بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب صحیفه نور جلد 5, امام خمینی (ره)   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     SAHIFE01 -
     SAHIFE02 -
     SAHIFE03 -
     SAHIFE04 -
     SAHIFE05 -
     SAHIFE06 -
     SAHIFE07 -
     SAHIFE08 -
     SAHIFE09 -
     SAHIFE10 -
     SAHIFE11 -
     SAHIFE12 -
     SAHIFE13 -
     SAHIFE14 -
 

 

 
 

 

next page

fehrest page

back page

تاريخ :19/12/57
دستور امام خمينى براى تشكيل كميته هاى امداد 
بسمه تعالى
جناب عمادلاعلام و ثقه الاسلام آقاى آقاشيخ مهدى كروبى دامت افاضاته
بـه جـنـابـعـالى مـامـوريت داده مى شود كه به اتفاق آقايان حاج حبيب الله عسگر اولادى وآقـاى حـاج حـبـيب الله شفيق در تشكيل كميته هاى امداد در تهران و شهرستان ها اقدام لازم رانـموده و حسابى تحت همين عنوان امداد باز كرده و وجوهى كه تعيين شده ، در حساب مزبورواريز نموده و با حسن تدبير كميته هاى مزبور را سرپرستى كنيد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 25/12/57
پيام امام خمينى در مورد تعيين وظيفه دادگاه هاى انقلاب  
بسم الله الرحمن الرحيم
نظر به اينكه تسريع در محاكمات و اجراى احكام درباره جنايتكاران فى الجمله منتفى شدهاسـت ، لازم اسـت از ايـن پـس مـحـاكـمـات زيـر نـظر شوراى انقلاب اسلامى و دولت انقلاباسـلامـى صـورت گـيرد و به همين منظور دستور داده شده است كه شوراى انقلاب اسلامىآئيـن نامه جديدى تنظيم و تصويب نمايد، از اين رو لازم است دادگاه مركزى تهران از اينتـاريـخ تـا تـصويب آئين نامه جديد محاكمات را متوقف كند و دادگاه هاى شهرستان ها بهكار بازپرسى و محاكمه ادامه دهند ولى اجراى احكام اين دادگاه ها از اين پس ‍ موقوف بهتاييد دادگاه مركزى خواهد بود كه طبق آئين نامه جديد صورت خواهد گرفت .
تـذكـر ايـن نـكـته بجاست كه تمامى دادگاه هاى انقلابى بجز رسيدگى به جرائم ضدانـقـلابـى حـق هـيـچ گـونـه دخـالت در امـور ديـگـر ازقـبـيـل دزدى و سـايـر امـورى كـه مـوجب حد مى شود را ندارند زيرا دادگاه هاى فوق العادهانـقـلاب اسـلامـى فـقـط مـربـوط بـه رسـيـدگـى بـه امـور ضـد انـقـلابـى درحال حاضر و در دوران رژيم اختناق مى باشد.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 26/12/57
دستور امام خمينى براى رسيدگى به وضع كارگران  
جناب آقاى وزير كار
بسمه تعالى
اخيرا شكاياتى از كارگران شريف مى رسد مبنى بر رسيدگى به وضع آنان . هيچ كسنـقـش اعـتـصابات كارگران و كارمندان كارخانجات بزرگ و كوچك را در پيشبرد هدف ملتايـران كـه هـدم اسـتـبـداد و اسـتـعـمـار خـانـمـانـسـوز و بـرقـرارى حـكـومـتعدل اسلامى است نبايد فراموش كند.
شما بايد هر چه سريعتر به وضع زندگى و كار آنان رسيدگى كنيد. كارگران مبارزبـايـد بـدانند كه با حوصله و صبر انقلابى مشكلات آنان برطرف خواهد شد، و نيز مىدانـنـد كه رسيدگى به كارخانجات و وضع كار فرمايان آنان احتياج به زمانى دارد كهبـشـود در آن مـدت دقـيـقـا كـارگـران و كـارمـنـدان را بـه حـقـوق حـقـه خـودشـان رسـانـيد.كارفرمايانى را كه حقوق كارگران را نمى پردازند به تكاليف خود آشنا نمود تا خودرا مـكـلف بـه رسـيـدگى بدانند و يا از صحنه خارج شوند و به كارفرمايانى كه بهسبب همين اعتصابات قدرت پرداخت شود. من از كارگران شجاع مى خواهم كه به تبليغاتمـغـرضـانـه بـعـضـى عـنـاصـر گـوش نـدهـنـد زيـرا در حـكـومـتعـدل اسـلامـى بـه بـهـتـريـن وجـه بـه آنـان رسيدگى شده و حق آنان ادا مى گردد. بايددسـتـمـزدهـا پـس از رسـيـدگـى به وضع كارخانجات افزايش يابد تا آنان از كمبودهاىزندگى نجات يابند و مثل سايرين بتوانند در محيطى آزاد و مرفه زندگى كنند.
مـن از تـمـامـى كـارگـران مـى خـواهـم كـه كـار خـود رادنـبـال كـنـنـد و مـشـغـول جـمـع آورى مـداركـى بـاشـنـد كـه مـوجـبتـسـهـيل رسيدگى به كار خود، كارخانه و كارفرما شود. من دست تمامى كارگران را مىفشارم .
جـنـاب آقـاى فـروهـر، شـمـا مـى دانـيـد كـه اسـلام بـراى طـبـقـه كـارگـر احـتـرام خـاصىقائل است . اسلام مى خواهد مستضعفين را يارى دهد تا سرنوشت خود را به دست گيرند. اززحمات شما در اين مورد تشكر مى كنم .
مـطـلب ديگر، زنانى هستند كه شرايط بد محيط و اجتماع سابق آنان را از محيط سالم دورنـمـوده اسـت . امـيـدوارم كـه بـا تـغـيـيـر مـحـيـط اجـتـمـاعـى ايـران تمام ناروائى هائى كهمعلول آن محيط بود از بين برود.
شـنـيـده شـده اسـت كه اينان تقاضاى كار نموده اند. لازم است به وضع آنان هر چه بهتررسيدگى كنيد و موجبات رفاه آنان را با اشتغال به كارهاى مناسب فراهم نمائيد.
00والسلام !!! روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 27/12/57
بيانات امام خمينى در جمع گروهى از افراد نيروهاى هوايى و زمينى  
تلاش استعمار براى نابودى حيثيات ملى و مذهبى
بسم الله الرحمن الرحيم
من كمتر با شما دوستان مواجه بودم . ما را دست استعمار از شما جدا كرده بود. آنها كه مىخواستند مخازن ما را ببرند، نيروهاى ما را عقب بزنند، ارتش ما را تحت فرمان قرار بدهند،تـمـام حـيـثـيـات مـلى مـا را از بين ببرند، اسلام و قرآن را نابود كنند، ميان اقشار اين ملتجدائى انداختند، ميان ما و شما كه هر دو سرباز اسلام هستيم جدائى انداختند.
بـحمدالله به خواست خداى متعال و قيام ملت و پشتيبانى شما نيروهاى هوائى ها و بعضىاز اقـشـار ديـگـر ارتـش بـحـمـدالله اين نهضت به نتيجه خود رسيد و دست ستمكاران را ازكـشور ما قطع كرد و من اميدوارم كه ديگر ستمكاران نتوانند در اين مملكت ريشه پيدا كنند وبـه شـمـا و مـا حـكـومـت كـنـنـد. مـن امـيـدوارم كـه ايـن مـمـلكـتمال خود شما باشد و مال خود ما باشد.
زحمت هاى شما در اين مدت كه نهضت اسلامى بپا بود، مشهود است . من از شما شكرگزارم .من با شما، هر دو سرباز اسلام هستيم و هر دو بايد وفادار به اسلام و قرآن باشيم .
