بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 5, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

هـان اى مـلت عـزيـز كـه بـا خـون جـوانـان خود حق خود را به دست آورديد، اين حق را عزيزبـشـمـريـد و از آن پاسدارى كنيد و در تحت لواى اسلام و پرچم قرآن عدالت الهى را باپشتيبانى خود اجرا نمائيد. من با تمام قوا در خدمت شما كه خدمت به اسلام است اين چند روزآخـر عـمـر را مـى گـذرانـم و از مـلت انـتـظـار آن دارم كـه با تمام قوا از اسلام و جمهورىاسـلامـى پـاسـدارى كـنـنـد. مـن از دولت هـا مى خواهم كه بدون وحشت از غرب و شرق ، بااسـتـقـلال و فـكـر و اراده ، بـاقيمانده رژيم طاغوتى را كه آثارش در تمام شوون كشورريـشـه دارد پـاكـسازى كنند و فرهنگ و دادگسترى و ساير وزارتخانه ها و ادارات كه بافـرم غـربـى و غـربـزدگـى بـرپـا شـده اسـت بـهشـكـل اسـلامـى مـتـحـول كـنـنـد و بـه دنـيـا عـدالت اجـتـمـاعـى واسـتـقـلال فـرهـنـگـى و اقـتـصـادى و سـيـاسـى را نـشـان دهـنـد. از خـداونـد تعالى عظمت واستقلال كشور و امت اسلامى را خواستارم .
والسلام عليكم و رحمة الله
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 12/1/58
پيام راديو تلويزيونى امام پس از انجام رفراندم جمهورى اسلامى  
بسم الله الرحمن الرحيم
خداوند تعالى وعده فرموده است كه مستضعفين ارض را به اميد خودش و توفيق خودش برمـستكبرين غلبه دهد و آنها را امام قرار دهد. وعده خداوند تعالى نزديك است . من اميدوارم كهما شاهدين وعده باشيم و مستضعفين بر مستكبرين غلبه كنند، چنانچه تاكنون غلبه كردند.تاكنون اين راهى را كه پيموديم براى تبعيت از اسلام و احكام اسلام بوده است و اسلام راما بايد به علام معرفى كنيم . اگر چنانچه آنطور كه اسلام است به عالم معرفى بشود،عالم توجه به اسلام پيدا كند. متاع مسلمين ، متاع ذيقيمتى است لكن بايد عرضه بشود.
من از عموم ملت ايران تشكر مى كنم كه در اين رفراندم شركت كردند و راى قاطع خودشانرا كه بايد گفت صد در صد پيروزى بوده است و راى داده شده است ، به طور قاطع راىخـودشـان را دادنـد و بـه جـمـهـورى اسـلامـى هـم راى دادند، چنانچه قبلا هم اين راى را دادهبودند. ما احتياجى نمى ديديم در اين مساله رفراندم ، لكن چون براى قطع بعضى حرفو بـهـانـه هـا بنابراين شد كه رفراندم بشود و بهانه گيرها فهميدند به اينكه مسالهآنطور كه خيال مى كردند نيست و ملت با اسلام است ، ملت با روحانيت اسلام است ، ملت مىخـواهـد كـه قرآن كريم در ايران عمل بشود و بحمدالله با شوق و شعف و شور و عشق همهاقـشـار مـلت در سـرتـاسـر ايران راى خودشان را به جمهورى اسلامى دادند و نه چيزهاىديـگـر. جـمـهورى اسلام است كه مى تواند همه مقاصد ايرانى را انجام دهد. جمهورى اسلاماست كه احكام مترقى او بر تمام احكامى كه در ساير قشرها و ساير مكتب هاست تقدم دارد.
مـا مـى بـينيم كه مدعيان دموكراتيك و دموكراسى صحبت مى كنند، ادعا مى كنند لكن مكتب هاىآنـهـا در شـرق يـك نـحـو اسـت و در غرب يك نحو. در شرق با ديكتاتورى عظيم مردم آنجامصادف هستند و در غرب هم همين طور. ما مى بينيم كه بعضى از اشخاص كه ادعا مى كنندكهمـا حـقـوق بـشـر را مـلاحـظـه مـى كـنـيـم و جـمـعـيـت هـاى حـقـوق بـشـر درطول اين 50 سال كه دولت غاصب پهلوى و پسر پهلوى بر اين ملت غلبه كرد و بر اينمـلت بـا غـصـب ، تـمـام چـيـزهـاى مـلت را بـرد، در طـول ايـن 50سال جوانان ما در زندان ها بسر بردند و چه بسا جوانانى ما داشتيم كه در حبس پاى آنهارا اره كـردنـد و آنـهـا را روى تاوه ها بو دادند و تا آن زمان آخر هم اينها در حبس و شكنجهبـودنـد. دژخـيـمـان شـاه سابق آنها را از هستى ساقط كردند و اين مدعيان همراهى با حقوقبشر در اين طول مدت نديديم كه يك صحبتى
بـكـنـنـد، يـك اسـتـنـكـارى بـكـنند. ما ديديم كه رئيس جمهور آمريكا با اين شاه سابق ظالمبدبخت همراهى مى كرد و پشتيبانى مى كرد. پشتيبانى از دژخيمى كه تمام هستى ما را بهبـاد داد و نـديـديم كه مدعيان جامعه حقوق بشر استنكار كنند بر رئيس جمهور آمريكا، لكنحـالا كـه ايـن دژخـيـمـان بـه دام مـلت افـتـاده انـد و مـلت خواهد از آنها انتقام بكشد فرياد وابـشـراى اينها بلند شده است . نمى توانم من جز اين بدانم كه اينها دست نشانده دژخيمانهـسـتند. اينها دست نشانده ابرقدرت ها هستند، نه اينكه اينها براى حقوق بشر فعاليت مىكـنـنـد. مـن توقع اين را داشتم كه جامعه حقوق بشر اگر راست مى گويد و طرفدار حقوقبـشـر اسـت به ما اعتراض كند كه اينها را چرا نگاه داشتيد. اين دژخيمان را بايد همان روزاول كشته باشيم ، نه اينكه آنها را ما نگاه داشتيم و در زندان ها الان هستند و حبس هاى ما هممـثـل حبس ‍ هاى سابق نيست . حبس هائى است كه در آنها اشخاص به هيچ وجه مورد اهانت حتىنـيـسـتـنـد. ايـنـهـا به ما اعتراض مى كنند كه چرا اينها را محاكمه كرديد، اصلا معنى نداردمـحـاكـمـه مـجـرم ، مـحـاكـمه مجرم يك امرى است كه مخالف با حقوق بشر است . حقوق بشراقتضا مى كند كه ما آنها را همان روز اول كشته باشيم براى اينكه مجرمند و معلوم است كهاينها مجرم هستند. آن كه بايد براى او وكيل گرفت ، آن كه بايد به ادعاى او گوش كرداو مـتـهـم اسـت نـه مـجرم . اينها متهم نيستند بلكه مجرم هستند.اينها اشخاصى بودند كه درخـيـابان ها مردم را كشته اند، زجر دادند و همه ذخائر ما را از بين برده اند. آيا آنهائى كهدر خـيـابان هاى شهرهاى مختلف ايران كشته شدند اينها بشر نبودند؟ اينها حقوق ندارند؟آيـا مـدعـيـان طـرفـدارى از حـقوق بشر نسبت به اينها كه كشته شدند چرا طرفدارى نمىكنند؟
چـرا بـه مـا اشـكـال مـى كـنـنـد كـه شـمـا چـرا دژخـيـمـان را مـى كـشـيـد؟ مـا در عـيـنحـال كه اينها را مجرم مى دانيم و بايد فقط هويت آنها ثابت بشود و بايد آنها را همين كههـويـتـشـان ثـابـت شد كشت . نصيرى همين كه هويتش ثابت شد كه نصيرى است بايد كشتمعذلك او را چند روز نگه داشتند محاكمه كردند و اقرارات او را ثابت كردند و او را كشتند.آيـا جـامـعـه حـقـوق بـشر تصور نمى كند كه مجرم را بايد كشت براى حقوق بشر؟ براىايـنـكـه حـق خـواهى كنيم از بشر؟ بشرهائى كه اينها كشتند، زجر دادند و از بين بردند. ماايـنـهـا را مـعذلك محاكمه مى كنيم و محاكمه كرديم و لكن اعتقاد ما اين است كه مجرم محاكمهنـدارد و بـايـد كـشـت لكـن من متاسفم از اينكه باز غربزدگى در ماها هست و ما ترس از اينداريـم كـه مـبـادا در روزنـامـه هـاى غـرب چـيـزى بـنـويـسـند و مثلا مجلات غرب يك كلمه اىبنويسند. آنها التبه با عدل و انصاف مخالفند و آنها موافق حقوق بشر نيستند. آنها حقوقاشخاص ابرقدرت را حفظ مى كنند به اسم حقوق بشر. در هر صورت ما بحمدالله در اينرفراندم فاتح شديم و حرف هائى كه در مجلات خارج نوشته شد و چيزهائى كه گفتهشـد هـمـه بـاطـل از كـار در آمـد و بـحـمدالله ملت ما قريب به صددرصد راى به جمهورىاسلامى دادند و از اين به بعد بر عهده ملت است كه اين جمهورى اسلامى را پياده كند.
در جـمـهـورى اسـلامـى بـايـد تـمـام مـسـائل كـه در ايـران هـسـتمـتـحـول بـشـود. در جـمـهـورى اسـلامـى بـايـد دانـشـگـاه هـامـتـحـول بـشـود. دانـشـگـاه هـاى پـيـوسـتـه ، بـه دانـشـگـاه هـاىمستقل متبدل بشود. فرهنگ ما بايد متبدل بشود. فرهنگ
اسـتـعـمـارى ، فـرهـنـگ اسـتـقـلال بـشـود. دادگـسـتـرى مـا بـايـدمـتـحـول بـشـود. دادگـسـتـرى غـربـى ، بـه دادگـسـتـرى اسـلامـىمـتـبـدل بـشـود. اقـتـصـاد مـا بـايـد مـتـحـول بـشـود. اقـتـصـاد وابـسـتـه ، بـه اقـتـصـادمـسـتـقـل مـتبدل بشود. تمام چيزهائى كه در حكومت طاغوت بود و به تبع اجانب در اين مملكتضـعـيـف ، در ايـن مـمـلكـت زيـر دسـت پـيـاده شده بود، با استقرار حكومت اسلامى و جمهورىاسـلامـى تـمام اينها بايد زيرورو بشود و بايد مردمان خودشان را اصلاح بكنند و بايداشـخـاصـى كـه ظالم هستند و به زيردستها ظلم كردند، بايد آنها ديگر ظلم نكنند. طبقاتمـختلف به طبقات پائين ظلم نكنند. بايد حق فقرا، حق مستمندان داده بشود. تمام اينها بايددر جمهورى اسلامى عمل بشود و ملت وظيفه دارد كه در جمهورى اسلامى پشتيبانى از دولتهـا بـكـنـد كـه به خدمت ملت هستند. اگر دولتى را ديد كه خلاف مى كند، ملت بايد به اوتودهنى بزند. اگر چنانچه دستگاه جابرى را ديد كه مى خواهد به آنها ظلم كند، بايد ازاو شـكـايـت كـنند و دادگاه ها بايد دادخواهى بكنند و اگر نكردند، خود ملت بايد دادخواهىبـكـنـد، بـرود تـوى دهـن آنـهـا بـزنـد. در جمهورى اسلامى ظلم نيست و در جمهورى اسلامىاينطور مسائلى كه زورگوئى باشد نيست . فقير و غنى ، نمى تواند طبقه غنى بر طبقهفـقـيـر زور بـگـويـد، نـمى تواند استثمار بكند، نمى تواند آنها را با اجر كم وادار بهعـمـل هاى زياد بكند. بايد مسائل اساسى حل بشود در اينجا و پياده بشود، بايد مستضعفينرا حـمـايـت بـكنند. بايد مستضعفين تقويت بشوند، زير و رو بشوند. مستكبر بايد مستضعفبـشـود و مـسـتـضـعـف بـايـد مـسـتـكـبر بشود، نه مستكبر به آن معنى بلكه همه بايد با همبرادروار در اين مملكت همه با هم باشند.
و مـن بـه هـمـه اقـشـار ملت ، به تمام عرض مى كنم كه در اسلام هيچ امتيازى بين اشخاصغنى و اشخاص غير غنى و اشخاص سفيد و سياه ، اشخاص مختلف ، سنى و شيعه ، عرب وعجم و ترك و غير ترك به هيچ وجه امتيازى ندارند. قرآن كريم امتياز را به عدالت و بهتقوا دانسته است ، كسى كه تقوا دارد امتياز دارد، كسى كه روحيات خوب دارد امتياز دارد اماامـتـيـاز به ماديات نيست ، امتياز به دارائى ها نيست . بايد اين امتيازات از بين برود و همهمـردم مـسـاوى هستند با هم و حقوق تمام اقشار به آنها داده مى شود. همه با هم مساوى هستند.اقـليـت هـاى مـذهـبـى حـقـوقـشـان رعـايـت مـى شـود. اسـلام بـراى آنـهـا احـتـرامقائل است ، براى همه اقشار احترام قائل است . كردها و ساير دستجاتى كه هستند و زبانمـخـتـلف دارنـد، ايـنـهـا هـمـه بـرادران مـا هـسـتـند و ما با آنها هستيم و آنها با ما هستند و همهاهـل يـك مـلت و اهل يك مذهب هستيم و من اميدوارم در جاهاى مختلفى كه در ايران بعضى عناصرمـفـسـده جـو رفـتند و آنجا تبليغات سوء مى كنند و مردم بيچاره را وادار مى كنند به اينكهشـلوغ كـنـنـد و بـرادر كـشـى بـكـنـنـد، خـود مـردم بـيدار بشوند و نگذارند اين خائنين اينقـبـيـل كـارهـا را انـجـام دهـنـد. مـا هـمـه بـرادر هـسـتـيـم . مـا بـااهـل سنت برادر هستيم و ما نبايد آقائى كنيم ، نبايد حقوق بعضى ها را ملاحظه نكنيم . ما درحـقـوق مـسـاوى هـستيم و قانون هم كه انشاءالله بعد به تصويب ملت مى خواهد برسد، درقـانـون هـم همه اقشار حقوقشان ملاحظه شده است و اقليت هاى مذهبى ، نسوان و ديگر اقشارهـمـه حـقـوقشان ملاحظه شده است و هيچ فرقى مابين گروه و گروهى در اسلام نيست فقطبه تقوا
و به اتقاء به على الله تعالى فرق است .
و ما اميدواريم كه خداوند تعالى به ما توفيق بدهد كه تا حالا كه رسانديم مطلب را بهايـنجا و جمهورى اسلامى را اعلام كرديم و من اعلام مى كنم جمهورى اسلامى را و اين روز راروز عـيـد مـى دانم و اميدوارم كه هر سال روز دوازدهم فروردين ، روز عيد ملت ما باشد كهرسـيـدنـد بـه قـدرت ملى و خودشان سرنوشت خودشان را به دست خواهند گرفت . ما بههمه ملت تبريك عرض مى كنيم و من امروز را بر ملت عزيز خودمان ، به همه اقشار تبريكعـرض مـى كنم . مبارك باد بر شما اين عيد. مبارك باد بر شما اين جمهورى اسلامى . لكنهمه مكلفيم كه احكام اسلام را مراعات كنيم . بايد بازار ما بازار اسلامى باشد. بازار مااز بـى انـصـافـى بـايد شستشو بشود. بايد دولت و همه دولت هائى كه بعدها مى آيندهمه روى موازين اسلامى باشد، وزارتخانه ها روى موازين اسلامى باشند، ادارات دولتىروى مـوازيـن اسـلامـى بـاشـنـد. بـايـد مـمـلكـتـى كـه رنـگ طـاغـوت داردمـبـدل بـشـود بـه مـمـلكـتـى كـه رنـگ الله دارد. بـايـد مـمـلكـت طـاغـوتـى بـه مملكت الهىتبديل بشود.
مـا بـاك نـداريـم كـه در غـرب به ما صحبتى بكنند و كسانى كه ادعا مى كنند كه ما حقوقبـشـر را مـراعـات مـى كـنـيـم بـه مـا اشـكـال بـكـنـنـد. مـا بـايـد روى مـيـزانعـدل رفـتـار كـنـيم . ما بعد به آنها خواهيم فهماند كه معنى دموكراسى چيست . دموكراسىغـربـى اش فـاسد است ، شرقى اش ‍ هم فاسد است ، دموكراسى اسلامى صحيح است و مابـعـدها اگر توفيق پيدا بكنيم به شرق و غرب اثبات مى كنيم كه اين دموكراسى كه ماداريم ، اين دموكراسى است ، نه آنكه شما داريد و طرفدار سرمايه دارهاى بزرگ هستيد ونه اينكه آنها دارند و طرفدارهاى ابرقدرت هستند و همه مردم را در اختناق عظيم گذاشتند.
در اسلام اختناق نيست . در اسلام آزادى است براى همه طبقات ، براى زن ، براى مرد، براىسـفـيـد، بـراى سـيـاه ، بـراى همه . مردم از اين به بعد بايد از خودشان بترسند، نه ازحـكـومـت ، از خـودشـان بـتـرسـنـد كـه مـبـادا خـلاف بـكـنـنـد. حـكـومـتعدل از خلاف ها جلوگيرى مى كند، جزا مى دهد. ما از خودمان بايد بترسيم كه خلاف نكنيموالا حـكـومـت اسـلام خـلاف نـخـواهـد كـرد. ديـگـر قضيه سازمان امنيت در كار نيست ، زجرهاىسـازمـان امنيت ديگر در كار نيست . ديگر نمى توانند پاسبان ها به ما زور بگويند و بهملت ما زور بگويند. ديگر دولت نمى تواند به ملت زور بگويد. دولت در حكومت اسلامىدر خدمت ملت است ، بايد خدمتگزار ملت باشد و ملت اگر چنانچه نخست وزير هم يك وقت ظلمكـرد، بـه دادگـاه هـا شـكـايت مى كند و دادگاه ها او را به دادگاه مى برند و جرم او اگرثابت شد به جزاى اعمالش مى رسد.
ايـن ديـگـر آنـطـور نيست كه در اسلام بين نخست وزير و بين غير نخست وزير فرق داشتهباشد. خليفه مسلمين در صدر اسلام با اهل ذمه اى كه با هم يك مخالفتى داشتند، در محضرقـاضـى حاضر شد و قاضى حكم داد و سر به اطاعت گذاشت . اسلام اينطور است ، اسلامطـورى نـيـست كه براى طبقه اى يك بالائى قائل باشد ولى براى طبقه دانشمندان البتهمتقى ، مرتبه بالاتر است براى اينكه مرتبه انسانيتشان بالاتر است . اسلام به انسانيتانسان ارج مى گذارد. انسانيت انسان به علم و تقواست ،
به دانشمندى و تقواست . كسى كه علم و تقوا دارد، اين به ديگران مقدم است و كسى كه هرچـه هـم دارائى داشـتـه بـاشد ولى تقوا نداشته باشد، ابدا در اسلام ارجى ندارد. در هرصـورت مـن از عـمـوم مـلت مـى خـواهـم كـه خـودشـان رامـتـحـول كـنـنـد، روحـيـاتـى كـه در زمـان طـاغـوت داشـتـنـدمتحول كنند به روحيات اسلامى .
الان مـا در ايـران بسيارى از مستمندان داريم ، بسيارى از اشخاص داريم كه در اين قضايااز هـستى ساقط شدند، بايد اشخاصى كه دارا هستند به آنها كمك كنند و به مستمندان يكزنـدگى مرفه بدهند. دولت بايد به فكر اينها باشد. ملت بايد به فكر اينها باشدو بـايـد بـراى آنـهـا مـسـكن بسازند، براى آنها زندگى صحيح بسازند، براى كارمندهازنـدگـى صـحـيح بسازند. چند روز پيش يك دسته از كسانى كه داراى كارخانه بودند وروسـاى كـارخـانـه هـا بـودنـد كـه آمـدند آنجا، من به آنها گفتم كه خود شما بايد كار رااصـلاح كـنيد، الان برويد خارج از اين منزل و خودتان يك جلسه اى بكنيد و با هم مشورتبكنيد و با هم سرمايه بگذاريد از براى اينكه كارمندان و كارگرهاى اين كارخانه را برايـشـان مـنـزل درسـت كـنيد، برايشان زندگى مرفه درست كنيد. اگر نكنيد ممكن است خداىنخواسته يك وقت اينها عصيان بكنند و اگر عصيان كردند، ديگر ما نمى توانيم جلوى آنهارا بـگـيـريم و من به كارمندان و كارگران و ساير طبقات مستضعف انشاءالله و عده مى دهمكـه ايـران بـراى شـمـا كـار درسـت مـى كـنـد، اسـلام بـراى شما كار درست مى كند، اسلامزنـدگـى شـمـا را مـرفـه مـيـكـنـد، اسـلام بـراى شـمـامـنـزل درسـت مـيـكـند. اسلام آنقدرى كه در فكر مستمندان است در فكر ديگران نيست . و من ازخـداى تـبـارك و تـعـالى در ايـن روز عـيـد كه روز پيروزى ملت ماست توفيق همه مسلمين راخـواسـتـارم و مـن اميدوارم كه ديگر ممالك اسلامى با هم متحد بشوند و دست طاغوت ها را ازممالك خودشان قطع بكنند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 13/1/58
بيانات امام خمينى در جمع گروه فلسطينى و اسقف كاپوچى  
وحدت كلمه و اتكال به خدا عامل غلبه ملت بر طاغوت
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن از شـمـا تـشـكـر مى كنم كه براى تفقد از من و از ملت مستضعف ما به ايران آمديد تا ازنـزديـك وضـع نـهضت ما را ببينيد. شما اگر در زمان سلطنت طاغوتى آمده بوديد وضع راطـور ديـگـر مـى ديـديـد، خـيابان هاى ما را از كشته ها فرش مى ديديد، زندان هاى ما را ازمـسـتـضـعـفـيـن و از عـلمـا و از روشـنـفـكـران مـمـلو مـى ديـديـد، مـطـبـوعـات مـا را درحـال سانسور و اختناق مى ديديد، ملت ما را زير بار ظلم و جور مى ديديد. مامورين شاه درهمه شوون مملكت ما دخالت مى كردند و مامور بودند از طرف اجانب و از طرف ابرقدرت هاخـصـوصـا آمـريـكـا كـه بـا مـلت مـا آن كـنـنـد كـه كـردنـد. مـلت مـا را در حـدود پنجاه و چندسـال ايـن پدر و پسر به خاك و خون كشيدند. شما اگر در آنوقت آمده بوديد به ايران ،ايران را يك قتلگاه عمومى مى ديديد و تمام ايران را يك زندان عمومى مى ديديد. الان آمدهايـد كـه ملت ما بحمدالله با بيدارى ، اتكال به خداى تبارك و تعالى ، وحدت كلمه برطـاغـوت پـيـروز شـد. بـر طـاغوتى كه تمام قدرت ها را داشت و تا دندان مسلح بود و ازاجـانـب اسـتظهار مى كرد و آنها پشتيبان او بودند و ملت ما هيچ نداشت جز قوه ايمان و ارادهآهـنـيـن . بـا وحـدت كـلمـه وقـدرت ايمان ما برابر قدرت ها غلبه كرديم و آنها را به عقبرانديم . شما در وقتى آمديد كه ما بحمدالله جمهورى اسلامى را به راى عمومى رسانديم. شـمـا در وقـتـى آمـديـد كـه ملت ما به اكثريت قريب به اتفاق راى به جمهوريت اسلامىدادنـد و از آن پـيـرمـردهاى هشتاد ساله ، معلولين ، اشخاصى كه در بيمارستان ها بودند،اشخاصى كه با چرخ مى آوردند آنها را پاى صندوق ، همه و همه راى دادند بر جمهوريتاسـلام ، ايـن نـبـود جـز ايـنـكـه مـلت مـا اسـلام را بـراى خـودش يـك پـايـگـاه آزادى واسـتـقـلال مـى دانـد و لهذا باعشق و علاقه به آن راى بدهند. شما در وقتى وارد شديد بهمـمـلكـت مـا كـه آثـار آن ديكتاتورى ها مرتفع شده است ، اگر در آنوقت آمده بوديد چيزهاىعـجـيـب مـى ديـديد و الان كه آمده ايد در امان ، بين برادرهاى خودتان آمده ايد و هيچ كس بهشـمـا تـعـرض نـمـى كند. در آن زمان امكان نداشت كه شما پيش من بيائيد يا اين برادرهاىديـگـر پـيـش مـن بـيـايـنـد،امـكـان نـداشت كه يك اجتماعى ما داشته باشيم ، امكان نداشت كهبتوانيم صداى خودمان را درآوريم ، شكايت خودمان را به عالم برسانيم و لهذا
مـا در خـارج از مـمـلكـت خـودمـان شـكايت هاى خودمان را به عالم رسانديم . ما در پاريس درصـورتـى كـه مـن مـيـل نـداشـتـم در آنـجـا بـاشـم لكـن حـوادث طورى شد كه در پاريس مامـسائل خودمان را به تمام عالم رسانديم و زير پاى اينها را سست كرديم . شما در وقتىآمديد كه ما بحمدالله به پيروزى رسيديم و اعلام كرديم جمهوريت اسلام را.
دستورات اسلام جامع كليه ابعاد مادى و معنوى بشريت
در جـمـهـوريـت اسلام تمام آزادى ها هست ، اسلام براى نجات بشر آمده است . چنانچه مسيح ،حـضـرت مـسـيـح بـراى نـجـات بشر آمده بود و ساير انبيا براى نجات بشر آمده بودند.اسـلام عـلاوه بـر ايـنكه بشر را در روحيات غنى مى كند در ماديات غنى مى كند. اسلام دينسياست است قبل از اينكه دين معنويات باشد. اسلام همانطورى كه به معنويات نظر دارد وهـمـانـطـورى كـه به روحيات نظر دارد و تربيت دينى مى كند و تربيت نفسانى مى كند وتـهـذيـب نـفـس مى كند، همانطور به ماديات نظر دارد و مردم را تربيت مى كند در عالم كهچـطـور از مـاديـات استفاده كنند و چه نظر داشته باشند در ماديات . اسلام ماديات را همچوتعديل مى كند كه به الهيات منجر مى شود. اسلام در ماديات به نظر الهيات نظر مى كندو در الهـيـات بـه نـظـر مـاديـات نـظـر مى كند. اسلام جامع ما بين همه جهات است و شما درروزى وارد شديد كه ما به حكومت خودمان رسيديم و همانطور ى كه اسلام معنويات را داشتو در صـدر اسـلام حـكـومـت را هـم داشـت الان هـم بـه خـواسـت خـداى تـبـارك و تـعالى ما بامـعـنـوياتى كه اسلام دارد روبرو هستيم و مطيع هستيم و در ماديات و در حكومت هم يك حكومتاسـلامـى ، يك حكومت عدل كه حكومت ها تابع مردم باشند و حكومت ها براى مردم باشند، نهمـردم بـراى حـكـومـت !!!هـا. حكومت اسلامى حكومتى است كه براى مردم خدمتگزار است . بايدخـدمـتگزار باشد. در اسلام ما بين اقشار ملت ها هيچ فرق نيست . در اسلام حقوق همه ملت هامراعات شده است ، حقوق مسيحيين مراعات شده است ، حقوق يهود و زردشتيين مراعات شده است، تـمـام افـراد عـالم را بـشـر مـى دانـد و حـق بـشـرى بـراى آنـهـاقـائل اسـت ، تـمـام عالم را به نظر محبت نگاه مى كند، مى خواهد عالم مستضعفين نجات پيداكنند، مى خواهد تمام عالم روحانى بشوند، تمام عالم به عالم قدس نزديك بشوند. اسلامبـراى نـجـات مـردم بـشـر آمـده است كه از اين علائق جسمانى آنها را رها كند و به روحياتبرسد.
پـيـروزى مـلل مـسـتـضـعـف و نـجـات قـدس در سـايـه وحـدت كـلمـه واتكال به خدا
مـن از خـداى تـبـارك و تـعـالى خـواهـانـم كـه تـمـام مـستضعفين عالم را به حوايج خودشانبرساند. من از خداى تبارك و تعالى خواهانم كه مستكبرن را بيدار كند. آنهايى كه ظلم مىكـنند، آنها را بيدار كند و الا به دست ملت هاى مستضعف نابود كند. خداوند همه ما را توفيقعـنايت كند و من از خداى تبارك و تعالى مى خواهم كه همانطورى كه ملت ما به وحدت كلمه، با وحدت كلمه ، و با اتكال به خداى تبارك و تعالى پيروز شد و خودش را از بند اينخاندان و اشخاصى كه آنها را، اين خاندان را ترويج مى كردند و تاييد مى كردند نجاتداد، برادران فلسطينى ما را هم خداوند تعالى نجات بدهد لكن عمده وحدت كلمه آنهاست و
عـمـده اتـكـالبـه خـداى تـبـارك و تـعـالى . رمـز پـيـروزى مـا بـا وحـدت كـلمـه مـلت واتـكـال بـه خداى تبارك وتعالى و قوت ايمان بود. قوت ايمان در ملت ما طورى بود كهشهادت را سعادت مى دانستند و دنبال شهادت بودند و خوف از مرگ نداشتند ولهذا مشت هاىايـنها بر تانك ها غلبه كرد. بايد ملت هاى ديگر، ملت فلسطين وحدت كلمه پيدا بكنند واتـكـال بـه خـداى تـبـارك وتعالى . اين رمز پيروزى در هر جا پيدا بشود، پيروز خواهندشـد. بـايـد مـلت عـزيـز فـلسـطـيـن مـا بـا وحـدت كـلمـه واتـكـال بـه خـداى تـبـارك و تعالى ، توجه به روحانيت ، توجه به معنويت ، توجه بهخـداى تبارك و تعالى كنند تا پيروز شوند. من از خداى تبارك و تعالى خواهانم كه ملتهاى مستضعف همه پيروز شوند.
ما اسرائيل غاصب را محكوم مى كنيم
مـن از سـال هـاى بـسـيـار طـولانـى شـايـد بـيـسـت سـالقـبـل نـسبت به فلسطين و نسبت به اسرائيل و نظرهاى خودم را كرارا گفته ام و حالا هم مىگويم ، ما اسرائيل را محكوم مى كنيم . اسرائيل غاصب و در محلى كه آمده است به طور غصبآمـده اسـت و قـدس بـايـد نـجـات پـيـدا بـكـنـد و اسـرائيـل را بـرانـد.دول عـربـى بـايـد بـا هـم اجـتـمـاع كـنـند و اسرائيل را از زمين هاى خودشان برانند و دستمـسـتـعـمـريـن را كـوتـاه كـنـنـد. مـن از خـداى تـبـارك و تـعـالى خـواهـانـم كـه بـه ايـنآمال ما برسيم و ما و شما در قدس هم را ملاقات كنيم .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 15/1/58
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از مردم  
بـا عـشـق و عـلاقـه در انـتـخـاب وكـلاى مـتـديـن ،فاضل و امين بكوشيد
بسم الله الرحمن الرحيم
از خداوند تعالى توفيق شما آقايان را خواستارم . به همت شما زن و مرد، كوچك و بزرگ، جمهورى اسلامى برقرار شد و تقريبا اتفاق آراء بود از !!! بيست هزار !!! بيست ميليونراى ، 150 هـزار، صـدو چهل و پنج هزار نفى بود، آن هم يك تقلباتى در صندوق ها شدهبـود، مـنـجـمـله در قـم يـك زن تـقـلب كـرده بـود و قـريـب نـيـم سـاعـتقـبـل از شـروع كـردن ، تقلب كرده بود، از كرمانشاه هم بعضى گفتند آمدند !!! كه تقلبشـده اسـت ، والا آراء هـمه بايد با جمهورى اسلامى باشد اگر چنانچه ساير اقشار مملكتحتى منحرفين از اسلام هم بدانند كه اسلام چيست ، بدانند كه برنامه اسلام چه هست همه !!!شـان به اسلام روى مى آورند، مگر آنهائى كه دست نشانده امريكا يا ساير ابرقدرت هاهـسـتـند. اينهائى كه الان در ايران مشغول فتنه هستند اينهااز اسلام هيچ اطلاع ندارند و بهحـسـب آنـطـورى كـه من مى فهمم اينها مرتبط به آمريكا هستند ولو اينكه اسمشان برخلافاسـت و مـلت مـا بـايـد ايـنـهـا را رد بـكـنـنـد و اعـتـنـائى بـه آنـهـا نـكنند و خودشان در همينسيل جمعيت ايران منحل خواهند شد. شما جوان ها و شما مرد وزن انشاءالله در انتخاباتى كهدر پـيـش داريـم بـراى مـجـلس مـوسـسان كه قانون اساسى جمهورى اسلامى را آنها بايدتـصـويـب كـنند، همانطور كه رو آورديد با عشق و علاقه به جمهورى اسلامى و راى داديدبر جمهورى اسلامى ، در آنجا هم بايد با عشق و علاقه در هر شهرى ، در هر استانى ، باعـشـق و عـلاقـه تـعـيـيـن كـنـيـد اشـخـاص فـاضـل و اشـخـاص امـيـن را، اشـخـاص مـتدين امينفـاضـل را بـراى ايـنـكـه بـرونـد در مجلس موسسان و قانون اساسى جمهورى اسلامى راتصويب كنند. انشاءالله خداوند به شماها و همه ملت ما خير و عافيت عنايت كند و انشاءاللهبـتـوانـيـم بـرنامه اسلام را پياده كنيم . الان لفظ امت ، لفظ جمهورى اسلامى است ، بازمـعـنـايـش نـيـامـده اسـت . ما بايد راه هائى را طى كنيم تا متحواى جمهورى اسلامى در ايرانپـيـاده بـشود. دعا كنيد انشاءالله موفق بشويم و اسلام را زنده كنيم و احكام اسلام را زندهكنيم . خداوند به همه شما توفيق و سعادت عنايت كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 16/1/58
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از اقشار مختلف مردم  
اين رفراندم يك رفراندم اسلامى بود نه سياسى
بسم الله الرحمن الرحيم
من بايد از شما آقايان ، شما جوانان برومند تشكر كنم . شماها در اين ماجرايى كه در قمايـنـهـمـه خـسارات وارد شده بود و در ايران هم ، پايدارى كرديد و الحمدالله دشمن را عقبزديـد. بـاجـديـت شما جوان ها رفراندم بحمدالله به طور آبرومند، به طور بى سابقهانـجـام شـد. ايـن رفـرانـدم در دنـيـا نـظير نداشت يك مملكت 35 ميليونى ، 20 ميليون پاىصندوق حاضر بشود، در هيچ مملكتى سابقه ندارد. در رفراندم هايى كه در اين مدت ها درايـران شـده اسـت مـى گـفـتـنـد 6 مـيليون شركت كرده اند و ما همان وقت فرستاديم و تفتيشكـردنـد كـه ايـنـهـا چه مى گويند گفتند 2 هزار نفر. رفراندم ديگرى هم بود كه آنها همچيزى نبود. اين رفراندم يك رفراندم اسلامى بود، نه يك رفراندم سياسى . مردم براىاسـلام خـون مـى دهـند، نه براى سياست ، براى سياست اسلامى . ملت ما به واسطه اتكاءبـه اسـلام اين نهضت را پيش برد. ملت ما عاشق شهادت بود با عشق به شهادت پيش رفتايـن نـهـضـت ، اگـر چـنـانـچـه ايـن عـشـق و عـلاقـه نـبـود هـرگـز مـا درمـقـابـل آنـهـمـه قـدرت پـيـروز نـمـى شـديـم . پـيـروزى مـادنـبـال ايـن بود كه همه اسلامى بوديد همه توجه به ديانت داشتيد، در رفراندم همه عشقداشـتيد به اينكه در اين صندوق ها راى بيندازيد آنهايى كه موفق به راى انداختن نشدندبـچـه هـايـى كـه كـمـتـر از 16 سـال داشـتـنـد و ايـن تـوفـيـق بـرايـشـانحـاصـل نشد نگران بودند و آنها هم مى خواستند راى بدهند. اين راى شما راى صد در صدبـود بـايـد گـفـت راى صـد در صـد بـود در 20 مـيـليـون ،صدوچهل هزار، صد و چهل و چند هزار مخالف يا ممتنع ، اين توفيق صد در صد است و من ازشما كه زحمت كشيديد و اين صندوق ها را حفظ كرديد و براى اسلام و براى كشور خودتانزحـمـت كشيديد من تشكر مى كنم . خداوند شما را توفيق عنايت كند. خداوند به شما سعادتبدهد.
اميد ما به همت والاى شما جوانان است
البـته مرحله هاى ديگرى هم داريم كه اميد ما به شما جوانان است مرحله راى گيرى براىوكـلاى مـجـلس مـوسسان ، راى گيرى براى وكلاى مجلس شورا، اين دو مرحله را هم ما پيشداريم كه بعد برويم سراغ مرحله هاى ديگر ومن در همين دو مرحله هم باز همه اميدم به شماجوان هاست ، جوانهاى ايران ، جوانهاى همه كشور و من
امـيـدوارم كـه بـا هـمـت والاى شما جوان ها در آن دو مرحله پيروز بشويم و وكلايى كه واردمـجـلس مـوسسان مى كنيم وكلاى اسلامى باشند، وكلاى امين باشند، فضلاى ملت باشند وهمين طور در مجلس شورا. بعد از اين مرحله مجلس موسسان است براى اينكه قانون اساسىرا راى به آن بدهند و آنجا هم شما آقايان بايد البته مجلس خودتان است ، كشور خودتاناست ، اسلام خودتان است در آنجا هم بايد زحمت بكشيد و موجبات تشكر ما را فراهم كنيد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 16/1/58
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از كاركنان بانك هاى سراسر كشور 
اشاره به بى نظير بودن رفراندم جمهورى اسلامى از جهات كمى و كيفى
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن هـم به دوستان خودم به آقايان تبريك عرض مى كنم كه بحمدالله با رفراندمى كهدر ايـران واقـع شـد كـه نـظـيـر آن در تاريخ تاكنون نبوده است هم از حيث كميت كه در يكجـمـعـيـت 35 مـيـليـونـى ، 20 مـيـليـون مـوافـق باشد، هم در كيفيت كه مردم با عشق و علاقهدنـبـال راى دادن بـاشـند. اين در دنيا بى نظير بوده است و بعدها هم كم نظير. من به شماتبريك اين سعادت را، تبريك اين عيد بزرگ را، من عرض مى كنم .
تـكـيـه بـر اهـمـيـت تـصـويـب قـانـون اسـاسـى و انـتـخـاب وكـلاىفاضل
لكـن ايـن نـكـته اى را كه بايد عرض كنم اين است كه ما باز كارمان دنباله دارد. ما بعد ازاين مجلس موسسان داريم ، بايد مجلس موسسان تاسيس بشود و در آنجا وكلاى ملت بروندو قـانـون اسـاسـى جـديـد را تـصـويـب كـنـنـد. ايـن يك امرى است كه همانطور كه راى بهجـمـهـوريت اسلام ، همانطور كه آن اهميت داشت اين هم اهميت دارد، بايد شما آقايان و همه ملتايـن نـهـضت را به همين طور كه تاكنون آمده است حفظ كنيد و اين شور و شعف را نگه داريدتـا از ايـن مـرحـله هـا بـگـذريـد. هـمه ما در واقع وكلائى كه مى خواهيم بعدها انتخاب كنيمانـتـخـاب افـاضـل ، انـتخاب امناء ملت ، انتخاب كسانى كه نه چپگرا هستند و نه راستگرا،انـتـخـاب اشـخـاصـى كـه به اسلام ارج مى گذارند، انتخاب اشخاصى كه هيچ نسبت بهمصالح اسلام و مسلمين فروگذارى نمى كنند بايد ما يك همچو اشخاصى را انتخاب كنيم وبـه مـجلس موسسان بفرستيم كه قانون اساسى اسلامى ما را آنها تصويب كنند و بعد ازآن هـم بـاز يـك مـرحـله ديـگـرى اسـت كـه در ايـن دولت مـوقـت بـايـدعـمـل بـشـود و آن ايـن اسـت كـه مـجـلس شـوراى مـلى بـايـد انـشـاءالله درسـت بـشـود، نـهمثل مجلس هاى اين پنجاه و چند سال كه به ملت هيچ ارتباط نداشت ، ملت هيچ اطلاع نداشت ،وكـلاى خـودش را نـمـى شناخت و اينها وكيل يك نفر بودند و آن يا رئيس جمهور امريكا و ياسلطان وقت و يا سلطان وقت به تبع سفارتخانه ها چنانچه شاه سابق گفت اين معنا را كهليـسـت را از سـفـارتـخـانـه ها مى آوردند و ما وكيل تعيين مى كرديم همانطورى كه آنها مىخـواسـتـنـد. انـشـاءالله ديـگـر ايـن مـسـائل نـيـسـت در كـار، انـشـاءالله آنمسائل ديگر عود نمى كند. لكن با همت ملت و با
هـمـبـسـتـگـى ملت شما ديديد كه اين همبستگى كه داشتيد و اين وحدت كلمه كه داشتند و همهتان با هم جمهورى اسلامى را مى خواستيد، بر قدرت هاى شيطانى غلبه كرديد و از اينبـه بـعـد هـم اگـر حـفـظ كـنـيـد ايـن قـدرت را، اگـر حـفظ كنيد اين وحدت كلمه را، خداوندباشماست . اگر حفظ كنيد اين وحدت كلمه و اتكال به خدا را، هم در مجلس موسسان پيروزخـواهـيد شد و هم در مجلس ‍ شورا پيروز خواهيد شد. نگذاريد كسانى كه بدخواه اين ملتنددربـاره مـجـلس مـوسسان يا درباره مجلس شورا دخالت كنند، نگذاريد اشخاصى در مجلسموسسان وارد بشوند كه خيرامت را نمى خواهند بلكه خير اشخاصى را مى خواهند كه ظالمهـسـتـنـد، نـگذاريد در مجلس شورا اشخاصى بروند كه آنها با قدرت بزرگ پيوستگىدارند. بايد ملت با اختيار خود واراده خود، با امتيار خود و انتخاب خود اشخاص صالح را،اشـخـاص متقى را، اشخاصى را كه براى ايران كار مى خواهند بكنند، به نفع ايران كارمى كنند آنها را بايد تعيين بكنيد تا اين سه تا مرحله تمام بشود.
آبادانى مملكت و ساختن ايرانى اسلامى به همت جوانان
بـعـد از ايـن مـرحـله بـاز كارها داريم و آن ساختن ايران است ، همه را بايد ساخت ، همه اينقشرهائى كه الان موجود است باز در آن يك صورت طاغوتى هست ، يك محتواى طاغوتى درآنـهـا هست ،الان بانك ها باز به همان صورت طاغوتى هست ، ربا در بانك ها هست ، فرضكنيد كه در ساير قشرها هم فرهنگ باز يا فرم غربى است يا فرم شرقى است ، يكى ازاين فرم هاست و باز باقى مانده است اين چيزهايى كه از سابق بوده است . البته پنجاه وچند سال آنها زحمت كشيدند بلكه بيشتر، سابق هم ، سابق بر اين سلسله هم باز زحمت هاكـشـيـده انـد تـا ايـنـكـه مـردم را از آن راهـى كـه داشتند،از آن طريقه اى كه داشتند منحرفكردند، جوان هاى ما را منحرف كردند. الان نبايد زحمت بكشيم تا اين نيروى جوانى را بازمـتـحـول كـنـيـم و به صورت يك انسان فاضل ، يك انسان اسلامى ، يك انسانى كه براىكـشور خودش مفيد است بايد به اين متحول بشود و اين از همه قشرها متوقع است ، يك قشرنـمـى تواند اين كارها را انجام بدهد. اين آشفتگى هايى كه الان در ملت ما هست ، در مملكت ماهـسـت و بـه ارث بـه ما رسيده است خرابه اى اين بايد آباد بشود لكن به همت همه ، شماجـوان ها با همت خودتان بايد اين راه را پيش ببريد و اين نهضت را حفظ كنيد. البته راجعبه بانك ها بايد يك تحولى در آن پيدا بشود و انشاءالله با تدريج خواهد شد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 16/1/58
بيانات امام خمينى در ديدار با نمايندگان فرهنگيان قم  
خوف استعمارگران خبيث از اتحاد بين اقشار ملت
بسم الله الرحمن الرحيم
از شـمـا آقـايـان مـتـشـكـرم كـه بـراى تـفـقـد از من تشريف آورديد، و از اين امر كه توفيقحـاصـل شـده است كه ما با آقايان مواجه باشيم . در اين سالهاى بسيار طولانى ، ما از همجـدا بوديم و دستگاه خبيث استعمار كوشش كردند كه بين اقشار ملت جدائى بيندازند، آنهااز اتفاق ما خوف دارند و حالا كه لمس كرده اند اين اتفاق چه هنرى دارد، حالا خطر براى مابـيـشتر است . آنها سابق كه همين احتمال را مى دادند كه اتحاد بين اقشار براى اينها مضربـاشـد، جـديـت كـردنـد كـه روحـانـيـون را از مردم جدا كنند، قشر اساتيد را از روحانيون ،بازارى ها را از دانشگاه ، اقشار ملت را از هم فاصله بيندازند، يك فاصله اى كه همه بههـم بـدبـيـن بـاشـنـد. دانـشـگـاهى بدبين باشد به روحانى ، روحانى بدبين باشد بهدانـشـگـاهـى ، هـمـه بـا هـم بـدبـين باشند به بازارى ، بازارى به روحانى . آنوقت كهاحتمال اين را مى دادند كه اگر اينها با هم باشند منافع آنها به خطر مى افتد، آنها جديتداشتند بر اينكه اين قشرها را از هم جدا كنند.
جيره خواران شكست خورده استعمار در صدد تفرقه بين مردم هستند
حـالا كـه در ايـن نـهـضـت لمس كردند اين معنا را كه وحدت ملت با اتكاء به خداى تبارك وتعالى آنها را عقب و دست آنها را كوتاه كرد از منافع ما، الان خطر بيشتر است ، يعنى آنهادر پـى شـيطنت بيشتر هستند و كارمندهايشان ، آنهائى كه جيره خوار آنها هستند، با لباسهـاى مختلف ، با طرزهاى مختلف در بين ملت مى خواهند جدائى بيندازند و الان ملاحظه ميكنيدكـه در هـمـه اقـطـار مـمـلكـت يـك دسـتـجـاتـى كـه جـيـره خـوار آنـهـا هـسـتـنـدمشغول كار شده اند كه اين حكومت را نگذارند آرام باشد و نگذارند متحد باشد. اينها در اينرفراندم همچو شكست خوردند كه الان ديوانه شدند.
بى سابقه بودن اين رفراندم از لحاظ كميت و كيفيت
يك همچو رفراندمى در تمام دنيا سابقه ندارد. در همه دنيا همچو رفراندمى سابقه ندارد.سـى و پـنـج مـيـليـون جـمـعـيـت ، در صـورتـى كـه شـانـزدهسال به بالا راى بايد بدهند، بيست ميليون بيشتر، يك
قـدرى بـالاتـر راى بـدهـنـد و از بـيـسـت مـيـليـون و قـدرى بـالاتـر، صـد وچـهـل و چـنـد هـزار مخالف . در صورتى كه در قم كه ما بوديم ، آمدند گفتند كه يك زنىتـقـلب كـرده اسـت ، و تقريبا شايد اين هشتاد رايى كه در قم انداختند يك مقداريش هم راجعبـه آن تـقـلب مـى شـود و گـرنـه قـومـى صددرصد موافق اسلام هستند، قومى نمى شودمخالف اسلام باشد. اين هشتاد راى يا از خارج ، خوب در قم از خارج هم بودند، يا از خارجايـن عـنـاصـر فـاسـده هـستند، يا آن تقلبى كه آن زن كرده است در بعضى جاهاى ديگر همشـايد شده باشد. امروز از كردستان هم گفتند كه آمده اند، بعضى از كرمانشاه هم آمده اندكـه در آراء ايـنـجـا هـم تقلب شده است ، والا آنجا هم راى بيشتر بود. ما توقع صد درصدداشـتـيـم البته ، ولكن اين هم صد در صد است ، صد در صد. در صورت اينطور است . دربـيـن ايـنـهـا (در يـك روزنـامـه بـود ديـدم كـه يـا كـسـىنقل كرد كه ) يك نفر گريه مى كرد و از او پرسيدند علت گريه را، گفت من اشتباه كردمو راى مـنـفـى دادم ، در صـورتـى كـه مـى خـواسـتـم راى مـثبت بدهم و من جهنمى شدم . در هرصورت دو مساله هست يك مساله عدد است كه در تاريخ همچو عددى نمى توانند نشان بدهندكـه از سـى وچـند ميليون جمعيت ، بيست ميليون راى بدهند، يك جهت هم كيفيت است كه بالاتراسـت . يـك وقـت ايـن اسـت كـه مـردم مـى رونـد راى مـى دهند، يك وقت علاقه و عشق دارند. اينشـانـزده سـاله كـمترها كه بعضى شان اينجا پيش من هم آمدند به قدرى ناراحت بودند ازايـنـكـه چـرا مـا نـبـايـد راى بـدهيم . اينها از اينكه راى نداده اند و نبايد راى بدهند،از ايننـاراحـت بـودند و مردم با يك عشق و علاقه اى راى دادند كه اين كيفيت هم هيچ سابقه ندارد.پس رفراندم ما نه در كيفيت سابقه دارد و نه در كميت .
آتشى را كه خدا افروخته است ، روشن نگهش داريم
بـعـدهـا هـم اگـر ايـن عـشق و علاقه اسلامى محفوظ بماند، در ساير چيزها هم همين طوريم .واگـر خـداى نـخـواسـته اين عشق و علاقه اسلامى يك وقت سستى پيدا كند و محفوظ نماند،آنوقت نمى دانم چه خواهد شد. البته ما مراحلى پيش داريم . مرحله مجلس ‍ موسسان در پيشاسـت و مـرحـله انـتـخـابـات هـم در پـيـش اسـت و ديـگـر زمـان سـابـق نـيـسـت كـه بـه مـاتـحـمـيـل بكنند. ما خودمان هستيم ، با پاى خودمان مى رويم و راى مى دهيم ، نه كسى به ماتحميل مى كند و نه زورگوئى هست در كار، عشق و علاقه ، اگر اين عشق و علاقه اى كه دررفـرانـدم بـود باقى اش بداريم يعنى نهضت را افروخته نگه بداريم نگذاريم خاموشبـشـود، اگـر ايـن بـاقـى بـماند در آن دو مرحله هم ما برد داريم و وكلائى كه مى خواهيمبفرستيم به مجلس موسسان و بعد هم به مجلس شورا، وكلائى هستند، مى شوند كه صددر صـد مـلى ، مـتـديـن ، نـه مـنـحـرف به چپ و نه منحرف به راست هيچ نباشند، از خودمانباشند و مصالح خودمان را در نظر بگيريم .
واگر خداى نخواسته سستى پيدا بشود، آنوقت البته خطر هست كه آن وكلاى غير صالحهـم بـه مـا تـحـميل كنند، يعنى بروند به مجلس . در هر صورت آنى كه الان مهم ماست ايناست كه اين آتشى كه افروخته شده و اين را خدا افروخته است ، اين بشر نمى تواند، يكآتشى است كه خدا افروخته است ، اين آتش كه با تاييد خدا
افـروخـتـه شـده اسـت ، مـانـگـهـش داريم ، افروخته نگهش داريم . مادامى كه اين آتش هست وافـروخـتـه اسـت ، مـا پـيـروز هـسـتـيـم و اگـر خـداى نـخواسته اين افسرده بشود و رو بهافـسـردگـى بـرود، مـن خـوف دارم كـه بـاز بـرگـرديـم بـه يـكمـراحـل بـدى و يـك مـراحـلى كـه مـثـل سـابـق باشد. خدا نكند يك همچو روزى پيش بيايد، وانشاءالله پيش نخواهد آمد. خداوند انشاءالله همه شما را تاييد كند.
تبديل مراكز آموزش و پرورش به مراكز فساد، از كارهاى رژيم سابق
و البـتـه تـكـليـف مـن ايـن است كه وقتى يك قدرى راحت بشويم درس بگويم ، طلبه ها رانـصـيـحـت كنم و با طلبه ها سر و كار داريم اينها را نصيحت كنم و تكليف شما آقايان ايناست كه اين جوان ها را بار بياوريد به طورى كه پرورش كنند، همان آموزش تنها نباشد.سابق نه آموزش بود، نه پرورش يعنى نمى گذاشتند، وضع را جورى كرده بودند كههـم جـلوى مـعـلومـات جـوان هـاى مـا را مـى گـرفـتـنـد و نـمى گذاشتند رشد بكنند و هم جلوپـرورش را كه پرورش صحيح نكنند. اينهمه مراكز فساد كه در ايران ايجاد كردند، همهچـيـزهـائى كـه بـراى آمـوزش و پـرورش بـود اينها تبديلش كردند به مراكز فساد مثلافـرض كـنـيـد سـيـنـمـا، سينما يك جائى است كه براى آموزش است ، براى پرورش است ،راديو، تلويزيون ، همه اينها تا وقتى كه رسيد اينجا به دست اينهائى كه مامور بودنداز طـرف غـيـر كـه وطـن را بـه ايـن حـال در آورند و ماموريت براى وطنشان داشتند، اينها رامـنـقـلب كردند به يك چيزى كه بر خلاف بود. حالا از اين به بعد بايد، همه اينها بايديـك دسـتـگـاه پـرورش بـاشد، يك دستگاه آموزش باشد، راديو همين طور، تلويزيون همينطور، تاتر همين طور، همه اينها.
تـربـيـت جـوانـان بـايـد اسـلامـى و بـا تـوجـه بـهمسائل روز باشد
اسـلام بـا خود اينها مخالف نيست ، اسلام مى خواهد اينها را مهذب كند يعنى در خدمت اسلام ،در خدمت تربيت جوان ها قرار بدهد و ما هم كه ماموريم اين جوان هائى را كه دست ما هستند وبـا آنـهـا رابـطـه داريـم ايـنـهـا را بـايـد تـربـيـت اسـلامـى ، تـربـيت دينى و متوجه بهمـسـائل روز كـنـيـم . جـورى بـاشـد كـه از اول ايـن بـچـه هـا و جـوانـهـامـسـائل روز دستشان باشد و بفهمند كه بايد چه بكنند در آتيه . در پهلوى علم بايد اينپـرورش بـاشـد و شـما آقايان البته موظفيد كه اين كار را بكنيد، و در همه قشر ايران ،هـمـه مـعـلمـيـن ، هـمـه دانـشـمـنـدان بـايـد ايـن كـار را بـكـنـنـد كـه بـعـد از يك مدتى ايرانمتبدل بشود به يك چيز ديگرى .
در تربيت صحيح اسلامى خيانت منتفى مى شود
شما ملاحظه بكنيد الان ما وقتى كه با تمام قشرها ملاحظه مى كنيد كه يك دولت صالحىدرسـت بـكـنـيـم ، هر چه مى گرديم پيدا نمى شود. سه تا، چهار تا، پنج تا آدم پيدا مىشـود كـه ايـنـهـا هـم از هـمـه جـهـات جـامـع نـيـسـتـنـد. چرا؟ براى اينكه در اين پنجاه و چندسال
كـوشـش شـد كـه نـگـذارنـد ايـن انـسـان درسـت بـشـود، نـگـذارنـد يـكرجـال فـهـمـيـده صـحـيـح درسـت بـشـود. سـابـق ، شـايـدقـبل از اين ، مسائل اينطورها نبوده ، اما حالا اينطور است . ما الان در يك وضعى واقع شديمكـه نـه نـيـروى انسانى صحيحى داريم و نه اقتصاد و ساير چيزها و از همه بالاتر هميناست كه ما نيروى انسانى مان كم است . در هر اداره اى كه بخواهيم ، الان كلاه كلاه مى كنند.در ايـن وزارتـخـانـه هـا كلاه كلاه مى كنند. نه اينكه مى خواهند نشود، نمى توانند. البتههـمـه ميل دارند به اينكه وزارتخانه اى كه دستشان است صالح باشد، خوب باشد. اينهااشخاص امينى هستند لكن از باب اينكه ندارند اشخاص ، از باب اينكه نيست ، فاقدند، ازايـن جـهـت كـلاه بـه كـلاه مـى كـنـند و بعضى وقت ها هم بد از كار در مى آيند. اين بايد باكـوشـش هـمـه اقـشـار، خـصـوصـا آنـهـائى كـه مـعـلم هـسـتـند، در دانشگاه ها استاد هستند، دردبـيـرسـتـان هـا، در دبـسـتـان هـا، از هـمـان اول كـه بچه ها تحويلشان داده مى شود بايدمسوول تربيت اينها باشند، مشغول اين باشند كه اينها را تربيت كنند، يك تربيت صحيحاسلامى كه در تربيت صحيح اسلامى همه چيز است . يعنى يك مسلم اگر چنانچه همانطورىكـه اسلام مى خواهد بزرگ بشود اين ممكن نيست كه به مملكت خودش خيانت بكند، ممكن نيستكـه بـه بـرادر خودش ، به همسايه خودش ، به همشهرى خودش ، به يك آدم غريبه خيانتبكند، اصلا خيانت منتفى مى شود. ما بايد كوشش كنيم كه افراد صالح درست بكنيم . من ازخداى تبارك و تعالى توفيق شما آقايان را مى خواهم و سلامت همه را طالبم .
تاريخ : 17/1/58
بيانات امام خمينى در ديدار با پرسنل نيروى هوائى ارتش جمهورى اسلامى  
اگر انسان خودش راپيروز ادراك كند شكست مى خورد
بسم الله الرحمن الرحيم
من از همه ملت ايران و خصوص شما د رجه داران و سربازان نيروى هوائى تشكر مى كنم وسـعـادت و سـلامـت هـمه را از خداوند تبارك و تعالى مسئلت مى كنم . ما بايد اين واقعيت راادراك و لمـس كـنـيـم كـه مـا بـاز پيروز نشديم . پيروزى نهائى ، تا پيروزى نهائى راهزيـادى داريـم . اگـر انسان خودش را پيروز ادراك كند ورشكست مى شود. پيروزى سستىمى آورد لكن اگر انسان خود شرا در بين راه ببيند و براى هدف نهائى در حركت باشد، آنحركت قوت مى آورد. ما در بين راه هستيم و البته پيروزى به اين معنا كه دست ستمكارها رااز كـشـورمـان خـارج كـرديـم و خـودمـان الان در كـشـورمـان هـسـتـيـم بـه ايـن مـعـنـا البـتـهحاصل است لكن آشفتگى هائى كه الان در مملكت هست ، قشرهائى كه مفسد هستند و در بين مردممفسده مى كنند، ريشه هاى فاسد رژيم ، ريشه هاى فاسد اجانب ، آنهائى كه براى اجانب ودر خدمت اجانب براى ملت ما زحمت و تعب پيش مى آورند، اينها هستند و ما بايد با تمام قوتو قدرت در مقابل آنها ايستادگى كنيم و آنها را هم از مملكت خودمان برانيم .
همه با هم با نيروى خدائى و اسلامى اين كشور را نجات بدهيد
بـرادرهـاى مـن توجه داشته باشيد كه ايران از خود شماست و ايرانى بايد براى ايرانزحـمـت بـكـشـد. هـمـه طـبـقـات بـايـد بـاهـم دوسـت بـاشـنـد.مـثـل سـابـق نـيـست كه بين طبقات جدائى باشد، بين نيروهاى نظامى با مردم جدائى باشدآنـهـا بـا نـظر بد به اينها نگاه كنند و اينها به نظر بد به آنها نگاه كنند. وقت آن استكه همه نيروهاى خدائى و اسلامى باشد و خداوند حكومت كند در اين ملت و با دست خداوند ماپـيـش بـرويـم . شـمـا همه با هم همصدا و همزبان باشيد و اين آشفتگى هائى كه الان بهدست اجانب و عمال آنها در اطراف مملكت ايجاد شده است ، اين آشفتگى ها را با هم و با قدرتالهـى از بين ببريد و تسلط پيدا كنيد بر اوضاع كشور از خودتان هست ، ملت از خودتانهـسـت ، ارتـش از خـودتـان هـسـت ، هـمه با هم هستيد، برادر هستيد، بايد همه با هم به پيشبـرويد و اين مملكت آشفته را نجات بدهيد. از خداوند تبارك و تعالى سلامت و سعادت همهشمارا خواستارم .
تاريخ : 17/1/58
بـــيـانـات امـام خـمـيـنـى در جـمـع دانـش آمـوزان دبستان امام زمان كاشان و انجمن اسلامىجوانانخوزستان
با همت والاى شما جوانان نهضت به پيروزى رسيد
بسم الله الرحمن الرحيم
درود بـه شـمـا مـلت بزرگ ايران و شما جوانان غيور هوشمند. سلام بر همه شما. خداوندشما را سعادتمند بفرمايد. با همت والاى شما جوانان و تمام اقشار ايران اين نهضت به اينمـرتـبـه رسـيد. همت والاى شما بود كه پيروز شديم و ريشه فساد را از ايران تا حدودىبـيـرون آورديـم و انـشاءالله از اين به بعد هم با همت والاى شما جوان ها تتمه اين ريشهفـسـاد از بـيـخ و بـن كـنـده خـواهد شد. شما بوديد كه در همه كشور، همه جاى ايران خونداديد، شهيد داديد و اين نهضت را بارور كرديد و شمابايد باشيد كه در همه ايران با همتوالاى خـود و بـا گـرم نـگـه داشـتن اين نهضت ، مسائلى كه بعد پيش مى آيد،به پيروزىبـرسـانـيـد. شـمـا بوديد كه با فداكارى اسلام را از دست اجنبيان و دشمنان اسلام نجاتداديد و شما هستيد كه بايد با وحدت كلمه و قدرت ، اسلام را از دست اين اشخاص خيانتكاركـه در بـيـن قـشـرهـاى مـلت تـخـم نـفـاق مـى پـاشـنـد نـجـات دهـيـد.مـجـال بـه ايـن انـسـان هـاى ظـاهـرى حـيـوان مـاب نـدهـيـد، ايـنـهـا رامجال ندهيد كه در بين شما ريشه كنند، خداوند شما را تاييد كند.
ضرورت حضور دائمى جوانان متعهد در صحنه
مـا در مـرحـله بـعـد مـجـلس مـوسـسـان داريـم كـه بـايـد بـا هـمـت والاى شـمـا، اشـخـاصفـاضـل دانـشـمـنـد امـيـن كـه به ايران وفادار باشند و به اسلام متعهد، در مجلس موسسانبـرونـد تـا ايـنـكـه قانون اساسى اسلامى را تصويب كنند و بعد از آن باز مجلس شوراداريم كه با همت والاى شما جوانان ايرانى بايد اشخاص متنور و اشخاص امين و صادق درمـجـلس شـورا بـرونـد كـه مـقـدرات شـمـا را بـر طـبـق خـواسـتـه خـداىمـتـعال پياده بكنند. شما در اين مراحل بايد همانطورى كه تاكنون باشور و شعف كارها راپـيـش بـرديـد از ايـن بـه بـعـد هـم كـه مـلت ، خـود شـمـا هـسـتـيـد و كـشـورمـال خـود شـمـاسـت و اجـنـبـى دخـالت نمى نمى تواند بكند و ديگر سازمانى كه به شماتعدى بكند نخواهد بود و نخواهد وجود پيدا كرد، به خواست خداى تبارك و تعالى بايدبـراى سـازنـدگى ايران همت كنيد، نگذاريد اين نهضت خاموش بشود، نگذاريد اين شور وشـعـفى كه در ملت براى احقاق حق خودش بپا شده است رو به سستى برود. خداوند شماهارا تـايـيـد كـند. خداوند به شما سعادت دنيا و آخرت عنايت كند. استفاده از احكام اسلام ، همدنيا دارد و هم آخرت .
بـرقـرارى جمهورى اسلامى كه با اتفاق آراء ملت تقريبا برقرار شد و انشاءالله احكاماسـلامـى هـم دنـبـال آن بـرقـرار مـى شـود بـراى رفـاهحـال همه طبقات خصوصا كارگران ، دهقانان ، طبقه ضعيف ، براى همه است و اسلام براىآنها بيشتر از ساير طبقات حق قائل است .
از خداوند تعالى مسئلت مى كنم كه همه ما را به وظائف خودمان آشنا كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation