بسم الله الرحمن الرحیم
 
نگارش 1 | رمضان 1430

 

صفحه اصلی | کتاب ها | موضوع هامولفین | قرآن کریم  
 
 
 موقعیت فعلی: کتابخانه > مطالعه کتاب سرگذشتهای عبرت انگیز, محمدمحمدى اشتهاردى ( )
 
 

بخش های کتاب

     FEHREST -
     FOOTNT01 -
     SAR00001 -
     SAR00002 -
     SAR00003 -
     SAR00004 -
     SAR00005 -
     SAR00006 -
     SAR00007 -
     SAR00008 -
 

 

 
 

1- نهج البلاغه ، خطبه 182.
2- همان ، حكمت 297.
3- اقتباس با توضيحات از بحار، ج 12، ص 76 و ص 9 و 10، حيوة القلوب ، ج1، ص 168، امالى صدوق ، ص 178 و 179.
4- رياحين الشريعه ، ج 5، ص 147 و 175.
5- بحار، ج 16، ص 193.
6- اقتباس از تفسير مجمع البيان ، ج 8 ص 419 420.
7- اين حادثه حدود ده سالقبل از بعثت رخ داد.
8- مناقب ، ج 2، ص 172.
9- مهاجران : مسلمانانى هستند كه از مكه به مدينه آمده بودند.
10- انصار: مردم مدينه هستند كه اسلام را پذيرفته و به يارى پيامبر صلى اللّهعليه و آله برخاستند.
11- والذى انزل عليك الكتاب ما قلت شيئا من ذلك قط و ان زيدا لكاذب .
12- (... يقولون لئن رجعنا الى المدينة ليخرجن الا عز منها و لله العزّة و لرسولهو للمؤمنين و لكن المنافقين لا يعلمون ؛ مى گويند هنگامى كه به مدينه برگشتيم ،البته آنكه عزيزتر است ذليل را بيرون مى كند، وحال آنكه عزت مخصوص خدا و رسول او و مؤمنان است ولى منافقان نمى دانند) (منافقون8)
13- ترجمه و اقتباس از تفسير مجمع البيان ، ج 10، ص 293 اين واقعه درسال ششم هجرت رخ داد.
14- توبه 118.
15- توبه 118.
16- اقتباس و ترجمه از سيره ابن هشام ، ج 4، ص 159 181، كشف الغمّه ، ج 1 ص ‍304 و 306، تفسير مجمع البيان ، ج 5، ص 79 و تفاسير ديگر،ذيل آيه 118 توبه .
17- طبقات ابن سعد، ج 6، ص 217، و المعارف ابن قتيبه ، ص 33.
18- حجربن عدى الكندى ، تاليف محمد جوادفضل اللّه ، ص 46 به نقل از الدرجات الرفيعه شهيداول .
19- همان .
20-اعيان الشيعه ، ج 20 ص 220، تاريخ طبرى ، ج 4، ص 24.
21-حجر بن عدى ، محمد جواد فضل اللّه ، ص 55، بهنقل از تفسير طبرى ، ج 4، ص ‍ 85 ذيل آيه .
22-اعيان الشيعه ، ج 20، ص 158.
23-همان ، و قاموس الرجال ، ج 3، ص 88.
24-حجر بن عدى ، محمد جواد فضل اللّه ، ص 65، بهنقل از الامامة و السياسة ابن قتيبه ، ج 1، ص 148.
25- بحار الانوار، ج 42، ص 290.
26-نساء 135.
27-اقتباس از الغدير ج 9 ص 117 و قاموسالرجال ج 3 ص 84 به نقل از طبرى .
28- مرج عذراء، محلى است در دو فرسخى دمشق كه قبر حجر بن عدى و يارانش درآنجاست .
29-اقتباس از تاريخ طبرى ، ج 1 ص 151 و 152، حجر بن عدى و يارانش درآنجاست .
30-بقيه ياران حجر، مورد عفو واقع شدند.
31-انى لاول فارس من المسلمين هلل فى واديها، واول رجل من المسلمين نبّحته كلابها اشاره به اينكه اين سرزمين را من فتح كرده ام و از دستكفار گرفته و در تحت قلمرو حكومت اسلام درآورده ام (حجر بن عدى الكندى ، ص 163،به نقل از طبقات ابن سعد، ج 6.
32-قاموس الرجال ، ج 3، ص 81، به نقل از روايت كشى آنان كه سوريه مى روند،زيارت مرقد اين رادمرد خدا و يارانش را كه در نزديك دمشق داراى بارگاه ملكوتى هستند،فراموش نكنند.
33-اقتباس از خاطرات و مبارزات حجة الاسلام فلسفى ، ص 43 و 44.
34-اقتباس از خاطرات و مبارزات حجة الاسلام فلسفى ، ص 175 177.
35- القران يواكب الدهر، ج 2 ص 215.
36- وسائل الشيعه ، ج 12، ص 23.
37- اقتباس از تفسير جامع ، ج 3، ص 320.
38- بحار، ج 64، ص 130، به نقل از المحاسن البرقى ، ص 641.
39- سفينة البحار، ج ،2 ص 145.
40- الدين فى قصص .
41- اصول كافى ، ج 2، ص 306.
42- كامل ابن اثير، ج 2 ص 120.
43- اين حادثه در پنجم ارديبهشت سال 1359 در صحراى طبس رخ داد.
44- بحار، ج 20 ص 23.
45- اقتباس از خاطرات و مبارزات حجة الاسلام فلسفى ، ص 177.
46- ظهور و سقوط سلطنت پهلوى ، نوشته ارتشبد فردوست ، ج 1 ص 202 و 203و 374.
47- اقتباس از خاطرات و مبارزات حجة السلام فلسفى ، ص 186 188.
48- اقتباس از مكاتيب الرسول ، ص 90 تا 100.
49- اقتباس از تاريخ يعقوبى ، ج 2، ص 66، اسدالغابه ، ج 3، ص 143.
50-اقتباس از سيره ابن هشام ، ج 1، ص 359 و 360.
51- قالرسول صلى اللّه عليه و آله : البركة عشرة اجزاء تسعة اعشارها فى التجارة(بحارالانوار، ج 23.
52- فروع كافى ، ج 1، ص 374.
53- جامع الشواهد.
54- تفسير مجمع البيان ، ج 1، ص 506.
55- الدين فى قصص ، ج 1 ص 54.
56- الدين فى قصص ،ج 2.
57- يعنى چهار ميليارد و نهصد ميليون فرشته ، جنازه رباح را تشييع مى كنند.
58-اقتباس از معالم الزّكى از: سيد هاشم بحرانى ، ص 120 (باب ضمه القبر)،به نقل از امام صادق عليه السلام .
59-بحار، ج 23، ص 477، به نقل از (وقعة الصّفّين ) ابن مزاحم .
60-ترجمه العباس ، از سيد عبدالرّزاق مقرم ، ص 289 (پاورقى ).
61-مصابيح الجنان ، تاءليف علامه سيد عباس كاشانى ، ص 636.
62- اقتباس از خاطرات و مبارزات حجة الاسلام فلسفى ، ص 225 و 226.
63-اقتباس از اعلام النساء اتليدى ، با توضيحاتى از نگارنده .
64-اقتباس از خاطرات حجة الاسلام فلسفى ، ص 51.
65-اقتباس از خاطرات و مبارزات حجة الاسلام فلسفى ، ص 371 373.
66-اقتباس از ارشاد القلوب ، جلد 2، صفحه 14.
67-مقتنيات الد رر، ج 13.
68-اقتباس از داستان باستان ، ص 113، بهنقل از تاريخ كامل ابن اثير.
69-تفسير برهان و مجمع البيان ، ج 4 ص 493.
70-اعراف : 166.
71-متوكل كسى است كه به دستورش زنهاى دودمان ابوطالب در خانه مى نشستند وبا يك پيراهن وصله دار به نوبت نماز مى خواندند، ولى زنان هرزه دربارش با زينتهاىطلا و لباسهاى فاخر در ميان زن و مرد مستضعف و مستمند خودنمايى مى كردند، و زندانهاىاو پر از مظلومان و آزادگان از آل على عليه السلام بود.
72-مناقب الاطباء.
73- اقتباس از: معالين السبطين ، ج 1، ص 286 و 288، رياحين الشريعه ، ج 3،ص 3، رياض الانس كاشانى ، ج (با توضيحاتى از نگارنده ).
74- بحار، ج 83، ص 185، و ج 43، ص 339.
75- بحار، ج 83، ص 185، و ج 43، ص 339.
76- مناقب آل ابى طالب ، ج 4، ص 18.
77- البدايه و النهايه ، ج 8، ص 38.
78- مناقب آل ابيطالب ، ج 4، ص 21.
79- برص عبارت است از بيمارى پيسى كه لكه هاى سفيد روى پوست بدن توليدمى كند.
80- جذام بيمارى واگيرى است كه ميكروب آن شبيهسل و بر دو قسم است يك قسم آن داراى عوارضى ازقبيل برآمدگى هاى مسى رنگ در روى پوست بدن مى باشد كه به تدريج تغيير مى كندو تبديل به زخم و جراحت مى شود، قسم ديگر عبارت است از لكه هاى سفيد شبيه برص وبى حسى بعضى از اعضاى بدن كه گوشت آنها را فاسد مى كند، و در فارسى به آنخوره مى گويند (فرهنگ عميد).
81- تفسير جامع ، ج 4، ص 181 با توضيحاتى از نگارنده .
82- اقتباس از ناسخ التواريخ خلفاء ج 1، ص 129.
83-سفينة البحار، ج 2، ص 449، كشف الغمه ج 1، ص 383، الكنى و الالقاب ، ج2، ص 495.
84-اقتباس از سفينة البحار، ج 2، ص 449، اختيار معرفةالرجال ، ص 75.
85-ان الابرار لفى نعيم و ان الفجار لفى حجيم (سوره انفطار 13 و 14).
86-انما يتقبل اللّه من المتقين (مائده 73).
87-ان رحمة اللّه قريب من المحسنين (اعراف 54).
88-فاذا نفخ فى الصور فلا انساب بينهم و لا يتسائلون (مؤمنون : 101).
89-يومئذ لا تنفع الشفاعة الا من اذن له الرحمن و اذن له قولا (طه : 108).
90-عنوان الكلام ، فشاركى ، ص 206.
91-اقتباس از خاطرات حجة الاسلام فلسفى ، ص 403.
92-اقتباس از سفينة البحار، ج 1، ص 636، الكنى و الالقاب ، ج 1، ص 315 (باتوضيحاتى از نگارنده ).
93-و با خواندن شعرى ، سخنان زشت خود را ابراز نمود.
94-اقتباس از تتمة المنتهى ، ص 238.
95- ظهور و سقوط سلطنت پهلوى ، ج 1، ص 589 590.
96-بحار، ج 84، ث 46.
97-اقتباس از خاطرات حجة الاسلام فلسفى ، ص 434 و 435.
98-اقتباس از خاطرات حجة الاسلام فلسفى ، ص 408.
99-كه بر مصر و شام حكومت مى كردند و تاءسيس دولتشان درسال 784 و پايانش ‍ در سال 923 هجرى بود.
100-اقتباس از كتابهاى : سفينة البحار ج 1، ص 723، الكنى و الالقاب ، ج 2، ص377، شهدا الفضيله و روضات الجنات و قصص العلماء.
101- كه شهيد اول استادش شمس الدين محمد مكى مؤ لف كتاب لمعه مى باشد.
102- احتمال مى رود دستهاى مرموزى از طرف خود حكومت در كار بوده كه به طورمشكوكى شهيد دوم را به قتل رسانند و معلوم نشود چه كسى او را كشت .
103- وى روز جمعه در ماه رجب سال 966 در حالى كه قرآن تلاوت مى كرد بهشهادت رسيد. (نقل از خاتمه مستدرك علامه نورى بهنقل از ج 3 شرح شرايع سيد على صائع شاگرد شهيد.)
104- اقتباس از كتابهاى : منتهى المقال ، ج 1، ص 472. سفينة البحار، ج 1، ص723. مجالس المؤمنين و الكنى و الالقاب و شهداء الفضيلة و مستدركالوسائل و روضات الجنات و مقدمه منية المريد.
105- معروف به ميرزاى بزرگ ، صاحب فتواى معروف حرمت تنباكو، وفات يافتهسال 1312 ه.ق ، كه مرقد مطهرش در نجف اشرف است .
106- از علماى مجاهد و بزرگ ، كه در سال 1388 ه.ق در كربلا رحلت كرد، مرقدمطهرش در كربلا است .
107- منظور از (من ) آية اللّه سيد محمد فشاركى است .
108- الكلام يجر الكلام ، تاءليف مرحوم آية اللّه سيد احمد زنجانى ، ج 1 ص262.
109- الكنى و الالقاب ج 1 ص 200.
110- بحارالانوار، ج 103، ص 151.
111- بحارالانوار، ج 103، ص 150-151.
112- همان ، ص 152-153.
113- بهجة الامال ، ج 2، ص 107 و 108 - فوائد الرضويه ، ص 28.
114- بحار، ج 1 ص 42.
115- بهجة الامال ، ج 2 ص 110.
116- بهجة الامال ، ج 2، ص 111.
117- همان مدرك .
118- بهجة الامال ، ج 2 ص 110.
119- بحارالانوار، ج 52، ص 174 و 175.
120- فوائد الرضويه ، محدث قمى ، ص 26.
121- بهجة الامال ، ج 2، ص 114.
122- همان مدرك منتخب التواريخ ، ص 181.
123- به گفته بعضى از عارفان پاسخ طولانى موسى عليه السلام به خدا بهخاطر عشق او به خدا بود كه ، مى خواست بيشتر با معشوق و محبوبش خدا، سخن بگويد.
124- لئالى الاخبار، ج 1، ص 116.
125- اقتباس از خاطرات حجة الاسلام فلسفى ، ص 275 و 276.
126- همان ، ص 192.
127- مزمار از آلات موسيقى است كه در فارسى به آن ناى مى گويند، داراىشكل لوله اى است كه در آن مى دمند.
128- اقتباس از خاطرات و مبارزات حجة الاسلام فلسفى ، ص 126 و 127.
129- چنانكه در آيات 25 و 26 و 27 سوره توبه ، به اين مطلب اشاره شده ، و درآيه 25 آمده فزونى جمعيت ، مشكلى را حل نمى كند.
130- اقتباس از: طبقات كبرى ، ج 2، ص 150. مغازى واقدى ، ج 3، ص 897 و 602و 915 و 916. سيره ابن هشام ، ج 4، ص 126 و 134. تاريخ الخميس ، ج 2، ص 131.بحار، ج 21 ص 146 تا 185.
131-فروع كافى ، ج 4، ص 5.
132-فروع كافى ، ج 5، ص 34، بحار، ج 47، ص 384 (با توضيحاتى ازنگارنده ).
133-اقتباس از خاطرات حجة الاسلام فلسفى ، ص 322 تا330.
134-همان ، ص 331.
135-انى جاعل فى الارض خليفة (بقره : 30).
136-يا داود انا جعلناك خليفة فى الارض فاحكم بين الناس بالحق (صاد: 26).
137-و قال موسى لاخيه هارون اخلفنى فى قومى و اصلح ... (اعراف : 142).
138-و اذان من اللّه و رسوله الى الناس يوم الحج الاكبر ان اللّه برى ء عنالمشركين و رسوله (توبه : 3).
139-عيون اخبار الرضا، ج 2، ص 11.
140-اقتباس از جوامع الحكايات ، ص 174.
141-اقتباس از كتاب جمال ابهى ، ص 62 86، محاكمه و بررسى باب و بهاء ج 1،ص 9 و 93.