برادران من ! با اتكاء به ايمان و اسلام بود كه ما پيروز شديم . با اتكاء به تعاليمعـاليـه اسـلام و ايـمـان مـا به مبادى بود كه با دست خالى بر همه قواى شيطانى غلبهكـرديـم . دوسـتـان من ! بيدار باشيد، باز كيد آنها نخوابيده است ، در كمين هستند، آنها مىخـواهـنـد بـاز بين ما و شما تفرقه بيندازند، بيدار باشيد و اگر چنانچه خداى نخواستهبـيـن شـمـا كـسـانـى بـاشـنـد كـه بـخواهند تفرقه بيندازند، آنها را بيدار كنيد، به آنهابـگـوئيـد كـه ايـن تفرقه انداختن برگشتن به زمان اختناق و استبداد است ، برگشتن بهزمانى است كه تمام ذخائر ما را بردند و مى خواهند ببرند. دست هاى اجانب در كار است كهشماها را با هم و شماها را با ما و ما را با شما جدا كنند. ما را از هم جدا كنند. ما و شما بايدبيدار و هوشيار باشيم ، شما دوستان ما هستيد، ما دوستان شما هستيم ، ما با ملت و شما بامـلت هـسـتـيـد، هـمه ما از يك ملت هستيم ، همه ما از يك كشور هستيم ، بايد همه ما در راه اعتلاءاسـلام و اعـتـلاء كـشـور خـودمان كوشا باشيم و اگر خداى نخواسته اجانب بخواهند بين ماجـدائى بـيـنـدازنـد، با بيدارى و هوشيارى كارهاى آنها را فلج كنيم . من از خداى تبارك وتـعـالى سعادت و سلامت شما نيروى هوائى و ساير اقشار ملت را خواستارم . خداوند شمارا پايدار نگاهدارد و همه ما آشنا به وظايف اسلامى خود باشيم .
تاريخ : 28/12/57
پيام امام خمينى در مورد وقايع سنندج  
بسم الله الرحمن الرحيم
بـه اهالى محترم مسلمان كردستان : شنيده شده كه عده اى وضع كردستان عزيز را مغشوشكـرده انـد و نـمـى خـواهـنـد بـگـذارنـد مـسـلمـانـان آسايش داشته باشند و بر خلاف اسلامعـمل مى كنند. اين عده به ارتش كه اكنون به سوى ملت مسلمان برگشته و از آن تبعيت مىكـنـنـد، حـمـله مـى بـرنـد و آنـهـا را مـورد تـوهـيـن قـرار مـى دهـنـد. ايـنقـبـيل كارها بر خلاف اسلام و مصالح مردم مسلمان است . مردم كردستان و ساير نقاط بايدبـدانـنـد كـه هـر گونه حمله به ارتش و ژاندارمرى از نظر ما مردود است و ما با برادراناهـل سنت خود هيچ اختلافى نداريم . همه اهل ملت واحد و قرآن واحد هستيم . ارتش و ژاندارمرىو پـليـس نـيـز بـايـد بـدانـنـد كـه از ايـن بـه بـعـد آنـهـا حـافـظ مـصـالح واسـتـقـلال مـردم مـسـلمـانـنـد و اگـر كـسـى بـه آنـهـا حـمـله كـنـد از مـردم مـسـلمـان نـيست و ازعمال اجانب است و بايد نيروهاى مسلح با قدرت از منافع و مصالح ملت مسلمان دفاع كنند وهر گونه حمله اى را بخود و به نواميس مردم با قدرت دفع نمايند.
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 28/12/57
بيانات امام خمينى در جمع ايتام  
من آيه خدا هستم بر سر اين ملت و خدمتگزار شما بچه ها
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن نمى توانم تاثر خودم را از اين منظره چه جور بيان كنم . من كم تحت تاثير واقع مىشوم لكن الان تحت تاثير اين عزيزان واقع شدم . من پدر شما هستم و من آيه خدا هستم بهسر اين ملت من خدمتگزار شما بچه ها هستم ، شما بچه هاى خود من هستيد، من از ظلمى كه بهمـلتـمـان شـده اسـت و از ظلمى كه به همه يتيم ها و همه انسان ها شده است متاثرم ، من نمىدانـم چـطـور تـاثـر خـودم را از ايـن مـنـظره اظهار كنم . خداوند پشتيبان شما باشد. شماهاانـشـاءالله در آتـيـه بـراى اسلام و براى كشور خودتان سرباز لايق انشاءالله باشيد.خـداونـد در تحت تربيت اسلام و تربيت امام زمان سلام الله عليه و تربيت قرآن ، شما رايك جوانان برومند براى ملت ما قرار بدهد. من به همه شما ارادت دارم ، اخلاص دارم ، محبتدارم ، دوستى دارم ، شما از خود من هستيد و من هم از خود شما، انشاءالله موفق باشيد، مويدباشيد، جديت كنيد در تحصيل ، جديت كنيد در ياد گرفتن معارف الهيه ، جديت كنيد در اينكهخودتان را خوب بار بياوريد. خدا حفظتان كند، سلامت باشيد انشاءالله .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
تاريخ : 28/12/57
بيانات امام خمينى در جمع پاسداران انقلاب و اقشار مختلف مردم مسلمان ايران  
سقوط رژيم پهلوى مقدمه اى براى نيل به پيروزى هاى والاتر
بسم الله الرحمن الرحيم
مـن از شما برادران محترم كه براى تفقد ما آمديد تشكر مى كنم ، از خداى تبارك و تعالىسـعـادت هـمـه شـمـا را خـواسـتارم . ما تاكنون نصف راه را پيموديم يعنى دست اجانب را تاحـدودى كـوتـاه كـرديـم و دست ستمكاران را قطع كرديم لكن براى ساختن مملكت باز خيلىوقت لازم داريم و براى قيام حكومت اسلامى نيز وقت لازم است و فعاليت . ما اگر چنانچه درايـن مـوقـع حـسـاس سـستى بكنيم يا گمان كنيم كه پيروز شديم كه گمان پيروزى بازسستى مى آورد، اگر شما گمان كنيد كه ديگر پيروز شديد و بايد برويد سراغ كسب وكارتان و بى اعتناء باشيد راجع به مقدراتتان ، من خوف اين را دارم كه شكست بخوريد.
مـا پيروز نشديم تاكنون ، ما پيروز بر سلسله پهلوى شديم ، آنها را خارج كرديم لكنريـشـه هـاى آنها باز ممكن است باقى باشد. پيروز شديم تا حدودى كه دست اجانب را تايـك مـقـدارى قـطـع كرديم . لكن آنها در كمين هستند، آنها ساكت نمى نشينند، آنها به ايرانعلاقه وافر دارند، آن ها مخازن ما را مى خواهند، ايران نسبت به آنها حياتى است . ما نبايدفـرض كـنـيـم كه چون اين پيروزى ابتدائى را پيدا كرديم ديگر كار گذشته است ، كارنصفه شده است ، شايد بيشتر از نصفش باقى مانده باشد.
با تمام قوا براى حفظ وحدت و اخلاص در مقصد بكوشيد
مـا بـايـد بـا تـمـام قـوا كـوشـش كـنيم كه وحدت خودمان را حفظ كنيم و قصدهاى خودمان رااسلامى كنيم و در چند روز ديگر كه رفراندم مى شود، همه ما به حكومت اسلامى يعنى بهجـمـهـورى اسـلامـى راى را بـدهـيـم . مـن خـودم راءيـم جمهورى اسلامى است و از همه آقايانتـقـاضـا دارم كـه ايـن راى را بـدهـنـد، البـتـه همه مختارند هر رايى مى خواهند بدهند لكنتـقـاصـاى مـن از مـلت ايـن اسـت كـه هـمين راى را بدهند و من اميدوارم كه با وحدت كلمه شمابـرادرهـا و بـا ايـنـكه قصدتان را براى اسلام خالص كنيد پيشرفت خواهيد كرد، چنانچهپيروزى تاكنون ، هم وحدت كلمه شما و اينكه همه براى اسلام و مقصد اين بود كه حكومتاسلامى باشد.
براى اصلاح امور، انصاف ورضاى خدا رانصب العين خود قرار دهيد
انـشاءالله اگر چنانچه جمهورى اسلامى برپا بشود، البته با تدريج بسيارى از اموراصـلاح مـى شـود و امـيـدوارم كـه هـمـه امـور اصـلاح بـشـود و مـمـلكـتمال خود شما باشد و خود شما مملكت را اداره بكنيد. من اميدوارم كه همه اقشار مملكت فعاليتداشـتـه بـاشـنـد و كـشـاورزهـا در كـشاورزى جديت داشته باشند و خصوصا مواد غذائى رابيشتر تهيه كنند، دامدارها، دامدارى كنند و تجار و كسبه ، كسب صحيح كنند، گرانفروشىنـكـنـنـد. از قـرارى كـه گـفـته مى شود اشخاصى خيلى گرانفروشى و بى انصافى مىكـنـنـد، بـدانـنـد ايـنها كه ملت ما، الان بسيارى از آنها ضعيف هستند، بسيارى از آنها در اينقـضـايـا ضـرر ديـدنـد، بسيارى از آنها از پا در آمدند، اگر بنا باشد كه كاسب ها بازگـرانـفـروشـى را راه بـيـنـدازنـد و بـى انـصافى بكنند، ممكن است كه اينها صدمه زيادبـخـورنـد. مـن خـواهـش مـى كـنم از تمام اقشار ملت كه انصاف را نصب العين خودشان قراربـدهـنـد، رضـاى خـدا را نـصب العين خودشان قرار بدهند، خداوند به آنها بركت خواهد داد.خداوند انشاءالله شما را سعادتمند و در دنيا و آخرت رو سفيد كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 28/12/57
بيانات امام خمينى در جمع نمايندگان عشاير لرستان  
براى نيل به آزادى و استقلال و حكومت اسلامى از اختلاف بپرهيزيد
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بسم الله الرحمن الرحيم
آقايان از راه دور آمده ايد، خوش آمديد، آمده ايد براى دلجوئى از ما و از اهالى قم ، آمده ايدبـراى هـم پـيـوسـتگى به ملت ايران . من اميدوارم كه با اين هم پيوستگى كه بين شما وسـايـر مـلت ايـران اسـت ، به واسطه اين هم پيوستگى به تمام مقاصد خودمان كه آزادىمـلت اسـت ، اسـتـقـلال مـمـلكـت اسـت و بـرقـرارى حـكـومـتعدل اسلامى ، جمهورى اسلامى است ، نائل شويم . من اميدوارم كه شما اهالى محترم لرستاندر آن محلى كه هستيد، در آنجا اگر چنانچه اختلافاتى هست خودتان رفع كنيد. برادران من! امـروز، روز اختلاف نيست ، امروز روز اين است كه همه با هم پيوسته بشويد، همه با همبـرادروار از كـشـور خـودتـان دفـاع كـنـيـد. شـيـاطـيـن در كـمـيـن نـشـسـتـه انـد مـى خـواهـندمـسـائل را بـاز بـه حـال اول بـرگـردانـنـد، مـى خواهند ما را باز اسير كنند، مى خواهند آنديـكـتاتورى ها و قلدرى ها را برگردانند، مى خواهند مخازن ما را ببرند منتها تاكنون بهفرم شاهنشاهى و ممكن است بعدها به يك فرم ديگر، بايد همه شما بيدار باشد، هوشيارباشيد، از كشور خودتان ، از اسلام عزيز دفاع كنيد. اگر بعضى اشخاص منحرف آمدندبين شما و مطالبى گفتند كه اسباب تفرقه مى شود، آنها را به خودتان راه ندهيد، اگربـعـضـى از اشـخـاص منحرف در بين شما پيدا شدند و تبليغات سوء كردند، بدانيد كهاينها منحرف هستند، اينها با اسلام مخالف هستند، اينها ايادى اشخاصى هستند كه تاكنون مارا به اسارت كشيدند، مملكت ما را عقب راندند.
دست از اسلام و وحدت كلمه برنداريد
شـمـا هـمـه بـايـد با هم همدست ، هم پيمان باشيد، همه دوست هم باشيد، براى اسلام خدمتكـنـيـد، شـمـا مى دانيد كه اين وحدت كلمه اى كه بين همه شماها پيدا شد و اين اتكالى كهبـه اسـلام داشـتـيـد شـما را پيروز كرد، پس دست از اين وحدت كلمه بر نداريد و دست ازاسـلام بـرنداريد. به واسطه اسلام است كه ما مى توانيم عدالت را در همه جامعه خودمانپـخـش كـنـيـم . كـارگـرهـا بـدانـنـد كـه اسـلام بـراى آنـهـا بـسـيـار اهـمـيـتقائل است . كارمندها بدانند كه اسلام براى همه قشرها خصوصا قشر
كـارگر و دهقان بسيار اهميت قائل است ولى بايد با تدريج اين امور انجام بگيرد. دولتبـه فـكـر ايـن مـعنا هست ، ما به فكر اين معنا هستيم لكن به قدرى آشفته است و به قدرىايـنـهـا خـرابـكـارى كـردنـد كـه جـز يـك زمـان !!! نـسـبـتـا يك زمانى !!! كه بايد يك مقدارتـحـمـل كـرد، نـمى شود اين كارها را انجام داد، اينطور نيست كه الان كسى به فكر شماهانـبـاشـد، مـا بـه فـكر شما هستيم ، دولت به فكر شما هست لكن يك قدرى بايد شكيبائىكـنـيـد. شـمـا بـوديـد كـه پـنـجـاه و چند سال زير چكمه اين اشخاص نالايق ، اين اشخاصچـپـاولگـر صـبـر كـرديـد، حـالا يـكـقـدرى صـبـر كـنـيـد !!! تـا بـراى شـمـا!!! هـممـنـزل تـهـيـه (بـراى مـسـتـمـنـدان ) مـى شـود و هـم كـار خـوب تـهـيـه مـى شـود و هـمتـعـديـل مـى شـود، ايـن كـارهـائى كـه بـايـد بـشـود، شـمـا يـك قـدرىتامل و صبر كنيد، اتكال به خدا بكنيد و اميدوارم كه همه شما سعادتمند باشيد، هم در دنياو هم در آخرت .
راى به جمهورى اسلامى راى به اسلام است
و هـمـه شـمـا در ايـن رفراندمى كه مى شود، من خودم راى مى دهم به جمهورى اسلامى و ازشما هم تقاضا دارم كه براى اسلام راى بدهيد و به جمهورى اسلامى راى بدهيد. آنهائىكـه بـر خـلاف جـمهورى اسلامى راى مى دهند، آنها آزادند لكن بدانند كه اين يك امرى استكـه مخالفت با ملت است ، مخالفت با اسلام است و من نصيحت مى كنم آنها را كه اين كار رانكنند و همه با هم به جمهورى اسلامى راى بدهند.
خـداونـد هـمـه شـمـا را موفق كند و من از شما تشكر مى كنم كه اينجا آمديد و از ما دلجوئىكرديد.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 29/12/57
بيانات امام خمينى در آغاز سال نو و ديدار با هياءت دولت موقت  
تجلى وحدت و قدرت ايمان ملت در پيروزى نهضت
بسم الله الرحمن الرحيم
بـايـد مـن در ايـن آخـر سـال كـه نـزديـك اسـت تـجـديـد بـشـودسـال ، مـطـالبـى را به عرض برسانم . سالى كه الان در آن هستيم و اواخر آن است ، مىدانـيـد كـه چـه سـال پـرزحـمـت و پـررنـجـى بـراى مـلت مـا بـود و چـهسـال پر نفعى . رنج هائى كه در اين سال ملت ما كشيدند شايد در تاريخ كم سابقه يابـى سـابقه باشد و قدرتى كه ملت ما نشان داد و عرضه كرد بر جهان ، بايد بگويمبـى سـابـقـه بـوده اسـت بـراى ايـنـكـه مـلتـى كـه پـنـجـاه و چـنـدسـال در تـحـت فـشـار طـاقـت فـرسا بود و همه قدرتها را از او سلب كرده بودند و تمامزنـدگـى آنـهـا را تـبـاه كـرده بـودنـد، ايـنـهـا در عـيـنحـال قـيـام كـردنـد و نـهضت كردند و من نمى توانم اسمى روى اين نهضت بگذارم الا اينكهنـهـضـت اسـلامـى و بـه قدرت اسلام بود و به قدرت ايمان بود. اگر قدرت ايمان نبودامـكـان نـداشـت بـا دسـت خـالى يك ملتى بر اين قدرت هاى شيطانى غلبه كند. اين قدرتاسلام و قدرت ايمان بود كه مردم را به وحدت كشاند.
بـايـد مـلت ايران اين پيروزى را و اين نهضت را حفظ كنند. اگر اين نهضت خداى نخواستهرو به سستى گرايد بايد مهياى اعاده مصيبت هاى سابق باشيم . اگر تفرقه اى بين ملتمـا حـاصـل بـشـود، اگـر دسـتهاى جنايتكارى بين ملت ما را تفرقه بيندازد، بايد ملت بازخـودش را مـهـيـا كـنـد بـراى اخـتـناق ها و براى چپاولگرى ها و براى عقب ماندگى ها. رمزپيروزى ما وحدت كلمه و اتكال به خدا و اتكال به اسلام بود، اين رمز را ملت ما نبايد ازدست بدهد.
پيروزى آن روزى است كه تمام ريشه هاى فساد از مملكت ما قطع شود
مـا در ايـن آسـتـانـه سـال جـديد كه بايد به يك معنا عيد و به يك معنا تاثرات خودمان راابـراز كـنـيـم ، در اين آستانه سال جديد بايد تذكراتى به ملت بدهم و تذكراتى بهدولت و دستگاه هاى دولتى . تذكرات به ملت اين است كه شما بايد در اين موقع كه بهآستانه پيروزى رسيديد، گمان نكنيد كه كار تمام شد و ما پيروز شديم ، كه اين گمانموجب مى شود كه سستى پيدا بشود. انسان تا در يورش است قوى است ، تا پيشرفت داردمى كند قوه اش زياد است ، وقتى خودش را پيروز ديد ضعيف مى شود و ممكن است
دشـمـن هاى ما از ضعف ما استفاده كنند. ما باز پيروزى نهائى را پيدا نكرديم ، ما يك مطلبرا پـيـش بـرديـم و آن ايـنـكه دست جنايتكار سلسله پهلوى را قطع كرديم و تا يك حدودىريـشـه هـاى او و شـاخـه هاى او را هم قطع كرديم ، لكن باز از ريشه هاى آنها باز در اينمـمـلكـت هـسـت و دسـتـهـاى جـنـايـتـكـارى دنـبـال آنـهـا هـسـت وآمـال و آرزوى آنـهائى كه مى خواستند خزائن ما را ببرند و ما را به عقب نگه دارند، براىبـردن خـزائن مـا، دنـبـال ايـنـهـا هـسـت ، توطئه ها هست باز و ما اگر چنانچه خود را پيروزبـدانـيـم و گـمـان كنيم پيروز شديم ، خداى نخواسته از اين امور غفلت مى كنيم . ما بايدخـودمـان را پـيـروز نـدانـيـم ، بـايد در آستانه پيروزى بدانيم و همين طور هم هست ، ما تاآسـتـانـه پيروزى رفتيم و پيروزى آن روزى است كه تمام ريشه هاى اجانب و تمام ريشههـاى فـسـاد از مملكت ما بريده بشود و قطع بشود و باز نشده است . بنابراين ملت شريفايران موظف است كه اين نهضت را به همين طورى كه تا اينجا آورده است ، اين نهضت را حفظكند. و با حفظ وحدت كلمه و با حفظ اين نهضت و غايت نهضت كه عبارت از اسلام و جمهورىاسلامى بود، با حفظ اينها جلو برود. سستى راه ندهيد به خودتان ، سردى راه ندهيد بهخـودتان ، گمان پيروزى ، گمان پيروزى نهايى نبريد، اگر اين گمان برده بشود يااين اعتقاد پيدابشود، سستى پيدا مى شود، شما بايد خودتان را نيمه پيروز بدانيد و درنـيـمـه راه و بـقيه راه را كه بسيار مشكل است بايد با همت همه ، با همت همه قشرها بايد ماتعقيب كنيم و به نهايت برسانيم .
و آنـچـه كه باز بايد به اقشار ملت عرض كنم اين است كه ما نمى توانيم خرابى هائىكـه واقـع شـده اسـت و در ظـرف ايـن تـقـريـبـا بـيـسـت و چـنـدسـال اخـيـر بـيـشـتـر از هـمـه اوقـات خـرابى به مملكت ما وارد شده است ، نمى توانيم كهاتـكـال بـه ايـن كنيم كه دولت اين خرابى ها را جبران كند، دولت فقط نمى تواند، نمىتـوانـيـم اتـكال كنيم به اينكه روحانيت اين كار را انجام بدهد، روحانيت نمى تواند، نمىتـوانـيـم اتكال كنيم به اينكه ادارات دولتى ، فرهنگيان اين كار را انجام بدهند، آنها همنمى توانند، همانطورى كه در پيشرفت اين مقصد و در پيروزيى كه تاكنون پيدا كرديم، در آسـتـانـه پـيروزيى كه هستيم ، اينطور نبود كه يك قشر بتواند اين پيروزى را بهدست بياورد، همه قشرها باهم شدند و همه مسلك ها را كنار گذاشتند و با هم پيش رفتند تاايـنـجـا رسـيـدند، بايد حالا هم با هم پيش برويم و همانطورى كه اين پيروزى پيدا شدهاست و همه با هم اين راه را طى كرده اند.
اگـر بـخـواهـيـم از حالا به بعد مشغول ساختن اين ويرانه باشيم ، هيچ يك از اقشار تنهانـمـى تـوانـنـد ايـن ويرانه را بسازند، بايد باز همه باهم ، تمام اقشار باهم بايد اينويرانه را بسازند منتها هر كس در هر محلى هست .
كـشـاورزها در محل كشاورزى كه هستند به كشاورزى خودشان علاقه پيدا بكنند. الان ديگردسـتـى نيست كه آنها را به فشار وادار به امرى بكند، يا منافع آنها را بخواهد بوسطهسـودجـوئى خـودش بـردارد يـا بـه غـيـر بـدهـد، امـروز كـسـى هـمچون كارى نخواهد كرد،كـشاورزها بايد به كشاورزى خودشان ادامه بدهند و علاقه داشته باشند و كشاورزى كهمى كنند در اين برهه از زمان بايد اكثرش و قسم مهمش اين چيزهائى باشد كه غذاى ملت رااداره مى كند مثل گندم ، برنج ، عدس و امثال
ايـنـهـا. از چـيـزهـائى كـه ، مـوادى كـه مـضـر اسـت يـا نـافـع نـيـسـت خـوددارى بـكـنـند، ازمثل كشت ترياك ، كمتر بكنند، خوددارى بكنند و از چيزهائى كه نفع خيلى ندارد، در تغذيهمـردم دخـالت نـدارد، از آنـها هم خوددارى بكنند و عمده كار را همان مواد غذائى ، عمده كشت رامـواد غـذائى چـيـز بـكـنند كه ما احتياج به خارج انشاءالله پيدا نكنيم . الان مى دانيد كه مامـحـتاج به خارجيم راجع به مواد غذائى ، بايد ما خودمان اين را جبران بكنيم و اين به همتكشاورزان ماست و البته دولت هم با كشاورزها بايد همراهى بكنند و همراهى انشاءالله مىكند.
بازار بايد بازار اسلامى باشد
و هـمـيـنـطور بازار ما بايد يك بازار اسلامى باشد. از قرارى كه مكرر به من گفته اند،الان يـك دسـتـه اى سـودجـو در بـازار هـسـتـنـد كه اينها قيمت هاى بسيار گران روى اجناسگذاشته اند. اين يك مطلب غير انسانى است ، يك مطلبى است كه بايد فكر كنند اينهايىكه مى خواهند حالا سود ببرند، بايد توجه داشته باشند كه اين ملت كه اكثرشان عبارتاز ايـن طـبـقـه پـائيـنـى اسـت كـه نمى توانند خودشان را اداره كنند، اينها بودند كه ما رارساندند به اين پيروزى ، حالا نبايد آن تاجر معتبرى كه دخالت در اين امور نداشته است، بـراى ايـنـهـا ايجاد زحمت بكند. ايام عيد است اينها احتياج دارند به لباس ، احتياج دارندبـه خـوراك ، احـتياج دارند به چيزهاى ديگر، بايد با انصاف رفتار كرد،بايد با اينهابـا بـرادرى رفـتـار كـرد، گـرانفروشى را كنار بگذارند و احتكار نكنند، نگهدارى نكنندبـراى يـك وقـتـى كه جنس گران بشود و بفروشند. احتكار در غذاها جايز نيست و همين طوربـايـد با برادرى با برادران خودشان رفتار كنند و اين پيروزى را از آنها بدانند. شماحـالا از قـيـد آزاد شـديد، از قيد و بندها آزاد شديد، شما حالا ترس اينكه مثلا سازمان امنيتبـيـايـد شـمـا را چه بكند و اينها نداريد، لكن ترس از خدا بايد داشته باشيد، ترس ازاسـلام بايد داشته باشيد، بايد مراعات بكنيد اشخاص ضعيف را، بايد همراهى بكنيد بااشخاص ضعيف ، نه اينكه گرانفروشى بكنيد و كالاهاى خودتان را بالا ببريد و مردم رادر زحـمـت چـيـز بـكـنـيـد. ايـن هـم راجـع بـه ايـن طـبـقـه كـه البـتـه بـازمسائل ديگرى هست ولى طولانى مى شود.
اهميت تبديل فرهنگ استعمارى به فرهنگ استقلالى
و اما راجع به دولت ، در اين آستانه سال جديد البته دولت مشكلاتش خيلى زياد است و مننـمـى تـوانـم بـگويم اينها تقصيرى در كار دارند، اينها همه مشغولند ولى مشكلات زياداسـت . بـايـد در ايـن سـال جـديـد عـنـايـت زيـاد بـشـوداول بـه فرهنگ . اين فرهنگ بايد متحول بشود. فرهنگ استعمارى فرهنگ استقلالى بشود.بـايـد مـعـلمينى كه در اين فرهنگ يا در تمام قشرهاى اساتيد و !!! عرض مى كنم !!! اينهابـاشـد، انـتـخـاب بـشـونـد و اشخاص صحيح ، سالم ، كسانى كه جوان هاى ما را تربيتصـحـيـح بكنند نه اينكه يك تربيت انگلى بكنند، چنانچه تا حالا بنابراين بوده است كهايـنـهـا را غـربـى بـار بـيـاورنـد، غـربـزده كـنـنـد. بـايـداستقلال داشته باشيد، بايد هيچ توجه نداشته باشيد كه در غرب چه مى گذرد. در غرب
خـيـلى بـد مـى گذرد، شما گمان نكنيد كه در غرب خيلى خبر هست ، خودشان مى گويند درغـرب خـبرى نيست ، خبرها هست لكن خبرهاى رشد فكرى و رشد انسانى كم است . شما بايدمـسـتـقـل باشيد و رشد انسانى پيدا بكنيد، بچه ها را، جوان هاى ما را رشد انسانى بدهيد.دولت بـايـد درسـت تـوجـه بـكـنـد كـه روسائى را كه انتخاب مى كنند براى دانشگاه ها،بـراى مـدارس ، مـعـلمـيـنـى را كـه انـتـخـاب مـى كـنـنـد آنـهـا بـراى تـربـيـتاطفال ، اينها بايد متحول بشود از حال سابق و كسانى كه سابق در خدمت اشخاص بيگانهبـودند يا در خدمت طاغوت بودند، حال ثانيا نيايند و بچه هاى ما را باز به عقب برانند.ايـنـهـم يـك مـطـلبـى اسـت كـه در فـرهـنـگ بـسـيـار مـهـم اسـت و بـالاخـره بـايـد فـرهـنـگمـتـحـول بـشـود بـه يـك فـرهـنـگ سـالم ، بـه يـك فـرهـنـگمستقل و يك فرهنگ انسانى .
وظايف ملت و دولت و ارتش
در جـهـت ارتـش ، مـلت ما موظف است كه از ارتش ، الان حمايت بكند. ارتش را تضعيف نكنيد، مااحـتياج به ارتش داريم ، ملت احتياج به ارتش دارد. ارتش بايد از طرف ملت حمايت بشودو تقويت بشود، لكن ارتش هم بايد ملاحظه كند، روساى ارتش بايد ملاحظه كنند كه اگرچنانچه يك اشخاصى در بين آنها هست كه در خدمت طاغوت بوده است و جنايتكار بوده است ،آنها را به تدريج و يا بطور ديگر آنها را كار بگذارند و اشخاص شرافتمند را در راسارتـش يـا در مواردى كه بايد به كار بگيرند، به كار بگيرند. در انتصاباتشان خيلىدقـت بـكـنـنـد كـه انـتـصـابـات صـحـيح باشد، چنانچه وظيفه دولت هم همين است . انتصاباسـتـانـدارهـا، انـتـصاب فرماندارها، همه اين انتصابات ، انتصاب دادگسترى ها، تمام اينانـتـصابات بايد بررسى بشود و تمام آنهائى كه بيشتر در خدمت طاغوت بودند و جرمهاى آنها واضح است و مردم از آنها ناراضى هستند، اينها را انتخاب نكنند و به نارضايتىمردم اضافه نكنند. بايد اينها الان در خدمت مردم باشند، دولت خدمتگزار مردم بايد باشد،مثل سابق نباشد كه فرمانفرما بود، حالا بايد فرمانبردار مردم باشد و همينطور هم هست وانـشـاءالله اميدواريم همينطور هم باشد. در هر صورت ، قضيه دولت هم ، هم دادگسترى ،هـم فـرهـنـگ ، هـم سـايـر ادارات بـايـد تـصـفـيـه بـشـود و بـايـد خـودشـان فكر بكنند وانـتـخـابـاتـشـان چـه بـاشـد و يك نحو تصفيه اى در كار باشد كه خائنين كنار گذاشتهبـشـوند و آنهائى كه تا قبل از اين پيروزى آن طرف بودند، همچو كه پيروزى پيدا شدسـيـنـه ايـن طرف را شروع كردند بزنند، اينها را بشناسند و اين فرصت طلب ها را كناربـگـذارنـد و بـالاخـره بـايد كه دولت نظارت تام داشته باشد و تمام وزارتخانه ها رادرسـت ، بـه طـور صـحـيـح ، انـتـخـاب اشـخـاص بـكـنـنـد و طـرزعـمـل را يـك طـرز عـمـل صـحـيـح قـرار بـدهـنـد و البـتـهمشغول هستند لكن بيشتر بايد عنايت داشته باشند.
ضـرورت صبر و بردبارى كارگران و مهلت به دولت براى اصلاح تدريجى اموراقتصادى
و از امـور مـهـمـه اى كـه هـسـت وضـع كـارگرهاست كه من يك صحبت با كارگرها دارم و يكصحبت با دولت . صحبت با كارگرها اين است كه
آنـهـا گـمـان نـكـنـنـد كـه دولت يـا مـا در فـكـر آنـهـا نـيـسـتـيـم ،خـيـال نـكـنند كه ما الان مى توانيم بالفعل فورا يك كارى براى آنها انجام بدهيم و نمىدهـيـم . ايـنـطـور نـيست . ما براى طبقه كارگر، براى طبقه كشاورز، براى كارمندهاى جزءدولت ، بـيـشـتـر از هـمـه مـورد نـظـر مـا ايـنـهـا هـسـتـنـد و بـراى آنـهـا فـكـر مـى كـنـيـم وعـمـل مـى كـنـيـم ، چـنانچه راجع به مسكن شان مشغول طرح ريزى هستند كه مسكن درست كنندبـراى آنـهـائى كـه مـسـكن ندارند و قضيه حقوقشان انشاءالله داده مى شود لكن يك قدرىفـرصـت لازم اسـت . كـارگـرهـا بـايـد يـك قـدرى فـرصـت بـدهـنـد و ايـنـطـورخـيـال نـكـنـنـد كـه دولت الان داراى كـذا و كـذاسـت و به آنها عنايت ندارد، يا در دست ما مثلاگـنـجـى اسـت كـه نـمـى خـواهـيـم بـدهيم به آنها. نخير دولت هم الان ندارد و ما هم گنجىنـداريـم ، لكـن هـم دولت در فـكـر اسـت و هـم مـا در فكريم و لكن بايد يك قدرى تدريجبـاشـد تـا امور اقتصادى را بتوانند جريان بيندازند. البته كارگرهائى كه كنار هستندمـشـغول كار خواهند شد، كارگرهائى كه در كار هستند اگر در مزدشان و اجرتشان حرفىداريـد اصـلاح خـواهـد شـد، هـمـه اينها تدريج است ، به تدريج بايد اصلاح بشود. و ماراجـع بـه دولت ، دولت هـم بـايد راجع به كارگرها بيشتر عنايت داشته باشد و وضعكارگرها را درست در نظر بگيرند. يك قدرى عنايت بيشتر بكند كه اين كارگرها !!! چيزبـشـونـد !!! آسـوده خـاطـر بـشـوند و من به كارگرها اطمينان مى دهم كه اينطور نيست كهدولت نـخـواهـد بـراى شـمـا كـارى بـكـنـد. حـتـى الامـكـان مـى خـواهـنـد كـار بـكـنـنـد،مـشغول هستند، وزير كار مشغول است به اينكه يك ترتيب صحيحى بدهد لكن تدريج لازمدارد. از كـارگرها مى خواهم كه تدريج را حفظ كنند و ملاحظه بكنند و مشكلات دولت را درنـظـر بگيرند و از دولت مى خواهم كه در كارها يك قدرى بيشتر جلو بروند و همين قدرىكـه هـسـت ، يك قدرى بيشتر جلو بروند و كارها را زودتر درست بكنند و به كارمندان ، هماطمينان بدهند و عمل بكنند. اين هم راجع به كارمندان و راجع به دولت .
راديو و تلويزيون بايد دانشگاهى عمومى براى هدايت و تربيت مردم باشد
يـك حـرفـى هـم راجـع بـه ايـن دسـتـگـاه تـبـليـغـاتـى ، تـلويـزيـون وامـثـال ايـنـهـا، راديو و اينها دارم و آن اينكه اين دستگاه ها آنوقتى كه در خدمت طاغوت بود،دسـتـگـاه هـائى بـود كه يا تقويت طاغوت را مى كردند، به مجرد اينكه پيچ راديو را مىگـرفتند اعليحضرت آريامهر كذا، شروع مى كردند تبليغات كردن ، تبليغات ميان تهىو يا مردم را از مسائل اصلى دور مى كردند، بنابراين بود كه راديو، راديو تلويزيون وايـنـها كه در سطح كشور، در تمام سطح كشور انتشار پيدا مى كند و مردم با گوششان وچـشـمشان مسائل را ادراك مى كنند و آن كسى كه بيسواد است هم در آنجا مى تواند بفهمد، آنكسى هم كه با سواد است ، هست ، اين بسيار اهميت دارد، هم براى آن ها بسيار اهميت داشت كهمـردم را در سـطـح وسـيـع خـواب كـنـنـد و غـافـل كـنـنـد وچـپـاول كـنـنـد و هـم حـالا كـه بـحـمـدالله اسـلامـى شـده اسـت و وظـائف اسلامى را مى خواهدعـمـل بـكند. حالا بايد يك فكرى براى راديو تلويزيون بشود كه چنانچه شده است و مىشـود لكن بيشتر عنايت بشود كه كسانى كه در اينجا، سابق در خدمت طاغوت بودند و همهفـسادها را مى كردند حالا بايد آنها تصفيه بشوند. كسانى كه تا ديروز بر ضد ملت وبر ضد انقلاب ما سخنرانى
مـى كـردنـد، نـمـايـش مـى دادند، همه بساط را درست مى كردند و حالا آمدند و اظهار اسلام وديـانـت مـى كـنـنـد از ايـنـها نمى توانيم ما بپذيريم ، اين هم بايد تصفيه بشود. راديو وتـلويـزيـون يـك دسـتـگـاهى است كه هم در طرف تبليغات فاسد اهميت زيادى دارد و هم درطـرف تـبـليـغـات صـحـيـح ، ايـن بـا آنـطـورى كـه ازاول شايد آنهايى كه درست كردند اينها را، نظر آموزشى داشتند به اينها، اين دستگاه ها،تـمـام مـطـبـوعـات ايـنـطـور اسـت مـنـتـهـا اهـمـيـت تلويزيون بيشتر از همه است ، اهميت راديوتـلويـزيـون بـيـشـتـر از هـمه است ، اين دستگاه ها، دستگاه هاى تربيتى است ، بايد تماماقـشـار مـلت با اين دستگاه ها تربيت بشوند، يك دانشگاه عمومى است . دانشگاه ها، دانشگاههـاى مـوضـعـى اسـت ، ايـن يك دانشگاه عمومى است ، يعنى دانشگاهى است كه در تمام سطحكـشـور گـسـتـرده است ، اين بايد از آن عمل دانشگاه را، از آن به آن اندازه اى كه مى شود،اسـتـفـاده كـرد. بـايـد ايـن دسـتـگـاه ، دسـتـگـاهـى بـاشـد كـه بـعـد از چـنـدسـال تـمـام قشر ملت را روشن كند، تمام را مبارز بار بياورد، تمام را متفكر بار بياورد،تـمـام ايـنـهـا را مـسـتـقـل بـار بـيـاورد، آزادمـنـش بـار بـيـاورد، از غربزدگى بيرون كند،استقلال به مردم بدهد. اين از همه چيزهائى كه در اين دستگاه ها هست مهمتر است و اين وظيفهدارد كه با مردم ، حكم معلم و شاگرد داشته باشد. اشخاص نويسنده ، اشخاص گوينده ،اشـخـاص فـهـيـم ، اشـخـاص مطلع در اينجا صحبت بكنند، فرصت به آنها بدهند در اينجاصحبت بكنند. زيادند اشخاصى كه پيشنهاد اين معانى را مى كنند، به اينها بايد فرصتبـدهـنـد و آنـهـا صحبت بكنند. به جاى آن چيزهائى كه به درد ملت نمى خورد يا مضر بهحـال مـلت اسـت يـك چـيـزهاى مفيد را به مردم بدهند و يك غذاى مفيدى به مردم بدهند، مردم راتـغـذيه كنند به غذاهاى صحيح ، سالم و من اميدوارم كه اين دستگاه هم همانطورى كه وعدهكردند كه به تدريج درست بشود، قدم را يك خرده بلندتر بردارند و زودتر انشاءاللهتصفيه بشود و تعديل بشود.
مسئوليت خطير روحانيون ، ارشاد و هدايت مردم در تمامى ابعاد
و يـك عرض هم به همه همجنس هاى خودم ، همه همجنسيم ، لكن آنهائى كه با من صورتا يكصـورت هـسـتـيـم و مـن بـه هـمـه ارادت دارم و آن آقـايـان عـلما و روحانيون ، آقايان علماء وروحانيون وظيفه شان از همه مردم زيادتر است ، سنگينتر است ، اينها موظفند از طرف خداىتبارك و تعالى . الان هم ملت مسلم آنقدرى كه به حرف اين طايفه گوش مى دهند به حرفكسان ديگر گوش نمى دهند، بنابراين حجتى است اين از خداى تبارك و تعالى بر ما كهشمائى كه مردم به شما!!! كه !!! گوش مى دادند و مردم از شما اطاعت مى كردند، چرا مثلاقـصـور در اين معنى داشتيد چرا كم مثلا چيزى گفتيد؟ انشاءالله نداشته باشند، لكن خداىنـخـواسـتـه اگـر در بـين بعضى ها باشند، وظيفه ما بسيار سنگين است ، چه از جهت اينكهتـهـذيـب ايـن دانـشگاه اسلامى ، دانشگاه بزرگ اسلامى كه بايد به دست مراجع بزرگ ،بشود و چه باب تعليم و تعلم كه بايد باز تصفيه بشود و به دست بزرگان ما ادارهو تصحيح بشود و چه در كيفيت تحصيل كه بايد تجديد نظر بشود، ما به همه آقايان باكـمـال خـضـوع عـرض مـى كـنـيـم كـه شمايى كه بايد ارشاد كنيد اين ملت را، بايد مجهزبشويد !!! بايد !!! مجهز به جميع انحاء ارشادات . مردم
از شـمـا تـوقع جميع انحاء ارشادات را دارند. اسلام همانطورى كه ابعاد مختلفه دارد بهحـسـب ابـعـادى كـه انسان دارد، اسلام براى انسان آمده است ، براى انسان سازى آمده است ،قـرآن كـتـاب انـسـان سازى است ، همانطورى كه قرآن ابعاد مختلفه دارد، حسب ابعادى كهانـسـان دارد، عـلمـا هم بايد ابعاد مختلفه داشته باشند در تعليم ، حسب ابعادى كه اسلامدارد و حـسـب ابـعـادى كـه انـسان دارد، البته يك نفر نمى تواند همه اين ابعاد را جوابگوباشد، لكن يك حوزه مركب از ده هزار نفر يا حوزه هاى مركب از مثلا سى هزار نفر، اينها مىتـوانـنـد دسـتـه دسـته باشند و هر دسته اى يك بعدى را اداره بكنند، يكى جهات عقلى را،يكى جهات سياسى را، يكى جهات اينهائى كه همه در اسلام است ، همه اين جهات در اسلامهست و بايد حوزه ها آنطور باشد، مجهز بشوند و همانطورى كه اسلام ابعاد مختلفه هست ،حوزه ها هم ابعاد مختلفه داشته باشند، اشخاص مختلف براى هدايت مردم و اگر چنانچه ازاين حوزه اشخاص ‍ صحيح و اشخاص به درد بخور از اين حوزه ها بلند نشود، جاى ديگرمـا تـوقـع بـايد نداشته باشيم . بايد اينها، همينطورى كه فقه و انحاء فقه را تعلم وتـعـليـم مـى كـنـنـد، سـايـر مـوارد اسـلام را و سـايـر ابـعـاد اسـلام را هـم بـايـدتحصيل بكنند و بايد تدريس بكنند و اشخاص ارزنده را بار بياورند تا مردم را ارشاد وهدايت بكنند.
نقش روحيه شهادت طلبى در پيشبرد انقلاب
و مـن در ايـن آخـر سـال تـاسـف خودم را از اين شهدائى كه ما داشتيم ، بايد اظهار بكنم . مابـسـيـار متاسفيم از اين شهدائى كه داديم ، مثل اينكه صد و شصت هزار نفر مجروح و شهيد!!! مـثـل ايـنـكه !!! نوشته بود داشتيم . در هر صورت هر چه داشتيم ، يك نفرشان هم زيادبود، يك نفرشان هم نبايد واقع بشود لكن حالا شد اما چون كه براى اسلام بود و صبغهدينى و اسلامى داشت نه براى دنيا، و لهذا مى آمدند بعضى اشخاص و !!! من !!! به من مىگـفـتـنـد كـه شـما دعا كنيد كه ما شهيد بشويم . اين صبغه ، صبغه دين است ، اسلام است .آنـى كـه ما پيش برديم همين بود، اينطور روحيات بود كه براى شهادت داوطلب بودند،يـعـنـى از مرگ نمى ترسيدند. همانطورى كه صدر اسلام هم پيشرفت مسلمين همين بود، مابسيار اشخاص ارزنده را از دست داديم لكن چون براى اسلام بود انشاءالله روح همه آنهاشـاد اسـت و هـمـه آنـهـا در سـعـادت و تـحـت لواى خـداى تـبـارك و تـعـالى هـسـتند و براىبـازمـانـدگان آنها هم ما دعاى صبر مى كنيم ، خداوند به همه آنها صبر و اجر و مزد عنايتبـفـرمـايـد و در آسـتانه سال جديد هم ، هم براى آنها طلب مغفرت مى كنيم و هم براى همهمـلت طـلب سـعادت مى كنيم و آخر عرض من باز همان است كه ملت ايران ، حفظ بكنيد نهضتخـودتـان را، حـفظ بكنيد وحدت خودتان را، حفظ بكنيد جهت اسلاميت خودتان را، مهذب بكنيدخـودتـان را، مـهـذب بكنيد خودتان را و ارزش ندهيد به غير ارزنده هاى انسانى و به غيراسلام .
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 3/1/58
بيانات امام خمينى در جمع عشاير دشت مغان و كاركنان صنايع فولاد شيراز 
تحول و پيروزى ،به بركت قرآن و دست غيبى ، در سايه امام زمان (عج )
بسم الله الرحمن الرحيم
از هـمـه آقـايـان و طـوايـف مـخـتـلف كـه تـشـريـف آوردنـد و از نـزديـك مـلاقـات بـا مـاحـاصـل شـده اسـت تـشـكر مى كنم . از خداوند تعالى توفيق و سعادت همه شما و همه ملتايـران را خـواستار هستم . شما مى دانيد كه اين پيروزى به دست آمده است لكن اين من نبودمكـه پـيـروزى را بـه دست آورديد به واسطه من ، اين خداى تبارك و تعالى در سايه امامزمـان سـلام الله عـليـه كـه مـا را پـيروز كرد. اسلام ، قرآن مجيد ما را پيروز كرد. ما همهاسـلام را مـى خـواسـتيم و همه جمهورى اسلامى را. اين قدرت اسلامى بود و ايمان سرشاراقـشـار مـلت بـود كـه مـا را پـيـروز كـرد. مـا هـمـان بـوديـم كـه در چـنـديـنسال قبل بوديم ، ايران ، همان ايران و ملت ايران همان ملت ، چه شد كه بعد از مدت كمىايـن تـحول حاصل شد؟ سابق همه چيز ما را مى بردند و ما نفس نمى كشيديم ، سابق جوانهـاى مـا را در زنـدان زجـر مـى دادنـد و اعـدام مـى كـردنـد و مـا قدرت حركت نداشتيم ، سابقچپاولگران همه چيز ما را چپاول مى كردند و ما نفس نمى كشيديم ، چه شد كه اين ملت همچومـتـحـول شد؟ جز عنايت خدا چه بود؟ جز اينكه خداى تبارك و تعالى توفيق داد به بركتاسلام ، به بركت قرآن كريم كه شما متحول شديد از يك ملت ضعيف به يك ملت قوى ، ازيـك اراده ضـعـيـف به يك اراده قوى ، از يك ايمان ضعيف به يك ايمان قوى ، اين دست غيبىبود كه اين تحول را پيش آورد.
تكليف بر طرد اغواگران ظاهر الصلاح و تفرقه افكنان
اگـر چـنـانـچـه مـا قصورى بكنيم ، در اين موقع كه حساس ترين موقع هايى است كه بركـشـور مـا مى گذرد تقصير كاريم ، اگر چنانچه ما اغراض شخصيه را نظر بكنيم و بهواسطه اغراض شخصيه در اين ميدان راه برويم تقصير كاريم . اگر ما گوش بدهيم بهاين شياطين كه در بين اقشار ملت افتادند و مى خواهند تفرقه بيندازند، تبهكاريم . تمام ،تمام ثروت هاى ما را ارباب هاى اينها بردند و حالا كه ما دست آنها را قطع كرديم ، اينهابـه وحـشـت افتاده اند و مى خواهند باز همان مسائل را پيش بياورند. بيدار باشيد، هوشياربـاشـيـد كه اينها رخنه نكنند در بين صفوف شما، با اسم هاى مختلف ، با حرف هاى ظاهرالصلاح در بين شما نيايند، كارگران ما را اغوا نكنند، عشاير محترم ما را اغوا نكنند. اگراينها در
بـيـن عـشاير آمدند، آنها را رد بكنيد اگر در كارخانه ها آمدند، آنها را طرد بكنيد. اينها مىخـواهـنـد فـسـاد بـكـنـنـد، ايـنـهـا عـمـال خـارجـى هـسـتـنـد، ايـنـهـاعـمـال آمـريـكـا هـسـتـند، اينها نگذاشتند، نمى خواستند بگذارند كه ايران جمهورى اسلامىبـشـود، ايـنـهـا جـلوى رفـراندم را مى خواستند بگيرند، تحريم كردند رفراندم را، آتشزدنـد صـنـدوق هـاى مـا را، نـمـى خـواسـتـند كه ملت به راى خودش ، يك امر ملى را، يك امراسلامى را انجام بدهد، اينها را طرد كنيد، اينها را از صفوف خودتان بيرون كنيد. اينها هرروز بـا بهانه هائى كشاورزى ما را ساقط مى خواهند بكنند، با بهانه هائى صنعت ما را،كـارخـانـه هـاى مـا را مـى خـواهـنـد تـبـاه بـكنند و به تباهى بكشند، فرهنگ ما را مى خواهندنـگـذارنـد رشد بكند، هر روز مدارس ما را تعطيل مى كنند. اينها اگر با ملت ايران ، اگربـا مـلت مـا، اگـر بـا اسـلام ، اگر با شما مردم موافق هستند و نظر آنها اين است كه شمارشـد پيدا بكنيد و به حقوق خودتان برسيد، چرا نمى گذارند آرامش پيدا بشود تا شمابـه حـقـوقـتـان بـرسـيـد؟ چـرا مـهـلت بـه دولت نـمـى دهـنـد كـه بـراى هـمـهعـمـل بـكـنـد و كـار بـكـنـد تـا هـمـه بـه مـطـلب خـودتـان بـرسـيـد؟ چـرا مـا كه مى خواهيممنزل براى مردم درست كنيم ، افتادند بين مردم و فساد مى كنند كه نگذارند اين كار بشود؟اينها علامت اين است كه سوءنيت دارند. نمى خواهند اين مملكت آرامش پيدا كند، نمى خواهند اينمـمـلكـت رشـد پـيـدا كـنـد. مـى خـواهـنـد بـه هـمـيـن حـال ضـعـف بـاقـى بـاشـد ومـثـل سـابـق بـشـود تـا اينكه ذخائر ما را ببرند، تا اينكه فرهنگ ما را عقب نگه دارند، تاايـنـكـه نـگـذارنـد انـسـان پـيـدا بـشـود در ايـران . بـيـدار بـاشـيـد و دسـت ايـن يك طايفهمضل و ضال را كوتاه كنيد، نگذاريد در بين شما رخنه كنند، نگذاريد جوانان شما را اغواءكنند.
كوشش در جهت حفظ اين اراده الهى
انـشـاءالله اگـر چـنـانـچـه تـوفـيـق پيدا بكنيم و حكومت اسلامى به آنطور كه مى خواهيمجـريـان پـيدا بكند و اين اسم به مسمى برسد و اين ظاهر و باطنش هم ظاهر بشود، براىهـمـه رفـاه هـسـت ، بـراى هـمـه سـعادت است ، براى همه رفاه و سعادت دنيا و آخرت است .كـوشش ‍ كنيد كه وحدت كلمه خودتان را حفظ كنيد، كوشش كنيد كه اين امر توحيدى را، ايناراده الهى را حفظ كنيد كه با اين ايمان است كه شما مى توانيد به مقصد برسيد. خداوندهمه شما را سعادتمند كند. خداوند دست شياطين را از مملكت ما قطع كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
تاريخ : 4/1/58
پيام امام خمينى به مناسبت رفراندم جمهورى اسلامى  
بسم الله الرحمن الرحيم
خدمت عموم ملت مبارز و شجاع ايران ايدهم الله تعالى
در ايـن مـوقـع بـسـيار حساس كه سرنوشت كشور و اسلام عزيز تعيين مى گردد، هموطنانعـزيـز بـا شـورى بـيـشـتـر از گـذشـتـه در رفـرانـدم شـركـت نـمـايـنـد. امـروزاهـمـال در شـركـت در رفـرانـدم و سـردى و سـسـتـى در ايـن امر حياتى موجب هدر رفتن خونشـهـيـدان و بـه تـبـاهى كشيدن كشور و اسلام عزيز است . دوستان آگاه من ! روز رفراندمموقع نتيجه از زحمات چندين ساله است .
آنـچـه لازم اسـت تـذكـر دهـم شـركت زنان مبارز و شجاع سراسر ايران در رفراندم است .زنـانـى كـه در كـنار مردان بلكه جلوتر از آنان در پيروزى انقلاب اسلامى نقش اساسىداشـتـه اند توجه داشته باشند كه با شركت فعالانه خود، پيروزى ملت ايران را هر چهبيشتر تضمين كنند. شركت در اين امر براى مرد و زن از وظايف ملى و اسلامى است .
شما همه آزادانه به هر چه مى خواهيد راى بدهيد من خود به جمهورى اسلامى راى مى دهم وتـقـاضـاى بـرادرانـه از شما دارم كه به من در اين امر اسلامى كمك كنيد. لازم است جوانانغـيـور از تـوطـئه و خـيـانـت 00در آراى مـردم جلوگيرى كنند و از صندوق هاى آراء با امانتحـفـاظـت كـنـنـد. از خـداونـد تـعـالى پـيـروزى اسلام و صيانت كشور اسلامى را خواستارم .والسلام عليكم
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 5/1/58
پـــيـــام امـــام خـــمـــيـــنـــى بـــه مـــنـــاســـبـــت صـــلح نـــنـــگـــيـــن مـــصـــرواسرائيل خطاب به ملل مسلمان جهان
بسم الله الرحمن الرحيم
ايـنـجـانـب بـيـش از 15 سـال اسـت كـه خـطـر اسـرائيـل غـاصـب را گـوشـزد كـرده ام و بهدول و مـلل عـرب ايـن حـقـيـقـت را اعـلام نـمـوده ام . اكـنـون با طرح استعمارى صلح سادات واسـرائيـل ايـن خـطـر بـيـشـتـر و نـزديـكـتـر و جـدى تـر شـده اسـت . مـصـر بـاقـبـول ايـن صـلح وابـستگى خود رابه دولت استعمارگر آمريكا آشكارتر نمود. از دوستشـاه سـابـق ايـران بـيـش از ايـن نمى توان انتظار داشت . ايران خود را همگام با برادرانمسلمان كشورهاى عربى دانسته و خود را در تصميم گيرى هاى آنان شريك مى داند. ايرانصـلح سادات و اسرائيل را خيانت به اسلام و مسلمين و برادران عرب مى داند و موضع هاىسياسى كشورهاى مخالف اين پيمان را تاييد مى كند.
والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته
روح الله الموسوى الخمينى
تاريخ : 5/1/58
بيانات امام خمينى در جمع گروه تبليغات قم  
قم ، مركز نشر فرهنگ تشيع
بسم الله الرحمن الرحيم
من خوشحالم كه بعد از سالهاى طولانى در ميان شما رفقا، جوانان هستم . من هميشه در فكرايـران و در فـكـر وطـن خـودم ، قـم ، بـودم و هستم و دعاگويم . شما مى دانيد كه قم مركزتـشـيـع از زمان حضرت صادق سلام الله عليه ، حدود آن زمان مركز تشيع بوده است و ازقـم تـشـيـع بـه سـايـر جـاهـا رفـته است . علم هم از قم به جاهاى ديگر منتشر شده است وبـحـمـدالله شـجـاعـت و زحـمـت در راه اسـلام و فـداكـارى هـم از قم منتشر شد. قم مركز همهبركات است ، خدا شماها قمى ها را براى ما حفظ كند و همه ايران را براى همه .
تبليغ و شركت فعالانه تمامى اقشار در امر رفراندم سرنوشت ساز
مـى دانـيـد كـه مـا بـاز راه هـاى طـولانى داريم و در اين راه طولانى همه با هم بايد شركتداشـتـه بـاشيم تا بتوانيم كار را انجام بدهيم و به انجام برسانيم . بايد در رفراندمتـبـليـغ كنيد كه همه كس ، همه قشرها، زن و مرد، از جوان شانزده ساله تا پيرمرد در اينرفـرانـدم شـركـت كـنـنـد. زن هـا شـركـت كـنـنـد. هـيـچ كـساهـمـال نـكـند. اين سرنوشت ما در اين رفراندم تحقق پيدا مى كند، يا اسلام انشاءالله و ياخـداى نـخـواسـتـه غير اسلام ، يا جمهورى اسلام و يا خداى نخواسته طرح هاى ديگرى كهشياطين ممكن است اين طرح ها را داشته باشند. بايد مردم ايران عموما و شما جوان ها در قمپـاسدارى كنيد از اين صندوق هائى كه گذاشته مى شود كه مبادا يك كسى تصرف بيجاكند، خيانت بكند. من از خداى تبارك و تعالى توفيق شماها را مى خواهم .
سوء استفاده هاى تبليغاتى طاغوت از دستگاه هاى سمعى و بصرى
شـمـا بـايـد بـدانـيـد كـه ايـن دستگاه هائى كه الان اسم برديد و بعضى از شما يا شمامشغول آن هستيد، اينها دستگاه هاى آموزشى بايد بشود. در زمان طاغوت همه اين دستگاه ها،دسـتـگـاه هـائى بـود كـه جوان هاى ما را خواب مى كرد، ملت ما را بيهوده روشى تبليغ مىكـرد، هـمـه را مـى خـواسـت از سـرنـوشـت خـودشـانغافل كند، در صورتى كه سينما براى اين مقاصد شومى كه اينها در اين مدت
طـولانـى طـرح ريـزى كـردنـد نـبـوده . ايـنـهـا چـيـزهـائى اسـت كه آموزشى است . راديو وتـلويـزيون يك دستگاه آموزشى است ، سينما يك دستگاه آموزشى است ، بايد دستگاه ها رابه طور مسالمت ، به طور صحيح ، به طور سليم اداره كرد.
عمده ترين مساله ، اصلاح و رشد معنويات مملكت است
مـن از خدا مى خواهم كه از اين به بعد ايران ، يك ايران منزه باشد. يك ايرانى باشد كههـمـانطور كه انشاءالله مادياتش اصلاح مى شود، معنوياتش اصلاح بشود. عمده معنوياتيـك مـمـلكت است . ما را از معنويات دور كرده اند، نگذاشتند رشد معنوى بكنيم و من از خدا مىخواهم كه معنويات ما را رشد بدهد، توجه ما را به خداى تبارك و تعالى .

next page

fehrest page

back page

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation