بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب چـهـل حدیث, آیت الله ناصر مکارم شیرازى   مناسب چاپ   خروجی Word ( برگشت به لیست  )
 
 

بخش های کتاب

     StartFrm -
     FOOTNT01 -
     FOOTNT02 -
     FOOTNT03 -
     FOOTNT04 -
     FOOTNT05 -
     FOOTNT06 -
     FOOTNT07 -
     IStart -
     Fehrest -
     VAADEH01 -
     VAADEH02 -
     VAADEH03 -
     VAADEH04 -
     VAADEH05 -
     VAADEH06 -
     VAADEH07 -
     VAADEH08 -
     VAADEH09 -
     VAADEH10 -
     VAADEH11 -
     VAADEH12 -
     VAADEH13 -
     VAADEH14 -
     VAADEH15 -
     VAADEH16 -
     VAADEH17 -
     VAADEH18 -
     VAADEH19 -
     VAADEH20 -
     VAADEH21 -
     VAADEH22 -
     VAADEH23 -
     VAADEH24 -
     VAADEH25 -
     VAADEH26 -
     VAADEH27 -
     VAADEH28 -
     VAADEH29 -
     VAADEH30 -
     VAADEH31 -
     VAADEH32 -
     VAADEH33 -
 

 

 
 

 

next page شرح اربعين حديث امام خميني رحمةالله عليه

back page

142- بـحـارالانـوار، ج 70، ص 198 و 199، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، بـابكبر مرآة العقول ، ج 10، ص 190، كتاب ايمان و كفر، باب كبر. عنانـس قـال : كـان رسـول الله صـلى الله عـليـه و آلهيـقـول : الاسـلام عـلانـيـة و الايـمـان فـى القـلب ،قـال : ثـم يـشـيـر بـيـده الى صـدره ثـلاث مـرات ،قال ثم يقول : التقوى هيهنا. التقوى هيهنا. انس مى گويد: پيغمبر صلى الله عليه و آلهمـى فـرمـودنـد: اسـلام آشـكار است و ايمان در قلب است . انس گفت سپس پيامبر صلى اللهعليه و آله با دستش به سينه اش سه بار اشاره كرده . سپس فرمودند: تقوى اينجاست .مسند احمد بن حنبل ، ج 3، ص ‍ 134.
143- عـلى بـن ابـراهـيـم ، عـن ابـيـه ، عن ابن اءبى عمير، عن بعض اصحابه ، عن ابىعـبـدالله عـليـه السـلام قـال : مـا مـن عـبـد الا و فـى راءسه حكمة و ملك يمسكها، فاذا تكبرقـال له : اتـضـع و ضعك الله فلا يزال اعظم الناس فى نفسه و اءصغر نفسه و اءرفعالنـاس فـى اءعـيـن النـاس . اصـول كـافى ، ج 2، ص 312، كتاب ايمان و كفر،باب كبر، حديث 16.
144- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 311، كـتـاب ايمان و كفر، باب كبر،حديث 11.
145- وسائل الشيعه ، ج 11، ص 300، ابواب جهاد نفس ، باب 58، حديث 9.
146- وسـائلالشيعه ، ج 11، ص 301، ابواب جهاد نفس ، باب 58، حديث 14.
147- فـرمـود: كسى كه در دلش به اندازه خدرلى كبر و خود خواهى باشد. هرگزداهل بهشت نمى شود. وسائل الشيعه ، ج 11، ص 307، ابواب جهاد باب 60حديث 6.
148- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 310، كـتـاب ايمان و كفر، باب كبر،حـديـث 6. مـعـانـى الاخـبـار شـيخ صدوق ، ص 241 باب معنى كبر حديث 2. ثوابالاعمال و عقاب الاعمال ، ص 264، عقاب المتكبرين ، حديث 4
149- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 309، كـتـاب ايمان و كفر، باب كبر،حديث 3. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ، ص 264، عقاب المتكبرين ، حديث 1.
150- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 310، كـتـاب ايمان و كفر، باب كبر،حديث 10، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال ص 265 عقاب المتكبرين ، حديث 7.
-151...و لو اءن ذراعـا من السلسلة التى ذكرها الله تعالى فى كتابه وضع على جميعجـبـال الدنـيـا لذابـت عـن آخـرهـا بـحـارالانـوار، ج 8، ص 305، كـتـابالعـدل و المـعـاد، بـاب النـار، حـديـث 64، تـفـسـير برهان ، ج 4، ص 379،تفسير آيه 32 الحاقة .
152- اسـفـار اربـعه ، ج 8، ص 137، 143، 154، 155. السفر الرابع ، يا سوم فصل 11 و 15.
153- بـراسـتـى چـه بـد اسـت جـايـگـاه خـود پـسـنـدان .(نحل / 29).
154- ورم كـرده را چـاق پـنـداشـت . فـرائد الادب . در تـاج العروس (ج 9، ص249) در ماده سمن به صورت استسمنت ذاورم ، آمده است .
155- بـراسـتـى پـادشـاهان وقتى به سرزمينى وارد شوند، آنجا را تباه سازند وبزرگان آن را خوار سازند. (نمل / 34.)
156- مـصـرع دوم از ايـن بـيـت اسـت :

عـلم رسـمـى سـر بـه سـر قـيـل اسـت و قـال
نـه از آن كـيـفـيـتـى حـاصـل نـه حال

كشكول شيخ بهائى ،، ج 1 ص 209.
157- حـكـمـت ، عبارت است از مانند شدن به خداوند. الاسفار الاربعة ، ج 1، ص 22.
158- كتاب حكمت را به آنها بياموزد. بقره 129.
159- حكمت ، گمشده مؤ من است . نهج البلاغه فيض الاسلام ص 1112، حكمت 77.
160- و هـر كـس بـدو حـكـمـت داده شـود، هـمانا به او خير بسيار داده شده است .،(بقره 269.)
161- مـيـر مـحـمـد بـاقـر بـن شمس الدين محمد، معروف به مير داماد، (1041 ه . ق .) دراصـفـهـان بـه دنـيـا آمـد و در نـجـف بـه خـاك سپرده شد. وى از دانشمندان كم نظير اماميه وفـيـلسـوفـى بـزرگ و جـامـع عـلوم عـقـلى و نـقـلى ، و درحـل بـرخـى مـشـكـلات فـقهى و حديثى بيمانند بوده است . رواج و رونق فلسفه بو على واشراق در قرن يازدهم هجرى و فراهم شدن زمينه براى حكمت متعاله ملا صدرا (شاگرد ميردامـاد) مـرهون زحمات اين فيلسوف بزرگ است . از تاءليفات اوست : قبسات ، تقديسات ،سـدرة المنتهى ، حاشيه بر كتاب من لا يحضره الفقيه . وى در اشعار خود اشراق تخلص مى كرد.
162- گواهى خداوند كافى است (نساء 166.)
163- اشاره است به حديث فضيلت علم حديث 26 اربعين .
164- گرفتارى چون همگانى گردد، خوش گردد.
165- قـلت لابـى عـبـدالله عـليـه السـلام : انـى سـمـعـتـك و انـتتـقـول كـل شـيـعـتـنـا فـى الجـنـة عـلى مـا كـان فـيـهـم .قـال : صـدقـتـك كـلهـم و الله فى الجنة . قال قلت : جعلت فداك ، ان الذنوب كثيرة كبار.فقال : اما فى القيامة فكلكم فى الجنة بشفاعة النبى المطاع ، او وصى النبى ؛ و لكنىو الله اتـخـوف عـليـكـم فـى البـر زخ ، قـلت : و مـا البـر زخ ؟قـال : القـبـر مـنـذ حـيـن موته الى يوم القيامة . (به ابو عبدالله گفتم : شنيدم كه مىگـفـتـى هـمـه شـيـعـيـان بـر غم آنچه در آنهاست (گناهانى كه دارند) در بهشت جاى دارند.فـرمـود: به تو راست گفتم ، به خداوند سوگند كه همه آنها در بهشت جاى دارند. گفتمفـدايت شوم . گناهان بسيارند و بزرگ ! فرمود: اما در قيامت همگى شما با شفاعت پيامبركـه خـواسـتـه اش بـر آورده مـى شـود، يـا جـانشينش ، در بهشت خواهيد بود. اما به خداوندسـوگـنـد كه من در برزخ بر شما مى ترسم . گفتم برزخ چيست ؟ فرمود: همان قبر استاز هنگام مرگ تا روز قيامت . فروع كافى ، ج 3، ص 242، كتا جنائز، باب ماينطق به موضع القبر حديث 3.
166- فتوحات مكيه ، ج 1، فصل 1، باب 61.
167- در روايات متعدد به اخلاق و رفتار پيغمبر صلى الله عليه و آله اشاره شده استكـه بـرخـى از آن در ايـن كـتـاب آورده شـده اسـت . عـن انـس بـن مـالك ،قـال : لم يـكن شخص اءحب اليهم من رسول الله صلى الله عليه و آله و كانوا اذا راءوه لميـقـومـوا اليـه لمـا يـعـرفـون مـن كـراهـيـتـه . عـن ابـن عـبـاس ،قـال : كـان رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله يـجـلس عـلى الارض ويـاكـل عـلى الارض و يـعـتـقـل الشـاة و يـجـيـب دعـوة المـمـلوك ... ويـقـول صـلى الله عـليـه و آله ؛ انـا عـبـد آكـل كـمـايـاءكـل العـبـد و اءجـلس كـمـا يـجـلس العـبـد. كـتـاب مـكـارم الاخـلاق ، ص 12فصل دوم .
168- و كـان يـجـلس عـلى الارض و يـنـام عـليـهـا ويـاءكـل عـليـهـا و كـان يـخـصـف النـعـل و يـرقـع الثـوب و يـفـتح الباب و يحلب الشاة ويعقل البعير فيحلبها، و يطحن مع الخادم اذا اءعيى ... و يخدم فى مهنة اهله و يقطع اللحم ،و اذا جـلس على الطعام جلس محقرا... يركب ما امكنه من فرس او بغلة او حمار و يركب الحماربـلا سـرج و عـليـه العـذار... يـجـالس الفـقـراء و يـؤاكـل المـسـاكـيـن و يناولهم بيده . بحارالانوار، ج 16، ص 226. تاريخ نبينا صلىالله عليه و آله ، باب مكارم اخلاقه ، حديث 34.
169- و كـان يـجـلس عـلى الارض و يـنـام عـليـهـا ويـاءكـل عـليـهـا و كـان يـخـصـف النـعـل و يـرقـع الثـوب و يـفـتح الباب و يحلب الشاة ويعقل البعير فيحلبها، و يطحن مع الخادم اذا اءعيى ... و يخدم فى مهنة اهله و يقطع اللحم ،و اذا جـلس على الطعام جلس محقرا... يركب ما امكنه من فرس او بغلة او حمار و يركب الحماربـلا سـرج و عـليـه العـذار... يـجـالس الفـقـراء و يـؤاكـل المـسـاكـيـن و يناولهم بيده . بحارالانوار، ج 16، ص 226. تاريخ نبينا صلىالله عليه و آله ، باب مكارم اخلاقه ، حديث 34.
170- كشف الغمة فى الائمة ، ج 1، ص 172، 162، فى وصف زهده فى الدنيا.
171- آيـت الله العـظـمى حاج شيخ عبدالكريم حائرى يزدى (1276، 1355 ه . ق .) ازفـقـيـهـان بـزرگ و مـراجع تقليد شيعه در قرن چهارده هجرى است . وى پس از تحصيلاتمـقـدمـاتـى بـه نـجـف و سـامـرء سـفر كرد و در آنجا از درس استادانى چون ميرزاى بزرگشـيـرازى ، مـيـرزا مـحـمـد تـقـى شيرازى ، آخوند خراسانى ، سيد كاظم يزدى و سيد محمداصـفـهـانـى فـشـاركـى بـهـره گـرفـت . در سـال 1332 ه . ق . بـه اراك آمـده و درسـال 1340 ه . ق . بـه قـم مـشـرف گـرديـد و بـه اصـرار بزرگان آن سامان و پس ازاسـتـخـاره در آنـجـا رحل اقامت افكند و حوزه علميه قم را تاءسيس كرد. در حوزه درس ايشانعـالمـانـى بـزرگ تـربـيت شدند كه حضرت امام خمينى (س ) در صدر آنان جاى دارند. ازآثار اوست : در رالفوائد در اصول ، الصلوة در فقه ، النكاح ، الرضاع و المورايث .
172- چـنـانچه در حديث نبوى آمده است الصراط ادق من الشعر و اءحد من السيف و اءظلم منالليل (صراط از مو باريكتر و از شمشير تيزتر و از شب تاريكتر است .) علم اليقين ، ج2، ص 969، المـقـصـد الرابـع فـى مـعـنـى الصراط و همين معنا در روايتى از امامصـادق آمـده اسـت . امـالى صـدوق ، ص 177، مـجـلس 33، حـديـث 4. و نـيـزبحارالانوار، ج 8، ص 65، كتاب العدل و المعاد باب 22، حديث 2.
173- خـدايتان بيامرزد، آماده شويد كه نداى كوچ در ميان شما بلند شده است .نهج البلاغة ، خطبه 195.
174- حديث 2، پاورقى 5.
175- مرا از آتش آفريدى و او را از گل .. (اعراف / 12، ص / 76.
176- عـن اءبـى عـبـد الله عـليـه عـليـه السـلام ،قـال : سـمـعـتـه يـقـول : الكـبـر قـد يـكـون فـى شـرار النـاس مـنكـل جـنـس ، والكـبـر رداء الله ، فـمـن نـازع الله عـزوجـل رداء لم يـزده الله الا سـفـالا، انرسـول الله صـلى الله عليه و آله مر فى بعض طرق المدينة و سوداء تلقط السرقين .فقيل لها: تنحى عن طريق رسول الله فقالت : ان الطريق لمعرض ، فهم بها بعض القوماءن يـتـنـا و لهـا؛ فـقـال رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله : دعـوهـا فـاءنـهـا جبارة .اصول كافى ، ج 2، ص 309، كتاب ايمان و كفر، باب كبر، حديث 2.

177- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 307، كـتاب ايمان و كفر، باب حسد،حديث 6.
178- حديث 1، پاورقى 14.
179- شما جز بشرى همانند ما نيستيد. (يس / 15).
180- آيا ما به دو انسان همانند ايمان آوريم ؟ (مؤ منون / 47).
181- بحارالانوار، ج 70، ص 240، كتاب ايمان و كفر، باب حسد مرآةالعقول ، ج 10، ص 159، كتاب ايمان و كفر، باب حسد.
182- امام صادق عليه السلام فرمود: آفت دين رشك برى و خود بينى و فخر فروشىاسـت . اصول كافى ، ج 2، ص 307، كتاب ايمان و كفر، باب حسد،حديث 5.
183- اصـول كـافى ، ج 2، ص 306، كتاب ايمان و كفر، باب حسد حديث1.
184- حديث 2 پاورقى 15.
185- چه كسى است كه جز به اجازه او نزدش شفاعت كند؟ بقره 255.
186- و ان رسول الله صلى الله عليه و آله ، خرج فى جنازه سعد و قد شيعه سبعونالف مـلك ؛ فـرفـع رسـول الله ، صـلى الله عـليـه و آله ، راسـهال السـمـاء ثـم قـال : مثل سعديضم . قال : قلت : جعلت فداك ، انا نحدث انه كان يستخفبـالبول . فقال ؛ معاذا الله ! انما كان من زعاره فى خلقه على اهله . فروع كافى ، ج 3،ص ‍ 236، كـتـاب الجـنـائز و بـاب المـسـاله فـى القـبـر و مـنيسال و من لايسال ، حديث 6.
187- حديث 1، پاورقى 51.
188- التوحيد ص 398 و 399، باب الاطفال ، حديث 14.
189- ص 37.
190- اسـفـار اربـعـه ، ج 7، ص 55 و 105 سـفـر سـوم ، مـوقـف هـشـتـم ،فصل 1 تا 9.
191- كـشـف المـراد فـى شـرح تـجـريـد الاعـتـقـاد، ص 234، مـقـصـد سـوم ،فصل دوم .
192- هـر كـسـى در ايـن جـهـان نـابـينا بوده باشد، در آخرت نيز نابينا و گمراهترخواهد بود.
193- هـر كـه خـداونـد بـراى او نورى قرار نداده ، هيچ نورى براى وى نيست .نور 40.
194- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 463، كـتاب ايمان و كفر، باب ما رفع عنالامه ، حديث 2.
195- حديث 5 پاورقى 6 و 7. و حديث 1 پاورقى 55.
196- از ابـى عـبـدالله عـليـه السـلام روايـت شـده كـه سـه چـيـز است كه هيچ پيامبر وپـايـيـنـتـر از او از آن رهـايـى نـيـافـتـنـد: انـديـشـيـدن بـراى وسـوسـه كـردن مـردم ، وفـال بـد زدن ، و حسد ورزيدن جز آنكه مومن به حسد خودكار نمى كند. روضه كافى ، ج8، ص 108، حـديـث 86. وسـائل الشـيـعـه ، ج 11، ص 293، كتاب الجهاد، باب55. حديث 8.
197- اصـول كافى ، ج 2، ص 319، كتاب ايمان و كفر و باب حب الدنيا،،حديث 15.
198-
خـواب نـوشـيـن بـامـداد رحـيـل
بـاز دارد پـيـاده را ز سبيل .

199- حديث 1، پاورقى 14.
200- بـحـارالانـوار، ج 70، ص 63، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، باب حب دنيا وذمـهـا. مرآه العقول ، ج 8، ص 263، كتاب ايمان و كفر، باب ذم دنيا و زهدفيها.
201- مرآه العقول ، ج 10، ص 264، كتاب ايمان و كفر، باب حب دنيا.
202- هـمـانـا دنيا سراى راستى است براى آنكه با آن از در راستى درآيد؛ و سراىدرسـتـى اسـت براى آنكه آن را دريابد؛ و سراى بى نيازى است براى آنكه از آن توشهبرگيرد؛ و سراى پند است براى آنكه از آن پند گيرد. دنيا سجده گاه دوستداران خدا، ونـمـازخانه فرشتگان خدا، و جاى فرود وحى خدا و بازار ياران خدا است كه در آن رحمت رابـه دسـت آورنـد و بـهـشـت را سـود بـرنـد. نـهج البلاغه فيض الاسلام ، ص 1138حكمت 126.
203- چـه نـيـكـو اسـت جـايـگـاه پـرهـيـزگـاران .نحل ، 30.
204- ابونصر محمد بن مسعود بن محمد بن عياشى تميمى از بزرگان علماى شيعه و ازاسـتـوانه هاى حديث وتفسير روايى در اواخر قرن سوم هجرى است . محدثين بزرگى چونشـيخ كشى صاحب رجال و شيخ جعفر بن محمد عياشى فرزندش از او روايت كرده اند. آثاربـسـيـارى دارد، شيخ طوسى آثار او را افزون از 200 شمرده است ، از آثار اوست : كتابالتفسير، كتاب الصلاه ، كتاب الطب ، كتاب معرفه الناقلين ، كتاب الغيبه .
205- عـن ابـن مـسـكـان ، عـن ابـى جـعـفـر، عليه السلام ، فى قوله : ولنعم دار المتقين ،قال : الدنيا، تفسير عياشى ، ج 2، ص 258.
206- دنـيـا دوسـتـى مـنـشـا هـرگـاه اسـت .اصـول كـافـى ج 2، ص 315، كـتـاب ايمان و كفر، باب حب الدنيا و الحرصعليها، حديث 1.
207- حديث 1 پاورقى 56.
208- عن النبى صلى الله عليه و آله ان الله تبارك وتعالى سبعين الف حجاب من نورو ظـلمـه . بـحـارالانـوار ج 55 ص 45 كـتـاب السـمـاء و العـالم بـاب 5،ذيل حديث 13.
209- اشـاره اسـت بـه آيـه مـبـاركـه و اذ قـال ابـراهـيـم رب ارنـى كـيف تحيى الموتىقـال او لم تـومـن قال بلى و لكن ليطمئن قلبى . و آنگاه كه ابراهيم گفت : پروردگارا،نـشـانـم ده چگونه مردگان را زنده مى كنى ، گفت ، مگر ايمان نياوردى ؟ گفت : آرى ايماندارم ، اما براى انيكه دلم آرام گيرد. بقره 260.
210- نهج البلاغه ، خطبه 5، ص 48.
211- امـيـر المؤ منين عليه السلام در دعاى كميل مى فرمايد: الهى و ربى هبنىصـبـرت عـلى عـذابـك فـكـيـف اصـبر على فراقك . اى خدا و اى پروردگارم ، گيرم كه درعـذابـت شكيبايى نمايم چگونه در دورى ات شكيبا باشم . مصباح المتهجد و سلاح المتعبد،ص 587 در اعمال شب نيمه شعبان .
212- اشـاره اسـت بـه حـديـث : و لهـذا لمـاسـئل بـعـض ائمـتـنـا عـن عـمـوم الايـه المـذكـوره ، مـريـم ، 71.قـال : جـزناها و هى خامده و براى اين وقتى كه از يكى از امامان درباره عموم آيهپرسيده شد در جواب فرمودند: ما از آن گذر كرديم و خاموش بود. علم اليقين . ج 2، ص971.
213- گـاه دلم را كـدورتـى مـى پـوشـانـد و مـن بـراسـتى كه هر روز هفتاد بار ازخـداونـد در خـواسـت آمـرزش مـى كـنـم . مـسـتـدركالوسـائل ، ج 5، ص 320، كتاب الصلاة ، ابواب الذكر باب 22، حديث2.
214- ص 121.
215- مراد مرحوم آية الله شاه آبادى (ره ) است . و حديث 1، پاورقى 51.
216- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 136، كتاب ايمان و كفر، باب ذم الدنيا والزهد فيها، حديث 24.
217- قال رسول الله ، صلى الله عليه و آله : ان الدينار والدرهم اهلكا من كان قبلكم وهـمـا مـهـلكـاكـم . اصـول كـافى ج 2، 316، كتاب ايمان و كفر، باب حب دنيا والحرص عليها حديث 6.
218- حديث 4، پاورقى 29.
219- قبسات ص 479.
220- حديث 2، پاورقى 19.
221- حديث 22، پاورقى 18.
222- بـرتـريـن كـارهـا سـخـت تـريـن آنهاست . بحارالانوار ج 67، ص 191.كتاب الايمان و الكفر باب 53 ذيل حديث 2.
223- رو به سوى آن كردم كه آسمانها و زمين را آفريد. (انعام 79).
224- الاربعين ، مجلسى ، ص 177، شرح حديث 15.
225- بر آنان گوارا باد.
226- در كـافـى بـا سـنـد از حـفـص بـن قرط از امام صادق عليه السلام روايت كند كهفـرمـود: هـر كـس بـيـشـتـر به دنيا در آويزد، به هنگام جدايى از آن افسوس او بيشترخـواهـد بـود. اصـول كـافـى ، ج 2، ص 320، كـتـاب ايـمان و كفر، باب حبالدنيا...، حديث 16.
227- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 320، كـتـاب ايـمـان و كـفـر، بـاب حـبالدنيا، حديث 17.
228- عـلى عـليـه السـلام در خـطـبـه هـمـام مـى فـرمـايـد: و لو لاالاجل الذى كتب الله عليهم لم تستقر اءرواحهم فى اءجسادهم طرفة عين شوقا الى الثوابو خـوفـا مـن العـقـاب . اگـر نـبود مهلتى كه خداوند براى آنها قرار داده بود از شوقثواب و ترس از عذاب چشم بر هم زدنى جانهايشان در بدنهايشان قرار نمى گرفت .
229- انشاء الله خداوند ما و شما را در زمره آنان قرار دهد.
230- آنچه نزد خداوند است بهتر و پايدار است . (قصص 60. شورى 36.)
231- اصول كافى ، ج 2، ص 303، كتاب ايمان و كفر، باب الغضب حديث 3.
232- احـمـد بن محمد بن يعقوب مسكويه (330، 421 ه . ق )، فيلسوف و پزشك ناموراسـلامـى كـه در طـب عـلمى و عملى و لغت و ادب و فنون شعر و كتابت و منطق و رياضيات وبويژه در علم اخلاق شهرت بسيار داشت از آثار اوست : ترتيب السعادة ، تهذيب الاخلاق ،و تطهير الاعراق ، جاويدان خرد، آداب الفرس و الهند، تجارب الامم و تعاقب الهمم .
233- بـقـراط (460، 377 ق .م .) در جـزيـره كـوس ، در يـونـان ، بـه دنـيا آمد. وى ازمـشـهـورتـريـن پـزشـكـان و فـيـلسـوفـان قـديـم اسـت . او براى امراض دو منشا غذا و هواقايل بود.
234- تهذيب الاخلاق و تطهير الاعراق (چاپ مصر) ص 162.
235- (مؤ منان ) بر كافران سخت گيرند و با خود مهربان . (فتح 29.)
236- اشاره است به حيث اعدى عدوك نفسك التى بين جنبيك دشمن ترين دشمنانتـو نـفـس تـو اسـت كـه مـيـان دو پـهـلوى تـو اسـت . عـوالى اللثـالى ، ج 4 ، ص 118.بحارالانوار ج 67، ص 64 كتاب الايمان و الكفر، باب 45، حديث 1.
237- تهذيب الاخلاق و تطهير الاعراق (چاپ مصر)، ص 172.
238- اصـول كـافى ، ج 2، ص 302، كتاب ايمان و كفر، باب غضب ،حديث 1.
239- اصول كافى ، ج 2، ص 304 و 305، كتاب ايمان و كفر، باب غضب، حديث 12.
240- اصـول كـافى ، ج 2، ص 303، كتاب ايمان و كفر، باب غضب ،حديث 7.
241- عـن ابـى عـبـدالله عـليـه السـلام قـال :قـال الحـواريـون لعـيـسـى عـليـه السـلام : اى الاشـيـاء اشـد؟قـال : اشـد الاشـيـاء غـضـب الله عـزوجـل ، قـالوا: بـمـا نـتـقـى غـضـب الله ؟قـال : بـان لا تـغـضـبوا. وسائل الشيعة ، ج 11، ص 289، ابواب جهاد نفس ،باب 53 حديث 15.
242- آنان چون چهار پايان اند، بلكه گمراهترند. (اعراف 179).
243- (پـس از آن دلهـايـتـان سـخـت شد) پس چون سنگ با سخت تر بود. (بقره 74)
244- . اصـول كـافـى ، ج 2، ص 303، كـتـاب ايـمـان كفر، باب غضب، حديث 4.
245- اشـاره اسـت بـه آيـه 72 از سـوره احـزاب : انـا عـرضـنـا الامـانـه علىالسـمـوات و الارض و الجبال فابين ان يحملنها و اشفقن منها و حملها الانسان انه كان ظلوماجهولا.
246- اصول كافى ، ج 2، ص 304 و 305، كتاب ايمان و كفر، باب غضب، حديث 4.
247- شـيـخ حـر عـامـلى در كـتـاب وسـائل الشـيـعـة ذكـر خـدا را درحـال غـضـب واجـب دانـسـتـه اسـت . وسـائل الشـيعة ، ج 11، ص 291، كتاب الجهاد،ابواب جهاد نفس ، باب 84.
248- اصول كافى ، ج 2، ص 304 و 305، كتاب ايمان و كفر، باب غضب، حديث 12.
249- اصـول كـافى ، ج 2، ص 302، كتاب ايمان و كفر، باب غضب ،حديث 2.
250- عن ابى عبدالله ، عليه السلام ، عن ابيه عليهما السلام ، انه ذكر عنده الغضب ،فـقـال : ان الرجـل ليـغـضـب حـتـى مـا يـرضـى ابـدا ويدخل بذلك النار؛ و ايما رجل غضب و هو قائم فليجلس ، فانه سيذهب عنه رجز الشيطان ؛و ان كـان جـالسـا فـليقم . (از ابو عبدالله ، از پدرش ، عليه السلام ، روايت شده كهنـزد او سـخـنـى از خشم به ميان آمد، پس او گفت : بسا مردى كه چنان خشمگين شود كه هيچگاه خشنود نگردد و به سبب آن به آتش در آيد. و هر كس در حالى كه ايستاده است خشمگينگـردد بـنـشـيـنـد، كـه بـه راسـتى پليدى شيطان از او خواهد رفت . و اگر نشسته باشدبـرخـيزد) مرآة العقول ، ج 10، ص 146، كتاب ايمان و كفر، باب غضب ،شرح حديث 2.
251- عن ابى هريرة قال : كان رسول الله صلى الله عليه و آله اذا غضب و هو قائمجـلس و اذا غـضـب و هـو جـالس اضـطـجـع فـيـذهـب غـيـظـه . مـرآةالعـقـول ، ج 10، ص 146، بـاب الغـضـب ، مـسـنـد احـمـد بـنحـنـبـل (ج 5 ص 152) از ابـوذر نقل مى كند كه پيامبر صلى الله عليه و آله در مورد عضببه ما چنين دستور داد.
252- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 308، كـتـاب ايـمان و كفر، باب العصبيه، حديث 3.
253- مـشـمـع :آنـدو شـده بـا مـوم يا شمع . پارچه پنبه اى و نازك است كه يك روى آنمـقـدارى چـسـب آمـيـخـتـه بـا مـاده دارويـى مـاليـده شـده و درمـقـابـل كـمـى گـرمـا خـاصـيـت چـسـبـندگى بر روى جلد پيدا مى كند، همين كلمه است كه درتداول به صورت مشما در آمده است . فرهنگ معين ، ج 3، ص 4154.
254- عـن مـحـمـد بـن اسـلم الجـبـلى با سناده يرفعه الى امير المؤ منين ، عليه السلام ،قـال : ان الله عـزوجل يعذب ستة بستة : العرب بالعصبية ، و الدها قنة بالكبر، و الامراءبـالجـور، و الفـقـهـاء بـالحـسـد، و التـجـار بـالخـيـانـة ، واءهل الرستاق بالجهل ، خصال ، ج 1، ص 325، باب السته ، حديث 14.
255- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 307، كـتـاب ايـمـان و كفر، باب العصبية، حديث 1.
256- و قـال عـليـه السـلام : الراضـى مـفـعـل قـومكـالداخـل فـيـه مـعـهـم . و عـلى كـل داخـل فـى بـاطـل اثـمـان : اثـمالعمل به ؛ و اثم الرضابه . (آنكه از كار گروهى خوشنود باشد، چون كسى است كهبـا ايـشان در آن كار همراه بوده است . و هر آنكه ر كار ناروايى ديگران را همراهى كند دوگـنـاه انـجـام آن ، و گـنـاه خـوشـنودى از آن .) نهج البلاغه فيض الاسلام ، حكمت 146، ص 1153.
257- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 307، كـتـاب ايـمـان و كفر، باب العصبية، حديث 4.
258- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 307، كـتـاب ايـمـان و كفر، باب العصبية، حديث 4.
259- داسـتـان اسـلام حـمـزه را مـى تـوان در ايـن مـنـابـع بـبـيـنـيـد:اصـول كـافـى ، ج 2، ص 308 كتاب ايمان و كفر. باب العصبية ، حديث5. بحارالانوار، ج 7، ص 285، كتاب ايمان و كفر، باب العصبية ، حديث4. الصـحـيـح مـن سـيـره النـبى الاعظم ، ج 2، ص 75. سيره النبى ، ج 1، ص 312. اسدالغابة ، ج 2، ص 146. الاستيعاب ، ج 1، ص 271.
260- بـحـارالانـوار، ج 25، كـتـاب المامة باب ان الائمه من ذرية الحسين عليهالسـلام ، ص 249. و در وسـائل الشـيـعـة ، ج 14، ص 21، كـتـاب النكاح ،ابواب مقدمات نكاح ، باب 8، حديث 5. با عبارت ديگر اين حديث آمده است .
261- مـرحـوم فـيـض (ره ) در عـلم اليـقين (ج 2، ص 1042 و 1043) روايتى را با همينمفهوم نقل مى كند.
262- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 308، كـتـاب ايـمـان و كفر، باب العصبية، حديث 6.
263- چـه بـد اسـت مـثـل گـروهـى كـه آيـات خـدا را دروغ پـنـداشتند و خداوند گروهستمگران را راهنمايى نخواهد كرد. جمعه 5.
264- خداوند چهره هاى ايشان را زيبا گرداند.
265- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 343، كـتاب ايمان و كفر، باب ذى اللسانين، حديث 1.
266- اعراف 21.
267- عـن زيـدبـن عـلى ، عـن ابـائه عـن عـلى ، عـليـهـم السـلام ،قـال قـال رسـول الله ، صـلى الله عـليـه و آله ،: يـجى ء يوم القيامه ذوالوجهين ، ذا لعالسـانـه فـى قـفـاه و آخـر مـن قـدامـه ، يـلتـهـبـان نـاراحـتـى يـلهـبـا جـسـده . ثـميـقـال له : هـذا الذى كـان فـى اذنـيا ذاوجهين و لسانين . يعرف بذلك يوم القيامه . ثوابالاعمال و عقاب الاعمال ، ص 316، عقاب من كان ذاوجهين و ذالسانين .
268- و آنـچـه را كـه خـدا فـرمان به پيوند آن داده مى گسلند، و در زمين تباهى مىكنند؛ برايشان نفرين است و منزلگاه بد. رعد 25.
269- والفتنه اشد من القتل .بقره 191.
270- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 369، كـتـاب ايـمـامن و كفر، باب النميمه، حديث 2.
271- يـا ابـاذر، ايـاك و الغـيـبـه فـان الغـيـبـه اشـد مـن الزنـا. قـلت : يـارسـول الله و لم ذاك بـابـى انـت و امـى ؟ قـال : لانالرجـل يزنى فيتوب الى الله فيتوب الله عليه ، و الغيبه لا تغفر حتى يغفرها صاحبها.اى اباذر، از غيبت بپرهيز، بدرستى كه غيبت بدتر از زناست . گفتم : اى پيامبر خدا، پدرو مـادرم بـه فـدايـت ، از چـه سـبب چنين است ، فرمود: زيرا كه مردى كه زنا كرده بسا كهتوبه نمايد، پس خداوند بر او ببخشايد؛ اما غيبت بخشيده نخواهد شد تا آنكس كه غيبت اورا كـرده انـد از آن درگـذرد. بـحـارالانـوار، ج 74، ص 89، كـتـاب الروضـه ،باب مواعظ النبى صلى الله عليه و آله و سلم .
272- پـس هـر آنـكه به سنگينى دانه اى خرد كار نيكى انجام دهد آن را خواهد ديد. وهـر آنـكـه بـه سـنـگـيـنـى دانـه اى خـردكـار بـدى انـجـام دهـد آن را خـواهـد ديـد.(زلزال / 7 و 8).
273- پروردگارا، مرا بازگردان . (مؤ منون / 99.)
274- در دعـاى پـيامبر صلى الله عليه و آله است : بارالها، جانشينان مرا مورد رحمتخويش قرار ده . وسائل الشيعة ، ج 18، ص 100، كتاب القضاء، باب 11.
275- در تـوقـيـع مـبـارك از صـاحب الامر عجل الله تعالى فرجه است :... و اما الحوادثالواقـعه ، فارجعوا فيها الى رواه حديثنا؛ فانهم حجتى عليكم ، و انا حجة الله عليهم . (وامـا در پـيشامدهايى كه روى مى دهند به راويان حديث ما رجوع كنيد، زيرا اينان حجت من برشـمـا هـسـتـنـد و مـن حـجت خدا بر ايشان هستم .) وسائل الشيعه ، ج 18، ص 101، كتابالقضا ابواب صفات قاضى ، باب 11، حديث 9.
276- بر او و دارندگان نعمت نعمتشان گوارا باد.
277- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 235، كـتـاب ايـمان و كفر، باب المؤ من وعلامانه و صفاته ، حديث 19.
278- هـر كـس از فـقـيـهـان كـه خـود نـگـهـدار، نـگـاهبان دين خود، مخالف هواى نفس ،فـرمـانـبـر مـولاى خـويش باشد. مردم مى تواند از او تقليد كنند. (احتجاج ، ج 2، ص458، باب احتجاجات امام حسن عسكرى عليه السلام .
279- صـاحـب تـاج العـروس مـى نـويـسـد: كـلمه شطحات در ميان متصوفهمـشـهـور شـده و در اصـطـلاح آنـان عـبـارت اسـت از سـخـنـانـى كـه درحـال بـيـخـودى و غـلبـه شـهود حق از آنان صادر مى شود به طورى كه در آن هنگام جز حقنـبـيـنـنـد. تـاج العـروس ، (چـاپ مصر)، ج 2، ص 172 و صاحب دستور العلما گويدشطح سخنى است كه در حال مستى و غلبه سلطان حقيقت گفته شود. و آن كلماتىاست كه از آنها بوى هيجان و بيهوده گويى به مشام رسد و ظاهر آن مخالف علم و خارج ازحد معروف باشد. دستور العلماء، ج 2، ص 214.
امـام (س ) در كـتـاب مـصـبـاح الهـدايه در منشاء شطح نظر دقيقى ارائه نموده اند.ايشان مى فرمايند: والشطحيات كلها من نقصان السالك و السلوك . (شطحيات جملگى ازكوتاهى سالك و سلوك است .) مصباح الهدايه ، ص 207.
280- بـلويـن يـعـنـى تلون عبد در احوال خو، يعنى از حالى به حالى گشتن .ابـوالقـاسـم قـشـيـرى گـويـد: تـلويـن صـفـت اربـاباحـوال اسـت ؛ و تـمـكـيـن صـفـت اهـل حـقـايـق . پـس مـادام كـه عـبـد در طريق است صاحب تلوينبـاشـد. فـرهـنـگ اصطلاحات و تعبيرات عرفانى ، ص 257. عبدالرزاق كاشانى دراصـطـلاحـات گـويـد: تـلوين دگرگونى احوال عبد است . و اين نزد بيشتر افراد مقامنـاقـص و پـيـش مـا كـامـلتـريـن مـقـامـات اسـت . و حـال عـبـد در ايـن مـقـامحـال كـلام خداوند است كه كل يوم هو فى شاءن . شيخ محى الدين نيز همين سخن را دراصـطـلاحـات صـوفـيـه دارد. ولى امـام (س ) تـلويـن را نـقـص شـمـرده اسـت نـهكمال .
281- هـمـانـا اوليـاى مـن زيـر قـبـه هـاى مـنـند، جز من كسى آنان را نمى شناسد. اسرارالشـريـعـه و اطـوارالطريقه و انوارالحقيقه ، ص 197، مصباح الهدايه و مفتاح الكفايه ،ص 387، مرصادالعباد، ص 127.
282- هـمـانا اين خانه صاحبى دارد. سخن عبدالمطلب در جواب ابرهه كه براىتـخـريـب خانه كعبه آمده بود. بحارالانوار، ج 15، ص 131، 136 تاريخ نبينا،باب 1، حديث 70، 71. سيره هشام ، ج 1، ص 65.
283- اصول كافى ، ج 2، ص 335 و 336، كتاب ايمان و كفر، باب اتباعالهورى ، حديث 3.
284- حـقـيـقـت شرعيه عنوان لفظى است كه شارع آن را در معناى جديد، غير ازمعناى لغوى آن ، بدون قرينه به كار برده است . به عبارت ديگر آن را از معناى اصلى واولى خود گردانيده باشد.
285- مـرآة العقول ، ج 10، ص 312، كتاب ايمان و كفر، باب اتباع الهوى، حـديـث 1.286- مـضـمـون ايـن حديث در عوالى اللئالى (ج 4، ص 97)، كتابايمان و كفر، باب اتباع الهوى ، حديث 2.
287- (ص / 26).
288- (قصص / 50).
289- اصول كافى ، ج 2، ص 335، كتاب ايمان و كفر، باب اتباع الهوى، حديث 2.
290- نهج البلاغه فيض الاسلام ، خطبه 28، ص 89.
291- اصول كافى ، ج 2، ص 335، كتاب ايمان و كفر، باب اتباع الهوى، حديث 1.
292- بـه آيـه 23 سـوره جـائيـه ، آيـه 50 سوره قصص ، و آيه 10سوره روم ، رجوع كنيد.
293- در بـحـار (ج 103، ص 220، بـاب اول از ابواب نكاح ، حديث 24) چنينآمـده اسـت : تـنـاكـحـوا تـكـثـروا؛ فـانى اباهى بكم الامم يوم القيامه و لو بالقسط. و درمـسـتـدرك الوسـائل تـنـاكـحـوا تـنـاسـلو ابـاهى بكم الامم يوم القيامه . ج 14، ص 153،ابواب مقدمات نكاح ، باب 1، حديث 17.
294- (هود / 112).
295- عـلم اليـقـيـن ج 2، ص 971. و در مـجـمـع اليـانذيل آيه فوق ، و كشاف (ج 2، ص 432) مشابه آن آمده است .
296- حديث 1، پاورقى 51.
297- (شورى / 15).
298- بحارالانوار، ج 36، ص 11، تاريخ امير المؤ منين ، باب 26، حديث 12.
299- پس آيا ديدى آنكه هوس خود را خداى خويش گرفته ؟ (جائيه / 23).
300- منازل السائرين ، ص 8، قسم البدايات ، باب يقظه .
301- از امـام بـاقـر و امـام صـادق عـليـه السـلام روايـت شـده كـه فـرمـونـد: كـانرسـول الله صـلى الله عـليـه و آله اذا صـلى ، قـام عـلى اصـابـع رجـليـه حـتى تورمت ،فانزل الله تبارك و تعالى طه ... تفسير على بن ابراهيم قمى ، ج 2، ص 58.
302- (طه / 1، 2).
303- اى پـروردگـار مـن تـو خـود نـاتـوانـيـم را از اندكى از گرفتاريهاى دنيا وكيفرهاى آن مى دانى ... و اين عذابى است كه آسمانها و زمين تاب آن نياورند. دعاىكميل ، مصباح المتهجد، ص 587.
304- بـانـگ كـوچ در مـيـانـتان در داده شده است . نهج البلاغه ، خطبه 195.
305- بـار خـدايا، از تو دورى از خانه فريب و بازگشت به خانه سرور و از توآمـادگـى بـراى مـرگ پـيـش از گـذشـت هـنـگـام آن در خـواسـت مـى كـنـم . دراعـمـال شـب بـيـست و هفتم ماه رمضان دعاى فوق با اندك اختلاف از امام سجاد عليهالسـلام روايـت شـده اسـت . اقـبـال ، ص 228. المـراقـبـات فـىاعمال السنه ، ص 155. مفاتيح الجنان ، اعمال شب 27 ماه رمضان .
306- اصول كافى ج 2، ص 12، كتاب ايمان و كفر، باب فطرت خلق برتوحيد، حديث 3.
307- پـس روى خـود همچنان به سوى آيين اسلام بدار، در حالى كه در آن استوارىبـه هـمـان سـرشـت خدا كه مردم را بر آن پديد آورد. در آفرينش ‍ خداوند هيچ دگرگونىنيست . دين راست اينست ، اما بيشتر مردم نمى دانند. (روم / 30).
308- اصـول كـافـى ج 2، ص 12 و 13، كـتـاب ايـمان و كفر، باب فطرةالخـلق على التوحيد، حديث 1 و 5. التوحيد ص 328، 331، باب 53، احاديث 1 و 2و 4، 8. تـفـسـيـر بـرهـان ، ج 3، ص 261، 263.ذيل آن آيه 30 سوره روم .
309- عـن عـبـدالله بـن سـنـان ، عـن ابـى عـبـدالله عـليـه السـلامقـال : سـالتـه عن قول الله عزوجل : فطرت الله التى فطر الناس عليها) ما تلكالفـطـره ؟ قـال : هـى السـلام . فـطـرهـم الله حـيـن اخـذ مـيـثـاقـهـم عـلى التـوحـيـد،قـال : السـت بـربـكـم ) و فـيه المومن و الكافر. (از عبدالله بن سنان از امام صادقعـليه السلام روايت شده كه گفت از ايشان درباره آيه همان سرشت خدا كه مردم را برآن پديد آورد) پرسيدم كه اين سرشت ) چيست ؟ فرمود: اسلام است . خداوند آن گاهكـه بـر يـكـتـا پرستى از آنان پيمان گرفت ؛ پديدشان آورد. گفت : آيا پروردگارشـمـا نـيـسـتـم ؟) و مـؤ مـن و كـافـر هـر دو در آن بـودنـد.) اصـول كـافـى ، ج 2، ص 12، كـتـاب الايـمـان و الكـفـر) ، باب فطرت خلق برتوحيد) ، حديث 2.
310- عـن زراره ، عـن ابـى جـعـفـر عـليـه السـلامقـال سـالتـه عـن قـول الله عـزوجـل : حـنـفـاء لله غـيـر مـشـركـيـن بـه .قـال : الحـنـيـفـيـه مـن الفـطـره التـى فـطـر الله النـاس عـليـهـا: لاتـبـديـل لخـلق الله . قـال : فـطـرهـم عـلى المـعـرفـه بـه ،... وقـال : قـال رسـول الله صـلى الله عـليـه و آله :كـل مـولود يـولد عـلى الفـطـره . يـعـنـى المـعـرفـه بـان اللهعزوجل خالقه . كذلك قوله : و لئن سالتهم من خلق السماوات و الارض ليقولن الله .(از زراره از امـام بـاقـر عـليه السلام روايت شده است كه گفت از ايشان درباره آيه درحـالى كـه بـراى خـدا بـر آيـيـن اسلام استوارند و او را شريكى نمى گيرند، پرسيدم .فـرمـود: اسـلام از هـمـان سـرشـتـى اسـت كـه خداوند مردم را با آن پديد آورد. در آفرينشخـداونـد هـيـچ دگـرگـونـى نـيـسـت . فرمود: مردم را با شناخت خود پديد آورد... و فرمود:پـيـامـبـر خـدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر نوزادى با سرشت خدايى زاييده مى شود؛يـعـنـى ، بـا مـعرفت به اينكه خداى عزوجل آفريننده اوست . و همين گونه است آيه : واگـر از آنـهـا بـپـرسـى كـه آسـمـانـهـا و زمـين را كه آفريده ؟ خواهند گفت : خداوند.اصـول كافى ، ج 2، ص 12 و 13، كتاب ايمان و كفر، باب فطرت خلق برتوحيد، حديث 4.
311- و قـال صـلى الله عـليـه و آله : كل مولود يولد على فطره حتى ابواه يهودانه وينصرانه و يمجسانه . (هر زاده شده اى بر فطرت توحيد زاده است ، پس ‍ والدين او او رايـهـودى يـا نـصـرانـى مـجـوس گـردانـنـد.
عـوالى اللئالى ، ج 1، ص 35،فصل چهارم ، حديث 18.
312- حديث 1، پاورقى 51.
313- رشحات البحار، ص 28، 31، كتاب انسان و فطرت .
314- مصرع دوم از اين بيت حافظ است :
شـهـريـسـت پـر كرشمه و حوران ز شش جهت
چيزيم نيست ورنه خريدار هرششم .

315- مصرع دوم از اين بيت سعدى است :
هـرگـز وجـود حاضر و غايب شنيده اى
من در ميان جمع و دلم جاى ديگر است.

316- روى خـود را به سوى آنكه آسمانها و زمين را آفريد گردانيدم . (انعام /80).
317- خداوند نور آسمانها و زمين است . (نور 36/).
318- اگـر با ريسمانى به ژرفناى زمين فرو فرستاده شويد، بر خداوند فرودآيـيـد. عـلم اليـقـيـن ، ج 1، ص 54. مـقـصـد اول ، بـاب 3،فصل 5.
319- آيا در خداوند، پديد آوردنده آسمانها و زمين ، شكى هست ؟ (ابراهيم / 12).
320- مراد مرحوم شاه آبادى است . حديث 1 پاورقى 51.
321- اصـول كـافـى ، ج 2، ص 54، كـتـاب ايمان و كفر، باب تفكر،حديث 1.
322- خـواجـه عبدالله بن محمد انصارى هروى (396، 481) از محدئين و عرفاى بزرگاست كه به شيخ ابوالحسن خرقانى ارادت داشته و پس از وى جانشين او گرديد. از آثاراوسـت : مـنـازل السـائريـن ، زادالعـارفـيـن ، رسـالهدل و جان .
323- منازل السائرين ، ص 13، قسم البدايات ، باب تفكر.
324- و آنها را از روز قيامت بيم ده زمانى كه جانها به گلو رسد. مؤ من / 18).
325- دلهايى دارند كه با آنها (چيزى ) نمى فهمند. (اعراف / 179).
326- هـمانا در آن پندى است براى كسى كه او را دلى باشد يا گوشى نيوشنده ،در حالى كه گواه و گاه است . ق / 37.
327- حديث 1 پاورقى 2.
328- پـس روى خـود همچنان به سوى آيين اسلام بدار، در حالى كه در آن استوارىبـه هـمـان سـرشـت خدا كه مردم را بر آن پديد آورد. در آفرينش ‍ خداوند هيچ دگرگونىنيست . دين راست اينست ، اما بيشتر مردم نمى دانند. (روم / 30).

 

 
 

کلیه حقوق این سایت محفوظ می باشد.

طراحی و پیاده سازی: GoogleA4.com | میزبانی: DrHost.ir

انهار بانک احادیث انهار توضیح المسائل مراجع استفتائات مراجع رساله آموزشی مراجع درباره انهار زندگینامه تالیفات عربی تالیفات فارسی گالری تصاویر تماس با ما جمادی الثانی رجب شعبان رمضان شوال ذی القعده ذی الحجة محرم صفر ربیع الثانی ربیع الاول جمادی الاول نماز بعثت محرم اعتکاف مولود کعبه ماه مبارک رمضان امام سجاد علیه السلام امام حسن علیه السلام حضرت علی اکبر علیه السلام میلاد امام حسین علیه السلام میلاد حضرت مهدی علیه السلام حضرت ابالفضل العباس علیه السلام ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها پاسخ به احکام شرعی مشاوره از طریق اینترنت استخاره از طریق اینترنت تماس با ما قرآن (متن، ترجمه،فضیلت، تلاوت) مفاتیح الجنان کتابخانه الکترونیکی گنجینه صوتی پیوندها طراحی سایت هاستینگ ایران، ویندوز و لینوکس دیتاسنتر فن آوا سرور اختصاصی سرور ابری اشتراک مکانی colocation