى كـه در جـوان هاى ما پيدا شد، اين دست خدا بود، بشر نمىتـوانـد در ارواح مـردم ايـنطور موثر باشد. آن خداست كه مقلب القلوب است ، قلب ها دستاوست ، متحول مى كند، قلب ضعيف را قوى مى كند، آن قلبى كه از يك پاسبان مى ترسيد،حـالا مـقـابـل توپ و تانك مى رود، استقبال مى كند از مردن ، از شهادت ، اين كار خدا بود،خـدا را در ايـن امـور بـايـد ديـد، اعـتـمـادتـان بـه خـدا بـاشـد خـلق از شـمـا پذيرفتند يانپذيرفتند چيزى نيست كوشش تان همين باشد كه برادرهاى خودتان را نجات بدهيد، ملتخـودتان را نجات بدهيد، كوشش اين باشد كه اسلام را ما بتوانيم در اين مملكت ، آنطورىكـه اسـلام اسـت ، آنطورى كه خداى تبارك و تعالى مقرر فرموده است ، آنطور ما بتوانيمدر ايـران پـيـاده كـنـيـم . راه طـولانى است و قوى باشيد،قدرتمند باشيد، اراده تان قوىبـاشـد. انـشـاءالله كـه ايـن چـهـره نـورانـى ذخـيـره بـراى اسـلام بـاشـد ومتصل بشود اين زمان به زمان ظهور مهدى سلام الله عليه .
والسلام عليكم ورحمة الله و بركاته
تاريخ : 18/4/58
پيام امام خمينى به مناسبت نيمه شعبان ، ميلاد حضرت سلام الله عليه  
بسم الله الرحمن الرحيم
مـيـلاد شـكـوهـمـنـد امـام امـت و عـصـاره خـلقـت ، وارث نـبـوت ولى عـصـرعـجـل الله تـعـالى فـرجـه الشـريف را به عموم مسلمين و مستضعفين تبريك عرض مى كنم .سـال قـبـل در چـنـيـن ايـامـى بـراى مـصيبات وارده بر اسلام و مسلمين عيد مبارك به صورتتـعطيل در آمده ، گرچه وابستگان به رژيم شاهنشاهى كوشش مى كردند كه ملت را براىمـراسـم اسـلامـى ، از مـصـالح اسـلامـى بـاز دارنـد بـحـمـدالله مـوفـق نشدند ولى در اينسال جشن هاى توام با پيروزى هر چه شكوهمندتر بر پاست و مراسم عظيم مذهبى ، مشتىمـحـكم به دهان بدخواهان ، شرق وغرب را ماءيوس نموده و خط بطلان بر نقشه هاى تارعـنكبوتى آنان كشيد و بايد اين ريشه هاى گنديده بدانند كه حركات مذبوحانه آنان جزبـه رسـوائى خـود و اربـابان تبهكار تمام نمى شود و ملت حماسه آفرين ما كه با مشتخالى و قدرت ايمان قدرت هاى شيطانى را به خاك سپرد، اين ريشه هاى پوسيده را دفنخـواهـد كـرد. مـن بـه اين منحرفين كه باصورت هاى مختلفه رو در روى ملت ايستاده و بهنـفـع اجانب به خرابكارى مشغولند، اخطار مى كنم كه تا وقت نگذشته و جرم ها و خيانت هاثـابـت نـشـده بـه صـفوف فشرده ملت بازگرديد و از روز انتقام حق تعالى كه به دستتـوانـاى مـلت انـجـام مى گيرد، بهراسيد. اكنون اينجانب با تشكر وافر از همت والاى ملتبـزرگ ايران از بد و نهضت عظيم اسلامى تا بزرگداشت با شكوه جشن ميلاد مسعود ولىالله الاعظم ارواحنا فداه لازم است تذكراتى بدهم :
1!!! بـارهـا تـذكر داديم كه بايد ايرانى بسازيم كه بتواند بدون اتكاء به امريكا وشـوروى و انـگـلسـتـان ، ايـن جـهـانـخـواران بـيـن المـللى ،اسـتـقلال سياسى ، نظامى ، فرهنگى ، اقتصادى خويش را به دست گيرد و روى پاى خودبـايـسـتـد و هـويـت اصـيـل خـويـش را بـه جـهـان عـرضـه كـنـند افسوس كه هنوز عده اى ازروشـنـفـكـران نـمـى تـوانند دست از غرب و يا شرق بكشندواين دو را سر مشق كارهاى خودقـرارداده انـد امـيـدواريـم بـا تـحـول فـرهـنـگ حـاكـم اسـلامـى ، ايـن گـروه بـه خـودمـشـغـول و از مـردم بـريده به خود آيند و اصالت خويش را دريابند و از وابستگى نجاتپيدا كنند.
2!!! كـليـه مـتـهـمين كه در رژيم سابق مرتكب تقصيراتى شده اند بخشوده مى شوند بهاسـتـثـنـاى اشـخـاصـى كـه مـبـادرت بـه قـتـل مردم نموده يا دستورآن را صادركرده اند يازنـدانـيـان انـقـلابـى مـا را شـكنجه داده اند تشخيص جرائم فوق را بايد هياتى مؤ من بهانقلاب اسلامى به عهده بگيرند.
3!!! حفظ استقلال و امنيت و بقاء جنبه هاى سياسى و اجتماعى و اقتصادى هر كشور مستقيم ياغير مستقيم وابسته به قواى انتظامى ارتش ، ژاندارمرى و شهربانى آن است و در كشور ماكه در حال انقلاب به سر مى برد، در كنار قواى انتظامى پاسداران انقلاب نيز موجود وبـه حـفاظت انقلابى اشتغال دارند و بايد ملت محترم با تمام قوا كوشش در حفظ اين قواىانـتـظـامـى و فعال نمايند و از پشتيبانى آنها دريغ ننمايند كه اين قوا در خدمت اسلام و ازجـنـود اسـلامـنـد كـه مـولا امـيرالمؤ منين درباره آنها فرموده : فى الجنود باذن الله حصونالرعـيـه وزيـن الولاه و عـزالديـن و سبل الا من و ليس تقوم الرعيه الا يحم و چون اين قواىانتظاميه كه در خدمت خالق و خلق هستند، بايد با روحيه قوى سربازى و در امن و امان بهسـر بـبـرنـد و نـيـز در چـنـيـن حـالى كـه سـربـازان اسـلامند، مورد نظر مقدس ولى عصرعـجل الله فرجه هستند، قواى سه گانه مورد عفو هستند و اينجانب و ملت شريف آنها را عفونموديم و البته موارد استثناء شده در بند يك در اينجا نيز جارى است لكن تا جرم آنها بهثـبـوت شـرعـى نرسيده است احدى حق تعرض به آنها را ندارد و متهمين به جرم هائى كهبـخـشـوده نـشـده ، بـايـد از طـريق ارتش و ژاندارمرى و شهربانى تسليم دادگاه انقلابشوند و ديگران حق هيچ گونه تعرض به آنها را ندارند.
4!!! چون ملت مبارز رمز پيروزى را يافته است و با هوشيارى دريافته كه بسيج عمومىاز سنگرهاى الهى مساجد و منابر و محافل دينى گرديد، لازم است اين سنگرهاى اسلامى راحفظ نمائيم و در اين موقع حساس سرنوشت ساز كه با ماه مبارك رمضان نيز مصادف است ،بـايـد اجـتـمـاعـات در مـسـاجـد و مـحـافـل مـذهـبى هر چه بيشتر و با شكوهتر بر پا شود واهـل مـنـبـر و خـطـبـاء محترم به روشنگرى و سازندگى هر چه بيشتر قيام و اقدام نمايند وتوطئه خيانتكاران و وابستگان به اجانب را خنثى نمايند و نهضت اسلام عظيم را حفظ نمودهو به پيش ببرند. و ملت شريف با اجتماعات خود قطع طمع اجانب و مفتخوار را بنمايند.
5!!! لازم اسـت مـلت بـدانـند كه ما در نيمه راه پيروزى هستيم و پيروزى نهائى وقتى استكـه ريشه هاى گنديده رژيم سابق طرفداران آن قطع و دندان طمع چپاولگران از كشورمـا كـنـده شـود و جـمـهـورى اسلامى وقتى متحقق مى شود كه محتواى آن صد در صد اسلامىشـود. در كـشـور، احـكام قرآن و خداوند تعالى اجرا شود و از قوانين طاغوتى و انحرافىبكلى تصفيه شود و عناصر انحرافى از توطئه ماءيوس شوند و اين به خواست خداوندتعالى و همت والاى ملت انجام خواهد گرفت و خداى تعالى با شماست .
6 !!! از جمله چيزهائى كه محتمل است توطئه باشد براى تضعيف دولت اسلامى ، مطالبىاسـت كـه در بين ملت پخش مى شود و در رسانه ها تعقيب مى شود و از دولت انتقادهاى غيرصـحـيـح مـى شـود و كـوشـش مـى شـود دولت را در نظر مردم بد جلوه دهند. دوستان از اينتـوطئه غافل و دشمنان در كمين هستند. من نمى گويم دولت صد در صد موفق است لكن مىگـويم خدمتگزار است و كوشش دارد انجام خدمت بدهد. لكن خرابى ها به قدرى است كه بافوريت قابل ترميم نيست . انتقادهاى بيجا سوء استفاده از
آزادى اسـت و كـسـانـى كـه بـه كشور و اسلام علاقه دارند در موارد صحيح دولت را هدايتكـنـنـد و از او پـشـتـيبانى نمايند و تحت تاءثير تبليغات دشمنان نروند و دولت اسلامىخدمتگزار را تضعيف نكنند.
7!!! آنچه اينجانب را نگران مى دارد آن است كه ملت ما چون لشكر فاتحى است كه پس ازفـتـح مغرور شود و از داخل رو به پوسيدگى و تشتت گذارد و حريف و يا حريفان لشكربـزرگ شـكـسـت خـورده اى اسـت كـه بـا حـسـاب و تـوطـئهمـشـغـول بـه انـسـجـام و بـسـيـج قـواسـت . درسـت بـه عـكـس آنـچـهقـبـل از پـيـروزى بـود و عـاقـبت اين امر تكان دهنده است . من از تمام قشرهاى مذهبى و ملى واسـلامـدوسـت و مـلت و كـشـور خـواه اكـيـدا و بـا تـواضـع مـى خـواهـم كـه بـه انـجـامقـبـل از پيروزى برگردند و از تفرق و گروه گروه شدن در اين موقع حساس بپرهيزندكه اين تفرقه ها به منزله انتحار است و ممكن است خداى نخواسته نهضت را به عقب براند.
دوسـتـان عـزيـز امروز همه چيز ما در معرض خطر است ، خطر از جانب دوستان نادان تفرقهافـكـن و يـا بـا نـقـشـه حـسـاب شـده از نـاحـيه دشمنان توطئه گر. بيدار شويد كه حفظپـيـروزى و نـهـضـت بـسـيـار مـشـكـل تـر از اصـل آن اسـت . از خـداونـدمتعال عزت اسلام و مسلمين را خواهانم .
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 19/4/58
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از نمايندگان كشورهاى اسلامى  
ايمان به اسلام و روحيه شهادت طلبى رمز پيروزى مسلمين در صدر اسلام
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن ابـتـدائا تـشـكـر مى كنم از اينكه آقايان آمدند اينجا و از شعب آنها هم تشكر مى كنم . وبـعـد مـا بـايـد بـبـيـنـيـم كـه چـه شـد كـه اسـلام در صـدراول بـا يـك جـمـعيت كمى و با يك دست خالى كه هيچ ساز و برگ جنگى نداشتند قريب نيمقـرن گـذشـت و مـعـمـوره را فتح كردند، و چه شد كه مسلمين بعدها با اينكه جمعيت هايشانخيلى زياد و ساز و برگ جنگى هم دارند و از حيث ذخاير هم غنى هستند و معذلك همه چيزشانرا از دست داده اند. اين چه شد كه آنها آنطور و ما اينطور. علت اين است كه در صدر اسلامافـرادى كـه بارسول اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم ) بيعت كرده اند و بودند، اينهاافراد كمى بوده اند لكن متعهد به مسلك خودشان و معتقد به اسلام و براى آنها طرح نبودايـنـكـه زنـدگـى بـكـنند ولو با هر ذلت و زحمت ، اينها شهادت را براى خودشان سعادتدانستند و اين روحيه كه در آنها بود آنها را غلبه داد بر روم و ايران دو امپراطورى بسياربزرگ ، كه آن دو امپراطورى روم و ايران هر دو قويتر از حالاى اين دو معموره است و بعدهامـسـلمين كم كم آن قدرت ايمان را از دست دادند و وارد شدند در شوون دنيا و دلبستگى بههمين ماديات و آنهائى هم كه مى نشستند و صحبت مى كردند و حالا هم كه ما اجتماع مى كنيم وصحبت مى كنيم ، بحث هاى عددى است ، يك بحث هائى نيست كه سازنده باشد. در اين ممالكاسـلامى كه ممالك بسيار وسيعى هستند و قدرت هائى هم دارند وقتى كه انسان ملاحظه مىكـنـد، مـى بـيـنـد كـه مـسـئله شـعر و خطابه و فلسفه و آنهائى كه ديگر خيلى چيز هستند،عرفان و امثال اينها مطرح است و آن چيزى كه در صدر اسلام رمز پيروزى بود مطرح نمىشـود.اگـر آنـكـه در صدر اسلام در اصحاب رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) ولشـكـر اسـلام بـود، عـشـر او در ايـن مـمـلكـت اسـلامـى بـود، قـدرتـى بـودند كه از تمامابرقدرت ها مقدم بودند لكن بكلى آن روحيه ايمان را از دست دادند و آن كه خيلى مؤ من بودآن بـود كـه بـه مـسـجـد بـرود و از مـسـجـد بـرگـرددمـنـزل و دعـا بـخـواند، ديگر آن جهاتى كه در صدر اسلام مطرح بود اصلا در بين ممالكاسـلامـى مـطـرح نـيـسـت ، الان هم مطرح نيست . الان هم وقتى كه مجالسى كه تهيه مى شودبـراى ايـنـكـه بـبينند بايد چه بكنيم ، از حدود نطق (و هر كه بهتر نطق بكند) معلوم نيستبيشتر باشد، همچو نيست كه واقعا رسيدگى بكنند به اينكه چرا ما عقب افتاده هستيم و چراو چه چيز ممكن است كه ما را از اين عقب افتادگى نجات بدهد، طرح بكنيم و دنبالش برويم،
عـمـل بـكنيم . نه در هر سالى ، هر چند سال يك جلسه اى درست بكنيم و هر كس هم از هر جابـيـايـد يـك مـقـدارى خـطـابـه و شـعـر و يـك مـقـدار هـم ازمـسـائل اسـلامـى و احـتـياجات مسلمين و بعد هم كه از آن مجلس خارج شدند ديگر اصلش همهچيزها مغفول عنه بمانند. بايد بگوئيم كه دشمن هاى اسلام ، ممالكى كه به اسلام سلطهپـيـدا كـردنـد و بـه مـسـلمين ، آنها مرد عمل بودند، نه حرف ، و مسلمين در اين بعد از صدراول مـرد حـرف بودند، نه عمل . خيلى خوب شعر مى گفتند، خيلى خوب خطابه مى خواندندوقـتـى هم مطرح مشكلات مى شد، خيلى هم خوب طرح مى كردند امااز حدود گفتار خارج نمىشـد، بـه عـمـل نـمـى رسـيـد. اگر از حدود گفتار خارج مى شد نمى تواند انسان باورشبيايد كه بيشتر از صد ميليون عرب در مقابلاسـرائيـل آنـطـور زبـون بـاشـنـد و انسان نمى تواند باور كند كه با داشتن همه چيز، واحـتـيـاج غرب در بسيارى از امور به ممالك اسلامى ، اينها همه تحت سلطه آنها باشند باداشـتـن جـمـعـيـت هاى زياد و ذخاير زياد. اين نيست جز اينكه آن روحيه اى كه در صدر اسلامبـود و مـنـشـاء غـلبـه شـد، آن روحـيـه را مـا از دسـت داديـم .دليـل بـر اينكه يك همچو روحيه اى مى تواند غلبه كند بر مشكلاتش ، قصه ايران است .اگـر در ايـران هـم مـثـل سـابـق ، مـثـل سـالهـاى گـذشـتـه تـمـاممـسـائل بـر مـى گـشـت بـه ايـنـكـه مـشـكـلات گـفـتـه بـشـود و هـيـچعـمـل نـشود، مصيبت ها را ذكر بكنند و بروند منزلشان بخوابند، اگر اينطور بود الان همزيـر بـار هـمـان رژيـم و هـمـان گرفتارى ها بوديم لكن خداوند خواست كه اين ملت از حدحرف به حد عمل بيايد و آن روحيه اى كه در صدر اسلام بين مسلمين بود، تا حدودى در اينملت پيدا شد و همان رمز پيروزى يك مشت فاقد همه چيز بر يك قدرتهاى شيطانى بزرگ، هـمـان روحـيـه كـه در صـدر اسـلام بـود و مـسـلمـيـندنـبـال شهادت مى رفتند، جنگ مى رفتند و اگر از جنگ بر مى گشتند شايد پيش ‍ خودشانمـعـلوم بـودنـد، اين تا يك حدودى در ايران پيدا شد به طورى كه جوان هاى برومندى كهاول جـوانى شان بود و هست چه در آنوقتى كه من نجف بودم و چه حالا كه ايران هستم و چهقـبـل از ايـن پـيـروزى و چـه بـعد، اينها از من مى خواهند كه دعا كنم شهيد بشوند و جدا دعاميخواهند و بعضى ها تاءسف مى خورند، اظهار تاءسف مى كنند كه ما نشديم . اين روحيه تادر مسلمين پيدا نشود همينند كه هستند، مجلس ها اثرى ندارد، اجتماعات اثرى ندارد، كنفرانسدولت هـاى مـخـتـلف و اجـتـمـاعـاتـشـان اثـرى نـدارد، صـحـبـت اسـت .دل خـوش كردن به اين چيزها موجب تنفر ما شده است و مى شود. مسلمين فكرى بكنند كه اينتـحـول در آنـهـا حـاصـل بـشـود، تـحـول از خـوف بـه شـجـاعـت وتـحـول از تـوجـه بـه دنـيـا بـه ايـمـان بـه خدا. منشاء همه پيروزى ها همين كلمه است ، مامتحول بشويم به يك موجودى اسلامى انسانى با ايمانى كه خداوند تبارك و تعالى از ماخـواسـتـه است ، والا شما تشريف مى آوريد اينجا با ما صحبت مى كنيد ما هم با شما صحبتمـى كـنـيـم دردهـا را گوئيم و درمانش هم گاهى گفته مى شود لكن شما كه ميرويد و ما كهاينجا هستيم هيچ ديگر در فكر اين نيستيم كه يك عملى انجام بگيرد.
منشاء مصائب و گرفتارى هاى مسلمين
اضافه بر همه اين مسائل قضيه دولت هاى اسلامى است كه مصيبت مسلمين بسيارش از
دولت هاى اسلامى سرچشمه مى گيرد. دولت اسلامى كه بايد با هم همصدا باشند، همفكربـاشـنـد، هـمـه از يـك ديـانـت ، صاحب يك كتاب ، و همه هم مى بينند كه با اختلافاتى كهبـيـنـشـان هـسـت ديـگـران نـتـيـجـه مـى گـيـرنـد، درد را مـى دانـنـد لكـندنـبـال دوا نـمـى رونـد، بـلكه هر روز اختلافاتشان بيشتر مى شود و جدائى از هم بيشترپـيـدا مـى كـنـند و دولت هاى بزرگ هم حرفشان همين است كه ماها از هم جدا باشيم و با همبـلكـه دشـمـن باشيم و اشتغال پيدا كنيم به حال هم و آنها استفاده كنند. بايد مسلمين فكراسـاسـى بـراى خودشان بكنند و دولت هاى اسلامى فكر اساسى بكنند. فكر اين نباشندكـه چند روزى كه هستند مرفه باشند و داراى سلطه بر كشور خودشان ، و اين درد تفرقرا خـودشـان دوا كـنـنـد، والا هيچ علاجى ديگر نيست در كار و هيچ مجلس و هيچ كنفرانس و هيچاجتماعى اثرى نخواهد گذاشت . من از خداى تبارك و تعالى خواستارم كه مسلمين را عموما ودولت هـاى اسـلامـى را خـصـوصـا بيدار كند و بر مشكلات خودشان غالب بشوند و اسلامآنطور كه هست در ممالك اسلامى تحقق پيدا بكند، آن طور كه در صدر اسلام بود.
(آنـگاه يكى از نمايندگان سخنانى را به زبان عربى معروض داشت و امام در پاسخ وىفرمودند:)
بله يكى از مشكلات كه باز مسلمين ، من گرفتارش هستم و مشكله دولت و ملت است ، و دولتهـا در آن قدرى كه ما اطلاع داريم و شما هم مطلع هستيد، دولت ها، دولت هائى هستند كه باملتشان تفاهم ندارند، معامله دولت ها با ملت ها، معامله دشمن بادشمن است ، ملت پشت مى كندبر دولت و دولت مى خواهد تحميل كند بر ملت از اين جهت ملت ها پشتوانه دولت ها نيستندبـلكـه معامله دشمن با دشمن مى كنند و اين موجب ضعف دولت هاست . ما ديديم كه اين پدر وپـسـر كـه در ايـران حكومت كردند، حكومت جابرانه ، هم در زمان پدر همچو ملت پشت به اوكرده بود كه وقتى متفقين آمدند و همه جهات مملكت ما در خطر بود، وقتى كه رضا شاه رفتمـردم شـادى كردند و شكست او را در جنگ با شادى تلقى كردند براى اينكه او را هم دشمنخـودشان مى دانستند و محمدرضا وقتى كه با قدرت مردم بيرون رفت ، مردم در روز رفتناو مـثـل عـيـد رفـتـار مـى كـردند و عيد گرفتند و اين يك مطلبى است كه در اكثر دولت هاىاسـلامـى (اگـر نـگويم در همه ) هست كه دولت هاى اسلام ما با ملتشان هيچ تفاهم ندارند،مـعـامـله دشـمـن بـا دشـمـن اسـت ، مـلت از آنـهـا فـرار مـى كـنـنـد آنـهـا مـى خـواهـنـد بـه ملتتحميل كنند. و اين هم يكى از مشكلاتى است كه در ممالك ما هست و شايد حلش به اين زودىها امكان نداشته باشد. ما الان كه يك دولتى داريم كه با مردم تفاهم دارد، الان تظاهراتمردم در خيابان ها له اوست در عين حالى كه خيلى نتوانستند تاكنون براى ملت كارى بكنندلكـن مـلت بـا او مـوافـق است ، با دولتشان موافقند، پشتيبان آن هستند يعنى يك دولت ملىاسـت ، يـعـنـى دولتـى اسـت كه يك ملت پشت سرش هست ، و اما اگر حساب بكنيد در سايرممالك اكثرا (اگر همه نباشند) مساءله اينطور نيست ، مردم با رضاى نفس از آنها پشتيبانىنـدارنـد، آنـهـا هـم مـصـالح مـردم را نـمـى خـواهـنـد مـصـالح خـودشان رامى خواهند و تا اينمـشـكـل هـسـت بـاز مـا به همين حال هستيم و باز من از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه اينمشكل حل بشود.
دولت ها توجه بكنند به اينكه چه شد كه اين قدرت شيطانى از بين رفت و ملت ما غلبهكرد. اين براى اين بود كه ارتش او هم وقتى كه ملت را ديد يك طرف مى رود، پشت به اوكـرد، قـواى خـودش بـر خـود او پـشـت كـرد چون كه ديدند كه ملت يك راهى دارد و آنها راهمـخـالف . از ايـن جـهـت ايـنـهـا غـلبـه كـردنـد و دولت ها اگر چنانچه با مردم تفاهم كنند وخدمتگزار مردم باشند، مردم پشتيبان آنها هستند و شكست براى آنها ديگر نيست لكن مع الاسف، هم دست هاى خارجى نمى گذارند و هم عدم رشد خودمان .
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 20/4/58
بيانات امام خمينى در جمع پاسداران انقلاب اسلامى سپيد دشت  
بسم الله الرحمن الرحيم
شـمـا برادران پاسدار كه از سپيد دشت آمده ايد، من از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كهسـفـيـد رو بـاشـيـد. انـشـاءالله هـمه ما در اين نهضت ، كارى بكنيم كه پيش خداى تبارك وتـعـالى سـفـيـد رو بـاشـيـم . امـروز مـلتفت هستيد كه هر جا يك نغمه هاى ضعيف البته ، اماناراحت كننده هست و پاسدارها بحمدالله همه جا قدرت دارند و همه جا جلوگيرى مى كنند ازايـن ريشه هاى فاسدى كه در صدد توطئه هستند و با هوشيارى ، ما از زحمات هوشيارانهشماها تشكر مى كنيم .
و امـيـدوارم كه اين خدمت را كه خدمت به اسلام است و خدمت به امام زمان سلام الله عليه استبـه آخـر بـرسـانـيـد و بـرسـانـيـم و هـمـه بـا هـم ايـنمـنـزل را طـى بـكـنـيـم و انـشـاءالله وكـلائى كـه ، اشـخـاصـى كـه بـراىاهل خبره هستند، خوب تعيين بشود و قانون را خوب ، به طورى كه با اسلام موافق باشد وبا مصلحت مسلمين موافق باشد بررسى بكنند و انشاء الله تصويب بشود اساس مملكت كهعـبـارت از قـانـونش است . درست بشود و در اين مدت كه اين قانون بايد تصويب بشود وبـعـدش يك رئيس جمهور تعيين بشود و مجلس شورا تعيين بشود، از موارد حساسى است كهپاسداريش با شما آقايان است . همه بايد پاسدارى بكنيم لكن يك پاسدارى است كه ازقوه جوان بر مى آيد، يك پاسدارى است كه از ماها كه با صحبت بايد، من از خدا مى خواهمكـه شـمـاها انشاءالله همانطورى كه اسمتان پاسدار است و در اين زيب شرافتمندانه واردهستند، پاسداران امام زمان سلام الله عليه باشيد و خداى تبارك و تعالى شما را حفظ كندو سعادتمند كند، قدرت و قوه بدهد و همه در همين راهى كه نهضت باشد، در اين راه برويمو حـفـظ كـنـيـم ايـن نـهـضت را و نگذاريم اختلافات واقع بشود. پاسدارها در عين حالى كهشغلشان بسيار شريف است لكن مسئوليت شان هم زياد است . مبادا يك وقتى كارى انجام دادهبـشـود از بـعـضـى از نـادان هـا كـه اسـبـاب ايـن بـشـود كـهاصـل پـاسداران را مردم راجع به آنها يك چيزى بگويند. بايد خود شما از اشخاصى كهيـك قـدرى مـثـلا جـوان هـسـتـنـد، يـك قـدرى تـنـد هستند يا گاهى جهالت دارند، شماها بايدجـلوگـيـرى كـنـيـد. نگذاريد يك وقتى پاسدارى مثلا يك كار خلافى بكند، موجب بشود كهبـگـويـنـد پـاسدارهاى جمهورى اسلامى هم اينطورى هستند و اين امر مهمى هست كه به عهدهخـود شـمـاسـت و امـيـدوارم از ايـن بـه بعد هم پاسدارى تان هم يك پاسدارى خالصانه وبـراى اسـلام باشد و همه با هم به پيش برويد و موفق و مويد باشيد و اميدوارم كه اينبچه هائى كه حالا آمدند براى ما
شـعـر خـوانـدنـد، ايـنـهـا هـم پـاسـداران اسـلام بشوند و بعدها ملحق بشوند به شماها درپـاسـدارى و خـوب تـربيت بشوند و خوب درس ‍ بخوانند. خدا همه شما را انشاءالله حفظكـنـد و مـن دعـا بـه هـمـه مى كنم و خدمتگزار همه شماها هستم . سلام بر همه شما انشاءاللهموفق و مويد باشيد.
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 20/4/58
بيانات امام خمينى در جمع كاركنان پالايشگاه تبريز 
تغيير روحى ملت
بسم الله الرحمن الرحيم
مـا بـايـد فـكر بكنيم كه چه كرديم و بعد از اين كار چه بايد بشود و بعد ما چه تكليفداريـم . آنـكـه ملت ما انجام داده است يك امر اعجاز آميزى است كه به حسب قواعد طبيعى نمىشد يك همچو امرى واقع بشود، براى اينكه يك ملتى بود اولا خيلى ترسناك از سازمان هاو ايـنها، كه وقتى اسم سازمان را مى شنيد، هر كس مى شنيد شايد به خودش مى لرزيد وثـانـيـا نـداشـت هـيـچ چـيـزى كـه مـقـابـله كـنـد با يك قدرت بزرگ . معذلك ، هم در روحيهمـتـبدل شد به يك موجود ديگرى و يك موجود ترسو به يك موجود شجاع ، يك موجودى كهاز سايه پليس مى ترسيد، متبدل شد به يك موجودى كه با شاه در افتاد و بيرونش كردو ثانيا هيچ نداشت و آنها همه چيز داشتند و يك كارى انجام داديد.
نـــيـــاز بـــه مـــهـــلت و صـــرف وقـــت بـرا اصـلاح آشـفـتگى هاى پس از انقلاب وپاكسازىدستگاه هاى دولتى
خـوب حـالا يـك انـقـلابـى شما كرديد و يك پيروزى بسيار مهمى به دست آورديد. پشت هرانـقـلابـى يـك آشفتگى هاى بسيار زيادى هست و بحمدالله آشفتگى هايى كه در اين انقلابمـاسـت خـيـلى كم است اما خودش فى نفسه زياداست ، اما وقتى كه مقايسه بشود با آشفتگىهايى كه در انقلابات دنيا واقع شده است اين كم است نسبت به آنها. و بعد از اين انقلاب وهر انقلابى كه اين آشفتگى هست و خصوصا انقلاب ما كه خرابكارى اينها كردند و رفتند،قرض هاى زياد گذاشتند، نيروى انسانى ما را عقب زده بودند، اقتصاد ما را ورشكسته كردهبـودند، ارتش به يك صورت ديگر در آمده بود همه قوا و همه جهات در هم و بر هم ، همهوزارتـخـانـه هـا يـك جـاهـاى بـسـيـار نـاراحـت كـنـنـده . و حـالا كـه انـقـلابحـاصل شد و مى خواهيد همه چيز منقلب بشود ديگر، همه چيز بخواهد منقلب بشود نمى شودكـه يـكـدفعه بشود. شما فرض مى كنيد كه ما مى خواهيم همه وزارتخانه هايى كه هستنداينها اشخاصى كه در آنجامثلا طاغوتى بودند، اينها عوض بشوند و يك اشخاص ديگرىبيايند. اينها پنجاه سال زحمت كشيدند كه ما آدم نداشته باشيم حالا دولت به زحمت افتادهاسـت كـه چـه بـكـنـنـد. گـردش مـى كنند اين طرف ، آن طرف يكى را بردارند، يكى را مىگذارند. بخواهند يكدفعه در را باز كنند و بگويند همه برويد، خوب به هم
تـغيير روحى ملت با تدريج اينها دارند عمل مى كنند، دولت شب و روز زحمت مى كشد، حسننـيـت دارند، زحمت مى كشند لكن امورى است كه با تدريج بايد درست بشود. به اين زودىنبايد ما توقع داشته باشيم كه يك رژيمى رفته و همه چيز را هم خراب كرده و اينهمه همقـرض گـذاشـتـه براى اين مملكت ، حالا تا اين پايش را بيرون گذاشت تمام كارها درستبشود. و البته آنهايى كه طمع به اين مملكت دارند به اين زودى دست بردار نيستند، آنهاتـوطـئه مـى كـنـنـد، اسـباب فساد ايجاد مى كنند، اسباب شلوغى و ناراحتى ايجاد مى كنند،نـمـى گـذارنـد كـشـت بـشـود، وقتى كشت شد نمى گذارند بر دارند، وقتى برداشتند مىسوزانند. اينها همه امورى است كه بعد از انقلاب هست در كار شما نبايد قدرت ايمانى تانرا هـيـچ در آن تـزلزل ايجاد كنيد. شما قوى باشيد، شما پيروز هستيد، اينها رفتنى هستندمـنـتها تحمل زحمت مى خواهد. شما پنجاه سال ظلم كشيديد و حرف نزديد، نتوانستيد هم حرفبزنيد. پنجاه سال از شهربانى و از ارتش و ازژاندارمرى و از سازمان بالخصوص همهمـا رنج برديم ، همه ما زحمت كشيديم ، حبس رفتند رفقاى شما، شكنجه ديدند رفقاى شماپـنـجـاه سـال ايـنـطـور بـود، حـالا پـنـجاه سال اين كارها شده است و شما هيچ وقت خطابهنـخـوانـديـد كه چرا اينجورى مى شود، حالا پنج ماه است ، پنجاه ماه هم نيست ، پنج ماه استكـه اينها رفته اند، آنوقت هم خرابى كرده اند و رفته اند، شما با آن قدرت و قوه الهىكـه خـدا به شما داده به پيش برويد. دولت از يك طرف و شماها از يك طرف و ماها از يكطـرف هـمـه بـا هم مجتمع اين نهضت را پيش ببريم و انشاءالله همه چيز درست بشود و همهاين چراها جواب داده مى شود. اشكالات وارد است اما وقت دارد.
ارجـحـيـت تـدويـن قـانـون اسـاسـى و انـتـخـاب نـمـايـنـدگـان مـؤ مـن واهل علم بر ساير امور
الان شـمـا بـايـد هـمـه قـدرت تان راصرف بكنيد براى اينكه الان قانون اساسى بايد،اسـاس مـمـلكت بايد درست بشود، اساس مقدم بر اينطور چيزهاست . الان قانون اساسى رابـايـد درسـت بـكـنـيـد، اشـخـاص خـبـره را فـكر بكنيد چه اشخاصى بايد انتخاب بكنيد،اشـخاص ‍ سالم ، اشخاصى كه نه شرقى باشند نه غربى باشند، اعتقاد به جمهوريتاسـلامـى داشـتـه بـاشـنـد، ايـمـان بـه خـدا داشـتـه بـاشـنـد،اهـل عـلم باشند، امثال ذلك ، انشاءالله وقتى مجلس درست شد و قانون اساسى درست شد ورئيـس جـمـهور درست شد، اينها هم بتدريج درست شود. قدرت الان دست خود شماست و اينهاهم هيچ آدمى نيستند كه بتوانند كارى بكنند.
خدا انشاءالله همه تان را حفظ كند. موفق باشيد.
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 21/4/58
بـــيـــانـــات امـــام خـــمـــيـــنـــى در جـــمـــع بـــرادران اهـــل مـــريـــوان و ســـنـــنـــدجوپرسنل گران 62
بسم الله الرحمن الرحيم
شـمـا مـى دانـيـد كـه الان مـوقـع حـساسى است كه بايد ما اين مراحلى كه پيش داريم ، جلوبـرويـم و بـايد در اين مراحل اوليه كه قانون اساسى و خبرگان و مجلس شوراى ملى ورئيـس جـمـهـور و ايـنـهائى كه اساس يك مملكت است ، اينها را ما الان جلو داريم و بايد همهبـرادرهـا بـا هم متحد باشيم و اين مسائل را پيش ببريم . در يك همچو موقع حساسى دشمنهاى شما و ما در صدد هستند كه نگذارند اين مراحل پيش برود و لهذا ديديد كه در رفراندمشـلوغـكـارى كـردنـد و الان هـم مـى خـواهـنـد شـلوغ بـكـنـنـد و نـگـذارنـدمسائل اسلامى پيش برود.
ايـنـهـا از اسلام مى ترسند براى اينكه اسلام دين برابرى و برادرى است و در آن اصلانـژاد مـطـرح نـيـسـت . كرد و فارس ، ترك و عرب و فارس ابدا در اسلام مطرح نيست و آنچيزى كه در اسلام مطرح هست تقوا و صفا و برادرى و برابرى است . و اينها مى دانند كهاگر اسلام به آنطورى كه هست ، در اين مملكت تحقق پيدا بكند، دستشان كوتاه خواهد شد.آنها مى خواهند كه همان قلدرى هائى كه در سابق مى كردند، همان چپاولگرى هائى كه مىكـردنـد همان ها را ادامه بدهند يا برگردانند و تنها اسلام است كه مى تواند جلو اينها رابـگـيـرد از ايـن جـهت اينها مى خواهند يك شلوغى هائى بكنند، يك نفاق هائى ايجاد كنند، يكاختلاف هائى ايجاد كنند كه اين مراحل ابتدائى نگذرد و منعكس كنند در خارج كه ايران نمىتـوانـد خـودش را اداره كـنـد. بـا تـبـليـغـاتـى كـه در خـارج و در خـارج از مـرزهـا و درداخـل هـم يـك مـقـدارى بـكـنند اين است كه اينها رشد ندارند. ايران باز رشد اينكه خودش .خـودش را اداره بـكـنـد نـدارد مـحـتـاج به اين است كه يك كسى ، يك قيمى بيايد او را ادارهبـكـنـد، و مـى خـواهـنـد هـمـان مـسـائل را برگردانند. امروز روزى است كه ما، همه برادرها،بـرادرهاى مرزنشين و مركز نشين با هم همانطورى كه در ابتداء نهضت همه با هم بوديد وهمه با هم اين نهضت را پيش برديد از حالا به بعد هم اين نهضت را پيش ببريد به طورىكـه يـك حـكـومـت اسـلامـى مـسـتـقـر شـود. الان يـك حـكـومـت انـتـقـالى اسـت ، بـايـد قدرت راانـتـقال بدهد، يك حكومت اسلامى مستقر ما پيدا بكنيم با قوانين اسلام آنوقت خواهيد و خواهنددنـيـا فـهـمـيد كه آن رژيمى كه عدالت پرور است ، آن رژيمى كه براى دهقان بيشتر مقامقائل است تا براى بالاترى ها آن رژيم اسلام است . آن رژيمى كه اصلا در آن گروه ها وزبـان هـا هـيـچ در آن مطرح نيست اسلام است . ما بايد كوشش كنيم كه اين مطلب را به دنياثابت كنيد كه مملكت ما يك مملكتى است كه
مـتـحـول شد از رژيم طاغوتى به رژيم اسلامى انسانى و محتوايش ، واقعش تغيير كرده ،تـحـول واقـعـى . فـقـط اسـم نـبود كه ما بگوئيم جمهورى اسلامى ، نه ما مى خواهيم تمامقـواعـد اسلامى همانطور كه در صدر اسلام بوده است در ايران تحقق پيدا بكند و ما ارائهبدهيم به دنيا كه اسلام اين است ، اسلام مترقى اين است ، احكام مترقى اسلام اين است . آنكـه بـه حـال مـسـتـمـنـدان و ضـعـفـا بـيـشـتـر عـنـايـت دارد تـا بـهحال ديگران ، آن كه طرفدار مستضعفين است ، آن رژيمى كه مى خواهد مستضعفين را از قيد وبـنـد آن گـرفـتـارى هـا بـيـرون بـيـاورد آن اسـلام اسـت . آن كـه پيشش اصلا مطرح نيستمـرزنشينى و مركز نشينى ، بالانشينى و پائين نشينى پيشش مطرح نيست اسلام است آن كهوقـتـى حـكومتش ، راسش مثل رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلم ) وقتى كه با اينكهراس بـود، بـاايـنـكـه اداره يـك كـشـور مـيـكرد وقتى كه مى آمدند در يك مجلسى كه نشستهبودند اصحاب حضرت و حضرت نشسته بودند، بالا و پائين معلوم نبود چيه . مى آمد مىگفت كدام يكى تان پيغمبر هستيد ؟ از باب اينكه دور مى نشستند اصحابشان با خودشان ،همه با هم دور هم مى نشستند. يكى بالا و يكى پائين ، يكى اين زيرش باشد نبوده است ،روى هـمـان زمـيـن و اگر هم يك بوريائى بوده ، بورياى آنوقت براى مسجد بوده روى آنبوريا همه مى نشستند دور هم و از همان مسجد كه اينطور زندگى مى كردند تجهيز قوا مىكـردنـد و مـمالك را مى گرفتند. يك همچون حكومتى ما مى خواهيم كه اينطور باشد كه اينطـبـقات مختلفه اى كه چپاولگرند يك دسته شان ،اينها نباشد و اين دهقان ها به حالشانرسـيـدگـى بشود، اين مستمندها، اين زاغه نشين ها. شما بدانيد كه در خود تهران الان زاغهنـشـيـن هـائى هـست كه در كردستان شبيهش را نمى بينيد، در اطراف خودتان شبيهش را نمىبـيـنيد، آنقدر اينها مستمند هستند و همه اينهارا اين شاه مخلوع ايجاد كرد، به اسم اصلاحاتارضى همه اين گرفتارى ها را براى اين مستمندها پيش آورد. من اميدوارم كه بعد از اينكه ماالان بنا بگذاريم همانطور كه تا حالا بوده است كه الان صف خودمان را محكم نگه داريم ،شما كه در مرز هستيد و اميدوارم كه مرزها را شما خودتان باقدرت خودتان حفظ كنيد و ماهاكـه در اينجا هستيم همه يك كلام داشته باشيم و او اسلام ، جمهورى اسلامى ، برگشت بهصـدر اسـلام . وقـتـى كـه ايـن را داشـتـه بـاشـيـم ايـنمـسـائل خـود بـه خـود حـل مى شود ديگر آن مسائلى كه اينها بخواهند پيش بياورند، وقتىقوانين اسلام آمد آنها حل است ، آن قدرت ها از بين خواهند رفت . قدرت ، قدرت اسلام است ،قدرت ملت اسلامى است .
مـن از شـمـا و هـمـه دوسـتـان اينجا مى خواهم كه اين وحدت را حفظ كنيد و اين اراده و تصميمقوى تان را حفظ كنيد و با اين بازوهاى قدرتمند جلو اين حشيش هائى كه هست و اين حشاشهائى كه هست ، بگيريد. انشاءالله مملكت خودتان براى خودتان باشد و همه اينهائى كهمـى خـواسـتـنـد، مـى خـواهـنـد بـاز يـك سـلطـه اى پـيـدا كـنـنـد بـرامثال شماها، همه اينها از بين خواهند رفت .
و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 21/4/58
فرمان امام خمينى به حجت الاسلام موسوى  
بسم الله الرحمن الرحيم
جـنـاب حـجـت الاسـلام آقاى سيد محمد موسوى دامت افاضاته مقتضى است جنابعالى تشريفبـبـريد در سازمان راديو و تلويزيون باهمكارى جناب آقاى قطب زاده امور و برنامه هاىآنجا را تنطيم كنيد كه موجب شكايت مردم نباشد. البته توجه داريد كه اين دستگاه اسلامىاست و بايد جدا از برنامه هاى انحرافى احتراز شود. توفيق جنابعالى را خواستارم .
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 21/4/58
بيانات امام خمينى در جمع نمايندگان كاركنان روزنامه جمهورى اسلامى  
كوشش رژيم شاهنشاهى در انحراف نيروى انسانى و از بين بردن اتكاء به نفس
بسم الله الرحمن الرحيم
قـبـلا يك قصه اى را عرض كنم كه شايد شماها هيچ كدام يادتان نيست . در اين جنگ عمومىدوم كه هيتلر پيش برد و فرانسه را گرفت و خيلى جاهاى ديگر و حمله كرد به شوروى وايـنـهـا، چـرچيل آن سياستمدار انگليسى آمد در مجلس انگلستان و شروع كرد راجع به ضعفخـودشـان و راجـع بـه گـرفتارى ها و راجع به شكست خوردن ها ما كجا را از دست داديم وكـجـا را از دسـت داديـم كـار مـا چطور است ، مملكت ما چه خواهد شد، زندگى ما چه خواهد شدخـيـلى طـولانـى شـكايت و اينكه ما از بين رفتيم ، آخرش يك كلمه گفت ، گفت لكن پيروزىمـال كـسـى اسـت كـه روى مـوج هـاى نـفـت سـوار اسـت وحـدسـش هـم درست بود و پيروزى هممال اينها شد كه نفت هاى ما را بردند من هم حالا اين معنا را عرض مى كنم كه الان كه بعد ازانقلاب است و در همه انقلابات يك آشفتگى هاى فراوان هست ، ما هم مبتلاى به آشفتگى هستيم، مـضـافـا بـه ايـنـكـه در طـول ، اگـر نـگـويـيـم دو هـزار و پـانـصـدسـال رژيـم شـاهـنـشـاهـى ، لكـن آنـقـدرى كـه مـا مـشـاهـده كـرديـم درطـول پـنجاه و چند سال رژيم پهلوى كوشش شده است كه مملكت ما را از هر جهت عقب بزنند،از جـهـت نيروى انسانى كه از همه بالاتر است كه الان بايد بگرديد، شما درسى و پنجمـيـليـون جـمـعـيـت بـگـرديـد ايـن طـرف و آن طـرف چـنـد نـفـر پـيـدا كـنـيـد كـه دولتتـشـكـيـل بدهند. يك نفر بخواهيد پيدا كنيد رئيس جمهور بشود، بايد شمع برداريد و دورهـمـه جـا بـگرديد و چه بكنيد. اينها يك نيروى انسانى را بكلى نه به باد دادند، منحرفكـردنـد. يـك وقـت ايـن اسـت كـه نـيـروى انـسـانـى بـه بـاد داده شـده ، يـك وقت يك نيروىمـقـابـل با نيروى انسانى درست كرده اند، يعنى انسانى كه بايد متكى به خودش باشد،مـتـكـى بـه مـلتـش بـاشـد، مـتـكـى بـه عـقـايـدش بـاشـد، ايـن رامـتـحـول كـردنـد به يك نيروئى كه متكى به غرب است ، به يك نيروئى كه خودش را ازدست داده ، به خيال خودش ، خودش هيچ نيست ، هر چه هست خارجى ها هستند. نه اينكه نيرو رامـا از دسـت داده ايم ، نيروى متضاد با نيروئى كه ما بايد داشته باشيم به جاى آن نيرونـشـسـتـه . درست يك انسانى كه بايد متكى به خودش باشد و به فرهنگ خودش باشد وبه رژيم خودش باشد اين را متحولش ‍ كردند به يك آدمى كه بدبين شده است راجع بهفرهنگ خودش ، راجع به نيروى ملت خودش ، راجع به همه اينها بدبين شده است ، خودشرا از دست داده و به جاى يك انسان شرقى ، شده يك آدم غربى . مصيبت اينجا اين
اسـت كـه طـولانـى سـال هـا مـى خـواهـد تـا ايـن غـربـزده هـا بـرگـردنـد بـهحـال طـبـيـعـى ، نـه بـه حـال يـك انـسـان مـتـرقـى ، بـهحـال يـك انـسـانـى كه هيچ نيست حالا مى خواهد از سر شروع كند. اين خيلى طولانى است يكشـستشوهاى مغزى داده بشود به اين ملت كه يعنى آنهائى كه در اين امور وارد بودند، كهاينها برگردند به آن حالى كه در اول قبل از اينكه غربزده بشوند داشتند. اين يك مشكلهاست كه شايد از همه مشكل هاى ما زيادتر باشد و خيلى هم از اين مشكلات داريم ، لكن ما همحرف چرچيل را نظيرش را مى گوئيم ، ما به نفت اتكاء نداريم ، ما اتكاء داريم به اينكهمـى گـوئيـم پـيـروزى مـال آن كـسـى اسـت كـه مـلت با او موافق است و ملت با اسلام و باسـعـادت اسـلامـى ، بـا جمهورى اسلامى موافق است . بنابراين ما هيچ خوفى از اين ريشههـايى كه حالا دارند انقلابات مى كنند نداريم منتها اگر خوفى باشد، براى اين است كهشـلوغ مـى كـنـنـد، نـاراحـت مى كنند، دولت را ناراحت مى كنند، ملت را ناراحت مى كنند عرضبـكـنم كه اينطور چيزها والا اينها يك چيزى كه ما بتوانيم بگوئيم مشكلى است و نمى شودحلش كرد نيست .

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation